Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2753353_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. september 2023
Strafferetskontoret
Cecilie Brandt Opstrup
2023-730-0584
2976836
Orientering om en konstateret fejl ved håndtering af skærpede bøder
efter færdselsloven for hastighedsovertrædelser på 30 pct.
1.
Justitsministeriet har modtaget en redegørelse af 14. september 2023 fra
Rigsadvokaten, hvoraf det fremgår, at der er konstateret en fejl i det system,
der understøtter sagsbehandlingen af de hastighedsovertrædelser, der regi-
streres i den automatiske trafikkontrol (ATK).
Jeg vedlægger redegørelsen til Folketingets Retsudvalgs orientering.
2.
Det fremgår af redegørelsen, at den konstaterede fejl indebærer, at der i
sager med en hastighedsoverskridelse på præcis 30 pct. automatisk er ud-
sendt bødeforelæg med en særligt skærpet bøde til ejeren af det anvendte
køretøj efter reglerne i færdselslovens § 118 c om betinget objektivt ansvar,
selv om der ikke er hjemmel i bestemmelsen til, at særligt skærpede bøder
efter færdselslovens § 118, stk. 4, kan pålægges ejeren af køretøjet på ob-
jektivt grundlag. Sagerne skulle i stedet have været behandlet manuelt med
henblik på udstedelse af et bødeforelæg til føreren af det anvendte køretøj
(såkaldt føreransvar).
Det præcise omfang af den konstaterede fejl er ved at blive nærmere kvali-
ficeret af Politiets Administrative Center (PAC). Det er dog umiddelbart
vurderingen, at ca. 70.000 sager i perioden fra den 1. februar 2015 til den
14. september 2023 fejlagtigt er afgjort efter reglerne i færdselslovens § 118
c, hvor sagerne burde have været behandlet efter reglerne om føreransvar.
3.
Det fremgår endvidere af redegørelsen, at Rigspolitiet har oplyst, at det
forudsætter en ændring af ATKS-systemet at tilpasse den automatiserede
Side 1/2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 311: Orientering om en konstateret fejl ved håndtering af skærpede bøder efter færdselsloven for hastighedsovertrædelser på 30 pct.
håndtering af sager med en hastighedsoverskridelse på præcis 30 pct. Når
ændringen er gennemført, vil disse sager automatisk blive udtaget til manuel
behandling med henblik på identificering af føreren af køretøjet.
Det er den foreløbige vurdering, at en sådan tilpasning af systemet vil kunne
iværksættes i december 2023.
Der er pr. 14. september 2023 iværksat en proces, hvor de omhandlede sager
med en hastighedsoverskridelse på præcis 30 pct. udtages til manuel be-
handling som led i den indledende visitation af sagerne fra ATK, så sagerne
kan behandles efter reglerne om føreransvar. Denne procedure vil blive an-
vendt frem til, at tilpasning af ATKS-systemet har fundet sted.
Herudover har Rigsadvokaten oplyst, at der vil blive udarbejdet en model
for, hvordan de sager, der siden februar 2015 er afgjort på forkert hjemmels-
grundlag, kan håndteres.
Når Rigsadvokaten har fundet en model herfor, vil jeg orientere Folketingets
Retsudvalg.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Side 2/2