Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 311
Offentligt
2753352_0001.png
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
RIGSADVOKATEN
FREDERIKSHOLMS KANAL 16
1220 KØBENHAVN K
TELEFON: 7268 9000
FAX: 7268 9004
E-MAIL: [email protected]
www.anklagemyndigheden.dk
DATO 14. september 2023
JOURNAL NR.
RA-2023-3200508-15
SAGSBEHANDLER: CTS/
Orientering om fejl i håndteringen i ATKS af skærpede bøder for
hastighedsovertrædelser på 30 pct.
Statsadvokaten i Viborg har den 31. august 2023 orienteret Rigsadvokaten om, at der er
konstateret en fejl i det system, der understøtter sagsbehandlingen af de
hastighedsovertrædelser, der registreres i den automatiske trafikkontrol (ATK).
Fejlen indebærer, at der i sager med en hastighedsoverskridelse på præcis 30 pct.
automatisk er udsendt bødeforelæg med en særligt skærpet bøde til ejeren af det
anvendte køretøj efter reglerne i færdselslovens § 118 c om betinget objektivt ejeransvar,
selvom der ikke er hjemmel i bestemmelsen til, at særligt skærpede bøder efter
færdselslovens § 118, stk. 4, kan pålægges ejeren af køretøjet på objektivt grundlag.
Sagerne skulle i stedet være behandlet manuelt med henblik på udstedelse af et
bødeforelæg til føreren af det anvendte køretøj (føreransvar).
Politiets Administrative Center (PAC) har foreløbig vurderet, at der i perioden fra den 1.
februar 2015 til i dag fejlagtigt er udsendt bødeforelæg i omkring 70.000 af disse sager til
ejerne af køretøjerne.
Indtil der kan etableres en IT-løsning, er der iværksat en proces, hvor de omhandlede
sager udtages til manuel behandling i forbindelse med visitationen i PAC. Rigsadvokaten
vil desuden udarbejde en model for håndteringen af de allerede afgjorte sager, jf.
nedenfor.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 311: Orientering om en konstateret fejl ved håndtering af skærpede bøder efter færdselsloven for hastighedsovertrædelser på 30 pct.
Betinget objektivt ejeransvar
Ved lov nr. 372 af 14. april 2014 blev der med indsættelse af § 118 c i færdselsloven indført
et betinget objektivt strafansvar for ejeren (brugeren) af et køretøj i sager, hvor der ved
ATK konstateres overtrædelse af færdselslovens hastighedsbegrænsninger, og hvor
sanktionen alene består i bøde.
Det betingede objektive strafansvar medfører, at ejeren (brugeren) af et køretøj, der ved
ATK er blevet registreret for en hastighedsovertrædelse på op til 30 pct., pålægges
bødeansvar for hastighedsovertrædelsen, selvom den pågældende ikke selv førte
køretøjet på overtrædelsestidspunktet, medmindre en anden end ejeren inden for 30
dage erkender overtrædelsen.
I medfør af færdselslovens § 118 c, stk. 1, er anvendelsesområdet for det betingede
objektive ansvar begrænset til overtrædelser af hastighedsbegrænsninger, der
konstateres ved ATK, og som hverken kan medføre frakendelse af førerretten,
kørselsforbud eller er omfattet af klippekortordning i § 125, stk. 2, nr. 5.
Det er klart tilkendegivet i forarbejderne til lov nr. 372 af 14. april 2014, at det i forbindelse
med indførelse af et betinget objektivt ejeransvar har været hensigten at begrænse
anvendelsesområdet til overtrædelser af færdselslovens hastighedsbegrænsninger på
højst 30 pct., hvor sanktionen alene består i bøde.
Efter ordlyden af bestemmelsen er der i færdselslovens § 118 c, stk. 1, således hjemmel
til at pålægge ejeren af køretøjet betinget objektivt bødeansvar for
hastighedsovertrædelser i medfør af færdselslovens § 118, stk. 1-3.
Der er derimod ikke indført hjemmel til, at sager, hvor der skal udmåles en særligt skærpet
hastighedsbøde efter færdselslovens § 118, stk. 4, eller en skærpet bøde for
overtrædelser af hastighedsbegrænsninger fastsat i forbindelse vejarbejde efter
færdselslovens § 118, stk. 5, tilsvarende kan behandles efter reglerne om betinget
objektivt ejeransvar. Der skal derfor i stedet sendes et bødeforelæg til føreren af køretøjet
i disse sager
Det bemærkes dog, at hovedparten af de sager, hvor der skal udmåles en særligt skærpet
hastighedsbøde i medfør af færdselslovens § 118, stk. 4, tillige er omfattet af
klippekortordningen i færdselslovens § 125, stk. 2, nr. 5, fordi hastighedsovertrædelsen
har været på mere end 30 pct. Disse sager vil allerede af den grund skulle behandles
manuelt med henblik på udstedelse af et bødeforelæg og et klip til føreren af det
anvendte køretøj. Den beskrevne problemstilling vil således alene omfatte sager, hvor
hastighedsovertrædelsen er målt til præcis 30 pct.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 311: Orientering om en konstateret fejl ved håndtering af skærpede bøder efter færdselsloven for hastighedsovertrædelser på 30 pct.
Automatiseret sagsbehandling
Sager om objektivt ejeransvar efter færdselslovens § 118 c behandles i politiets
sagsbehandlingssystem ATKS, der ud fra fotoet optaget af ATK udfinder ejeren af
køretøjet ved automatiseret nummerpladegenkendelse, udregner bøden og danner et
bødeforelæg. Politiet sender derpå umiddelbart efter registreringen af
hastighedsovertrædelsen et bødeforelæg til ejeren (brugeren) af køretøjet.
Det er i den forbindelse konstateret, at ATKS-systemet, som understøtter
sagsbehandlingen af hastighedsovertrædelser registreret i automatisk trafikkontrol, er
udviklet således, at der i sager med en hastighedsoverskridelse på 30 pct. udmåles en
særlig skærpet bøde i medfør af § 118, stk. 4, som automatisk pålægges ejeren af
køretøjet, selvom der ikke er hjemmel til behandling af disse sager efter reglerne om
betinget objektivt ejeransvar.
Det præcise omfang af den konstaterede fejl er ved at blive nærmere kvalificeret af PAC.
Det er dog umiddelbart vurderingen, at ca. 70.000 sager i perioden fra 1. februar 2015 til
i dag fejlagtigt er afgjort efter reglerne i færdselslovens § 118 c om betinget objektivt
ejeransvar, selvom disse sager burde være behandlet efter reglerne om føreransvar.
PAC har iværksat en undersøgelse af, om der er andre hastighedsoverskridelser, der
fejlagtigt behandles efter reglerne om betinget objektivt ejeransvar i ATKS. Undersøgelsen
har indtil videre ikke givet grund til at antage, at fejlen også omfatter andre typer af sager.
Standsning af den uhjemlede behandling af sagerne
Rigspolitiet har oplyst, at det forudsætter en ændring af ATKS-systemet at tilpasse den
automatiserede håndtering af sager med en hastighedsoverskridelse på præcis 30 pct.
Når ændringen er gennemført, vil disse sager automatisk blive udtaget til manuel
behandling med henblik på identificering af føreren af køretøjet.
Det er den foreløbige vurdering, at en sådan ændring vil kunne iværksættes som led i den
planlagte release fra IT-leverandøren (DXC) i december 2023.
Med henblik på hurtigst muligt at standse den uhjemlede behandling af sagerne er der
den 14. september 2023 iværksat en proces, hvor de omhandlede sager med en
hastighedsoverskridelse på præcis 30 pct. udtages til behandling i PAC som led i den
indledende visitation af sagerne fra ATK, så de sager, hvor der skal udmåles en skærpet
bøde, behandles efter reglerne om føreransvar.
Håndtering af allerede afgjorte sager
Rigsadvokaten udarbejder en model for, hvordan de sager, der siden februar 2015 er
afgjort på et forkert grundlag, kan håndteres. Der vil i den forbindelse være et
selvstændigt fokus på håndtering af de sager, der er afgjort fra det tidspunkt i slutningen
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 311: Orientering om en konstateret fejl ved håndtering af skærpede bøder efter færdselsloven for hastighedsovertrædelser på 30 pct.
af august 2023, hvor PAC blev opmærksom på fejlen, og til den manuelle behandling af
sagerne blev iværksat den 14. september 2023.
Med venlig hilsen
Mette Johansen
Statsadvokat
4