Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 31
Offentligt
2650394_0001.png
Folketinget
Christiansborg
Retsudvalget
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. januar 2023
Koncernstyringskontoret
Adam Pedersen
2022-001-0848
2691693
Orientering om midlertidig model for domstolenes prioritering af straf-
fesager for 2023
Det fremgår af den gældende flerårsaftale for politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi 2021-2023, at der skal indføres en tværgående prioritering
af straffesager om personfarlig kriminalitet i straffesagskæden, så der sikres
ensartet prioritering på tværs af myndighederne i straffesagskæden. Priori-
teringen af sager om personfarlig kriminalitet skal erstatte VVV-målsætnin-
gerne. Det fremgår endvidere, at indfasningen af den nye tværgående prio-
ritering af sager om personfarlig kriminalitet for kriminalforsorgen og dom-
stolene vil skulle afklares nærmere, herunder i samarbejde med domstolene.
Folketingets Retsudvalg modtager hvert kvartal en status på politiets og an-
klagemyndighedens opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger for straffe-
sagsbehandlingen.
Kriminalforsorgen overgik ligeledes til at prioritere sager om personfarlig
kriminalitet i forbindelse med indgåelse af aftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025.
For så vidt angår domstolenes overgang til prioritering af sager om person-
farlig kriminalitet, har det været forventet, at dette skulle ske i forbindelse
med indgåelse af en ny flerårsaftale for domstolene gældende fra den 1. ja-
nuar 2023. I lyset af, at forhandlingerne om en ny flerårsaftale først forven-
tes afsluttet i løbet af 2023, har der været behov for at overveje en midlerti-
dig model for domstolenes prioritering af straffesager i 2023.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 31: Orientering om midlertidig model for domstolenes prioritering af straffesager for 2023, fra justitsministeren
For at sikre en hensigtsmæssig prioritering af straffesager på tværs af straf-
fesagskæden har Justitsministeriet derfor opnået afklaring med Danmarks
Domstole om en midlertidig model for domstolenes prioritering af straffe-
sager i 2023. I forlængelse heraf bemærkes, at domstolene er uafhængige og
at Justitsministeriet ikke har instruksionsbeføjelse over domstolene.
Modellen for 2023 indebærer, at de mest alvorlige straffesager om person-
farlig kriminalitet, som erfaringsmæssigt kan føre til idømmelse af ubetinget
frihedsstraf, underlægges særskilt prioritering ved domstolene og dermed
understøtter kortere sagsbehandlingstid i disse alvorlige straffesager. Mo-
dellen indfases i forbindelse med berammelse af nye straffesager. Der vil
således ikke ske omberammelse af allerede berammede straffesager.
Desuden vil øvrige straffesager, som erfaringsmæssigt fører til idømmelse
af ubetinget frihedsstraf, blive prioriteret i retterne, hvis det i den konkrete
sag vurderes hensigtsmæssigt, og der i øvrigt er ledige hastetider til behand-
ling af straffesager.
Prioriteringen af de mest alvorlige sager om personfarlig kriminalitet erstat-
ter derved retternes hidtidige prioritering af sager om vold, våben og vold-
tægt (VVV-sager).
Herudover vil jeg orientere Retsudvalget om, at politiet og anklagemyndig-
heden pr. 1. januar 2023 har iværksat en model for visitering, markering og
prioritering af de straffesager, der erfaringsmæssigt kan føre til idømmelse
af ubetinget frihedsstraf. Formålet med modellen er at understøtte den ad-
ministrativt fastlagte målsætning om at nedbringe den gennemsnitlige sags-
behandlingstid for sager, hvor tiltalte idømmes ubetinget frihedsstraf og på-
begynder afsoning.
Det bemærkes, at politiet og anklagemyndigheden fortsat vil være omfattet
af de politisk fastlagte målsætninger om prioritering af sager om personfar-
lig kriminalitet, og at der fortsat vil blive afrapporteret på disse.
Endvidere bemærkes, at retterne
uanset afklaringen med domstolene om
en prioritering af de mest alvorlige straffesager om personfarlig kriminalitet
i 2023
vil skulle træffe afgørelse efter retsplejelovens gældende regler om
forsvarerbeskikkelse, der understøtter en særlig prioritering af samtlige sa-
ger om personfarlig kriminalitet. Når der tages stilling til prioriteringen fra
2024 og frem, vil det være relevant at tilpasse disse regler.
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 31: Orientering om midlertidig model for domstolenes prioritering af straffesager for 2023, fra justitsministeren
Peter Hummelgaard
/
Morten Slabiak
Side 3/3