Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 286
Offentligt
2744595_0001.png
Hovedbevægelser på finanslov-
forslaget for 2024
i forhold til finansloven for 2023
August 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 286: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 2 af 43
FFL24 sammenlignet med FL23
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2024
sammenlignet med finansloven for 2023 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse af de
største ændringer i forhold til finansloven for 2023. For hvert punkt henvises til den rele-
vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2024.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2024, der ændres med mere
end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til 2023 (B-
året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i følgende
kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2024 skal ses i sam-
menhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2024 i forhold til finansloven for 2023,
der in-
deholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2023 til finanslov-
forslaget for 2024.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 286: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 3 af 43
Indholdsfortegnelse
§ 5. Statsministeriet ........................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 6. Udenrigsministeriet .............................................................................................. 4
§ 7. Finansministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 8. Erhvervsministeriet ................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 9. Skatteministeriet ......................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 10. Økonomiministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 11. Justitsministeriet....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 12. Forsvarsministeriet ...............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 14. Udlændinge- og IntegrationsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 15. Social-, Bolig- og Ældreministeriet.....
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet ....
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 17. Beskæftigelsesministeriet .....................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 19. Uddannelses- og ForskningsministerietFejl!
Bogmærke er ikke defineret.
§ 20. Børne- og Undervisningsministeriet ..
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 21. Kulturministeriet...................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 22. Kirkeministeriet ....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 23. Miljøministeriet .....................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri ...
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 25. Digitaliserings- og Ligestillingsministeriet ............
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 28. Transportministeriet .............................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
§ 29. Klima-, Energi- og Forsyningsministeriet .............
Fejl! Bogmærke er ikke
defineret.
§ 35. Generelle reserver ............................................................................................... 4
§ 36. Pensionsvæsenet ...................................
Fejl! Bogmærke er ikke defineret.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 286: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 4 af 43
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 103,7 mio. kr. skyldes primært, at de afsatte reserver til revision af
logningsreglerne er 90,6 mio. kr. lavere i 2024 i forhold til 2023 (§ 11.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 24,5 mio. kr. skyldes tidligere forudsatte stigende udgiftsprofiler på be-
villingen til adgang til radionetværk (§ 11.23.03).
§ 35. Generelle reserver
Reserver
Merudgiften på 3.153,8 mio. kr. skyldes, at der med henblik på at opfylde regeringens
forskningsmålsætning er afsat en reserve til forskning i 2024 (§ 35.11.02.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 500,0 mio. kr. årligt i 2024-2027 til aktivitets-
afledte og tekniske ændringsforslag. Fra reserven udmøntes midler til eventuelle aktivi-
tetsafledte, tekniske eller uomgængelige merudgifter (§ 35.11.03.).
Merudgiften på 271,3 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til foranstaltninger på
social-, sundheds- og arbejdsmarkedsområdet i 2024 (§ 35.11.05.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve 2.132,3 mio. kr. i 2024 til politiske initiativer (§
35.11.10.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 500,0 mio. kr. i 2024 til forhandlingerne om
finansloven for 2024 (§ 35.11.14.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 1.000,0 mio. kr. i 2024 til trepartsforhandlin-
ger om løn- og arbejdsvilkår (§ 35.11.15.).
Merudgiften på 73,4 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til lokale initiativer på
75,0 mio. kr. i 2024 (§ 35.11.17.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 1.000,0 mio. kr. årligt i 2024-2027 til velfærd
mv. (§ 35.11.20.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 69,8 mio. kr. i 2024 til erhvervs- og iværksæt-
teriinitiativer (§ 35.11.21.).
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 286: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 5 af 43
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 282,4 mio. kr. i 2024 som følge af nyt
ledighedsskøn uden for udgiftslofterne (§ 35.11.25.).
Merudgiften på 42,0 mio. kr. skyldes, at budgetreguleringen vedr. effektivisering af det
statslige indkøb er udmøntet på de berørte ministerområder i 2024 (§ 35.11.32.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 39,7 mio. kr. i 2024 som følge af nye
skøn for satsreguleringsprocenter efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§
35.11.39.).
Merudgiften på 51,5 mio. kr. skyldes, at reserven blev udmøntet i 2023 på finansloven
2023 (§ 35.11.40.).
Merudgiften på 2.225,9 mio. kr. skyldes, at der er afsat en reserve til Danmarks bidrag
til EU's egne indtægter mv. i 2024, samt på baggrund af Danmarks REpowerEU-kapi-
tel til EU's genopretningsplan (§ 35.11.47.).
Mindreudgiften på 4.908,1 mio. kr. skyldes, at reserven er udmøntet til Skatteministe-
riet (§ 35.11.50.).
Mindreudgiften på 64,3 mio. kr. skyldes, at reserven er udmøntet til Skatteministeriet (§
35.11.51.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 169,6 mio. kr. i 2024 som følge af
nye aktivitetsskøn for videregående uddannelser (§ 35.11.58.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 153,4 mio. kr. i 2024 som følge af
nye aktivitetsskøn for udgifter til SU mv. (§ 35.11.59.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 536,3 mio. kr. i 2024 som følge af
nye aktivitetsskøn for udgifter til SU-lån mv. (§ 35.11.60.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ budgetregulering på 100,0 mio. kr. i 2024 til ud-
møntning af rammereduktioner i staten (§ 35.11.65.).
Merudgiften på 9.368,0 mio. kr. skyldes udviklingen i profilen samt at der afsættes
10.972,0 mio. kr. i 2024 til militær støtte under Ukrainefonden (§ 35.11.69.).
Kontoen er ny. Der er afsat en negativ reserve på 310,4 mio. kr. i 2024 som følge af
nye skøn for satsreguleringsprocenter efter færdiggørelsen af ministerparagrafferne (§
35.11.70.).
Merudgiften på 198,8 mio. kr. skyldes, at reserven til Danmarks digitaliseringsstrategi er
afsat med en stigende profil (§ 35.11.73.).
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 286: Forslag til finanslov for 2024 vedrørende Retsudvalgets arbejdsområde
Side 6 af 43
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 2.368,3 mio. kr. til håndtering af udgifter til
fordrevne ukrainere i Danmark (§ 35.11.74.).
Merudgiften på 5.103,3 mio. kr. skyldes, at der er afsat reserver til politiske aftaler til se-
nere udmøntning på de enkelte ministerområder (§ 35.11.75.).
Kontoen er ny. Der er afsat en reserve på 821,8 mio. kr. uden for udgiftslofterne til po-
litiske aftaler til senere udmøntning på de enkelte ministerområder (§ 35.11.77.).
Merudgiften på 285,0 mio. kr. skyldes, at der på finansloven for 2023 blev afsat en re-
serve på indtægtsbudgettet, som ikke er videreført i 2024 (§ 35.11.78.).