Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Svendborg, 12/01/23
Karina Lorentzen Dehnhardt, medlem af retsudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Vedr. videooptagelse af sundhedspersonale
Kære Karina Lorentzen Dehnhardt.
Jeg henvender mig til dig i din egenskab af retsordfører. En personlig oplevelse, hvor jeg på sociale
medier er blevet udskammet og kaldt børnemorder i forbindelse med udførslen af mit job som
vaccinatør, har synliggjort en manglende juridisk beskyttelse af sundhedspersonale og menige
borgere i almindelighed i forhold til sociale medier.
Min navn er Jesper Kulvmann. Som vaccinatør ved Vaccinationscenter Kolding under region
Syddanmark bliver jeg på en vagt d.7. december 2022 antastet af en person som præsenterer sig
ved navn. Personen møder frem udelukkende for at fortælle mine kollegaer og mig, at vi er
mordere og medskyldige i et folkemord. Påstandene begrundes med, at over 80.000 mennesker
indenfor en måned er døde i Danmark som en direkte følge af være blevet vaccineret mod covid-
19. Optrinnet videooptages, se link nedenfor. Videoen fokuserer på undertegnede, ligesom
anklagerne er rettet mod mig. Den følgende dag er videoen lagt ud på Facebook i en gruppe kaldet
Kend din Grundlov
under overskriften ”et ganske kort besøg på en af landets selvmordsanstalter”.
Videoen er til dato blevet set mere end 27.000 gange og delt med et utal af brugere, ligesom den
findes på Reddit.com. og evt. lukkede sider. Videoen kommenteres flittigt på Facebook, fortrinsvis
i sympati med ophavsmanden. En bruger identificerer mig ved navn, jeg sammenlignes med
Mengele og jeg anklages for at være ”børnemorder”, der skal ”stoppes”. Hvad, det sidste
indebærer, er uvist.
Det bør være klart, at det er ubehageligt for mine kollegaer og jeg at blive mødt med modbydelige
anklager, at blive udstillet i en video og siden blive kaldt for ”børnemorder”. Men det burde også
være klart, at dansk lovgivning burde beskytte en mod ovennævnte forløb. Desværre synes det ikke
at være tilfældet.
Allerede d.8. december henvender den lokale leder af Kolding Vaccinationscenter sig til Facebook
for at få fjernet videoen. Det afviser Facebook med den begrundelse, at videoen ikke er en
overtrædelse af ”fællesskabsreglerne”. Politiet kontaktes, men de mener heller ikke, at der er
hjemmel til at fjerne videoen. De oplyser, at man må videooptage offentlige ansatte i funktion.
Dog er jeg informeret om, at poliet arbejder på at sigte ophavsmanden til videoen for at filme på et
sted, hvor han intet ærinde har.
Kommentaren ”børnemorder” fjernes fra side, men ikke fra alle øvrige sider, hvor videoen er
udlagt, og ophavsmanden forhindres i 30 dage i at lægge beskeder op på Facebook. Om dette sker
grundet henvendelser fra politiet eller på Facebooks eget initiativ vides ikke.
Det har ikke været muligt for mig personligt at få kontakt med politiet trods flere henvendelser.
Jeg har selv ville henvende mig til Facebook. Dette er imidlertid ikke muligt, såfremt du ikke har en
profil på Facebook. Jeg har oprettet en profil, men da jeg blev bekendt med, at min leders
henvendelse til Facebook tilsyneladende kunne spores, har jeg afholdt mig fra på egen hånd at
foretage mig noget grundet kommentarerne om, at jeg skal ”stoppes”. På Facebook kan man
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 28: Henvendelse af 18/1-2023 fra Jesper Kulvmann om beskyttelse af sundhedspersonale
anmelde videoen, hvis man mener den indeholder et ”problem”. Facebook angiver forskellige
problemer, såsom
hadefuld retorik, vold, terrorisme,
etc., som man kan krydse af. Det er ikke
muligt at uddybe ens klage. I dette tilfælde anmeldes videoen for
hadefuld retorik.
Klagen afvises
uden uddybning med henvisning til ”fællesskabsreglerne”.
Mest af alt har hændelsen efterladt mig med en enorm magtesløshed og vrede over, at jeg intet
har kunnet stille op. Der ud over er jeg ikke mentalt belastet af sagen, men det kunne være at
andre, der evt. kom i en lignende situation, ville blive psykisk påvirket af hændelsen og
udskamningen. Det bør man reagere på, og min henvendelse kan i al væsentlighed udtrykkes i to
punkter.
1. Det forekommer mig helt urimeligt, at man kan videooptage sundhedspersonale på deres
arbejde uden samtykke af de implicerede, udlægge materialet offentligt uden de
medvirkendes samtykke og udskamme dem. Jeg er bekendt med at den beskyttelse som
straffelovens paragraf 119a yder mod chikane ved udførelsen af sit arbejde er begrænset
for offentligt ansatte. De skal kunne tåle mere end privat ansatte. Men hvis det er inden
for lovens rammer, og at ytringsfriheden har så vide rammer, at sundhedspersonale kan
blive udskammet offentligt og blive udsat for forfærdentlige anklager ved udførslen af
deres arbejde, bør man revidere eksisterende lovgivning.
2. Facebook er et medie, hvor man uden samtykke kan blive ”udstillet”. Det er imidlertid ikke
muligt at henvende sig til Facebook og indgive en klage, hvis man ikke er bruger. Du bliver
tvunget til at oprette en profil. F.eks har regionen måtte henvende sig til Facebook via en
medarbejders profil. Desuden er det ikke muligt at indgive en begrundet klage, men
udelukkende at udfylde et multiple choice skema. Jeg mener ikke, at Facebooks adgang til
at klage og den begrænsede klagemulighed kan være legalt. Jeg kan henvende mig til DR,
aviser og andre medier og indgive en klage, uden at skulle abonnere på dem. Således bør
det også forholde sig for de sociale medier. Lovgivning bør sikre dette. Facebook er en
supranational institution, der forekommer mestens at underlægge sig egne regler, og det
er utrygt, at en institution, der udøver sin virksomhed i Danmark, ikke skal følge danske
normer og love.
Jeg håber, at min henvendelse vil give anledning til nogle overvejelser omkring regulering og
lovgivning af sociale medier, og hvorledes sundhedsvæsenet bør kunne beskytte sine
medarbejdere.
https://www.facebook.com/remonce.johansen.1/videos/1351951828940170
Venlig hilsen
Jesper Kulvmann