Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 277
Offentligt
2741144_0001.png
23.05.2023 13.57
Organisationen | Grønlands Politi
Forside
/
Om politiet
/
Organisationen
Organisationen
Grønlands Politis arbejdsopgaver, organisering og personalegrupper.
Ledelse og organisering af politikredsen
Grønland er opdelt i fem store kommuner samt et område kaldet Nationalparken. Grønlands Politi er repræsenteret i hele Grønland
med i alt 18 politistationer fordelt i landet fra Qaanaaq i nord til Nanortalik i syd.
Grønlands politikreds er som rigsmyndighed organisatorisk placeret under Justitsministeriet. Overordnet ledes politikredsen af
politidirektøren, der er fysisk placeret i hovedstaden, Nuuk, sammen med politiets centrale administration.
Den centrale administration er opdelt i tre søjler: Anklagemyndigheden, stabssøjlen og politisøjlen. Herfra administreres politiet i de
enkelte politiregioner, anklagevirksomheden, politikutterne, økonomien, personalet, politiskolen og IT-opgaver.
I hver søjle er der en overordnet leder, og sammen med politidirektøren udgør de den øverste ledelse for hele politikredsen.
Politidirektøren er endvidere formand for Det Grønlandske Kriminalpræventive Råd, ligesom rådets sekretariat organisatorisk er
placeret i politiet. Hertil er knyttet en medarbejder, som varetager de daglige opgaver i form af udarbejdelse af forslag og tiltag til
rådets medlemmer inden for Det Kriminalpræventive Råd.
ORGANISERING AF GRØNLANDS POLITI
Anklagemyndigheden
Lederen af anklagemyndigheden er chefanklageren, som derudover fungerer som Grønlands Politis vicepolitimester.
Anklagemyndigheden er en del af den centrale enhed. Søjlen er for tiden bemandet med syv jurister og en tolk, ligesom
der i søjlen ligeledes er tilknyttet jurastuderende på praktikophold.
Anklagemyndigheden i Grønlands Politi bistår og vejleder i et fornødent omfang politiregionernes anklagere med
tiltalerejsninger i sager, hvor der er grundlag for dette.
Når dette er sket, møder erfarne politifolk som anklagere i kredsretten i alle typer sager, herunder drabssager,
sædelighedssager og andre alvorlige overtrædelser af Kriminalloven.
I de sager, som skal behandles ved Retten i Grønland og ankesager i Grønlands Landsret, møder en juridisk medarbejder
som anklager.
Stabssøjlen
Lederen af stabssøjlen er stabschefen. Stabssøjlen er en del af den centrale enhed og varetager en række opgaver for
hele politikredsen.
Stabssøjlen er opdelt i fem sektioner, herunder hører HR-afdelingen, økonomisektionen, politiskolen i Grønland,
servicesektionen og ledelsessekretariatet. Herudover er IT-afdelingen placeret i stabssøjlen.
Servicesektionen er den eneste sektion i stabssøjlen, som i forbindelse med det daglige arbejde, har direkte kontakt med
borgerne.
https://politi.gl/organisationen
1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Baggrundsmateriale fra Justitsministeriet til brug for studierejse til Grønland, d. 28/8-2/9-2023
2741144_0002.png
23.05.2023 13.57
Organisationen | Grønlands Politi
Servicesektionen behandler sager vedrørende:
Pas
Udændinge
Kørekort
Våben, herunder ind- og udførselstilladelse
Faderskabssager
Indregistrering/afmelding af køretøjer
Udstedelse af straffeattester
HR varetager sagsbehandlingen i alle typer af personalesager for hele politikredsen. Sektionen behandler herunder
sager vedrørende:
Ansættelse og afskedigelse
Løn
Tjenesterejser
Arbejdsskader
Personale- samt vakantboliger i Nuuk
Administration af til- og fraflytninger i alle politiets boliger i Grønland
Økonomisektionen varetager politikredsens samlede økonomi og behandler herunder sager vedrørende:
Forvaltningen af politikredsens udgifter og indtægter
Udfærdigelse af regnskab
Fogedbødesager
Politiskolen, som er placeret i Nuuk, varetager og koordinerer al undervisning på politiets basisuddannelse (PBU’en) i
Grønland. Uddannelsen svarer til den uddannelse, der udbydes på politiskolen i Danmark.
Politiskolen er derudover ansvarlig for koordineringen af den samlede kompetenceudvikling af politikredsens
medarbejdere. Politiskolen udvikler i den forbindelse materiale til hvervekampagner og koordinerer rekrutteringen sammen
med politikredsens øvrige ressourcer.
Yderligere oplysninger om politiets basisuddannelse finder du under Politiskolen.
Ledelsessekretariatet understøtter ledelsen og resten af organisationen på flere måder og er bl.a. løbende tovholder på
udviklingsprojekter. Derudover behandler sekretariatet konkrete sager på en række områder og besvarer en del
høringsspørgsmål. Sekretariatet har også ansvaret for implementering af ny lovgivning, ligesom kommunikationsansvaret
ligger i sekretariatet.
IT står for IT-support i Grønlands Politi i samarbejde med den centrale it-afdeling i Rigspolitiet. IT genererer desuden den
årlige statistik og er tovholder på IT-udvikling i Grønlands Politi.
Politisøjlen
Politisøjlen er repræsenteret på 18 tjenestesteder i hele politikredsen, og ledes af en chefpolitiinspektør, der også indgår i
politikredsens øverste ledelse.
Politisøjlen er organiseret som en linjeorganisation med afdelinger, sektioner og afsnit. Fire vicepolitiinspektører leder
Politisøjlens afdelinger; Beredskabsafdelingen, Efterforskningsafdelingen, Politidistriktsafdelingen og Operativ Stab, og
politikommissærer leder afdelingernes forskellige sektioner.
Beredskabsafdelingen er politikredsens centrale beredskabsenhed placeret i Nuuk, og har det overordnede ansvar for at
håndtere udryknings- og beredskabsopgaver i hele politikredsen, herunder det operationelle ansvar for den
beredskabsmæssige krisestyring.
https://politi.gl/organisationen
2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 277: Baggrundsmateriale fra Justitsministeriet til brug for studierejse til Grønland, d. 28/8-2/9-2023
2741144_0003.png
23.05.2023 13.57
Organisationen | Grønlands Politi
Efterforskningsafdelingen er politikredsens centrale efterforskningsenhed placeret i Nuuk, og har det overordnede ansvar
for den alvorligere og personfarlige kriminalitet i hele politikredsen, og er kontaktpunkt for og håndterer mere
specialiserede opgaver inden for efterforskningsområdet.
Politidistriktsafdelingen består af seks politidistrikter med et geografisk dækningsområde i hele politikredsen, og har
ansvaret for lokale udryknings- og beredskabsopgaver i tæt samarbejde med Beredskabsafdelingen, og de borgerrettede
og forebyggelsesmæssige initiativer i tæt samarbejde med Operativ Stab. Herunder det almene efterforskningsområde og i
et vist omfang den mere alvorlige og personfarlige kriminalitet i tæt samarbejde med Efterforskningsafdelingen.
Operativ Stab er en stabsfunktion placeret i Nuuk, der varetager og understøtter Politisøjlens planlægnings-, analyse- og
styringsopgaver, forebyggelsesområdet og er overordnet kontaktpunkt for Politisøjlens eksterne samarbejde.
Senest opdateret: 28. februar 2023
https://politi.gl/organisationen
3/3