Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 275
Offentligt
August 2023
Indskrænket ytringsfrihed i danske fængsler
I år kan indsatte i de danske fængsler fejre 50 året for en demokratisering af retsordenen bag mu-
rene. Ved en reform af straffeloven og en ny bekendtgørelse om fuldbyrdelse af frihedsstraf fik de
indsatte i 1973 status som borgere med rettigheder på lige fod med frie borgere. Tidligere havde
de som udgangspunkt kun få rettigheder, som dog i løbet af afsoningen kunne suppleres med så-
kaldte begunstigelser eller goder tildelt af fængselsledelsen. Nu blev udgangspunktet vendt om,
således at de indsatte allerede fra afsoningens begyndelse principielt havde fulde borgerrettighe-
der alene med de begrænsninger, som var nødvendige til gennemførelse af selve frihedsberøvel-
sen. Sagt med lovens ord fik de indsatte »adgang til at udøve deres almindelige borgerlige ret-
tigheder i det omfang, frihedsberøvelsen ikke i sig selv afskærer dem herfra«.
Få år forinden var reformen blevet tyvstartet med flere administrative tiltag og med en lovæn-
dring, som i 1970 gav de indsatte adgang til at brevstemme ved valg til Folketinget.
I 2001 blev reglerne i straffeloven og bekendtgørelsen erstattet af en lov om fuldbyrdelse af straf
(straffuldbyrdelsesloven), som i store træk opretholdt retstilstanden
–
nu med formuleringen:
»Der må ikke under fuldbyrdelsen af straf pålægges en person andre begrænsninger i tilværelsen
end sådanne, der er fastsat ved lov eller er en følge af selve straffen«. Loven med tilhørende be-
kendtgørelser indeholdt imidlertid flere begrænsninger i de indsattes ytringsfrihed og dermed i et
af de mest centrale elementer i en demokratisk retsorden:
1) Loven fremhæver, at de indsatte har ret til at udgive af blade, men i samme paragraf hedder det,
at fængselsmyndighederne har adgang til på forhånd at gennemlæse de indsattes blade og forbyde
offentliggørelsen af bestemte artikler, som groft forulemper enkeltpersoner eller som krænker nogle
sikkerhedsmæssige hensyn. Det står uklart, hvilke sikkerhedsmæssige hensyn der er tænkt på. I for-
arbejderne til loven nævnes risikoen for, at de indsatte i et blad kan røbe sikkerhedssystemer, men
hemmelige sikkerhedssystemer vil de indsatte selvsagt ikke have kendskab til.
2) De indsatte har ret til at udtale sig til medierne, men denne ret kan begrænses af fængselsledel-
sen ud fra ordens- eller sikkerhedsmæssige hensyn, beskyttelseshensyn i forhold til forbrydelsens
ofre eller hensynet til at modvirke en åbenbar krænkelse af retsfølelsen. Denne adgang til indgreb i
de indsattes ytringsfrihed benyttes ganske hyppigt enten i form af ren nægtelse eller ved forbud
mod at omtale bestemte emner. I Direktoratet for Kriminalforsorgens retningslinjer nævnes som ek-
sempel, at interview i tilknytning til optagelse af et tv-program af mere underholdende karakter ef-
ter omstændighederne bør nægtes ud fra hensynet til retsfølelsen. Kriminalforsorgens censurbefø-
jelse i disse mediesager administreres ganske restriktivt med ikke helt få afslag og restriktioner til
følge. Det kan undre, at journalister i almindelighed affinder sig med sådanne begrænsninger i deres
arbejde. Retssager og ombudsmandssager finder medierne yderst sjældent anledning til at rejse.