Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 263
Offentligt
2737277_0001.png
UDKAST
Forslag
Til
Lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler
1
(Gennemførelse af dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24.
november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2014/17/EU)
§1
I lov om inkassovirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 1018 af 19. september 2014, foretages
følgende ændring:
1.
I
§ 1, stk. 3,
indsættes efter »offentlige myndigheder,«: »for kreditservicevirksomheders udøvelse
af kreditserviceringsaktiviteter«.
§2
I lov om kreditaftaler, jf. lovbekendtgørelse nr. 817 af 6. august 2019, som ændret ved § 6 i lov nr.
2221 af 29. december 2020 og § 2 i lov nr. 479 af 12. maj 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
fodnoten
til lovens titel indsættes efter »forordning 2014/596/EU, EU-tidende 2016, nr. L 171,
side 1«: »og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021
om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF
og 2014/17/EU, EU-Tidende 2021, nr. L 438, side 1«.
2.
Efter § 10 og før overskriften før § 16 indsættes:
»Oplysninger om ændring af en kreditaftales vilkår og betingelser
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af
24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF
og 2014/17/EU, EU-Tidende 2021, nr. L 438, side 1.
1
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
§ 11.
Kreditgiveren skal forud for ændring af vilkår og betingelser for en kreditaftale give forbrugeren
følgende oplysninger:
1) En tydelig beskrivelse af ændringerne og, hvor det er relevant, om forbrugerens samtykke er
nødvendigt, eller om ændringerne er indført som følge af regler udstedt i medfør af lov,
2) En tidsplan for gennemførelsen ændringerne,
3) De klagemuligheder, som er til rådighed for forbrugeren vedrørende ændringerne,
4) Tidsfristen for indgivelse af klage og
5) Navn og adresse på den myndighed, hvortil forbrugeren kan indgive klage.«
3.
Efter § 29 indsættes:
Ȥ 29 a.
Kreditgiveren skal have passende politikker og procedurer, der sikrer, at der udvises rimelig
tilbageholdenhed, inden der indledes en fyldestgørelsesprocedure. Politikkerne og procedurerne skal
bl.a. tage hensyn til forbrugerens forhold og kan bl.a. bestå af følgende:
1) En fuldstændig eller delvis refinansiering af en kreditaftale, og
2) Ændring af en kreditaftales eksisterende vilkår og betingelser, der bl.a. kan omfatte
a) forlængelse af kreditaftalen,
b) ændring af typen af kreditaftale,
c) udskydelse af betalingen af hele eller dele af afdraget i en periode,
d) ændring af rentesatsen,
e) betalingsfrihed i en periode,
f) delvis tilbagebetaling,
g) valutaomregning, og
h) delvis eftergivelse og gældskonsolidering.«
§3
Loven træder i kraft den 30. december 2023.
§4
Loven gælder ikke for Grønland og Færøerne, men kan ved kongelig anordning sættes helt eller
delvist i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og baggrund
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Undtagelse af kreditservicevirksomheder fra lov om inkassovirksomhed
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.2. Indførelse af generel oplysningspligt ved ændring af en kreditaftales vilkår og betingelser
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
2.2.3. Den foreslåede ordning
2.3. Kreditgivers tilbageholdenhed ved misligholdelse af kreditaftaler
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Justitsministeriets overvejelser
2.3.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at foretage en ændring af lov om inkassovirksomhed (inkassoloven),
som er nødvendig for at understøtte gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU)
2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU (NPL-direktivet) i dansk ret, jf. forslag til lov om
kreditservicevirksomhed og kreditkøbere, som Erhvervsministeriet sendte i offentlig høring den 29.
juni 2023. Den primære implementering af NPL-direktivet foretages således i Erhvervsministeriets
forslag til lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere, mens enkelte dele implementeres i
nærværende lovforslag.
Lovforslaget har endvidere til formål at foretage de ændringer af lov om kreditaftaler
(kreditaftaleloven), som er nødvendige for at gennemføre NPL-direktivet.
NPL-direktivet indeholder ny regulering af kreditservicevirksomheder og kreditkøbervirksomheder
og er en del af Den Europæiske Unions prioritet om at udarbejde en samlet strategi for håndtering af
misligholdte lån i den finansielle sektor. NPL-direktivet fastsætter bl.a. regler om
kreditkøbervirksomheders køb af og kreditservicevirksomheders servicering af misligholdte
kreditaftaler, der er udstedt af kreditinstitutter, f.eks. banker. Direktivet har til formål at fastlægge
fælles europæiske regler for salg af misligholdte lån fra kreditinstitutter til en ny type virksomhed,
kreditkøbere, med henblik på inddrivelse gennem kreditservicevirksomheder samt at fastlægge
beskyttelsesregler for forbrugeren. Kreditkøbervirksomheder og kreditservicevirksomheder er ikke i
dag særskilt reguleret i dansk ret.
Servicering af misligholdte kreditaftaler er i dag omfattet af inkassoloven. Da der med lov om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere fastsættes særskilt regulering af bl.a.
kreditservicevirksomheders aktiviteter, herunder inkasso, foreslås det at undtage de omfattede
virksomheders aktiviteter fra inkassoloven for at undgå dobbeltregulering og sikre en klar og entydig
retstilstand.
Ændringerne af kreditaftaleloven skal gennemføre en række ændringer som følge af, at enkelte
bestemmelser i forbrugerkreditdirektivet (direktiv 2008/48/EF) og boligkreditdirektivet (direktiv
2014/17/EU) ændres med NPL-direktivet. Ændringerne vedrører en udvidelse af kreditgiverens
oplysningspligt i tilfælde af ændring af vilkår og betingelser for en kreditaftale samt regler om, at
kreditgivere skal udvise tilbageholdenhed med at indlede fyldestgørelsesprocedurer, hvis en
forbruger misligholder en kreditaftale.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Undtagelse af kreditservicevirksomheder fra lov om inkassovirksomhed
2.1.1. Gældende ret
Inkassoloven regulerer juridiske og fysiske personers udøvelse af inkassovirksomhed, jf.
inkassolovens § 1. Ved inkassovirksomhed forstås ethvert led i erhvervsmæssig inddrivelse af
fordringer for andre samt i erhvervsmæssig inddrivelse af fordringer, som er købt efter forfaldstid
med henblik på inddrivelse på egne vegne, jf. inkassolovens § 2. Erhvervsmæssig inddrivelse
omfatter ikke enkeltstående og lejlighedsvis inddrivelse, f.eks. et privatskiftet dødsbos inddrivelse af
fordringer.
Inkassoloven finder i enten helt eller delvist omfang ikke anvendelse for bl.a. selvstændig
advokatvirksomhed, pengeinstitutter eller offentlige myndigheder, jf. inkassolovens § 1, stk. 2 og 3.
Inkassoloven regulerer inkasso som aktivitet. Reglerne drejer sig først og fremmest om private
inkassoaktørers adfærd. Loven har til formål at sikre, at udøvelsen af inkassovirksomhed foregår på
en rimelig og forsvarlig måde. Dette søges navnlig opnået gennem en autorisationsordning for
inkassoaktører, jf. inkassolovens § 3, og krav om godkendelse af personale, der retter personlig
henvendelse til skyldnere, jf. inkassolovens § 8.
Kravene til autorisation til at udøve inkassovirksomhed er fastlagt i inkassolovens §§ 4 og 5. Heraf
fremgår det bl.a., at det skal gøres antageligt, at inkassovirksomheden kan udøves forsvarligt og i
overensstemmelse med god inkassoskik. Derudover skal en række formelle krav overholdes,
herunder om bopæl i Danmark, samt at personer, der udøver inkassovirksomhed, er fyldt 25 år og
ikke er under værgemål. Man må heller ikke være under rekonstruktionsbehandling, have betydelig
gæld til det offentlige eller være dømt for strafbare forhold, der begrunder nærliggende misbrug af
adgangen til at udøve inkassovirksomhed. Autorisationsordningen skal sikre, at inkassoaktøren
besidder de fornødne faglige kvalifikationer samt handler i overensstemmelse med inkassolovens
materielle regler, herunder god inkassoskik, jf. inkassolovens § 9. Autorisation og godkendelse af
personale meddeles af Rigspolitiet for højst 5 år ad gangen, jf. inkassolovens § 7. Rigspolitiet fører
et register over autoriserede inkassoaktører, der er offentligt tilgængeligt.
Inkassolovens bestemmelse om god inkassoskik er en retlig standard for inkassoaktørers ageren. God
inkassoskik indebærer, at inkassoaktøren ikke må anvende metoder, som udsætter nogen for urimelig
pression, skade eller ulempe. Ved vurderingen af, om en handling mv. er i strid med god inkassoskik,
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
skal der i et vist omfang foretages en afvejning af hensynet til skyldneren over for hensynet til
inkassofirmaets og kundens interesse i en hurtig og effektiv inddrivelse af deres berettigede krav.
Inkassoloven indeholder endvidere en række nærmere regler om fremsendelse af henvendelser til
skyldneren, tilbagetagelse af løsøre og behandling af inddrevne pengebeløb, jf. inkassolovens §§ 10-
16.
Rigspolitiet fører i samarbejde med Forbrugerombudsmanden tilsyn med overholdelse af
inkassoloven, herunder reglerne om god inkassoskik. Samarbejdskonstruktionen skyldes, at der er et
vist overlap mellem reglerne om hhv. god inkassoskik og god markedsføringsskik. Myndighedernes
respektive tilsynskompetence er beskrevet i en samarbejdsaftale om behandlingen af sager på
inkassoområdet, som blev indgået i 2019. Af samarbejdsaftalen fremgår bl.a., at klager i konkrete
sager over specifikke inkassoaktørers udøvelse af inkassovirksomhed mv. i første omgang bør
behandles af politiet. Forbrugerombudsmandens tilsyn er primært fokuseret på mere generelle
problemstillinger på området samt inkassoselskabers manglende overholdelse af civilretlige regler,
f.eks. reglerne i renteloven, eller anvendelse af urimelige kontraktvilkår eller lignende.
Forbrugerombudsmanden har således mulighed for civilretlig håndhævelse og forfølgelse af sådanne
overtrædelser.
Rigspolitiets tilsyn med inkassoloven baserer sig navnlig på behandling af konkrete sager/klager over,
at autoriserede inkassovirksomheder ikke har udøvet deres virksomhed i overensstemmelse med god
inkassoskik. Rigspolitiet kan efter inkassolovens § 21 tilbagekalde en autorisation samt en
godkendelse af personale, hvis autorisationsindehaveren eller den ansatte gør sig skyldig i grov eller
gentagen overtrædelse af vilkår for autorisationen eller af bestemmelser i inkassoloven.
Rigspolitiets opgaver i forhold til at give autorisation til udførelse af inkassovirksomhed, tilsyn mv.
varetages af Midt- og Vestjyllands Politi, jf. § 1 a i bekendtgørelse nr. 752 af 26. september 1997,
som ændret ved bekendtgørelse nr. 1095 af 21. august 2018.
Virksomheder, der yder kreditservicering af misligholdte kreditaftaler, er i dag omfattet af
inkassoloven.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Samtidig med dette lovforslag vil erhvervsministeren fremsætte forslag til lov om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere, som har til formål at gennemføre NPL-direktivet.
Hermed vil der blive fastsat regler om kreditservicevirksomheders kreditserviceringsaktiviteter, bl.a.
inddrivelse og genforhandling m.v. af misligholdte kreditaftaler, der er udstedt af kreditinstitutter,
f.eks. banker. Herudover vil der blive fastsat regler om krav til kreditservicevirksomheders struktur
og ledelse, bl.a. governancekrav, som i høj grad minder om krav til andre typer af finansielle
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
virksomheder. Endvidere vil der blive fastsat regler om, hvordan kreditservicevirksomheder kan
udøve deres aktiviteter grænseoverskridende i EU.
Det er på den baggrund Justitsministeriets vurdering, at reguleringen af såvel
kreditservicevirksomheder som deres aktiviteter bør samles i ét regelsæt, og at den rette regulatoriske
ramme er det nye forslag til lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. I konsekvens heraf –
for at undgå dobbeltregulering – finder Justitsministeriet, at kreditservicevirksomheders
inkassoaktiviteter bør undtages fra inkassoloven og i stedet reguleres i det nye regelsæt. Dermed
sikres en klar og entydig retstilstand.
2.1.3. Den foreslåede ordning
Der lægges med lovforslaget op til at undtage kreditservicevirksomheders udøvelse af
kreditserviceringsaktiviteter fra inkassoloven, således at disse virksomheder ikke længere skal
opfylde kravene heri samt have tilladelse fra Rigspolitiet til at udøve inkassovirksomhed, for så vidt
der er tale om kreditserviceaktivitet. Begrebet kreditserviceringsaktiviteter omfatter bl.a. opkrævning
eller inddrivelse af ethvert skyldigt beløb fra låntageren i tilknytning til en kreditgivers rettigheder i
henhold til en kreditaftale eller til selve kreditaftalen i overensstemmelse med national ret.
Kreditservicevirksomheder, der, udover kreditserviceringsaktiviteter som defineret i forslag til lov
om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere, udøver øvrige inkassoaktiviteter, vil dog som hidtil
fortsat være omfattet af lov om inkassovirksomhed med hensyn til disse øvrige aktiviteter og skal
således fortsat autoriseres hertil af Rigspolitiet. Der kan her være tale om f.eks. inddrivelse af
parkeringsbøder, betaling for varer/tjenesteydelser, huslejebetaling, og det, der traditionelt må
betegnes som inkassoaktiviteter.
Undtagelse af de pågældende aktiviteter fra inkassoloven indebærer, at Finanstilsynet vil være den
relevante myndighed i henhold til lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere i forhold til
f.eks. autorisation, tilsyn og klagesager om god skik. Disse opgaver vil således overgå fra Rigspolitiet
til Finanstilsynet.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne dertil.
2.2. Indførelse af generel oplysningspligt ved ændring af en kreditaftales vilkår og betingelser
2.2.1. Gældende ret
Kreditaftaleloven finder anvendelse på kreditaftaler, hvor en kreditgiver yder eller giver tilsagn om
at yde kredit til en forbruger, jf. kreditaftalelovens § 1.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
2737277_0008.png
Ved en kreditaftale forstås en aftale, hvorved en kreditgiver yder eller giver tilsagn om at yde en
forbruger kredit i form af henstand med betalingen, lån eller anden tilsvarende form for finansiel
ordning, undtagen aftaler om løbende levering af tjenesteydelser eller varer af samme art, hvor
forbrugeren betaler for ydelserne eller varerne i rater, så længe de leveres, jf. kreditaftalelovens § 4,
nr. 3.
Kreditaftaleloven indeholder regler om indgåelse og afvikling af kreditaftaler i forhold til f.eks.
oplysningspligt,
fortrydelsesret,
tilbagebetaling,
misligholdelse,
kreditorskifte
og
ejendomsforbehold.
Reglerne suppleres af de almindelige aftaleretlige rammer for at ændre i eksisterende aftaler eller
gøre aftalevilkår gældende, jf. bl.a. aftalelovens § 38 c om aftalevilkår i strid med hæderlig
forretningsskik.
Reglerne suppleres også af regler om varsling af renteændringer på det finansielle
område. Som eksempel kan nævnes, at det følger § 11, stk. 2 i bekendtgørelse om god skik for
boligkredit, at ændringer af renter i boligkreditaftaler til ugunst for låntageren ikke må finde sted uden
et forudgående varsel, der ikke må være kortere end en måned. Ændringer af gebyrer, bidrag eller
andet vederlag for boligkreditaftaler skal dog ske med et varsel på tre måneder. For realkreditlån og
realkreditlignende lån gælder der dog særlige regler om varsling, jf. § 53 b i lov om finansiel
virksomhed.
2.2.2. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021
om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF
og 2014/17/EU (NPL-direktivet)
Med NPL-direktivets artikel 27, nr. 1, og 28, nr. 1, indsættes der nye bestemmelser som hhv. artikel
11 a i forbrugerkreditdirektivet (direktiv 2008/48/EF) og artikel 27 a i boligkreditdirektivet (direktiv
2014/17/EU). Ændringerne indebærer, at der fastsættes en udvidet oplysningspligt over for
forbrugere i forhold til ændringer af vilkår og betingelser i en allerede gældende kreditaftale.
2.2.3. Justitsministeriets overvejelser
Forbrugerkreditdirektivet og boligkreditdirektivet er implementeret i dansk ret i kreditaftaleloven.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør de pågældende ændringer heraf derfor gennemføres i
kreditaftaleloven.
2.2.4. Den foreslåede ordning
Med henblik på at gennemføre forbrugerkreditdirektivets nye artikel 11 a og boligkreditdirektivets
nye artikel 27 a i dansk ret foreslås det at indsætte en ny bestemmelse om kreditgiverens generelle
oplysningspligt over for forbrugere i kreditaftaleloven. Formålet er at styrke forbrugerbeskyttelsen
ved at udvide kreditgiverens oplysningspligt i forhold til de gældende regler om oplysningspligt, som
primært vedrører ændringer af debitorrenten.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
Den foreslåede ordning indebærer, at forbrugeren
forud for gennemførelse af ændringer af en
kreditaftale skal modtage en klar og udtømmende liste over sådanne, en tidsplan for deres
gennemførelse og en udførlig klagevejledning. Formålet hermed er at sikre en høj grad af
forbrugerbeskyttelse og give forbrugerne bedre mulighed for at indrette sig på ændringer af en
allerede indgået kreditaftale.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 2, og bemærkningerne hertil.
2.3. Kreditgivers tilbageholdenhed ved misligholdelse af kreditaftaler
2.3.1. Gældende ret
Det følger af dansk rets almindelige regler, at en kreditor kan hæve en aftale, hvis der foreligger en
væsentlig misligholdelse. I den forbindelse ses der med større strenghed på misligholdelse af
betalingsforpligtelser. Der er dog i kreditaftalelovens kapitel 8 fastsat regler, der begrænser
kreditgiverens adgang til at hæve en kreditaftale ud fra et forbrugerbeskyttelseshensyn. Disse følger
af kreditaftalelovens §§ 29-30, som forpligter kreditgiveren til at udvise tilbageholdenhed ved
forbrugerens misligholdelse i kreditkøb afhængigt af, om der er taget ejendomsforbehold eller ej.
Disse regler gælder imidlertid kun ved kreditkøb og således ikke ved f.eks. pengelån.
Kreditaftaleloven indeholder dermed ikke i dag generelle regler om kreditgiverens tilbageholdenhed
i tilfælde af misligholdelse af kreditaftaler, herunder
at have politikker og procedurer til sikring af, at
der udvises tilbageholdenhed baseret på individuelle forhold førend der iværksættes
inddrivelsesskridt.
2.3.2. Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021
om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF
og 2014/17/EU (NPL-direktivet)
Med NPL-direktivets artikel 27, nr. 2, og artikel 28 nr. 2, som hhv. indsætter artikel 16 a i
forbrugerkreditdirektivet, hhv. ændrer boligkreditdirektivets artikel 28, fastsættes der krav om, at
kreditgivere skal have passende politikker og procedurer til at understøtte, at der foretages en konkret
vurdering med udgangspunkt i den enkelte forbrugers forhold af, om der bør iværksættes
inddrivelsesskridt.
2.3.3. Justitsministeriets overvejelser
I forhold til NPL-direktivets artikel 27, nr. 2 og 28, nr. 2, bemærker Justitsministeriet, at
forbrugerkreditdirektivet og boligkreditdirektivet er implementeret i dansk ret i kreditaftaleloven.
Efter Justitsministeriets opfattelse bør de pågældende ændringer heraf således gennemføres i
kreditaftaleloven.
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
Med de nævnte direktivændringer følger endvidere mulighed for medlemsstaterne for at fastsætte en
ikke-udtømmende liste over mulige henstandsforanstaltninger. Med henblik på at styrke
forbrugerbeskyttelsen og understøtte, at fordringer afvikles på den mindst indgribende måde, finder
Justitsministeriet tillige, at den ikke-udtømmende liste med eksempler på henstandsforanstaltninger
bør fremgå af loven som vejledning i forhold til retningslinjer, som kreditgiveres vurdering skal
foretages med udgangspunkt i.
Det følger derudover af NPL-direktivets artikel 27, nr. 2, for så vidt angår indsættelsen af
artikel 16
a, stk. 3 og 4 i forbrugerkreditdirektivet, at medlemsstaterne kan kræve, at de omkostninger, som
kreditgivere kan pålægge forbrugere i tilfælde af misligholdelse, ikke må være større, end hvad der
er nødvendigt til at dække kreditgivernes omkostninger i forbindelse med misligholdelsen, og at
medlemsstaterne skal fastsætte et omkostningsloft, hvis kreditgivere alligevel tillades at pålægge
yderligere omkostninger.
Det er Justitsministeriets vurdering, at de gældende regler om udenretlige
misligholdelsesomkostninger i bl.a. renteloven lever op til kravene i NPL-direktivets artikel art. 27,
nr. 2. Således følger det af rentelovens
§ 9 a, stk. 1, bl.a., at fordringshaveren kan kræve, at skyldneren
betaler fordringshaverens rimelige og relevante omkostninger ved udenretlig inddrivelse af
fordringen, medmindre forsinkelsen med betalingen ikke beror på skyldnerens forhold. I rentelovens
§ 9 b er der endvidere fastsat regler om, hvornår der i forbindelse med inddrivelsen af en fordring kan
pålægges bl.a. rykkergebyr samt størrelsen heraf. Endelig følger det af rentelovens § 9 a, stk. 4, at
justitsministeren kan fastsætte nærmere regler for bl.a., hvilke udgifter fordringshaveren kan kræve
betalt efter stk. 1 med henblik på, at udgifterne skal være gennemsigtige og stå i passende forhold til
fordringen, herunder regler om, at der ved fordringer inden for bestemte beløbsgrænser alene kan
kræves betaling op til visse maksimumsbeløb. Bemyndigelsen er udmøntet ved bekendtgørelse nr.
601 af 12. juli 2002 om udenretlige inddrivelsesomkostninger i anledning af forsinket betaling med
senere ændringer.
NPL-direktivets artikel 28, nr. 3 indsætter endvidere en ny artikel 28 a i boligkreditdirektivet. Heraf
følger det, at overdrages kreditgiverens rettigheder i henhold til en kreditaftale til tredjemand, har
forbrugeren over for erhververen ret til at gøre enhver indsigelse gældende, som forbrugeren kunne
gøre gældende over for den oprindelige kreditgiver. Endvidere følger det, at forbrugeren skal
underrettes om overdragelse. Dette gælder dog ikke, hvis den oprindelige kreditgiver efter aftale med
erhververen fortsat står for kreditten i forhold til forbrugeren.
Bestemmelsen i NPL-direktivets artikel 28, nr. 3, der indsætter en ny artikel 28 a i
boligkreditdirektivet, svarer til den gældende artikel 17 i forbrugerkreditdirektivet, som er
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
implementeret i kreditaftalelovens § 33, stk. 1 og 2. Efter Justitsministeriets opfattelse er der således
ikke behov for lovændringer til implementering heraf.
2.3.4. Den foreslåede ordning
Med henblik på at gennemføre den nye artikel 16 a i forbrugerkreditdirektivet og ændringen af artikel
28 i boligkreditdirektivet i dansk ret foreslås det at indsætte en bestemmelse om kreditgiverens
tilbageholdenhed i tilfælde af en forbrugers misligholdelse af en kreditaftale. Formålet er at styrke
forbrugerbeskyttelsen ved at udvide kreditgiverens pligt hertil i forhold til de gældende regler, som
primært vedrører kreditkøb og således ikke f.eks. pengelån.
Den foreslåede ændring indebærer, at kreditgiveren skal fastsætte politikker og procedurer for at
udvise tilbageholdenhed med at igangsætte fyldestgørelsesprocedurer, hvis en forbruger misligholder
en kreditaftale. Der kan f.eks. være tale om
refinansiering eller forlængelse af en kreditaftale. Når
kreditgivere beslutter, om der skal iværksættes fyldestgørelsesprocedurer, skal de bl.a. tage hensyn
til forbrugerens individuelle forhold. Der bør her lægges vægt på forbrugerens interesser og
rettigheder og forbrugerens evne til at tilbagebetale kreditten, herunder navnlig hvis kreditaftalen er
sikret ved pant i fast ejendom til beboelse, som er forbrugerens primære bopæl. Den foreslåede
oplistning
er således ikke
udtømmende, men derimod udtryk for tiltag som kreditgiveren skal
overveje, hvorefter den relevante foranstaltning vil bero på en konkret vurdering under hensyntagen
til bl.a. den enkelte forbrugers forhold. Bestemmelsen har til formål at sikre, at forpligtelser
stammende fra kreditaftaler afvikles på den mindst indgribende måde i tilfælde af misligholdelse.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr. 3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det offentlige
[Under udarbejdelse]
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
[Under udarbejdelse]
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at medføre administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at medføre klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at medføre miljø- eller naturmæssige konsekvenser.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
2737277_0012.png
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv (EU) 2021/2167 af 24.
november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv
2008/48/EF og 2014/17/EU (NPL-direktivet) for så vidt angår ændringerne heri af
forbrugerkreditdirektivet (direktiv 2008/48/EF) og boligkreditdirektivet (direktiv 2014/17) i det
omfang, at implementeringen forudsætter ny regulering.
9. Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den […] til den […] været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer m.v.:
[…]
10. Sammenfattende skema
Positive
Negative
konsekvenser/mindreudgifter konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, (hvis ja, angiv omfang/Hvis
anfør »Ingen«)
nej, anfør »Ingen«)
Økonomiske konsekvenser for [Under afklaring]
stat, kommuner og regioner
Implementeringskonsekvenser Ingen
for stat, kommuner og regioner
Økonomiske konsekvenser for Ingen
erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for erhvervslivet
Administrative konsekvenser Ingen
for borgerne
Klimamæssige konsekvenser Ingen
Miljø-
og
konsekvenser
naturmæssige Ingen
[Under afklaring]
Ingen
[Under afklaring]
[Under afklaring]
Ingen
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentets og Rådets
Direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af
direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU (NPL-direktivet) for så
12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
2737277_0013.png
vidt angår ændringerne heri af forbrugerkreditdirektivet
(direktiv 2008/48/EF) og boligkreditdirektivet (direktiv
2014/17) i det omfang, at implementeringen forudsætter ny
regulering.
Er i strid med de principper for
implementering
af
erhvervsrettet
EU-
regulering/
Går videre end minimumskrav
i EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Inkassolovens § 1, stk. 3, indeholder en opregning af, hvilke typer aktører og aktiviteter som loven
ikke gælder for. Således følger det af bestemmelsen, at loven ikke gælder for inkassovirksomhed, der
udøves af offentlige myndigheder eller for auktionslederes inddrivelse af auktionskøbesummer m.v.
Det foreslås at tilføje kreditservicevirksomheders udøvelse af kreditserviceaktiviteter til
bestemmelsen.
Den forslåede ændring af inkassolovens § 1, stk. 3 indebærer således, at kreditservicevirksomheders
udøvelse af kreditserviceaktiviteter undtages fra inkassolovens anvendelsesområde.
Den foreslåede ændring skal ses i sammenhæng med forslaget til lov om kreditservicevirksomheder
og
kreditkøbere
(erhvervsministeren),
som
indfører
særlige
regler
vedrørende
kreditservicevirksomheder og disses aktiviteter, herunder inddrivelse af kreditaftaler.
De pågældende virksomheders omfattede aktiviteter vil derfor fremover være underlagt lov om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere, hvoraf det følger, at Finanstilsynet har kompetence for
så vidt angår autorisation, tilsyn, sanktionering m.v. i stedet for Rigspolitiet, som alene er den
kompetente myndighed for så vidt angår inkassoloven.
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
Til § 2
Til nr. 1
Fodnoten til kreditaftalelovens titel angiver, at loven indeholder bestemmelser, der bl.a. gennemfører
dele af forbrugerkreditdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF af 23. april
2008 om forbrugerkreditaftaler og om ophævelse af Rådets direktiv 87/102/EØF, EU-Tidende 2008,
nr. L 133, side 66, som ændret ved Kommissionens direktiv 2011/90/EU af 14. november 2011 om
ændring af del II i bilag I til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/48/EF for så vidt angår
supplerende antagelser til brug ved beregningen af de årlige omkostninger i procent, EU-Tidende
2011, nr. L 296, side 35), dele af boligkreditdirektivet (Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/17/EU af 4. februar 2014 om forbrugerkreditaftaler i forbindelse med fast ejendom til beboelse
og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2013/36/EU og forordning 2010/1093/EU, EU-Tidende
2014, nr. L 60, side 34) og benchmarkforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets forordning
2016/1011/EU om indeks, der bruges som benchmarks i finansielle instrumenter og finansielle
kontrakter eller med henblik på at måle investeringsfondes økonomiske resultater, og om ændring
af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU samt forordning 2014/596/EU, EU-Tidende 2016, nr. L 171,
side 1).
Den foreslåede ændring indebærer, at det tilføjes til
fodnoten,
at kreditaftaleloven også gennemfører
dele af NPL-direktivet (direktiv 2021/2167/EU), forbrugerkreditdirektivet (direktiv 2008/48/EF) og
boligkreditdirektivet (direktiv 2014/17/EU). Implementeringen af direktivets bestemmelser vil
afspejles i loven med de foreslåede ændringer.
Til nr. 2
Efter reglerne i kreditaftalelovens kapitel 2 har kreditgivere i dag en række oplysningsforpligtelser
over for forbrugere forud for, at der indgås en kreditaftale. Forpligtelserne omfatter bl.a. oplysninger
om kredittypen, navn og adresse på kreditgiveren, kreditbeløbet, kredittens løbetid, debitorrenten, de
årlige omkostninger i procent (ÅOP) m.v., jf. kreditaftalelovens §§ 7 a-8 c. Efter kreditaftalens
indgåelse har kreditgiveren endvidere pligt til at underrette forbrugeren om visse ændringer, herunder
ændringer af debitorrenten, jf. kreditaftalelovens §§ 9-10, ændringer af ÅOP, jf. kreditaftaleloves §§
16-16 a, samt om eventuelle gebyrer til kreditformidlere, jf. kreditaftalelovens § 17.
Den foreslåede bestemmelse i kreditaftalelovens
§ 11
indebærer, at kreditgiveren forud for ændring
af vilkår og betingelser for en kreditaftale skal give forbrugeren en række oplysninger.
De foreslåede ændringer udgør således et supplement til de allerede gældende oplysningsforpligtelser
for kreditgiveren, idet der indføres en generel oplysningspligt for kreditgivere over for forbrugere
vedrørende ændringer af vilkår og betingelser i en allerede gældende kreditaftale.
14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
Det foreslås i
nr. 1,
at kreditgiveren skal give forbrugeren en tydelig beskrivelse af ændringerne og,
hvor det er relevant, om forbrugerens samtykke er nødvendigt, eller om ændringerne er indført ved
lov. Dette indebærer bl.a., at forbrugeren i god tid forud for ændringerne modtager en klar og
udtømmende liste herover.
Det foreslås i
nr. 2,
at kreditgiveren skal give forbrugeren en tidsplan for ændringernes
gennemførelse. Dermed får forbrugeren tid til at indrette sig på ændringerne og kan tilrettelægge sin
økonomi herefter.
De foreslåede
nr. 3-5
drejer sig om forbrugerens mulighed for at klage. Således foreslås det i
nr. 3,
at
kreditgiveren skal give forbrugeren oplysninger om de klagemuligheder, som er til rådighed for
forbrugeren vedrørende ændringerne. Det foreslås i
nr. 4,
at kreditgiveren skal oplyse forbrugeren
om tidsfristen for at indgive en klage. Det foreslås i
nr. 5,
at kreditgiveren skal oplyse forbrugeren
om navn og adresse på den myndighed, hvortil forbrugeren kan indgive en klage.
Den foreslåede bestemmelse implementerer artikel 27, nr. 1, og artikel 28, nr. 1, i NPL-direktivet
(direktiv 2021/2167/EU), som indsætter artikel 11 a i forbrugerkreditdirektivet (direktiv 2008/48/EF)
og artikel 27 a i boligkreditdirektivet (direktiv 2014/17/EU).
Til nr. 3
Det følger af § 32 i bekendtgørelse nr. 944 af 21. juni 2022 om god skik for boligkredit, at en
boligkreditgiver skal udvise rimelig tilbageholdenhed med at indlede en tvangsauktion.
Bestemmelsen gennemfører artikel 28, stk. 1, i boligkreditdirektivet (direktiv 2014/17/EU). NPL-
direktivet indfører – som noget nyt – en lignende bestemmelse i forbrugerkreditdirektivet.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes en ny bestemmelse i kreditaftalelovens
29 a,
som
indebærer at kreditgivere skal have passende politikker og procedurer, der sikrer, at der udvises
rimelig tilbageholdenhed, inden der indledes en fyldestgørelsesprocedure. Politikkerne og
procedurerne skal bl.a. tage hensyn til forbrugerens forhold og kan bl.a. bestå af en fuldstændig eller
delvis refinansiering af en kreditaftale og ændring af en kreditaftales eksisterende vilkår og
betingelser på forskellig vis.
Baggrunden for bestemmelsen er at sikre, at kreditgivere – førend der indledes en
fyldestgørelsesprocedure – i vidt omfang forsøger at iværksætte andre ordninger, der gør den enkelte
forbruger i stand til at afdrage på sin gæld.
I overensstemmelse med NPL-direktivets præambelbetragtning 56 bør kreditgivere, når de beslutter,
hvilke kreditlempelser der skal træffes, tage hensyn til forbrugerens individuelle forhold,
forbrugerens interesser og rettigheder og forbrugerens evne til at tilbagebetale kreditten, herunder
15
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 263: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om inkassovirksomhed og lov om kreditaftaler (Gennemførelse af dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv (EU) 2021/2167 af 24. november 2021 om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere og om ændring af direktiv 2008/48/EF og 2014/17/EU).
navnlig hvis kreditaftalen er sikret ved pant i fast ejendom til beboelse, som er forbrugerens primære
bopæl. Kreditlempelser bør kunne bestå af visse indrømmelser til forbrugeren, såsom hel eller delvis
refinansiering af en kreditaftale eller en ændring af dens eksisterende vilkår og betingelser, herunder
bl.a. en forlængelse af dens løbetid, en ændring af typen af kreditaftale, en udskydelse af betalingen
af hele eller dele af afdraget i en periode, en ændring i rentesatsen, et tilbud om betalingsfrihed i en
periode, delvis tilbagebetaling, valutaomregninger, delvis eftergivelse og gældskonsolidering.
Den foreslåede bestemmelse implementerer artikel 27, nr. 2, og artikel 28, nr. 2, i NPL-direktivet
(direktiv 2021/2167/EU), som indsætter artikel 16 a i forbrugerkreditdirektivet (direktiv 2008/48/EF)
og ændrer artikel 28, stk. 1, i boligkreditdirektivet (direktiv 2012/17/EU).
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 30. december 2023, da dette er ikrafttrædelsestidspunktet for
forslaget til lov om kreditservicevirksomheder og kreditkøbere samt implementeringsfristen for NPL-
direktivet. Formålet med dette ikrafttrædelsestidspunkt er dermed at sikre rettidig implementering.
I forhold til lovforslagets § 1 indebærer det foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt, at virksomheder, som
i dag udøver kreditserviceringsaktiviteter og er meddelt autorisation hertil efter inkassoloven skal
ansøge om en ny tilladelse hertil i overensstemmelse med de nye regler i lov om
kreditservicevirksomheder og kreditkøbere. Fra og med lovens ikrafttræden vil en autorisation efter
inkassoloven – for så vidt der er tale om kreditserviceaktiviteter – ikke længere have virkning og
kunne danne grundlag for at udføre de pågældende aktiviteter.
Det følger af den foreslåede ordning i lov om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere, at
kreditservicevirksomheder, der i dag udføre aktiviteter på baggrund af en autorisation efter
inkassoloven, senest skal have indgivet ansøgning om tilladelse efter det nye regelsæt den 29. marts
2024, og at disse virksomheder – hvis de i dag har autorisation efter inkassoloven – kan fortsætte den
påbegyndte virksomhed uden tilladelse indtil den 29. juni 2024 eller indtil den dato, hvor de får en
tilladelse af Finanstilsynet efter lov om kreditservicevirksomhed og kreditkøbere.
Til § 4
Det foreslås, at loven ikke gælder for Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig anordning
kan sættes helt eller delvist i kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold
tilsiger. Da Færøerne pr. 1. januar 2010 har overtaget lovgivningskompetencen på det formueretlige
område kan loven ikke sættes i kraft for Færøerne.
16