Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 256
Offentligt
2735281_0001.png
Dato:
Kontor:
17. juli 2023
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Anders Svane Restorff
Caspersen
Sagsnr.: 2023-4071-0070
Dok.:
2895083
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om kompe-
tence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af foranstaltninger og
samarbejde i spørgsmål vedrørende beskyttelse af voksne samt forslag
til Rådets afgørelse om bemyndigelse af medlemsstater til i Den Euro-
pæiske Unions interesse at blive eller forblive parter i konventionen af
13. januar 2000 om international beskyttelse af voksne
Sagen er omfattet af retsforbeholdet.
Nyt notat. Notatet oversendes også til Folketingets Retsudvalg.
KOM(2023) 280 final, KOM(2023) 281 final.
1. Resumé
Kommissionen har den 31. maj 2023 fremsat forslag til forordning om kom-
petence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af foranstaltninger og sam-
arbejde i spørgsmål vedrørende beskyttelse af voksne og forslag til rådsaf-
gørelse om bemyndigelse af medlemsstater til i Den Europæiske Unions in-
teresse at blive eller forblive parter i konventionen af 13. januar 2000 om
international beskyttelse af voksne (HCCH 2000-konventionen). Forord-
ningsforslaget har til formål at beskytte voksnes grundlæggende rettighe-
der, forbedre effektiviteten og hastigheden af grænseoverskridende retssa-
ger vedrørende beskyttelse af voksne og styrke retssikkerheden og forudsi-
geligheden i forbindelse med grænseoverskridende situationer inden for
EU. Forordningsforslaget skal ses i sammenhæng med forslag fra Kommis-
sionen til Rådets afgørelse om bemyndigelse af 14 medlemsstater, der ikke
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af voksne m.v., fra justitsministeren
er kontraherende parter i HCCH 2000-konventionen om beskyttelse af
voksne, til i Den Europæiske Unions interesse at blive parter i konventionen
med henblik på at fremme voksnes rettigheder uden for EU's grænser.
Forslagene er omfattet af det danske retsforbehold og har derfor hverken
lovgivningsmæssige eller direkte statsfinansielle konsekvenser for Dan-
mark. Forslagene vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet. Fra dansk side er man umiddelbart positivt indstillet over for forsla-
gene.
2. Baggrund
Kommissionen fremsatte den 31. maj 2023 et forslag til forordning om kom-
petence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af foranstaltninger og sam-
arbejde i spørgsmål vedrørende beskyttelse af voksne, samt et forslag til
rådsafgørelse om bemyndigelse af medlemsstater til i Den Europæiske Uni-
ons interesse at blive eller forblive parter i HCCH 2000-konventionen.
Forordningsforslaget
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81, stk. 2, og
rådsafgørelsesforslaget
er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 81, stk. 2,
sammenholdt med TEUF artikel 218, stk. 6. I henhold til artikel 1 og 2 i
protokollen om Danmarks stilling (forbeholdet vedrørende retlige og indre
anliggender) deltager Danmark hverken i en kommende vedtagelse af det
foreliggende forordningsforslag eller det foreliggende rådsafgørelsesfor-
slag, der således ej heller vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
mark.
Antallet af voksne personer i EU, der som følge af deres personlige evners
begrænsning eller utilstrækkelighed ikke er i stand til at varetage deres inte-
resser (i det følgende benævnt "voksne"), stiger ifølge forordningsforslaget
støt. Afhængigt af den nationale lovgivning i den medlemsstat, hvor de bor,
kan de være omfattet af en beskyttelsesforanstaltning truffet af en domstol
eller en administrativ myndighed, eller de kan få støtte af en tredjepart, som
de på forhånd har udpeget (gennem "repræsentationsbeføjelser") til at vare-
tage deres interesser.
Dette stigende antal voksne, der har brug for støtte til beslutningstagning,
kombineret med den stigende mobilitet for mennesker i EU, giver ifølge
forslaget anledning til mange problemer for voksne i grænseoverskridende
situationer. Der kan være tale om situationer, hvor voksne f.eks. skal for-
valte aktiver eller fast ejendom i et andet land, modtage akut lægehjælp eller
Side 2/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af voksne m.v., fra justitsministeren
planlagt lægebehandling i udlandet eller flytte til et andet land af forskellige
årsager, og hvor de voksne ifølge forslaget bliver mødt af komplekse og til
tider modstridende regler om, hvilken domstol eller anden myndighed der
har kompetence til at træffe beskyttelsesforanstaltninger, hvilken lovgivning
der finder anvendelse på deres sag, og hvordan en afgørelse, der er truffet,
eller en repræsentationsbeføjelse, der er etableret i udlandet, skal anerken-
des eller gennemføres. Dette fører ifølge forslaget til situationer, hvor
voksne, deres familier og repræsentanter oplever betydelig usikkerhed med
hensyn til, hvilke regler, procedurer og formaliteter der gælder for deres sag.
Inden for rammerne af Haagerkonferencen om International Privatret blev
Haagerkonventionen om international beskyttelse af voksne (i det følgende
benævnt ”HCCH
2000-konventionen”) vedtaget den 13. januar 2000. 12
EU-medlemsstater er på nuværende tidspunkt parter i konventionen. Dan-
mark er ikke part i konventionen.
3. Formål og indhold
Kommissionen har den 31. maj 2023 fremsat forslag til forordning om kom-
petence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af foranstaltninger og sam-
arbejde i spørgsmål vedrørende beskyttelse af voksne. Kommissionen har
samtidig fremsat forslag til rådsafgørelse om bemyndigelse af medlemssta-
ter til i Den Europæiske Unions interesse at blive eller forblive parter i kon-
ventionen af 13. januar 2000 om international beskyttelse af voksne.
Formålet med
forordningsforslaget
er ifølge forslaget at beskytte voksnes
grundlæggende rettigheder, forbedre effektiviteten og hastigheden af græn-
seoverskridende retssager vedrørende beskyttelse af voksne og styrke rets-
sikkerheden og forudsigeligheden i forbindelse med grænseoverskridende
problemstillinger.
Med henblik herpå forslås medlemsstaternes regler om international kom-
petence, lovvalg, anerkendelse og fuldbyrdelse af beskyttelsesforanstaltnin-
ger og accept af officielt bekræftede dokumenter harmoniseret. Der foreslås
endvidere regler om udøvelse af repræsentationsbeføjelser i alle medlems-
stater, ligesom forslaget indeholder bestemmelser om udvikling af redska-
ber til at forbedre og fremskynde samarbejdet mellem medlemsstaterne.
Forordningsforslaget vil finde anvendelse i medlemsstaterne, mens HCCH
2000-konventionen om beskyttelse af voksne, der med
rådsafgørelsesfor-
slaget
forslås ratificeret og tiltrådt af medlemsstaterne, vil finde anvendelse
Side 3/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af voksne m.v., fra justitsministeren
over for tredjelande, der er kontraherende stater i konventionen. Eftersom
voksne i EU kan have forbindelser til både medlemsstater og tredjelande
(f.eks. eje ejendom eller have personlige forbindelser der), er en sammen-
hængende ramme for beskyttelse af voksne i både EU og tredjelande, der er
parter i konventionen, ifølge forslaget afgørende for at sikre beskyttelse af
voksne i grænseoverskridende situationer.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Ved Europa-Parlamentet beslutning af 18. december 2008 blev medlems-
staterne opfordret til at ratificere HCCH 2000-konventionen, og Kommissi-
onen blev anmodet om at fremsætte et retsaktsforslag om styrkelse af sam-
arbejdet mellem medlemsstaterne, at opsummere operationelle spørgsmål
og bedste praksis i forbindelse med HCCH 2000-konventionen om beskyt-
telse af voksne og at vurdere Det Europæiske Fællesskabs eventuelle tiltræ-
delse af konventionen som helhed.
Ved beslutning af 1. juni 2017 opfordrede Europa-Parlamentet medlemssta-
terne til at undertegne og ratificere HCCH 2000-konventionen om beskyt-
telse af voksne og til at fremme voksnes selvbestemmelse ved i national ret
at indføre lovgivning om fuldmagter i forbindelse med manglende retlig
handleevne.
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver i forhold til vedtagelsen af forordningsfor-
slaget. Der foreligger endnu ikke en udtalelse fra Europa-Parlamentet, og
det er endnu ikke fastlagt, hvornår parlamentet skal behandle sagen.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har vurderet, at de aktuelle problemer, som voksne står over
for i grænseoverskridende situationer, har en iboende EU-dimension, fordi
problemerne er af grænseoverskridende karakter og påvirker voksnes grund-
læggende rettigheder og deres ret til fri bevægelighed. Reglerne om interna-
tional kompetence, lovvalg og anerkendelse finder anvendelse i en grænse-
overskridende sammenhæng og kræver således ifølge Kommissionen ind-
dragelse af mindst to lande. I overensstemmelse med tidligere EU-instru-
menter om international privatret er det foretrukne retlige instrument ifølge
Kommissionen derfor en forordning.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens vurdering af, at nærhedsprin-
cippet er overholdt.
Side 4/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af voksne m.v., fra justitsministeren
6. Gældende dansk ret
Der findes regler i dansk lovgivning, som har til formål at beskytte voksne
personer, der ikke er i stand til at varetage egne interesser. Forordnings- og
rådsafgørelsesforslagene vedrører således, hvad der i dansk ret er omfattet
af reglerne om værgemål og fremtidsfuldmagter.
Værgemål
Værgemål er reguleret i værgemålsloven, der indeholder regler om bl.a.
iværksættelse af værgemål, fratagelse af den retlige handleevne, umyndig-
gørelse og anbringelse af midler tilhørende en person under værgemål.
Værgemålsloven indeholder ikke særlige bestemmelser om anerkendelse af
værgemål eller tilsvarende ordninger, der er iværksat i udlandet. Efter vær-
gemålslovens § 51, stk. 1, kan regeringen dog indgå overenskomst med an-
dre stater om forholdet mellem dansk og fremmed retsregler om umyndig-
hed og værgemål.
Danmark har tiltrådt den nordiske ægteskabskonvention, som er en overens-
komst indgået mellem Danmark, Finland, Island, Norge og Sverige om be-
stemmelser om bl.a. værgemål, herunder med hensyn til lovvalg og myn-
dighedskompetence (konventionens artikel 14-17, 19 og 21) samt anerken-
delse af afgørelser (konventionens artikel 23). Efter konventionens artikel
18 kan et værgemål efter forhandling overføres til en af de andre stater, så-
fremt den umyndige har bosat sig der, eller det af andre grundes findes hen-
sigtsmæssigt.
Hvis er sag ikke er omfattet af den nordiske ægteskabskonvention, anvendes
som udgangspunkt det såkaldte domicillandsprincip. Efter domicillands-
princippet er det myndighederne i domicillandet for den person, som sagen
drejer sig om, der har kompetence til at iværksætte værgemål mv. Domicilet
defineres som det land, hvor personen har sit faste og varige opholdssted
eller hjem.
Hvis en person, for hvem der er iværksat et værgemål eller tilsvarende ord-
ning i udlandet, etablerer domicil i Danmark, mister den udenlandske afgø-
relse om værgemål mv. sin betydning, og der skal derfor efter omstændig-
hederne iværksættes et værgemål efter dansk ret.
Side 5/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af voksne m.v., fra justitsministeren
Hvis en person, for hvem der er iværksat værgemål i Danmark etablerer do-
micil i udlandet, forestår Familieretshuset og Civilstyrelsen korrespondance
med de relevante myndigheder i det pågældende land med henblik på at af-
klare, om det pågældende land vil videreføre værgemålet efter det pågæl-
dende lands regler.
Et værgemål efter dansk ret er ikke stedligt afgrænset, hvorfor værgen, som
er beskikket efter dansk ret, handler på den værgedes vegne både i Danmark
og i udlandet, så længe den værgede har domicil i Danmark. Værgen handler
således på den værgedes vegne i forbindelse med midlertidige ophold i ud-
landet og i relation til den værgedes eventuelle aktiver i udlandet.
Udenlandske afgørelser om værgemål og umyndiggørelser for personer med
domicil i udlandet kan anerkendes i forbindelse med f.eks. midlertidige op-
hold og i relation til eventuelle aktiver i Danmark. Civilstyrelsen tager på
baggrund af domicillandsprincippet som udgangspunkt ikke stilling til, om
en udenlandsk afgørelse kan anerkendes. Det er i stedet den pågældende
person eller myndighed, som værgen er i kontakt med, der beslutter, hvor-
vidt værgemålet eller umyndiggørelsen anerkendes i det konkrete tilfælde.
Udenlandske afgørelser anerkendes, hvis den fremmede myndighed havde
indirekte international kompetence og under forudsætning af, at værgemåls-
eller umyndiggørelsesgrunden eller andre forhold ved afgørelsen, herunder
sagsbehandlingen, ikke strider mod
ordre public.
Civilstyrelsen modtager skønsmæssigt 5-10 henvendelser årligt vedrørende
international kompetence i værgemålssager. Familieretshuset behandler
skønsmæssigt 0-5 sager årligt, der vedrører værgemål for personer, der etab-
lerer domicil i Danmark.
Fremtidsfuldmagter
Fremtidsfuldmagter er reguleret i lov om fremtidsfuldmagter. En fremtids-
fuldmagt udgør et alternativ til en almindelig aftaleretlig fuldmagt og til et
værgemål.
Fremtidsfuldmagtsordningen blev indført for at styrke retten til selvbestem-
melse og gøre det muligt for borgerne under betryggende rammer at påvirke
eget liv og fremtidige forhold på trods af sygdom eller tab af mental kapa-
citet.
Side 6/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af voksne m.v., fra justitsministeren
2735281_0007.png
Lov om fremtidsfuldmagter indeholder ikke bestemmelser om fremtidsfuld-
magters internationale aspekter, herunder om anerkendelse af fremtidsfuld-
magter eller tilsvarende ordninger, der er iværksat i udlandet.
7. Konsekvenser
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Danmark deltager ikke i en eventuel kommende vedtagelse af forordnings-
og rådsafgørelsesforslagene, da forslagene er omfattet af retsforbeholdet.
Forordningen og rådsafgørelsen vil derfor ikke gælde i eller være bindende
for Danmark og har dermed ikke lovgivningsmæssige konsekvenser.
Økonomiske konsekvenser
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslaget ikke vil medføre
stats-
finansielle konsekvenser,
fordi forslagene er omfattet af retsforbeholdet.
Eventuelle afledte nationale merudgifter som følge af EU-retsakter holdes
inden for de berørte ministeriers eksisterende bevillinger, jf. budgetvejled-
ningens pkt. 2.4.1.
Det er regeringens foreløbige vurdering, at forslagene ikke vil medføre
er-
hvervsøkonomiske konsekvenser,
fordi forslagene er omfattet af retsforbe-
holdet.
8. Andre konsekvenser
Der vurderes ikke at være andre konsekvenser forbundet med forslagene.
9. Høring
Forslagene har i perioden fra den 23. juni til den 7. juli 2023 været sendt i
høring hos Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige
byretter, Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Advokatrådet, Advokatsamfundet, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Foreningen af Faste Værger i Danmark, Fi-
nans Danmark, Forsikring og Pension, Institut for Menneskerettigheder,
Justitia, KL, Københavns Retshjælp, Københavns Universitet
Det Juridi-
ske Fakultet, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden på Fæ-
røerne, Syddansk Universitet
Juridisk Institut, Aalborg Universitet
Juri-
disk Institut, Aarhus Retshjælp og Aarhus Universitet
Juridisk Institut.
Forslagene har derudover været sendt i høring i Specialudvalget for politi-
mæssigt og retligt samarbejde.
Side 7/8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 256: Grund- og nærhedsnotat vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om beskyttelse af voksne m.v., fra justitsministeren
Der er aktuelt ikke indkommet høringssvar til forordnings- eller rådsafgø-
relsesforslagene.
10. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ses ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om de øvrige medlems-
staters holdning til forslaget.
11. Regeringens
foreløbige
generelle holdning
Regeringen ser positivt på initiativet om at gøre det lettere for personer, der
f.eks. kan være under værgemål eller omfattet af en fremtidsfuldmagt, bl.a.
at kunne rejse og forvalte ejendom i andre medlemsstater og visse tredje-
lande. Det er dog et meget begrænset antal årlige sager, hvor de foreslåede
regler ville være relevante i dansk sammenhæng.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 8/8