Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 246
Offentligt
UDKAST.
UDKAST
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - Bilag 246
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
(Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet)
§1
I lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1209 af 18. november 2014, som ændret ved § 14 i lov nr. 285 af 29.
marts 2017, § 4 i lov nr. 140 af 28. februar 2018, lov nr. 486 af 30. april
2019 og § 2 i lov nr. 895 af 21. juni 2022, foretages følgende ændring:
1.
I
§ 1
indsættes som
stk. 4-6:
»Stk.
4.
Staten yder erstatning og godtgørelse for personskade, der for-
voldes ved terror eller terrorlignende handlinger begået uden for den danske
stat, hvis skadelidte er omfattet af personkredsen i stk. 3, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Hvis der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet i ud-
landet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j, finder stk. 4 ikke anvendelse.
Stk. 6.
I forbindelse med afgørelse om erstatning og godtgørelse efter stk.
4 indhentes en udtalelse fra politiet om, hvorvidt der er grund til at antage,
at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en handlemåde som nævnt
i stk. 5.«
§2
Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Stk. 2.
Loven finder anvendelse for personskade, der forvoldes ved hand-
linger begået efter lovens ikrafttræden.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig anord-
ning helt eller delvis sættes i kraft for Grønland med de ændringer, som de
grønlandske forhold tilsiger.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Retskrav på erstatning til ofre for terrorhandlinger i udlandet
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Ofre, der har været udsat for terror, er ramt for livet. Samtidig er der tale om
forbrydelser, som ofte medfører betydelig bevågenhed og eksponering i me-
dierne. Der er et helt særligt hensyn at tage til ofre for disse forbrydelser og
deres pårørende. For at skabe klarhed over og sikkerhed for, at ofre for ter-
rorhandlinger begået i udlandet eller pårørende hertil har adgang til erstat-
ning i Danmark, foreslås det at indføre et retskrav på erstatning til ofre for
terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet.
Lovforslaget følger op på beslutningsforslag nr. B 167, som blev vedtaget
af Folketinget i juni 2022. Beslutningsforslaget blev vedtaget af et bredt
flertal i Folketinget (Socialdemokratiet, Venstre, Socialistisk Folkeparti,
Radikale Venstre, Enhedslisten, Det Konservative Folkeparti, Dansk Folke-
parti, Nye Borgerlige, Frie Grønne, Alternativet og UFG). Med beslutnings-
forslaget har Folketinget forpligtet regeringen til i folketingssamlingen
2022-23 at fremsætte de nødvendige forslag til ændringer af lovgivningen,
således at danske borgere, der måtte blive ofre for en terrorhandling begået
i udlandet, eller pårørende hertil sikres et retskrav på erstatning efter offer-
erstatningsloven.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Retskrav på erstatning til ofre for terrorhandlinger i udlandet
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser
Det følger af lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (offerer-
statningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1209 af 18. november 2014, som
ændret ved § 14 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, § 4 i lov nr. 140 af 28.
februar 2018, lov nr. 486 af 30. april 2019 og § 2 i lov nr. 895 af 21. juni
2022, at staten yder erstatning og godtgørelse for personskade, der forvoldes
ved overtrædelse af bl.a. straffeloven, hvis overtrædelsen er begået i den
danske stat, jf. lovens § 1, stk. 1. Det følger heraf, at skadelidte har et rets-
krav på erstatning fra staten, hvis en forbrydelse er sket i Danmark, forudsat
at de øvrige betingelser i offererstatningsloven, herunder de almindelige er-
statningsretlige betingelser, er opfyldt.
Der kan i særlige tilfælde ydes erstatning for skader, der forvoldes ved hand-
linger begået uden for den danske stat, hvis skadelidte har bopæl i Danmark,
har dansk indfødsret eller på gerningstidspunktet gjorde tjeneste for en ud-
sendt dansk udenrigsrepræsentation, jf. lovens § 1, stk. 3, 1. pkt., om såkaldt
billighedserstatning. Erstatning kan endvidere ydes, når sådanne handlinger
er begået mod skadelidte med bopæl i Danmark under dennes erhvervsudø-
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
velse uden for den danske stat, jf. 2. pkt. I modsætning til ved straffelovs-
overtrædelser begået i den danske stat har skadelidte altså ikke efter gæl-
dende ret et retskrav på erstatning, når hændelsen er sket i udlandet. Erstat-
ning forudsætter også i disse tilfælde, at offererstatningslovens øvrige be-
tingelser, herunder de almindelige erstatningsretlige betingelser, er opfyldt.
Offererstatningslovens § 1, stk. 3, har baggrund i hovedloven fra 1976, jf.
lov nr. 277 af 26. maj 1976, som indførte offererstatningsordningen i Dan-
mark. Forud for fremsættelsen af loven nedsatte Justitsministeriet den 8. ja-
nuar 1974 et udvalg, som havde til formål at undersøge mulighederne for en
ordning, hvor det offentlige udreder erstatning til ofre for forbrydelser med
ret til at gøre regres over for gerningsmanden. Udvalget afgav i juni 1975
betænkning nr. 751/1975 om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,
som lå til grund for det lovforslag, der senere blev fremsat.
Det fremgår af betænkning nr. 751/1975, side 32, at skader forvoldt ved
overtrædelser begået uden for den danske stat som altovervejende hovedre-
gel vil savne tilknytning til Danmark og derfor falde uden for ordningen.
Der kan dog forekomme tilfælde, hvor det vil være rimeligt at yde erstat-
ning. For at dække disse tilfælde er der efter § 1, stk. 3, adgang til at yde
erstatning under særlige omstændigheder. Det er forudsat i betænkningen,
at bestemmelsen navnlig sigter på en række tilfælde, hvor der vil være dansk
jurisdiktion, uanset at handlingen ikke er sket i den danske stat, f.eks. hvis
handlingen er sket på et dansk fartøj m.v.
Derudover fremgår det af betænkningens side 32, at bestemmelsen endvi-
dere vil kunne anvendes på skadelidte, der er blevet offer for en terrorhand-
ling i udlandet.
Det følger heraf, at den danske stat kan yde erstatning til ofre for forbrydel-
ser i udlandet, hvis særlige omstændigheder fører til, at det kan være rimeligt
at yde erstatning, samt at der vil kunne være tale om sådanne særlige om-
stændigheder, hvis skadelidte er blevet offer for en terrorhandling i udlan-
det.
Erstatningsnævnet har behandlet et begrænset antal sager om udbetaling af
erstatning til ofre for terrorhandlinger i udlandet. Fra Erstatningsnævnets
praksis kan nævnes n.j.nr. 19-520-04289 og 19-520-4664, som også er gen-
givet i Erstatningsnævnets årsberetning for 2019. Ansøgerne søgte i sagerne
om efterladtegodtgørelse ved Erstatningsnævnet som følge af, at deres fæl-
les datter under en vandretur i Marokko blev dræbt af marokkanske terrori-
ster. Nævnet fandt, at drabet var udtryk for en terrorhandling, og at sagen
undtagelsesvist kunne behandles efter offererstatningslovens § 1, stk. 3,
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
selvom drabet havde fundet sted i udlandet. Nævnet lagde herved vægt på
bemærkningerne i betænkning nr. 751/1975 om, at bestemmelsen kan an-
vendes i sager, hvor skadelidte i udlandet er offer for (andre) terrorhandlin-
ger (end flykapringer). Nævnet lagde ved afgørelsen særlig vægt på forbry-
delsens meget voldsomme karakter samt eksponeringen af drabet i pressen
og på internettet og på, at ansøgerne som følge heraf havde været udsat for
en sådan krænkelse og følelsesmæssig belastning, at der var grundlag for at
tilkende dem efterladtegodtgørelse, uanset at deres datter ikke var mindre-
årig og på tidspunktet for drabet var flyttet hjemmefra.
Bestemmelsen er i praksis også blevet anvendt i såkaldt lukkede danske mil-
jøer, dvs. hvor en person med dansk indfødsret eller bopæl i Danmark begår
en forbrydelse mod en anden person med dansk indfødsret eller bopæl i
Danmark, f.eks. i forbindelse med en skolerejse.
For så vidt angår skadelidte, der kommer til skade i forbindelse med deres
erhvervsudøvelse i udlandet, gælder, at hvis tilskadekomsten kan anses som
en arbejdsskade, kan skaderne i visse tilfælde være omfattet af bekendtgø-
relse nr. 1481 af 2. december 2016 om arbejdsskadesikring for personer, der
udsendes til midlertidigt arbejde i udlandet. Erstatning efter offererstat-
ningsloven kan ydes som supplement til den erstatning, der ydes efter ar-
bejdsskadesikringsloven.
Afgår skadelidte ved døden, ydes der erstatning m.v. efter erstatningsan-
svarslovens §§ 12-14 a og § 26 a, jf. offererstatningslovens § 2. For person-
skade forvoldt ved handlinger begået i udlandet er erstatning m.v. til afdødes
efterladte dog
som gennemgået ovenfor
betinget af, at konkrete grunde
taler for, at det vil være rimeligt, at den danske stat yder erstatning.
Som anført ovenfor er adgangen til erstatning fra staten efter reglerne i of-
fererstatningsloven betinget af, at de almindelige erstatningsretlige betingel-
ser og de betingelser, der øvrigt fremgår af offererstatningsloven, er opfyldt.
Dette gælder både i tilfælde, hvor skadelidte har et retskrav på erstatning
efter offererstatningslovens § 1, stk. 1, og i tilfælde, hvor staten efter en
konkret rimelighedsvurdering kan yde erstatning efter den såkaldte billig-
hedsregel i lovens § 1, stk. 3.
Det fremgår af offererstatningslovens § 6 a, at dansk rets almindelige regler
om skadevolderes erstatningsansvar, herunder om nedsættelse eller bortfald
af erstatning på grund af skadelidtes medvirken til skaden eller accept af
risiko, finder tilsvarende anvendelse ved Erstatningsnævnets afgørelser om
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
erstatning. Det er fast antaget i retspraksis, at afdødes egen skyld også be-
virker nedsættelse eller bortfald af de efterladtes krav på erstatning og/eller
godtgørelse.
Højesteret fandt i sin dom af 9. december 2019, gengivet i Ugeskrift for
Retsvæsen 2020, side 819, at offererstatningslovens § 6 a indebærer, at ska-
delidte over for staten skal stilles på samme måde, som skadelidte ville være
stillet over for skadevolderen.
I den konkrete sag fandt Højesteret, at der ikke var grundlag for at lade sta-
tens erstatning til skadelidte, som var blevet skudt i hovedet af en ukendt
gerningsmand, nedsætte eller bortfalde som følge af egen skyld eller accept
af risiko efter offererstatningslovens § 6 a. På tidspunktet for skudepisoden
var skadelidte involveret i hashhandel, som var kontrolleret af en bande-
gruppering, M, og som var i konflikt med en anden bandegruppering. Ska-
delidte bar sikkerhedsvest og walkie-talkie, men var ubevæbnet. Efter be-
visførelsen fandt Højesteret, at skadelidte formentlig var et tilfældigt offer,
og at han ikke var registreret som bandemedlem, men alene som en person,
der var i radius af bandegrupperingen M. Højesteret fandt under disse om-
stændigheder, at der i en sag mod skadevolderen ikke ville ske nedsættelse
eller bortfald af erstatningsansvaret som følge af medvirken til skaden eller
accept af risiko for skade, og at der derfor ikke var grundlag for at lade ska-
delidtes erstatningskrav mod staten nedsætte eller bortfalde.
På baggrund af Højesterets dom må det antages, at offererstatningslovens §
6 a medfører, at Erstatningsnævnet skal foretage en konkret vurdering af,
om der under en civil sag mellem skadelidte og skadevolder er grundlag for
at lade erstatningen nedsætte eller bortfalde.
Offererstatningslovens § 7 fastsætter, at erstatning ikke ydes, i det omfang
skaden godtgøres af skadevolderen eller dækkes af forsikringsydelser eller
andre ydelser, der har karakter af virkelig skadeserstatning.
Erstatningsnævnet har den endelige administrative afgørelse af de sager, der
indbringes for nævnet, jf. offererstatningslovens § 16.
2.1.1.2. Straffeloven
Straffelovens kapitel 12 om landsforræderi og andre forbrydelser mod sta-
tens selvstændighed og sikkerhed og 13 om forbrydelser mod statsforfatnin-
gen og de øverste statsmyndigheder, terrorisme m.v. indeholder en række
bestemmelser, som kriminaliserer bl.a. terrorisme og forskellige typer af
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
støtte og bistand til terrorisme, herunder eksempelvis finansiering af terro-
risme, hvervning eller tilslutning til terrorgrupperinger, oplæring i terror-
virksomhed m.v.
Straffelovens § 101 a kriminaliserer deltagelse i og hvervning til væbnede
konflikter i udlandet, som den danske stat er part i. Det følger således af §
101 a, stk. 1, 1. pkt., at den, der har dansk indfødsret eller bopæl i den danske
stat, og som under en væbnet konflikt, i hvilken den danske stat er part, er
tilsluttet en væbnet styrke for en part, som kæmper mod den danske stat,
straffes med fængsel indtil 12 år. Bestemmelsens stk. 2, 1. pkt., fastsætter,
at den, der hverver en person med dansk indfødsret eller bopæl i den danske
stat til en væbnet styrke under de omstændigheder, der er beskrevet i stk. 1,
eller som offentligt tilskynder en sådan person til at tilslutte sig fjendtlige
styrker i sådanne konflikter, straffes med fængsel indtil 12 år.
Straffelovens § 114 kriminaliserer terrorisme. Efter straffelovens § 114, stk.
1, straffes for terrorisme den, der begår en eller flere af de i bestemmelsen
opregnede lovovertrædelser med forsæt til at skræmme en befolkning i al-
vorlig grad eller uretmæssigt at tvinge danske eller udenlandske offentlige
myndigheder eller en international organisation til at foretage eller undlade
en handling eller at destabilisere eller ødelægge et lands eller en internatio-
nal organisations grundlæggende politiske, forfatningsmæssige, økonomi-
ske eller samfundsmæssige struktur, når handlingen i kraft af sin karakter
eller den sammenhæng, hvori den begås, kan tilføje et land eller en interna-
tional organisation alvorlig skade.
De opregnede lovovertrædelser som nævnt ovenfor omfatter:
Manddrab efter straffelovens § 237.
Grov vold efter straffelovens § 245 eller § 246.
Frihedsberøvelse efter straffelovens § 261.
Forstyrrelse af trafiksikkerheden efter straffelovens § 184, stk. 1,
retsstridige forstyrrelser i driften af almindelige samfærdselsmidler
m.v. efter straffelovens § 193, stk. 1, eller groft hærværk efter straf-
felovens § 291, stk. 2, hvis disse overtrædelser begås på en måde,
der kan bringe menneskeliv i fare eller forårsage betydelige økono-
miske tab.
5) Kapring af transportmidler efter straffelovens § 183 a.
6) Overtrædelser af lovgivningen om våben og eksplosivstoffer under
særligt skærpende omstændigheder efter straffelovens § 192 a.
7) Brandstiftelse efter straffelovens § 180, sprængning, spredning af
skadevoldende luftarter, oversvømmelse, skibbrud, jernbane- eller
anden transportulykke efter straffelovens § 183, stk. 1 og 2, sund-
hedsfarlig forurening af vandforsyningen efter straffelovens § 186,
7
1)
2)
3)
4)
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
stk. 1, sundhedsfarlig forurening af ting bestemt til almindelig ud-
bredelse m.v. efter straffelovens § 187, stk. 1.
8)
Besiddelse eller anvendelse m.v. af radioaktive stoffer efter straffe-
lovens § 192 b.
Efter straffelovens § 114, stk. 2, straffes på samme måde den, der med det i
stk. 1 nævnte forsæt transporterer våben eller eksplosivstoffer. Efter stk. 3
straffes på samme måde endvidere den, som med det i stk. 1 nævnte forsæt
truer med at begå en af de i stk. 1 og 2 nævnte handlinger.
Straffelovens § 114 a kriminaliserer terrorlignende handlinger. Efter straf-
felovens § 114 a straffes for terrorlignende handlinger den, der begår en af
de i bestemmelsen opregnede lovovertrædelser, uden at forholdet er omfat-
tet af straffelovens § 114.
De lovovertrædelser, der opregnes i § 114 a, omfatter:
1) Overtrædelse af straffelovens § 180, § 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller
2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 192 a, § 193, stk. 1, §§ 237, 244, 245, 246,
250, § 252, stk. 1, § 266, § 288 eller § 291, stk. 1 eller 2, når hand-
lingen er omfattet af artikel 1 i konventionen af 16. december 1970
om bekæmpelse af ulovlig bemægtigelse af luftfartøjer, artikel 1 i
konventionen af 23. september 1971 til bekæmpelse af ulovlige
handlinger mod den civile luftfarts sikkerhed eller artikel II i proto-
kollen af 24. februar 1988 til bekæmpelse af ulovlige voldshandlin-
ger i lufthavne, der betjener den internationale civile luftfart.
2) Overtrædelse af straffelovens § 180, § 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller
2, § 184, stk. 1, §§ 237, 244, 245, 246, 250, § 252, stk. 1, § 260, §
261, stk. 1 eller 2, § 266 eller § 291, stk. 1 eller 2, når handlingen er
omfattet af artikel 2 i konventionen af 14. december 1973 om fore-
byggelse af og straf for forbrydelser mod internationalt beskyttede
personer, herunder diplomatiske repræsentanter.
3) Overtrædelse af straffelovens § 261, stk. 1 eller 2, når handlingen er
omfattet af artikel 1 i den internationale konvention af 17. december
1979 imod gidseltagning.
4) Overtrædelse af straffelovens § 180, § 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller
2, § 186, stk. 1, §§ 192 a, 192 b, 237, 244, 245, 246, 260, 266, 276,
278, 279, 279 a, 281, 288 eller § 291, stk. 2, når handlingen er om-
fattet af artikel 7 i IAEA-konventionen (Det Internationale Atom-
energiagenturs konvention) af 3. marts 1980 om fysisk beskyttelse
af nukleare materialer.
5) Overtrædelse af straffelovens § 180, § 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller
2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 192 a, § 193, stk. 1, §§ 237, 244, 245, 246,
§ 252, stk. 1, §§ 260, 266, 288 eller § 291, stk. 1 eller 2, når hand-
lingen er omfattet af artikel 3 i konventionen af 10. marts 1988 til
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
bekæmpelse af ulovlige handlinger mod søfartssikkerheden eller ar-
tikel 2 i protokollen af 10. marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige
handlinger mod sikkerheden for fastgjorte platforme, der befinder
sig på kontinentalsokkelen.
6) Overtrædelse af straffelovens § 180, § 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller
2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1, § 192 a, § 193, stk. 1, §§ 237,
244, 245, 246, 250, § 252, stk. 1, § 266 eller § 291, stk. 2, når hand-
lingen er omfattet af artikel 2 i den internationale konvention af 15.
december 1997 til bekæmpelse af terrorbombninger.
7) Overtrædelse af straffelovens § 192 b, § 260 eller § 266, når hand-
lingen er omfattet af artikel 2 i den internationale konvention af 13.
april 2005 til bekæmpelse af nuklear terrorisme.
8)
Overtrædelse af straffelovens § 183, stk. 1 eller 2, når der er tale om
forvoldelse af sprængning rettet mod en offentlig bygning eller in-
stitution.
Straffelovens § 114 b angår finansiering af terrorvirksomhed. Efter bestem-
melsen straffes den, som 1) direkte eller indirekte yder økonomisk støtte til,
2) direkte eller indirekte tilvejebringer eller indsamler midler til eller 3) di-
rekte eller indirekte stiller penge, andre formuegoder eller finansielle eller
andre lignende ydelser til rådighed for en person, en gruppe eller en sam-
menslutning, der begår eller har til hensigt at begå handlinger omfattet af §
114 eller § 114 a.
Efter straffelovens § 114 c, stk. 1, straffes den, som hverver en person til at
begå eller fremme handlinger omfattet af § 114 eller § 114 a eller til at slutte
sig til en gruppe eller sammenslutning for at fremme, at gruppen eller sam-
menslutningen begår handlinger af denne karakter. Efter stk. 2 straffes den,
som hverver en person til at begå eller fremme handlinger omfattet af § 114
b eller til at slutte sig til en gruppe eller sammenslutning for at fremme, at
gruppen eller sammenslutningen begår handlinger af denne karakter. Efter
stk. 3 straffes den, som lader sig hverve til at begå handlinger omfattet af §
114 eller § 114 a.
Straffelovens § 114 d kriminaliserer træning, instruktion og anden oplæring
til terrorisme m.v. Efter stk. 1 straffes den, som træner, instruerer eller på
anden måde oplærer en person til at begå eller fremme handlinger omfattet
af § 114 eller § 114 a med viden om, at personen har til hensigt at anvende
færdighederne til dette formål. Efter stk. 2 straffes den, som træner, instru-
erer eller på anden måde oplærer en person til at begå eller fremme handlin-
ger omfattet af § 114 b med viden om, at personen har til hensigt at anvende
de tillærte færdigheder til dette formål. Efter stk. 3 straffes den, som lader
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
sig træne, instruere eller på anden måde oplære til at begå handlinger om-
fattet af § 114 eller § 114 a.
Efter straffelovens § 114 e straffes den, som i øvrigt fremmer virksomheden
for en person, en gruppe eller en sammenslutning, der begår eller har til
hensigt at begå handlinger omfattet af §§ 114, 114 a, 114 b, 114 c, eller 114
d.
Efter straffelovens § 114 f straffes den, som, uden at forholdet omfattes af
§§ 114-114 e, deltager i eller yder væsentlig økonomisk eller anden væsent-
lig støtte til korps, gruppe eller sammenslutning, der har til hensigt ved
magtanvendelse at øve indflydelse på offentlige anliggender eller fremkalde
forstyrrelse af samfundsordenen.
Efter straffelovens § 114 g straffes den, som, uden at forholdet omfattes af
§§ 114-114 f, deltager i ulovlig militær organisation eller gruppe.
Straffelovens § 114 h angår spredning af masseødelæggelsesvåben. Efter
bestemmelsen straffes den, der under skærpende omstændigheder i strid
med lovgivningen om ikke spredning af masseødelæggelsesvåben m.v. 1)
udfører produkter med dobbelt anvendelse uden tilladelse, 2) til brug for
myndighedernes afgørelser om produkter med dobbelt anvendelse giver
urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier oplysninger af betydning
for sagens afgørelse eller 3) handler i strid med vilkår, der er fastsat i myn-
dighedernes afgørelser om produkter med dobbelt anvendelse.
Straffelovens § 114 i angår modtagelse af økonomisk støtte fra en terror-
gruppe eller -sammenslutning. Efter bestemmelsen straffes den, der fra en
gruppe eller sammenslutning, der begår eller har til hensigt at begå handlin-
ger omfattet af § 114 eller § 114 a, modtager økonomisk støtte i penge eller
andre ydelser til brug for oprettelse eller drift af en institution eller virksom-
hed eller til lignende formål her i landet.
Straffelovens § 114 j angår indrejse- og opholdsforbud i konfliktområder.
Efter stk. 1 straffes den, der har dansk indfødsret eller bopæl i den danske
stat, og som uden tilladelse indrejser eller opholder sig i et område som
nævnt i bestemmelsens stk. 3. Det følger af stk. 2, at stk. 1 ikke gælder for
indrejse og ophold som led i udøvelse af dansk, udenlandsk eller internatio-
nal offentlig tjeneste eller hverv.
Straffelovens § 114 j, stk. 3, fastsætter, at justitsministeren efter forhandling
med udenrigsministeren og forsvarsministeren kan fastsætte regler om, at et
område, hvor en gruppe eller sammenslutning som nævnt i § 114 e er part i
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
en væbnet konflikt, skal være omfattet af stk. 1. Forbuddet omfatter for tiden
Dayr Az Zawr-provinsen i Syrien og Idlib-provinsen i Syrien, jf. herved be-
kendtgørelse nr. 708 af 6. juli 2019 om forbud mod indrejse eller ophold i
visse konfliktområder.
Efter straffelovens § 114 j, stk. 4, kan justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger til det, tillade efter ansøgning, at en person indrejser eller op-
holder sig i et område som nævnt i stk. 1, hvis indrejsen eller opholdet har
et anerkendelsesværdigt formål. En tilladelse kan omfatte en gruppe af per-
soner, der er tilknyttet en bestemt virksomhed eller organisation m.v.
2.1.1.3. Rådets direktiv nr. 2004/80/EF af 29. april 2004 om erstatning til
ofre for forbrydelser
Rådets direktiv nr. 2004/80/EF af 29. april 2004 om erstatning til ofre for
forbrydelser fastsætter en samarbejdsordning mellem de myndigheder, der
administrerer offererstatningsordninger i de respektive EU-medlemsstater.
Samarbejdsordningen har til formål at sikre, at ofre for forbrydelser altid
kan henvende sig til en myndighed i deres bopælsstat med henblik på at
mindske de praktiske og sproglige problemer, der opstår i grænseoverskri-
dende situationer.
Det følger af direktivet, at en person, der ansøger om erstatning, i tilfælde
hvor en forbrydelse er begået på en anden medlemsstats område end den,
hvor den pågældende har sit sædvanlige opholdssted, har ret til at indgive
sin ansøgning i den medlemsstat, hvor den pågældende har sit sædvanlige
opholdssted, jf. artikel 1. Det følger endvidere af direktivet, at erstatningen
udbetales af den kompetente myndighed i den medlemsstat, på hvis område
forbrydelsen er begået, jf. artikel 2.
Direktivet er ikke til hinder for, at medlemsstaterne indfører eller oprethol-
der bestemmelser om erstatning til ofre for forbrydelser begået uden for de-
res eget område eller til andre personer, der berøres af en sådan forbrydelse,
på vilkår, som medlemsstaterne selv specifikt fastsætter, for så vidt sådanne
bestemmelser er forenelige med direktivet, jf. direktivets artikel 17.
I forbindelse med gennemførelsen af direktivet blev det vurderet, at den dan-
ske offererstatningsordning med få tilpasninger allerede levede op til de
krav, som direktivet stiller. Gennemførelsen af direktivet gav således ikke
anledning til lovændringer, men alene til administrative justeringer.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
2.1.2.1.
Som beskrevet i pkt. 2.1.1 følger det af den gældende ordning i of-
fererstatningslovens § 1, stk. 3, om såkaldt billighedserstatning, at staten kan
yde erstatning m.v. for skader, der forvoldes ved terrorhandlinger begået i
udlandet, hvis konkrete grunde taler for, at det vil være rimeligt, at den dan-
ske stat yder erstatning.
Folketinget har med vedtagelsen af beslutningsforslag nr. B 167 i folke-
tingsåret 2021-22 forpligtet regeringen til inden udgangen af folketingsåret
2022-23 at fremsætte de nødvendige forslag til ændring af lovgivningen,
således at danske borgere, der måtte blive ofre for en terrorhandling i udlan-
det, eller pårørende hertil sikres et retskrav på erstatning efter offererstat-
ningsloven.
Regeringen er enig i, at der er behov for at skabe klarhed over og sikkerhed
for, at ofre for terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet eller
pårørende hertil har adgang til erstatning i Danmark.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i offererstatningsloven,
som fastsætter, at staten yder erstatning og godtgørelse for personskade for-
voldt ved terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet.
2.1.2.2.
Indførelse af et retskrav, hvorefter den danske stat yder erstatning
og godtgørelse for personskade forvoldt ved terror eller terrorlignende hand-
linger begået uden for den danske stat, giver anledning til nærmere overve-
jelser om retskravsordningens anvendelsesområde i sager, hvor det kan fo-
rekomme stødende, at den danske stat yder erstatning eller godtgørelse.
Det vil navnlig kunne være tilfældet i situationer, hvor personskaden ind-
træder i udlandet, hvor skadelidte befinder sig, fordi skadelidte har tilsluttet
sig en terrororganisation, eller hvor skadelidte selv har begået terrorhand-
linger, ydet bistand til terrorhandlinger eller på anden vis har udvist en hand-
lemåde, der er kriminaliseret i straffelovens terrorbestemmelser.
Justitsministeriet har i den forbindelse overvejet sammenhængen mellem de
ovenfor anførte eksempler på tilfælde, hvor det efter Justitsministeriets vur-
dering vil kunne forekomme stødende, at den danske stat yder erstatning
efter reglerne i offererstatningsloven, og dansk rets almindelige regler om
skadelidtes medvirken til skaden eller accept af risikoen.
Der er efter offererstatningslovens § 6 a adgang til at lade skadelidtes eller
afdødes erstatning nedsætte eller bortfalde efter dansk rets almindelige reg-
ler om skadelidtes eller afdødes medvirken til skaden eller accept af risikoen
12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
for skade. Der henvises til pkt. 2.1.1 om gældende ret vedrørende offerer-
statningslovens § 6 a.
Det er Justitsministeriets vurdering, at der efter gældende ret ikke er adgang
til generelt at lade erstatning for skade forvoldt ved terrorhandlinger ned-
sætte eller bortfalde som følge af skadelidtes egen skyld eller accept af risiko
i tilfælde af, at skadelidte har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens terrorbestemmelser. Vurderingen af, om erstatningen kan ned-
sættes eller bortfalde som følge af skadelidtes egen skyld eller accept af ri-
siko, beror i stedet på en konkret vurdering af skadelidtes adfærd i det en-
kelte skadestilfælde.
Det kan dermed heller ikke udelukkes, at en person, som har været udsat for
en terrorhandling begået i udlandet, efter en konkret vurdering kan have ret
til fuld erstatning efter offererstatningsloven, selvom skadelidte under op-
holdet i udlandet selv har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straf-
felovens terrorbestemmelser m.v.
Såfremt det skal være muligt at afvise, at staten yder erstatning efter den
foreslåede retskravsordning i sådanne tilfælde, bør der derfor indføres en
klar undtagelsesbestemmelse til den foreslåede retskravsordning.
Justitsministeriet har derfor overvejet, hvordan en sådan undtagelsesbestem-
melse kan udformes, herunder hvilken handlemåde der skal kunne be-
grunde, at staten ikke yder erstatning.
Justitsministeriet finder det i den forbindelse naturligt, at undtagelsesbe-
stemmelsen tager udgangspunkt i straffelovens § 101 a og §§ 114-114 j. Der
henvises til gerningsbeskrivelserne i pkt. 2.1.1 om gældende ret.
Efter Justitsministeriets opfattelse vil der ved udformningen af undtagelses-
bestemmelsen endvidere kunne tages udgangspunkt i den handlemåde, som
skadelidte har udvist under det pågældende ophold uden for Danmark, såle-
des at der sker en vis tidsmæssig og geografisk afgrænsning af undtagelses-
bestemmelsen. Justitsministeriet finder på denne baggrund, at undtagelses-
bestemmelsen bør udformes således, at retskravsordningen ikke finder an-
vendelse, hvis der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet i ud-
landet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101
a eller §§ 114-114 j.
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
2.1.2.3.
Erstatningsnævnet vil som udgangspunkt ikke være i besiddelse af
oplysninger om skadelidtes aktiviteter og handlinger under opholdet i ud-
landet. Der er derimod tale om oplysninger, som politiet og Politiets Efter-
retningstjeneste (PET) efter omstændighederne kan være i besiddelse af.
Justitsministeriet finder derfor, at der bør indsættes en bestemmelse om, at
der i forbindelse med afgørelse om erstatning og godtgørelse efter den fore-
slåede retskravsordning skal indhentes en udtalelse fra politiet om, hvorvidt
der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet har udvist
en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101 a eller §§ 114-
114 j.
Det bagvedliggende hensyn bag bestemmelsen er således at sikre, at Erstat-
ningsnævnet
der er den kompetente myndighed til at træffe afgørelser om
erstatning, jf. offererstatningslovens § 11, stk. 1
kan træffe afgørelse om
erstatning og godtgørelse på et oplyst grundlag.
2.1.3. Den foreslåede ordning
2.1.3.1.
Som beskrevet ovenfor under pkt. 2.1.1 er der efter gældende ret
kun adgang til at tilkende erstatning og godtgørelse for personskade forvoldt
ved handlinger begået i udlandet, hvis det konkret vurderes at være rimeligt.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i offererstatningslovens §
1, stk. 4, om, at den danske stat yder erstatning og godtgørelse for person-
skade, der forvoldes ved terror eller terrorlignende handlinger begået uden
for den danske stat.
Forslaget har til formål at sikre, at ofre for terrorisme begået i udlandet eller
pårørende hertil har ret til erstatning og godtgørelse fra den danske stat.
Ordningen efter den foreslåede bestemmelse er formuleret således, at den
danske stat »yder« erstatning m.v. Det betyder, at den erstatningssøgende
vil have et retskrav på erstatning.
I den foreslåede bestemmelse henvises der til den personelle afgrænsning i
offererstatningslovens § 1, stk. 3, hvilket betyder, at de to bestemmelser vil
finde anvendelse for samme personkreds. Den danske stat vil således kun
yde erstatning og godtgørelse, hvis skadelidte på gerningstidspunktet har
bopæl i Danmark, har dansk indfødsret eller på gerningstidspunktet gjorde
tjeneste for en udsendt dansk udenrigsrepræsentation, jf. § 1, stk. 3, 1. pkt.
Ordningen vil tilsvarende finde anvendelse, når skaden blev forvoldt mod
skadelidte med bopæl i Danmark under dennes erhvervsudøvelse uden for
den danske stat, jf. § 1, stk. 3, 2. pkt.
14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Bestemmelsen vil finde anvendelse for personskade forvoldt ved »terror«
eller »terrorlignende handlinger«.
Den foreslåede ordning vil således indebære, at der skal foretages en vurde-
ring af, om personskaden er forvoldt ved en handling, der er begået i udlan-
det, og som udgør terror eller en terrorlignende handling.
Ved »terror« forstås gerningsbeskrivelsen i straffelovens § 114. Ved »ter-
rorlignende handlinger« forstås gerningsbeskrivelsen i straffelovens § 114
a. Der henvises til beskrivelserne af §§ 114 og 114 a under pkt. 2.1.1.2 om
gældende ret. Der vil derfor skulle tages udgangspunkt i de nævnte ger-
ningsbeskrivelser ved vurderingen af, om retskravsordningen finder anven-
delse.
Erstatningsnævnet vil ikke være forpligtet til at forsøge at indhente oplys-
ninger om hændelsen fra myndighederne i det land, hvori hændelsen er sket.
Det forudsættes derfor, at oplysninger fra myndighederne i det pågældende
land i almindelighed ikke vil indgå i Erstatningsnævnets sagsbehandling.
Det bemærkes i den forbindelse, at det efter gældende ret efter offererstat-
ningslovens § 1, stk. 3, heller ikke er en forudsætning for, at der kan udbe-
tales erstatning, at der har været en forudgående politimæssig efterforskning
eller straffesag. Sager, der behandles efter offererstatningslovens § 1, stk. 3,
kan således ofte være vanskelige at få tilstrækkeligt oplyst, da den uden-
landske politimæssige efterforskning ofte vil være mindre anvendelig til
brug for behandlingen af erstatningsspørgsmålet, end tilfældet er i de sager,
hvor dansk politi efterforsker sagen.
Det er Justitsministeriets vurdering, at de samme udfordringer som udgangs-
punkt vil gøre sig gældende efter den foreslåede retskravsordning for så vidt
angår vurderingen af, om personskaden er forvoldt ved terror eller en terror-
lignende handling.
Vurderingen af, om personskaden er forvoldt ved terror eller en terrorlig-
nende handling, vil derfor almindeligvis bero på en troværdighedsvurdering
af ansøgerens egne oplysninger, som ofte vil skulle sammenholdes med de
oplysninger, der er videregivet i offentligheden.
Det forudsættes på denne baggrund, at betingelsen om, at personskaden skal
være forvoldt ved terror eller terrorlignende handlinger, f.eks. vil kunne
være opfyldt, hvis der på baggrund af den offentlige omtale af den handling,
der har forårsaget skaden, er en formodning om, at gerningsbeskrivelserne i
straffelovens §§ 114 eller 114 a er opfyldt.
15
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.1.3.2.
Det foreslås endvidere, at der samtidig indføres en ny bestemmelse
i offererstatningslovens § 1, stk. 5, om en undtagelse til den foreslåede ho-
vedregel om retskrav på erstatning til ofre for terror eller terrorlignende
handlinger begået i udlandet.
Hensynet bag den foreslåede undtagelse er, at staten ikke bør yde erstatning
til ofre for terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet i tilfælde,
hvor det kan forekomme stødende, at den danske stat yder erstatning.
Den foreslåede bestemmelse vil indebære, at staten ikke yder erstatning ef-
ter retskravsordningen, hvis der er grund til at antage, at skadelidte under
opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straf-
felovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
Det afgørende for, om retskravsordningen finder anvendelse, vil være, om
skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kri-
minaliseret i straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Der henvises til be-
skrivelserne af § 101 a og §§ 114-114 j under pkt. 2.1.1.2 om gældende ret.
Det forudsættes, at der i hver enkelt sag foretages en konkret og individuel
vurdering af, om der er grundlag for at antage, at den pågældende under
opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straf-
felovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om retskravs-
ordningen finder anvendelse.
Det vil ikke være en betingelse, at skadelidte er blevet dømt for overtrædelse
af de nævnte bestemmelser.
Det vil tilsvarende ikke skulle vurderes, om skadelidte under opholdet i ud-
landet har gjort sig skyldig i overtrædelse af en eller flere af de omfattede
straffelovsbestemmelser, herunder om der foreligger den til domfældelse
fornødne tilregnelse.
Det vil således alene være gerningsbeskrivelserne i de relevante straffelovs-
bestemmelser, der vil indgå i vurderingen af, om staten yder erstatning efter
den foreslåede retskravsordning.
Bestemmelsen vil ligeledes indebære, at skadelidtes forsøg på eller medvir-
ken til de handlinger m.v., der er kriminaliseret i straffelovens § 101 a eller
16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
§§ 114-114 j, ligeledes vil kunne begrunde, at den danske stat ikke yder
erstatning m.v.
Efter den foreslåede ordning vil der skulle være »grund til at antage«, at
skadelidte under opholdet i udlandet har udvist den nævnte handlemåde.
Kravet vil indebære, at der på baggrund af de foreliggende oplysninger skal
være rimelige og konkrete grunde til at antage, at skadelidte under opholdet
i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens §
101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil bero på et konkret skøn, om der i sagen foreligger tilstrækkelige op-
lysninger til, at der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet i ud-
landet har udvist den nævnte handlemåde.
Det vil alene være skadelidtes handlemåde, som vil indgå i vurderingen.
Omvendt vil eksempelvis skadelidtes efterladtes handlemåde ikke indgå i
vurderingen af, om skadelidtes efterladte har et retskrav på erstatning efter
den foreslåede ordning.
Formuleringen »under opholdet i udlandet« vil indebære, at skadelidte skal
have udvist den nævnte handlemåde under det pågældende ophold uden for
den danske stat. Det vil ikke være en betingelse, at den nævnte handlemåde
skal være udvist i samme land, hvori skadelidte pådrog sig personskaden.
Oplysninger om skadelidtes handlemåde under tidligere udlandsophold vil
derimod ikke indgå i vurderingen. Det samme vil gælde oplysninger om
skadelidtes handlemåde i Danmark.
Erstatningsnævnet vil til brug for afgørelsen af, om retskravsordningen fin-
der anvendelse, indhente en udtalelse fra politiet, jf. pkt. 2.1.3.3 nedenfor.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.1.3.3.
Som beskrevet i pkt. 2.1.2 vil Erstatningsnævnet ikke i almindelig-
hed være i besiddelse af oplysninger om skadelidtes handlinger under op-
holdet i udlandet, herunder om skadelidte har udvist en handlemåde, der er
kriminaliseret i straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
Det foreslås derfor at indføre en ny bestemmelse i offererstatningslovens §
1, stk. 6, hvorefter der i forbindelse med afgørelse om erstatning og godtgø-
relse efter den foreslåede retskravsordning skal indhentes en udtalelse fra
politiet om, hvorvidt der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet
i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens §
17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
101 a eller §§ 114-114 j. Der henvises til pkt. 2.1.3.2 og bemærkningerne til
det foreslåede § 1, stk. 5, om vurderingen heraf.
Den foreslåede ordning vil indebære, at Erstatningsnævnet i forbindelse
med behandling af en ansøgning om erstatning for personskade forvoldt ved
terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet skal indhente en ud-
talelse fra politiet, som indgår i Erstatningsnævnets afgørelse af, om skade-
lidte har ret til erstatning efter den foreslåede retskravsordning.
Erstatningsnævnet vil indhente udtalelsen fra den politikreds, hvor skade-
lidte havde bopæl på tidspunktet for skadens indtræden. Hvis skadelidte på
tidspunktet for skadens indtræden ikke havde bopæl i Danmark, vil udtalel-
sen skulle indhentes fra den politikreds, hvor skadelidte efter det oplyste
senest ses at have haft bopæl. Foreligger der ikke oplysninger herom, vil
udtalelsen skulle indhentes fra Københavns Politi.
Det forudsættes, at politiet til brug for udtalelsen vil foretage undersøgelser
af de oplysninger og registre, der er tilgængelige for politiet, herunder bl.a.
ved opslag i Kriminalregistret og Politiets Sagsstyringssystem. Det forud-
sættes endvidere, at politiet i forbindelse med udtalelsen vil indhente en ud-
talelse fra PET.
Det må forventes, at der vil kunne være oplysninger og efterretninger i po-
litiets
og PET’s
systemer, som politiet og PET ikke ønsker at videregive til
Erstatningsnævnet på grund af oplysningernes karakter eller af hensyn til
efterretningstjenestens virke m.v.
Det kan f.eks. være tilfældet, hvis PET’s
oplysninger stammer fra udenlandske partnere eller kilder, idet sådanne op-
lysninger som udgangspunkt ikke vil kunne fremlægges under behandlingen
af sagen.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiet og PET i disse situationer ikke
vil være forpligtet til at lade oplysningerne indgå i udtalelsen eller til at vi-
deregive dem til Erstatningsnævnet. I disse tilfælde vil de pågældende op-
lysninger således ikke indgå i den udtalelse, som politiet skal afgive til Er-
statningsnævnet.
Såfremt PET ikke kan eller ikke ønsker at videregive eventuelle oplysninger
til politiet, vil PET således tilkendegive over for politiet, at PET ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte.
Politiet vil
såfremt politiet heller ikke i sine selvstændige undersøgelser er
blevet bekendt med relevante oplysninger om ansøgeren, eller ikke kan eller
ikke ønsker at videregive sådanne oplysninger til Erstatningsnævnet
18
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
den baggrund tilkendegive over for Erstatningsnævnet, at politiet ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte.
Politiet vil ligeledes tilkendegive, at politiet ikke kan bidrage med oplysnin-
ger om skadelidte, såfremt der
på baggrund af de oplysninger, som politiet
og PET ønsker at lade indgå i vurderingen
ikke er grund til at antage, at
skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kri-
minaliseret i straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
Den foreslåede ordning vil kunne indebære, at en erstatningssøgende kan
opnå adgang til erstatning, selvom politiet og PET er i besiddelse af oplys-
ninger, som giver grund til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet
har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101 a eller
§§ 114-114 j. Det vil kunne være tilfældet i sager, hvor politiet og PET ikke
ønsker at lade disse oplysninger indgå i udtalelsen, f.eks. af hensyn til efter-
retningstjenestens virke m.v.
Politiets udtalelse om, at der er grund til at antage, at skadelidte under op-
holdet i udlandet har udvist den nævnte handlemåde, vil ikke indebære, at
skadelidte er mistænkt eller sigtet i en straffesag. Endvidere vil politiets ud-
talelse herom ikke have betydning for politiets pligt til at indlede efterforsk-
ning i sagen. Regler herom følger af retsplejelovens § 742, stk. 2, hvorefter
politiet af egen drift iværksætter efterforskning, når der er rimelig formod-
ning om, at et strafbart forhold, som forfølges af det offentlige, er begået.
Politiets udtalelse vil alene blive anvendt til brug for Erstatningsnævnets
afgørelse om erstatning og godtgørelse efter den foreslåede ordning.
Politiets udtalelse vil ikke udgøre en afgørelse i forvaltningslovens forstand,
men vil indgå i sagsoplysningen til brug for Erstatningsnævnets afgørelse.
Den, der ansøger om erstatning efter den foreslåede ordning, vil have mu-
lighed for at fremkomme med bemærkninger til politiets udtalelse under Er-
statningsnævnets eventuelle partshøring af ansøgeren efter forvaltningslo-
vens regler herom.
2.1.3.4.
Forslaget vil ikke ændre på, at erstatning ikke ydes, i det omfang
skaden godtgøres af andre ydelser, der har karakter af virkelig skadeserstat-
ning, jf. herved offererstatningslovens § 7.
Det vil bl.a. indgå i Erstatningsnævnets vurdering heraf, om der foreligger
oplysninger om, at skadelidte har modtaget erstatning i det land, hvor ska-
den er forvoldt.
19
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Blandt andet på baggrund af Rådets direktiv nr. 2004/80/EF af 29. april 2004
om erstatning til ofre for forbrydelser vil Erstatningsnævnet kunne bistå an-
søgeren med ansøgning om erstatning i en anden EU-medlemsstat i over-
ensstemmelse med reglerne i direktivet.
2.1.3.5.
Forslaget vil ikke ændre på, at offererstatningslovens øvrige betin-
gelser m.v. skal være opfyldt, for at staten yder erstatning. Den foreslåede
ordning vil således ikke at ændre på, at dansk rets almindelige regler om
skadevolderes erstatningsansvar, herunder om nedsættelse eller bortfald af
erstatning på grund af skadelidtes medvirken til skaden eller accept af risiko,
stadig finder tilsvarende anvendelse. Erstatningsnævnet skal, hvor rets-
kravsordningen finder anvendelse, også fremover foretage en vurdering af,
om skadelidtes erstatning i henhold til gældende ret bør nedsættes som følge
af skadelidtes egen skyld eller accept af risiko.
Den foreslåede ordning vil endvidere ikke ændre på, at staten herudover i
særlige tilfælde kan yde erstatning for skader, der forvoldes ved handlinger
begået uden for den danske stat i medfør af ordningen om billighedserstat-
ning i offererstatningslovens § 1, stk. 3. Dette kan eksempelvis være i til-
fælde, hvor det ikke med tilstrækkelig sikkerhed kan fastslås, at skaden er
forvoldt ved terror eller en terrorlignende handling.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslagets vurderes at medføre ingen eller begrænsede økonomiske kon-
sekvenser. Skønnet er behæftet med betydelig usikkerhed.
Det er Justitsministeriets vurdering, at den danske stat efter den nuværende
retsstilling allerede i vidt omfang kan yde erstatning for personskade for-
voldt ved terror og terrorlignende handlinger begået i udlandet efter offerer-
statningslovens § 1, stk. 3.
Det kan dog ikke afvises, at den danske stat vil være forpligtet til at yde
erstatning i videre omfang efter den foreslåede bestemmelse end efter gæl-
dende ret.
Det bemærkes i den forbindelse, at det vurderes at have undtagelsens karak-
ter, at det lykkes at gøre regres over for en udenlandsk gerningsperson. De
udgifter, som den danske stat måtte udbetale i erstatning og godtgørelse på
grund af en terrorhandling eller terrorlignende handling i udlandet, vil derfor
formentlig ikke kunne indkræves. Det må dog tilsvarende antages, at det
ikke er muligt at indkræve beløbet hos en udenlandsk gerningsperson med
den nuværende retsstilling.
20
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller administrative konse-
kvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for bor-
gerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 3. juli 2023 til den 14. august
2023 været sendt i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og Handelsretten, samtlige byretter,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademikerne, Amnesty International
Danmark, Ankenævnet for Forsikring, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Business Danmark, Civilstyrelsen, Copenhagen Business School (Juridisk
Institut), Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Folkeoplysnings Samråd,
Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske Regioner, Da-
tatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Sociale Retshjælps fond, Det
Etiske Råd, Det Kriminalpræventive Råd, Direktoratet for Kriminalforsor-
gen, Digitaliseringsstyrelsen, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolssty-
relsen, Erstatningsnævnet, Finn Nørgaard Foreningen, Foreningen af Of-
fentlige Anklagere, Foreningen af Udlændingeretsadvokater
FAU, Forsik-
ring & Pension, FRIDA Forsikring Agentur A/S, HK-Landsklubben Dan-
marks Domstole, HK Politiet og Anklagemyndigheden, Hjælp Voldsofre,
Institut for Menneskerettigheder, Justitia, Kommunernes Landsforening
(KL), Københavns Retshjælp, Københavns Universitet (Det Juridiske Fa-
kultet), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen Krim, Of-
ferrådgivningen i Danmark, Patienterstatningen, Politiforbundet, Retspoli-
tisk Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsom-
budsmanden på Færøerne, Rigspolitiet, Røde Kors, Syddansk Universitet
21
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
2732601_0022.png
UDKAST
(Juridisk Institut), Aalborg Universitet (Juridisk Institut), Aarhus Retshjælp,
Aarhus Universitet (Juridisk Institut) og samtlige ministerier.
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Lovforslaget vurderes at medføre in-
gen eller begrænsede økonomiske
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Ingen
Ingen
22
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
2732601_0023.png
UDKAST
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
Ja
Nej X
23
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af offererstatningslovens § 1, stk. 3, at erstatning i særlige tilfælde
kan ydes for skader, der forvoldes ved handlinger begået uden for den dan-
ske stat, hvis skadelidte har bopæl i Danmark, har dansk indfødsret eller på
gerningstidspunktet gjorde tjeneste for en udsendt dansk udenrigsrepræsen-
tation. Erstatning kan endvidere ydes, når sådanne handlinger er begået mod
skadelidte med bopæl i Danmark under erhvervsudøvelse uden for den dan-
ske stat.
Bestemmelsen medfører, at den danske stat kan yde erstatning til ofre for
forbrydelser i udlandet, hvis særlige omstændigheder fører til, at det kan
være rimeligt at yde erstatning. Efter gældende ret kan der være tale om
sådanne særlige omstændigheder, hvis skadelidte er blevet offer for en ter-
rorhandling i udlandet. I modsætning til ved overtrædelser begået i den dan-
ske stat har skadelidte altså ikke efter gældende ret et retskrav på erstatning,
når hændelsen er sket i udlandet.
Når konkrete omstændigheder tilsiger, at det er rimeligt, at den danske stat
yder erstatning efter § 1, stk. 3, har skadelidtes efterladte adgang til at opnå
erstatning mv. efter erstatningsansvarslovens §§ 12-14 a og 26, såfremt ska-
delidte afgår ved døden, jf. offererstatningslovens § 2.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 4,
at staten yder erstatning og godtgø-
relse for personskade, der forvoldes ved terror eller terrorlignende handlin-
ger begået uden for den danske stat, hvis skadelidte er omfattet af person-
kredsen i stk. 3, jf. dog stk. 5.
Den foreslåede formulering, hvorefter staten »yder« erstatning, vil medføre,
at skadelidte vil have et retskrav på erstatning og godtgørelse efter den fo-
reslåede ordning.
Bestemmelsen vil finde anvendelse på personskade forvoldt ved handlinger
begået uden for den danske stat. Der sondres ikke imellem EU-medlemssta-
ter og lande uden for EU.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Med henvisningen til »personkredsen i stk. 3« vil det være en betingelse for
at opnå adgang til erstatning og godtgørelse efter bestemmelsen, at skade-
lidte er omfattet af personkredsen nævnt i offererstatningslovens § 1, stk. 3.
Den foreslåede ordning vil derfor omfatte skadelidte med bopæl i Danmark,
skadelidte med dansk indfødsret og skadelidte, som gjorde tjeneste for en
udsendt dansk udenrigsrepræsentation på gerningstidspunktet, jf. § 1, stk. 3,
1. pkt. Ordningen vil tilsvarende finde anvendelse, når skaden blev forvoldt
mod skadelidte med bopæl i Danmark under dennes erhvervsudøvelse uden
for den danske stat, jf. § 1, stk. 3, 2. pkt.
For så vidt angår skadelidte, der kommer til skade i forbindelse med deres
erhvervsudøvelse i udlandet, gælder, at hvis tilskadekomsten kan anses som
en arbejdsskade, kan skaderne i visse tilfælde være omfattet af bekendtgø-
relse nr. 1481 af 2. december 2016 om arbejdsskadesikring for personer, der
udsendes til midlertidigt arbejde i udlandet. Det forudsættes, at Erstatnings-
nævnet i sådanne tilfælde på sædvanlig vis vil skulle afsøge, om skadelidte
er berettiget til erstatning efter arbejdsskadereglerne.
Bestemmelsen vil finde anvendelse for personskade forvoldt ved »terror«
eller »terrorlignende handlinger«.
Den foreslåede ordning vil således indebære, at der skal foretages en vurde-
ring af, om personskaden er forvoldt ved en handling, der er begået i udlan-
det, og som udgør terror eller en terrorlignende handling.
Ved »terror« forstås gerningsbeskrivelsen i straffelovens § 114. Ved »ter-
rorlignende handlinger« forstås gerningsbeskrivelsen i straffelovens § 114
a. Der henvises til beskrivelserne af §§ 114 og 114 a under pkt. 2.1.1.2 om
gældende ret. Der vil derfor skulle tages udgangspunkt i de nævnte ger-
ningsbeskrivelser ved vurderingen af, om retskravsordningen finder anven-
delse.
Erstatningsnævnet vil ikke være forpligtet til at forsøge at indhente oplys-
ninger om hændelsen fra myndighederne i det land, hvori hændelsen er sket.
Det forudsættes derfor, at oplysninger fra myndighederne i det pågældende
land i almindelighed ikke vil indgå i Erstatningsnævnets sagsbehandling.
Det bemærkes i den forbindelse, at det efter gældende ret efter offererstat-
ningslovens § 1, stk. 3, heller ikke er en forudsætning for, at der kan udbe-
tales erstatning, at der har været en forudgående politimæssig efterforskning
eller straffesag. Sager, der behandles efter offererstatningslovens § 1, stk. 3,
kan således ofte være vanskelige at få tilstrækkeligt oplyst, da den uden-
landske politimæssige efterforskning ofte vil være mindre anvendelig til
25
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
brug for behandlingen af erstatningsspørgsmålet, end tilfældet er i de sager,
hvor dansk politi efterforsker sagen.
Det er Justitsministeriets vurdering, at de samme udfordringer som udgangs-
punkt vil gøre sig gældende efter den foreslåede retskravsordning for så vidt
angår vurderingen af, om personskaden er forvoldt ved terror eller en terror-
lignende handling.
Vurderingen af, om personskaden er forvoldt ved terror eller en terrorlig-
nende handling, vil derfor almindeligvis bero på en troværdighedsvurdering
af ansøgerens egne oplysninger, som ofte vil skulle sammenholdes med de
oplysninger, der er videregivet i offentligheden.
Det forudsættes på denne baggrund, at betingelsen om, at personskaden skal
være forvoldt ved terror eller terrorlignende handlinger, f.eks. vil kunne
være opfyldt, hvis der på baggrund af den offentlige omtale af den handling,
der har forårsaget skaden, er en formodning om, at gerningsbeskrivelserne i
straffelovens §§ 114 eller 114 a er opfyldt.
Den foreslåede bestemmelse vil ikke ændre på, at offererstatningslovens øv-
rige betingelser m.v. skal være opfyldt, for at staten yder erstatning.
Forslaget vil ikke ændre på, at erstatning ikke ydes, i det omfang skaden
godtgøres af andre ydelser, der har karakter af virkelig skadeserstatning, jf.
herved offererstatningslovens § 7.
Det vil bl.a. indgå i Erstatningsnævnets vurdering heraf, om der foreligger
oplysninger om, at skadelidte har modtaget erstatning i det land, hvor ska-
den er forvoldt.
Blandt andet på baggrund af Rådets direktiv nr. 2004/80/EF af 29. april 2004
om erstatning til ofre for forbrydelser vil Erstatningsnævnet kunne bistå an-
søgeren med ansøgning om erstatning i en anden EU-medlemsstat i over-
ensstemmelse med reglerne i direktivet.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3.1 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Det følger af det foreslåede
§ 1, stk. 5,
at staten ikke yder erstatning efter det
foreslåede stk. 4, hvis der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet
i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens §
101 a eller §§ 114-114 j.
26
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Hensynet bag den foreslåede undtagelse er, at staten ikke bør yde erstatning
til ofre for terror og terrorlignende handlinger begået i udlandet i tilfælde,
hvor det kan forekomme stødende, at den danske stat yder erstatning.
Det afgørende for, om retskravsordningen finder anvendelse, vil være, om
skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kri-
minaliseret i straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Der henvises til be-
skrivelserne af § 101 a og §§ 114-114 j under pkt. 2.1.1.2 om gældende ret.
Det forudsættes, at der i hver enkelt sag foretages en konkret og individuel
vurdering af, om der er grundlag for at antage, at den pågældende under
opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straf-
felovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil være arten og karakteren af handlemåden, der afgør, om retskravs-
ordningen finder anvendelse.
Det vil ikke være en betingelse, at skadelidte er blevet dømt for overtrædelse
af de nævnte bestemmelser.
Det vil tilsvarende ikke skulle vurderes, om skadelidte under opholdet i ud-
landet har gjort sig skyldig i overtrædelse af en eller flere af de omfattede
straffelovsbestemmelser, herunder om der foreligger den til domfældelse
fornødne tilregnelse.
Det vil således alene være gerningsbeskrivelserne i de relevante straffelovs-
bestemmelser, der vil indgå i vurderingen af, om staten yder erstatning efter
den foreslåede retskravsordning.
Bestemmelsen vil ligeledes indebære, at skadelidtes forsøg på eller medvir-
ken til de omfattede aktiviteter m.v. også vil kunne begrunde, at den danske
stat ikke yder erstatning m.v.
Efter den foreslåede ordning vil der skulle være »grund til at antage«, at
skadelidte under opholdet i udlandet har udvist den nævnte handlemåde.
Kravet vil indebære, at der på baggrund af de foreliggende oplysninger skal
være rimelige og konkrete grunde til at antage, at skadelidte under opholdet
i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens §
101 a eller §§ 114-114 j.
Det vil bero på et konkret skøn, om der i sagen foreligger tilstrækkelige op-
lysninger til, at der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet i ud-
landet har udvist den nævnte handlemåde.
27
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Det vil alene være skadelidtes handlemåde, som vil indgå i vurderingen.
Omvendt vil eksempelvis skadelidtes efterladtes handlemåde ikke indgå i
vurderingen af, om skadelidtes efterladte har et retskrav på erstatning efter
den foreslåede ordning.
Formuleringen »under opholdet i udlandet« vil indebære, at skadelidte skal
have udvist den nævnte handlemåde under det pågældende ophold uden for
den danske stat. Det vil ikke være en betingelse, at den nævnte handlemåde
skal være udvist i samme land, hvori skadelidte pådrog sig personskaden.
Oplysninger om skadelidtes handlemåde under tidligere udlandsophold vil
derimod ikke indgå i vurderingen. Det samme vil gælde oplysninger om
skadelidtes handlemåde i Danmark.
Erstatningsnævnet vil til brug for afgørelsen af, om retskravsordningen fin-
der anvendelse, indhente en udtalelse fra politiet, jf. herom nedenfor om det
foreslåede § 1, stk. 6.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3.2 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Det foreslås med
§ 1, stk. 6,
at der i forbindelse med afgørelse om erstatning
og godtgørelse efter det foreslåede § 1, stk. 4, skal indhentes en udtalelse fra
politiet om, hvorvidt der er grund til at antage, at skadelidte under opholdet
i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens §
101 a eller §§ 114-114 j. Der henvises til bemærkningerne til det foreslåede
§ 1, stk. 5, om vurderingen heraf.
Erstatningsnævnet vil ikke i almindelighed være i besiddelse af oplysninger
om
eller i øvrigt have kendskab til
skadelidtes aktiviteter mv. under op-
holdet i udlandet. Den foreslåede bestemmelse har navnlig til formål at
sikre, at Erstatningsnævnet
der er den kompetente myndighed til at træffe
afgørelser om erstatning, jf. lovens § 11, stk. 1
kan træffe afgørelse om
erstatning og godtgørelse på et oplyst grundlag.
Den foreslåede ordning vil indebære, at Erstatningsnævnet i forbindelse
med behandling af en ansøgning om erstatning for personskade forvoldt ved
terror eller terrorlignende handlinger begået i udlandet skal indhente en ud-
talelse fra politiet, som indgår i nævnets afgørelse af, om skadelidte har ret
til erstatning efter den foreslåede retskravsordning.
Erstatningsnævnet vil indhente udtalelsen fra den politikreds, hvor skade-
lidte havde bopæl på tidspunktet for skadens indtræden. Hvis skadelidte på
28
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
tidspunktet for skadens indtræden ikke havde bopæl i Danmark, vil udtalel-
sen skulle indhentes fra den politikreds, hvor skadelidte efter det oplyste
senest ses at have haft bopæl. Foreligger der ikke oplysninger herom, vil
udtalelsen skulle indhentes fra Københavns Politi.
Det forudsættes, at politiet til brug for udtalelsen vil foretage undersøgelser
af de oplysninger og registre, der er tilgængelige for politiet, herunder bl.a.
ved opslag i Kriminalregistret og Politiets Sagsstyringssystem. Det forud-
sættes endvidere, at politiet i forbindelse med udtalelsen vil indhente en ud-
talelse fra Politiets Efterretningstjeneste (PET).
Det må forventes, at der vil kunne være oplysninger og efterretninger i po-
litiets og PET’s systemer, som politiet og PET ikke ønsker at videregive til
Erstatningsnævnet på grund af oplysningernes karakter eller af hensyn til
efterretningstjenestens virke mv. Det kan f.eks. være tilfældet,
hvis PET’s
oplysninger stammer fra udenlandske partnere eller kilder, idet sådanne op-
lysninger som udgangspunkt ikke vil kunne fremlægges under behandlingen
af sagen.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiet og PET i disse situationer ikke
vil være forpligtet til at lade oplysningerne indgå i udtalelsen eller til at vi-
deregive dem til Erstatningsnævnet. I disse tilfælde vil de pågældende op-
lysninger således ikke indgå i den udtalelse, som politiet skal afgive til Er-
statningsnævnet.
Såfremt PET ikke kan eller ikke ønsker at videregive eventuelle oplysninger
til politiet, vil PET således tilkendegive over for politiet, at PET ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte.
Politiet vil
såfremt politiet heller ikke i sine selvstændige undersøgelser er
blevet bekendt med relevante oplysninger om ansøgeren, eller ikke kan eller
ikke ønsker at videregive sådanne oplysninger til Erstatningsnævnet
den baggrund tilkendegive over for Erstatningsnævnet, at politiet ikke kan
bidrage med oplysninger om skadelidte.
Politiet vil ligeledes tilkendegive, at politiet ikke kan bidrage med oplysnin-
ger om skadelidte, såfremt der
på baggrund af de oplysninger, som politiet
og PET ønsker at lade indgå i vurderingen
ikke er grund til at antage, at
skadelidte under opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kri-
minaliseret i straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j.
29
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Den foreslåede ordning vil kunne indebære, at en erstatningssøgende kan
opnå adgang til erstatning, selvom politiet og PET er i besiddelse af oplys-
ninger, som giver grund til at antage, at skadelidte under opholdet i udlandet
har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i straffelovens § 101 a eller
§§ 114-114 j. Det vil kunne være tilfældet i sager, hvor politiet og PET ikke
ønsker at lade disse oplysninger indgå i udtalelsen, f.eks. af hensyn til efter-
retningstjenestens virke m.v.
Politiets udtalelse vil alene blive anvendt til brug for Erstatningsnævnets
afgørelse om erstatning og godtgørelse efter den foreslåede ordning.
Politiets udtalelse vil ikke udgøre en afgørelse i forvaltningslovens forstand,
men vil indgå i sagsoplysningen til brug for Erstatningsnævnets afgørelse.
Den, der ansøger om erstatning efter den foreslåede ordning, vil have mu-
lighed for at fremkomme med bemærkninger til politiets udtalelse under Er-
statningsnævnets eventuelle partshøring af ansøgeren efter forvaltningslo-
vens regler herom.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.3.3 i lovforslagets almindelige bemærknin-
ger.
Til § 2
Det foreslås i
stk. 1,
at loven træder i kraft den 1. januar 2024.
Det foreslås i
stk. 2,
at loven finder anvendelse for personskade, der forvol-
des ved handlinger begået efter lovens ikrafttræden.
I sager om personskade, der forvoldes efter lovens ikrafttræden, og som er
omfattet af det forslåede § 1, stk. 4, vil der efter det foreslåede § 1, stk. 5,
skulle foretages en vurdering af, om der er grund til at antage, at skadelidte
under opholdet i udlandet har udvist en handlemåde, der er kriminaliseret i
straffelovens § 101 a eller §§ 114-114 j. Oplysninger om skadelidtes hand-
lemåde inden lovens ikrafttræden vil kunne indgå i denne vurdering.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens territoriale gyldighed.
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
loven ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
30
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 246: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov erstatning fra staten til ofre for forbrydelser (Retskrav på erstatning m.v. til ofre for terrorhandlinger begået i udlandet), fra justitsministeren
UDKAST
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget lovgivningskompetencen på det
strafferetlige område, som også omfatter offererstatningsloven. Lovforsla-
get skal derfor ikke gælde for Færøerne.
For Grønland gælder lov nr. 277 af 26. maj 1976 om erstatning fra staten til
ofre for forbrydelser, som er sat i kraft for Grønland ved kongelig anordning
nr. 472 af 25. september 1984 med senere ændringer. Det foreslås derfor, at
lovforslaget ved kongelig anordning helt eller delvist skal kunne sættes i
kraft for Grønland med de ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
31