Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 243
Offentligt
2731408_0001.png
30. juni 2023
Kontoret for Organiseret
Kriminalitet
Sagsbeh: Laura Emilie Tolstrup
Kornerup
Sagsnr.: 2021-614-1888
Dok.:
2879274
Dato:
Kontor:
Notat til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Retsudvalg om
EU-Domstolens dom i sag C-817/19, Ligue des droits humains
1. Indledning
EU-Domstolen afsagde den 21. juni 2022 dom i sagen Ligue des Droits hu-
mains (C-817/19). Sagen blev indbragt for EU-Domstolen af den belgiske
forfatningsdomstol, som stillede en række spørgsmål til EU-Domstolen om
navnlig gyldigheden af PNR-direktivet
1
og den belgiske PNR-lovs forene-
lighed med EU-retten, herunder Den Europæiske Unions charter om grund-
læggende rettigheder (Chartret). Danmark afgav skriftligt indlæg i sagen,
hvor regeringen argumenterede for PNR-direktivets forenelighed med
Chartret. Folketingets Retsudvalg og Europaudvalg blev orienteret herom
ved notat af 18. marts 2020 (Europaudvalget 2019-20, EUU Alm. del
Bi-
lag 508). Folketinget er efterfølgende ad to omgange i hhv. december 2021
og efter afsigelse af dommen i oktober 2022 i forbindelse med forelæggelse
af rådsmøder blevet orienteret om sagen.
2. EU-Domstolens dom af 21. juni 2021 i sag C-817/19, Ligue des droits
humains
EU-Domstolen fastslår i dommen, at der ikke kan rejses tvivl om PNR-di-
rektivets gyldighed. Samtidig fastslår domstolen, at en EU-retsakt
i dette
tilfælde PNR-direktivet
i videst muligt omfang skal fortolkes således, at
1
Direktiv (EU) 2016/681 af 27. april 2016 om anvendelse af PNR-oplysninger til at fore-
bygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov kriminalitet
Side 1/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 243: Orienteringsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i sag C-817/19, fra justitsministeren
gyldigheden af direktivet ikke drages i tvivl, og at direktivet er i overens-
stemmelse med bl.a. Chartret (præmis 86).
EU-Domstolen fastlægger i den forbindelse i dommen ud fra en fortolkning
af Chartrets artikel 7 (respekt for privatliv og familieliv) og artikel 8 (be-
skyttelse af personoplysninger) og proportionalitetsprincippet i artikel 52,
stk. 1, en række begrænsninger i brugen af PNR-oplysninger, herunder ift.
indsamling, videregivelse og opbevaring af PNR-oplysninger, hvor særligt
følgende begrænsninger kan fremhæves:
1) EU-Domstolen fastslår, at PNR-oplysninger ikke må behandles til andre
formål end dem, der udtrykkeligt er nævnt i direktivet, dvs. med henblik på
at forebygge, opdage, efterforske og retsforfølge terrorhandlinger og grov
kriminalitet (præmis 229-237). Behandlingen af PNR-oplysninger skal om-
fatte klart identificerbare og afgrænsede oplysninger (præmis 126-140), li-
gesom behandlingen skal begrænses til terrorhandlinger og alene de former
for grov kriminalitet, som har en
i det mindste indirekte
objektiv forbin-
delse med luftbefordring af passagerer (præmis 153-157).
2) For så vidt angår flyvninger inden for EU fastslår EU-Domstolen, at en
ordning, som generelt fastlægger et system til overførsel og behandling af
PNR-oplysninger på alle intra-EU-flyvninger, alene kan finde anvendelse,
når staten står over for en reel og aktuel eller forudsigelig terrortrussel og
alene i en periode, som er strengt nødvendig. Hvis en sådan terrortrussel
ikke foreligger, skal indsamling og behandling af oplysninger begrænses til
særligt udvalgte ruter mv. og skal jævnligt revideres (præmis 169-174).
3) For så vidt angår perioden for opbevaring af PNR-oplysninger fastslår
EU-Domstolen, at EU-retten er til hinder for en generel opbevaringsperiode
på 5 år for samtlige PNR-oplysninger. EU-retten er derimod ikke til hinder
for en opbevaringsperiode på 6 måneder (præmis 248-262).
3. Vurdering af dommens konsekvenser i forhold til dansk ret
PNR-direktivet er omfattet af det danske retsforbehold og er derfor ikke bin-
dende for eller finder anvendelse i Danmark. I Danmark er indsamlingen,
anvendelsen og opbevaringen af PNR-oplysninger reguleret i lov nr. 1709
af 27. december 2018 om indsamling, anvendelse og opbevaring af oplys-
ninger om flypassagerer (PNR-loven), som trådte i kraft i Danmark den 1.
januar 2019. Loven etablerer en ordning, som overordnet svarer til den ord-
ning, som de øvrige medlemsstater har etableret efter PNR-direktivet, og
Side 2/3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 243: Orienteringsnotat vedrørende EU-Domstolens dom i sag C-817/19, fra justitsministeren
den finder anvendelse på alle flyvninger både inden og uden for EU, der har
tilknytning til Danmark.
Efter PNR-loven skal luftfartsselskaberne videregive alle PNR-oplysninger
til PNR-enheden, som organisatorisk hører under Københavns Politi, som
herefter har til opgave at opbevare og behandle PNR-oplysninger samt at
videregive oplysningerne eller resultatet af behandlingen af oplysningerne
til hhv. politiet, Toldstyrelsen samt PET og FE. Det er i PNR-loven bl.a.
fastsat, at PNR-oplysninger opbevares i en periode op til 5 år efter videregi-
velsen til PNR-enheden, hvorefter oplysningerne slettes, jf. PNR-lovens §
5. Det er endvidere fastsat i lovens § 13, at de kompetente myndigheder efter
loven alene må behandle PNR-oplysninger med henblik på at forebygge,
opdage, efterforske eller retsforfølge terrorhandlinger eller grov kriminali-
tet, der kan straffes med mindst 3 års fængsel. For så vidt PET og FE finder
henholdsvis lov om Politiets Efterretningstjeneste og lov om Forsvarets Ef-
terretningstjeneste anvendelse på behandlingen af PNR-oplysninger og re-
sultatet af behandlingen af oplysningerne.
Det er Justitsministeriets vurdering, at EU-Domstolens dom har betydning
for den danske PNR-lovs overensstemmelse med Chartret. Baggrunden for
denne vurdering er, at PNR-loven regulerer luftfartsselskaberne og dermed
berører den fri udveksling af tjenesteydelser, jf. TEUF artikel 56. Hertil
kommer, at håndteringen af PNR-oplysninger falder inden for både retshån-
dhævelsesdirektivet og databeskyttelsesforordningens anvendelsesområde.
Justitsministeriet er i samarbejde med Rigspolitiet og øvrige relevante myn-
digheder ved at afdække, hvilke retlige og operationelle konsekvenser dom-
men har for den danske PNR-ordning. Justitsministeriet er endvidere som
led heri i dialog med Kommissionen og de øvrige medlemsstater om konse-
kvenserne af dommen for så vidt muligt at sikre en fælles og ensartet for-
tolkning heraf blandt medlemsstaterne.
Det er Justitsministeriet vurdering, at der som følge af dommen er behov for
at ændre den danske PNR-lov med henblik på at bringe loven i overensstem-
melse med EU-retten som fortolket af EU-Domstolen, jf. ovenfor. Der vil
på den baggrund blive fremsat et lovforslag om ændring af PNR-loven, når
afdækningen af, hvilke retlige og operationelle konsekvenser dommen har
for den danske PNR-ordning, er tilendebragt.
Side 3/3