Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 239
Offentligt
2730467_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
27. juni 2023
Strafferetskontoret
Julie Heidi Sørensen
2023-730-0543
2902187
KOMMISSORIUM
for
Udvalget om selvstændig kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser
og forbrydelser mod menneskeheden samt ratifikation af ændringen
til Rom-statutten om aggressionsforbrydelsen
1.
Vi er i en særlig tid med krig på europæisk jord. Utænkelige og utilgive-
lige forbrydelser finder sted i Ukraine. Selvstændige straffebestemmelser
om tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden vil sende
et klart og vigtigt signal til omverdenen og ikke mindst krigens ofre og på-
rørende. Regeringen ønsker derfor at ændre dansk straffelovgivning, så der
indføres straffebestemmelser, som selvstændigt kriminaliserer tortur, krigs-
forbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.
Samtidig har den russiske militære aggression mod Ukraine givet fornyet
anledning til at overveje, om tiden er moden til dansk ratifikation af ændrin-
gen til Rom-statutten om aggressionsforbrydelsen. I den aktuelle situation
vil en dansk ratifikation sende et klart signal om den vigtighed, Danmark
tillægger den internationale retsorden, retsforfølgelse af aggressionsforbry-
delsen og i særdeleshed Den Internationale Straffedomstol.
2.
Den Internationale Straffedomstol blev oprettet med Rom-statutten, som
bl.a. definerer forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser. Rom-
statutten giver Den Internationale Straffedomstol jurisdiktion til at retsfor-
følge bl.a. forbrydelser mod menneskeheden og krigsforbrydelser, hvis de
nationale myndigheder i det land, hvor forbrydelserne er blevet begået, ikke
selv har viljen eller evnen til at retsforfølge.
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om nedsættelse af udvalget om selvstændig kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden samt ratifikation af ændringen til Rom-statutten om aggressionsforbrydelsen (krigsforbrydelsesudvalget), fra justitsministeren
2730467_0002.png
Danmark er statspart til Rom-statutten, som er inkorporeret i dansk ret ved
lov nr. 342 af 16. maj 2001 om Den Internationale Straffedomstol.
Rom-statuttens artikel 7 indeholder en definition af forbrydelser mod men-
neskeheden og omfatter generelt handlinger, der begås som led i et omfat-
tende eller systematisk angreb mod en civilbefolkning.
Rom-statuttens artikel 8 indeholder en definition af krigsforbrydelser og
omfatter grove overtrædelser af den humanitære folkeret, herunder bl.a. Ge-
nève-konventionerne.
Forbuddet mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende
behandling eller straf udspringer af forskellige internationale forpligtelser,
herunder Genève-konventionerne,
FN’s
torturkonvention og Den Europæi-
ske Menneskerettighedskonvention.
1
En torturhandling kan desuden være
omfattet af Rom-statuttens artikler om krigsforbrydelser og forbrydelser
mod menneskeheden.
2
Aggressionsforbrydelsen er defineret i Rom-statuttens artikel 8
bis,
som
blev tilføjet til statutten ved en ændring i 2010.
3
Aggressionsforbrydelsen
pålægger en stats ledelse, herunder personer, som kan træffe afgørende be-
slutninger af politisk eller militær karakter, et strafferetligt ansvar for be-
slutningen om at planlægge, forberede, iværksætte eller udføre ulovlig mi-
litær magtanvendelse mod en anden stat, som strider mod FN-pagten. Be-
stemmelsen trådte i kraft i 2017 og er kun bindende for stater, som har til-
trådt den. Aggressionsforbrydelsen er pr. februar 2023 ratificeret af 44 ud af
123 statsparter til Rom-statutten. Danmark er ét ud af seks EU-lande, som
ikke har ratificeret aggressionsforbrydelsen.
4
3.
Tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden kan i al
væsentlighed straffes efter gældende dansk ret, herunder straffelovens al-
mindelige bestemmelser om bl.a. drab, vold, voldtægt og frihedsberøvelse,
som finder anvendelse på handlinger begået i udlandet.
1
Genève-konventionerne af 1949
og deres tillægsprotokoller af 1977, FN’s Konvention
mod tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf af
1984, Den Europæiske Menneskerettighedskonventions og FN’s Konvention om Borger-
lige og Politiske Rettigheder.
2
Rom-statuttens artikel 7, stk. 1, litra f (torturforbrydelse mod menneskeheden) og artikel
8, stk. 2, litra a, nr. ii, nr. 1, og artikel 8, stk. 2, litra c, nr. 1, nr. 4 (torturkrigsforbrydelse).
3
Ændring til Rom-statutten af 10. juni 2010, https://treaties.un.org/doc/Trea-
ties/2010/06/20100611%2005-56%20PM/CN.651.2010.pdf
4
De øvrige EU-lande er Bulgarien, Frankrig, Grækenland, Rumænien og Ungarn.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om nedsættelse af udvalget om selvstændig kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden samt ratifikation af ændringen til Rom-statutten om aggressionsforbrydelsen (krigsforbrydelsesudvalget), fra justitsministeren
Det følger desuden af straffelovens § 157 a, at det skal indgå som en skær-
pende omstændighed ved straffastsættelsen for en overtrædelse af straffelo-
ven, at overtrædelsen er begået ved tortur.
Der er imidlertid ikke materielle straffebestemmelser, som selvstændigt kri-
minaliserer tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden.
Straffelovens 2. kapitel indeholder bl.a. bestemmelser om dansk straffemyn-
dighed. Det følger af straffelovens § 8, nr. 5, at der er dansk straffemyndig-
hed for handlinger, som foretages uden for den danske stat, uden hensyn til,
hvor gerningspersonen hører hjemme, når handlingen er omfattet af en in-
ternational bestemmelse, ifølge hvilken Danmark er forpligtet til at have
straffemyndighed. Der er således dansk straffemyndighed, når Danmark er
forpligtet til at have straffemyndighed ifølge f.eks. en konvention. En sådan
forpligtelse følger bl.a. af
FN’s
torturkonvention.
Det fremgår endvidere af straffelovens § 8 a, at under dansk straffemyndig-
hed hører handlinger, som foretages uden for den danske stat, når handlinger
af den pågældende art er omfattet af statutten for Den Internationale Straf-
fedomstol, hvis handlingen er foretaget af en person, der på tidspunktet for
sigtelsen bl.a. befinder sig her i landet.
Personer, der udfører tortur eller begår krigsforbrydelser og forbrydelser
mod menneskeheden, kan således i al væsentlighed allerede efter de gæl-
dende regler holdes strafferetligt ansvarlige i Danmark.
For at sende et klart og vigtigt signal til omverdenen og ikke mindst krigens
ofre og pårørende ønsker regeringen imidlertid at indføre straffebestemmel-
ser, som selvstændigt kriminaliserer tortur, krigsforbrydelser og forbrydel-
ser mod menneskeheden.
4.
Der nedsættes derfor et udvalg, der for det første får til opgave at udar-
bejde forslag til, hvordan en selvstændig kriminalisering af tortur, krigsfor-
brydelser og forbrydelser mod menneskeheden kan indføres mest hensigts-
mæssigt i dansk straffelovgivning, herunder hvordan de nye straffebestem-
melser kan indpasses i den eksisterende systematik i straffelovgivningen, og
om bestemmelserne nødvendiggør øvrige ændringer af straffeloven, herun-
der af strafskærpelsesbestemmelsen i § 157 a om straffelovsovertrædelser
begået ved brug af tortur.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om nedsættelse af udvalget om selvstændig kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden samt ratifikation af ændringen til Rom-statutten om aggressionsforbrydelsen (krigsforbrydelsesudvalget), fra justitsministeren
2730467_0004.png
Udvalget vil desuden kunne se på, om krigen i Ukraine i øvrigt giver anled-
ning til overvejelser om ændringer af bestemmelser i straffeloven.
Udvalget får for det andet til opgave at tilvejebringe et beslutningsgrundlag
for regeringens stillingtagen til, om Danmark skal ratificere ændringen til
Rom-statutten om aggressionsforbrydelsen.
5
Udvalget skal som led i sin udarbejdelse af dette beslutningsgrundlag belyse
juridiske aspekter ved dansk ratifikation, herunder de juridiske forudsætnin-
ger for ratifikation og behovet for lovændringer, konsekvenser ved ratifika-
tion, afgrænsningen af aggressionshandlinger i relation til dansk deltagelse
i internationale militære operationer.
Derudover skal udvalget belyse andre aspekter, som er relevante ved stil-
lingtagen til ratifikation, herunder betydningen for dansk indsats for fore-
byggelse og retsforfølgelse af internationale forbrydelser samt øvrige rele-
vante udenrigspolitiske og sikkerhedspolitiske hensyn.
Det forudsættes, at udvalget inddrager regler og erfaringer fra andre lande,
der selvstændigt har kriminaliseret tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser
mod menneskeheden samt ratificeret ændringen til Rom-statutten om ag-
gressionsforbrydelsen.
Udvalget skal på baggrund af sine overvejelser udarbejde et udkast til lov-
forslag, som indfører selvstændige straffebestemmelser om tortur, krigsfor-
brydelser og forbrydelser mod menneskeheden samt øvrige ændringer af
dansk lovgivning, som udvalgets overvejelser giver anledning til, herunder
eventuelle lovændringer, som en dansk ratifikation af aggressionsforbrydel-
sen vil indebære.
5.
Udvalget skal bestå af en landsdommer (formand), en repræsentant fra
henholdsvis Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Forsvarsministeriet og
Rigsadvokaten, to universitetsjurister samt en repræsentant fra henholdsvis
Institut for Menneskerettigheder, Amnesty International Danmark og DIG-
NITY. Udvalget vil herudover kunne inddrage andre relevante myndigheder
og organisationer efter behov.
5
Ændring til Rom-statutten af 10. juni 2010, https://treaties.un.org/doc/Trea-
ties/2010/06/20100611%2005-56%20PM/CN.651.2010.pdf
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 239: Orientering om nedsættelse af udvalget om selvstændig kriminalisering af tortur, krigsforbrydelser og forbrydelser mod menneskeheden samt ratifikation af ændringen til Rom-statutten om aggressionsforbrydelsen (krigsforbrydelsesudvalget), fra justitsministeren
Udvalget sekretariatsbetjenes af Justitsministeriet og Udenrigsministeriet.
Udvalget skal hurtigst muligt efter nedsættelsen igangsætte arbejdet, således
at udvalget så vidt muligt kan færdiggøre sit arbejde inden udgangen af
2023.
Side 5/5