Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 231
Offentligt
UDKAST
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - Bilag 231
Offentligt
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer)
§1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 201 af 28. fe-
bruar 2023, foretages følgende ændringer:
1.
I
§ 48
indsættes som
stk. 4:
»Stk. 4.
Vilkår som nævnt i stk. 2, nr. 3, kan ikke fastsættes for indsatte,
der er idømt fængselsstraf eller forvaring for overtrædelse af straffelovens §
216 og § 225, jf. § 216.«
2.
I
§ 50 a
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Udstationering til egen bopæl under intensiv overvågning og
kontrol efter stk. 1 kan ikke meddeles indsatte, der er dømt for overtrædelse
af straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
3.
I
§ 78 a
indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1 kan ikke meddeles personer, der er dømt
for overtrædelse af straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§2
Loven træder i kraft den 1. januar 2024.
§3
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for Færøerne med de ændringer,
som de færøske forhold tilsiger.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Afskæring af muligheden for afsoning med fodlænke for voldtægts-
dømte personer
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
2.1.3. Den foreslåede ordning
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det of-
fentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Klimamæssige konsekvenser
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
8. Forholdet til EU-retten
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
10. Sammenfattende skema
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
1. Indledning
Voldtægt er en grov krænkelse af den seksuelle selvbestemmelsesret, der
kan have langvarige og negative konsekvenser for forurettede. Derfor er det
vigtigt for regeringen, at både gerningspersonen og forurettede mærker, at
samfundet ser med stor alvor på forbrydelsen.
Der er set eksempler på, at voldtægtsdømte i dag afsoner hele deres dom for
voldtægt eller dele heraf med fodlænke i egen bolig. Det er vigtigt, at foru-
rettede kan føle sig tryg og vide sig sikker på, at der sættes hårdt og konse-
kvent ind over for gerningspersonen i voldtægtssager. Det kan samtidig
virke krænkende på forurettedes retsfølelse, at gerningspersonen får lov at
afsone sin voldtægtsdom med fodlænke derhjemme.
Således fremgår det af regeringens politiske grundlag fra december 2022
”Ansvar for Danmark”, at det ikke skal være muligt at afsone en dom for
voldtægt med fodlænke. Regeringen ønsker på denne måde at sikre, at afso-
ningsformen for voldtægtsdømte i højere grad afspejler forbrydelsens alvor.
Det foreslås på denne baggrund at afskære muligheden for at afsone med
fodlænke for voldtægtsdømte personer.
Det foreslås for det første, at voldtægtsdømte afskæres muligheden for at
afsone hele deres straf med fodlænke på egen bopæl.
Det foreslås for det andet, at voldtægtsdømte afskæres muligheden for at
blive udstationeret med fodlænke.
Det foreslås for det tredje, at voldtægtsdømte ikke længere skal kunne opnå
tilladelse til udgang i form af udstationering med vilkår om fodlænke.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Afskæring af muligheden for afsoning med fodlænke for voldtægts-
dømte personer
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 20, stk. 1, at fængselsstraf fuld-
byrdes i fængsel eller i arresthus.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
I medfør af § 20, stk. 2, kan fængselsstraf dog i særlige tilfælde fuldbyrdes
i kriminalforsorgens udslusningsfængsler og i institutioner mv. uden for kri-
minalforsorgen efter reglerne i lovens § 78.
Endvidere følger det af straffuldbyrdelseslovens § 20, stk. 3, at fængsels-
straf i særlige tilfælde kan fuldbyrdes på den dømtes bopæl under intensiv
overvågning og kontrol.
Der findes to typer fodlænkeafsoning. For det første såkaldt ”front door”-
fodlænke som indebærer, at den dømte afsoner hele sin straf på egen bopæl.
For det andet såkaldt ”back door”-fodlænke, der anvendes som led i udslus-
ningen, hvor den indsatte udstationeres med fodlænke i den sidste del af
afsoningen. Reglerne herom findes i henholdsvis straffuldbyrdelseslovens
kapitel 13 a og kapitel 9 med tilhørende administrative forskrifter.
2.1.1.1. Afsoning i eget hjem med fodlænke (”front-door”-fod-
lænke)
Med virkning fra den 1. juli 2005 blev der i straffuldbyrdelsesloven indsat
et særligt kapitel (kapitel 13 a) om fuldbyrdelse af straf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol. Reglerne om denne afsoningsform blev
indført ved lov nr. 367 af 25. maj 2005 om ændring af lov om fuldbyrdelse
af straf m.v. (Fuldbyrdelse af straf under intensiv overvågning og kontrol
samt begrænset fællesskab for »negativt« stærke indsatte m.v.). Fodlænke-
ordningen er siden udvidet flere gange og giver i dag mulighed for at afsone
idømt fængselsstraf i indtil 6 måneder med fodlænke under en række nær-
mere angivne betingelser.
Det fremgår således af straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1, at justitsmi-
nisteren eller den, der bemyndiges dertil, efter ansøgning fra personer, der
er idømt fængselsstraf i indtil 6 måneder, kan meddele tilladelse til, at straf-
fen udstås på bopælen under intensiv overvågning og kontrol (såkaldt ”front
door”-fodlænke) efter reglerne i lovens §§ 78 b-78 f.
Tilladelse til strafudståelse på bopælen kan udelukkende meddeles personer,
der er idømt en ubetinget fængselsstraf, jf. Folketingstidende 2004-05, til-
læg A, side 459.
Det følger af bestemmelsens stk. 2, at personer, der er idømt fængselsstraf i
indtil 14 dage for overtrædelse af lovgivningen om våben og eksplosivstof-
fer, ikke kan gives tilladelse til strafudståelse på bopælen med fodlænke,
medmindre straffen tillige er idømt for overtrædelse af anden lovgivning og
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
den eller de skete overtrædelser af lovgivningen om våben og eksplosivstof-
fer ikke har været af væsentlig betydning for straffens længde.
Straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 1, nr. 1-3, indeholder grundbetingel-
serne for, at der kan meddeles tilladelse til strafudståelse på bopælen. Det er
herefter en betingelse, at den dømte har egnede bolig- og beskæftigelsesfor-
hold, ligesom samboende over 18 år skal meddele samtykke til, at straffen
kan fuldbyrdes på den fælles bopæl.
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 b, stk. 3, kan tilladelse til strafudståelse
på bopælen nægtes, bl.a. hvis særegne hensyn til retshåndhævelsen undta-
gelsesvis kræver dette. Begrundelsen for bestemmelsen er, at det efter Ju-
stitsministeriets opfattelse ikke kan udelukkes, at der kan forekomme en-
keltstående tilfælde, hvor den pådømte kriminalitet er af en sådan karakter,
at afsoning af dommen i fodlænke vil være uforeneligt med hensynet til rets-
håndhævelsen, selv om den idømte fængselsstraf ikke overstiger 6 måneder.
Der er tale om en yderst snæver mulighed for afvisning, som ikke tænkes
anvendt, medmindre der er tale om, at særegne retshåndhævelseshensyn
kræver, at straffen ikke afsones i fodlænke, jf. Folketingstidende 2012-13,
A, L 133 som fremsat, side 32.
Efter bestemmelsens stk. 3 nægtes tilladelse desuden meddelt, hvis afsoning
med fodlænke som følge af den dømtes forhold ikke findes hensigtsmæssig,
herunder hvis der er grund til at antage, at den dømte ikke vil overholde de
vilkår, som gælder for fuldbyrdelse på bopælen, f.eks. hvis der skønnes at
være risiko for, at den dømte vil begå ny kriminalitet.
2.1.1.2. Udstationering til eget hjem med fodlænke (”back-door”-fodlænke)
Udstationering til kriminalforsorgens udslusningsfængsler eller til eget
hjem med fodlænke blev med flerårsaftalen for kriminalforsorgens økonomi
2022-2025 gjort til et normalt led i afsoningen for dømte med en tidsbestemt
fængselsstraf på mere end 6 måneder. Straffuldbyrdelseslovens § 50 a blev
i den forbindelse indført ved lov nr. 893 af 21. juni 2022.
Det fremgår af straffuldbyrdelseslovens § 50 a, at kriminalforsorgen be-
stemmer, om indsatte, der er idømt tidsbestemt fængselsstraf i mere end 6
måneder, kan udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning og
kontrol (såkaldt ”back door”-fodlænke) eller til udslusningsfængsel, når en
tredjedel af straffen er udstået, der ikke skønnes at være risiko for misbrug
af udstationeringen, og hensynet til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler
imod udstationering.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
I vurderingen af misbrugsrisikoen og hensynet til retshåndhævelsen vil bl.a.
skulle indgå kriminalitetens art og straffens længde, evt. tidligere straffe,
evt. disciplinærsager under afsoning, udelukkelse fra fællesskab, overførsel
fra åbent til lukket fængsel, stofmisbrug samt udgangsmisbrug med deraf
følgende udgangskarantæne, jf. Folketingstidende 2021-22, A, L 180 som
fremsat, side 126.
Efter bestemmelsens stk. 2 kan udstationering tidligst ske 8 måneder før for-
ventet prøveløsladelse.
Udstationering til egen bopæl under intensiv overvågning og kontrol forud-
sætter, at der er sikret den indsatte passende beskæftigelse og underhold, jf.
bestemmelsens stk. 3. Udstationering forudsætter desuden, at den indsattes
boligforhold er af en sådan beskaffenhed, at udstationeringen kan gennem-
føres, og at personer over 18 år, der har samme bopæl som den indsatte,
meddeler samtykke dertil, jf. bestemmelsens stk. 4.
Det er forudsat i bemærkningerne til straffuldbyrdelseslovens § 50 a, at ud-
stationering skal ske til egen bopæl med fodlænke, medmindre det vurderes
mere formålstjenligt, at udstationering sker til et af kriminalforsorgens ud-
slusningsfængsler. Det kan eksempelvis være sager, hvor den indsatte ikke
har egnet bopæl, eller hvor personer i indsattes husstand ikke vil give
samtykke til, at der sker udstationering til egen bopæl med fodlænke, jf.
Folketingstidende 2021-22, A, L 180 som fremsat, side 125.
Straffuldbyrdelseslovens § 50 a er forudsat at skulle anvendes i lyset af de
kapacitetsmæssige forhold i kriminalforsorgen. Udstationering til udslus-
ningsfængsel forudsætter således, at der er den fornødne kapacitet i et af
kriminalforsorgens udslusningsfængsler, jf. Folketingstidende 2021-22, A,
L 180 som fremsat, side 126.
Der er desuden mulighed for udgang i form af udstationering med fodlænke
til eget hjem efter straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3.
Således følger det af reglerne i straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3,
at tilladelse til udgang kan betinges af, at den indsatte undergiver sig intensiv
overvågning og kontrol på bopælen (elektronisk fodlænke). Det er forudsat
i forarbejderne, at udgang i givet fald skal ske i form af udstationering, og
at udstationering til fodlænkeafsoning på egen bopæl efter bestemmelsen
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
kan finde sted i et tidsrum af maksimalt 6 måneder op til løsladelsestids-
punktet, jf. Folketingstidende 2012-13, A, L 133 som fremsat, side 19.
Bestemmelsen kan anvendes, hvis en række særlige hensyn og betingelser
gør sig gældende, og den indsatte ikke opfylder betingelserne for udstatio-
nering efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a.
De indsatte, der ikke opfylder betingelserne for udstationering efter straf-
fuldbyrdelseslovens § 50 a, er bl.a. indsatte, der er 1) idømt en tidsbestemt
straf indtil 6 måneders fængsel, 2) idømt en tidsbestemt straf på over 6 må-
neders fængsel og som ikke forventes at blive prøveløsladt, samt 3) idømt
forvaring eller livstid. Muligheden for udgang i form af udstationering ses
dog ikke at have været anvendt overfor livstids- og forvaringsdømte.
Straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3, kan f.eks. anvendes, hvis særlige
omstændigheder taler for, at det er nødvendigt at give en indsat tilladelse til
udgang i form af udstationering, inden en tredjedel af straffen er udstået.
Særlige omstændigheder kan være begrundet i hensyn til den indsattes fa-
milieforhold, afsoningsforløb eller resocialisering, jf. Folketingstidende
2012-13, A, L 133 som fremsat, side 30.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Voldtægt er en alvorlig forbrydelse, og afsoningsformen for personer, der
er dømt for voldtægt, bør i højere grad afspejle forbrydelsens grove karakter.
Det er bl.a. afspejlet i regeringens politiske grundlag fra december 2022
”Ansvar for Danmark”, hvor det fremgår, at det ikke skal være muligt at
afsone en dom for voldtægt med fodlænke.
Justitsministeriet finder, at initiativet i regeringsgrundlaget bør gennemføres
ved at foretage ændringer i straffuldbyrdelseslovens regler om henholdsvis
afsoning og udstationering med fodlænke samt ved en ændring af straffuld-
byrdelseslovens regel om, at det kan fastsættes som vilkår for en udgangstil-
ladelse, at den indsatte undergiver sig intensiv overvågning og kontrol.
Det er Justitsministeriets vurdering, at initiativet bør omfatte personer, der
er dømt for overtrædelse af straffelovens § 216 (voldtægt) og § 225, jf. §
216 (voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje).
2.1.3. Den foreslåede ordning
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
Med lovforslaget foreslås en ændring af reglerne i straffuldbyrdelsesloven,
som indebærer, at voldtægtsdømte afskæres muligheden for at afsone med
henholdsvis ”front door”-fodlænke og ”back door”-fodlænke.
Det foreslås for det første, at der indsættes et nyt stykke i straffuldbyrdel-
seslovens § 78 a som stk. 3, hvorefter tilladelse til strafudståelse på bopælen
med fodlænke ikke kan meddeles personer, der er dømt for overtrædelse af
straffelovens § 216 om voldtægt og straffelovens § 225, jf. § 216 om
voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje.
Den foreslåede ordning vil medføre, at personer, der idømmes en fængsels-
straf i indtil 6 måneder for voldtægt, herunder ved andet seksuelt forhold
end samleje, ikke vil kunne opnå tilladelse til at afsone på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol. Voldtægtsdømte personer kan således ikke
meddeles tilladelse til at afsone med fodlænke, selvom personen i øvrigt
opfylder betingelserne herfor i straffuldbyrdelseslovens § 78 b.
Det foreslås for det andet, at der indsættes et nyt stykke i straffuldbyrdelses-
lovens § 50 a som stk. 5, hvorefter udstationering til egen bopæl under in-
tensiv overvågning og kontrol ikke kan meddeles indsatte, der er dømt for
overtrædelse af straffelovens § 216 om voldtægt og straffelovens § 225, jf.
§ 216 om voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje.
Den foreslåede ordning vil medføre, at indsatte, der er idømt tidsbestemt
fængselsstraf i mere end 6 måneder for voldtægt, herunder ved andet seksu-
elt forhold end samleje, ikke kan udstationeres til egen bopæl med fodlænke.
Den foreslåede ordning vil ikke ændre på, at udstationering fortsat skal være
et normalt led i afsoningen for indsatte med en tidsbestemt fængselsstraf på
mere end 6 måneder. Kriminalforsorgen vil således efter den foreslåede ord-
ning fortsat have mulighed for at bestemme, at voldtægtsdømte kan udsta-
tioneres til udslusningsfængsel, når betingelserne herfor er opfyldt, herunder
at en tredjedel af straffen er udstået, når der ikke skønnes at være risiko for
misbrug af udstationeringen, og når hensynet til retshåndhævelsen ikke i øv-
rigt taler imod udstationering. Udstationering til udslusningsfængsel vil som
hidtil tidligst kunne ske 8 måneder før forventet prøveløsladelse.
Det foreslås for det tredje, at der indsættes et nyt stykke i straffuldbyrdel-
seslovens § 48 som stk. 4, hvorefter vilkår om fodlænke som betingelse for
udgang ikke kan fastsættes for indsatte, der er idømt fængselsstraf eller for-
varing for overtrædelse af straffelovens § 216 om voldtægt og straffelovens
§ 225, jf. § 216 om voldtægt ved andet seksuelt forhold end samleje.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
Den foreslåede ordning vil finde anvendelse overfor de voldtægtsdømte per-
soner, der ikke er omfattet af anvendelsesområdet for straffuldbyrdelseslo-
vens § 50 a. De indsatte, der ikke opfylder betingelserne for udstationering
efter straffuldbyrdelseslovens § 50 a, er bl.a. voldtægtsdømte personer, der
er 1) idømt en tidsbestemt straf indtil 6 måneders fængsel, 2) idømt en tids-
bestemt straf på over 6 måneders fængsel og som ikke forventes at blive
prøveløsladt, samt 3) idømt forvaring eller livstid.
Den foreslåede ordning vil indebære, at voldtægtsdømte ikke længere kan
opnå tilladelse til udgang i form af udstationering med vilkår om fodlænke.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1-3, og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget forventes at medføre et øget belæg i kriminalforsorgen sva-
rende til ca. to fængsels- og arrestpladser samt ca. ti pladser i udslusnings-
fængsel. Udgifterne hertil håndteres inden for kriminalforsorgens eksiste-
rende økonomiske ramme.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for er-
hvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.
6. Klimamæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen klimamæssige konsekvenser.
7. Miljø- og naturmæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljø- og naturmæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den … til den … været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
2729912_0010.png
UDKAST
10. Sammenfattende skema
Positive konsekvenser/mindreudgifter Negative konsekvenser/merudgifter
(hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an- (hvis ja, angiv omfang/Hvis nej, an-
før »Ingen«)
før »Ingen«)
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
stat, kommuner
og regioner
Implemente-
Ingen
ringskonsekven-
ser for stat, kom-
muner og regio-
ner
Økonomiske
Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative Ingen
konsekvenser for
borgerne
Klimamæssige
konsekvenser
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Miljø- og natur- Ingen
mæssige konse-
kvenser
Forholdet til EU-
retten
Er i strid med de
principper
for
implementering
af erhvervsrettet
Ingen
Ja
Nej
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
2729912_0011.png
UDKAST
EU-regulering/
Går videre end
minimumskrav i
EU-regulering
(sæt X)
X
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 48, stk. 2, nr. 3, at tilladelse til ud-
gang kan betinges af en række vilkår, som findes formålstjenlige for at
undgå misbrug, herunder at den indsatte under udgangen undergiver sig in-
tensiv overvågning og kontrol på bopælen.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 1, at indsætte et nyt stykke i straf-
fuldbyrdelseslovens § 48 som stk. 4, hvorefter vilkår om fodlænke ikke kan
fastsættes for personer, der er idømt fængselsstraf eller forvaring for over-
trædelse af straffelovens § 216 og § 225, jf. § 216.
Den foreslåede ordning vil finde anvendelse over for de voldtægtsdømte
personer, der ikke er omfattet af anvendelsesområdet for straffuldbyrdelses-
lovens § 50 a. Med forslaget afskæres således muligheden for udgang i form
af udstationering med fodlænke bl.a. for så vidt angår voldtægtsdømte per-
soner, der er 1) idømt en tidsbestemt straf indtil 6 måneders fængsel, 2)
idømt en tidsbestemt straf på over 6 måneders fængsel og som ikke forven-
tes at blive prøveløsladt, samt 3) idømt forvaring eller livstid.
Den foreslåede ændring vil indebære, at voldtægtsdømte ikke længere kan
opnå tilladelse til udgang i form af udstationering med vilkår om fodlænke.
Til nr. 2
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 50 a, stk. 1, at kriminalforsorgen
bestemmer, om indsatte, der er idømt tidsbestemt fængselsstraf i mere end
6 måneder, kan udstationeres til egen bopæl under intensiv overvågning og
kontrol eller til udslusningsfængsel, når en tredjedel af straffen er udstået,
der ikke skønnes at være risiko for misbrug af udstationeringen og hensynet
til retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod udstationering.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 2, at indsætte et nyt stykke i straf-
fuldbyrdelseslovens § 50 a som stk. 5, hvorefter udstationering til egen
bopæl under intensiv overvågning og kontrol efter stk. 1 ikke kan meddeles
indsatte, der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 216 og § 225, jf. §
216.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
Den foreslåede ændring vil indebære, at indsatte, der er idømt tidsbestemt
fængselsstraf i mere end 6 måneder for voldtægt, herunder ved andet seksu-
elt forhold end samleje, ikke kan udstationeres til egen bopæl med fodlænke.
Den foreslåede ændring ændrer ikke på, at udstationering skal være et nor-
malt led i afsoningen for indsatte med en tidsbestemt fængselsstraf på mere
end 6 måneder. Kriminalforsorgen vil således efter den foreslåede ordning
fortsat have mulighed for at bestemme, at voldtægtsdømte indsatte kan ud-
stationeres til udslusningsfængsel, når en tredjedel af straffen er udstået, der
ikke skønnes at være risiko for misbrug af udstationeringen, og hensynet til
retshåndhævelsen ikke i øvrigt taler imod udstationering. Udstationering til
udslusningsfængsel vil som hidtil tidligst kunne ske 8 måneder før forventet
prøveløsladelse.
Til nr. 3
Det følger af straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1, at der efter ansøgning
fra personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 6 måneder, kan meddeles
tilladelse til, at straffen udstås på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol efter reglerne i lovens §§ 78 b-78 f.
Det foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3, at indsætte et nyt stykke i straf-
fuldbyrdelseslovens § 78 a som stk. 3, hvorefter tilladelse efter stk. 1 ikke
kan meddeles personer, der er dømt for overtrædelse af straffelovens § 216
og § 225, jf. § 216.
Den foreslåede ændring vil indebære, at personer, der idømmes en fængsels-
straf i indtil 6 måneder for voldtægt, herunder ved andet seksuelt forhold
end samleje, ikke vil kunne opnå tilladelse til at afsone på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol, selvom personen i øvrigt opfylder betin-
gelserne i straffuldbyrdelseslovens § 78 b.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2024. Den foreslå-
ede ikrafttrædelsesdato vil indebære, at ansøgninger efter straffuldbyrdel-
seslovens § 78 a, som er indgivet før lovens ikrafttræden, afgøres efter reg-
lerne på afgørelsestidspunktet.
Til § 3
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
UDKAST
Det foreslås, at loven ikke skal gælde for Færøerne og Grønland, men at
lovens § 1 ved kongelig anordning helt eller delvis skal kunne sættes i kraft
for Færøerne med de ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
2729912_0015.png
UDKAST
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 201 af 28.
februar 2023, foretages følgende
ændringer:
1.
I
§ 48
indsættes som stk. 4:
»Stk.
4.
Vilkår som nævnt i stk. 2,
nr. 3, kan ikke fastsættes for ind-
satte, der er idømt fængselsstraf el-
ler forvaring for overtrædelse af
straffelovens § 216 og § 225, jf. §
216.«
§ 50 a
2.
I
§ 50 a
indsættes efter stk. 4 som
Stk. 1-4. ---
nyt stykke:
Stk. 5.
§ 46, stk. 3, finder tilsva- »Stk.
5.
Udstationering til egen
rende anvendelse.
bopæl under intensiv overvågning
og kontrol efter stk. 1 kan ikke
meddeles indsatte, der er dømt for
overtrædelse af straffelovens § 216
og § 225, jf. § 216.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
§ 78 a
3.
I
§ 78 a
indsættes efter stk. 2 som
Stk. 1-2. ---
nyt stykke:
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter
»Stk. 3.
Tilladelse efter stk. 1 kan
regler om den administrative be- ikke meddeles personer, der er
handling af ansøgninger om stra- dømt for overtrædelse af straffe-
fudståelse på bopælen under inten- lovens § 216 og § 225, jf. § 216.«
siv overvågning og kontrol. Justits- Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
ministeren kan i forbindelse her-
med bestemme, at der kun tillægges
ansøgninger indgivet inden udløbet
af bestemte frister opsættende virk-
15
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 231: Lovudkast til forslag til lov om ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Afskæring af afsoning med fodlænke for voldtægtsdømte personer), fra justitsministeren
2729912_0016.png
UDKAST
ning, således at straffuldbyrdelsen
udsættes. En ansøgning kan dog
ikke tillægges opsættende virkning,
hvis politidirektøren har underrettet
kriminalforsorgen om, at hensynet
til politiets forebyggende virksom-
hed skønnes at kræve, at den dømte
påbegynder
straffuldbyrdelsen
uden at afvente behandlingen af en
sådan ansøgning.
16