Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 225
Offentligt
2728927_0001.png
Retssikkerhed, regelforenkling
og ressourcer
54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig
Forslagskatalog fra HK Stat om
genopretning af straffesagskæden
i et administrativt og sagsbehandlende
perspektiv
Afrapportering fra arbejdsgruppe
nedsat af HK Stat i samarbejde med
HK Politiet og anklagemyndigheden,
HK Danmarks Domstole og HK-netværk i Kriminalforsorgen
Maj 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0002.png
Indholdsfortegnelse
Introduktion
54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig .................................... 3
Arbejdsgruppens opdrag og sammensætning .......................................................................... 7
Afsnit 1. Generelle og tværgående forslag mv.: .........................................................................8
Afsnit 2. Forslag vedrørende politiets og anklagemyndighedens område ......................... 19
Afsnit 3. Forslag vedrørende domstolenes område ............................................................... 22
Afsnit 4. Forslag fra Kriminalforsorgens område ..................................................................... 25
Bilag 1: Oversigt over forslag ....................................................................................................... 28
Bilag 2: Uddybning af forslag 14 om § 808 mv. .......................................................................... 31
Bilag 3: Uddybning af arbejdsgange vedr. forslag 15 om behandlingsdomme mv. .......... 32
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0003.png
Introduktion
54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig
Lange sagsbehandlingstider, mangel på personale og utilstrækkelige ressourcer
udfordrer hele straffesagskæden og andre dele af justitsområdet.
HK Stat ønsker at være med til at løse de aktuelle og akutte problemer. Fordi et velfungerende
retsvæsen og fængselsvæsen er grundpiller i retsstaten og i velfærdssamfundet. Og fordi
vores medlemmer i politi og anklagemyndighed, ved domstolene og i Kriminalforsorgen har
konstruktive løsningsforslag på baggrund af praktisk erfaring med arbejdsgange og flaskehalse
i opgaveløsningen.
Derfor præsenterer vi 54 forslag, der kan være en del af løsningen og bidrage til at:
-
-
-
nedbringe domstolenes lange sagsbehandlingstider
afbøde Kriminalforsorgens akutte mangel på fængselsbetjente og presset på
fængselsvæsenet generelt
sikre et endnu mere velfungerende politi og anklagemyndighed.
Forslagene er blevet til i samarbejde mellem HK Stat, fagforeningens landsklubber, tillidsfolk og
medlemmer på området. En arbejdsgruppe har siden september 2022 udarbejdet både
spørgsmål og forslag til, hvordan den pressede straffesagskæde kan gøres mere smidig for at
nedbringe sagsbehandlingstiderne og personalemanglen, samtidig med at retssikkerheden
bevares. Forslagene skal ses som et konstruktivt supplement til den helt nødvendige tilførsel af
økonomiske ressourcer til området.
Politiet, anklagemyndigheden, domstolene og Kriminalforsorgen er andet og mere end jurister,
politibetjente og fængselsbetjente. Alle faggrupper bidrager til løsningen af de aktuelle
udfordringer. HK Stats medlemmer står for en central del af opgavevaretagelsen og
sagsproduktionen på hele ministerieområdet.
Kataloget rummer forslag direkte rettet mod henholdsvis politiet og anklagemyndigheden,
domstolene og Kriminalforsorgen. Desuden præsenterer vi forslag til løsning af problemerne på
tværs af straffesagskæden. Blandt rækken af 54 forslag fremhæver vi kort:
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0004.png
Sæt gang i opgaveglidning i hele straffesagskæden
Frigør arbejdstid til blandt andre dommere, politifolk og anklagere ved at lade andre faggrupper
administrere og sagsbehandle.
’Rette
kompetencer til rette opgaver’ kalder vi den måde at
fordele arbejdet på. Og det er et vigtigt princip, som kan medvirke til at optimere
straffesagskæden og nedbringe domstolenes og politiets lange sagsbehandlingstider inden
for visse sagskategorier og lette presset på fængselsvæsenet generelt og den akutte mangel
på fængselsbetjente i særdeleshed.
HK’ere vil kunne løfte en
række opgaver på tværs af straffesagskæden, som faggruppen i dag
allerede varetager helt eller delvist. HK’erne vil også kunne efteruddannes til at løfte øvrige
opgaver. Vi foreslår at styre økonomien, så de givne ressourcer ikke er øremærket en bestemt
faggruppe. Overvej eksempelvis at droppe normtallet for politibetjente. Eller indfør alternativt
en minimumsnorm for antallet af administrativt ansatte. Målet skal være at undgå, at
politibetjente og andre faggrupper unødigt udfører administrative opgaver. Skal sådan en
opgave lykkes, er det naturligvis en forudsætning at tilføre flere ressourcer til de
personalegrupper, der overtager opgaver fra andre. Arbejdstempoet er i forvejen højt i alle dele
af straffesagskæden.
Indgå robuste og langsigtede flerårsaftaler
Fremtidige politiske flerårsaftaler bør være langsigtede og helhedsorienterede. Og glem ikke
fokus på de administrative og sagsbehandlende processer
uden nye grønthøsterbesparelser i
form af fx omprioriteringsbidrag. At løse problemerne i straffesagskæden kræver både ro om de
nødvendige bevillinger, langtidsplanlægning og blik for sammenhængene mellem opgaverne i
alle kædens led. Det viser erfaringerne.
Der er tæt sammenhæng mellem at opfylde de politiske ambitioner på et givent område og de
tilhørende administrative og sagsbehandlende processer. Hvis der fx er et politisk ønske om
mere politi, kortere sagsbehandlingstider og hårdere straffe, kræver det, at det administrative
og sagsbehandlende setup kan matche disse prioriteringer. Det er fx ikke tilstrækkeligt at
tilføre flere dommere eller politibetjente uden at indtænke behovet for mere administrativ og
sagsbehandlende understøttelse.
Gør det lettere at beramme sager med en digital kalender
Retterne bruger mange ressourcer på at koordinere i forhold til advokaternes muligheder for at
møde i retten
særligt i sager med mange tiltalte og mange advokater. Overvej derfor i
samarbejde med advokaterne at etablere en sikkerhedsmæssig forsvarlig adgang til dele af
advokaternes kalendere for at få indblik i deres mulighed for at kunne møde i retten. Eller udvikl
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0005.png
en anden digital model, som kan lette koordineringsopgaven for retterne. Det kan også
overvejes, om en sådan digital berammelsesmodel også kan bruges til berammelse med politi
og anklagemyndighed.
Lad HK’ere varetage de administrative funktioner i
politiet og anklagemyndigheden
Politiuddannede medarbejdere skal løse de politiopgaver, de er uddannet til, mens HK’erne
løser de administrative opgaver, som de har den rette baggrund for at udføre. Borgerne
forventer, at politiet håndterer deres anmeldelser og henvendelser hurtigt og professionelt.
Her byder HK’erne allerede ind, men fx registrering og indledende behandling af sager om
internetsvindel kræver flere ressourcer. Der er stadig politibetjente, der beskæftiger sig med
administrativt arbejde i forskellige funktioner. Det er ikke nogen hensigtsmæssig udnyttelse af
ressourcerne, hverken de faglige eller de økonomiske. Det handler ikke kun om politifaglighed,
men om faglighed i politiet.
Også på anklagemyndighedens område kan der med fordel flyttes opgaver fra anklagere til
administrative medarbejdere
.
Brug af civile anklagere
Brug af civile anklagere vil kunne gøre en forskel. Aktuelt drøfter HK Politiet og
anklagemyndigheden med Rigsadvokaten,
hvordan HK’ere kan kompetenceudvikles til at møde
i retten i mindre, ukomplicerede sager. Det vil frigøre ressourcer fra de juridiske medarbejdere
til at løse større og mere komplicerede sager. Tilsvarende bør mulighederne for at bruge civile
efterforskere, fx i sager om økonomisk kriminalitet, udnyttes i højere grad.
Lad kontorpersonale klare udvalgte dele af sagernes behandling ved domstolene
På domstolenes område stiller vi en række forslag, som er blevet til i et fælles analysearbejde
mellem HK Danmarks Domstole og Domstolsstyrelsen. Blandt mange forslag foreslår den fælles
rapport fra analysearbejdet at lade kontorpersonale ved retterne forestå disse opgaver:
Selvstændig protokollering i sager, hvor der vurderes at være behov herfor
Telefonmøder med henblik på berammelse af civile sager og straffesager
Udkast til fortegnelse i småsager
Sagsforberedelse frem til afsigelse af udeblivelsesdom i civile sager.
-
-
-
-
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0006.png
Før aftalen om at frigøre tid til fængselsbetjentes kerneopgaver ud i livet
Også på Kriminalforsorgens område foreslår vi at efterleve princippet om rette kompetencer til
rette opgaver. Politikerne har allerede med flerårsaftalen på området fastslået, at den store
mangel på fængselsbetjente på kort sigt ikke kan løses alene ved at ansætte flere betjente. I
stedet skal det sikres, at fængselsbetjentene får mere tid til at udføre deres kerneopgave frem
for at bruge tiden på fx administrativt arbejde. Dette tiltag bør implementeres snarest muligt i
en tid med voldsom mangel på fængselsbetjente. For at gennemføre tiltaget skal der ansættes
flere HK’ere. Arbejdspresset for de ansatte er allerede højt.
Digitale forbedringsmuligheder og øget samarbejde
Kataloget indeholder også en række forslag til digitale forbedringsmuligheder. Det vil fx lette
både Kriminalforsorgens og politiets arbejde, hvis der kan etableres en mere digital model for
høringer i forbindelse med udgang fra fængsler, prøveløsladelse mv. Kataloget indeholder også
forslag om øget samarbejde på tværs med henblik på at lette sagsgangene, fx i form af øget
vidensdeling.
Disse og katalogets øvrige konkrete forslag er uddybet og begrundet på de følgende sider.
Først
generelle og tværgående forslag
, så forslag omkring
digitale forbedringsmuligheder på
tværs
såsom datafølgeseddel-udveksling, øvrig udveksling, samarbejde mv. Derefter følger
forslag vedrørende
politiets og anklagemyndighedens område
. Så
forslag på domstolens
område
og til sidst forslag, der vedrører
Kriminalforsorgen
. Indholdsfortegnelsen bagerst giver
overblik over samtlige forslag.
Yderligere oplysninger kan indhentes ved analysechef i HK Stat Thomas Lynge Madsen på
[email protected]
eller mobil 61 55 44 65.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0007.png
Arbejdsgruppens opdrag og sammensætning
HK Stats arbejdsgruppe består af ressourcepersoner på tværs af straffesagskæden i
samarbejde med landsklubberne HK Politiet og anklagemyndigheden og HK Danmarks Domstole
samt HK-netværk på Kriminalforsorgens område. Arbejdsgruppen havde det første møde
fredag den 30. september 2022.
Arbejdsgruppen skal supplere og kvalificere det igangværende arbejde med straffesagskæden
hos myndighederne og på politisk plan i forhold til flerårsaftaler mv. samt i forhold til Thomas
Rørdam-udvalgets arbejde. Arbejdsgruppen er også nedsat som opfølgning på et møde med
justitsministeren medio 2022, hvor ministeren efterspurgte input til straffesagskæden.
Deltagerne har stor viden om de administrative og sagsbehandlende processer på tværs af
straffesagskæden og kender HK’ernes opgaver og faglighed.
-
-
Fra domstolsområdet deltager formanden for HK Danmarks Domstole Kate Kengen
samt Marianne Kjølbye og Anne-Mette Kvist Simonsen.
Fra politiet og anklagemyndighedens område deltager formand for HK Politiet og
anklagemyndigheden Mathias Hvid Dalgaard Jakobsen, Michael Erhardsen, nuværende
formand for HK MidtVest og indtil for nylig næstformand for HK Politiet og
anklagemyndigheden, og Helle Holm Nørregaard fra lederområdet.
-
-
Fra Kriminalforsorgens område deltager Susan Elling Ridderstrøm og Jane Kirstine
Christiansen.
Fra HK Stats sekretariat deltager HK Stats næstformand, Ulla Moth-Lund Christensen,
som politisk ansvarlig, mens analysechef Thomas Lynge Madsen bistår arbejdet.
Katalogets temaer, forslag, overvejelser og spørgsmål fra arbejdsgruppen skal naturligvis
behandles i ministeriet og de relevante myndigheder mv. med henblik på yderligere
kvalitetssikring. Det er i den forbindelse ikke i fuldt omfang vurderet, om de nye systemer, som
er på vej på nogle af områderne, tager højde for katalogets forslag
herunder fx forslagene
omkring datafølgeseddel mv. Det skal også vurderes, i hvilket omfang forslagene allerede
indgår i det aktuelle arbejde med at genoprette straffesagskæden.
Som nævnt i introduktionen er det vigtigt at pointere, at nogle af tiltagene
særligt i
opstartsfasen
vil kræve tilførsel af økonomiske ressourcer, og at myndighederne giver tid og
rum til, at relevante medarbejdere kan deltage i udviklingstiltagene.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0008.png
Afsnit 1. Generelle og tværgående forslag mv.:
Generelle forslag om optimering af opgaveløsning mv.
1. Nedsættelse af formel arbejdsgruppe på tværs af straffesagskæden
med særligt fokus
på de administrative og sagsbehandlende processer, arbejdstilrettelæggelse mv.
HK Stats arbejdsgruppe har jf. dette katalog undersøgt diverse processer mv. i forhold til
straffesagskæden med henblik på Justitsministeriets videre vurdering. Der er dog behov for
yderligere tiltag. HK Stats arbejdsgruppe foreslår derfor, at Justitsministeriet nedsætter en
formel arbejdsgruppe på tværs af straffesagskæden med særligt fokus på de administrative og
sagsbehandlende processer. I arbejdsgruppen bør der indgå medarbejdere og
ressourcepersoner fra de relevante myndigheder med konkret kendskab til de administrative
og sagsbehandlende processer ud over øvrige deltagere. Det bør også overvejes, om der kan
indgå eller inddrages
ressourcepersoner fra straffesagskædens ”eksterne”
aktører, fx
advokaterne (se senere). HK Stat, landsklubberne og tillidsfolk bidrager gerne i et sådant
arbejde. En sådan arbejdsgruppe kan fx se på følgende emner i samarbejde med ministeriet (se
uddybning nedenfor):
Kortlægning og gennemgang af allerede igangsatte analyser og initiativer i et
administrativt og sagsbehandlende perspektiv med henblik på vurdering af potentiale.
Sagsgange og processer
på tværs
af myndighederne i straffesagskæden mv. i et
administrativt og sagsbehandlende perspektiv.
Sagsgange og processer
internt
på de enkelte områder.
Kontakt- og samarbejdsflader uden for Justitsministeriets område og forbedringstiltag i
den forbindelse.
Den mest hensigtsmæssige arbejdstilrettelæggelse og opgavefordeling.
Administrative og sagsbehandlende tiltag i forbindelse med udarbejdelse og/eller
implementering af flerårsaftaler.
På domstolsområdet vil arbejdsgruppen kunne supplere Rørdam-udvalgets arbejde, som
særligt fokuserer på tiltag, der kræver et særligt juridisk og retssikkerhedsmæssigt
analysearbejde, og indgå i arbejdet med udarbejdelsen af flerårsaftaler eller i forbindelse med
implementering heraf. Det samme gælder i forhold til politiets og anklagemyndighedens og
Kriminalforsorgens flerårsaftaler.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0009.png
2. Kortlægning og gennemgang af allerede igangsatte analyser og initiativer
i et
administrativt og sagsbehandlende perspektiv
HK Stats arbejdsgruppe har bemærket, at der igennem en længere årrække har været igangsat
en række initiativer i forhold til straffesagskæden i ministeriet, Rigspolitiet, Rigsadvokaten,
domstolene, Kriminalforsorgen mv. Arbejdsgruppen finder, at der kan være behov for en
kortlægning og gennemgang af disse initiativer med særligt fokus på de administrative og
sagsbehandlende processer mv. Det kan ske med henblik på at vurdere, om der fortsat kan
være forbedringspotentialer i initiativerne
også på tværs
i forbindelse med udarbejdelse
eller implementering af flerårsaftalerne og generelt. Dette arbejde kunne med fordel ske
gennem inddragelse af den foreslåede arbejdsgruppe under Justitsministeriet, såfremt en
sådan arbejdsgruppe nedsættes.
3. Yderligere undersøgelse af sagsgange og processer på tværs af myndighederne
i et
administrativt og sagsbehandlende perspektiv
HK Stats arbejdsgruppe finder endvidere, at Justitsministeriet bør have et endnu større fokus
på sagsgange og processer på tværs af myndighederne i straffesagskæden i et administrativt
og sagsbehandlende perspektiv
– herunder overgange, ”tilbageløb” af sager,
hvor sager går i
ring mv.,
og et særligt blik for, hvornår myndighederne ”støder
sammen”, og hvordan vi gøre det
bedre på tværs af straffesagskædens myndigheder. I den forbindelse kunne der fx iværksættes
nogle projekter, hvor de enkelte processer blev belyst mv. Arbejdsgruppen har identificeret
nogle mulige forbedringstiltag i den forbindelse, som fremgår af kataloget, men emnet kan også
med fordel adresseres af den foreslåede arbejdsgruppe under Justitsministeriet, såfremt en
sådan gruppe nedsættes.
4. Fornyet vurdering af sagsgange og processer internt på de enkelte områder
i et
administrativt og sagsbehandlende perspektiv
Ud over fokus på det tværgående arbejde foreslår arbejdsgruppen, at ministeriet i samarbejde
med de underlagte myndigheder sætter endnu mere fokus på, hvordan processer, sagsgange
mv. kan gøres smidigere internt på de enkelte områder gennem inddragelse af medarbejdere og
øvrige ressourcepersoner på områderne. Herunder hvordan de administrative og
sagsbehandlende processer kan være mere smidige. Arbejdsgruppen har identificeret nogle
mulige forbedringstiltag i den forbindelse, som fremgår af kataloget, men emnet kan med fordel
italesættes generelt over for myndighederne, og den foreslåede arbejdsgruppe under
Justitsministeriet vil også kunne anvendes til dette formål, såfremt en sådan gruppe
nedsættes.
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0010.png
5. Undersøgelse af kontakt- og samarbejdsflader uden for Justitsministeriets område
Arbejdsgruppen foreslår også, at der skal være et endnu større fokus på de eksterne
kontaktflader, som der findes i straffesagskæden. Fx indgår aktører såsom advokathuse,
Færdselsstyrelsen og mange andre aktører også i straffesagskædens processer og
kontaktflader, og der bør således fokuseres på, hvordan samarbejdet med disse aktører kan
smidiggøre straffesagskæden. Arbejdsgruppen har identificeret nogle mulige forbedringstiltag
i den forbindelse, som fremgår af kataloget, men der kan med fordel ske en større inddragelse
af aktørerne samt inddragelse af den foreslåede arbejdsgruppe under Justitsministeriet.
6. Opgaveglidning i hele straffesagskæden
Arbejdsgruppen foreslår, at der på tværs af hele straffesagskæden (og de øvrige sagskæder)
igangsættes et forstærket fokus på områder, hvor administrative, sagsbehandlende opgaver
mv. i straffesagskæden kan overdrages fra andre faggrupper. Det skal ske med henblik på at
frigøre fx dommertid, politifaglig tid, anklagertid mv. og dermed nedbringe
sagsbehandlingstiderne mv. Der kan i den forbindelse tages udgangspunkt i allerede
eksisterende materiale, der identificerer relevante opgaver i form af egentlige opgavekataloger
på områderne (se senere) for hhv. politiets og anklagemyndighedens område, domstolenes
område samt materiale fra Kriminalforsorgen i forbindelse med flerårsaftale-forhandlingerne.
Dette materiale bør implementeres samt opdateres løbende.
Rette kompetencer til rette opgaver er et vigtigt princip, som kan medvirke til at optimere
straffesagskæden og nedbringe domstolenes og politiets lange sagsbehandlingstider inden
for visse sagskategorier og Kriminalforsorgens akutte mangel på fængselsbetjente og et
presset fængselsvæsen i det hele taget. Politiet, anklagemyndigheden, domstolene og
Kriminalforsorgen er andet og mere end jurister, politibetjente og fængselsbetjente.
HK’ere vil
således kunne løfte en række opgaver på tværs af straffesagskæden,
som HK’erne i dag
allerede varetager helt eller delvist, og vil også kunne efteruddannes til at løfte øvrige opgaver.
Der bør i den forbindelse være et særligt fokus på økonomistyringen på området, hvor de givne
ressourcer ikke bør være ”låste”
til bestemte faggrupper. Det bør også overvejes, om der enten
ikke længere skal være et normtal for antal politibetjente, der låser ressourcerne, eller
alternativt opstilles et minimums-normtal for administrativt ansatte, så politibetjente ikke
udfører administrative opgaver i stedet for politifaglige. En vigtig forudsætning for
opgaveglidning er som udgangspunkt, at der er tilføres flere ressourcer til de
personalegrupper, der overtager opgaverne, da der i forvejen er et højt arbejdstempo på
områderne.
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0011.png
7. Nye opgaver bør vurderes i et administrativt og sagsbehandlende perspektiv mv.
Der sker løbende interne opgaveforandringer på Justitsministeriets område, og der tilføres
også opgaver fra andre ministerier. Arbejdsgruppen finder, at der i endnu højere grad skal være
fokus på den mest hensigtsmæssige opgaveløsning i forhold til nye opgaver på det
administrative og sagsbehandlende område, som tilføres og/eller opstår i forbindelse med
straffesagskædens processer. Der bør også være et stort fokus på, om de nødvendige
ressourcer, der skal til for at løfte opgaven, rent faktisk følger med. Dette bliver særligt relevant
i forhold til flerårsaftaler og/eller i forbindelse med ressortomlægninger og/eller omlægninger i
forbindelse med optimering af straffesagskæden. Rette kompetencer til rette opgaver er også
her et vigtigt princip med henblik på at sikre, at ressourcerne anvendes mest fornuftigt og
ansvarligt.
8. Nye systemer på Justitsministeriets område
Arbejdsgruppen foreslår, at der skal være et endnu stærkere fokus på nye og/eller allerede
eksisterende systemer på tværs af straffesagskæden, og hvordan de fungerer sammen på
tværs med henblik på at finde forbedringer på områderne og/eller tilstrækkelig finansiering i
den forbindelse. Tiltagene skal naturligvis ske inden for rammerne af magtens tredeling
fx i
forhold til adskillelse af efterforsknings- og anklagedelen samt på tværs. Der bør også være et
stort fokus på at undgå, at it-systemerne er ude af drift i kortere og længere perioder, da det
hæmmer produktiviteten og effektiviteten og har negative konsekvenser på tværs af kæden.
9. Effektiv arbejdstilrettelæggelse og opgaveløsning
gennem anvendelsen af princippet
om rette kompetencer til rette opgaver
HK Stats arbejdsgruppe finder, at der på tværs af straffesagskæden kan arbejdes endnu mere
fokuseret på den mest effektive arbejdstilrettelæggelse og opgaveløsning. HK har i den
forbindelse fået en økonomistyringsprofessor til at belyse, hvordan driftsøkonomiske modeller
kan anvendes i arbejdstilrettelæggelsen. Denne tænkning vil givetvis kunne bidrage til en mere
smidig straffesagskæde internt og på tværs. Den pågældende professor har efterfølgende
udgivet en artikel om emnet jf. link
1
.
10. Langsigtede, helhedsorienterede og robuste flerårsaftaler i fremtiden
med fokus på
de administrative og sagsbehandlende processer uden nye grønthøstere
I lyset af erfaringerne gennem årene på de respektive områder foreslår arbejdsgruppen, at de
kommende politiske flerårsaftaler (og fornyelsen heraf) skal være langsigtede,
helhedsorienterede og robuste samt have et stærkt fokus på de administrative og
1
Effektiv opgaveløsning med de rette kompetencer til de rette opgaver (pnbukh.com)
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0012.png
sagsbehandlende processer. Derudover bør nye grønthøstere såsom omprioriteringsbidrag
undgås:
Behovet for langsigtede flerårsaftaler skyldes, at alle områderne har et stort behov for
langsigtet planlægning, da udfordringerne på områderne kræver et langt, sejt træk, hvis de skal
løses.
Der er også behov for, at flerårsaftalerne på de respektive områder anlægger et
helhedsorienteret perspektiv på tværs af straffesagskæden, således at der er et endnu større
blik for, at de elementer, der aftales på fx politiets område, alt andet lige vil påvirke de øvrige
områder
og omvendt. Straffesagskæden har således en tæt sammenhæng på tværs.
Det er også vigtigt, at flerårsaftalerne har et stærkt fokus på det administrative og
sagsbehandlende setup, da der er en tæt sammenhæng mellem opfyldelsen af de politiske
ambitioner på et givent område og de tilhørende administrative og sagsbehandlende
processer: Hvis der fx er et politisk ønske om mere politi, kortere sagsbehandlingstider og
hårdere straffe mv., kræver det, at det administrative og sagsbehandlende setup kan matche
disse prioriteringer, hvis ambitionerne skal indfris. Det er fx ikke tilstrækkeligt at tilføre flere
dommere eller politibetjente til et givent område uden at indtænke, at dette medfører et behov
for mere administrativ og sagsbehandlende understøttelse. Det medfører også, at der fx bør
være fokus på optaget af elever på det administrative område med henblik på at sikre
rekrutteringen til området.
Endelig bør justitsområdet på tværs af straffesagskæden friholdes for nye grønthøstere og
omprioriteringsbidrag i de kommende aftaler og fornyelsen heraf. Det skyldes bl.a., at
justitsområdet er præget af, at særlige faggrupper enten er bestemt ved lov (dommerne) eller
mere eller mindre faste normative eller politiske forventninger/krav om et givent antal
politibetjente, fængselsbetjente mv., som i øvrigt typisk er ansat som tjenestemænd med høj
ansættelsessikkerhed. Det medfører typisk, at besparelser i langt overvejende grad kun kan
påvirke administrative medarbejdere og ikke dommere og uniformeret personale. Vi har derfor
historisk set, at besparelserne har ramt administrativt personale, hvilket har overbebyrdet
andre faggrupper såsom dommere med administrative opgaver til stor skade for ventetiderne
mv. Derfor bør der fremadrettet ikke være sådanne besparelser i flerårsaftalerne.
Personalegrupperne bidrager nu og i fremtiden i høj grad til at finde mere effektive måder at
løse opgaverne på
men grønthøstere er ikke vejen frem, viser de historiske erfaringer.
12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0013.png
Forslag om digitale forbedringsmuligheder på tværs såsom datafølgeseddel-
udveksling, øvrig udveksling, samarbejde mv.
11. Indarbejd Kriminalregisteret i politiets og Kriminalforsorgens datafølgeseddel-
udveksling (eller anden digital forbedringsmulighed)
Det foreslås at overveje, om Det Centrale Kriminalregister (Kriminalregisteret) kan indgå i
politiets og Kriminalforsorgens datafølgeseddel-udveksling, eller at der tilvejebringes anden,
digital forbedringsmulighed. Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) sender således i dag meddelelse
pr. mail til Kriminalregisteret om fx længstetids udløb i betingede samfundstjenestedomme
samt administrativ forlængelse af længstetid i samfundstjenestedomme. I stedet for at
informationerne som i dag sendes pr. mail, bør det undersøges, om det vil være
hensigtsmæssigt at sende beskederne elektronisk via datafølgeseddel, eller om der kan findes
en anden, mere hensigtsmæssig løsning. Det Centrale Kriminalregister administreres i dag af
Register og Jura i Politiets Administrative Center (PAC).
12. KiF, Færdselsstyrelsen og mini-pus-anmodninger: Overvej et styrket samarbejde
mellem Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) og Færdselsstyrelsen om mini-pus-anmodninger
(overtrædelse af færdselsloven) gennem brug af datafølgeseddel (eller anden digital
forbedringsmulighed)
Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) modtager såkaldte mini-pus-anmodninger
(personundersøgelser jf. retsplejelovens § 808) fra Færdselsstyrelsen (overtrædelse af
færdselsloven) pr. mail. Sagen skal således oprettes manuelt i KiF. Samtidig skal det sikres, at
den færdige undersøgelse skal returneres pr. mail til Færdselsstyrelsen. En øget brug af
datafølgeseddel ville givetvis frigøre tid og styrke processen, og det bør således undersøges,
om der kan ske en øget brug af datafølgeseddel, eller om der kan findes en anden, mere
hensigtsmæssig løsning.
13. Betingede domme fra politiet til KIF: Anvend erfaringerne med elektronisk overførsel af
betingede domme fra politiet til Klientsystemet i Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) via
datafølgeseddel generelt
Udrulningen af betingede domme fra politiet til KiF via datafølgeseddel til Klientsystemet i KiF
testes og udrulles efter det oplyste den 28. juni 2023. Erfaringerne herfra kan anvendes i
arbejdet med de øvrige tiltag i dette katalog omkring datafølgesedler.
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0014.png
14. Statsadvokaten, KiF og § 808-undersøgelser i ankesager: optimering af samarbejdet
mellem statsadvokaten og Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) om § 808-undersøgelser i
ankesager
Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) har en stor samarbejdsflade med statsadvokaten, idet
statsadvokaturen beder om de såkaldte § 808-undersøgelser til deres ankesager om den
sigtedes/tiltaltes personlige forhold (retsplejeloven
se senere). Disse dokumenter bliver i dag
sendt pr. mail, hvorved det administrative personale hos KiF skal oprette sagen manuelt. Det
bør undersøges, om disse processer kan optimeres i dialog mellem statsadvokaten og KiF i
samarbejde med medarbejdere med administrativ viden på området. Det ville mindske
tidsforbruget og gøre arbejdsprocesserne mere smidige (se bilag 2 for uddybning).
15. Statsadvokaten, KiF og behandlingsdomme/foranstaltninger: Overvej et mere optimalt
samarbejde mellem statsadvokaten og Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) om
behandlingsdomme/foranstaltninger gennem brug af datafølgeseddel (eller anden digital
forbedringsmulighed)
Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) har et ganske omfangsrigt samarbejde med statsadvokaten i
forhold til de sager, hvor en tiltalt har fået en behandlingsdom/foranstaltning. Statsadvokaten
skal i den forbindelse hvert år spørge KiF/det retspsykiatriske hospital, hvorvidt dommen skal
ændres/ophæves eller fortsættes (”statsadvokat-høringer”). Det foreslås, at disse høringer
baseres på brug af datafølgeseddel (eller om der kan findes en anden, mere hensigtsmæssig
løsning), hvilket vil kunne være tidsbesparende.
I dag forholder det sig således, at statsadvokaten indledningsvis sender en anmodning om
udtalelse til KiF. KiF videresender derefter anmodningen til det retspsykiatriske hospital, som
efterfølgende skal svare KiF. Herefter skal KiF slutteligt svare statsadvokaten. Eftersom der ofte
er meget lang sagsbehandlingstid fra retspsykiatrisk side, er det ofte tilfældet, at
statsadvokaten sender både første og anden rykker, før retspsykiatrien får svaret KiF, hvilket
giver en del administrativt arbejde hos KiF. Dette arbejde kunne mindskes og gøres mere
smidigt, hvis der var mulighed for, at statsadvokaten kunne sende deres skrivelser på
datafølgeseddel (se bilag 3 for uddybning).
16. KiF og politiet ved udgang fra fængsler mv.: Overvej øget brug af datafølgesedler ved
høringer i forhold til Kriminalforsorgen og politiet om bl.a. udgang fra fængsler mv. (eller
anden digital forbedringsmulighed)
Det bør overvejes, om der kan ske en øget brug af datafølgesedler ved høringer i forhold til
Kriminalforsorgen og politiet om bl.a. udgang fra fængsler, udslusning, prøveløsladelse mv.
(eller anden digital forbedringsmulighed). I dag anvendes mail mv., når der foretages en høring
14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0015.png
for en indsat omkring bl.a. udgang fra fængsler, udslusning mv. Det bør undersøges, om disse
høringer i videre omfang vil kunne ske via datafølgeseddel eller en anden, mere
hensigtsmæssig digital løsning
herunder også når høringsanmodningen er sendt forkert.
17. Orientering af KiF om berammelser af retsmøder i forhold til § 808: Overvej systematisk,
enkel og gerne automatisk orientering af Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) om berammelse
af retsmøder i straffesager, hvor §808-undersøgelser er relevante
Retterne berammer i disse år straffesager ganske langt ud i fremtiden. Det er givtigt for KiF at
kende til disse berammelsestider i de straffesager, hvor Kriminalforsorgen af politiet er blevet
bedt om at udarbejde en § 808-undersøgelse. Det skyldes, at det er mest hensigtsmæssigt, at
§ 808-undersøgelsen bliver udarbejdet kort tid før det berammede retsmøde, idet
oplysningerne i undersøgelsen ellers hurtigt kan blive forældet, og der kan blive brug for en
supplerende undersøgelse til retsmødet.
Det bør derfor undersøges, om retterne i forbindelse med udviklingen af det nye straffesystem
kan give besked til Kriminalforsorgen i form af den konkrete KiF-afdeling om berammelser i de
straffesager, hvor politiet har bedt om § 808-undersøgelse. Anklagemyndigheden har således i
anklageskriftet/retsmødebegæringen til retten noteret, at der er anmodet om § 808-
undersøgelse ved Kriminalforsorgen.
Indtil det nye straffesystem er udviklet og implementeret, bør anklagemyndigheden overveje
mulighederne for en mere optimal orientering af KiF om berammelserne. Derudover kan der
overvejes bilaterale lokale aftaler om emnet. Som eksempel har Kriminalforsorgen i Kolding (KiF
Kolding) lavet en aftale med Retten i Kolding om ovenstående, hvilket fungerer
hensigtsmæssigt, idet § 808-undersøgelserne således bliver udarbejdet et par måneder før de
berammede retsmøder.
18. Digital kalendermodel/berammelsesmodel mv.: Overvej en digital
kalendermodel/berammelsesmodel mv., hvor retterne har digital mulighed for adgang til
dele af advokaternes kalendere (og evt. også andre aktører)
Retterne bruger ganske mange ressourcer på at koordinere i forhold til advokaternes
muligheder for at møde i retten
særligt i sager med mange tiltalte og mange advokater. Det
bør i samråd med advokaterne overvejes, om der kan etableres en sikkerhedsmæssig forsvarlig
mulighed for adgang til dele af advokaternes kalendere i forhold til mulighed for at kunne møde i
retten eller om der kan etableres en anden digital model, hvor koordineringsopgaven lettes for
retterne. Det vil givetvis også lette tidsforbruget på de pågældende advokatkontorer. Det kan
15
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0016.png
også overvejes, om en sådan digital berammelsesmodel også kan bruges til berammelse med
politi og anklagemyndighed.
19. Prioriteringstiltag i et helhedsperspektiv: Overvej, hvordan diverse prioriteringstiltag i
forhold til gennemførelse af sager kan gennemtænkes i et helhedsperspektiv på tværs af
straffesagskæden og i et borgerperspektiv
Diverse prioriteringstiltag i forhold til gennemførelse af sager påvirker de interne processer ved
de enkelte myndigheder samt på tværs af hele straffesagskæden. Der bør være et større fokus
på dette i et helhedsperspektiv
herunder i forhold til ressourcer ved særlig prioritering samt i
forhold til, hvordan prioriteringerne påvirker øvrige sagsområder og processer. Der bør også i
højere grad anlægges et borgerperspektiv på prioriteringerne.
20. Gennemgang af
reglerne for bandehøringer/høringer ved udgang samt ”hotline”
i
politiet
Det bør overvejes, om reglerne for bandehøringer/høringer skal gennemgås. Det kan ske med
henblik på at overveje, om der laves en samlet høring, således at man ikke først skal
sende ”trin
1” og efterfølgende ”trin 2”,
samt i forhold til at lade høringsreglerne følge registreringerne.
Derudover bør der overvejes en ”hørings-hotline” ved politiet.
I forhold til
trin og trin 2-høringer
skal der sendes to høringer forinden udgang, når den indsatte
er anmeldt med såkaldt banderegistrering: Der sendes en høring med indstilling om, hvad
klienten skal og hvorfor (trin1), og efterfølgende sendes der en afskæringsskrivelse om de så
rent faktisk må foretage denne udgang (trin 2). Denne model fungerer hensigtsmæssigt i
forhold til de udgange, hvor der er længe til, at klienten skal på udgang. I et sådant tilfælde kan
man sende trin 1-høringen i god tid, og når man så nærmer sig udgangen, kan man sende trin 2-
høringen (dette dog henset til, om der fx i mellemtiden skulle være noget bandemæssigt, der
gør, at man alligevel ikke vil have klienten ud). Men oftest når der skal ske udgang, er tidsfristen
fra, at man ved, at de skal på udgang, til de skal gå, så relativt kort, at det ikke er
hensigtsmæssigt, at der skal sendes to høringer.
I forhold til
høringsregler og registreringer
er reglerne i dag således, at der skal bandehøres
under hele afsoningen, såfremt man er banderegistreret i anmeldelsen
også selvom
registreringen bliver fjernet under afsoning. Det kunne derfor overvejes, om man kunne lade
høringsreglerne følge registreringerne, således at hvis man fjerner banderegistreringen, skal
man ikke bandehøre mere. Det er således en tung sagsgang, som kan forekomme mere
bureaukratisk end hensigtsmæssig.
16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0017.png
Som et eksempel kan nævnes en indsat, der har fået seks års fængsel og starter i lukket
fængsel og oprindeligt anmeldt med banderegistrering. Den indsatte er så nået langt i
afsoningen og er under afsoningen blevet afmeldt banderegistreringen og er overført til åbent
fængsel. Denne person kan så have regelmæssig udgang og evt. frigang. Hvis den indsatte fx
skal i retten, til fysioterapi, tandlæge, Café Exit, med fangekor osv., skal der bandehøres ved alle
”nye” udgange. Det er omstændigt for både
Kriminalforsorgen og politiet. Ofte er
sagsbehandlingstiden heller ikke så lang ved alle disse pludseligt opstået udgange, så de skal
oprettes som hastesager. Det skal således overvejes, om det er hensigtsmæssigt, at der skal
sendes en dobbelt bandehøring på en person, der skal i retten en given dag, samtidig med
personen er på teknisk skole hver dag.
Reglerne for bandehøringer forekommer således meget hensigtsmæssige for dem, der er
medlem af bander, men måske skulle man overveje at se på, om bandehøringerne skulle følge
med registreringerne i sikkerhedsfeltet og ikke alene anmeldelsen, der således definerer
sagsbehandlingen de næste fx otte år på en klient.
Derudover kunne der foreslås en form for telefonisk ”høring-hotline” til politiet til hastesager.
Tiltag, der kan styrke de administrative og sagsbehandlende processer på tværs af
straffesagskæden gennem vidensdeling, netværk, udvikling mv.
21. Videns- og erfaringsdeling og udviklingsprojekter på HK-området
på tværs af
straffesagskæden i et administrativt og sagsbehandlende perspektiv
Det foreslås, at der indføres systematisk videns- og erfaringsdeling
for HK’ere på tværs af
straffesagskæden fysisk og digitalt (erfa-netværk) i et administrativt perspektiv, og at der
indføres fælles faglige udviklingsprojekter på tværs af straffesagskæden på HK-området:
Forslaget om systematisk videns- og erfaringsdeling
for HK’erne på tværs af
straffesagskædens enheder skal ske med henblik på at vidensdele og erfaringsudveksle på
tværs og dermed optimere de administrative processer og samarbejdet på tværs. Det bør ske
gennem fysiske møder (erfa-møder) suppleret med digitale løsninger. Det bør overvejes, om
Kriminalregisteret også skal indgå i indsatsen.
Der bør endvidere igangsættes fælles faglige udviklingsprojekter for HK’ere på tværs af
straffesagskæden med henblik på at tilvejebringe bedre processer mv. samt drage nytte af
hinandens erfaringer. Det kunne eksempelvis tage form af netværksmøder med temaer på
tværs. Der kan drages nytte af lokale erfaringer med sådanne tiltag i opstartsfasen.
17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0018.png
22.
Fælles uddannelse/kurser for HK’ere på tværs af straffesagskæden
Der bør igangsættes fælles uddannelse/kurser for HK’ere på tværs af straffesagskæden med
henblik på at tilvejebringe bedre processer mv., og der kan i den forbindelse trækkes på
tidligere gode erfaringer på området, fx i det sydjyske område.
23. Jobrotation/føl-ordning
(forståelse for hinandens hverdag) for HK’ere på tværs af
straffesagskæden
Der bør igangsættes frivillige jobrotations-/føl-ordninger på tværs af straffesagskæden med
henblik på at tilvejebringe bedre processer mv. gennem en større forståelse for hinandens
hverdag.
18
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0019.png
Afsnit 2. Forslag vedrørende politiets og anklagemyndighedens
område
24. Fordelingsnøgler på politiets og anklagemyndighedens område: Overvej
fordelingsnøgler mellem uniformeret, juridisk og administrativt personale på politiets og
anklagemyndighedens område
Når antallet af politibetjente øges, er der en række andre opgaver, som automatisk følger med.
Det er HK’ere, der sikrer, at der blandt andet er uniformsgenstande til politibetjentene,
og at der
er planlagt tjeneste og ferie for dem. Og når en betjent i beredskabet har færdiggjort en sag,
kvalitetssikrer en HK’er i sekretariatet den pågældende sag og sikrer, at den er tilstrækkeligt
oplyst. Og når der bliver opklaret en sag,
sikrer en HK’er i anklagemyndigheden, at sagen er
tilstrækkeligt oplyst, og holder styr på de sagsbehandlingsfrister, der er fastsat, når en sag skal
videresendes til retten
bare for at nævne et par eksempler. Hvis politiet skal styrkes, kan en
forøgelse af antallet af politibetjente derfor ikke stå alene, men må og skal følges af en
tilsvarende tilførsel af administrative årsværk. Alt andet giver ikke rigtigt mening.
Tilsvarende gælder i forhold til antallet af anklagere: Flere anklagere medfører tilsvarende mere
administrativt og sagsbehandlende arbejde, som bør varetages af administrative
medarbejdere, såfremt anklagerne ikke skal udføre uforholdsmæssigt meget administrativt og
sagsbehandlende arbejde.
25. Øremærket tilførsel af administrative årsværk til anklagemyndigheden
Ved det seneste forlig om politiets og anklagemyndighedens økonomi blev der tilført et
beskedent antal administrative årsværk til anklagemyndigheden, efter at HK Politiet og
anklagemyndigheden havde gjort opmærksom på behovet for at styrke og stramme
straffesagskæden. Det behov er ikke blevet mindre i den forløbne periode, hvor opgavernes
kompleksitet er forøget betydeligt. Der er derfor behov for en øremærket tilførsel af
administrative årsværk.
26. HK-varetagelse af administrative funktioner: Administrative funktioner bør varetages
af HK’ere på
politiets og anklagemyndighedens område
rette kompetencer til rette
opgaver
Borgerne har en forventning om, at politiet håndterer deres anmeldelser og henvendelser
hurtigt og professionelt. Her byder HK’erne allerede ind, men fx et område
som registrering og
indledende behandling af sager om internetsvindel kræver flere ressourcer. Der er stadig
politibetjente, der beskæftiger sig med administrativt arbejde i forskellige funktioner, og det er
19
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0020.png
ikke hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne, hverken de faglige eller de økonomiske. Det
handler ikke kun om politifaglighed, men om faglighed i politiet. Politiuddannede medarbejdere
skal løse de politiopgaver, de er uddannet til, mens HK’erne løser de administrative opgaver,
som de har den rette baggrund for at udføre. Det handler om rette kompetencer til opgaven, så
politiuddannede kolleger skal løse de politifaglige opgaver, de har kompetencerne til, mens
administrativt uddannede skal løse de administrative opgaver. Tilsvarende gælder på
anklagemyndighedens område, hvor der med fordel kan flyttes opgaver fra anklagere til
administrative medarbejdere.
27. Hold straffesagskæden stram på politiets og anklagemyndighedens område ved hjælp
af HK’erne
Borgernes retsopfattelse bliver udfordret, når der går uforholdsmæssig lang tid, fra de bliver
udsat for en forbrydelse, til sagen afsluttes i retten. Derfor gjorde HK Politiet og
anklagemyndigheden allerede op til forhandlingerne om politiets økonomi i 2020 opmærksom
på vigtigheden af at holde straffesagskæden
stram. HK’ere deltager allerede nu i arbejdet i
efterforskningsafdelinger og -centre, i sekretariater og i anklagemyndigheden, men en
forøgelse af antallet af HK-ansatte sikrer ressourcer til at oplyse sagerne og kvalitetssikre dem,
nedbringe sagsbunkerne og dermed til formindske sagsbehandlingstiden.
28. Brug af civile anklagere
Brug af civile anklagere vil kunne gøre en forskel på området. Helt aktuelt drøfter HK Politiet og
anklagemyndigheden i øjeblikket med Rigsadvokaten,
hvordan HK’ere kan kompetenceudvikles
til at møde i retten i mindre, ukomplicerede sager. Det vil frigøre ressourcer fra de juridiske
medarbejdere til at løse større og mere komplicerede sager, og det er et projekt, der vil kunne
gøre en forskel og bør prioriteres.
29. Øget brug af civile efterforskere, fx i forbindelse med økonomisk kriminalitet
Der bør ske en forøget brug af mulighederne for brug af civile efterforskere med henblik på at få
ekspederet sagerne, fx i forbindelse med økonomisk kriminalitet, hvis antal i disse år er steget
voldsomt.
30. Ændret kriminalitetsbillede øger behov for HK-faglighed: Ændret kriminalitets billede,
internetsvindel mv. på politiets og anklagemyndighedens område øger behovet for
HK’ernes faglighed
Kriminalitetsbilledet ændrer sig i disse år. Nu er det oftere fup og svindel på nettet, borgerne
risikerer at blive udsat for, snarere end den lokale indbrudstyv, der laver et bræk
omend det
fortsat forekommer. Sager om internetsvindel fylder rigtig meget, både antalsmæssigt og
20
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0021.png
tidsmæssigt. HK’ere kan med deres forvaltningsmæssige kompetencer strukturere sagerne og
sikre, at de er forsvarligt oplyst i forhold til modus, bankoplysninger, personkreds osv., så de kan
videresendes til anklagemyndigheden til tiltalerejsning.
21
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0022.png
Afsnit 3. Forslag vedrørende domstolenes område
Nedbringelse af sagsbehandlingstider ved retterne gennem frigørelse af tid fra
dommere og øvrige jurister ved retterne
en række løsningsforslag baseret på
fælles analysearbejde med Domstolsstyrelsen
Et meget væsentligt problem i forhold til straffesagskæden og generelt i forhold til de lange
ventetider på domstolenes område er, at dommere og andre jurister i alt for høj grad varetager
sagsforberedende, færdiggørende, administrative, logistiske og it-mæssige opgaver ved
domstolene. Det vil kunne frigøre meget tid, såfremt disse opgaver i endnu højere grad vil
kunne varetages af kontorpersonale.
Det kræver dog en tilførsel af flere HK’ere, da de allerede
ansatte har et højt arbejdspres.
En tidligere nedsat arbejdsgruppe under Domstolsstyrelsen har behandlet denne problematik i
den såkaldte
”Rapport om kontorpersonalets roller og opgaver ved retterne”
2
fra august 2016
afgivet af Arbejdsgruppen om kontorpersonalets roller og opgaver ved retterne. Rapporten er
fortsat særdeles relevant. Her pointerer arbejdsgruppen, at kontorpersonalet ved retterne
allerede i dag varetager kvalificerede og selvstændige opgaver. Mange kontoransatte har
således en rolle/funktion som fagspecialist på deres sagsområde. Det vil bl.a. sige, at de har et
både bredt og indgående kendskab til sagsområdet på et højt fagligt niveau og selvstændigt
kan behandle fagligt krævende sager. Der er dog ifølge arbejdsgruppen i dag en række
opgaver/sagsskridt, hvor dygtige kontormedarbejdere vil kunne udføre endnu flere opgaver,
end man generelt gør i dag. Det kræver dog, at der afsættes ressourcer til yderligere
kontorpersonale, da kontorpersonalet ved domstolene allerede i dag har rigtig mange opgaver.
Arbejdsgruppen under Domstolsstyrelsen nåede således frem til, at en række opgaver med
fordel ville kunne varetages af kvalificeret kontorpersonale. Arbejdsgruppen fandt, at der bør
sigtes imod, at kontorpersonalet varetager så stor en del af sagernes forberedelse, som det er
muligt og hensigtsmæssigt, før sagen overgår til afgørelse hos en jurist.
Arbejdsgruppen fandt bl.a., at dygtige kontoransatte i endnu højere grad, end det generelt er
tilfældet i dag, vil kunne varetage en række opgaver, som er oplistet nedenfor.
2
rapportomkontorpersonaletsfremtid.ashx (hk.dk)
22
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0023.png
I nogle tilfælde vil opgaverne med en kort introduktion kunne varetages af en kvalificeret
kontorfunktionær. I andre tilfælde vil det forudsætte, at der iværksættes sidemandsoplæring
eller på anden måde gennemføres oplæring/kompetenceudvikling i forhold til opgaven.
Flere af forslagene er iværksat ved visse retter, men grundet manglende ressourcer på
kontorpersonalets område har det ikke været muligt at implementere forslagene yderligere.
Dommerforeningen har endvidere udarbejdet en rapport i 2020, som belyser emnet yderligere
3
.
31. Sagsforberedelse frem til afsigelse af udeblivelsesdom i civile sager kan forestås af
kontorpersonalet
32. Sagsforberedelse ved begæring om genoptagelse inden for fireugers fristen i sager,
hvor der er afsat udeblivelsesdom, jf. retsplejeloven § 367, stk. 1, 1. pkt., kan forestås af
kontorpersonalet
33. Sagsforberedelse frem til meddelelse af første påtegning i betalingspåkrav kan
forestås af kontorpersonalet
34. Sagsforberedende skridt i sager om syn og skøn kan forestås af kontorpersonalet
35. Oplæg/udkast til dommeren i sager om afslag på fritagelse fra anvendelsen af
sagsportalen i civile sager kan forestås af kontorpersonalet
36. Sagsforberedelse frem til udeblivelsesdom i straffesager, hvor påstanden er bøde
(bødekrav) kan forestås af kontorpersonalet
37. Berammelser kan forestås af kontorpersonalet (varetages allerede i vidt omfang af
kontoransatte, men der er efter det oplyste forskel retterne imellem)
38. Telefonmøder med henblik på berammelse af civile sager og straffesager kan forestås
af kontorpersonalet
3
Dommernes arbejdsforhold - Rapport fra Arbejdsgruppen om dommernes arbejdsforhold, juni 2020 -
Dommerforeningen.dk
23
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0024.png
39. Selvstændig protokollering i sager, hvor der vurderes at være behov herfor (fx i civile
hovedforhandlinger, i straffesager eller ved afskrift af lydoptagelser ved anke), kan
forestås af kontorpersonalet
40. Udkast til fortegnelser i småsager kan forestås af kontorpersonalet
41. Udkast til afgørelser i mortifikationssager kan forestås af kontorpersonalet
42. Ukomplicerede tvangsopløsningssager fra Erhvervsstyrelsen (på grund af manglende
indsendelse af regnskaber) kan forestås af kontorpersonalet
43. Udkast til retsbøger vedrørende afsluttende skiftesamlinger i bobestyrerboer og
konkursboer kan forestås af kontorpersonalet
44. Godkendelse af sikkerheder (fx kautionsforsikringspolicer eller bankgarantier) i boer
kan forestås af kontorpersonalet
45. Udarbejdelse af retsbog, hvor der sker frigivelse af sikkerhed i konkursboer (fx
kautionsforsikringspolice eller bankgaranti), når der er sket udlodning, kan forestås af
kontorpersonalet
46. Screening af redegørelser som led i skifterettens tilsyn med bobehandlingens fremme,
således at sagen kun lægges til en jurist, hvor der er noget usædvanligt i redegørelsen,
kan forestås af kontorpersonalet
Yderligere forslag på domstolsområdet:
Ud over de nævnte tiltag fra den fælles rapport kan der også peges på følgende områder:
47. Overvej yderligere bemyndigelse til kontorpersonale i skiftesager (ikke-dødsboer)
Det bør overvejes, om der skal ske en yderligere bemyndigelse til kontorpersonale i skiftesager
(ikke-dødsboer) med henblik på at lette sagsbehandlingen heraf.
24
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0025.png
48.
Tilførsel af flere HK’ere til domstolene
Det vil kræve en tilførsel af flere HK’ere til domstolene
at implementere de anførte forslag
ovenfor med henblik på at nedbringe sagsbehandlingstiderne gennem en mere
omkostningseffektiv opgaveløsning, der frigør tid til dommere og øvrige jurister. Ud over flere
dommere og dommerfuldmægtige vil det således være nødvendigt at tilføre et større antal
HK’ere til retterne.
Afsnit 4. Forslag fra Kriminalforsorgens område
49. Opgaveflytning og mere administrativt personale vil give mere tid til
fængselsbetjentene
mere tid til kerneopgaven og mindre administrativt arbejde til
fængselsbetjentene
Flerårsaftalen
med et undertema om ”mere tid til kerneopgaven –
mindre administrativt
arbejde”. Her har politikerne bl.a. besluttet, at der skal ske en opgaveflytning fra
fængselsbetjente til andre faggrupper ud over arbejdet med afbureaukratisering, tillid mv.
Politikerne har således fastslået, at den store mangel på fængselsbetjente på kort sigt ikke kan
løses alene ved at ansætte flere fængselsbetjente. I stedet skal det sikres, at
fængselsbetjentene får mere tid til at udføre deres kerneopgave frem for at bruge tiden på fx
administrativt arbejde. Flerårsaftalen indebærer således, at fængselsbetjentene skal aflastes
ved at flytte en del af deres opgaver til andre faggrupper. Det omhandler særligt administrativt
arbejde mv. og vil også medføre, at fængselsbetjente får mere tid til det relationelle arbejde.
Dette tiltag bør implementeres snarest muligt i en tid med voldsom mangel på
fængselsbetjente,
hvilket kræver en tilførsel af flere HK’ere, da de ansatte
allerede har et højt
arbejdspres.
Flerårsaftalen indeholder forskellige formuleringer om emnet:
På kort sigt er det ikke muligt at løse udfordringen alene ved at ansætte flere
fængselsbetjente. I stedet skal det sikres, at fængselsbetjentene får mere tid til at udføre
deres kerneopgave frem for at bruge tiden på f.eks. administrativt arbejde.
Aftalepartierne ønsker at aflaste fængselsbetjentene ved, at en del af deres opgaver flyttes
til andre faggrupper.
25
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0026.png
Opgaveflytning fra fængselsbetjente til andre faggrupper: Fængselsbetjentene uddannes
bl.a. til at kunne arbejde relationelt med de indsatte og motivere og støtte dem til et liv uden
kriminalitet. Det relationelle arbejde udfordres aktuelt af mangel på tid og ressourcer.
Aftalepartierne ønsker at aflaste fængselsbetjentene ved, at en del af deres opgaver flyttes
til andre faggrupper, herunder ca. 75 transportbetjente og logistikmedarbejdere og ca. 40
socialrådgivere, administrative medarbejdere eller sundhedspersoner, der skal aflaste i de
kommende år, hvor manglen på fængselsbetjente forventes at være størst. Opgaverne, der
vil blive flyttet, omfatter overvejende administrativt arbejde, såsom besøgsbooking,
bestilling af kørsler samt transport- og bevogtningsopgaver. Det er aftalepartiernes
forventning, at opgaveflytningen vil frigøre fængselsbetjente til at varetage andre opgaver,
samt medføre færre overarbejdstimer blandt fængselsbetjentene og bidrage til færre
tilfælde af underbemanding. Med opgaveflytningen ønsker aftalepartierne samtidig at
forbedre arbejdsmiljøet i landets fængsler og arrester samt give fængselsbetjentene mere
tid til det relationelle arbejde med de indsatte, der både er vigtigt for sikkerheden i
fængslerne og for kriminalitetsforebyggelsen.
50.
Tilførsel af flere HK’ere på
Kriminalforsorgens område
Såfremt ambitionen om at frigøre tid til fængselsbetjentene skal indfris, kræver det en
øremærket tilførsel af midler til flere administrative,
eftersom HK’erne på området allerede i dag
er præget af et højt tidspres.
51. Fokus på rette kompetencer til rette opgaver på Kriminalforsorgens område
altså at
administrative medarbejdere løser administrative opgaver i stedet for fængselsbetjente
I dag udføres der ganske mange administrative opgaver af andre end administrative
medarbejdere. Der bør derfor i forlængelse af ovenstående arbejdes med princippet om rette
kompetencer til rette opgaver, således at andre faggrupper ikke løser opgaver uden for deres
faglighed.
52. Fokus på arbejdsmiljø inkl. supervision på Kriminalforsorgens område
Kriminalforsorgens arbejdsmiljø er udfordret, og der er igangsat forskellige tiltag på området,
inkl. Supervision, jf. flerårsaftalens fokus herpå, samt i forhold til det daglige
arbejdsmiljøarbejde. Det er vigtigt, at dette arbejde fortsættes, og at alle faggrupper indgår i
dette arbejde.
26
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0027.png
53. Fokus på systematisk og strategisk kompetenceudvikling på HK-området
Kriminalforsorgens område
Der bør fortsat være et stort fokus på systematisk og strategisk kompetenceudvikling på HK-
området på Kriminalforsorgens område for alle faggrupper, jf. flerårsaftalen og generelt.
54. Anmeldelser, strafberegning og offerunderretning i Kriminalforsorgen
Det er ofte således, at de angivne tidspunkter for frihedsberøvelse i henholdsvis
dom/Kriminalregisteret og anmeldelse ikke stemmer overens. Det er et tidskrævende arbejde i
Kriminalforsorgen at gennemgå en sag og finde de korrekte tider for frihedsberøvelsesperioder,
som er altafgørende for en korrekt strafberegning for klienten. Det fremgår sjældent i en
anmeldelse fra politiet, hvis en klient fx er ferietyv, eller der er offerunderretning. Det er oftest
noget, som bliver eftersendt under afsoningen. Det er klart nemmest for alle parter, hvis
anmeldelsesblanketten bliver udfyldt korrekt i første omgang, så man ikke senere skal sidde
med dette.
Oftest bliver offerunderretningen ej heller oplyst korrekt, når politiet selv efterfølgende skriver,
at der skal offerunderrettes, og ikke udfylder anmeldelsesblanketten. Så skal man
efterfølgende bruge tid på at få afklaret, i hvilket omfang offerunderretningen skal foretages
osv.
27
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0028.png
Bilag 1: Oversigt over forslag
Afsnit 1. Generelle og tværgående forslag mv.: ........................................................ 8
Generelle forslag om optimering af opgaveløsning mv. ......................................................................... 8
1. Nedsættelse af formel arbejdsgruppe på tværs af straffesagskæden
med særligt fokus på de administrative
og sagsbehandlende processer, arbejdstilrettelæggelse mv. ........................................................................................ 8
2. Kortlægning og gennemgang af allerede igangsatte analyser og initiativer
i et administrativt og
sagsbehandlende perspektiv ................................................................................................................................................. 9
3. Yderligere undersøgelse af sagsgange og processer på tværs af myndighederne
i et administrativt og
sagsbehandlende perspektiv ................................................................................................................................................. 9
4. Fornyet vurdering af sagsgange og processer internt på de enkelte områder
i et administrativt og
sagsbehandlende perspektiv ................................................................................................................................................. 9
5. Undersøgelse af kontakt- og samarbejdsflader uden for Justitsministeriets område ...........................................10
6. Opgaveglidning i hele straffesagskæden .......................................................................................................................10
7. Nye opgaver bør vurderes i et administrativt og sagsbehandlende perspektiv mv. ................................................ 11
8. Nye systemer på Justitsministeriets område ................................................................................................................. 11
9. Effektiv arbejdstilrettelæggelse og opgaveløsning
gennem anvendelsen af princippet om rette
kompetencer til rette opgaver ............................................................................................................................................... 11
10. Langsigtede, helhedsorienterede og robuste flerårsaftaler i fremtiden
med fokus på de administrative og
sagsbehandlende processer uden nye grønthøstere ...................................................................................................... 11
Forslag om digitale forbedringsmuligheder på tværs såsom datafølgeseddel-udveksling, øvrig
udveksling, samarbejde mv. ....................................................................................................................... 13
11. Indarbejd Kriminalregisteret i politiets og Kriminalforsorgens datafølgeseddel-udveksling (eller anden digital
forbedringsmulighed) ............................................................................................................................................................. 13
12. KiF, Færdselsstyrelsen og mini-pus-anmodninger: Overvej et styrket samarbejde mellem Kriminalforsorgen i
Frihed (KiF) og Færdselsstyrelsen om mini-pus-anmodninger (overtrædelse af færdselsloven) gennem brug af
datafølgeseddel (eller anden digital forbedringsmulighed) ............................................................................................ 13
13. Betingede domme fra politiet til KIF: Anvend erfaringerne med elektronisk overførsel af betingede domme fra
politiet til Klientsystemet i Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) via datafølgeseddel generelt ........................................ 13
14. Statsadvokaten, KiF og § 808-undersøgelser i ankesager: optimering af samarbejdet mellem statsadvokaten
og Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) om § 808-undersøgelser i ankesager ..................................................................... 14
15. Statsadvokaten, KiF og behandlingsdomme/foranstaltninger: Overvej et mere optimalt samarbejde mellem
statsadvokaten og Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) om behandlingsdomme/foranstaltninger gennem brug af
datafølgeseddel (eller anden digital forbedringsmulighed) ............................................................................................ 14
16. KiF og politiet ved udgang fra fængsler mv.: Overvej øget brug af datafølgesedler ved høringer i forhold til
Kriminalforsorgen og politiet om bl.a. udgang fra fængsler mv. (eller anden digital forbedringsmulighed) ........... 14
17. Orientering af KiF om berammelser af retsmøder i forhold til § 808: Overvej systematisk, enkel og gerne
automatisk orientering af Kriminalforsorgen i Frihed (KiF) om berammelse af retsmøder i straffesager, hvor
§808-undersøgelser er relevante ......................................................................................................................................... 15
18. Digital kalendermodel/berammelsesmodel mv.: Overvej en digital kalendermodel/berammelsesmodel mv.,
hvor retterne har digital mulighed for adgang til dele af advokaternes kalendere (og evt. også andre aktører) .. 15
28
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0029.png
19. Prioriteringstiltag i et helhedsperspektiv: Overvej, hvordan diverse prioriteringstiltag i forhold til
gennemførelse af sager kan gennemtænkes i et helhedsperspektiv på tværs af straffesagskæden og i et
borgerperspektiv ......................................................................................................................................................................16
20. Gennemgang af reglerne for bandehøringer/høringer ved udgang samt ”hotline” i politiet
...............................16
Tiltag, der kan styrke de administrative og sagsbehandlende processer på tværs af
straffesagskæden gennem vidensdeling, netværk, udvikling mv. ..................................................... 17
21. Videns- og erfaringsdeling og udviklingsprojekter på HK-området
på tværs af straffesagskæden i et
administrativt og sagsbehandlende perspektiv................................................................................................................. 17
22. Fælles uddannelse/kurser for HK’ere på tværs af straffesagskæden
..................................................................... 18
23. Jobrotation/føl-ordning
(forståelse for hinandens hverdag) for HK’ere på tværs af straffesagskæden
......... 18
Afsnit 2. Forslag vedrørende politiets og anklagemyndighedens område .............. 19
24. Fordelingsnøgler på politiets og anklagemyndighedens område: Overvej fordelingsnøgler mellem
uniformeret, juridisk og administrativt personale på politiets og anklagemyndighedens område ..........................19
25. Øremærket tilførsel af administrative årsværk til anklagemyndigheden ................................................................19
26. HK-varetagelse
af administrative funktioner: Administrative funktioner bør varetages af HK’ere på politiets
og anklagemyndighedens område
rette kompetencer til rette opgaver ...................................................................19
27. Hold straffesagskæden stram på politiets og anklagemyndighedens område ved hjælp af HK’erne
.............. 20
28. Brug af civile anklagere .................................................................................................................................................... 20
29. Øget brug af civile efterforskere, fx i forbindelse med økonomisk kriminalitet ..................................................... 20
30. Ændret kriminalitetsbillede øger behov for HK-faglighed: Ændret kriminalitets billede, internetsvindel mv. på
politiets og anklagemyndighedens område øger
behovet for HK’ernes faglighed.....................................................
20
Afsnit 3. Forslag vedrørende domstolenes område ................................................ 22
Nedbringelse af sagsbehandlingstider ved retterne gennem frigørelse af tid fra dommere og
øvrige jurister ved retterne
en række løsningsforslag baseret på fælles analysearbejde med
Domstolsstyrelsen ...................................................................................................................................... 22
31. Sagsforberedelse frem til afsigelse af udeblivelsesdom i civile sager kan forestås af kontorpersonalet ........ 23
32. Sagsforberedelse ved begæring om genoptagelse inden for fireugers fristen i sager, hvor der er afsat
udeblivelsesdom, jf. retsplejeloven § 367, stk. 1, 1. pkt., kan forestås af kontorpersonalet ...................................... 23
33. Sagsforberedelse frem til meddelelse af første påtegning i betalingspåkrav kan forestås af
kontorpersonalet .................................................................................................................................................................... 23
34. Sagsforberedende skridt i sager om syn og skøn kan forestås af kontorpersonalet .......................................... 23
35. Oplæg/udkast til dommeren i sager om afslag på fritagelse fra anvendelsen af sagsportalen i civile sager kan
forestås af kontorpersonalet ................................................................................................................................................ 23
36. Sagsforberedelse frem til udeblivelsesdom i straffesager, hvor påstanden er bøde (bødekrav) kan forestås
af kontorpersonalet ................................................................................................................................................................ 23
37. Berammelser kan forestås af kontorpersonalet (varetages allerede i vidt omfang af kontoransatte, men der
er efter det oplyste forskel retterne imellem) ................................................................................................................... 23
38. Telefonmøder med henblik på berammelse af civile sager og straffesager kan forestås af kontorpersonalet
.................................................................................................................................................................................................... 23
39. Selvstændig protokollering i sager, hvor der vurderes at være behov herfor (fx i civile hovedforhandlinger, i
straffesager eller ved afskrift af lydoptagelser ved anke), kan forestås af kontorpersonalet ................................. 24
29
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0030.png
40. Udkast til fortegnelser i småsager kan forestås af kontorpersonalet .................................................................... 24
41. Udkast til afgørelser i mortifikationssager kan forestås af kontorpersonalet ....................................................... 24
42. Ukomplicerede tvangsopløsningssager fra Erhvervsstyrelsen (på grund af manglende indsendelse af
regnskaber) kan forestås af kontorpersonalet ................................................................................................................. 24
43. Udkast til retsbøger vedrørende afsluttende skiftesamlinger i bobestyrerboer og konkursboer kan forestås
af kontorpersonalet ................................................................................................................................................................ 24
44. Godkendelse af sikkerheder (fx kautionsforsikringspolicer eller bankgarantier) i boer kan forestås af
kontorpersonalet .................................................................................................................................................................... 24
45. Udarbejdelse af retsbog, hvor der sker frigivelse af sikkerhed i konkursboer (fx kautionsforsikringspolice
eller bankgaranti), når der er sket udlodning, kan forestås af kontorpersonalet........................................................ 24
46. Screening af redegørelser som led i skifterettens tilsyn med bobehandlingens fremme, således at sagen
kun lægges til en jurist, hvor der er noget usædvanligt i redegørelsen, kan forestås af kontorpersonalet .......... 24
Yderligere forslag på domstolsområdet:................................................................................................. 24
47. Overvej yderligere bemyndigelse til kontorpersonale i skiftesager (ikke-dødsboer) .......................................... 24
48. Tilførsel af flere HK’ere til domstolene
.......................................................................................................................... 25
Afsnit 4. Forslag fra Kriminalforsorgens område ..................................................... 25
49. Opgaveflytning og mere administrativt personale vil give mere tid til fængselsbetjentene
mere tid til
kerneopgaven og mindre administrativt arbejde til fængselsbetjentene ................................................................... 25
50. Tilførsel af flere HK’ere på
Kriminalforsorgens område ............................................................................................. 26
51. Fokus på rette kompetencer til rette opgaver på Kriminalforsorgens område
altså at administrative
medarbejdere løser administrative opgaver i stedet for fængselsbetjente................................................................ 26
52. Fokus på arbejdsmiljø inkl. supervision på Kriminalforsorgens område .................................................................. 26
53. Fokus på systematisk og strategisk kompetenceudvikling på HK-området
på Kriminalforsorgens område 27
54. Anmeldelser, strafberegning og offerunderretning i Kriminalforsorgen ................................................................ 27
30
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0031.png
Bilag 2: Uddybning af forslag 14 om § 808 mv.
Baggrunden er følgende:
Retsplejeloven § 808 omhandler personundersøgelse i form af oplysninger om den
sigtedes/tiltaltes personlige forhold. Ifølge § 808, stk. 1, skal der således tilvejebringes
oplysninger herom, som må antages at være af betydning for straffesagens afgørelse
vedrørende straffastsættelse eller anvendelse af anden retsfølge end straf.
Det er jf. rigsadvokatmeddelelse politiets/anklagemyndighedens opgave at indhente alle
oplysninger, der er nødvendige for, at retten kan foretage det rette sanktionsvalg i den enkelte
straffesag, herunder anmode Kriminalforsorgen om udarbejdelse af personundersøgelse i
medfør af retsplejeloven § 808.
Ifølge § 808, stk. 2, skal der i almindelighed foretages en nærmere undersøgelse af den
sigtedes/tiltaltes personlige forhold, herunder navnlig personens tidligere og nuværende
forhold i hjem, skole og arbejde samt personens legemlige og åndelige tilstand, når der kan
være spørgsmål om anvendelse af betinget dom, herunder med vilkår om samfundstjeneste,
tiltalefrafald på andre vilkår end vedtagelse af bøde og betaling af erstatning eller retsfølge, der
træder i stedet for straf.
Politiet/anklagemyndigheden anmoder således om en § 808-
undersøgelse/personundersøgelse ved Kriminalforsorgen pr. mail. Anmodningen bliver så via
datafølgeseddel sendt til den KiF-afdeling, hvor personen opholder sig. Kriminalforsorgen
indkalder personen via e-Boks til samtale, hvor en socialrådgiver via spørgsmål til personen får
svar på ovennævnte forhold, som er nævnt under stk. 2. Hvis der er brug for yderligere
oplysninger, får socialrådgiveren samtykke fra personen til at indhente relevant information.
Socialrådgiveren laver en samlet konklusion i forhold til, hvad politiet/anklagemyndigheden har
spurgt om, og den færdige personundersøgelse bliver returneret til den
politikreds/anklagemyndighed, som har bestilt undersøgelsen. Hvis der er berammet retsmøde
i sagen, bestræber Kriminalforsorgen sig på at få undersøgelsen færdig til retsmødet.
Undersøgelsen bliver af politiet/anklagemyndigheden videresendt til evt. forsvarer til
orientering samt til retten til brug for straffesagens afgørelse.
31
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0032.png
Bilag 3: Uddybning af arbejdsgange vedr. forslag 15 om
behandlingsdomme mv.
Arbejdsgangen er som følger:
KiF-afdelingen modtager en foranstaltningsdom fra anklagemyndigheden.
Efter et år sender Statsadvokaten en anmodning om udtalelse til KiF (årlig høring) med
tre måneders svarfrist.
KiF videresender anmodningen til den behandlende overlæge på den psykiatriske
afdeling, hvor dømte er tilknyttet.
Statsadvokaten sender ofte første rykker, som KiF videresender til den psykiatriske
afdeling.
Statsadvokaten sender ofte også anden rykker, som KiF videresender til den
psykiatriske afdeling.
I nogle tilfælde modtager KiF en udtalelse fra psykiatrisk afdeling og sender KiF’s svar
samt psyks.’s svar retur til Statsadvokaten.
Hvis KiF ikke har modtaget udtalelse fra psyk., svarer KiF selv Statsadvokaten, og
Statsadvokaten overtager rykkerproceduren over for psyk.
Hele denne proces iværksættes, for at Statsadvokaten kan vurdere, om foranstaltningen skal
søges ændret, ophævet eller fortsættes over for politiet/retten. Det er tidligere også
beskrevet, at KiF-afdelingerne modtager anmodninger om § 808-undersøgelser fra
Statsadvokaten i ankesager, og dette sammenholdt med de mange høringssager på
foranstaltningsdømte gør, at det foreslås, at Statsadvokaten får mulighed for at sende
dokumenter via datafølgeseddel på samme måde som politiet.
32
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 225: Forslagskatalog med 54 forslag til at gøre straffesagskæden mere smidig, fra HK stat
2728927_0033.png