Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 212
Offentligt
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
12. juni 2023
Sagsbeh: Ketilbjørn Hertz
Dok.:
2622234
3.6 Omfordeling af sager mellem byretterne
Baggrund
Der er betydelige forskelle i sagsbehandlingstiderne ved forskellige byret-
ter.
Retsplejeloven bestemmer, hvor mange dommere der mindst skal være ved
hver af de 24 byretter, i alt 227 dommere, hvortil kommer yderligere 25
dommere, som udnævnes ved de byretter, som Domstolsstyrelsen bestem-
mer ud fra en vurdering af de løbende ressourcebehov.
1
En byretsdommer-
stilling kan kun flyttes fra en byret til en anden byret i tilfælde af ledighed i
en dommerstilling ved den byret, hvorfra stillingen skal flyttes.
Grundlovens regel om, at udøvelsen af den dømmende magt skal ordnes ved
lov,
2
fandtes ikke at være til hinder for ordningen med 25 flytbare stillinger.
3
Der blev lagt vægt på, at det samlede antal byretsdommerstillinger er nor-
meret direkte i retsplejeloven, at fleksibiliteten med hensyn til placering af
dommere ved de enkelte byretter kun omfatter et meget begrænset antal
dommerstillinger, at der i retsplejeloven er fastsat et mindste og højeste antal
dommerstillinger for hver enkelt byretskreds, samt at beslutningen om an-
vendelse af de fleksible dommerstillinger træffes af Domstolsstyrelsen.
Justitsministeren kan meddele midlertidig beskikkelse som byretsdommer
ud over det antal på 227 byretsdommere, der er fastsat i retsplejeloven.
4
1
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
Retsplejelovens § 9 og Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5256.
2
Grundlovens § 61, 1. pkt.
3
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5256.
4
Retsplejelovens § 44 b.