Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 212
Offentligt
2725142_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
12. juni 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2588529
2.1 Behandling af samværssager i 1. instans
Baggrund
I 2019 trådte et nyt familieretligt system i kraft. Statsforvaltningen blev ned-
lagt, Familieretshuset blev etableret, og under hver byret blev der oprettet
en familieret. Intentionen var at skabe et nyt, enstrenget og sammenhæn-
gende system, hvor familien alene skal henvende sig ét sted.
Med reformen kategoriseres sager om forældreansvar (forældremyndighed,
barnets bopæl og samvær) som henholdsvis enkle sager, typisk om registre-
ring af en aftale (§ 5-sager), mindre enkle sager, hvor Familieretshuset med
konflikthåndtering søger at få forældrene til selv at finde en løsning på deres
uenigheder (§ 6-sager), og komplekse sager med risikofaktorer, f.eks. vold
og misbrug (§ 7-sager).
Det blev fastholdt, at domstolene træffer endelige afgørelser om forældre-
myndighed og barnets bopæl, men som noget nyt træffer familieretten nu
også afgørelse om samvær i nogle af sagerne.
1
Før reformen traf statsfor-
valtningen afgørelse i alle samværssager.
Familieretshuset træffer således som udgangspunkt afgørelse om samvær i
§ 6-sager, mens familieretten træffer afgørelse om samvær i § 7-sager.
2
Fa-
1
2
Familieretshuslovens § 27, stk. 1, og § 32.
Familieretshusets afgørelser kan indbringes for familieretten, jf. familieretshuslovens §
39. En dom afsagt af familieretten i en sag, hvor en afgørelse truffet af Familieretshuset er
indbragt for familieretten, kan kun ankes med Procesbevillingsnævnets tilladelse, jf. rets-
plejelovens § 453, stk. 1. Sager, der behandles i Familieretten som 1. instans, kan ankes til
landsretten, jf. retsplejelovens § 368.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
2725142_0002.png
milieretshuset træffer afgørelse i § 6-sager om samvær, medmindre afgørel-
sen er indgribende for barnet og derfor skal træffes af familieretten.
3
Det
beror på en konkret vurdering, om en samværsafgørelse er indgribende for
det enkelte barn, og denne vurdering foretages af den børne- og familiesag-
kyndige sagsbehandler i Familieretshuset, der har oplyst sagen og derfor
kender familien.
Det fremgår af forarbejderne til loven om etablering af det nye familieretlige
system i 2019, at det er afgørende ved vurderingen, hvorvidt der er tale om
større ændringer, herunder ændringens forholdsmæssige størrelse. En æn-
dring fra en 7-7-ordning til en 6-8-ordning vil som udgangspunkt ikke være
indgribende, mens en ændring fra samvær nogle timer en gang hver fjor-
tende dag til samvær hver anden weekend, eller hvor en 7-7-ordning ønskes
ændret til en 9-5-ordning, vil betragtes som værende forholdsmæssigt stor
og dermed have indgribende karakter for barnet.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at mindre ændringer som f.eks.,
hvorvidt samvær skal afholdes i lige eller ulige uger, tidspunkt for afhent-
ning til samvær, stillingtagen til enkeltstående samvær eller placering af
samvær i ferieperioder, hvor der ikke er uenighed om omfanget af feriesam-
været, som udgangspunkt ikke er indgribende for barnet. En vurdering af
ændringens forholdsmæssige størrelse vil dog altid være en konkret vurde-
ring i forhold til det enkelte barn, og der kan således være sager, hvor æn-
dringen af antallet af dage umiddelbart synes af mindre væsentlig karakter,
men hvor det alligevel ud fra en skønsmæssig vurdering af den konkrete
families forhold har en indgribende karakter.
Det fremgår desuden af forarbejderne, at karakteren og omfanget af foræl-
drenes konflikt også vil kunne have betydning i den samlede afvejning. Efter
omstændighederne kan det i øvrigt indgå som et tungtvejende hensyn, om
en afgørelse, som ikke åbenbart må anses for indgribende for barnet, er af
hastende karakter.
Om opdelingen af afgørelseskompetencen i § 6-samværssager fremgår det
af forarbejderne, at langt de fleste samværssager vil have en sådan karakter,
at sagen bedst egner sig til at blive afgjort administrativt med den fleksibi-
litet, det indebærer. Sager om samvær er således ofte uafgrænsede, detalje-
rige og foranderlige, bl.a. fordi forældrene kan være usikre i deres ønsker,
3
Familieretshuslovens § 27, stk. 1, nr. 3.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
2725142_0003.png
og fordi de forhold, der skal tages højde for ved fastlæggelse af samvær, kan
forandre sig hurtigt.
Dette efterlod dog efter Børne- og Socialministeriets opfattelse en mindre
del af § 6-sager om samvær, som efter et konkret skøn måtte anses for eg-
nede til en domstolsafgørelse, f.eks. fordi en ændring af samværets omfang
har en indgribende betydning for barnet. I forhold til disse sager fremgik det
af forarbejderne, at sagerne bør være klar til afgørelse, når de indbringes for
familieretten, og der i lyset heraf oftest ikke vil være behov for bl.a. forbe-
redende retsmøder, yderligere sagsoplysning og således heller ikke advokat-
bistand.
Familieretten træffer afgørelse i alle § 7-sager. Sagerne udredes i Familie-
retshuset, inden de sendes til afgørelse i familieretten.
4
Familieretshuset sørger for tværfaglig behandling, undersøgelse og oplys-
ning af sagen, herunder belysning af forældrenes personlige egenskaber og
deres evne til at drage omsorg for barnet. Familieretshuset samarbejder med
kommunerne om oplysning af sagen, hvor det er relevant, og kan bl.a.
iværksætte børnesagkyndige undersøgelser og indhente sagkyndige erklæ-
ringer om forældrene.
Historisk har samværssagerne været behandlet administrativt med undta-
gelse af en kortere periode fra 2007 (ikrafttræden af forældreansvarsloven)
til 2012, hvor domstolene havde kompetencen til at træffe afgørelse i disse
sager. Flytning af samværssagerne skete ved en lovændring i 2012 på bag-
grund af en evaluering af loven. Begrundelsen for flytningen var baseret på
erfaringerne fra praksis forud for 2012 med delt kompetence i samværssager
mellem statsforvaltningen og domstolene. Evalueringen viste således, at det
med modellen generelt ikke var muligt at sikre familierne et gennemskueligt
system med mulighed for hurtigst muligt at finde en samlet løsning og såle-
des også at nedbringe den samlede sagsbehandlingstid samt undgå dobbelt-
behandling.
Det fremgår af forarbejderne til lovændringen i 2012, at samværssager efter
deres karakter ikke egner sig til behandling ved retterne, der har til opgave
at afgøre konkrete, velafgrænsede tvister mellem parterne på baggrund af de
påstande, parterne nedlægger. Samværssager har ofte en anden karakter, idet
4
Familieretshuslovens kapitel 10.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
de typisk er langt mere uafgrænsede og detaljerige, ligesom de forandres
undervejs i processen.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at statsforvaltningen og domstolene
i evalueringen af forældreansvarsloven pegede på, at forældrene ofte er
usikre i deres ønsker, og at praktiske frem for retlige hensyn ofte er afgø-
rende. Som eksempel nævnes, at en part, der fører en sag med det hovedfor-
mål at blive bopælsforælder, ofte ikke vil være psykisk parat til at nedlægge
en præcis (og detaljeret) påstand om samværet.
Det fremgår desuden af forarbejderne, at det ikke sjældent forekommer, at
samværspåstanden for retten alene vedrører nogle enkelte punkter, eller at
forholdene ændres umiddelbart efter dommen. Dette er i konflikt med, at
rettens behandling af sagen er afsluttet med dommens afsigelse, hvilket in-
debærer, at retten ikke
selvom der måtte vise sig at være behov herfor
kan genåbne sagen og ændre dommen.
Herudover fremgår det af forarbejderne, at det forhold, at der på denne måde
ikke sjældent opstår et behov for, at sagen indledes på ny i statsforvaltnin-
gen, ikke er i overensstemmelse med intentionerne om en hurtig, samlet løs-
ning og et gennemskueligt system for parterne. Den delte kompetence kan
derimod få den effekt, at samværssagen trækker ud, og at systemet bliver
uigennemskueligt for parterne.
Det blev i den forbindelse bemærket i forarbejderne, at det ikke sjældent
strider mod parternes almindelige retsopfattelse, at en administrativ myn-
dighed umiddelbart efter en domsafsigelse skal tage stilling til spørgsmålet
på ny. Der er endvidere i forbindelse med evalueringen af forældreansvars-
loven peget på, at dette forhold kan give anledning til principielle betænke-
ligheder.
I forarbejderne fremhæves det i øvrigt, at et andet karaktertræk ved sam-
værssagerne, der omhandler den egentlige kontakt med barnet, er, at der kan
opstå situationer, hvor det af hensyn til barnets bedste er nødvendigt, at
myndighederne er i stand til at agere hurtigt og smidigt samt træffe afgørel-
ser omgående eller inden for en meget kort tidsfrist, f.eks. om suspension af
et samvær. Domstolssystemet er i modsætning til det administrative system
ikke umiddelbart indrettet til en sådan akut håndtering af opståede proble-
mer, ligesom statsforvaltningen på grund af det meget store antal sager om
samvær, der behandles der, må antages at besidde den største ekspertise på
området.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
2725142_0005.png
Anvendelse i praksis
Sager omhandlende samvær kan være omfattende at behandle, særligt hvis
der skal tages stilling til beslutninger helt nede i detaljen til den praktiske
tilrettelæggelse af samværet med hensyn til tid og sted for afhentning og
aflevering. Desuden vil mange sager om samvær i praksis også omhandle
barnets bopæl og forældremyndighed, hvorfor kun en del af sagerne alene
vedrører samvær. Erfaringerne viser i den forbindelse, at særligt spørgsmå-
let om samvær og bopæl af familierne opleves som sammenhængende pro-
blemstillinger.
Der er planlagt en evaluering af det nye familieretlige system på baggrund
af erfaringerne fra de første 4 år. Evaluering forventes at foreligge ultimo
2024.
Af
tabel 1
fremgår et overblik over alle sager, som Familieretshuset over-
sender til familieretten fordelt på sagernes indhold fra 2020-2022.
Tabel 1
Antal sager oversendt fra Familieretshuset til familieretten fordelt på sagens indhold i perioden 2020-2022
Antal sager
Antal sager, i alt
Sager alene omhandlende samvær
Sager alene omhandlende forældremyndighed/bopæl
Sager omhandlende både samvær og forældremyndighed/bopæl
2020
3.945
1.350
1.316
1.279
2021
4.917
1.358
1.583
1.976
2022
4.005
1.132
1.217
1.656
Anm.: Antal sager er opgjort som antal afgørelser, men hvor flere afgørelser afsendt samme dato kun vil tælle med en
gang uanset antallet af afgørelser. ”Sager
alene omhandlende
samvær” dækker, at familien ikke på samme dato har fået
oversendt afgørelser angående bopæl og/eller forældremyndighed. Hvis familien den samme dato har fået oversendt af-
gørelser for både samvær og forældremyndighed og/eller bopæl vil familiens sag indgå
i ”Sager
omhandlende både sam-
vær og forældremyndighed/bopæl”.
Kilde: Familieretshuset
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om, at alle samværssager afgøres admi-
nistrativt af Familieretshuset som 1. instans, hvor sagerne forventeligt kan
behandles mere omkostningseffektivt. Familieretshusets afgørelse vil kunne
indbringes for familieretten efter anmodning fra en part, og familierettens
afgørelse i sagen vil kunne appelleres til landsretten med Procesbevillings-
nævnets tilladelse.
5
5
Retsplejelovens § 453.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
2725142_0006.png
Det skønnes, at de samlede årlige udgifter til behandling af familieretlige
sager, der alene omhandler samvær, ved by- og landsretterne udgør ca. 26,8
mio. kr. Udgifterne kan henføres til løn, øvrig drift og sagsrelaterede udgif-
ter. Det bemærkes, at de samlede udgifter er beregnet på baggrund af data
fra retterne i 2022 og er forbundet med usikkerhed.
Det bemærkes, at det på det foreliggende grundlag er vanskeligt at skønne
over, hvor mange af de familieretlige sager, der alene omhandler samvær,
som vil blive omfattet af reglerne om administrativ behandling i Familie-
retshuset som 1. instans. Dette skal bl.a. ses i lyset af, at der i disse sager
efter en eventuel regelændring vil være en vis sandsynlighed for, at parterne
rejser påstande om bopæl og/eller forældremyndighed med henblik på en
behandling af sagen i familieretten. På baggrund af en høring blandt ud-
valgte retter vurderer Domstolsstyrelsen, at dette vil være tilfældet i største-
delen af § 7-sagerne, der alene omhandler samvær, og i øvrige sager, hvor
der er høj konflikt, og hvor parterne har en advokat. Hertil kommer, at en
andel af sagerne vil blive indbragt for familieretten til prøvelse af Familie-
retshusets afgørelse.
Ressourcefrigørelsen ved det foreslåede tiltag vil endvidere afhænge af de
økonomiske konsekvenser for Familieretshuset som følge af den foreslåede
ordning.
Udvalget anfører, at opgaven med at træffe afgørelser om samvær med børn,
når parterne ikke er enige herom, har været placeret forskellige steder. I en
årrække før 2007 lå opgaven hos de administrative myndigheder statsam-
terne med klageadgang til Civilretsdirektoratet og senere Familiestyrelsen.
Den administrative afgørelse kunne indbringes for domstolene ved civilt
søgsmål,
6
men dette skete meget sjældent.
Fra 2007 lå kompetencen til at træffe isolerede afgørelser om samvær stadig
hos de administrative myndigheder, nu statsforvaltningen med klageadgang
til Familiestyrelsen. Imidlertid fik domstolene mulighed for efter påstand at
træffe afgørelse om samvær, når en sag om forældremyndighed eller bopæl
var indbragt for domstolene. Formålet hermed var, at forældrene ved én af-
gørelse i samme regi skulle kunne få afgjort både spørgsmålet om forældre-
myndighed eller bopæl og spørgsmålet om samvær
fremfor efter domsto-
lenes afgørelse af spørgsmålet om forældremyndighed og bopæl at skulle
henvende sig til statsforvaltningen, hvis de ikke var enige om samvær.
6
Grundlovens § 63.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
2725142_0007.png
I 2012 blev muligheden for at få afgjort spørgsmålet om samvær under en
retssag om forældremyndighed eller bopæl afskaffet, sådan at alle afgørelser
om samvær igen blev truffet hos de administrative myndigheder,
7
nu stats-
forvaltningen med klageadgang til Ankestyrelsen. Der var adgang til dom-
stolsprøvelse ved civilt søgsmål, som blev anvendt meget sjældent.
Den gældende ordning blev indført i 2019, og der forventes i slutningen af
2024 at foreligge en evaluering af det nye familieretlige system.
Udvalget bemærker, at de hidtidige erfaringer med det nye familieretlige
system viser, at samværssager fortsat er mindre egnede til domstolsbehand-
ling, fordi forholdene udvikler sig løbende med behov for løbende justerin-
ger i samværet, mens domstolsbehandling er karakteriseret ved en afgrænset
tvist, der finder sin endelige afgørelse ved en dom.
Udvalget finder imidlertid, at placeringen af kompetencen til at træffe afgø-
relse om samvær, når parterne ikke er enige, har en nær sammenhæng med,
hvordan det familieretlige system i det hele taget er indrettet. Det vil derfor
være uhensigtsmæssigt at gennemføre en isoleret ændring vedrørende dom-
stolenes kompetence i samværssager på et tidspunkt, hvor der inden for 1-2
år forventes at foreligge en samlet evaluering, som meget vel kan afføde
ændringer i det eksisterende familieretlige system. Det bemærkes endvidere,
at Familieretshuset kun kan beskikke en advokat for en part, der har et helt
særligt behov for advokatbistand.
8
Udvalget skal dog pege på, at det kan indgå i evalueringen eller opfølgnin-
gen herpå, om den nuværende kompetencefordeling vedrørende afgørelser
om samvær er hensigtsmæssig. Det kan f.eks. overvejes, om sådanne afgø-
relser bør træffes i administrativt regi uden anden adgang til domstolsprø-
velse end civilt søgsmål efter grundlovens almindelige regel om domstols-
prøvelse af administrative afgørelser. Som nævnt var dette ordningen før
2019 alene med en delvis undtagelse i 2007-2012.
Det kan alternativt overvejes, om familieretten bør få kompetence til at fast-
sætte et niveau for samvær
f.eks. på en skala fra, at der ikke fastsættes
samvær, over minimumssamvær, weekendsamvær henholdsvis weekend-
og hverdagssamvær til 7/7-ordning
sådan at hvis parterne ikke kan blive
7
8
Om baggrunden for ændringen i 2012 henvises til afsnittet ”Baggrund” ovenfor.
Lov om Familieretshuset § 33, stk. 2. Det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen, at
den snævre adgang til advokatbeskikkelse skal ses i lyset af, at Familieretshuset som for-
valtningsmyndighed er omfattet af officialmaksimen, jf. Folketingstidende 2018-19 (1.
samling), A, L 90 som fremsat, side 89.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
2725142_0008.png
enige om den nærmere udmøntning, når niveauet for samvær er fastsat, skal
udmøntningen afgøres af Familieretshuset uden anden adgang til domstols-
prøvelse heraf end civilt søgsmål efter grundlovens almindelige regel om
domstolsprøvelse af administrative afgørelser.
Udvalget kan på denne baggrund ikke anbefale, at der på nuværende tids-
punkt gennemføres en lovændring, sådan at alle samværssager afgøres ad-
ministrativt af Familieretshuset som 1. instans. Udvalget kan imidlertid an-
befale, at spørgsmålet herom sammen med andre muligheder indgår i den
kommende evaluering af det familieretlige system eller i opfølgningen
herpå.
2.
Udvalget har overvejet et forslag om, at afgørelser i familieretten, der
udelukkende vedrører samvær, kun skal kunne ankes til landsretten med
Procesbevillingsnævnets tilladelse.
Det forventes at medføre en nettoreduktion på ca. 130 sager i landsretten,
hvis afgørelser i familieretten, der alene vedrører samvær, kun vil kunne
ankes til landsretten med Procesbevillingsnævnets tilladelse. Det vurderes
at kunne frigøre ca. 3,0 mio. kr. årligt i fuldt indfaset i domstolene. Der er i
potentialeberegningen indregnet merudgifter til øget sagsbehandling og øv-
rig drift i Procesbevillingsnævnet. Skønnet er behæftet med usikkerhed, og
det kan ikke udelukkes, at der kan være afledte ressourcemæssige konse-
kvenser af forslaget i familieretterne.
Forslaget angår de samværssager, som Familieretshuset sender til familie-
retten uden at træffe afgørelse i sagen, sådan at den første afgørelse om sam-
vær træffes af familieretten. Hvis Familieretshuset har truffet afgørelse om
samvær, og sagen indbringes for familieretten, gælder allerede et krav om
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet for at kunne anke familierettens afgø-
relse til landsretten.
9
Udvalget bemærker, at forslaget fraviger toinstansprincippet, idet familie-
retten i disse sager i givet fald vil træffe den første og eneste afgørelse om
samvær, medmindre Procesbevillingsnævnet tillader anke til landsretten.
Udvalget konstaterer dog samtidig, at sagerne er mindre egnede til dom-
stolsbehandling på grund af behovet for løbende justeringer. Sagerne er også
præget af, at der i nogle sager nedlægges meget detaljerede påstande, hvilket
9
Retsplejelovens § 453.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 212: 3. afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene (Rørdamudvalget), fra justitsministeren
2725142_0009.png
kan gøre dem endnu mindre egnede til behandling i landsretten. En hurtig
endelig afgørelse af sagen er også vigtig, fordi jo længere tid der er usikker-
hed om samværet, fordi der ikke foreligger en endelig afgørelse, jo mere
belaster det barnet.
På denne baggrund kan udvalget efter en samlet vurdering anbefale, at af-
gørelser i familieretten, der udelukkende vedrører samvær, kun skal kunne
ankes til landsretten med Procesbevillingsnævnets tilladelse. Udvalget fin-
der, at en sådan afgrænset ændring ikke bryder afgørende ind i processen
for den kommende evaluering.
3.
De økonomiske konsekvenser af tiltag er opsummeret nedenfor,
jf. tabel
2.
Tabel 2
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
I alt
1. Samværssager kan i fremtiden afgøres admini-
strativt i Familieretshuset
2. Afgørelser i familieretten, der udelukkende ved-
rører samvær, skal kun kunne ankes til landsretten
med Procesbevillingsnævnets tilladelse
Årligt potentiale,
Implementeringsomkostninger
fuldt indfaset
3,0
-
-
-
3,0
-
Kilde: Justitsministeriet
9