Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 202
Offentligt
2718342_0001.png
Bilag til 2. afrapportering om rollefordelingen mellem
bistandsadvokater, kontaktpersoner og Offerrådgivningen
April 2023
1. Bistandsadvokatens rolle
1.1. Beskikkelse af bistandsadvokat
Retten beskikker en advokat for den, der er forurettet ved lovovertrædelsen, når
den pågældende fremsætter begæring om det, i sager der vedrører overtrædelse af
straffelovens § 119 (vold og trusler mod personer i offentlig tjeneste mv.), § 119 b
(angreb med genstand på personer i offentlig tjeneste), § 123 (vidnetrusler), § 210
(incest), §§ 216-223 (voldtægt mv.), § 225, jf. §§ 216-223 (voldtægt mv. ved andet
seksuelt forhold end samleje), § 232 (blufærdighedskrænkelse), § 237, jf. § 21 (forsøg
på manddrab), §§ 242-246 (stalking, psykisk vold og vold), § 249 (uagtsom legems-
beskadigelse), § 250 (hensættelse i hjælpeløs tilstand mv.), § 252, stk. 2 (hensynsløs
forvoldelse af fare for smitte med livstruende eller uhelbredelig sygdom), §§ 260-
262 b (ulovlig tvang, frihedsberøvelse mv.) eller 288 (røveri), jf. retsplejelovens §
741 a, stk. 1.
Beskikkelse skal dog ske, medmindre den pågældende efter at være vejledt om retten
til beskikkelse af advokat frabeder sig det, i sager om overtrædelse af straffelovens
§ 210 (incest), § 216 (voldtægt), § 222, stk. 2 (samleje med person under 15 år ved
udnyttelse af fysisk eller psykisk overlegenhed), eller § 223, stk. 1 (samleje med en
person under 18 år, der er stedbarn, plejebarn eller betroet den pågældende til un-
dervisning eller opdragelse), jf. stk. 2. Forurettede i disse sager samt i sager om
overtrædelse af straffelovens § 225, jf. § 216, § 222, stk. 2, eller § 223, stk. 1 (andet
seksuelt forhold end samleje) skal have lejlighed til at tale med en advokat før poli-
tiets afhøring af forurettede, medmindre den pågældende efter at være blevet vejledt
frabeder sig det.
Det fremgår af forarbejderne til stk. 2
1
, at hensigten med bestemmelsen er at sikre,
at forurettede ikke fravælger en bistandsadvokat som følge af den tilstand af forvir-
ring og det manglende overblik, som forurettede i de alvorligste sædelighedssager
naturligt kan befinde sig i.
I sager om overtrædelse af straffelovens § 119, § 119 b, § 123, §§ 218-221, § 222,
stk. 1, § 223, stk. 2, § 232, § 237, jf. § 21, §§ 242-246, §§ 249 og 250, § 252, stk. 2,
§§ 260-262 b eller § 288 kan beskikkelse af advokat afslås, hvis lovovertrædelsen er
af mindre alvorlig karakter, og advokatbistand må anses for åbenbart unødvendig.
Det samme gør sig gældende i sager, der vedrører overtrædelse af § 225, jf. §§ 218-
221, § 222, stk. 1, eller § 223, stk. 2, jf. retsplejelovens § 741 a, stk. 3.
1
Folketingstidende 2004-05 (2. samling), tillæg A, s. 7306.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
2718342_0002.png
Side 2 af 9
Retten kan efter anmodning beskikke en advokat for forurettede, selv om overtræ-
delsen ikke er omfattet af stk. 1 og 2, når særlige omstændigheder taler for det, jf.
retsplejelovens § 741 a, stk. 5.
Hvis den forurettede ikke har fremsat begæring om beskikkelse af advokat, kan der
efter politiets begæring beskikkes en advokat for den forurettede under efterforsk-
ningen. Det samme gælder, når der ikke sker beskikkelse efter stk. 2, jf. stk. 7.
Politiet kan efter retsplejelovens § 741 b, stk. 3, tilkalde eller kontakte en advokat til
at varetage hvervet som advokat for forurettede, inden retten måtte have beskikket
en.
1.2. Bistandsadvokatens opgaver
Retsplejeloven indeholder ikke regler om bistandsadvokatens opgaver. I forarbej-
derne til retsplejelovens kapitel 66 a
2
fremgår det dog, at bistandsadvokatens opga-
ver vil være af både juridisk og almen karakter, hvoraf sidstnævnte på nuværende
tidspunkt er uhonoreret
3
.
Udover at støtte forurettede under politiets efterforskning og sagens behandling i
retten skal advokaten vejlede og rådgive forurettede om sagens forløb samt bistå
forurettede ved opgørelsen af et eventuelt erstatningskrav.
Advokaten vil endvidere kunne rådgive forurettede om særlige hjælpemuligheder
samt vedkommendes muligheder og rettigheder
4
. Det betones i forarbejderne til
retsplejelovens kapitel 66 a
5
, at den mere almene bistand, som ikke knytter sig di-
rekte til afhøringen hos politiet eller i retten, ofte vil kunne være af meget væsentlig
betydning for forurettede.
Retsplejelovens § 741 c indeholder regler om de beføjelser, som bistandsadvokaten
har under sagen.
Det følger bl.a. af retsplejelovens § 741 c, stk. 1, at bistandsadvokaten har adgang
til at overvære afhøringer af den forurettede såvel hos politiet som i retten samt ret
til at stille yderligere spørgsmål til den forurettede. Advokaten har endvidere ret til
at gøre indsigelse mod en bevisførelse i strid med lovens § 185, stk. 2. Advokaten
skal underrettes om tidspunktet for afhøringer, og retsmøder, hvor forurettede skal
afhøres, skal så vidt muligt berammes efter aftale med bistandsadvokaten. Advoka-
ten skal endvidere underrettes om andre retsmøder, herunder retsmøder efter rets-
plejelovens § 831.
Advokaten har adgang til at gøre sig bekendt med den forurettedes forklaring til
politiet samt andre dokumenter i sagen, som vedrører den forrettede. Når der er
rejst tiltale i sagen, har advokaten tillige adgang til at gøre sig bekendt med det øvrige
materiale i sagen, som politiet har tilvejebragt, jf. bestemmelsens stk. 2. I praksis
Folketingstidende 1979-80, 2. samling, tillæg A, sp. 470.
Betænkning nr. 1102/1987 om den forurettedes stilling i voldtægts- og voldssager, s. 43.
4
Betænkning nr. 1102/1987 om den forurettedes stilling i voldtægts- og voldssager, s. 43.
5
Folketingstidende 1979-80, 2. samling, tillæg A, sp. 470.
2
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
2718342_0003.png
Side 3 af 9
foregår det dog ofte på den måde, at politiet løbende sender alle relevante sagsakter
til bistandsadvokaten under efterforskningen.
Advokaten skal endvidere have udleveret en kopi af materialet, i det omfang det
uden ulempe kan kopieres
eller som det ofte er tilfældet i dag
kan sendes digitalt.
Advokaten må ikke uden politiets samtykke overlevere det modtagne materiale til
den forurettede eller andre, ligesom advokaten ikke må gøre forurettede eller andre
bekendt med indholdet af det materiale, som ikke vedrører forurettede, jf. retsple-
jelovens § 741 c, stk. 3.
Efter en eventuel domsafsigelse skal retten meddele advokaten et udskrift af dom-
men, som advokaten dog ikke må overlevere til forurettede uden rettens samtykke,
jf. retsplejelovens § 741 c, stk. 4. Hvis bistandsadvokaten ønsker at udlevere doms-
udskriftet til den forurettede, kræves der ofte en tilladelse fra retten. Det fremgår af
forarbejderne til bestemmelsen
6
, at bistandsadvokaten kan orientere forurettede om
dommens resultat, men bestemmelsen giver ikke forurettede ret til en opfølgende
samtale med den beskikkede advokat i den forbindelse. Ved en lovændring, der
trådte i kraft den 1. marts 2022, har forurettede i sager om overtrædelse af straffe-
lovens §§ 210 eller 216-223, § 225, jf. §§ 216-223, eller § 232 (incest og seksualfor-
brydelser) dog fået ret til en vederlagsfri samtale med den beskikkede advokat efter
sagens eller retshandlingens afslutning
7
. Desuden har forurettede i samme type sa-
ger ret til en samtale med en advokat forud for en anmeldelse til politiet, jf. retsple-
jelovens § 741 a, stk. 4. Det følger af bemærkningerne til bestemmelsen
8
, at ordnin-
gen vil blive etableret med udgangspunkt i de bistandsadvokatlister, som politiet
anvender i sager, hvor der er for at kontakte eller tilkalde en advokat for forurettede,
indtil retten måtte beskikke en.
Retsplejeloven regulerer ikke den beskikkede advokats processuelle stilling under
sagens behandling, og under sagens behandling i retten vil det således i vidt omfang
være overladt til domstolene at fastlægge bistandsadvokatens beføjelser i forbin-
delse med den almindelige retsledelse
9
.
Det følger dog af forarbejderne til § 741 c
10
, at bistandsadvokaten ikke skal kunne
virke som en yderligere anklager i sagen, og at advokaten under afhøringerne ikke
bør kunne rådgive forurettede om den umiddelbare besvarelse af de stillede spørgs-
mål. Advokaten har derfor ikke adgang til at udtale sig om skyldsspørgsmålet og
strafudmålingen, men kan derimod udtale sig om en række andre spørgsmål, her-
under om sagen skal behandles bag lukkede døre, eller om afhøring af forurettede
skal ske uden den tiltaltes tilstedeværelse.
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, s. 4320.
Lov nr. 226 af 15. december 2022 om ændring af straffeloven, retsplejeloven og lov om pas til danske stats-
borgere m.v. (Styrket indsats mod seksuelle overgreb mod børn og styrket rådgivning til ofre for seksuelle
overgreb)
8
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 78 som fremsat, s. 33f.
9
Betænkning nr. 1102/1987 om den forurettedes stilling i voldtægts- og voldssager, s. 44.
6
7
10
Folketingstidende 1979-80, 2. samling, tillæg A, sp. 470.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
2718342_0004.png
Side 4 af 9
Rejses der under straffesagen spørgsmål om erstatning til den forurettede, varetager
advokaten forurettedes interesser i relation dertil
11
. Bistandsadvokaten bør derfor
have mulighed for at procedere spørgsmålet om erstatning under straffesagens be-
handling i retten
12
.
2. Kontaktpersonens rolle
2.1. Udpegning af kontaktperson
Politiet skal udpege en kontaktperson for forurettede i de sager, hvor der også kan
beskikkes en bistandsadvokat efter retsplejelovens § 741 a, stk. 1, samt i visse andre
sager om overtrædelse af straffeloven. Der skal i disse sager som det klare udgangs-
punkt udpeges en kontaktperson, medmindre den forurettede frabeder sig at få en
kontaktperson. Udpegning kan kun undlades, hvis der er en særlig begrundelse.
Modsat bistandsadvokatordningen kræver udpegning af en kontaktperson ikke for-
urettedes anmodning herom. Der skal kun ske udpegning af en kontaktperson i
sager, hvor der er en forventning om, at forurettede på sigt skal afgive forklaring
som vidne. Det indebærer, at funktionen som udgangspunkt alene indtræder i sager,
der efter anmeldelse og en eventuel umiddelbar afhøring i tilknytning til anmeldel-
sen overgives til videre sagsbehandling, hvor der normalt vil ske (gen)afhøring af
forurettede. Kontaktpersonordningen gælder også for sager, der henvises til Ung-
domskriminalitetsnævnet.
Hvis straffelovsovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter, og udpegning af en
kontaktperson må anses for åbenbart unødvendig, kan politiet undlade at udpege
en kontaktperson. Når det skal vurderes, om en sag er af mindre alvorlig karakter,
og tildeling af kontaktperson må anses for åbenbart unødvendig, kan der bl.a. læg-
ges vægt på følgende:
Forholdets grovhed, herunder omfanget af eventuelle skader eller øvrige
konsekvenser som forbrydelsen har haft for den forurettede
-
Hvor påvirket forurettet fremstår som følge af hændelsen
-
Om forurettede er sårbar som følge af alder, psykisk sygdom, svækkelse e.
lign.
Udpegning kan f.eks. undlades i en mindre kompliceret voldssag eller trusselsag
med ingen eller begrænsede skader eller øvrige konsekvenser for forurettede, og
hvor forurettede fremstår upåvirket og ikke kan anses for sårbar som følge af alder,
psykisk sygdom eller lign. Det samme kan eksempelvis gøre sig gældende for en sag
om blufærdighedskrænkelse efter straffelovens § 232 eller overtrædelse af § 119.
I sager om voldtægt efter straffelovens § 216 og voldtægt ved andet seksuelt forhold
end samleje efter straffelovens § 225, jf. § 216, og sager om incest efter straffelovens
§ 210 skal der altid udpeges en kontaktperson, medmindre den forurettede efter at
-
11
12
Betænkning nr. 1102/1987 om den forurettedes stilling i voldtægts- og voldssager, s.41f.
Folketingstidende 2021-22, tillæg A, L 78 som fremsat, s. 34.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
Side 5 af 9
være vejledt om retten til en kontaktperson frabeder sig det. Dette gælder uaf-
hængigt af overtrædelsens karakter i øvrigt. Det skal anføres i en politirapport, der
lægges på sagen, hvis der helt undtagelsesvist ikke udpeges en kontaktperson i
denne type af sager.
I andre sager kan der udpeges en kontaktperson for forurettede, hvis forurettede
efter sagens karakter skønnes at kunne have behov for yderligere vejledning fra po-
litiet eller anklagemyndigheden.
Ud over behovet for udpegning af en kontaktperson for forurettede i straffesager
kan der være behov for en kontakt til den forurettede i visse administrative sager.
Det drejer sig f.eks. om administrative sager vedrørende tilhold, opholdsforbud og
bortvisning, hvor der ikke sideløbende er en straffesag. Udpegningen af en kontakt-
person i denne type af sager sker efter en konkret vurdering af sagens grovhed og
forurettedes person. I sager om grovere kriminalitet, herunder bandekriminalitet,
skal vidner have en kontaktperson i politiet eller anklagemyndigheden.
2.2. Kontaktpersonens opgaver
Der er i Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om vejledning af forurettede mv. fastsat
retningslinjer om bl.a. konktaktpersonordningen. Rigspolitiet har desuden i ”vejled-
ning om kontaktpersonordningen” fra september 2019 præciseret kontaktperso-
nens konkrete opgaver mv.
Efter meddelelsen og vejledningen skal kontaktpersonen bl.a. give vejledning om
information om forurettedes retsstilling, om sagens gang og forventede forløb samt
om beskyttelsesregler i forbindelse med fremmøde i retten. Herudover skal kon-
taktpersonen orientere den forurettede om væsentlige skridt, der tages i sagen, her-
under f.eks. anholdelse eller varetægtsfængsling, eller hvis efterforskningen trækker
ud.
Kontaktpersonen skal under al kontakt med forurettede fremstå støttende og hjæl-
pende, men under behørig iagttagelse af objektivitetsprincippet. Kontaktpersonen
skal i øvrigt under hele sagens forløb, herunder efter at sagen er overgivet til ankla-
gemyndigheden, stå til rådighed for spørgsmål og henvendelser fra den forurettede.
Efter Rigspolitiets vejledning vil den primære efterforsker som udgangspunkt skulle
udpeges som kontaktperson. Funktionen kan dog overlades til en anden medarbej-
der, herunder en medarbejder i anklagemyndigheden, hvis det skønnes mest hen-
sigtsmæssigt af f.eks. organisatoriske årsager eller af hensyn til forurettede. Af hen-
syn til forurettede skal det så vidt muligt være den samme medarbejder, der er kon-
taktperson gennem hele sagsforløbet
også når sagen overgives til anklagemyndig-
heden.
I sager, hvor der er afsagt en dom om ubetinget fængselsstraf for en grovere over-
trædelse af straffeloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig kriminalitet eller
en seksualforbrydelse indgår, skal kontaktpersonen også vejlede den forurettede om
muligheden for at blive underrettet om gerningspersonens udgang, løsladelse mv.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
2718342_0006.png
Side 6 af 9
samt ved medvirken i tv- eller radioprogrammer eller portrætinterview, jf. retsple-
jelovens § 741 g og bekendtgørelse nr. 1134 af 13. oktober 2017. Underretning efter
denne bestemmelse skal kun foretages, hvis forurettede anmoder om det. Det er en
betingelse for at modtage underretning, at den dømte har været varetægtsfængslet
før dom og ikke har været løsladt mellem dommens afsigelse og fuldbyrdelse. En
anmodning om underretning indgives til den politikreds, der behandler straffesa-
gen, men der tages først stilling til anmodningen om underretning efter sagens en-
delige afslutning ved retten.
Kontaktpersonens og bistandsadvokatens rolle er ikke den samme. Kontaktperso-
nen skal derfor henvise til bistandsadvokaten, hvis forurettede har spørgsmål, som
bistandsadvokaten skal kunne svare på, f.eks. vedrørende erstatningskrav eller af-
vikling af retsmøder.
3. Offerrådgivningen
Der er i alle politikredse etableret en offerrådgivning, der tilbyder en personlig sam-
tale og støtte til den, der henvender sig. Dette gælder både ofre, vidner og deres
pårørende. Målgruppen er ofre og vidner, der har været udsat for eller vidne til
kriminalitet eller en større ulykke.
Offerrådgivningerne er et supplement til den rådgivningsfunktion, som politiet al-
lerede har. Politiet skal informere om offerrådgivningens eksistens og i givet fald
bistå med at skabe kontakt mellem offer og offerrådgivning. Det vil ofte være gen-
nem politiet, at der etableres kontakt til den lokale offerrådgivning, men det enkelte
offer, vidne eller dennes pårørende kan også selv
f.eks. som led i overvejelserne
om, hvorvidt der bør indgives anmeldelse til politiet
tage kontakt til Offerrådgiv-
ningen.
Offerrådgivningernes opgave er at give personlig støtte til ofre for eller vidner til
forbrydelser, f.eks. ved at lytte til og tale med ofret eller vidnet samt henvise til
relevante tilbud, hvis der er behov for en anden hjælp end den, som Offerrådgiv-
ningen kan tilbyde, såsom Dansk Stalking Center, Lev uden Vold mv. Ofret eller
vidnet skal også kunne få vejledning om mulighederne for psykologhjælp og advo-
katbistand mv.
Der kan også være behov for, at rådgivningens støtteperson f.eks. i et tilfælde, hvor
ofret modtager en indkaldelse til at afgive vidneforklaring i retten, forbereder ofret
eller vidnet på denne situation ved at forklare om det sædvanlige forløb i en retssal
under en domsforhandling. Støttepersonen kan evt. gå med i retten, hvis ofret og
vidnet føler behov for at have én ved sin side.
I tillæg hertil har Offerrådgivningen desuden en gruppe mentorer, som kan benyt-
tes, hvis der er tale om særligt sårbare ofre, eller hvor der mangler netværk omkring
ofret.
Der er således ikke samme faste rammer for Offerrådgivningens rolle og opgaver
som for bistandsadvokater og kontaktpersoner, og den enkelte offerrådgiver har
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
2718342_0007.png
Side 7 af 9
derfor vid mulighed for at skræddersy sin hjælp og støtte til det enkelte offer og
vidne.
Offerrådgivningerne er åbne for alle, der har været ofre for eller vidne til forbrydel-
ser samt disses pårørende, og som føler behov for rådgivning.
4. Sammenfattende skema
Bistandsadvokater
Før anmeldel-
Forurettede har i visse sager
sen
om seksualforbrydelser ret
til vederlagsfri vejledning
og opfølgende samtale før
anmeldelsen til politiet
- At yde personlig støtte til
ofret ved f.eks. at lytte og
tale med ofret eller vidnet
Kontaktpersoner
Offerrådgivningen
Offerrådgivningens
pri-
mære opgaver er bl.a.:
- At vejlede om mulighe-
derne for psykologhjælp,
advokatbistand mv.
- At henvise til relevante til-
bud, hvis der er behov for
en anden hjælp end den,
Offerrådgivningen kan til-
byde
Fra anmeldel-
Bistandsadvokatens pri- Kontaktpersonens primære Offerrådgivningens
pri-
sen til hoved-
mære opgaver er bl.a.:
opgaver er bl.a.:
mære opgaver er bl.a.:
forhandlingen
- At vejlede om forurette- - At yde personlig støtte til
des retsstilling, om sagens ofret ved f.eks. at lytte og
gang og forventede forløb tale med ofret eller vidnet
samt beskyttelsesregler i
forbindelse med fremmøde
i retten
- At vejlede om mulighe-
- At yde bistand af mere al-
derne for psykologhjælp,
men karakter, herunder
advokatbistand mv.
- At orientere den foruret-
tede om væsentlige skridt,
- At forberede og vejlede
samt yde den forurettede
bistand under afhøringen
hos politiet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
2718342_0008.png
Side 8 af 9
a) rådgive efter behov om der tages i sagen, f.eks. an-
forskellige hjælpemulighe- holdelse, varetægtsfængs-
der
ling mv.
- At forberede ofret eller
vidnet på afhøringen i ret-
b) holde forurettede lø-
ten
bende orienteret om sagens
- At vejlede om reglerne for
forløb
beskikkelse af en advokat
c) forberede den foruret-
- At henvise ofre til rele-
vante tilbud, hvis der er be-
tede på afhøringen i retten
hov for en anden hjælp end
d) forklare, hvordan en - At orientere den foruret- den, Offerrådgivningen kan
straffesag foregår
tede om Offerrådgivningen tilbyde
e) læse og gennemgå sagens
akter, herunder gennemgå
forurettedes forklaring med - At vejlede den forurettede - At forklare om forløbet i
forurettede
om muligheden for at blive retten
underrettet om gernings-
f) rådgive forurettede om personens udgang, løsla-
muligheden for at få opta- delse mv.
get sin forklaring på video i
voldtægtssager
Under hoved-
Bistandsadvokatens opga- Kontaktpersonens primære Støttepersonen kan evt. gå
forhandlingen
ver er bl.a.:
opgave er at stå til rådighed med i retten, hvis der er be-
af straffesagen
ved eventuelle spørgsmål, hov herfor
som ikke mest naturligt bør
besvares af en eventuelt be-
- At yde den forurettede bi- skikket bistandsadvokat el-
stand under afhøringen i ler støtteperson fra Offer-
retten
rådgivningen
- At hjælpe den forurettede
med at få erstatning
ved
at opgøre erstatningskravet
og fremsætte det under ho-
vedforhandlingen og over
for Erstatningsnævnet
- At være opmærksom på
mulighederne for navnefor-
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 202: Afrapportering fra Offer- og vidnepanelet, fra justitsministeren
2718342_0009.png
Side 9 af 9
bud, referatforbud, dørluk-
ning samt afhøring af foru-
rettede uden tiltaltes tilste-
deværelse
Efter straffesa-
Forurettede har i visse sager
gens
afslut-
om seksualforbrydelser ret
ning
til en opfølgende samtale i
forlængelse af sagens afslut-
ning
Offerrådgivningen kan yde
støtte, efter at dommen er
afsagt