Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 196
Offentligt
2715966_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
30. maj 2023
Strafferetskontoret
Søren Rams Rasmussen
2022-730-0460
2866846
STRAFFELOVRÅDETS
KOMMISSORIUM
om sanktionsformer i dansk ret
1.
Det er afgørende for samfundets evne til at imødegå kriminalitet, at dom-
stolene har de rette sanktionsmuligheder til rådighed, og at kriminelle kan
idømmes straffe, der afspejler forbrydelsens grovhed.
Fængselsstraf er samfundets hårdeste reaktion over for personer, der har be-
gået strafbare forhold, og udgør et både nødvendigt og vigtigt redskab til
imødegåelse af kriminalitet. Anvendelse af fængselsstraf er imidlertid sær-
deles ressource- og omkostningstungt. Fængselsstraf udgør samtidig det
mest indgribende indgreb i den dømtes liv. Fængselsstraf er dermed den
straf, der tydeligst markerer samfundets afstandtagen til alvorlig kriminali-
tet, men også en straf, der
hvis den anvendes uhensigtsmæssigt
indebæ-
rer en risiko for, at den dømte kommer længere væk fra at deltage lovlydigt
i det danske samfund. Det er således vigtigt, at fængselsstraf anvendes klogt,
i et passende omfang og over for de rette personer.
Det har længe været erkendt, at det i en række tilfælde ikke er tilstrækkeligt
i sig selv, at domstolene kan idømme f.eks. fængsel eller bøde. Domstolene
har således, afhængig af sagens omstændigheder, mulighed for at fastsætte
en række frihedsbegrænsende vilkår for og følger af straffedommen, herun-
der indskrænkninger af den dømtes erhvervsmuligheder, bevægelsesfrihed,
kontakt med bestemte personer og rådighed over indtægter og formue. De
senere år er muligheden herfor på specifikke områder, herunder navnlig ter-
ror- og bandeområdet, styrket betydeligt.
Side 1/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 196: Straffelovsrådets kommission om sanktioner i dansk ret, fra justitsministeren
Samtidig kan det nuværende anvendelsesområde for reglerne om forvaring
og antallet af domfældelser for terrorrelaterede forbrydelser give anledning
til at overveje, om der er behov for, at domstolene kan idømme en anden
form for sanktion over for personer, som frembyder en særlig fare for det
omgivende samfund.
På den baggrund bør der
under inddragelse af relevante erfaringer fra
fremmed ret
foretages et gennemsyn af straffelovens regler om straf og
andre retsfølger af strafbare forhold med henblik på at vurdere, om reglerne
fortsat udgør en passende ramme for domstolenes fastsættelse af sanktioner
mv., herunder hvordan hensyn til forebyggelse og tilkendegivelse af sam-
fundets afstandtagen til kriminalitet af hensyn til ofrene tilgodeses på en
måde, som også udgør en hensigtsmæssig udnyttelse af samfundets samlede
ressourcer.
2.
Straffelovens 6.-8. kapitel regulerer anvendelsen af straf. Det fremgår af
straffelovens § 31, at de almindelige straffe er bøde og fængsel. Fængsel
idømmes på livstid eller på tid, ikke under 7 dage og som udgangspunkt ikke
over 16 år, jf. nærmere § 33. Den, der er idømt ubetinget fængsel i indtil 6
måneder, kan efter ansøgning og under visse betingelser meddeles tilladelse
til, at straffen fuldbyrdes på den dømtes bopæl under intensiv overvågning
og kontrol efter reglerne i straffuldbyrdelseslovens kapitel 13 a (afsoning i
fodlænke).
Hvis retten finder det upåkrævet, at fængselsstraf kommer til fuldbyrdelse,
kan fuldbyrdelsen udsættes, og fængselsstraffen dermed gøres betinget, ind-
til udløbet af en prøvetid, jf. straffelovens § 56, stk. 1. Udsættelsen er i så
fald betinget af, at den dømte ikke begår strafbare forhold i prøvetiden, jf. §
56, stk. 2, ligesom retten kan betinge udsættelsen af, at den dømte undergi-
ves tilsyn og overholder øvrige af retten fastsatte vilkår, jf. nærmere §§ 57-
57 a. Bl.a. kan retten fastsætte vilkår om, at den dømte underkaster sig for-
skellige former for behandling eller retter sig efter bestemmelser om ind-
skrænkninger i rådigheden over indtægter og formue.
Hvis betinget dom efter reglerne i §§ 56 og 57 ikke findes tilstrækkelig, kan
retten
hvis den tiltalte findes egnet hertil
tillige fastsætte vilkår om sam-
fundstjeneste, jf. § 62. En fængselsstraf kan endvidere gøres delvis betinget,
ligesom der kan idømmes bøder i forbindelse med betinget straf, jf. nærmere
§ 58.
Side 2/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 196: Straffelovsrådets kommission om sanktioner i dansk ret, fra justitsministeren
Det fremgår af § 50, stk. 2, at bøde kan idømmes som tillægsstraf til anden
strafart, når tiltalte ved lovovertrædelsen har opnået eller tilsigtet at opnå
økonomisk vinding for sig selv eller andre.
Straffelovens 9. kapitel indeholder en række forskelligartede øvrige retsføl-
ger af den strafbare handling.
Det følger af straffelovens § 70, at særligt farlige kriminelle efter omstæn-
dighederne kan idømmes forvaring, hvis anvendelse heraf i stedet for fæng-
sel er påkrævet for at forebygge nærliggende fare for andres liv, legeme,
helbred eller frihed.
Straffelovens §§ 75-77 a indeholder de almindelige regler om konfiskation.
Der kan bl.a. foretages konfiskation af udbyttet ved en strafbar handling el-
ler et hertil svarende beløb, jf. § 75, stk. 1, og af genstande mv., der har
forbindelse til en begået strafbar handling, jf. § 75, stk. 2, eller som må be-
frygtes at ville blive brugt ved en strafbar handling, jf. § 77 a. Det følger
endvidere af § 76 a om udvidet udbyttekonfiskation, at der kan foretages hel
eller delvis konfiskation af formuegoder tilhørende en person, som findes
skyldig i en strafbar handling, der kan give et betydeligt udbytte, og som
kan straffes med fængsel i 6 år eller derover eller udgør en overtrædelse af
lovgivningen om euforiserende stoffer.
Straffelovens §§ 78 og 79 indeholder regler om rettighedsfrakendelse i for-
bindelse med dom for strafbart forhold. Efter bestemmelserne kan personer,
der dømmes for strafbare forhold, efter omstændighederne udelukkes fra el-
ler frakendes retten til fortsat at udøve visse former for virksomhed, hvis det
udviste forhold begrunder en nærliggende fare for misbrug af stillingen eller
hvervet.
Straffelovens §§ 79 a, 79 b og 79 c indeholder forskellige muligheder for at
idømme kontakt- og opholdsforbud i forbindelse med dom for visse over-
trædelser af straffeloven og våbenlovgivningen. Straffelovens § 236 inde-
holder endvidere regler om opholdsforbud, boligforbud, besøgsforbud, kon-
taktforbud og udrejseforbud for personer, der dømmes for visse seksualfor-
brydelser.
Idømmelse af andre retsfølger af den strafbare handling kan efter omstæn-
dighederne have betydning for strafudmålingen. Det følger således af straf-
felovens § 82, nr. 12, at det ved straffens fastsættelse i almindelighed skal
Side 3/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 196: Straffelovsrådets kommission om sanktioner i dansk ret, fra justitsministeren
indgå som en formildende omstændighed, hvis gerningspersonen på grund
af den strafbare handling frakendes en af de i § 79 omhandlede rettigheder
eller påføres andre følger, der kan sidestilles med straf.
Andre retsfølger af den strafbare handling har typisk et mere konkret formål
end straf, eksempelvis at afværge eller forebygge en mere konkret fare for
ligeartet kriminalitet. Ved anvendelsen af andre retsfølger, herunder op-
holds-, kontakt- og udrejseforbud, indgår det i almindelighed i videre om-
fang end ved straf, om de pågældende retsfølger i relation til den konkrete
gerningsperson er egnede og proportionale for at opnå det konkrete formål.
3.
En hensigtsmæssig brug af straf bør respektere befolkningens retsfølelse
og kunne forebygge og forhindre fremtidig kriminalitet. Straffen bør virke
afskrækkende på potentielle lovovertrædere med henblik på i almindelighed
at forebygge kriminalitet i befolkningen (generalprævention). Straffen bør
endvidere bidrage til at afholde dømte personer fra at begå yderligere straf-
bare forhold (individualprævention). Efter omstændighederne skal brugen
af straf også beskytte samfundet og ofre fra en særlig fare, som den dømte
udgør.
Det er på den baggrund vigtigt, at en straffedom indebærer en passende, klar
og mærkbar konsekvens for den dømte, samtidig med at de samlede følger
af dommen kan tilpasses, så dommen udgør en passende reaktion i lyset af
den enkelte sags omstændigheder og den dømtes personlige forhold.
Som det fremgår ovenfor, har domstolene i dag en række forskellige reakti-
onsmuligheder til rådighed ved pådømmelsen af strafbare forhold. Reakti-
onsmulighederne har forskelligt sigte og varetager i forskelligt omfang
navnlig pønale, forebyggende, resocialiserende og fareafværgende hensyn.
Som anført ovenfor har andre retsfølger af den strafbare handling typisk et
mere konkret formål end straf, eksempelvis at afværge eller forebygge en
mere konkret fare for ligeartet kriminalitet. Straffelovens sondring mellem
straf og andre retsfølger af strafbare forhold er bl.a. begrundet i disse for-
skelligartede hovedhensyn.
Hensynene bag de enkelte reaktionsmuligheder kan imidlertid være over-
lappende, og det er et fællestræk for reaktionerne over for den dømte, at de
i forskellig form og grad griber ind i og begrænser dennes frihed og rettighe-
der. En straf er dermed heller ikke nødvendigvis en mere indgribende sank-
tion end en anden retsfølge. Efter omstændighederne vil f.eks. et
Side 4/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 196: Straffelovsrådets kommission om sanktioner i dansk ret, fra justitsministeren
opholdsforbud eller en frakendelse af retten til at udføre sit erhverv for den
enkelte kunne opleves som mere indgribende end en kortere eller betinget
frihedsstraf.
Disse forhold rejser flere principielle spørgsmål om rammerne for domsto-
lenes fastsættelse af straf og andre retsfølger af strafbare forhold. Det rejser
bl.a. spørgsmål om, hvorvidt den nuværende sondring mellem straf og andre
retsfølger i tilstrækkelig grad tilgodeser de ofte overlappende hensyn, som
samfundets reaktionsmuligheder over for kriminalitet skal varetage, herun-
der navnlig pønale, forebyggende, resocialiserende og fareafværgende hen-
syn, og om de nuværende regler sikrer, at samfundets ressourcer anvendes
mest hensigtsmæssigt.
Det kan bl.a. overvejes, hvorvidt det kan være hensigtsmæssigt i højere grad
end i dag at anvende frihedsbegrænsende tiltag, dvs. mærkbare begrænsnin-
ger i den dømtes frihed og rettigheder, der dog ikke udgør frihedsberøvelse,
som hele eller en del af straffen. Det kan også overvejes, hvorvidt domsto-
lene i videre omfang end i dag som straf skal kunne fastsætte en samlet
pakke af forskellige tiltag over for den dømte, ligesom det kan overvejes,
om der som alternativ eller supplement til forvaring kan indføres en ny sank-
tion, der på anden vis kan forebygge og afværge en særlig fare, som en ger-
ningsperson udgør.
4.
På den baggrund anmodes Straffelovrådet om at foretage en vurdering af,
om der er behov for at revidere straffelovens regler om straf og andre rets-
følger af strafbare forhold, herunder forholde sig til:
-
-
om domstolene med de eksisterende regler har et passende udvalg af
straffe og retsfølger til rådighed,
om der er grundlag for indførelse eller øget anvendelse af sanktions-
former af frihedsbegrænsende karakter, dvs. mærkbare begrænsnin-
ger af den dømtes frihed og rettigheder, som dog ikke udgør friheds-
berøvelse,
om den eksisterende sondring mellem straf og andre retsfølger er
hensigtsmæssig, herunder om det vil kunne være relevant at anvende
foranstaltninger, der i dag rubriceres som anden retsfølge, som hele
eller en del af straffen,
om domstolene i tilstrækkelig grad har mulighed for at kombinere
forskellige sanktionsformer med henblik på at fastsætte en passende
samlet reaktion over for den dømte (f.eks. fængselsstraf kombineret
-
-
Side 5/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 196: Straffelovsrådets kommission om sanktioner i dansk ret, fra justitsministeren
-
-
-
-
-
-
-
med bøde, bøde- eller fængselsstraf kombineret med rettighedsfra-
kendelse eller bøde kombineret med opholdsforbud),
om domstolene i højere grad bør kunne tilpasse sanktionsvalget til
gerningspersonen, eksempelvis hvor en stor mængde forstraffe vi-
ser, at det normale sanktionsvalg for den pågældende kriminalitet
ikke har haft den ønskede præventive effekt,
om og hvordan det vil være hensigtsmæssigt at ændre straffelovens
regler om rettighedsfrakendelse, således at reglerne kan anvendes
oftere, mere effektivt og evt. som en del af straffen,
om det kan være hensigtsmæssigt at udvide rammerne for og anven-
delsen af samfundstjeneste,
om der kan være grundlag for, som en del af dommen, at lade den
dømte være undergivet skærpet tilsyn og andre frihedsbegrænsnin-
ger efter udstået fængselsstraf,
om det kan være hensigtsmæssigt at indføre mulighed for at fastsætte
en mindstetid for forvaringsdømte,
om der som alternativ eller supplement til forvaring kan indføres en
ny sanktion, som har et bredere anvendelsesområde end forvaring,
og som på anden vis kan forebygge og afværge en særlig fare, som
en gerningsperson udgør, og
om der i øvrigt og i lyset af erfaringer fra andre lande bør indføres
nye sanktioner, som ikke i dag er tilgængelige.
Med henblik på belysning af disse spørgsmål bedes rådet indhente relevante
erfaringer med anvendelse af alternative strafformer, navnlig af frihedsbe-
grænsende karakter, samt med kombination af forskellige sanktionsformer
ved fastsættelsen af straf fra lande, der er sammenlignelige med Danmark,
herunder Holland.
Rådet bedes i relevant omfang overveje og på overordnet niveau beskrive, i
hvilken udstrækning rådets anbefalinger vurderes at ville have konsekvenser
for ressourceanvendelsen i det strafferetlige system, herunder i forbindelse
med behandlingen af straffesager.
Rådet bedes i sit arbejde inddrage straffuldbyrdelseslovens regler om an-
vendelse af fodlænke. Rådet bedes ikke vurdere behovet for ændringer i reg-
lerne om foranstaltninger efter straffelovens §§ 68 og 69 over for psykisk
afvigende og utilregnelige lovovertrædere samt reglerne om ungdomssank-
tioner.
Side 6/7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 196: Straffelovsrådets kommission om sanktioner i dansk ret, fra justitsministeren
I det omfang rådet finder det relevant og hensigtsmæssigt for den videre
drøftelse af rådets konklusioner, bedes rådet udarbejde konkrete forslag til
lovændringer.
Med henblik på behandling af dette kommissoriums dele om forvaring be-
skikkes et ad hoc-medlem af Straffelovrådet efter indstilling fra Retspsyki-
atrisk Klinik.
Side 7/7