Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 190
Offentligt
2711596_0001.png
Tænketanken Perspektiv anmoder om foretræde for retsudvalget
På baggrund af rapporten ”Uddannelse til Indsatte” anmoder Tænketanken Perspektiv om foretræde for
Folketingets retsudvalg med henblik på at præsentere centrale fund om indsattes uddannelsesniveau og
efterspørgsel på uddannelse under afsoning og varetægt.
Undersøgelsen viser, at langt størstedelen af de indsatte ønsker at tage en uddannelse, men at
uddannelsesudbuddet ikke stemmer overens med de indsattes uddannelsesønsker og -niveau.
Undersøgelsen afspejler således et stort uindfriet uddannelsespotentiale blandt de indsatte. Der udbydes
primært uddannelse på grundskoleniveau, mens der i høj grad efterspørges uddannelse over
grundskoleniveau, hvilket vi vil udfolde nærmere. Vi vil derudover præsentere de udfordringer, som
manglende adgang til computer og internet, samt gældende regler for frigang til uddannelse skaber for de
indsattes uddannelse.
Udover rapporten ”Uddannelse til Indsatte” udkommer Tænketanken Perspektiv også med kataloget ”Bedre
Uddannelse til Indsatte”, som præsenterer en række anbefalinger til, hvordan indsattes
uddannelsesmuligheder og forhold for uddannelse kan styrkes. Vi ønsker med foretrædet at uddybe tre
udvalgte anbefalinger:
Udbyd uddannelse, der stemmer overens med de indsattes uddannelsesniveau og -efterspørgsel
Styrk erhvervsfaglige uddannelser
Tidssvarende digitalisering af arrester og fængsler
Til ovennævnte anbefalinger følger en række konkrete tiltag, som Tænketanken Perspektiv vil uddybe ved
foretrædet.
Om undersøgelsen
Rapporten ”Uddannelse til Indsatte” omhandler indsattes egne oplevelser, kritikker og tanker om uddannelse
under varetægt og afsoning. Rapporten er den største af sin slags i mere end et årti, og knapt 40 % af alle
indsatte har deltaget i undersøgelsen. Undersøgelsen er udført i 29 arrester, åbne- og lukkede fængsler samt
udslusningsfængsler. Undersøgelsen baserer sig på 1730 spørgeskemabesvarelser og 41 interview. Rapporten
udkommer torsdag d.25. maj 2023.
Hvorfor uddannelse til indsatte?
Danmarks tilslutning til konventioner og internationale regler forpligter til at sikre indsattes ret til uddannelse.
Samtidig ved vi, at uddannelse under afsoning kan skabe muligheder for yderligere uddannelse eller arbejde
efter løsladelse, og at uddannelse kan være med til at sænke recidivitet, altså tilbagefald til kriminalitet
12
. Det
er både til gavn for den enkelte og for samfundsøkonomien
3
. Alligevel viser en opgørelse, at antallet af
indsatte i uddannelse er faldet fra 14 % i 2016 til 7 % i 2021
4
. Rapporten ”Uddannelse til Indsatte” er set i
lyset heraf et tidssvarende indblik i indsattes adgang til og muligheder for uddannelse.
1
2
Andersen, L.H. 2021
Justitsministeriets Forskningskontor 2015
3
Justitsministeriet 2021
4
Rasmussen, B.C. 2021, 29. april
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 190: Henvendelse af 17/5-2023 fra Tænketanken Perspektiv om anmodning om foretræde vedr. indsattes adgang til og forhold for uddannelse
2711596_0002.png
Om Tænketanken Perspektiv
Tænketanken Perspektiv er en uddannelsespolitisk tænketank, der tager sit udgangspunkt i elever og
studerendes hverdag. Det gør vi, fordi vi tror på, at dem, der har deres hverdag på
uddannelsesinstitutionerne, er den vigtigste kilde til viden om vores uddannelsessystem. Perspektiv er en
selvstændig forening, der arbejder uafhængigt af partipolitiske og økonomiske interesser.
Venlig hilsen
Sofie Amalie Poulsen
Projektleder Tænketanken Perspektiv
[email protected]
-----------------------------------------------------
Litteratur
Andersen, L. H. (2021)
Bilag 25 fra Præsentationer fra temamødet den 6. oktober 2021 om resocialisering og
uddannelse
for
afsonere
i
Kriminalforsorgen
i
Retsudvalget.
Kan
tilgås
her:
https://www.ft.dk/samling/20211/almdel/REU/bilag/25/2463952.pdf
Justitsministeriets Forskningskontor (2015)
Præventive effekter af straf og andre tiltag over for
lovovertrædere
-
en
forskningsoversigt.
Justitsministeriet.
Kan
tilgås
her:
https://www.justitsministeriet.dk/sites/default/files/media/Arbejdsomraader/Forskning/Forskningsrapport
er/2015/Resocialiseringsrapport%20%202015.pdf
Justitsministeriets Forskningskontor (2021)
Økonomiske konsekvenser af indsatser over for
indsatte – Den Socialøkonomiske Investeringsmodel – 1. delrapport.
Justitsministeriet. Kan tilgås
her:
https://www.justitsministeriet.dk/wp-content/uploads/2021/09/Oekonomiske-konsekvenser-af-
indsatser-over-for-indsatte-Den-Socialoekonomiske-Investeringsmodel-1.-delrapport-2.pdf
Rasmussen, B. C. (2021, 29. april)
Langt færre indsatte uddannes: Vejen til et bedre liv efter fængslet er blevet
sværere. Kristelig Dagblad.
Kan tilgås her:
https://www.kristeligt-dagblad.dk/danmark/langt-faerre-indsatte-
uddannes-antallet-af-indsatteder-uddanner-sig-er-halveret-paa-bare