Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2710525_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
18. april 2023
Sagsbeh: Ketilbjørn Hertz
Dok.:
2750976
3.4 Lettelse af domsskrivningen
Baggrund
Retsplejeloven fastlægger alene de grundlæggende rammer for affattelsen
af domme, og der er stor mulighed for individuel variation mellem forskel-
lige retter og forskellige dommere med hensyn til affattelsen af domme.
1
Hertil kommer, at affattelsen af en dom i høj grad afhænger af omstændig-
hederne i den konkrete sag.
Domme skal ifølge retsplejeloven bl.a. indeholde en fremstilling af sagen,
herunder i fornødent omfang en gengivelse af de afgivne forklaringer.
Domme i civile sager skal endvidere indeholde en gengivelse af parternes
anbringender, og domme i straffesager skal endvidere indeholde en gengi-
velse af tiltalen.
2
Det afhænger af den konkrete sags omstændigheder, hvor omfattende frem-
stillingen af sagen bør være, og de afgivne forklaringer skal gengives, i det
omfang det er nødvendigt, for at dommen kan
”stå
alene”, dvs. kan forstås
af personer, der ikke i øvrigt kender sagen, og som ikke har adgang til sagens
dokumenter. Dommen bør derfor altid som minimum indeholde en helt kort-
fattet gengivelse af forklaringer, som har haft betydning for afgørelsen, en-
ten i et selvstændigt afsnit eller som en del af begrundelsen for resultatet.
3
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
1
2
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 646.
Retsplejelovens § 218 a, stk. 1.
3
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 646.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0002.png
I straffesager behøver forklaringer, som er lydoptaget, ikke at blive gengivet
i retsbogen,
4
og i så fald kan gengivelse af forklaringen i dommens fremstil-
ling af sagen undlades.
5
Ankes dommen, skal forklaringen gengives i rets-
bogen, og gengivelsen anses som et bilag til dommen.
6
I byretsdomme i civile sager, som er afgjort med én juridisk dommer, kan
sagsfremstillingen begrænses til en kort angivelse af parternes anbringen-
der, hvis der samtidig gives en udførlig begrundelse for afgørelsen.
7
Ankes
en dom med en sådan kort sagsfremstilling, skal retten give en supplerende
redegørelse for sagen.
8
Muligheden for at begrænse sagsfremstillingen i byretsdomme i civile rets-
sager blev indført i 1984. Det fremgår af forarbejderne, at baggrunden var,
at dommene dengang efter den gennem flere år udviklede tradition som re-
gel var meget fyldige og ud over begrundelsen for resultatet (domspræmis-
serne) indeholdt en fuldstændig fremstilling af sagens faktiske omstændig-
heder, herunder af bevisførelsen (partsforklaringer, vidneforklaringer, syns-
og skønserklæringer mv.). Arbejdet med udfærdigelse af domme i civile
retssager var som følge heraf meget tidskrævende og udgjorde efterhånden
med det stigende sagsantal en betydelig belastning af domstolene.
9
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at ordningen indebærer, at det nor-
malt vil være tilstrækkeligt i dommen alene at medtage parternes påstande,
en kort gengivelse af deres anbringender, domsbegrundelse og domskonklu-
sion, og at det således ikke er nødvendigt at gengive bevisførelsen under
sagen (parts- og vidneforklaringer, dokumenter mv.).
10
Om dommen bør af-
fattes i kort form eller på traditionel vis med en fuldstændig sagsfremstilling,
skal ifølge forarbejderne afgøres af retten på grundlag af en vurdering af den
enkelte sag, og retten skal ved afgørelsen heraf tage hensyn til tilkendegi-
velser fra parterne.
11
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at en dom skal opfylde forskellige
formål. Dommen skal indeholde en afgørelse af tvisten i en sådan form, at
den er egnet til om nødvendigt at kunne fuldbyrdes i fogedretten. Det skal
af dommen fremgå, hvilket retligt og faktisk grundlag retten har lagt til
4
5
Retsplejelovens § 712, stk. 1.
Retsplejelovens § 218 a, stk. 5.
6
Retsplejelovens § 712, stk. 1, nr. 3, og stk. 2.
7
Retsplejelovens § 218 a, stk. 2, der viderefører det tidligere gældende § 366 a, stk. 2.
8
Retsplejelovens § 218 a, stk. 4.
9
Folketingstidende 1983-84, tillæg A, spalte 1615.
10
Id.
11
Id.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0003.png
grund for afgørelsen, så parterne har mulighed for at bedømme rimeligheden
af dommen og dermed af en eventuel anke. Dommen skal endvidere kunne
danne grundlag for behandling i en ankeinstans og skal derfor bevare de
beviser, der er indgået i vurderingen af det faktiske grundlag for afgørelsen
(parts- og vidneforklaringer mv.). Endelig skal dommen kunne give grund-
lag for præjudikatsvirkning og for retsvidenskabelig behandling, hvilket
navnlig gælder højesterets- og landsretsafgørelser.
12
Hvis alle de nævnte formål skulle tilgodeses fuldt ud, ville dommene ofte
blive forholdsvis lange, idet der måtte medtages en fuldstændig sagsfrem-
stilling, herunder navnlig en udførlig gengivelse af bevisførelsen under sa-
gen. For langt de fleste domme var det imidlertid tilstrækkeligt, at dommen
havde en sådan form, at den dels kunne anvendes som grundlag for tvangs-
fuldbyrdelse, dels give parterne en rimelig begrundelse i faktisk og retlig
henseende for domsresultatet.
Dette gjaldt navnlig for byretterne. Kun en meget lille del (ca. 10 pct.) af
dommene fra byretterne blev anket til landsretten. Det var derfor ikke nød-
vendigt at udforme alle domme ved byretten på en sådan måde, at de umid-
delbart var egnede til at danne grundlag for ankebehandling. Rettens be-
grundelse for domsresultatet ved angivelse af de faktiske og retlige omstæn-
digheder, der er lagt vægt på, ville sædvanligvis for parterne og deres advo-
kater, der havde kendskab til det for byretten passerede, herunder de angivne
forklaringer, være tilstrækkelig til, at parterne kunne tage stilling til spørgs-
målet om anke.
13
Sager, som på grund af deres særlige betydning for parterne eller deres be-
skaffenhed i øvrigt klart adskilte sig fra typiske byretssager, burde dog som
hidtil indeholde en fuldstændig fremstilling af sagen. Herved tilgodesås
også hensynet til præjudikatsværdien og mulighederne for retsvidenskabelig
behandling af væsentlige domsafgørelser.
14
Den supplerende redegørelse, hvis dommen ankes, skal ifølge forarbejderne
navnlig indeholde en gengivelse af de under sagen afgivne parts- og vidne-
forklaringer, hvorimod det normalt ikke vil være nødvendigt at referere sa-
gens dokumenter. Om parternes procedure, i det omfang den ikke er med i
12
13
Betænkning nr. 994/1983 side 146.
Betænkning nr. 994/1983 side 146-147.
14
Betænkning nr. 994/1983 side 147.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0004.png
dommen, bør gengives i den supplerende redegørelse, må afhænge af sagens
karakter.
15
I 2014 blev der indført mulighed for, at byretsdomme i sager, som er afgjort
med tre juridiske dommere, kan affattes med forkortet sagsfremstilling.
16
Det forudsættes i forarbejderne, at en begrænset sagsfremstilling er mere
udførlig end blot en angivelse af parternes anbringender, og at retten i til-
fælde af anke giver en supplerende redegørelse for sagen.
17
Anvendelse i praksis
Domstolsstyrelsen har oplyst, at de fleste byretsdommere som oftest be-
grænser sagsfremstillingen i almindelige civile sager. Når der skrives læn-
gere sagsfremstillinger, er det ofte ud fra en forventning om, at dommen vil
blive anket, idet dommerens arbejde med sagen dermed færdiggøres på én
gang i stedet for, at dommeren efterfølgende skal udarbejde en supplerende
redegørelse. I praksis indeholder den supplerende redegørelse, når en ”kort”
byretsdom ankes, et referat af de afgivne forklaringer, så det er i givet fald
forklaringerne, dommeren i disse tilfælde medtager i dommen.
Det forekommer, at domme, der indeholder en kort sagsfremstilling og de
afgivne forklaringer, angiver at være affattet i medfør af reglen om ”korte”
domme.
18
Dette angives også undertiden i domme med en kort sagsfremstil-
ling i sager, hvor der ikke har været afgivet forklaringer, og hvor dommen
derfor i sagens natur ikke gengiver nogen forklaringer. I begge tilfælde vil
der i tilfælde af anke ikke blive udarbejdet nogen supplerende redegørelse,
og henvisningen til reglen om ”korte” domme er i realiteten alene en oplys-
ning til landsretten om, at dommen ikke indeholder en klassisk fuldstændig
sagsfremstilling.
I sager med tre juridiske dommere er der i højere grad en tendens til, at
dommen indeholder en længere sagsfremstilling, og at en del tekst fra sa-
gens bilag bliver gengivet. Forklaringerne vil ofte fremgå i deres fulde
længde. Dette skyldes bl.a., at sådanne sager ofte bliver anvendt i uddannel-
ses- og evalueringsøjemed i forhold til uddannelsesfuldmægtige.
15
16
Betænkning nr. 994/1983 side 148.
Retsplejelovens § 218 a, stk. 3.
17
Folketingstidende 2013-14, A, L 178 som fremsat, side 117.
18
Retsplejelovens § 218 a, stk. 2, 2. pkt., foreskriver, at dette skal oplyse.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0005.png
I straffesager i byretten er det udgangspunktet, at forklaringer, der afgives
under hovedforhandlingen eller et retsmøde med henblik på afgørelse som
tilståelsessag, lydoptages.
19
I helt kortvarige sager, hvor hovedforhandlingen varer mindre end 1 time og
ofte højst �½ time, og hvor der alene afgives én eller nogle få korte forkla-
ringer, vil nogle dommere formentlig vælge at gengive forklaringen eller
forklaringerne i dommen, selv om det ikke er et krav, hvis dommen ikke
ankes. Andre dommere vælger ikke at gengive forklaringerne i dommen.
I lidt større sager, hvor hovedforhandlingen varer fra 1 time op til 2-3 dage,
vil de fleste dommere formentlig gengive forklaringerne i dommen, hvis
dommen er blevet anket ved domsafsigelsen, eller dommeren i øvrigt anser
det for sandsynligt, at dommen vil blive anket. De fleste dommere foretræk-
ker nemlig i givet fald at gengive forklaringerne i forlængelse af domsafsi-
gelsen (samme dag eller en af de nærmeste dage), hvor forklaringerne er i
frisk erindring, frem for at vende tilbage til sagen på et senere tidspunkt,
hvor dommeren i mellemtiden har behandlet og haft sin opmærksomhed på
et antal andre sager. Hvis dommen er blevet modtaget ved domsafsigelsen,
eller dommeren i øvrigt anser det for usandsynligt, at dommen vil blive an-
ket, vil dommeren derimod normalt ikke gengive forklaringerne i dommen.
I de tilfælde, hvor dommeren ikke har gengivet forklaringerne i dommen,
og dommen senere ankes, kan dommeren ved nogle byretter anmode en kon-
torfunktionær om ud fra lydoptagelsen at skrive et udkast til gengivelsen af
forklaringerne i retsbogen, som dommeren herefter gennemgår, retter og
godkender. Alternativt udfærdiger dommeren selv gengivelsen i retsbogen
på grundlag af sine notater fra hovedforhandlingen eller lydoptagelsen.
I store sager, hvor hovedforhandlingen strækker sig over et antal dage for-
delt på to eller flere uger, vil forklaringerne normalt løbende blive gengivet
i retsbogen og til sin tid blive medtaget i dommen. En løbende gengivelse i
retsbogen, sådan at parterne har adgang til gengivelsen under den videre
bevisførelse og under forberedelsen af deres procedure, er i omfattende sa-
ger som regel nødvendig af hensyn til en forsvarlig behandling af sagen.
Ved nogle byretter deltager der i sådanne langvarige sager en retssekretær
(kontorfunktionær) i den del af hovedforhandlingen, hvor der afgives for-
klaringer, og retssekretæren skriver et udkast til gengivelsen af forklarin-
gerne i retsbogen, som dommeren herefter gennemgår, retter og godkender.
19
Retsplejelovens § 711, stk. 1.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0006.png
I straffesager i landsretten lydoptages forklaringer ikke, og det er som følge
heraf et krav, at det væsentlige indhold af forklaringerne optages i retsbo-
gen.
20
I længevarende sager vil det ligesom i byretten normalt ske løbende,
og forklaringerne vil normalt også blive gengivet i dommen. I andre sager
er det almindeligt, at forklaringerne gengives i dommen, og at retsbogen for
sit vedkommende henviser til gengivelsen i dommen.
Den norske retsplejelov for civile retssager bestemmer, at domme skal in-
deholde en fremstilling af sagen, parternes påstande med påstandsgrundlag
og rettens vurdering.
21
Sagsfremstillingen og redegørelsen for påstands-
grundlagene skal koncentreret beskrive det retsforhold, der er tvist om, sa-
gens baggrund og parternes retlige og faktiske anførsler, i det omfang det er
nødvendigt for at forklare afgørelsen.
22
Derefter redegør retten for den be-
visvurdering og retsanvendelse, som afgørelsen bygger på.
I småsager skal dommen dog i stedet kort forklare, hvad sagen angår, gen-
give parternes påstande og påstandsgrundlag og redegøre for de momenter,
som retten har lagt afgørende vægt på.
23
Den norske retsplejelov for straffesager bestemmer, at domme skal inde-
holde en kort fremstilling af sagens genstand med de krav, som er gjort gæl-
dende, og en begrundelse.
24
Findes tiltalte skyldig, skal begrundelsen be-
stemt og udtømmende angive det sagsforhold, retten har fundet bevist som
grundlag for dommen, og de grunde, retten har lagt vægt på ved fastsættelse
af straffen. Det skal oplyse, om det er tillagt formildende betydning, at til-
talte har bidraget til opklaringen af forbrydelsen eller af andres forbrydelser,
og det bør i så fald angives, hvilken betydning tilståelsen har haft for straf-
udmålingen.
25
Den svenske retsplejelov bestemmer, at domme skal indeholde parternes
påstande og anbringender og en begrundelse med oplysning om, hvad der
er bevist.
26
I straffesager skal anklagemyndighedens sanktionsforlag fremgå
af dommen, hvis anklagemyndigheden finder grund til at tage hensyn til, at
tiltalte har bidraget til opklaringen af forbrydelsen eller af andres forbrydel-
ser.
27
20
21
Retsplejelovens § 710, stk. 1.
Tvisteloven § 19-6, stk. 4.
22
Tvisteloven § 19-6, stk. 5.
23
Tvisteloven § 10-4, stk. 4.
24
Straffeprosessloven § 39, stk. 1, nr. 1 og 2.
25
Straffeprosessloven § 40.
26
Rättegångsbalken kap. 17 § 7, stk. 1, nr. 4 og 5, og kap. 30 § 5, stk. 1, nr. 4 og 5.
27
Rättegångsbalken kap. 30 § 5, stk. 1, nr. 4, 2. led, jf. kap. 45 § 4, stk. 2.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0007.png
I både Norge og Sverige gengives de afgivne forklaringer alene i det om-
fang, retten omtaler forklaringerne i begrundelsen for resultatet, og sags-
fremstillingen indeholder ikke længere citater fra sagens skriftlige beviser.
Den afvigende praksis i Sverige vedrørende de afgivne forklaringer har sam-
menhæng med, at den normale ordning i Sverige er, at der i ankesager i
landsretten afspilles en videooptagelse af de forklaringer, der blev afgivet i
byretten.
Den ligeledes afvigende praksis i Norge har navnlig historisk baggrund, idet
der i Norge ikke har været tradition for, at landsretten havde anden oplys-
ning om indholdet af de forklaringer, der blev afgivet i byretten, end hvad
der fremgik af begrundelsen for byrettens afgørelse. I nyere tid forekommer
det i civile sager, at en af parterne med rettens tilladelse lydoptager forkla-
ringerne i byretten og fremlægger en udskrift heraf ved anke til landsretten,
som kan foreholdes vidnerne, hvis deres forklaring for landsretten afviger
fra det, de forklarede i byretten.
28
Endvidere har der været gennemført en
forsøgsordning i visse retskredse i civile sager og straffesager svarende til
den svenske ordning med videooptagelse af forklaringer i byretten, som af-
spilles i landsretten.
29
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om at ændre den almindelige regel om
affattelse af domme med henblik på, at sagsfremstillingen i en byretsdom i
en civil sag skal give en koncentreret beskrivelse af sagen og ikke gengive
sagens skriftlige beviser.
Den koncentrerede beskrivelse forudsættes at være helt kort og kan af-
hængig af sagens karakter f.eks. angive, hvem parterne er, og hvad deres
relation er, hvad hovedtvisten i sagen er, parternes påstande og hvordan de
er opgjort, og hvordan sagen er blevet behandlet. I vidt omfang vil en sådan
sagsfremstilling svare til den indledning, en civil dom normalt indeholder i
dag.
I mere omfattende sager vil den koncentrerede beskrivelse afhængig af sa-
gens karakter kunne være længere end i flertallet af sager. Det kan herudover
også i nogle af de mindre omfattende sager afhængig af sagens karakter
være hensigtsmæssigt at medtage en lidt længere beskrivelse af sagen, end
der normalt fremgår af dommens indledning i dag.
28
29
Høyesteretts kendelse af 14. december 2020 i sag HR-2020-2411-U.
https://www.domstol.no/no/domstoler/tingrett/sor-rogaland-tingrett/opptak-i-retten
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0008.png
Dommens begrundelse vil skulle skrives, så den kan forstås alene med refe-
rence til den koncentrerede beskrivelse af sagen i sagsfremstillingen.
Forslaget indebærer i vidt omfang en kodificering af den praksis for udform-
ningen af domme, som har udviklet sig i det store flertal af sager, der afgøres
med én juridisk dommer.
I byretssager, der afgøres med tre juridiske dommer, indebærer forslaget, at
dommen fremover ikke skal gengive selve de skriftlige beviser i dommens
sagsfremstilling. Det kan som beskrevet ovenfor i stedet være relevant med
en lidt længere beskrivelse af sagen end blot dommens indledning.
Forslaget medfører en konsekvensændring af reglerne om byretsdomme
uden fuldstændig sagsfremstilling,
30
sådan at disse regler fremover angår
domme uden gengivelse af afgivne forklaringer og bliver ens for sager med
én dommer og sager med tre dommere. Der vil herunder stadig være behov
for, at retten efterfølgende gengiver afgivne forklaringer i retsbogen, hvis en
dom uden gengivelse af forklaringerne ankes, jf. også pkt. 4 nedenfor.
Udvalget finder, at en sådan ændring ikke væsentligt vil forringe dommens
brugsværdi for parterne eller for ankeinstansen, hvis dommen ankes. Civile
retssager behandles digitalt på domstolenes sagsportal, og parterne og anke-
instansen har digital adgang til alle sagens dokumenter, og en koncentreret
beskrivende sagsfremstilling vil kunne være mindst lige så overskuelig som
en længere sagsfremstilling med citater fra sagens dokumenter. Det er des-
uden forudsat, at dommens begrundelse er skrevet, så den kan forstås alene
med reference til den koncentrerede beskrivelse af sagen i dommen.
For parterne og for ankeinstansen, hvis dommen ankes, er behovet for, hvad
der skal fremgå af dommen, i realiteten ikke forskelligt afhængig af, om
dommen afsiges med én eller tre juridiske dommere. Dommen skal under
alle omstændigheder angive, hvilke faktiske omstændigheder retten har lagt
til grund, og hvordan retten har anvendt retsreglerne, og dette vil i alle til-
fælde fremgå af dommens begrundelse.
For dommerne vil en sådan ændring lette arbejdet med domsskrivningen i
de tilfælde, hvor der i dag helt eller delvist udarbejdes en sagsfremstilling.
Selv om sagens dokumenter foreligger i digital form, og citater herfra derfor
30
Retsplejelovens § 218 a, stk. 2-4.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0009.png
kan kopieres digitalt, kræver det en del arbejde at kopiere relevante dele af
de enkelte dokumenter til dommens sagsfremstilling.
For offentligheden og retsvidenskaben vil det i nogle tilfælde være mere
overskueligt med en koncentreret sagsfremstilling, men der kan også være
tilfælde, hvor der vil være detaljer, som andre end parterne og en eventuel
ankeinstans ikke vil få kendskab til. Der er imidlertid allerede hjemmel til i
byretsdomme med én juridisk dommer at udelade sagsfremstillingen og i
byretsdomme med tre juridiske dommere at forkorte sagsfremstillingen.
Ændringen vil således understøtte udbredelsen og ensretningen af en i for-
vejen etableret praksis, der i vidt omfang følges ved byretterne i dag.
Udvalget kan på den baggrund anbefale, at den almindelige regel om affat-
telse af domme ændres, sådan at sagsfremstillingen i en byretsdom i en civil
sag skal give en koncentreret beskrivelse af sagen og ikke gengive sagens
skriftlige beviser.
Udvalget bemærker, at det i forbindelse med en gennemførelse af forslaget
kan overvejes, om et lignende tiltag vil være hensigtsmæssigt for landsrets-
domme.
I forhold til de økonomiske konsekvenser er det sammenfattende vurderin-
gen, at der på det foreliggende grundlag ikke kan identificeres et tidsbespa-
relsespotentiale, der vil kunne medvirke til en reel ressourcefrigørelse i by-
retterne ved en gennemførelse af forslaget. Det skyldes, at der i vidt omfang
er tale om så begrænsede ændringer set i forhold til den nuværende praksis.
2.
Udvalget har overvejet et forslag om at give mulighed for at udelade gen-
givelsen af parternes anbringender i domme i civile sager, hvis parternes
anbringender under hovedforhandlingen er i overensstemmelse med på-
standsdokumenterne, og påstandsdokumenterne eller et uddrag heraf med-
tages som bilag til dommen.
Ordningen vil omfatte sager, hvor retten har bestemt, at parterne skal indle-
vere et endeligt påstandsdokument.
31
Ordningen vil ikke omfatte småsager,
hvor der ikke er hjemmel til at bestemme, at parterne skal indlevere et en-
deligt påstandsdokument,
32
og hvor retten i øvrigt som udgangspunkt skal
udarbejde en fortegnelse over parternes påstande, anbringender og beviser
31
32
Retsplejelovens § 357, stk. 1.
Retsplejelovens § 406, stk. 6.
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0010.png
(hvorfra dommens gengivelse af parternes anbringender kan tages, hvis an-
bringenderne er de samme under hovedforhandlingen).
33
For forslaget taler, at byretterne i dag bruger en del tid på at gengive parter-
nes anbringender,
hvad enten dommeren skriver gengivelsen ”fra bunden”
eller kopierer tekst fra påstandsdokumenterne og tilretter denne.
Imod forslaget taler, at det, parterne har anført til støtte for deres påstande,
er en central del af sagen og har afgørende betydning for forståelsen af dom-
men, bl.a. fordi retten i almindelige civile sager kun kan tage hensyn til an-
bringender, som parterne har gjort gældende.
34
At medtage påstandsdokumenterne eller et uddrag af dem som bilag til dom-
men, imødekommer til en vis grad denne indvending. Spørgsmålet er dog,
om det vil kræve mindre arbejde at medtage påstandsdokumenterne eller et
uddrag af dem som bilag til dommen, end retterne generelt i dag bruger på
at gengive parternes anbringender i selve dommen.
Det vil heller ikke fremstå som brugervenligt, at parternes anbringender skal
findes i et bilag til dommen og ikke på det naturlige sted i dommens krono-
logi over påstande, anbringender, rettens begrundelse og resultatet. Hertil
kommer tilfælde, at ordningen ikke vil kunne omfatte tilfælde, hvor anbring-
enderne ændres under hovedforhandlingen, og at dommene derfor vil få et
uensartet præg.
Det opfattes af nogle som et problem, at dommes gengivelse af parternes
anbringender baseret på påstandsdokumenterne kan komme til at fylde vold-
somt meget i forhold til resten af dommen. Det er dog et spørgsmål, hvor
stor forskel det reelt vil gøre at flytte anbringenderne til et bilag, der må
betragtes som en integreret del af dommen.
Udvalget finder, at det ikke er et stort problem, at domme ofte gengiver par-
ternes anbringender ved ordret citat fra parternes påstandsdokumenter. Ud-
valget forudsætter herved, at retten i sagens natur særskilt angiver, hvis en
part under hovedforhandlingen har fremsat et nyt anbringende eller har fra-
faldet et anbringende. For så vidt angår frafaldne anbringender kan retten
alternativt undlade at medtage frafaldne anbringender i citatet, idet de f.eks.
erstattes af udeladelsesprikker.
33
34
Retsplejelovens § 406, stk. 5.
Retsplejelovens § 338, 2. led.
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0011.png
Udvalget anser det heller ikke for en forbedring hverken indholdsmæssigt
eller fremtrædelsesmæssigt, hvis parternes påstandsdokumenter i stedet op-
trykkes som et bilag til dommen.
Udvalget kan på den baggrund ikke anbefale at ændre loven for at give mu-
lighed for at udelade gengivelsen af parternes anbringender i domme i civile
sager, heller ikke sådan at påstandsdokumenterne eller et uddrag heraf med-
tages som bilag til dommen.
35
Udvalget tilføjer, at det reelle problem formentlig er, at der en tendens til, at
parterne udfærdiger meget lange påstandsdokumenter tenderende til sam-
menfattende processkrifter, og at det ikke er hensigtsmæssigt at søge at løse
dette problem ved at ændre reglerne om skrivning af dommen, der er rettens
produkt.
Udvalget bemærker, at der som supplement til de behandlede tiltag kan
overvejes tiltag, der mere direkte adresserer problemet med påstandsdoku-
menter, der er væsentligt længere, end sagens problemstillinger kan be-
grunde. Da det imidlertid i høj grad afhænger af sagens omstændigheder,
hvor omfangsrigt et påstandsdokument rimeligvis bør være, vil sådanne til-
tag dog kunne kræve mere dybtgående overvejelser.
Det vil være et nybrud f.eks. at fastsætte begrænsninger på omfanget af på-
standsdokumenter, og det vil i så fald skulle overvejes, om administrationen
af sådanne begrænsninger vil medføre et sådant merarbejde for retterne og
parterne, at det kommer til at stå i misforhold til gevinsten ved de forbedrede
påstandsdokumenter. Der vil kunne fastsættes vejledende retningslinjer, så-
dan som det er sket i Højesteret,
36
men det er ikke sikkert, at vejledende
retningslinjer i praksis vil få lige så stor gennemslagskraft ved byretterne og
landsretterne som i Højesteret, hvis vejledning er blevet til i et samarbejde
med de advokater, der møder i Højesteret, og hvor advokaterne traditionelt
og i kraft af Højesterets stilling i domstolssystemet er meget lydhøre over
for Højesterets henstillinger.
35
Udvalget har ikke bemærkninger til, at der allerede i dag findes enkelte eksempler på, at
meget omfattende påstandsdokumenter i praksis er blevet medtaget som bilag til en dom.
Udvalget har alene forholdt sig til indførelsen af en generel ordning ved lov.
36
Højesterets vejledning om civile ankesager angiver, at der normalt udarbejdes sammen-
fattende processkrifter i stedet for påstandsdokumenter, og at et sammenfattende proces-
skrift som udgangspunkt ikke bør være længere end 10-15 sider, idet det dog kan være
længere navnlig i større sager med et omfangsrigt og/eller kompliceret faktum. Disse vej-
ledende retningslinjer for ankesager i Højesteret er ikke bindende for parterne.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
Udvalget kan anbefale, at der arbejdes videre med disse spørgsmål i et egnet
forum.
3.
Udvalget har overvejet arbejdsgangene i forbindelse med gengivelsen i
dommen eller retsbogen af afgivne forklaringer.
For år tilbage var det almindeligt, at der i straffesager i byretten deltog en
protokolfører (kontorfunktionær), som bl.a. havde til opgave at skrive ud-
kast til gengivelsen i retsbogen af de afgivne forklaringer. Det forekom også,
at dommeren dikterede gengivelsen til retsbogen, mens den, der havde afgi-
vet forklaringen, stadig var til stede og kunne bekræfte (”vedstå”) gengivel-
sen.
Som følge en gradvis reduktion af antallet af kontorfunktionærer ved byret-
terne over en længere årrække er det derimod i dag udgangspunktet, at der
ikke deltager protokolfører i straffesager i byretten. I straffesager uden læg-
dommere og i domsmandssager påhviler det derfor i dag dommeren ud over
retsledelsen at håndtere bl.a. udstyr til lydoptagelse, videoafhøring og af-
spilning af lyd- eller billedoptagelse som led i bevisførelsen. Selv om for-
klaringer i straffesager i byretten som udgangspunkt lydoptages, foretræk-
ker de fleste dommere også løbende at tage notater, mens forklaringen afgi-
ves. I domsmandssager kan notaterne være nyttige under voteringen med
domsmændene, og i alle sager er det betydeligt lettere for dommeren at gen-
give forklaringerne i retsbogen på grundlag af sådanne notater end på grund-
lag af lydoptagelsen.
Ved nogle byretter forekommer det stadig i længerevarende straffesager, at
der medvirker en protokolfører i straffesager i byretten i den del af hoved-
forhandlingen, hvor der afgives forklaringer. Ved nogle retter gælder dette
også i nævningesager. Protokolføreren skriver i givet fald et udkast til gen-
givelsen i retsbogen af afgivne forklaringer, som dommeren
eller i næv-
ningesager dommerne efter nærmere indbyrdes aftale
herefter gennemgår
og tilretter.
Udvalget har i den forbindelse overvejet muligheden for at udvide anven-
delsen af protokolførere i straffesager i forhold til det nuværende niveau.
Protokolføreren vil først og fremmest kunne skrive udkast til gengivelsen i
retsbogen af afgivne forklaringer samt betjene det tekniske udstyr, sådan at
dommeren kan koncentrere sig om retsledelsen, eventuelle processuelle
spørgsmål, som opstår under hovedforhandlingen, samt ikke mindst om
12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
sagens indhold, som retten (dommeren og eventuelt medvirkende lægdom-
mere) skal tage stilling i dommen.
Udvalget bemærker, at en øget anvendelse af protokolførere i straffesager
kun vil være mulig, hvis antallet af kontorfunktionærer ved byretterne for-
øges, hvilket isoleret set vil medføre merudgifter. Selv om en øget anven-
delse af protokolfører i straffesager vil kunne frigøre dommerressourcer,
fordi dommeren skal bruge mindre tid på at færdiggøre dommen og retsbo-
gen efter hovedforhandlingen, og fordi hovedforhandlingen gennemsnitligt
vil kunne gennemføres på lidt kortere tid, når der deltager protokolfører, er
det udvalgets umiddelbare vurdering, at der ikke samlet set vil ske en res-
sourcefrigørelse i domstolene.
Udvalget peger imidlertid på, at en øget anvendelse af protokolførere vil
kunne give en bedre retsledelse, fordi dommeren aflastes for andre opgaver,
og at dette kan forventes at indvirke positivt på kvaliteten i sagsbehandlin-
gen og på parternes, tilhørernes og offentlighedens opfattelse af rettens og
dermed domstolenes professionalisme og imødekommenhed. Når der delta-
ger en protokolfører, kan dommeren koncentrere sig om retsledelsen og i
højere grad have sin opmærksomhed rettet mod parter og vidner, hvilket kan
have væsentlig betydning for, at disse føler sig set og hørt.
Udvalget bemærker i øvrigt, at byretterne allerede i dag ofte prioriterer at
anvende protokolfører, hvor det har særlig betydning, eksempelvis i grund-
lovsforhør og retsmøder om forlængelse af varetægtsfængsling eller om
straffeprocessuelle indgreb under efterforskningen. Det kan overvejes at un-
dersøge nærmere i andet regi, om der skal være en øget anvendelse af pro-
tokolførere i straffesager. Der vil i den forbindelse bl.a. skulle afdækkes de
økonomiske konsekvenser.
I civile sager medvirker der ikke protokolfører, og de afgivne forklaringer
lydoptages ikke. Dommeren vil derfor altid skulle tage notater, mens der
afgives forklaring, sådan at dommeren har et grundlag for at gengive forkla-
ringerne, hvis det bliver relevant (dvs. hvis sagen ikke forliges, og der skal
afsiges dom, og dommeren vælger at gengive forklaringerne i dommen, eller
hvis en dom uden gengivelse af forklaringerne ankes). At varetage retsle-
delsen er i de fleste tilfælde mindre krævende i civile sager end i straffesa-
ger, og der er også sjældnere behov for at anvende teknisk udstyr. Skal der
anvendes teknisk udstyr, vil en af rettens administrative medarbejdere nor-
malt kunne komme til stede, hvis der er behov for at bistå parterne eller
dommeren med at betjene udstyret.
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
Udvalget finder på den baggrund ikke anledning til at anbefale at anvende
protokolfører i civile sager i byretten.
4.
Udvalget har supplerende overvejet, om det ville være muligt helt eller
delvis at afskaffe gengivelsen i referatform af de afgivne forklaringer, hvil-
ket vil medføre en væsentlig lettelse for byretterne. Det ville betyde, at der
ikke skulle udarbejdes en supplerende redegørelse om de afgivne forklarin-
ger i civile sager, hvis dommen ankes, ligesom der ikke ville skulle skrives
et referat af lydoptagne forklaringer i straffesager, hvis dommen ankes.
Et forholdsvis koncentreret referat af de afgivne forklaringer
i modsætning
til en lyd- eller billed- og lydoptagelse af de afgivne forklaringer og også i
modsætning til en ordret udskrift af de afgivne forklaringer
er imidlertid
et integreret led i den danske appelordning. Ankebehandlingen i landsretten
i både civile sager og straffesager bygger på, at de forklaringer, der blev
afgivet i byretten, er gengivet i koncentreret referatform enten i dommen
eller i en efterfølgende supplerende redegørelse (civile sager) eller retsbog
(straffesager).
Uden et referat af de forklaringer, der blev afgivet i byretten, ville det i alle
tilfælde, hvor der for landsretten er tvist om byrettens bevisresultat, være
nødvendigt, at de pågældende afgav forklaring igen. En sådan fuldstændig
genafhøring vil tage betydeligt længere tid end den eksisterende ordning,
hvor vidnet enten slet ikke afgiver forklaring for landsretten eller alene af-
høres supplerende. Det er netop tilfældet i Norge, hvor der generelt ikke
findes anden gengivelse af forklaringerne i byretten, end hvad der måtte
indgå i dommens begrundelse, og hvor vidnerne i tilfælde af tvist om byret-
tens bevisresultat afhøres igen i landsretten. Norske ankesager tager derfor
generelt længere tid i retten end danske ankesager.
Kun et mindre antal af byretternes domme ankes til landsretten, og kun i en
del af disse ankesager er der tvist om byrettens bevisresultat. Allerede de
gældende regler giver imidlertid mulighed for, at byretten i almindelighed
kun skriver et referat af de afgivne forklaringer, når dommen ankes. Den
eksisterende appelordning medfører dermed i almindelighed ikke ekstra ar-
bejde for byretterne i de sager, der ikke ankes.
Der er også den fordel ved at have et referat af forklaringerne i byretten, at
det dokumenterer en forklaring, der tidsmæssigt ligger tættere på de begi-
venheder, der er forklaret om, og at det kan vise, om et vidne skifter forkla-
ring fra byretten til landsretten. I Norge kan skiftende forklaringer
14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0015.png
dokumenteres ved, at en part i en civil sag med rettens tilladelse lydoptager
forklaringen i byretten og derefter udfærdiger en fuldstændig udskrift af for-
klaringen, sådan at udskriften i påkommende tilfælde kan bruges til forehold
under vidnets forklaring i landsretten. Den norske ordning bygger på en pri-
vat parts initiativ og betaling af udgifterne, og vidnet afgiver stadig en fuld-
stændig forklaring i landsretten, og den norske ordning kan ikke anbefales.
Hvis ordninger som i Sverige eller forsøgsordningen i Norge skal overvejes,
vil det forudsætte mere grundlæggende overvejelser om landsrettens prø-
velse i ankesager. Den svenske ankebehandling har karakter af en efterprø-
velse af, om byrettens afgørelse i forhold til beviserne ført for
byretten
er
korrekt,
37
mens landsretten i Danmark i højere grad vurderer beviser ført for
landsretten.
Endvidere vil en afspilning i landsretten af en videooptagelse af forklarin-
gerne i byretten forlænge hovedforhandlingen i landsretten sammenlignet
med i dag, og belastningen af landsretterne kan være større end byretternes
besparelse ved ikke at skulle lave en supplerende redegørelse eller en rets-
bog med forklaringerne i de sager, der ankes til landsretten. Hertil kommer,
at der ved byretterne ikke er egnet udstyr til videooptagelse af forklaringer
afgivet i retssalen,
38
sådan at der i givet fald også ville skulle afholdes ud-
gifter til anskaffelse heraf.
Det kan imidlertid overvejes at lydoptage forklaringer i civile retssager på
samme måde som forklaringer i straffesager, sådan at rettens kontorperso-
nale kan skrive et udkast til redegørelsen til landsretten, hvis en dom uden
gengivelse af forklaringerne ankes. Dommeren vil stadig skulle bruge tid på
at gennemgå og rette udkastet, men hvis udkastet er godt, vil en sådan ord-
ning lette dommerens arbejde på samme måde som i straffesager. Det er en
forudsætning, at kontorpersonalet har de fornødne kvalifikationer til at
skrive gode referater på grundlag af lydoptagelser, og ordningen kræver an-
sættelse af yderligere kontorpersonale og opkvalificering.
En styrket og forbedret kapacitet til at skrive referater af lydoptagne forkla-
ringer vil også kunne få afsmittende virkning i straffesager, hvor dommer-
nes arbejde tilsvarende lettes, når kontorpersonalet skriver et godt udkast til
referat af lydoptagne forklaringer. I dag skriver dommerne formentlig i en
37
38
Betænkning nr. 1513/2010 side 65.
Det eksisterende videoudstyr er tilpasset afhøring af personer, der befinder sig et andet
sted, og der er ikke installeret et kamera, som kan filme vidnepladsen i retssalen forfra.
15
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710525_0016.png
del tilfælde selv referatet af lydoptagne forklaringer, når en straffedom an-
kes.
Domstolsstyrelsen har på nuværende tidspunkt ikke kendskab til, at der fin-
des talegenkendelsesprogrammer, der er tilstrækkeligt udviklede med en høj
nok kvalitet til, at det kan understøtte domstolenes behov, uden at det vil
medføre meromkostninger til personale, der efterfølgende skal korrigere det
transskriberede.
Det må herved også tages i betragtning, at der er stor forskel på de lydop-
tagne personers måde at tale på, og at talegenkendelse af lydoptagne forkla-
ringer bl.a. derfor adskiller sig afgørende fra talegenkendelse af en bestemt
brugers tale, som talegenkendelsesprogrammet er blevet trænet til at gen-
kende. Hertil kommer, at gengivelsen skal indeholde et koncentreret referat
af indholdet af det, den pågældende har forklaret, og ikke en fuldstændig
gengivelse af alle spørgsmål og svar.
Udvalget kan på den baggrund ikke anbefale ændringer i de eksisterende
ordninger med gengivelsen i referatform af de afgivne forklaringer.
5.
De økonomiske konsekvenser af tiltaget er opsummeret nedenfor,
jf. tabel
1.
Tabel 2
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
I alt
1.-4. Lettelse af domskrivning
Årligt potentiale,
Implementeringsomkostninger
fuldt indfaset
-
-
-
-
Kilde: Justitsministeriet
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser for den øvrige del af straf-
fesagskæden, herunder eventuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt
parallelt med udvalgets arbejde.
16