Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2710524_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
18. april 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2603535
2.2 Fogedforretninger
Baggrund
Fogedretten er en afdeling af byretten, som bl.a. står for tvangsfuldbyrdelse
ved at inddrive forfaldne tilgodehavender og fuldbyrde andre forpligtelser,
der ikke opfyldes frivilligt. Selve forpligtelsen skal som hovedregel være
anerkendt eller fastslået endeligt for at kunne danne grundlag for en foged-
forretning f.eks. ved dom, gældsbrev eller et frivilligt forlig.
Fredningsreglen
Fogedretten fuldbyrder pengekrav ved at foretage udlæg i skyldnerens akti-
ver. I 1976 indførte man en såkaldt fredningsregel, som i en periode skal
frede skyldner fra kreditors udlægsbegæringer. Reglen betyder, at en kredi-
tor, der ikke har fået tilstrækkeligt udlæg til at dække sin fordring, først kan
begære en ny forretning til foretagelse af udlæg, når der er forløbet 6 måne-
der siden sidste forretning. Fogedretten kan også i øvrigt afvise at foretage
udlægsforretning hos en skyldner, hvis fogedretten er bekendt med, at der
inden for de sidste 6 måneder har været afholdt en forretning, hvor det ikke
var muligt at opnå dækning.
1
Fredningsreglen gælder dog ikke, hvis der er rimelig grund til at antage, at
skyldneren ejer aktiver, hvori udlæg kan foretages, eller der i øvrigt forelig-
ger særlige omstændigheder, som gør det rimeligt at afholde udlægsforret-
ning.
2
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
1
2
Retsplejelovens § 490, stk. 1.
Retsplejelovens § 490, stk. 2.
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
Reglerne blev indført efter anbefaling fra et udvalg, der havde til opgave at
foretage en undersøgelse af reglerne om udlæg og udpantning mv. Af be-
tænkningen fremgår, at udvalget finder det uheldigt, at en kreditor med korte
mellemrum kan tvinge skyldneren til at møde, selv om dennes økonomiske
situation er uforandret, og han stadig ikke kan påvise flere aktiver som gen-
stand for udlæg.
Udvalget henviser til, at hvert møde i fogedretten bevirker, at de omkostnin-
ger, som pålægges skyldneren, forøges, og at skyldneren ofte vil miste ar-
bejdsfortjeneste ved at skulle møde i fogedretten. Udvalget anfører endvi-
dere, at 6 måneder skønnes at være et passende tidsrum at afvente, om skyld-
neren har erhvervet nye aktiver, hvori udlæg kan gøres. Af forarbejderne til
lovforslaget fremgår, at reglen utvivlsomt vil afskære en række udlægsfor-
retninger, som ikke tjener noget rimeligt formål.
Justitsministeriet fremsatte i folketingsåret 1972-73 et lovforslag, der skulle
udmønte udvalgets anbefaling. Bestemmelsen var dog udvidet i forhold til
betænkningen, så fredningen varede 1 år og gjaldt over for alle skyldnerens
kreditorer. Under Folketingets behandling rejstes der imidlertid kritik af
Justitsministeriets forslag.
Det blev anført, at det kan være vanskeligt for kreditor nr. 2 at acceptere
insolvenserklæring afgivet over for kreditor nr. 1, der måske ikke er gået
særlig effektivt til værks, og at ordningen muligvis kan misbruges af debi-
torerne. Kritikken fik tilslutning fra Advokatrådet, der desuden fandt, at reg-
len kan give anledning til flere konkursbegæringer. Endelig anførtes, at ord-
ningen ville medføre en forøget administrativ byrde for fogedretterne, en
konsekvens som også domstolene fremhævede. Dette skal muligvis ses i
sammenhæng med, at det blev drøftet, at fogedretterne i forbindelse med
ordningen ville skulle oprette kartoteker over insolvente skyldnere. Proble-
matikken synes ikke relevant i dag, da fogedretterne sidenhen har oprettet
insolvensregistre.
Lovforslaget nåede ikke at blive færdigbehandlet inden folketingsårets ud-
løb og blev fremsat på ny i 1975. Som følge af kritikken blev 1 års-fristen i
forslaget nedsat til 6 måneder. Reglen blev desuden kun gjort ubetinget over
for samme kreditor, mens det for så vidt angår andre kreditorer blev overladt
til fogedretten at afgøre, om forretningen skal fremmes. Det blev overladt
til de enkelte retskredse at afgøre, om det ville være hensigtsmæssigt at op-
rette kartoteker.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0003.png
Fredningsreglen er ikke ændret siden 1976, udover at der i 2007 blev indført
en adgang til at gennemføre udlægsforretning i fredningsperioden, når det
sker med henblik på at afbryde forældelse af et krav.
3
Muligheden for at foretage kontorudlæg
Har fogedretten foretaget udlæg i en skyldners aktiver med henblik på at
tvangsfuldbyrde et pengekrav, må skyldneren ikke råde over de udlagte ak-
tiver på en måde, som kan være til skade for udlægshaveren.
4
Det foretagne
udlæg giver kreditoren ret til at afhente og bortsælge det udlagte på tvangs-
auktion, medmindre der er fastsat en afdragsordning.
5
Fogedretten underretter som udgangspunkt så vidt muligt skyldneren om
tid og sted for forretningen og kan desuden tilsige skyldneren til forretnin-
gen.
6
Dette skal bl.a. sikre hovedreglen om, at skyldner har ret til at påvise
de aktiver, der skal foretages udlæg i.
7
Forretningen kan dog undtagelses-
vist foretages på rettens kontor, selv om skyldneren ikke giver møde eller
træffes, men fogedretten kan også vælge at udsætte forretningen, hvis det
findes ønskeligt, at skyldneren er til stede.
8
Hvis skyldneren er tilsagt for-
retningen, kan fogedretten også bestemme, at skyldneren skal tages i for-
varing af politiet, indtil skyldneren kan fremstilles i fogedretten, hvis tilsi-
gelsen er lovligt forkyndt, og skyldneren ikke har lovligt forfald.
9
En
skyldner kan lade sig repræsentere af en repræsentant.
Aktivet, der søges udlæg i, og fundamentets art afgør, hvor forretningen
kan foretages, hvis skyldneren ikke er mødt. På rettens kontor kan der fo-
retages udlæg
i fast ejendom på baggrund af pantebrev
og visse andre akti-
ver. For øvrige situationer såsom udlæg i fast ejendom, uden at det er på
baggrund et pantebrev, biler, skibe og luftfartøjer, fremstilles skyldner ved
hjælp af politiet, eller der sker udgående fogedforretning.
10
Populært kan
det siges, at udlæg kun kan foretages, hvis man enten har skyldneren, er
på dennes bopæl eller har den genstand, man ønsker at foretage udlæg i.
Det betyder, at fogedretten ikke kan foretage udlæg i fast ejendom på kon-
toret, hvis skyldner ikke er mødt. Hvis fogedretten, efter at have konstate-
ret at skyldner ikke er mødt, kører til skyldners bopæl, kan fogedretten
3
4
Retsplejelovens § 490, stk. 3.
Retsplejelovens § 519, stk. 1.
5
Retsplejelovens § 538.
6
Retsplejelovens §§ 493 og 494.
7
Retsplejelovens § 517.
8
Retsplejelovens § 495, stk. 1, 1. pkt.
9
Retsplejelovens § 494, stk. 2.
10
Retsplejelovens § 495, stk. 1.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0004.png
derimod foretage udlægget der, selv om skyldner ikke træffes. Fogeden
kan med fornøden magt skaffe sig adgang til skyldnerens værelser og gem-
mer, hvis dette er proportionelt med hensynet til beskyttelsen af privatli-
vets fred.
11
Reglerne er med visse ændringer indført på baggrund af udlægsudvalgets
anbefaling. I lovforslaget, fremsat i folketingsåret 1972-73 og igen i 1975-
76, er det
præciseret, at en fogedforretning i almindelighed kun kan foreta-
ges på rettens kontor, hvis skyldneren giver møde eller fremstilles. Det fo-
reslås desuden, at udlæg i fast ejendom i henhold til pantebrev dog foretages
på rettens kontor, selv om skyldneren ikke er mødt.
Dette begrundes med, at det i almindelighed ikke er nødvendigt, at skyldne-
ren er til stede under forretningen, og denne kan i de fleste tilfælde lige så
godt foretages på rettens kontor som på ejendommen, hvorved omkostnin-
ger spares. Det kan endvidere ses i sammenhæng
med, at skyldneren i disse
tilfælde ikke gennem sin almindelige ret til at påvise, hvilke aktiver der
skal foretages udlæg i, har mulighed for at afværge udlægget, idet udlæg
for krav, der er sikret ved pant, altid kan foretages i det pantsatte aktiv, og
at panthaveren ikke kan påtvinges en afdragsordning.
12
I 2003 blev reglerne udvidet, så udlæg i boligandele mv. blev sidestillet
med udlæg i fast ejendom i relation til en panthavers mulighed for på fo-
gedretskontoret at få foretaget udlæg i pantet, selv om skyldneren ikke er
til stede. Det skete efter anbefaling fra en arbejdsgruppe om pant og udlæg
i andele, der anførte, at der ved udlæg i boligandele ikke vil være tvivl om
ejerforholdene eller udlægsgenstandens identitet i lighed med panteret-
tigheder i fast ejendom.
I 2017 udvidede man ordningen for kontorudlæg til visse krav, som er sik-
ret ved lovbestemt pant i det udlagte. Dette skete efter anmodning fra
Domstolsstyrelsen for at øge sikkerheden for fogederne ved udkørende fo-
gedforretninger med henvisning til, at fogederne med udvidelsen fik
samme muligheder som pantefogeder.
Justitsministeriet fandt udvidelsen ubetænkelig henset til, at det fremgår af
tingbogen, hvor udlægsgenstanden
den faste ejendom
befinder sig, li-
gesom sikkerheden for kravet i øvrigt er særligt hjemlet ved lov. Hertil
kommer, at skyldneren i de nævnte tilfælde ikke gennem sin almindelige
11
12
Retsplejelovens § 498.
Retsplejelovens § 517, stk. 2, og § 525, stk. 3.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0005.png
ret til at påvise, hvilke aktiver der skal foretages udlæg i, har mulighed for
at afværge udlægget, idet udlæg for krav, der er sikret ved pant, altid kan
foretages i det pantsatte aktiv.
13
Af forarbejderne fremgår det endvidere, at det normalt ikke er påkrævet at
foretage en omkostningstung udkørende fogedforretning ved udlæg for
krav tillagt udpantningsret, som er sikret ved lovbestemt pant i en fast ejen-
dom. Ifølge forarbejderne indebar udvidelsen en ressourcemæssig bespa-
relse for såvel domstolene som sagens parter.
I 2021 blev der endvidere skabt mulighed for, at der fra rettens kontor kan
foretages udlæg i beslaglagt gods, der er i politiets besiddelse, for krav,
der er under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden.
14
Dette
skete bl.a. for at gøre det enklere for restanceinddrivelsesmyndigheden at
foretage udlæg i beslaglagte aktiver, der er i politiets besiddelse.
Umiddelbare fogedforretninger fra rettens kontor
Fogedretten har endvidere til opgave at foretage umiddelbare fogedforret-
ninger af besiddelseskrav vedrørende fast ejendom eller rørligt gods.
15
En
umiddelbar fogedforretning kan f.eks. angå udsættelse af en lejer, der er
blevet opsagt i lejemålet.
Det er en betingelse for umiddelbare fogedforretninger, at rekvirenten (den
berettigede) kan godtgøre eller sandsynliggøre sit krav mod en person.
16
De umiddelbare fogedforretninger er således en undtagelse fra det normale
processystem, idet reglerne giver fogedretten en vidtgående saglig kompe-
tence til, uden at der foreligger et fundament, at foretage fuldbyrdelse af
rettigheder vedrørende
”fysiske”
genstande.
Fogedretten fastsætter tid og sted for forretningen og indkalder som ud-
gangspunkt den, kravet er rettet mod, mindst 7 dage inden mødet.
17
Der gælder det samme udgangspunkt for umiddelbare fogedforretninger
som for udlæg om, at sagen kun kan foretages, hvis man enten har den,
kravet er rettet mod, er på dennes bopæl eller har den genstand, man ønsker
at blive indsat i. Under en udkørende fogedforretning kan sagen således
foretages uden tilstedeværelsen af den person, kravet er rettet mod.
13
14
Retsplejelovens § 517, stk. 2.
For en fuldstændig opgørelse se retsplejelovens § 495, stk. 1, 2. og 3. pkt.
15
Retsplejelovens § 596.
16
Retsplejelovens § 596, stk. 1.
17
Retsplejelovens § 598, stk. 2 og § 598, stk. 2, jf. § 491.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0006.png
Arrestsager fra rettens kontor
Arrest er et foreløbigt retsmiddel, som anvendes til sikring af fyldestgø-
relse af pengekrav, hvor fogeden fratager skyldner retten til at disponere
over de arresterede midler og genstande. Arrest kan f.eks. være relevant
ved inddrivelse af krav, hvor der er en mistanke om, at skyldnerens aktiver
er ved at blive solgt eller overdraget til en tredjemand.
Fogedretten kan foretage arrest til sikkerhed for pengekrav, når der ikke
kan foretages udlæg for fordringen, og det må antages, at muligheden for
senere at opnå dækning ellers vil blive væsentligt forringet.
18
Der er ikke
et fundament for kravet, og kreditor skal derfor inden en uge anlægge rets-
sag om fordringen, for hvilken arrest er gjort.
19
I anmodningen om arrest skal kreditor bl.a. angive, hvordan sagen ønskes
behandlet, herunder om det skal ske ved møde på rettens kontor eller som
udkørende fogedforretning, og om skyldner skal underrettes om forretnin-
gen. Omstændighederne, som begrunder en arrest, taler ofte for, at skyld-
neren ikke underrettes om forretningen.
Der gælder det samme udgangspunkt for arrestsager som for udlæg og
umiddelbare fogedretninger om, at sagen kun kan foretages, hvis man en-
ten har skyldner, er på dennes bopæl eller har den genstand, man ønsker at
arrestere. Under en udkørende fogedforretning kan arresten således fore-
tages uden skyldnerens tilstedeværelse.
Er skyldneren ikke til stede ved forretningen, vejleder fogedretten om ar-
restens retsvirkninger ved skriftlig meddelelse eller ved tilkendegivelse til
den, der varetager skyldnerens interesser.
20
Skyldners deltagelse i fogedforretning via telefon
Retten kan tillade, at en part, der er repræsenteret i retten, deltager ved an-
vendelse af telekommunikation i et retsmøde, hvor der skal være mundtlig
forhandling om et omtvistet spørgsmål, medmindre sådan deltagelse er
uhensigtsmæssig.
21
I et retsmøde, hvor skyldneren har en særlig oplysnings-
pligt f.eks. om sine og sin husstands økonomiske forhold, kan skyldner dog
alene deltage ved anvendelse af telekommunikation, hvis det sker med bil-
lede.
22
18
19
Retsplejelovens § 627.
Retsplejelovens § 634, stk. 1.
20
Retsplejelovens § 632, stk. 2 og 3.
21
Retsplejelovens § 506, stk. 2.
22
Retsplejelovens § 506, stk. 4.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0007.png
Det betyder i praksis, at skyldneren skal tilsiges til at møde for en ret, en
offentlig myndighed med bemyndigelse eller en fysisk eller juridisk person
med autorisation til at stille kommunikationsmidler til rådighed til brug for
telekommunikation med billede i retssager. Reglerne om deltagelse via te-
lefon gælder endvidere for umiddelbare fogedforretning og sager om ar-
rest.
23
Anvendelse i praksis
Tabel 1
viser antallet af modtagne, afsluttede og verserende fogedsager i
byretterne fordelt på sagstype i perioden 2016-2021. Af tabellen fremgår, at
byretterne i 2019 modtog samlet 347.242 fogedsager, mens der blev afslut-
tede 362.106 fogedsager.
Tabel 1
Antal modtagne, afsluttede og verserende fogedsager i byretterne fordelt på sagstype i perioden 2016-2021
Antal sager
Modtagne fogedsager
Modtagne almindelige fogedsager
Modtagne betalingspåkrav
Modtagne særlige fogedsager
Modtagne øvrige fogedsager
2016
343.423
214.151
105.466
21.657
2.149
2017
357.304
221.886
111.593
22.049
1.776
2018
343.253
208.134
109.100
24.664
1.355
2019
347.242
221.502
106.177
18.276
1.287
2020
288.503
178.387
93.445
15.490
1.181
2021
252.455
160.878
78.063
12.557
957
Afsluttede fogedsager
Afsluttede almindelige fogedsager
Afsluttede betalingspåkrav
Afsluttede særlige fogedsager
Afsluttede øvrige fogedsager
336.060
199.558
113.085
21.210
2.207
355.214
220.096
110.698
22.657
1.763
343.583
201.981
115.497
24.676
1.429
362.107
228.306
113.864
18.593
1.344
304.020
186.191
100.271
16.298
1.260
260.015
161.892
84.449
12.695
979
Verserende fogedsager
Verserende almindelige fogedsager
Verserende betalingspåkrav
Verserende særlige fogedsager
Verserende øvrige fogedsager
72.087
48.132
20.350
3.250
355
77.639
49.874
24.550
2.808
407
80.350
54.913
22.211
2.860
366
70.314
47.823
19.524
2.604
363
59.131
40.341
16.493
1.960
337
53.522
38.215
13.126
1.833
348
Kilde: Domstolsstyrelsen
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet at forlænge skyldners fredningsperiode fra 6 må-
neder til f.eks. 1 år med henblik på at aflaste fogedretten for forretninger på
et tidspunkt, hvor der ofte ikke er sket ændringer i skyldnerens økonomiske
situation.
23
Retsplejelovens § 598, stk. 2, og § 631, stk. 2.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0008.png
Det vurderes at kunne frigøre op til 1,3 mio. kr. årligt fuldt indfaset ved
domstolene, såfremt skyldners fredningsperiode forlænges til f.eks. 1 år. I
beregningen af de økonomiske konsekvenser er det lagt til grund, at tiltaget
kan have effekt på op til ca. 10 pct. af de almindelige fogedsager, der er
sluttet med insolvenserklæring for skyldner, svarende til en reduktion på ca.
2.100 almindelige fogedsager årligt. De økonomiske konsekvenser er be-
hæftet med betydelig usikkerhed.
Domstolsstyrelsen kan på baggrund af en høring af udvalgte forretningsspe-
cialister inden for fogedområdet oplyse, at der umiddelbart har været en stig-
ning i antallet af udlægsbegæringer efter ikrafttræden af den nye retsafgifts-
lov, der har udvidet retsafgiften i en sag til at gælde nye anmodninger ved-
rørende kravet i indtil et år efter sagens første modtagelse i fogedretten.
24
Domstolsstyrelsen kan endvidere oplyse, at der sjældent er kommet nye ak-
tiver i perioden.
Udvalget finder, at tvangsfuldbyrdelse af forpligtelser er en af domstolenes
kerneopgaver, og at der bør være en vid adgang til at benytte domstolene
hertil. Udvalget bemærker dog, at skyldneren erfaringsmæssigt sjældent får
nye aktiver i perioden 6-12 måneder siden sidste insolvenserklæring.
Samlet set kan udvalget anbefale, at skyldners fredningsperiode forlænges
fra 6 måneder til 1 år med henblik på at afskære udlægsforretninger, som
ikke tjener noget rimeligt formål, og som medfører øgede sagsomkostninger
for skyldner.
Udvalget bemærker, at kreditor fortsat bør have mulighed for at begære af-
holdt forretning til foretagelse af udlæg, hvis der er rimelig grund til at an-
tage, at skyldneren ejer aktiver, der kan foretages udlæg i, eller der i øvrigt
foreligger særlige omstændigheder, som gør det rimeligt at afholde udlægs-
forretning.
2.
Udvalget har endvidere overvejet at udvide fogedrettens adgang til at fo-
retage udlæg på rettens kontor uden skyldners tilstedeværelse i aktiver regi-
streret i offentlige registre som f.eks. fast ejendom, biler, skibe og luftfartø-
jer med henblik på at sikre en effektiv og hensigtsmæssig udnyttelse af fo-
gedrettens tid.
24
Retsafgiftslovens § 13, stk. 6.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
Det vurderes at kunne frigøre op til 0,1 mio. kr. årligt fuldt indfaset i dom-
stolene, hvis fogedretten får en udvidet adgang til at foretage udlæg på ret-
tens kontor uden skyldners tilstedeværelse i aktiver registreret i offentlige
registre. Det er i beregningen af de økonomiske konsekvenser lagt til grund,
at tiltaget kan have en effekt på op til ca. 5 pct. af de almindelige fogedsager,
der omberammes og sendes til politifremstilling som følge af skyldners ude-
blivelse. Det svarer til en reduktion i udgifterne til omberammelse for ca.
270 almindelige fogedsager årligt. De økonomiske konsekvenser er behæf-
tet med betydelig usikkerhed. Det bemærkes, at der ligeledes forventes en
ressourcefrigørelse i politiet som følge af en reduktion i antallet af politi-
fremstillinger i fogedsager.
Udvalget finder, at det ikke er forbundet med væsentlige betænkeligheder,
at fogedretten får en udvidet adgang til at foretage udlæg på rettens kontor
uden skyldners tilstedeværelse, når det sker i aktiver, der er registreret i of-
fentlige registre. Dette skyldes, at
ikke vil være tvivl om ejerforholdene
eller udlægsgenstandens identitet.
Udvalget bemærker, at der umiddelbart ses at være meget få udkørende fo-
gedforretninger vedrørende fast ejendom, biler, skibe og luftfartøjer, men
finder at forslaget vil være tilsvarende effektivt, når det angår de specifikke
aktiver, og at udvidelsen vil være ressourcebesparende for både domstolene
og sagens parter og vil medføre en mere hensigtsmæssig udnyttelse af ret-
tens og parternes tid.
Derudover vurderes udvidelsen at
øge sikkerheden for fogederne ved ud-
kørende fogedforretninger,
ligesom forslaget vurderes at være mere skån-
somt over for skyldneren, hvor fogeden ikke længere vil skulle møde op på
skyldnerens bopæl og eventuelt tiltvinge sig adgang til boligen.
Samlet set anbefaler udvalget at udvide fogedrettens adgang til at foretage
udlæg på rettens kontor uden skyldners tilstedeværelse i aktiver registreret i
offentlige registre.
3.
På samme måde har udvalget overvejet at udvide fogedrettens adgang til
at tage stilling til sagens materie i umiddelbare fogedforretninger fra rettens
kontor, ligesom fogedrettens adgang til at foretage arrest fra rettens kontor
uden skyldners tilstedeværelse er overvejet udvidet.
Af
tabel 2
fremgår antallet af modtagne umiddelbare fogedforretninger og
anmodninger om arrest ved byretterne i perioden 2017-2021.
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0010.png
Tabel 2
Antal modtagne umiddelbare fogedforretninger og anmodninger om arrest ved byretterne i perioden 2017-2021
Antal sager
Umiddelbare fogedforretninger
Anmodning om arrest
2017
21.006
63
2018
23.432
58
2019
19.123
49
2020
16.802
54
2021
13.279
59
Kilde: Domstolsstyrelsen
Udvidelserne kan begrænses til tilfælde, hvor retten ikke finder anledning
til tvivl om ejerskabet på aktivet, eller hvor retten ikke er i tvivl om, hvorvidt
betingelserne for forretningen er opfyldt, og hvor grundlaget for forretnin-
gen ikke bestyrkes ved, at forretningen sker på skyldnerens bopæl uden
skyldnerens tilstedeværelse. Ved tvivl, og hvor det i øvrigt giver mening for
at bestyrke grundlaget, vil forretningen altid efter fogedrettens skøn kunne
ske udkørende.
På samme måde vil fogedretten også fortsat skulle være til stede på adres-
sen, hvor en lejer skal udsættes, eller låsen skiftes. Det er alene beslutningen
herom
som ikke altid sker samme dag som gennemførelse af udsættelsen
der kan træffes på kontoret. Fogedretten bør endvidere fortsat være til
stede, hvor der er behov for at gennemsøge skyldnerens bopæl mv. for akti-
ver.
Det vurderes at kunne frigøre op til 0,1 mio. kr. årligt fuldt indfaset i dom-
stolene, hvis fogedretten får udvidet adgang til at tage stilling til sagens ma-
terie i umiddelbare fogedforretninger fra rettens kontor. Det er i beregningen
af de økonomiske konsekvenser lagt til grund, at tiltaget kan have en effekt
på op til 2,5 pct. af de umiddelbare fogedforretninger, der foretages som en
udkørende fogedforretning. Dette svarer til en reduktion i udgifterne til om-
berammelse for ca. 270 særlige fogedsager årligt. De økonomiske konse-
kvenser er behæftet med betydelig usikkerhed.
Det vurderes, at der vil være en begrænset ressourcefrigørelse i domstolene,
hvis fogedrettens adgang til at foretage arrest fra rettens kontor uden skyld-
ners tilstedeværelse udvides. Vurderingen beror på, at der alene blev beram-
met 8 udkørende fogedforretninger i sager om arrest i 2022.
Udvalget finder, at begge forslag kan muliggøre en mere hensigtsmæssig
udnyttelse af fogedrettens tid, når der ikke er tvivl om ejerskabet på aktivet,
eller hvor retten ikke er i tvivl om, hvorvidt betingelserne for forretningen
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
er opfyldt, og hvor grundlaget for forretningen ikke bestyrkes ved, at forret-
ningen sker på skyldnerens bopæl uden skyldnerens tilstedeværelseretten.
Udvalget kan på den baggrund anbefale, at fogedretten får adgang til at tage
stilling til sagens materie i umiddelbare fogedforretninger og foretage arrest
fra rettens kontor.
4.
Endelig har udvalget overvejet at indføre mulighed for, at skyldneren med
rettens tilladelse kan deltage i fogedforretninger via telefon med henblik på
at mindske behovet for udkørende fogedforretninger og fremstilling ved po-
litiet. Der kan i den forbindelse fastsættes betingelser, f.eks. at skyldneren
vanskeligt kan møde i retten på grund af dokumenterede psykiske udfor-
dringer, eller hvor skyldner bor langt fra retten. De præcise betingelse vil
blive fastlagt i forbindelse med det lovforberedende arbejde. Derudover kan
der fastsættes kontrolforanstaltninger med henblik på sikre skyldnerens
identitet.
Domstolsstyrelsen vurderer, at tiltaget ikke vil medføre en ressourcefrigø-
relse i domstolene. I vurderingen af de økonomiske konsekvenser er det lagt
til grund, at de eventuelle gevinster, der vil være forbundet med tiltaget, vil
blive modsvaret af de medarbejderressourcer, der vil skulle anvendes til at
behandle anmodninger fra skyldnere om at kunne deltage telefonisk. Foged-
retterne vil således blive belastet af en ny administrativ opgave med modta-
gelse, håndtering, stillingtagen og besvarelse af anmodninger fra skyldnere.
Det må forventes, at der kommer mange flere anmodninger herom, end der
vil skulle imødekommes. Det bemærkes endvidere, at det også må forven-
tes, at der sker udeblivelser i telefonmøder på lige fod med udeblivelse i
fysiske fogedforretninger, hvilket også vil generere en merudgift til ombe-
rammelse af sagen med efterfølgende møde i fogedretten, udkørende forret-
ning og/eller politifremstilling. De økonomiske konsekvenser vil blive en-
deligt afklaret i forbindelse med det lovforberedende arbejde, når de præcise
betingelser er fastlagt.
Udvalget finder dog, at det i visse tilfælde kan muliggøre en mere effektiv
sagsbehandling, at skyldneren
med rettens tilladelse
deltager telefonisk
i fogedforretninger. Udvalget finder dog, at muligheden navnlig bør anven-
des ved særlige persongrupper eller sagstyper såsom sager, hvor skyldneren
vanskeligt kan møde i retten på grund af dokumenterede psykiske udfor-
dringer, skyldner bor langt fra retten, fogedforretningen angår et mindre be-
løb, eller hvor det i øvrigt kan være uforholdsmæssigt byrdefuldt at politi-
fremstille skyldner.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710524_0012.png
Udvalget kan på den baggrund anbefale, at der indføres mulighed for, at
skyldneren med rettens tilladelse kan deltage i fogedforretninger via telefon.
5.
De økonomiske konsekvenser af tiltaget er opsummeret nedenfor,
jf. tabel
3.
Tabel 3
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
I alt
1. Skyldners fredningsperiode forlænges fra 6 måneder til 1 år
2. Fogedrettens adgang til at foretage udlæg på rettens kontor
uden skyldner tilstedeværelse i aktiver registret i offentlige regi-
stre udvides
3. Fogedrettens adgang til at tage stilling til sagens materie i umid-
delbare fogedforretninger fra rettens kontor samt adgangen til at
foretage arrest fra rettens kontor uden skyldners tilstedeværelse
udvides
4. Mulighed for at skylder med rettens tilladelse kan deltage i fo-
gedforretningen via telefon
Årligt potentiale, Implementerings-
fuldt indfaset
omkostninger
1,5
1,3
-
-
0,1
-
0,1
-
-
-
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser fra 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket af covid-19.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen. Det bemærkes, at der følger en konsolidering af tilta-
gets indfasningsprofil.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser for den øvrige del af straf-
fesagskæden, herunder eventuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt
parallelt med udvalgets arbejde.
12