Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2710519_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
18. april 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2731735
1.7 Appelgrænsen for civile sager
Baggrund
For civile sager er det sagsværdien i den pågældende sag, som er afgørende
for ankemulighederne. I dag er beløbsgrænsen for, hvornår en civil sag kan
ankes uden godkendelse af Procesbevillingsnævnet, på 20.000 kr.
1
Ved en lovændring i 1990 blev der desuden indsat en appelgrænse i civile
sager på dengang 10.000 kr. med det formål at aflaste landsretterne for små-
sager. Disse sager medførte en ikke ubetydelig belastning af domstolenes
ressourcer og således blev der i 1988 anket 2.982 byretsdomme til landsret-
terne, hvoraf 437 sager (ca. 15 pct.) vedrørte krav af en økonomisk værdi på
højst 10.000 kr.
Den nuværende beløbsgrænse i civile sager på 20.000 kr. blev indsat ved en
lovændring i 2014, der baserede sig på overvejelser fra et udvalg om bedre
og mere effektiv behandling af civile sager ved domstolene, der dog anbe-
falede en appelgrænse på 50.000 kr.
Det fremgår af forarbejderne til lovændringen i 2014, at udvalgets overve-
jelser bl.a. skal ses i lyset af indførelse af den såkaldte småsagsproces, som
er en særlig proces til behandling af sager om mindre pengekrav. Beløbs-
grænsen for, at sager kan behandles i småsagsprocessen, er på 50.000 kr.
2
1
2
Retsplejelovens § 368, stk.1.
Retsplejelovens § 400, stk. 1, nr. 1.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0002.png
Ved fastlæggelsen af beløbsgrænsen for appelgrænsen måtte det ifølge ud-
valget navnlig indgå, at der i mindre sager kan være et misforhold mellem
omkostningerne ved at gennemføre en appelsag og sagens betydning. Des-
uden må behovet for aflastning af landsretterne indgå.
Udvalget var ved overvejelserne om appelgrænsen samtidig opmærksom på,
at også sager vedrørende krav på indtil 50.000-100.000 kr. kan have stor
betydning for den almindelige borger. Efter udvalgets opfattelse burde det
også indgå ved fastsættelsen af en beløbsgrænse, at hvis beløbsgrænsen fast-
sættes for højt, er der risiko for, at domstolene ikke vil blive opfattet som et
forum, hvor den almindelige borger endeligt kan få løst sine tvister efter en
sædvanlig behandling i to instanser.
Udvalget fandt endvidere, at det
uanset hvilket beløb appelgrænsen fast-
sættes til
er afgørende, at der fortsat er mulighed for at få tilladelse til at
indbringe afgørelsen for landsretten, således at der er mulighed for at få kor-
rigeret en forkert afgørelse, eller for at få landsrettens afgørelse af en sag,
som har en betydning, der rækker ud over den konkrete sag. Samlet set fandt
udvalget, at der var anledning til at hæve beløbsgrænsen udover, hvad en
pristalsregulering ville føre til, og udvalget foreslog en forhøjelse fra 10.000
kr. til 50.000 kr.
Justitsministeriet fandt imidlertid, at beløbsgrænsen alene burde forhøjes til
20.000 kr. Der blev i den forbindelse henvist til, at hvis beløbsgrænsen var
blevet opregnet med det almindelige pris- og lønindeks, ville beløbet i 2012
være på ca. 17.000 kr.
Udover de rent beløbsmæssige appelbegrænsninger fik landsretten i 2014
en mere generel adgang til at afvise at behandle civile sager i 2. instans, hvis
der ikke er udsigt til, at sagen vil få et andet udfald end i byretten, og sagen
ikke er af principiel karakter eller andre grunde ikke i øvrigt taler for, at
sagen skal behandles af landsretten.
3
Adgangen blev indført på baggrund af en indstilling fra udvalget om bedre
og mere effektiv behandling af civile sager ved domstolene. Indstillingen
var bl.a. begrundet ud fra et generelt behov for at aflaste landsretterne og få
nedbragt sagsbehandlingstiderne og med, at der efter udvalgets opfattelse
skal være sammenhæng mellem de ressourcer, som anvendes på en sag, sa-
gens betydning og udsigterne til at opnå et andet resultat ved appel.
3
Retsplejelovens § 368 a.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0003.png
Efter lovforslagets bemærkninger forudsættes det, at landsretten ikke skal
foretage en systematisk gennemgang af alle ankesager med henblik på en
vurdering af, om der skal ske afvisning efter bestemmelsen. Der er derimod
tale om en mulighed for landsretten, som navnlig forudsættes benyttet i sa-
ger, hvor det efter en overordnet umiddelbar vurdering synes nærliggende,
at betingelserne for afvisning vil kunne være opfyldt.
Det kan f.eks. være tilfælde, hvor der i ankestævningen alene henvises til
samme påstande og anbringender som i byretten, og hvor der ikke afgives
svarskrift. I sådanne sager, hvor der intet anføres til støtte for, at byrettens
dom er forkert, og hvor det derfor umiddelbart forekommer åbenbart, alle-
rede når sagen modtages i landsretten, at der ikke er udsigt til, at sagen vil
få et andet udfald end i byretten, vil der således efter en konkret vurdering
kunne ske afvisning.
Bestemmelsen forudsættes efter bemærkningerne navnlig anvendt, hvor der
f.eks. er tale om rene ”kreditanker”, dvs. hvor der alene ankes med det for-
mål at udsætte afslutningen af sagen og dermed f.eks. fuldbyrdelsen af det
(betalings)krav, som sagen omhandler.
Af en besvarelse til Folketinget i forbindelse med lovforslagets behandling
fremgår, at der er tale om en helt snæver adgang for landsretten til at afvise
sager, som ikke forudsættes anvendt i et særligt stort antal sager. Det frem-
går endvidere, at formålet med forslaget ikke er at opnå et effektiviserings-
potentiale, men derimod at undgå overflødige sager ved landsretterne.
Forslaget skulle derudover bidrage til at modvirke, at en part trækker sagen
i langdrag med en åbenbart overflødig anke til skade for den part, som har
fået medhold i byretten.
Det kræver Procesbevillingsnævnets tilladelse at kære landsrettens dom om
afvisning af anke.
4
Det bemærkes i litteraturen, at landsrettens adgang til at
afvise at behandle en civil sag i 2. instans, hvis der bl.a. ikke er udsigt til, at
sagen vil få et andet udfald end i byretten, synes anvendt i et videre omfang
end forudsat i forarbejderne.
5
Anvendelse i praksis
Af
tabel 1
fremgår fordelingen af udvalgte civile sager i landsretterne i 2019
inden for forskellige intervaller for sagsværdier. Det fremgår, at der inden
4
5
Retsplejelovens § 391, stk. 4.
Den Civile Retspleje, 5. udgave, s. 483
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0004.png
for disse sagstyper var samlet 284 ankesager, som havde en sagsværdi under
20.000 kr., mens 652 sager havde en sagsværdi på mellem ca. 20.000-
150.000 kr. 850 af de modtagne sager i 2019 havde en sagsværdi på over
150.000 kr.,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udvalgte modtagne civile sager ved landsretterne i 2019 fordelt på intervaller for sagsværdi
Antal sager
Udvalgte civile sager,
i alt
Anke, økonomi mv.
Anke. Småsager
0-
10.001-
20.001-
30.001-
40.001-
50.001- 100.001-
10.000 kr. 20.000 kr. 30.000 kr. 40.000 kr. 50.000 kr. 100.000 kr. 150.000 kr.
248
160
88
36
15
21
85
38
47
74
35
39
84
52
32
250
241
9
159
154
5
>150.000
kr.
850
845
5
I alt
1.786
1.540
246
Kilde: Domstolsstyrelsen
Til sammenligning kan det oplyses, at det i Norge kræver landsrettens sam-
tykke at anke en civil sag med en værdi under 250.000 NOK svarende til ca.
180.000 kr. Derudover har landsretten mulighed for at nægte en anke i civile
sager, når retten vurderer det klart, at sagen ikke vil få et andet udfald. I
Sverige kræver det landsrettens tilladelse, at en civil sag prøves i 2. instans.
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om at hæve den nuværende beløbs-
grænse for, at en civil sag kan ankes til landsretten uden tilladelse fra Pro-
cesbevillingsnævnet, til mellem 30.000 og 150.000 kr. med henblik på at
aflaste landsretterne.
Såfremt den nuværende beløbsgrænse for civile sager hæves fra 20.000 kr.
til 30.000 kr., 40.000 kr., 50.000 kr., 100.000 kr. eller 150.000 kr., forventes
en nettoreduktion på henholdsvis ca. 60, 80, 140, 290 eller 370 civile anke-
sager årligt. Afhængigt af fastlæggelsen af grænsen vurderes det, at en for-
højelse af beløbsgrænsen for civile sager vil kunne frigøre mellem ca. 3,5-
21,2 mio. kr. årligt fuldt indfaset i domstolene,
jf. tabel 2.
I skønnet over nettoreduktionen er indregnet, at en del af de sager, som i dag
kan ankes uden tilladelse, stadig vil blive anket til landsretten efter en for-
højelse af beløbsgrænsen, fordi Procesbevillingsnævnet vil give anketilla-
delse.
Det vurderes herved, at andelen af sager, hvor Procesbevillingsnævnet vil
give anketilladelse, bliver højere med en højere beløbsgrænse, fordi sagen
alt andet lige vil være mere indgribende for parterne, jo større beløb sagen
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
angår, hvilket indgår i vurderingen af, om der skal gives anketilladelse. Der
er i potentialeberegningen således indregnet merudgifter til sagsbehandling
og øvrig drift i Procesbevillingsnævnet. Skønnet er behæftet med usikker-
hed.
Toinstansprincippet er et grundlæggende princip i dansk retspleje, men hen-
synet til toinstansprincippet må efter udvalgets opfattelse også afvejes over
for hensynet til, at tvister for domstolene skal kunne løses inden for rimelig
tid og på en måde, der sikrer, at omkostningerne skal være acceptable både
for parterne og samfundet. Der bør således være sammenhæng mellem de
ressourcer, som anvendes på en sag, sagens betydning og udsigterne til at
opnå et andet resultat ved appel.
På denne baggrund finder udvalget, at ressourcemæssige hensyn og hensyn
til en hensigtsmæssig sagsafvikling ved både by- og landsretter taler for at
forhøje beløbsgrænsen på 20.000 kr. for anke uden tilladelse fra Procesbe-
villingsnævnet.
Udvalget understreger, at der ikke er tale om, at sager om beløb under en
forhøjet beløbsgrænse ikke kan ankes. Ordningen går ud på, at domme i
sager under beløbsgrænsen kan ankes med Procesbevillingsnævnets tilla-
delse.
Udvalget forudsætter i den forbindelse, at sagens værdi og dermed sagens
betydning for parterne indgår i den samlede afvejning, når Procesbevillings-
nævnet beslutter, om der skal gives anketilladelse. Procesbevillingsnævnet
har i den forbindelse oplyst, at det allerede i dag er praksis, at der bl.a. læg-
ges vægt på beløbets størrelse ved den konkrete vurdering af den enkelte
sag.
I vurderingen indgår, om sagens problem har en sådan karakter og kvalitet,
at der bør gives appeltilladelse, og det fremgår af forarbejderne, at der bl.a.
kan ske en afvejning af både sociale, økonomiske, principielle og andre
grunde. Uanset de sociale hensyn ikke ses at blive tillagt synderlig selvstæn-
dig vægt i Procesbevillingsnævnets praksis, forekommer det efter nævnets
opfattelse naturligt, at sagens betydning alt andet lige vil være større, jo hø-
jere et beløb sagen vedrører.
Udvalget kan på den baggrund anbefale, at beløbsgrænsen for anke uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse forhøjes.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0006.png
Et
flertal
(Thomas Rørdam, Birgitte Grønborg Juul, Christian Lundblad,
Mette Søgaard Vammen, Mikael Sjöberg, Kristian Hertz, Anne-Mette
Lyhne Jensen, Lene Steen, Jan Reckendorff, Kristoffer Krohn Nordmark
Schaldemose og Kate Kengen) anbefaler, at beløbsgrænsen forhøjes til
50.000 kr. Flertallet lægger vægt på, at en beløbsgrænse på 50.000 kr.
som
også anført af Udvalget om bedre og mere effektiv behandling af civile sager
ved domstolene i 2013
giver en passende balance mellem hensynet til at
fastholde et toinstansprincip som en grundpille i dansk retspleje og hensynet
til, at der også sikres mulighed for en retssikkerhedsmæssig forsvarlig be-
handling af den enkelte sag og herunder en hurtig og effektiv sagsbehand-
ling af de sager, der indbringes for landsretten.
6
Efter flertallets opfattelse
sikrer muligheden for at få Procesbevillingsnævnets tilladelse retssikkerhe-
den for de borgere og virksomheder, for hvem et berettiget krav på højst
50.000 kr. har afgørende betydning.
Et
mindretal
(Nina Palesa Bonde, Nikolaj Linneballe, Anette Høyrup og
Kim Haggren) anbefaler, at beløbsgrænsen fastholdes på 20.000 kr. eller
subsidiært, at beløbsgrænsen forhøjes til maksimalt 30.000 kr. Mindretallet
understreger, at to-instansprincippet er en fundamental retssikkerhedsga-
ranti i dansk ret, og at begrænsninger i denne adgang til at få sin sag prøvet
i to instanser skal ses i dette lys. Herunder lægger mindretallet vægt på, at
en beløbsgrænse på mere end 30.000 kr. vil afskære erhvervsdrivende og
borgere fra at få prøvet helt åbenbare berettigede sager ved landsretten. Det
skal specifikt bemærkes, at det for disse grupper ofte vil dreje sig om sager
af stor vigtighed, der afskæres ved en forhøjelse. Det kan være berettigede
krav, som har afgørende betydning for disse, eksempelvis i forbindelse med
ansættelsesretlige tvister. En afskæring af den generelle ankemulighed vil
hermed udsætte disse grupper for et retssikkerhedsmæssigt tab, der på ingen
måde står i forhold til den mulige effektiviseringseffekt, dette kan have på
domstolene.
Udvalget mener i øvrigt, at det må bero på en politisk afvejning, om beløbs-
grænsen for anke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse skal forhøjes
yderligere til f.eks. 100.000 kr. eventuelt i kombination med en samtidig
forhøjelse af beløbsgrænsen for småsagsprocessen til 100.000 kr.
7
6
Effektiviseringsudvalgets indstilling om en ankegrænse på 50.000 kr. var enstemmig. I
udvalget deltog repræsentanter for Dommerforeningen, Advokatrådet, Danske Advokater,
Domstolsstyrelsen, Finansministeriet og Justitsministeriet.
7
Retsplejerådet vil komme med forslag vedrørende småsagsprocessen, herunder beløbs-
grænsen.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0007.png
Beløbsgrænsen angår i dag og efter en forhøjelse sager med økonomisk
værdi, og det er i den forbindelse uden betydning, om påstanden er en fuld-
byrdelsespåstand eller en anerkendelsespåstand. Den generelle ordning med
ankebegrænsning omfatter derimod ikke sager, der ikke har en økonomisk
værdi, men der findes særlige ankebegrænsninger på visse områder.
8
Udvalget har ikke fundet anledning til at foreslå en generel ankebegræns-
ning i forhold til sager uden økonomisk værdi. Der er tale om sager af meget
forskellig karakter og betydning, og det vil efter udvalgets opfattelse være
mere hensigtsmæssigt at fastsætte specifikke ankebegrænsninger for be-
stemte typer af sager, hvis det konstateres, at der er et betydeligt antal anke-
sager af den pågældende type, hvor en ankebehandling i landsretten ikke
står mål med sagens betydning for parterne.
Udvalget bemærker endvidere, at der parallelt til den gældende beløbs-
grænse på 20.000 kr. for anke til landsretten uden Procesbevillingsnævnets
tilladelse i dag gælder tilsvarende beløbsgrænser på 20.000 kr. for appel til
landsretten i form af kære uden Procesbevillingsnævnets tilladelse for så
vidt angår sagsomkostninger, salær til beskikkede advokater
9
og udlæg.
10
Udvalgets
flertal
finder, at beløbsgrænserne for anke og kære til landsretten
uden Procesbevillingsnævnets tilladelse fortsat bør være ens. Flertallet an-
befaler derfor, at beløbsgrænserne for kære forhøjes til det samme beløb,
som ankegrænsen måtte blive forhøjet til.
Flertallet er
ligesom Udvalget om bedre og mere effektiv behandling af
civile sager ved domstolene
opmærksom på, at en beløbsgrænse for både
anke og kære på 50.000 kr. indebærer, at det i nogle sager reelt vil være op
til 100.000 kr., der ikke kan appelleres uden tilladelse, da den tabende part
hverken kan appellere afgørelsen vedrørende selve sagens genstand eller
vedrørende sagsomkostningerne, hvis begge beløb er under appelgrænsen.
Denne konsekvens indgår i flertallets samlede afvejning af, hvad der vil
være en passende beløbsgrænse.
Flertallet bemærker, at det vil være et fåtal af sager, hvor sagsomkostnin-
gerne til modparten i en sag om højst 50.000 kr. vil blive fastsat så højt som
8
Anke til landsretten af familierettens afgørelser om prøvelse af Familieretshusets afgørel-
ser, jf. retsplejelovens § 453, og anke til landsretten af byrettens prøvelse af Ankestyrelsens
afgørelser om tvangsfjernelse mv., jf. lov om social service § 171.
9
Navnlig advokater, der beskikkes for en part, der har fri proces, eller for forurettede i en
straffesag (bistandsadvokater).
10
Retsplejelovens § 389, stk. 2 og 3, § 391, stk. 1, § 584, stk. 2, og § 584 a, stk. 1 og 3.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0008.png
50.000 kr. Flertallet bemærker desuden, at hvis den tabende part anker en
dom om mere end 50.000 kr., kan fastsættelsen af sagsomkostningerne prø-
ves under ankesagen, også hvis sagsomkostningerne er fastsat til mindre end
50.000 kr. og ikke kunne være appelleret særskilt uden tilladelse.
Udvalgets
mindretal
finder
ud fra de samme argumenter som begrunder
mindretallets indstilling i forhold til beløbsgrænsen for anke
at beløbs-
grænsen for kære bør fastholdes på 20.000 kr. eller subsidiært, at beløbs-
grænsen forhøjes til maksimalt 30.000 kr.
Mindretallet understreger, at der ikke kan sættes lighedstegn mellem beløbs-
grænsen for anke og kære, uagtet at dette historisk har fulgtes ad. Henset til
den måde hvorpå sagsomkostninger generelt set udmåles i dansk ret vil en
forhøjelse betyde, at parter i sager selv med en sagsgenstand på over
500.000 kr. vil blive nægtet den helt essentielle toinstansprøvelse og derved
udsættes langt de fleste parter for de facto begrænsning i prøvelse af rettens
beslutninger, hvilket er retssikkerhedsmæssigt problematisk.
Når der er tale om en så stor stigning, som foreslået af flertallet, finder min-
dretallet, at det kan stille en tabende part i en sag i en helt urimelig situation,
hvis denne hverken kan appellere afgørelsen vedrørende selve sagens gen-
stand eller vedrørende sagsomkostningerne, hvis begge beløb er under ap-
pelgrænsen. Derfor bør beløbsgrænsen for kære under alle omstændigheder
ikke fastsættes til højere end 30.000 kr., uanset om beløbsgrænsen for anke
måtte blive forhøjet til 50.000 kr.
Udvalget finder endvidere, at der for afgørelser, som træffes under en sag
om isoleret bevisoptagelse, bør stilles krav om Procesbevillingsnævnets til-
ladelse til at kære på linje med afgørelser under forberedelsen og hovedfor-
handlingen af en civil retssag.
11
Udvalget bemærker, at afgørelser om sagsomkostninger i sager om isoleret
bevisoptagelse allerede er omfattet af den generelle regel om kæretilladelse,
hvis sagsomkostningerne er fastsat til højst 20.000 kr., og dermed også er
omfattet af udvalgets forslag om, at denne beløbsgrænse skal hæves, hvis
beløbsgrænsen for anketilladelse hæves.
11
Retsplejelovens § 389 a.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2.
Udvalget har overvejet et forslag om, at anke i sager, der har været be-
handlet i småsagsprocessen, skal kræve tilladelse fra Procesbevillingsnæv-
net uanset ankens værdi.
Formålet med småsagsprocessen er at give parterne en let og billig adgang
til at få behandlet krav om (i øjeblikket) højst 50.000 kr., hvis sagen ikke
angår særlig komplicerede faktiske eller retlige spørgsmål eller har særlig
betydning for en part ud over påstanden. Retten har til opgave at forberede
sagen, og bevisførelse kræver rettens tilladelse.
Ordningen er obligatorisk i den forstand, at krav om højst 50.000 kr. skal
behandles i småsagsprocessen, medmindre parterne aftaler andet, eller ret-
ten efter anmodning fra en part eller af egen drift bestemmer, at sagen ikke
skal behandles i småsagsprocessen, fordi sagen ikke er egnet til den forenk-
lede behandling, som småsagsprocessen er udtryk for.
Det vurderes, at det udover potentialet ved at hæve beløbsgrænsen samlet
vil frigøre yderligere 1,8 mio. kr., 0,3 mio. kr. eller 0,2 mio. kr. årligt fuldt
indfaset, hvis anke i sager, der har været behandlet i småsagsprocessen, skal
kræve tilladelse fra Procesbevillingsnævnet uanset ankens værdi, og beløbs-
grænsen for anke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse forhøjes til hen-
holdsvis 30.000 kr., 50.000 kr., 100.000 kr. eller 150.000 kr.,
jf. tabel 2.
Det
bemærkes, at beregningen af de økonomiske konsekvenser tager udgangs-
punkt i den nuværende småsagsgrænse på 50.000 kr.
Selv om anke i sager, der har været behandlet i småsagsprocessen, som ud-
gangspunkt behandles på skriftligt grundlag, påfører det den part, der har
fået medhold i byretten, yderligere omkostninger, hvis sagen ankes til lands-
retten. Der er en risiko for, at parternes samlede omkostninger for sagens
behandling i to instanser kommer til at stå i misforhold til det, sagen drejer
sig om.
Udvalget kan på den baggrund anbefale, at dommen i en sag, der har været
behandlet i småsagsprocessen, kun skal kunne ankes med Procesbevillings-
nævnets tilladelse. Dette vil gælde, uanset hvad beløbsgrænsen for anke i
øvrigt måtte blive fastsat til.
Udvalget er opmærksom på, at der med den nuværende beløbsgrænse for
småsagsprocessen er et betydeligt overlap mellem et forslag om en generel
beløbsgrænse på 50.000 kr. og forslaget om anketilladelse i alle sager, der
har været behandlet i småsagsprocessen. Der kan dog være anledning til at
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0010.png
genoverveje kravet om anketilladelse i alle sager, der har været behandlet i
småsagsprocessen, hvis beløbsgrænsen for småsagsprocessen forhøjes væ-
sentligt.
Forslaget vedrørende anketilladelse i småsagsprocessen skyldes imidlertid
sagernes art og den særlige behandling, disse sager får i byretten. Med det
ansvar, retten har for at forberede sagen og vejlede parterne, er der efter
udvalgets opfattelse ikke retssikkerhedsmæssige betænkeligheder forbundet
med at stille krav om tilladelse til at anke dommen i sagen, selv om parterne
kan være bl.a. mindre erhvervsdrivende eller udsatte borgere. Udvalget un-
derstreger, at hvis byretten skulle have begået en fejl i sagsbehandlingen,
som kan have haft betydning for sagens udfald, vil den tabende part kunne
få Procesbevillingsnævnets tilladelse til at anke dommen til landsretten.
Kravet om anketilladelse bør i givet fald gælde i alle sager, der er behandlet
i småsagsprocessen, dvs. også når parterne i enighed har tilvalgt småsags-
processen i en sag om et højere beløb. Når parterne i enighed tilvælger små-
sagsprocessen, er det ubetænkeligt, at parterne derved også tilvælger en sær-
lig ankebegrænsning i småsager. Det bemærkes herved, at parterne helt ge-
nerelt, når tvisten er opstået, kan aftale, at en dom i en konkret sag ikke skal
kunne ankes.
12
Omvendt omfatter forslaget vedrørende anketilladelse i småsagsprocessen
ikke sager, hvor parterne i enighed har fravalgt småsagsprocessen. Parterne
har i så fald også fravalgt de begrænsninger i dækning af sagsomkostninger,
som gælder i småsagsprocessen, og sagen vil rent faktisk være behandlet af
retten i den almindelige proces, og retten vil således ikke have udøvet den
særlige styrende og vejledende rolle, som retten har i småsagsprocessen.
Endelig vil anke i sådanne tilfælde være omfattet af den almindelige beløbs-
grænse for krav om tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Udvalget bemærker, at byrettens særlige vejledningspligt i småsager også
omfatter en orientering af parterne om mulighederne for at anke en eventuel
dom i sagen. Allerede med de gældende ankeregler er det således i sager om
krav på højst 20.000 kr. relevant at vejlede om, at byrettens afgørelse i al-
mindelighed vil være den endelige afgørelse af sagen. Hvis forslaget om
anketilladelse i alle sager i småsagsprocessen gennemføres, vil denne vej-
ledning skulle gives i alle småsager.
12
Retsplejelovens § 370.
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0011.png
Udover sager, der behandles i småsagsprocessen, kan det overvejes, at anke
af samværssager ligeledes skal kræve tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
3.
Udvalget har overvejet et forslag om, at byrettens kendelser vedrørende
administrative afgørelser om afslag på prøveløsladelse eller andre afgørelser
efter straffuldbyrdelsesloven
13
kun skal kunne kæres med tilladelse fra Pro-
cesbevillingsnævnet.
Det vurderes at frigøre 0,2 mio. kr. årligt fuldt indfaset i domstolene, hvis
byrettens kendelser vedrørende administrative afgørelser om afslag på prø-
veløsladelse eller andre afgørelse efter straffuldbyrdelsesloven kun kan kæ-
res med tilladelse fra Procesbevillingsnævnet. De økonomiske konsekven-
ser kan henføres til en nettoreduktion på anslået 26 sager om straffuldbyr-
delse årligt i landsretterne.
Udvalget bemærker, at den særlige udvidede adgang til domstolsprøvelse
efter straffuldbyrdelsesloven omfatter visse særligt indgribende afgørelser,
herunder afslag på prøveløsladelse. Der er tale om afgørelser, der har lighed
med straffesager eller i øvrigt har særlig indgribende betydning for den ind-
satte.
Sagerne behandles i den civile retsplejes former, men indbringes for retten
af Direktoratet for Kriminalforsorgen, og retten har ansvaret for, at sagen er
tilstrækkeligt oplyst.
Sagerne har forskellig karakter, idet nogle er enkle, mens andre kræver en
betydelig sagsoplysning og en skønsmæssig afvejning af modstående hen-
syn. Det forhold, at nogle af sagerne har en skønsmæssig karakter, kan tale
imod at afskære kære uden tilladelse.
Det vil bero på en politisk afvejning, om der skal stilles krav om tilladelse
fra Procesbevillingsnævnet for at kære byrettens kendelser om prøvelse af
administrative afgørelser efter straffuldbyrdelsesloven.
4.
De økonomiske konsekvenser af tiltagene er opsummeret nedenfor,
jf.
tabel 2.
13
Straffuldbyrdelseslovens § 112.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710519_0012.png
Tabel 2
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
Årligt potentiale, Implementerings-
fuldt indfaset
omkostninger
3,7-21,6
3,5-21,2
3,5
6,8
10,1
17,6
21,2
-
-
-
-
-
-
-
I alt
1. Beløbsgrænse hæves for civile sager
1.1 Beløbsgrænse hæves til 30.000 kr.
1.2 Beløbsgrænse hæves til 40.000 kr.
1.3 Beløbsgrænse hæves til 50.000 kr.
1.4 Beløbsgrænse hæves til 100.000 kr.
1.5 Beløbsgrænse hæves til 150.000 kr.
2. Anke i sager, der har været behandlet i småsagsprocessen skal kræve
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet uanset ankens værdi
2.1 Merprovenu ved hævelse af beløbsgrænsen til 30.000 kr.
2.2 Merprovenu ved hævelse af beløbsgrænsen til 50.000 kr.
2.3 Merprovenu ved hævelse af beløbsgrænsen 100.000 kr.
2.4 Merprovenu ved hævelse af beløbsgrænsen til 150.000 kr.
3. Byrettens kendelser vedrørende administrative afgørelser om afslag på
prøveløsladelse eller andre afgørelser efter straffuldbyrdelsesloven kan
kun kæres med Procesbevillingsnævnets tilladelse
0,2-1,8
1,8
0,3
0,2
0,2
-
-
-
-
-
0,2
-
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser for 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket covid-19. Det antages, at andelen af sager, hvor der vil blive
søgt om Procesbevillingsnævnets tilladelse til at indbringe sagen for landsretten, stiger i takt med en eventuel forhøjelse
af appelgrænsen. Hertil antages det, at andelen af sager, der får anketilladelse fra Procesbevillingsnævnet stiger i takt med
en eventuel ny appelgrænse hæves. Der er taget højde for dette og eventuelle merudgifter i Procesbevillingsnævnet til
behandling af yderligere sager i beregningen af potentialet.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen.
Det bemærkes, at tiltagene forventes at medføre en frigørelse af udgifter til
forsvarere. Der kan derfor blive foretaget justeringer i skønnet for potentia-
let ved implementering af tiltagene. Det bemærkes endvidere, at de økono-
miske konsekvenser for den øvrige del af straffesagskæden, herunder even-
tuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt parallelt med udvalgets ar-
bejde.
12