Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 185
Offentligt
2710518_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
18. april 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2731634
1.6 Appelgrænsen for straffesager
Baggrund
For straffesager er det strafudmålingen, som er afgørende for ankemulighe-
derne for tiltalte.
Tiltalte kan frit anke en byretsdom til landsretten, hvis tiltalte er idømt andet
end bøde og konfiskation. Det kan være f.eks. være fængsel, foranstaltnin-
ger over for psykisk afvigende lovovertrædere eller rettighedsfrakendelse,
herunder førerretsfrakendelse. Tiltalte kan endvidere frit anke, hvis tiltalte
er idømt mere end 20 dagbøder eller en bøde på over 6.000 kr. eller konfi-
skation for mere end 6.000 kr.
1
Hvis tiltalte alene er idømt bøde og konfiskation, og bøden ikke overstiger
20 dagbøder eller 6.000 kr., og en eventuel konfiskation ikke overstiger
6.000 kr., kan tiltalte anke til landsretten med tilladelse fra Procesbevillings-
nævnet. Tilladelse kan gives, hvis sagen er af principiel karakter eller sær-
lige grunde i øvrigt taler for det.
2
Beløbsgrænsen for anke til landsretten uden Procesbevillingsnævnets tilla-
delse blev senest forhøjet i 1984, 1990 og 2018.
1
Retsplejelovens § 902. Hvis tiltalte alene er idømt bøde og konfiskation, skal tiltalte have
givet møde i byretten for frit at kunne anke.
2
Retsplejelovens § 903.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0002.png
Ved forhøjelsen i 1984 blev der henvist til den almindelige udvikling i bø-
deniveauet, og at de mindre bøder, der var tale om, i praksis i overvejende
grad blev udmålt efter nøje fastlagte retningslinjer.
3
Ved en lovændring i 1990 blev appelgrænsen i straffesager hævet fra 1.000
kr. til 3.000 kr. Ved forhøjelsen i 1990 blev der henvist til, at der i de mindre
bødesager, der var tale om, sjældent var problemer med beviset eller retlige
spørgsmål, at straffen som regel udmåles takstmæssigt, og at landsretsbe-
handling medførte væsentlige omkostninger, som ikke stod i rimeligt for-
hold til bødens størrelse.
4
Salæret til den beskikkede forsvarer i landsretten
var f.eks. normalt 1.200-1.800 kr. med tillæg af moms. Der blev endelig
henvist til, at sager, som bevismæssigt eller retligt frembød tvivl, med tilla-
delse kunne indbringes for landsretten.
Det fremgår endvidere af forarbejderne, at en forhøjelse af beløbsgrænsen
til 3.000 kr. ville indebære en væsentlig ressourcebesparelse hos anklage-
myndigheden og domstolene, idet behandlingen af sådanne ankesager med-
fører et ikke ubetydeligt tidsforbrug.
En aflastning af landsretterne og anklagemyndigheden kunne efter Justits-
ministeriets opfattelse gennemføres uden retssikkerhedsmæssige betænke-
ligheder, idet det blev bemærket, at i de tilfælde, hvor det skønnes rimeligt,
at tiltalte får adgang til at få sagen prøvet i 2. instans, vil der kunne meddeles
tilladelse hertil.
Den nuværende beløbsgrænse i straffesager på 6.000 kr. blev reguleret ved
en lovændring i 2018. Ved forhøjelsen blev der henvist til, at beløbsgræn-
serne for anke uden Procesbevillingsnævnets tilladelse for civile sager og
straffesager i 1990 var blevet fastsat til 3.000 kr. og 10.000 kr., og at beløbs-
grænsen for civile sager i 2014 var blevet forhøjet til 20.000 kr.
5
Prisudvik-
lingen frem til 2016 ville i sig selv kunne begrunde en forhøjelse af beløbs-
grænsen fra 3.000 kr. til 5.000 kr., og med en forhøjelse til 6.000 kr. blev
det relative forhold mellem ankegrænserne i civile sager og straffesager,
som var gældende i perioden 1990-2014, genetableret.
3
4
Folketingstidende 1983-84 (2. samling), tillæg A, spalte 1615-1616.
Folketingstidende 1989-90, tillæg A, spalte 768-770.
5
Folketingstidende 2017-18, A, L 204 som fremsat, side 16-17.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0003.png
Det fremgår endvidere af forarbejderne til lovændringen i 2018, at Justits-
ministeriet havde overvejet, om beløbsgrænsen for tiltaltes anke af en straf-
fesag uden tilladelse fra Procesbevillingsnævnet burde forhøjes til 20.000
kr., så beløbsgrænsen blev den samme for straffesager og civile sager.
Justitsministeriet fandt imidlertid ikke grundlag for en sådan forhøjelse og
lagde vægt på, at der er væsentlige forskelle mellem civile sager, hvor be-
løbsgrænsen knytter sig den økonomiske værdi af sagens krav, og straffesa-
ger, hvor beløbsgrænsen knytter sig til størrelsen af den bøde, som tiltalte er
blevet idømt for overtrædelse af et strafbart forhold, og at forvandlingsstraf
af fængsel kan træde i stedet for en bøde.
Anvendelse i praksis
For straffesager, hvor dommen involverer et bødebeløb, viser tal fra 2019,
at ca. 86 pct. af byretssagerne vedrørte bøder på 6.000 kr. eller derunder,
mens ca. 12 pct. af sagerne vedrørte bøder på mellem 6.000-20.000 kr. Ca.
2 pct. af sagerne vedrørte bøder over 20.000 kr.
For sager i landsretterne, hvor dommen involverer et bødebeløb, vedrørte
ca. 55 pct. af sagerne bøder på under 6.000 kr., mens ca. 23 pct. af sagerne
vedrørte bøder på mellem 6.000-20.000 kr. Ca. 22 pct. af sagerne omhand-
lede bøder på over 20.000 kr.,
jf. tabel 1.
Tallene illustrerer, at sager, som føres i byretten vedrørende lavere bøde-
størrelser, ikke i samme omfang ankes til landsretten.
Tabel 1
Fordeling af straffesager på bødestørrelser, 2019
Antal sager, (andel i
pct.)
Straffesager,
byretterne
Straffesager, landsret-
terne
0-
6.000 kr.
55.850
(86 pct.)
155
(55 pct.)
6.001-
20.000 kr.
7.662
(12 pct.)
64
(23 pct.)
>20.000 kr.
1.206
(2 pct.)
62
(22 pct.)
I alt
64.718
(100 pct.)
281
(100 pct.)
Anm.: Oplysninger trukket fra Kriminalregistret (KR). Der alene trukket oplysninger om indenretlige bøder, dvs. bøder
afgjort i retten som dom, udeblivelsesdom, dom uden retsmøde eller lignende. Inden- og udenretlige vedtagelser af bøder
er ikke omfattet af datatrækket. Der er herudover kun trukket oplysninger om sager, som er afgjort med bøde. Sager, hvor
der tillige er idømt en frihedsstraf (som eksempelvis afgørelsestypen ”betinget dom og bøde”), indgår således ikke i data-
trækket, idet en sådan afgørelse altid vil kunne ankes som følge af den idømte frihedsstraf, jf. retsplejelovens § 902.
Kilde: Rigsadvokaten
Til sammenligning kan det oplyses, at det i Norge kræver landsrettens tilla-
delse at anke straffesager, hvor det alene angår et spørgsmål om bødestraf,
konfiskation eller inddragelse af førerretten mv. Derudover har landsretten
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
mulighed for at nægte en anke i straffesager, når retten vurderer det klart, at
sagen ikke vil få et andet udfald.
I Sverige kræver det landsrettens tilladelse at anke en straffesag, når sagen
alene angår bødestraf, eller hvor der er sket frifindelse for kriminalitet, hvor
der ikke er foreskrevet en strengere straf end fængsel i 6 måneder.
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om at ændre reglerne for, hvornår tiltalte
i en straffesag kan anke til landsretten uden Procesbevillingsnævnets tilla-
delse, således at bødesager ikke kan ankes uanset bødens størrelse. Alterna-
tivt kan beløbsgrænsen for bødesager hæves fra 6.000 kr. til 20.000 kr.
Hvis reglerne ændres, således bødesager ikke kan ankes uanset bødens stør-
relse, skønnes en nettoreduktion på ca. 105 straffesager årligt. Såfremt den
nuværende beløbsgrænse for bødesager hæves fra 6.000 kr. til 20.000 kr.,
skønnes en nettoreduktion på ca. 53 straffesager årligt i landsretterne,
jf. ta-
bel 1.
Disse reduktioner skønnes at frigøre henholdsvis 1,4 mio. kr. eller 0,7
mio. kr. årligt fuldt indfaset i domstolene,
jf. tabel 2.
I skønnet over nettoreduktionen er indregnet, at en del af de sager, som i dag
kan ankes uden tilladelse, stadig vil blive anket til landsretten efter en for-
højelse af beløbsgrænsen, fordi Procesbevillingsnævnet vil give anketilla-
delse. Der er i potentialeberegningen således indregnet merudgifter til sags-
behandling og øvrig drift i Procesbevillingsnævnet. Skønnet er behæftet
med usikkerhed.
Toinstansprincippet er er et grundlæggende princip i dansk retspleje, men
hensynet til toinstansprincippet må efter udvalgets opfattelse også afvejes
over for hensynet til, at straffesager skal kunne løses inden for rimelig tid
og på en måde, der sikrer, at omkostningerne skal være acceptable for sam-
fundet. Der bør således være sammenhæng mellem de ressourcer, som an-
vendes på en sag, sagens betydning og udsigterne til at opnå et andet resultat
ved appel.
Udvalget bemærker, at det er en selvstændig betingelse for tiltaltes adgang
til at anke en bødesag uden tilladelse fra Procesbevillingsnævnet, at tiltalte
har givet møde i byretten. Hvis tiltalte ikke har givet møde i byretten, kræves
allerede i dag Procesbevillingsnævnets tilladelse til at anke uanset bødens
størrelse.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
Udvalget lægger vægt på, at straffesager om mindre bøder i vidt omfang
udmåles takstmæssigt, og at der i et betydeligt antal straffesager om mindre
bøder desuden ikke er væsentlig bevismæssig eller retlig tvivl.
Udvalget lægger endvidere vægt på, at der ikke er tale om, at bøder under
en eventuelt forhøjet beløbsgrænse ikke kan ankes. Ordningen går ud på, at
bøder under beløbsgrænsen kan ankes med Procesbevillingsnævnets tilla-
delse.
Udvalget forudsætter i den forbindelse, at bødens størrelse og dermed sa-
gens betydning for tiltalte indgår i den samlede afvejning, når Procesbevil-
lingsnævnet beslutter, om der skal gives anketilladelse. Procesbevillings-
nævnet har i den forbindelse oplyst, at det allerede i dag er praksis, at der
bl.a. lægges vægt på beløbets størrelse ved den konkrete vurdering af den
enkelte sag.
I vurderingen indgår, om sagens problem har en sådan karakter og kvalitet,
at der bør gives appeltilladelse, og det fremgår af forarbejderne, at der bl.a.
kan ske en afvejning af både sociale, økonomiske, principielle og andre
grunde. Uanset de sociale hensyn ikke ses at blive tillagt synderlig selvstæn-
dig vægt i Procesbevillingsnævnets praksis, forekommer det efter nævnets
opfattelse naturligt, at sagens betydning alt andet lige vil være større, jo hø-
jere et beløb sagen vedrører.
Udvalget kan på den baggrund anbefale, at beløbsgrænsen for anke af
domme i bødesager uden tilladelse fra Procesbevillingsnævnet forhøjes.
Udvalget finder, at det er en politisk afvejning, om den nugældende grænse
f.eks. skal forhøjes fra 6.000 kr. til 20.000 kr., eller det som en mere vidtgå-
ende ordning generelt skal fastsættes, at bødesager ikke kan ankes frit uanset
bødens størrelse.
I forhold til en ordning, hvor der kræves tilladelse fra Procesbevillingsnæv-
net ved anke af domme i bødesager uanset bødens størrelse, vil det efter
udvalgets opfattelse navnlig kunne begrundes ud fra procesøkonomiske
hensyn. Hertil kommer fordelen ved klarhed i lovgivning samt det forhold,
at en fast grænse vil kunne forekomme arbitrær, hvor f.eks. en umiddelbart
høj bøde konkret vil forekomme lav set i forhold til den pågældende ind-
komst. Desuden kræver det både i Norge og Sverige landsrettens tilladelse
at anke byrettens dom i en bødesag.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0006.png
Udvalget skal dog bemærke, at hvis man udvider ordningen til alle bøder,
kommer ordningen også til at omfatte meget store bøder på 100.000 kr. eller
mere for fysiske personer og på 1 mio. kr. eller mere for juridiske personer.
Da juridiske personer kun kan straffes med bøde, vil en generel ordning des-
uden omfatte samtlige straffesager mod juridiske personer. Det kan fore-
komme vidtgående og disproportionalt, at der ikke automatisk kan ske anke
i sager med meget store bøder mod juridiske personer.
Bøder i denne størrelsesorden kan forekomme på skatte- og afgiftsområdet
og i erhvervsmæssig sammenhæng, og afhængig af sagens karakter kan der
være både væsentlige bevismæssige og retlige tvivlsspørgsmål i sagen. Hvis
det politisk besluttes at stille krav om tilladelse fra Procesbevillingsnævnet
uanset bødens størrelse, bør det efter udvalgets opfattelse præciseres i for-
arbejder, at der i tilfælde af sådanne meget store bøder som udgangspunkt
meddeles anketilladelse fra Procesbevillingsnævnet, dog under hensyn til,
hvor byrdefuld bøden er set i forhold til den pågældende borgers eller virk-
somheds situation.
Udvalget er i forlængelse heraf opmærksom på, at det for en række mindre
bøders vedkommende er et generelt princip, at bøden for personer med lav
indkomst fastsættes til halvdelen af bøden for andre personer.
6
Dette indebærer, at det vil forekomme, at en bøde for en person med lav
indkomst fastsættes under beløbsgrænsen med deraf følgende krav om tilla-
delse fra Procesbevillingsnævnet, selv om en anden person, der blev fundet
skyldig i samme strafbare forhold, straffes med en bøde over beløbsgrænsen
og dermed kan anke uden tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Denne konsekvens af tilladelsesordningen har eksisteret i mange årtier og
kan kun helt undgås, hvis man indfører et krav om tilladelse for Procesbe-
villingsnævnet i alle bødesager uanset bødens størrelse. En sådan ordning
vil således have en fordel i denne henseende.
Udvalget bemærker, at man alternativt kunne forestille sig, at udfordringen
håndteres ved, at alle indtægtsbestemte bøder uanset en beløbsgrænse på
20.000 kr. krævede anketilladelse fra Procesbevillingsnævnet. Dette vil dog
kunne opfattes som vilkårligt for personer, der er idømt en ikke-indtægtsbe-
stemt bøde under beløbsgrænsen. Hertil kommer, at ordningen vil forud-
6
Jf. straffelovens § 51, stk. 3, om hensyntagen bl.a. til tiltaltes betalingsevne.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0007.png
sætte, at byretten i alle domme med en bødestraf under beløbsgrænsen an-
giver, om bøden er indtægtsbestemt med henblik på at undgå, at den dømte
kan være i tvivl om sine muligheder for at anke.
Udvalget bemærker i øvrigt, at beløbsgrænsen for anke i bødesager altid har
været udformet på den måde, at tiltalte, der har givet møde i byretten, kan
anke uden tilladelse, hvis tiltalte enten er idømt en bøde over beløbsgrænsen
eller er idømt konfiskation for et beløb over beløbsgrænsen.
Udvalget finder, at denne ordning er velbegrundet og forudsætter således, at
hvis beløbsgrænsen forhøjes, vil anke fortsat kunne ske uden tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet, hvis enten bøden eller en konfiskation ligger over
beløbsgrænsen. Udvalget forudsætter tilsvarende, at hvis der i stedet frem-
over stilles krav om tilladelse fra Procesbevillingsnævnet uanset bødens
størrelse, vil kravet om tilladelse fra Procesbevillingsnævnet også gælde
uanset konfiskationens størrelse.
Udvalget bemærker derudover, at beløbsgrænsen i dag kun gælder for sum-
bøder, dvs. bøder for overtrædelse af anden lovgivning end straffeloven. For
dagbøder for overtrædelse af straffeloven gælder i stedet, at tiltalte, der har
givet møde i byretten, kan anke, hvis tiltalte er idømt mere end 20 dagbøder.
Det betyder konkret, at hvis tiltalte idømmes 10 dagbøder på hver 800 kr., i
alt 8.000 kr., kan tiltalte med den gældende beløbsgrænse ikke anke uden
tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Forskellen mellem dagbøder og sumbøder er historisk begrundet, og den
oprindelige tanke med dagbøder om, at 1 dagbøde skal svare til tiltaltes gen-
nemsnitlige dagsindtægt
7
som stadig fremgår af straffelovens ordlyd
8
gennemføres ikke længere i praksis. I stedet regner man normalt ”baglæns”
forstået på den måde, at retten reelt beslutter sig for, hvad en passende sam-
let bøde vil være, og dernæst deler den samlede bøde op i et antal dagbøder
uden hensyn til tiltaltes gennemsnitlige dagsindtægt.
En sumbøde på 8.000 kr. har samme betydning for tiltalte som 10 dagbøder
på hver 800 kr., og efter udvalgets opfattelse er det ikke rimeligt, at der er
forskel på mulighederne for at anke uden tilladelse fra Procesbevillingsnæv-
net afhængig af, om bøde er fastsat som en sumbøde eller som dagbøder.
7
Dog med hensyntagen til tiltaltes livsvilkår, herunder tiltaltes formue, forsørgerpligter og
andre forhold, der indvirker på betalingsevnen.
8
Straffelovens § 51, stk. 1.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
Udvalget foreslår derfor, at den særlige ankegrænse for dagbøder afskaffes,
og at bødestraffe fastsat som dagbøder omfattes af den generelle beløbs-
grænse, således at der lægges vægt på den samlede bøde. Udvalget bemær-
ker i forlængelse heraf, at det i forbindelse med gennemførelsen af den nød-
vendige lovgivning kan overvejes generelt af afskaffe brugen af dagbøder.
2.
Udvalget har overvejet et forslag om at ændre reglerne for, hvornår en
straffesag frit kan ankes til landsretten, så bødesager, hvor tiltalte idømmes
førerretsfrakendelse, kørselsforbud eller frakendelse af retten til at føre lille
knallert, fremover ikke automatisk skal kunne ankes uden Procesbevillings-
nævnets tilladelse.
Forslaget indebærer, at bødesager med førerretsfrakendelse mv. skal være
omfattet af samme regler som bødesager uden førerretsfrakendelse mv. Hvis
forslaget gennemføres, vil tiltalte med den gældende beløbsgrænse skulle
have Procesbevillingsnævnets tilladelse for at anke, hvis der ikke er idømt
mere end 20 dagbøder, en bøde på mere end 6.000 kr. eller konfiskation for
mere end 6.000 kr. Hvis beløbsgrænsen forhøjes, eller der indføres krav om
tilladelse uanset bødens eller konfiskationens størrelse, vil den nye beløbs-
grænse eller det generelle krav om tilladelse også gælde i sager om fører-
retsfrakendelse mv.
Hvis reglerne ændres, således at bødesager, hvor tiltalte idømmes førerrets-
frakendelse, kørselsforbud eller frakendelse af retten til at føre lille knallert,
ikke automatisk kan ankes uden Procesbevillingsnævnets tilladelse, skønnes
en nettoreduktion på ca. 80 straffesager årligt i landsretterne. Denne reduk-
tion skønnes at frigøre ca. 0,9 mio. kr. årligt fuldt indfaset i domstolene,
jf.
tabel 2.
Udvalget lægger vægt på, at mange sager om førerretsfrakendelse, kørsels-
forbud eller frakendelse af retten til at føre lille knallert ikke rejser væsent-
lige bevismæssige eller retlige spørgsmål, da frakendelse sker efter faste ret-
ningslinjer på grundlag af et enkelt, let beviseligt faktum.
Det gælder bl.a., når førerretsfrakendelse mv. sker som følge af spirituskør-
sel, kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer eller ha-
stighedsoverskridelser eller som følge af klippekortordningen. Det vil også
gælde typetilfælde vedrørende tilsidesættelse af væsentlige hensyn til færd-
selssikkerheden, hvor der er en fast retspraksis.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
I disse mange sager tilfører en ankebehandling i landsretten ikke sagen no-
gen større værdi og styrker dermed i realiteten ikke i nævneværdigt omfang
tiltaltes retssikkerhed og den materielt rigtige afgørelse. I betragtning af res-
sourceforbruget i landsretten er det på den baggrund efter udvalgets opfat-
telse uhensigtsmæssigt, at tiltalte har en helt fri adgang til anke i disse sager.
Udvalget foreslår derfor at ændre reglen om, at anke i bødesager kan ske
uden Procesbevillingsnævnets tilladelse, hvis tiltalte er idømt andre offent-
lige retlige følger end bøde eller konfiskation, sådan at anke i disse tilfælde
kun kan ske uden Procesbevillingsnævnets tilladelse, hvis tiltalte er idømt
andre offentlige retlige følger end bøde, konfiskation, førerretsfrakendelse,
kørselsforbud eller frakendelse af retten til at føre lille knallert. Forslaget
indebærer, at bødedomme med førerretsfrakendelse mv. ikke længere auto-
matisk kan ankes uden tilladelse, men at det i stedet vil afhænge af de gene-
relle regler om anke af bødedomme, om anke kan ske uden tilladelse.
Anklagemyndigheden vil tilsvarende skulle have tilladelse fra Procesbevil-
lingsnævnet for at anke en dom, hvor tiltalte er frifundet for førerretsfraken-
delse mv. (eller er idømt betinget frakendelse, hvor anklagemyndighedens
påstand var ubetinget frakendelse).
Udvalget er opmærksom på, at der også vil være bødesager med førerrets-
frakendelse mv., hvor der skal foretages en mere skønsmæssig vurdering,
eller hvor der undtagelsesvis optræder vanskelige bevisspørgsmål eller ret-
lige spørgsmål. De alvorligste frakendelsessager vil ofte medføre fængsel
og påvirkes ikke af forslaget om ankebegrænsning i bødesager, men der vil
også være bødesager med frakendelse af mere kompliceret karakter, hvor
tiltalte bør have mulighed for at anke til landsretten.
Udvalget lægger imidlertid vægt på, at der ikke er tale om, at førerretsfra-
kendelse mv. ikke kan ankes. Forslaget går ud på, at bødedomme med fø-
rerretsfrakendelse mv. sidestilles med bødedomme uden førerretsfraken-
delse mv. Det vil således også i disse sager være muligt at få Procesbevil-
lingsnævnets tilladelse til at anke, hvis dommen ikke frit kan ankes.
Udvalget forudsætter i den forbindelse, at Procesbevillingsnævnet ved sin
afgørelse herom lægger betydelig vægt på, om sagen om førerretsfraken-
delse mv. er bevismæssigt og retligt enkel eller kompliceret. Dette vil i givet
fald kunne beskrives i forarbejderne til en lovændring om sidestillelse af
bødedomme med førerretsfrakendelse mv. med bødedomme uden førerrets-
frakendelse mv.
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0010.png
Udvalget er opmærksom på, at der anvendes indtægtsbestemte bøder i sager
om spirituskørsel, kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer
og kørsel i frakendelsestiden.
I sager om kørsel i frakendelsestiden og kørsel under lav påvirkning af hash,
hvor der ikke er begået andre overtrædelser, som medfører førerretsfraken-
delse, er det allerede i dag sådan, at adgangen til at anke med eller uden
Procesbevillingsnævnets tilladelse afhænger af den indtægtsbestemte bødes
størrelse og dermed af tiltaltes indtægter.
Spirituskørsel og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer,
med undtagelse af kørsel under lav påvirkning af hash, medfører altid fører-
retsfrakendelse, og der er dermed i dag altid adgang til at anke bøder for
disse overtrædelser uden Procesbevillingsnævnets tilladelse. Indføres krav
om Procesbevillingsnævnets tilladelse, vil adgangen til at anke bøder for
disse overtrædelser fremover afhænge af den indtægtsbestemte bødes stør-
relse og dermed af tiltaltes indtægter.
Der er tale om en konsekvens, som allerede kendes i dag for nogle indtægts-
bestemte bøder, og som i dag også generelt kendes for de bøder, der halveres
for personer med lav indtægt. Konsekvensen kan kun helt undgås, hvis man
indfører et krav om tilladelse for Procesbevillingsnævnet i alle bødesager
uanset bødens størrelse.
3.
Udvalget har overvejet et forslag om, at byrettens afgørelser vedrørende
vederlag til beskikkede forsvarere kun skal kunne kære med Procesbevil-
lingsnævnets tilladelse.
Hvis reglerne ændres, så byrettens afgørelse vedrørende vederlag til beskik-
kede forsvarere kun skal kunne kæres med Procesbevillingsnævnets tilla-
delse, skønnes en nettoreduktion på ca. 100 kæremål årligt i landsretterne.
Denne reduktion skønnes at frigøre ca. 0,5 mio. kr. årligt fuldt indfaset i
domstolene,
jf. tabel 2.
Udvalget bemærker, at byrettens beslutninger i sager, der behandles i straf-
feretsplejens former, i dag normalt kan kæres til landsretten uden Procesbe-
villingsnævnets tilladelse.
9
Dette gælder også afgørelser om vederlag til en
beskikket forsvarer.
9
Retsplejelovens § 968.
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0011.png
Rettens afgørelser om vederlag til en beskikket advokat i en sag, der be-
handles i civilprocessens former, kan derimod kun kæres uden Procesbevil-
lingsnævnets tilladelse, hvis salæret er fastsat til mere end 20.000 kr.
10
Hvis
salæret er fastsat til højst 20.000 kr., kan afgørelsen kun kæres med Proces-
bevillingsnævnets tilladelse.
Hvervet som beskikket forsvarer og hvervet som beskikket advokat er be-
slægtede, og det er den samme kreds af beneficerede advokater, der beskik-
kes til begge hverv.
Vederlaget fastsættes i begge tilfælde på grundlag af takster, som landsrets-
præsidenterne har fastsat som udtryk for praksis på området. Vederlaget er
ofte standardiseret, men i en række konkrete tilfælde beror fastsættelsen af
vederlaget også på et skøn.
Udvalget finder, at det vil være velbegrundet at stille krav om tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet for at kære afgørelser om vederlagt til beskikkede
forsvarere i samme omfang, som det kræves ved kære af afgørelser om salær
til beskikkede advokater i civile sager.
Udvalget foreslår på den baggrund, at der indføres krav om tilladelse fra
Procesbevillingsnævnet for at kære byrettens afgørelser om vederlag til be-
skikkede forsvarere, hvis vederlaget er fastsat til højst det beløb (i dag
20.000 kr.), som fastsættes som appelgrænse i civile sager om salær til be-
skikkede advokater. Der kan dog være anledning til at genoverveje beløbs-
grænsen for kære af afgørelser om salær til beskikkede forsvarere, hvis den
generelle beløbsgrænse forhøjes væsentligt.
Såfremt den nuværende beløbsgrænse for civile sager om salær til beskik-
kede advokater hæves fra 20.000 kr. til 30.000 kr., 40.000 kr., 50.000 kr.,
100.000 kr. eller 150.000 kr., forventes en nettoreduktion på henholdsvis ca.
6-45 kæremål årligt. Afhængigt af fastlæggelsen af grænsen vurderes det at
kunne frigøre mellem ca. 0,0-0,2 mio. kr. årligt fuldt indfaset,
jf. tabel 2.
Det vil bero på en politisk afvejning, om der skal stilles krav om tilladelse
fra Procesbevillingsnævnet for at kære byrettens afgørelser om vederlag til
forsvarere uanset vederlagets størrelse.
10
Retsplejelovens § 389, stk. 4.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0012.png
Udvalget bemærker herved, at landsretten som altovervejende hovedregel
behandler kæresager om salær til forsvarere på skriftligt grundlag, og at sa-
gerne normalt ikke er ressourcetunge. Det kan samtidig ikke udelukkes, at
beskikkede forsvarere, hvis indstilling om vederlag ikke er blevet fulgt af
byretten, ret ofte vil søge Procesbevillingsnævnet om tilladelse, hvis der er
tale om et betydeligt vederlag.
Der må således påregnes et øget ressourceforbrug hos Procesbevillingsnæv-
net, hvis der stilles krav om kæretilladelse uanset vederlagets størrelse.
4.
Udvalget har overvejet et forslag om, at byrettens afgørelse vedrørende
generhvervelse af førerretten inden frakendelsestidens udløb
11
kun skal
kunne kæres med Procesbevillingsnævnets tilladelse. Kravet om kæretilla-
delse vil gælde for både tiltalte og anklagemyndigheden.
Hvis reglerne ændres, så byrettens afgørelse vedrørende generhvervelse af
førerretten inden frakendelsestidens udløb kun skal kunne kæres med Pro-
cesbevillingsnævnets tilladelse, skønnes en nettoreduktion på ca. 10 kære-
mål årligt i landsretterne. Denne reduktion skønnes at frigøre ca. 0,1 mio.
kr. årligt fuldt indfaset i domstolene,
jf. tabel 2.
Udvalget bemærker, at byrettens kendelser i sager, der behandles i straffe-
retsplejens former, i dag normalt kan kæres til landsretten uden Procesbe-
villingsnævnets tilladelse.
12
Kendelser under en hovedforhandling eller forberedelsen heraf kan dog kun
kæres, hvis kendelsen angår berammelse, udsættelse, afvisning, ophævelse,
fængsling, beslaglæggelse, ransagning eller lignende, dørlukning, referat-
forbud, navneforbud, billed- eller lydoptagelse eller tegning eller pålægger
straf eller omkostninger.
Byrettens afgørelser vedrørende generhvervelse af førerretten inden fraken-
delsestidens udløb er skønsmæssige afgørelser, hvilket kan tale imod at af-
skære muligheden for at anke uden tilladelse fra Procesbevillingsnævnet.
Det vil bero på en politisk afvejning, om der specifikt på dette område skal
stilles krav om tilladelse fra Procesbevillingsnævnet for at kære til landsret-
ten.
11
12
Færdselslovens § 132.
Retsplejelovens § 968.
12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
5.
Udvalget har drøftet spørgsmålet om at indføre en adgang for landsret-
terne til at afvise en anke i en straffesag, der ikke er indbragt med Procesbe-
villingsnævnets tilladelse, hvis der ikke er udsigt til, at sagen vil få et andet
udfald end i byretten, og sagen ikke er af principiel karakter eller andre
grunde ikke i øvrigt taler for, at sagen skal behandles af landsretten.
En tilsvarende regel gælder i dag i civile ankesager. En sådan ordning vil
desuden være beslægtet med ordningen i Norge om såkaldt ankesiling, men
tilpasset at Danmark i modsætning til Norge har et Procesbevillingsnævn til
at behandle sager om anke- og kæretilladelse.
Udvalget finder, at en sådan ordning rejser så store principielle spørgsmål
om ankesystemet i straffesager, at en stillingtagen til spørgsmålet vil kræve
mere dybtgående overvejelser, end der er mulighed for inden for rammerne
af dette udvalgsarbejde. Der vil også skulle tages stilling til, hvordan ord-
ningen vil spille sammen med reglerne for anke af civile sager, som eventu-
elt vil skulle justeres som følge af en ny model efter inspiration fra Norge.
Spørgsmålet har en så omfattende og principiel karakter, at det efter udval-
gets opfattelse vil kræve et selvstændigt og længerevarende arbejde. Der
ville bl.a. være behov for at indhente mere detaljerede oplysninger om an-
vendelsen af ordningen i Norge og i eventuelle andre lande med en sam-
menlignelig ordning.
Det ville også være nødvendigt at overveje, om ordningen ville have samme
betydning i Danmark, hvor der som noget unikt er oprettet et Procesbevil-
lingsnævn, og hvor ankesager i landsretten er tilrettelagt på en væsentlig
anden måde end i Norge.
6.
De økonomiske konsekvenser af tiltagene er opsummeret nedenfor,
jf.
tabel 2.
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 185: Anden afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårs-aftale for domstolene, fra justitsministeren
2710518_0014.png
Tabel 2
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
Årligt potentiale, fuldt Implementeringsom-
indfaset
kostninger
1,7-2,9
-
I alt
1. Beløbsgrænse hæves for bødesager
1.1 Alle bødesager uanset bødens størrelse
1.2 Beløbsgrænse hæves til 20.000 kr.
2. Straffesager, hvor der sker førerretsfrakendelse, kørselsfor-
bud eller frakendelse af retten til at føre lille knallert, kan kun
ankes med Procesbevillingsnævnet tilladelse
3. Byrettens afgørelser vedr. vederlag til beskikkede forsvarere
kan kun kæres med Procesbevillingsbevillingsnævnets tilladelse
3.1 Byrettens afgørelser kan kun kæres med Procesbevillingsnæv-
nets tilladelse
3.2 Beløbsgrænse for civile sager hæves til 30.000 kr.
3.3 Beløbsgrænse for civile sager hæves til 40.000 kr.
3.4 Beløbsgrænse for civile sager hæves til 50.000 kr.
3.5 Beløbsgrænse for civile sager hæves til 100.000 kr.
3.6 Beløbsgrænse for civile sager hæves til 150.000 kr.
4. Byrettens afgørelse vedr. generhvervelse af førerretten inden
frakendelsestidens udløb kan kun kæres med Procesbevillings-
nævnets tilladelse
0,7-1,4
1,4
0,7
-
-
-
0,9
-
0,0-0,5
0,5
0,0
0,1
0,1
0,2
0,2
-
-
-
-
-
-
-
0,1
-
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser for 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket covid-19. Det antages, at andelen af sager, hvor der vil blive
søgt om Procesbevillingsnævnets tilladelse til at indbringe sagen for landsretten, stiger i takt med en eventuel forhøjelse
af appelgrænsen. Hertil antages det, at andelen af sager, der får anketilladelse fra Procesbevillingsnævnet stiger i takt med
en eventuel ny appelgrænse hæves. Der er taget højde for dette og eventuelle merudgifter i Procesbevillingsnævnet til
behandling af yderligere sager i beregningen af potentialet.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen.
Det bemærkes, at tiltagene forventes at medføre en frigørelse af udgifter til
forsvarere. Der kan derfor blive foretaget justeringer i skønnet for potentia-
let ved implementering af tiltagene. Det bemærkes endvidere, at de økono-
miske konsekvenser for den øvrige del af straffesagskæden, herunder even-
tuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt parallelt med udvalgets ar-
bejde.
14