Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 182
Offentligt
2706660_0001.png
Sikker Butik
10-punktsplan mod
færre butikstyverier
15. maj 2023
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 182: Henvendelse af 12/5-2023 fra De Samvirkende Købmænd om 10-punktsplan mod færre butikstyverier
2706660_0002.png
2
Butikstyverier i ny rekord
Antallet af anmeldte butikstyverier har ikke været højere siden 2004, og nåede ca. 6.000
anmeldelser i første kvartal 2023.
2023:
Den markante stigning i antallet af anmeldte butikstyverier og de senere års organiserede
butikstyverier, hvor ofte større varepartier stjæles med videresalg for øje, gør at DSK nu
sætter fokus på sagen.
Butikstyverier er ikke kun et problem for de erhvervsdrivende, men også for medarbej-
derne og
naturligvis
for butikstyvene, der med en plettet straffeattest udelukkes fra
mange jobs.
DSK opfordrer derfor regeringen til at lytte til branchen og følge op med en række initiati-
ver.
Der findes ingen præcis opgørelse over den total værdi af butikstyverierne i Danmark. Det
anslås, at danske dagligvarebutikker som udgangspunkt udsættes for tyveri svarende til
ca. 1
1�½ mia. kroner årligt. Tallet er behæftet med væsentlig usikkerhed.
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 182: Henvendelse af 12/5-2023 fra De Samvirkende Købmænd om 10-punktsplan mod færre butikstyverier
2706660_0003.png
3
DSK har 10 konkrete forslag til politikerne:
Forebyggelse:
Billeder af gerningsmænd bør kunne deles i lukket system “Crimestat”
på tværs af
detailhandlen.
Selvom lovgivning fra 2018 har åbnet for at dele billeder via Dansk
Erhvervs Crinmestat, har Datatilsynet opstillet en række krav, der i praksis forhin-
drer den deling af billeder som der politisk var opbakning til.
Mulighed for lydoptagelser (med skiltekrav).
Det kan være svært at dokumentere,
når tyve fremsætter trusler, hvilket lydoptagelser kan hjælpe med. Når der er trus-
ler, vil der som
udgangspunkt være tale om et røveri fremfor ”blot” butikstyveri.
Udrejsekontrol stikprøvevis ved udrejse (f.eks. østeuropæiske varevogne ved græn-
sen).
Ca. hver tredje sigtelse er rettet mod udenlandske statsborgere. Det bør klar-
lægges om grupper af butikstyve i større omfang forsøger at udføre stjålne varer af
Danmark. Af præventive årsager bør det være vanskeligt at udføre tyvekoster.
Mere synligt politi; kørsel til butikstyverier prioriteres i højere grad (når muligt) og
politiindsats på SoMe.
Et af de mest præventive initiativer vil være hyppigere brug
af uniformeret politi, der rykker ud til anmeldelser om butikstyve. I dag er mange
butikker dybt frustrerede fordi der ikke bliver fulgt op på anmeldelser. Vi har senest
hørt om en butik, der 30 gange har ringet forgæves efter politiet. Der er ligeledes
brug for en intensiveret politiindsats på sociale medier, hvor større varepartier ofte
sælges mellem private.
Skærpet fokus på manglende sporbarhed ved myndighedernes kontrolaktioner i ki-
oskmiljøet mv.
Fødevarestyrelsen har oplyst, at en kontrolkampagne om sporbar-
hed på fødevarer har vist, at hver fjerde detail- eller engrosvirksomhed ikke kunne
dokumentere, hvor deres varer som f.eks. kød, grønt, slik, vin og spiritus, choko-
lade, tyggegummi og kaffe kom fra og blev sendt videre til.
1
”Nogle
kiosker i Københavns Indre by er desværre steder, hvor det flyder med
ulovligheder,” lød det sidste år i en pressemeddelelse fra Sikkerhedsstyrelsen
2
. Der
bør iværksættes en ekstraindsats for komme de systematiske ulovligheder til livs,
hvilket oplagt kan være øget fokus på varer, hvor der ikke kan dokumenteres spor-
barhed.
Opholdsforbud er næsten umuligt i dag
. Mange butikker har problemer med gen-
gangere, der igen og igen begår kriminalitet. Flere butikker efterlyser derfor mulig-
hed for at kunne søge om opholdsforbud til bestemte personer. Dette har enkelte
butikker haft succes med, mens andre oplever det som umuligt at få udstedt.
1
Kiosker og dagligvarebutikker skal have styr på, hvor deres slik og sodavand kommer fra (foedevarestyrelsen.dk)
2
Lattergas, snus og tyggetobak beslaglagt i København | Sikkerhedsstyrelsen
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 182: Henvendelse af 12/5-2023 fra De Samvirkende Købmænd om 10-punktsplan mod færre butikstyverier
2706660_0004.png
4
Top 10 over varegrupper, der udgør den største andel af de stjålne varer, målt i
antal.
2022
1
Personlig pleje (14,5%)
F.eks. deoderant, parfume, barberblade og
make-up produkter
2021
Personlig pleje (13,6%)
F.eks. deoderant, parfume, barberblade og
makeup produkter
Køl og frost (11,0%)
F.eks. kylling, smør, ost og is
Kolonial (10,5%)
F.eks. dåsetun, nødder og Nescafé
Øl og sodavand (9,5%)
F.eks. Tuborg, Coca-Cola og Red Bull
Slik (9,5%)
F.eks. Marabou, Kinder, Haribo og bland-selv-slik
Tekstil (9,5%)
F.eks. bh’er, bukser,
trøjer, strømper og sko
Øvrigt (6,2%)
F.eks. penge, kaffe, bæreposer, LEGO og
lignende
Vin og spiritus (5,6%)
F.eks. Jack Daniels, Smirnoff og diverse vine
Slagter og bager (5,6%)
F.eks. oksemørbrad, culottesteg, boller og kage
Frugt, grønt og blomster (4,7%)
F.eks. avocadoer, bær, bananer og diverse
blomster
2
Kolonial (12,5%)
F.eks. dåsetun, nødder og Nescafé
3
Køl og frost (11,7%)
F.eks. kylling, smør, ost og is
4
5
6
7
Slik (9,2%)
F.eks. Marabou, Kinder, Haribo og bland-selv-slik
Øl og sodavand (9,1%)
F.eks. Tuborg, Coca-Cola og Red Bull
Tekstil (7,2%)
F.eks. bh’er, bukser, trøjer, strømper og sko
Øvrigt (6,3%)
F.eks. penge, kaffe, bæreposer, LEGO og
lignende
8
9
Slagter og bager (5,5%)
F.eks. oksemørbrad, culottesteg, boller og kage
Vin og spiritus (5%)
F.eks. Jack Daniels, Smirnoff og diverse vine
10
Frugt, grønt og blomster (4,5%)
F.eks. avocadoer, bær, bananer og diverse
blomster
Kilde: Crimestat
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 182: Henvendelse af 12/5-2023 fra De Samvirkende Købmænd om 10-punktsplan mod færre butikstyverier
2706660_0005.png
5
Konsekvens:
Højere
bødestraf fordi …
-
-
Intet straffes mildere end lige præcis butikstyverier
Der skal mange forhold til, før butikstyven møder en dommer
Hvis en tyv i dag bliver taget på fersk gerning i færd med at stjæle et par flasker vin
eller en kasse med slik til et par hundrede kroner, får tyven typisk en bødestraf på helt
ned til 500 kroner. Der bør være en mere markant konsekvens, da håndteringen af et
butikstyveri rammer såvel de forretningsdrivende som de ansatte.
Fra samfundets side sender man i dag et signal om, at butikstyveri er en bagatelagtig
forbrydelse, hvilket der bør strammes op på. Mange butikstyve forstår først alvorlighe-
den af deres kriminalitet, når de står foran en dommer
men der skal mange forhold
til før en butikstyv eventuelt møder en dommer. Ved højere bødestraf, vil tyven oftere
møde en dommer hurtigere.
Ny bestemmelse i
straffeloven om ”organiseret butikstyveri”
- straf efter trappemo-
del.
I 2018 foreslog Socialdemokratiets daværende retsordfører, Trine Bramsen, at
der burde indføres en ny bestemmelse i straffeloven. Trine Bramsen sagde den-
gang:
”Her
skal vi en trappemodel bygget ind, sådan at man første gang straffer
markant hårdere, end vi gør i dag. Gør man det flere gange, så skal det ret hurtigt
eskalere. Så efter tre gange er vi oppe i den hårde ende af straffe-skalaen”
3
DSK er enig i forslaget om, at der bør indføres en trappemodel, så risikoen for straf
i langt højere grad fremstår præventivt for hærdede kriminelle.
Reglerne om udvisning bør udnyttes i videst muligt omfang i sager om butikstyveri.
Tilbage i 2018 ønskede den daværende regering, at det skulle blive præciseret i
lovgivningen, at der i videst muligt omfang bør ske udvisning
også i førstegangs-
tilfælde. 3 år efter, i 2021, bekræftede den daværende regering, at det også var
den socialdemokratiske et parti-regerings politik på området.
4
Hos DSK satser vi nu på ”alle gode gange tre”
forstået på den måde, at det nu bør
være den nuværende regering, der gennemfører den politik, der har været opbak-
ning til hos de to foregående regeringer.
3
4
Alle enige: Nu skal der sættes ind mod organiseret butikstyveri | Netavisen Pio (piopio.dk)
https://www.ft.dk/samling/20201/almdel/reu/spm/1045/svar/1786498/2401456.pdf
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 182: Henvendelse af 12/5-2023 fra De Samvirkende Købmænd om 10-punktsplan mod færre butikstyverier
2706660_0006.png
6
Mulighed for lønindeholdelse i erstatningssager.
Hvis en butikstyv pågribes, uden at den stjålne vare leveres uskadt tilbage, skal ty-
ven betale erstatning for de stjålne varer til ejeren af butikken. Hvis tyven ikke be-
taler, er det i praksis svært for butiksejeren at få pengene igen. Det er uaccepta-
belt, at butiksejere har så svært ved at få deres penge igen fra en kriminel, der har
stjålet fra dem. Lønindeholdelse vil potentielt være et redskab til at sikre, at det
skyldige beløb kan trækkes i løn eller lignende, så butiksejerne i praksis får flere er-
statningskrav udbetalt. Justitsministeriet gav i 2018 tilsagn om at undersøge mulig-
heden for at lønindeholde for krav fra butikstyveri.
DSK foreslår, at dette løfte
med fem års forsinkelse
ligeledes indgår i kom-
mende politiske drøftelser, hvor formålet er at få gjort op med de alt for mange bu-
tikstyverier, der sker i denne tid.
Den daværende regering lancerede i november 2018 det politiske udspil ”Tryghed
for bu-
tiksejere”,
der blev til efter foregående samarbejde med en kreds af repræsentanter fra
detailhandelen, herunder De Samvirkende Købmænd.
5
DSK foreslår, at der
gerne med udgangspunkt i de 10 aktuelle forslag fra DSK
igang-
sættes en snarlig politisk indsats mod de alt for mange butikstyverier.
Yderligere information hos DSK: Adm. direktør Jannick Nytoft ([email protected]) eller vicedirek-
tør Claus Bøgelund Nielsen ([email protected])
5
Tryghed for butiksejere (justitsministeriet.dk)
De Samvirkende Købmænd
Islands Brygge 26, DK-2300 København S | T +45 39 62 16 16 | [email protected] | www.dsk.dk
CVR nr. 15232013 | Danske Bank 4180-4110212313