Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 172
Offentligt
2699381_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
28. april 2023
Formueretskontoret
Mads Kleis Frederiksen
2022-72-0416
2782311
GRUND- OG NÆRHEDSNOTAT
vedrørende forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om
fælles regler til fremme af afhjælpning af varer og om ændring af for-
ordning (EU) 2017/2394, direktiv (EU) 2019/771 og (EU) 2020/1828
Nyt notat.
KOM (2023) 155.
1. Resumé
Kommissionen fremsatte den 22. marts 2023 et forslag til et nyt direktiv om
fælles regler til fremme af afhjælpning af varer (”Right to Repair”). Med
”afhjælpning af varer” menes reparation af defekter ved varer, herunder
inden for sælgers køberetlige mangelsansvar.
Forslaget har til formål at nedbringe medlemsstaternes miljø- og klimaftryk
ved at øge reparation af varer frem for at skifte varer ud. Formålet er at
bidrage til et velfungerende indre marked for afhjælpningsydelser (repara-
tionsydelser) og samtidig sikre et højt forbruger- og miljøbeskyttelsesniveau
og fremme af cirkulær økonomi. Direktivforslaget indfører krav til produ-
center, sælgere og medlemsstater samt ændrer i tre andre retsakter, herun-
der varedirektivet (2019/771), med det formål at øge forbrugernes viden om
og adgang til afhjælpning samt motivere forbrugere og virksomheder til at
anvende reparation frem for at foretrække nye varer. Forslaget skal ses i
forlængelse af EU’s målsætning om klimaneutralitet i 2050. Forslaget er
ikke omfattet af retsforbeholdet.
Side 1/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
Regeringen er positiv over for intentionerne bag forslaget om at tilstræbe
levetidsforlængelse af produkter gennem afhjælpning (ved reparation). Det
bidrager til at nedbringe miljø- og klimabelastningerne ved produktion, for-
brug og affaldshåndtering. Samtidig finder regeringen, at direktivforslagets
bagvedliggende miljø- og klimahensyn bør balanceres overfor relevante
hensyn til ikke at pålægge virksomhederne uproportionale byrder samt at
sikre et fortsat højt niveau af forbrugerbeskyttelse og produktsikkerhed. I
den forbindelse bør det bl.a. overvejes i højere grad at sammentænke for-
slaget med eksisterende og kommende lovgivning, herunder forslaget til
ecodesignforordning (KOM(2022) 142) og kravet heri om det digitale pro-
duktpas.
Regeringen ser positivt på forslagets elementer om at øge forbrugernes op-
lysningsniveau om mulighederne for afhjælpning i form af det europæiske
afhjælpningsoplysningsskema. Derudover er regeringen også positiv over-
for at indføre en afhjælpningspligt for de produktgrupper, der er omfattet af
krav om afhjælpningsmuligheder, herunder i henhold til ecodesigndirektivet
og forslaget til ecodesignforordningen.
I forhold til justering af hierarkiet for de køberetlige misligholdelsesbefø-
jelser ved at prioritere afhjælpning ved reparation forud for omlevering, når
en vare lider af en mangel, finder regeringen, at der foreligger en række
uklarheder ved den praktiske udmøntning heraf, som bør afklares forud for
et endeligt direktiv.
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nær-
hedsprincippet. Forslaget forventes at have lovgivningsmæssige konsekven-
ser, da der forventes at være behov for at ændre bl.a. købeloven og øvrig
lovgivning om producenter og reparatørers forpligtelser vedrørende for-
brugeroplysning og afhjælpning. Forslaget skønnes at kunne medføre væ-
sentlige statsfinansielle konsekvenser for så vidt angår den nye onlineplat-
form for udbud af reparationstjenester og renoverede varer. Forslaget for-
ventes desuden at kunne medføre administrative konsekvenser for dansk er-
hvervsliv som følge af oplysningskrav, som dog i en vis grad måtte kunne
overvæltes til forbrugerne. Der ses ikke at foreligge tilkendegivelser af de
øvrige medlemsstaters holdninger til forslaget.
2. Baggrund
I Den Grønne Pagt (2019), som har været retningsgivende under denne
Kommission, blev et forslag om ”Right to Repair” varslet. Forslaget er ef-
Side 2/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
terfølgende omtalt i EU’s Handlingsplan for cirkulær økonomi (2020) og
Ny Forbrugerdagsorden (2020). I 2021 vedtog Rådet en konklusion om
sidstnævnte, hvor et initiativ om Right to Repair blev budt velkommen.
Direktivforslaget skal ses i sammenhæng med en række andre initiativer på
EU-plan, som har til formål at fremme den grønne omstilling. I den forbin-
delse kan nævnes kravene i ecodesigndirektivet (2009/125/EF) og forslaget
til ecodesignforordningen (KOM(2022) 142), som bl.a. ventes at udgøre en
juridisk ramme for senere fastsættelse af produktspecifikke ecodesignkrav,
herunder reparerbarhed og udbud af reservedele, samt etablering af et digi-
talt produktpas, krav til grønne offentlige indkøb og bestemmelser om de-
struktion af usolgte forbrugerprodukter. Direktivforslaget om styrkelse af
forbrugernes rolle i den grønne omstilling (KOM(2022) 143) og direktiv-
forslaget om grønne anprisninger (KOM(2023) 166) foreslår hhv. generelle
og specifikke regler for markedsføring på købstidspunktet. Derudover skal
Dataforordningen (KOM(2022) 68) bl.a. regulere adgangsret til brugerge-
nererede data til gavn for brugere og tredjepartsreparatører.
Forslaget om Right to Repair er målrettet fasen efter salget af et produkt.
Forslaget har betydning, hvor et produkt lider af en defekt, fejl eller forrin-
gelse, som enten forelå på købstidspunktet (mangelsansvar) eller er opstået
senere som følge af f.eks. hændelig skade eller slid. I begge tilfælde stiller
forslaget visse krav til producenter, sælgere og reparatører om oplysning af
forbrugerne om mulighederne for afhjælpning samt adgangen hertil.
Inden fremsættelsen foretog Kommission en offentlig høring, hvor to tred-
jedele af respondenterne støttede løsninger på EU-plan målrettet udfordrin-
gerne med tidlig kassering af varer. Kommissionen anslår, at direktivforsla-
get over en periode på 15 år vil medføre besparelser for forbrugerne på 176,5
mia. euro samt en reduktion af CO
2
-udledningen på 18,4 mio. ton på EU-
plan.
På den baggrund har Kommissionen ved KOM (2023) 155 af 22. marts 2023
fremsat forslag om et nyt selvstændigt direktiv om fælles regler til fremme
af afhjælpning af varer og om ændring af forordning (EU) 2017/2394, di-
rektiv (EU) 2019/771 og (EU) 2020/1828. Forslaget er sendt til Rådet den
31. marts 2023 i dansk sprogversion.
Side 3/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEUF artikel 114 og skal behandles
efter den almindelige lovgivningsprocedure. Forslaget er ikke omfattet af
retsforbeholdet.
3. Formål og indhold
Direktivforslagets overordnede formål er at bidrage til et velfungerende in-
dre marked for afhjælpningsydelser gennem fremme af reparation for deri-
gennem at reducere miljø- og klimabelastning ved produktion, affaldshånd-
tering og anvendelse af ressourcer, herunder energi. Forslaget består af fire
hovedelementer, som både angår indførelse af nye regler samt ændring af
gældende regler.
For det første indeholder forslaget en pligt til, at reparatører skal udlevere
oplysninger om deres afhjælpningstjenester for så vidt angår produktgrup-
per, der er omfattet af relevante produktspecifikke krav i regi af bl.a. ecode-
sign-reglerne i en standardiseret form ved hjælp af et nyt europæisk afhjæl-
pningsoplysningsskema. Andre reparatører er undtaget brug af skemaet,
hvis de ikke udbyder den efterspurgte reparationsydelse. Skemaet fremgår
af direktivets bilag 1 og angår nøgleoplysninger om bl.a. reparationens pris,
sted og reparationstid.
For det andet indeholder forslaget en pligt til, at producenter skal imøde-
komme krav om afhjælpning af defekter for så vidt angår produktgrupper,
der er omfattet af relevante produktspecifikke krav i regi af bl.a. ecodesign-
reglerne, selvom der ikke foreligger et mangelsansvar hos sælger. Produ-
centen kan kræve betaling herfor. Producenten kan endvidere antage en un-
derleverandør til at løfte forpligtelsen til afhjælpning. Derudover skal for-
brugerne oplyses om dette på en klar og forståelig måde.
For det tredje indeholder forslaget en forpligtelse for medlemsstaterne til at
sikre, at der eksisterer mindst én onlineplatform rettet mod forbrugere ved-
rørende udbud af afhjælpning samt handel med renoverede varer eller man-
gelfulde varer med henblik på renovering. Platformen kan være både offent-
ligt og privat drevet, men skal have en række søgefunktioner, herunder va-
retype, reparationstid og accessoriske tjenesteydelser samt facilitere anmod-
ning om udfyldning af det europæiske afhjælpningsoplysningsskema via
platformen.
For det fjerde indeholder forslaget en ændring af varedirektivets hierarki af
misligholdelsesbeføjelser, når en vare lider af en mangel, som sælgeren har
Side 4/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
pligt til at afhjælpe ved reparation eller levering af en ny vare. Det foreslås,
at afhjælpning ved reparation skal prioriteres forud for omlevering, således
at der ikke kan ske omlevering, når udgifterne hertil er lig med eller større
end udgifterne til afhjælpning. Det er dog uklart i hvilket omfang, at der kan
ske fravigelse ved aftale til fordel for forbrugeren.
Direktivforslaget indebærer således følgende initiativer til fremme af af-
hjælpning:
Art. 4: Reparatører skal udfylde det europæiske afhjælpningsoplys-
ningsskema, når en forbruger forlanger det.
Art. 5-6: Producenter skal afhjælpe produkter indenfor produktgrup-
per, der er omfattet af krav om afhjælpningsmuligheder i bl.a. eco-
design-reglerne mod eventuel betaling og oplyse forbrugerne om
muligheden for afhjælpning.
Art. 7: Medlemsstaterne skal sikre, at der etableres en onlineplat-
form til at matche forbrugere med reparatører og fremme handel med
renoverede varer.
Art. 12: Afhjælpning skal prioriteres forud for omlevering indenfor
de køberetlige misligholdelsesbeføjelser, når udgifterne hertil er lig
med eller mindre end udgifterne til omlevering.
Forslagets centrale elementer gennemgås nærmere i det følgende.
3.1. Genstand og formål (artikel 1)
Direktivets genstand er at fastsætte fælles regler til fremme af afhjælpning
af defekter ved varer med henblik på at bidrage til et velfungerende indre
marked og samtidig sikre et højt forbruger- og miljøbeskyttelsesniveau.
Direktivets anvendelsesområde er i overvejende grad afhjælpning
uden for
sælgers mangelsansvar efter varedirektivet. Dette omfatter bestemmelserne
om det europæiske oplysningsskema (artikel 4), producenters afhjælpnings-
pligt for visse produktgrupper (artikel 5) og oplysning om afhjælpningspligt
for visse produktgrupper (artikel 6), samt kravet om en onlineplatform for
afhjælpning og varer, der skal renoveres (artikel 7).
Direktivets anvendelsesområde dækker også afhjælpning
inden for
sælgers
mangelsansvar efter varedirektivet. Dette omfatter en ændring af varedirek-
tivet, som skal prioritere afhjælpning forud for omlevering i hierarkiet af
misligholdelsesbeføjelser ved forbrugerkøb (art. 12).
Side 5/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
3.2. Definitioner (artikel 2)
Forslaget indeholder en række definitioner, der henviser til gældende EU-
regulering, således at definitionerne af kernebegreber er konsistente. Det
drejer sig bl.a. om definitionerne af ”forbruger” og ”varer” fra varedirektivet
samt begreberne ”producent” og ”importør” fra forslaget til ecodesignfor-
ordningen.
Det foreslås endvidere, at der i konsekvens af den nye regulering indføres
nye definitioner af henholdsvis ”reparatør” og ”krav til afhjælpningsmulig-
heder”. Ved ”reparatør” forstås enhver fysisk eller juridisk person, der i for-
bindelse med vedkommendes erhverv, forretning, håndværk eller profession
leverer afhjælpningstjenester, herunder producenter og sælgere, der leverer
afhjælpningstjenester, og leverandører af afhjælpningstjenester, uanset om
de er uafhængige eller tilknyttet sådanne producenter eller sælgere.
Ved ”krav til afhjælpningsmuligheder” forstås krav i henhold til de EU-
retsakter, der er opført i bilag II, som gør det muligt at afhjælpe et produkt,
herunder krav om at gøre det lettere at demontere, få adgang til reservedele
og afhjælpningsrelaterede oplysninger og værktøjer, der kan anvendes på
produkter eller specifikke komponenter i produkter.
3.3. Harmoniseringsgrad (artikel 3)
Direktivforslaget er totalharmoniserende. Det betyder, at medlemsstaterne
ikke i deres nationale lovgivning kan opretholde eller indføre bestemmelser,
der afviger fra dem, der er fastsat i direktivet.
3.4. Europæisk afhjælpningsoplysningsskema (artikel 4)
Det foreslås at indføre en pligt for reparatører til at oplyse forbrugere om
væsentlige informationer vedrørende deres afhjælpningstjenester, hvis for-
brugeren forlanger det. Dette skal ske ved at udfylde den foreslåede stan-
dardformular i form af det såkaldte europæiske afhjælpningsoplysnings-
skema (bilag 1). Forpligtelsen omfatter kun reparatører, som med direktivet
forpligtes til afhjælpning uden for sælgers mangelsansvar. Andre reparatø-
rer kan efter eget ønske anvende afhjælpningsoplysningsskemaet.
Det foreslås derudover, at reparatører gerne må opkræve et gebyr for om-
kostninger forbundet med at tilvejebringe de påkrævede oplysninger f.eks.
ved forudgående undersøgelser af varen.
Side 6/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
Standardformularens obligatoriske oplysninger er de oplysninger, som det
antages er af afgørende betydning for forbrugeren. Dette omfatter bl.a. re-
paratørens kontaktoplysninger, oplysninger om varen og den foreslåede re-
paration, prisen for den pågældende reparation, afhentningssted m.v.
Det foreslås derudover, at indholdet i standardformularen skal være bin-
dende for afsenderen i 30 kalenderdage efter meddelelse til forbrugeren, da
forbrugeren skal have mulighed for at indhente tilbud fra flere reparatører
og foretage sammenligninger.
3.5. Forpligtelse til afhjælpning for visse produktgrupper (artikel 5)
Det følger af ecodesign-regler fastsat for visse produktgrupper, at navnlig
producenter og importører skal understøtte markedet for afhjælpning. Dette
indebærer bl.a., at produkterne skal designes, så de er mulige at reparere, og
at der skal være adgang til reservedele og oplysninger om reparation til det
afledte marked for reparatører.
Det foreslås at indføre en pligt til at foretage afhjælpning, eller antage un-
derleverandører til at gøre dette, udenfor det køberetlige mangelsansvar af
de produktgrupper, som er omfattet af krav om afhjælpningsmuligheder i
henhold til bl.a. ecodesign-reglerne. Da defekter i dette tilfælde netop er ka-
rakteriseret ved at være udenfor det køberetlige mangelsansvar, vil det være
muligt at opkræve betaling hos forbrugeren for afhjælpningstjenesten.
Det foreslås, at Kommissionen får beføjelse til via delegerede retsakter at
opdatere listen over hvilke produktgrupper, der er omfattet er forpligtigelsen
til afhjælpning.
3.6. Oplysninger om afhjælpningspligt (artikel 6)
Det foreslås at indføre en forpligtelse for producenter, som er omfattet af
afhjælpningspligten i forslagets artikel 5, til at oplyse forbrugerne om denne
pligt.
Oplysningspligten har til formål at sikre, at forbrugerne er opmærksomme
på muligheden for afhjælpning. Der er ikke knyttet særlige formkrav til iagt-
tagelsen heraf, så længe producenten stiller oplysningerne til rådighed på en
klar og forståelig måde.
Side 7/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
Direktivforslaget tager således ikke højde for snitfladen mellem denne op-
lysningspligt og oplysninger om reparerbarhed mv., der forventes at indgå i
det digitale produktpas indeholdt i forslaget til en ny ecodesignforordning.
3.7. Onlineplatform for afhjælpning og varer, der skal renoveres samt
generel forbrugeroplysning (artikel 7 og 9)
Det foreslås at indføre en forpligtelse for medlemsstaterne til at sikre, at der
eksisterer mindst én national online platform, hvor forbrugere kan finde re-
paratører eller købe renoverede varer fra erhvervsdrivende. Platformen skal
opfylde en række kriterier, herunder at have søgefunktioner vedrørende pro-
duktgrupper, reparatørens lokation, forventet ventetid samt mulighed for re-
kvirering af det nye europæiske afhjælpningsoplysningsskema. Derudover
skal reparatørerne kunne foretage jævnlige opdateringer samt anvende mær-
ker vedrørende opfyldelse af kvalitetsstandarder. Platformen skal muliggøre
tilgængelighed via nationale websteder, der er forbundet med Single Digital
Gateway.
Det forslås endvidere, at platformen skal have en søgefunktion for sælgere
af renoverede varer samt opkøbere af varer med henblik på renovation. Re-
gistrering på platformen er frivillig for de relevante erhvervsdrivende inden-
for afhjælpning og istandsættelse.
Såfremt der allerede eksisterer en national platform, der opfylder disse kri-
terier, forpligtes medlemsstaterne ikke til at oprette en ny platform.
Det foreslås derudover at indføre en forpligtelse for medlemsstaterne til at
sikre, at forbrugerne har adgang til oplysninger om forbrugerrettigheder i
henhold til nærværende direktivforslag.
3.8. Ændring af varedirektivet ved at fastsætte krav om at prioritere
afhjælpning forud for omlevering (artikel 12)
Kommissionens forslag indeholder en ændring af reglerne i varedirektivet
(2019/771) om forbrugernes misligholdelsesbeføjelser, hvorefter afhjælp-
ning skal prioriteres forud for omlevering, når en forbruger gør mislighol-
delsesbeføjelser gældende over for en sælger på grund af en mangel ved en
vare.
Efter gældende ret har forbrugerne valgfrihed mellem afhjælpning og omle-
vering, så længe forbrugerens valg ikke er umuligt for sælgeren at opfylde
Side 8/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
eller vil påføre sælgeren uforholdsmæssigt store omkostninger. Dette følger
af varedirektivets artikel 13.
Med forslaget afskaffes denne valgfrihed, og sælger bliver pålagt pligt til at
reparere mangelfulde varer, hvis omkostningerne til omlevering er lig med
eller større end omkostningerne ved afhjælpning. For forbrugeren betyder
det, at omlevering kun kan vælges som misligholdelsesbeføjelse, når det er
billigere end afhjælpning. Det foreliggende forslag rummer dog en række
uklarheder, herunder i forhold til den praktiske udmøntning og samspillet
med køberettens udgangspunkt om aftalefrihed.
4. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet er i henhold til den almindelige lovgivningsprocedure
(TEUF artikel 294) medlovgiver.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
5. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i forslaget anført, at de problemer, der tages op i forsla-
get, er af grænseoverskridende karakter og på europæisk og globalt plan,
hvorfor det kun er gennem en EU-indsats, at den ønskede virkning af at
fremme afhjælpning og genbrug i forbindelse med grænseoverskridende
salg kan opnås konsekvent i hele det indre marked.
For så vidt angår den del af forslaget der regulerer forhold
inden for
sælgers
mangelsansvar, anfører Kommissionen, at området for salg af varer allerede
er harmoniseret ved varedirektivet, hvorfor regulering af dette område bør
foretages på EU-plan.
For så vidt angår den del af forslaget der regulerer forhold
uden for
sælgers
mangelsansvar, anfører Kommissionen, at regulering heraf ligeledes bør fo-
retages på EU-plan, da medlemsstaterne ellers vil indføre forskellige natio-
nale initiativer, som vil medføre et fragmenteret indre marked.
Det er ud fra tilsvarende betragtninger regeringens holdning, at forslaget er
i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
6. Gældende dansk ret
Direktivforslaget vedrører særligt reglerne om ecodesign, som følger af eco-
designdirektivet, herunder produktspecifikke forordninger, der supplerer
Side 9/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
dette direktiv. Ecodesigndirektivet er implementeret ved ecodesignloven,
hvorefter de konkrete regler er udmøntet i ecodesignbekendtgørelsen. Der
er på nuværende tidspunkt et forslag om en ny ecodesignforordning under
forhandling, som efter sin vedtagelse vil kunne give anledning til ændringer
af ecodesignloven og ecodesignbekendtgørelsen.
Direktivforslaget vedrører derudover varedirektivet, som er implementeret
i købeloven.
Købeloven fastsætter regler for alle køb, bortset fra køb af fast ejendom.
Købeloven indeholder bl.a. regler om købers misligholdelsesbeføjelser, når
en vare lider af en mangel. Når køberen optræder som forbruger, og sælge-
ren optræder som erhvervsdrivende, finder de forbrugerpræceptive regler
anvendelse.
Det fremgår af købelovens § 78 a, stk. 1, at forbrugeren i tilfælde af man-
gelfulde varer kan vælge mellem afhjælpning og omlevering, dvs. vælge
mellem at få repareret den mangelfulde vare eller at få udleveret en ny. Efter
købelovens § 78 a, stk. 2, kan sælgeren afvise køberens valg, hvis det vil
påføre sælgeren uforholdsmæssigt store udgifter, og hvis den alternative be-
føjelse kan foretages uden væsentlig ulempe for køberen.
Købeloven indeholder derudover deklaratoriske regler om købesum, leve-
ringstidspunkt, leveringssted, risikoovergang, forsinkelse m.v.
7. Konsekvenser
7.1. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Direktivforslaget vil – forudsat at det vedtages i sin foreliggende form –
medføre behov for at ændre købelovens regler om forbrugernes mislighol-
delsesbeføjelser, således at forbrugeren – indenfor sælgers mangelsansvar –
ikke i samme grad som nu kan vælge at få en ny vare, når udgifterne til
omlevering er lig med eller større end udgifterne til afhjælpning.
Derudover vil der også skulle indføres nye regler om reparatører og produ-
centers forpligtelser vedrørende at oplyse forbrugere om afhjælpning samt
tilbyde dette. På samme måde skal der også indføres et regelgrundlag for
den nye onlineplatform for afhjælpning og handel med renoverede varer.
Forslaget vil endvidere kunne give anledning til ændringer af ecodesign-
lovgivningen.
Side 10/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
7.2. Økonomiske konsekvenser
Statsfinansielle konsekvenser
Direktivforslaget vil – forudsat at det vedtages i sin foreliggende form –
kunne medføre væsentlige statsfinansielle konsekvenser, hvis der skal etab-
leres en ny onlineplatform for afhjælpning og varer, der skal renoveres. Der-
udover kan der også være en merudgift forbundet med eventuel håndhæ-
velse og tilsyn med forslagets krav, herunder reglerne om, hvornår der må
foretages omlevering, tilgængelighed af reservedele, forbrugeroplysning
m.v. Det fulde omfang af forslagets betydning for medlemsstaternes res-
sourceforbrug vurderes ikke tilstrækkeligt belyst. Dette bør derfor undersø-
ges nærmere, inden de statsfinansielle konsekvenser kan endeligt fastlæg-
ges.
Det bemærkes, at det fremgår af budgetvejledningen, at afledte nationale
udgifter som følge af EU-retsakter afholdes inden for de berørte ministeriers
eksisterende bevillingsramme.
Erhvervsøkonomiske konsekvenser
Det forventes, at forslaget vil medføre administrative konsekvenser for
dansk erhvervsliv.
De administrative konsekvenser består i, at virksomheder som følge af di-
rektivforslaget bl.a. vil underlægges nye oplysningskrav, herunder at frem-
sende det nye oplysningsskema samt at oplyse forbrugere om producenter-
nes ansvar for afhjælpning af varer i henhold til artikel 5. Endelig kan der
være mindre administrative omstillingsomkostninger forbundet med, at
værksteder såvel som virksomheder med salg af fysiske produkter kan
vælge at registrere sig på den nye onlineplatform om udbud af reparations-
tjenester og renoverede varer.
Derudover bemyndiges Kommissionen til på et senere tidspunkt at udvide
anvendelsesområdet til yderligere produktgrupper via delegerede retsakter.
Dette vil påvirke hvor mange danske virksomheder, der vil påføres de oven-
nævnte administrative konsekvenser.
De administrative konsekvenser ved ovenstående kan dog ikke kvantificeres
på nuværende tidspunkt. Det skyldes, at de konkrete konsekvenser vil af-
hænge af den endelige implementering af direktivforslaget og Kommissio-
nens udnyttelse af den ovennævnte mulighed for senere udvidelser. Direk-
Side 11/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
2699381_0012.png
tivforslagets administrative konsekvenser vil blive nærmere afdækket i for-
bindelse med den danske implementering. Det må dog antages, at omkost-
ninger i en vis grad måtte kunne overvæltes til forbrugerne.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Formålet er at bidrage til et velfungerende indre marked for afhjælpningsy-
delser (reparationsydelser) og samtidig sikre et højt forbruger- og miljøbe-
skyttelsesniveau og fremme af cirkulær økonomi.
Andre konsekvenser og beskyttelsesniveauet
Forslagets forventede gevinster i forhold til f.eks. klima- og miljø som følge
af, at reparation vil reducere produktionen af nye varer og mængden af af-
fald, der skal håndteres samt bidrag til opnåelse af energimålsætninger, er
dog vanskelige at estimere for Danmark isoleret set på nuværende tidspunkt.
8. Høring
Forslaget har været sendt i høring i specialudvalgene for henholdsvis politi-
mæssigt og retligt samarbejde, EU Miljøspecialudvalget samt udvalget for
konkurrence, vækst og forbrugerspørgsmål. Der er modtaget høringssvar fra
Dansk Industri, Danmarks Naturfredningsforening, Rådet for Grøn Omstil-
ling, Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Danske Advokater, Ingeniør-
foreningen (IDA), Bilbranchen, Dansk Erhverv og Forbrugerrådet Tænk.
Generelle bemærkninger
Bilbranchen imødekommer fremme af forbrugernes krav om reparation,
men er bekymret for effekterne af onlineplatformen og eventuel udveksling
af oplysninger om design, data og sikkerhedssystemer med uvedkommende.
Dansk Erhverv roser EU-Kommissionens målsætning om at forlænge pro-
dukters levetid, men påpeger praktiske udfordringer, samt at udgifterne til
reparation og omlevering bør tage udgangspunkt i den enkelte forhandler.
Dansk Industri hilser overordnet forslaget velkomment og bakker op om
ambitionen om at gøre reparation mere udbredt. DI finder det hensigtsmæs-
sigt, at sikre sammenhæng med ecodesignforordningen og støtter ambitio-
nen om at øge forbrugernes viden om – og lette deres adgang til – reparation.
Danske Advokater støtter overordnet set forslagets fremme af forbrugernes
adgang til reparation, men fremhæver hensynet til sælgers retssikkerhed.
Side 12/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
2699381_0013.png
Forbrugerrådet Tænk byder overordnet set forslaget velkommen, men fin-
der, at forbrugernes retsstilling forringes i forhold til bl.a. at reducere mu-
ligheden for valg mellem reparation og ombytning. Efter Tænks opfattelse
burde der på andre måder tilskyndes til reparation. Tænk peger herudover
på tiltag, som ikke er omfattet af direktivforslaget.
Ingeniørforeningen (IDA) finder, at forslaget er uambitiøst, da det ikke in-
deholder en generel ret til reparation udenfor reklamationsperioden eller en
ret til billigere reparation, samt er begrænset til visse produktgrupper.
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening er meget positivt indstillede, men kritiserer
ambitionsniveauet og begrænsningen til visse produktgrupper.
Det europæiske afhjælpningsoplysningsskema (artikel 4)
Dansk Industri støtter, at formularen kun skal udleveres på forbrugerens an-
modning samt muligheden for at opkræve et gebyr. Det påpeges, at det kan
være svært forudgående at anslå reparationers pris og varighed m.v.
Forbrugerrådet Tænk finder ikke, at forbrugerne bør opkræves et gebyr for
undersøgelse af varen.
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening finder det ikke hensigtsmæssigt, at forbruge-
ren selv skal opsøge viden om reparation.
IDA finder det ikke hensigtsmæssigt, at oplysning om prisen på mulige re-
parationer ikke skal gives i selve købssituationen.
Dansk Erhverv anfører, at skemaet i visse tilfælde ikke kan udfyldes før va-
ren er blevet undersøgt i forbrugerens hjem og i disse tilfælde bør undtages.
Afhjælpningspligt (artikel 5)
Danske Advokater gør opmærksom på, at afhjælpningspligten kan gribe ind
i den ”delikate balance” vedrørende misligholdelsesbeføjelser i købeloven.
Dansk Industri finder det væsentligt, at der kan opkræves betaling for denne
serviceydelse på almindelige markedsvilkår.
Side 13/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
2699381_0014.png
Forbrugerrådet Tænk støtter forslaget om afhjælpningspligt, men påpeger
behov for, at prisen er ”rimelig” for at sikre direktivets effektivitet.
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening finder ikke afgrænsningen af produktgrup-
perne i bilag 2 hensigtsmæssig.
Oplysning om afhjælpningspligt (artikel 6)
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening finder det uhensigtsmæssigt, at forbrugeren
selv skal orientere sig i, hvorvidt et konkret produkt giver ret til reparation.
IDA finder det uhensigtsmæssigt, at oplysningen om prisen på mulige repa-
rationer ikke skal gives i selve købssituationen.
Online platform for afhjælpning og varer, der skal renoveres (artikel 7)
Dansk Industri og Dansk Erhverv bemærker, at det kan være svært at ud-
fylde skemaet via platformen uden først at undersøge varen.
Bilbranchen udtrykker bekymring for, om den nye platform vil udkonkur-
rere eksisterende platforme med lignende løsninger.
Prioritering af afhjælpning som misligholdelsesbeføjelse (artikel 12)
Plastic Change, Dansk Affaldsforening, Rådet for Grøn Omstilling og Dan-
marks Naturfredningsforening påpeger, at producenter kan undgå forplig-
telsen til reparation ved høje reparationspriser og opfordrer til, at det frem-
går af direktivet, at reparationer skal tilbydes til en rimelig pris.
Dansk Erhverv bemærker, at udgifterne til reparation og omlevering skal
tage udgangspunkt i den enkelte forhandler, da dette kan variere.
Forbrugerrådet Tænk mener, at forbrugerne bør bevare valgfriheden mellem
afhjælpning og omlevering indenfor køberetten.
9. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er ikke kendskab til andre landes holdninger til forslaget.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv overfor at tilstræbe levetidsforlængelse af produkter
gennem reparation, som bidrager til at nedbringe miljø- og klimabelastning.
Side 14/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
Regeringen finder det i den forbindelse vigtigt, at de foreslåede initiativer
indgår i et hensigtsmæssigt samspil med øvrig EU-lovgivning, herunder ud-
kastet til ecodesignforordningen. Regeringen vil arbejde for, at direktivet
ikke pålægger erhvervslivet uproportionale byrder samtidig med, at der hol-
des fast i et højt niveau af forbruger- og miljøbeskyttelse.
Regeringen ser positivt på direktivforslagets bestemmelser, der skal fremme
forbrugeroplysning om mulighederne for reparation af defekter ved varer.
Disse oplysninger bør gives på en letforståelig, standardiseret og brugbar
måde, herunder i forhold til både indhold og sprog. Regeringen mener, at
dette i højere grad bør sammentænkes med kravet om det digitale produkt-
pas i den kommende ecodesignforordning. I forhold til de nationale online-
platforme for udbud af reparation og salg af renoverede varer finder rege-
ringen det vigtigt, at der er tale om en markedsdrevet udvikling for derigen-
nem at sikre brugervenlighed.
Regeringen bakker op om en prioritering af afhjælpning forud for omleve-
ring i det køberetlige hierarki for misligholdelsesbeføjelser. Det forelig-
gende forslag rummer dog en række uklarheder, som der bør tages stilling
til. Det drejer sig bl.a. om, hvordan det skal håndteres, hvis sælger ikke er i
stand til at vurdere omkostningerne tilstrækkeligt præcist til at kunne fore-
tage den påkrævede sammenligning (mellem omkostninger ved afhjælpning
hhv. omlevering), samt hvordan omgåelse af reglerne ved fastsættelse af
høje reparationspriser (for at undgå afhjælpning) kan forebygges. Det er
også uklart, hvad parternes muligheder er for at indgå en aftale om omleve-
ring, selvom udgifterne hertil er lig med eller større end udgifterne til af-
hjælpning, hvis det er i forbrugerens interesse. Der tænkes på det tilfælde,
at forbrugeren efterspørger omlevering, og sælgeren ud fra forretningsmæs-
sige overvejelser ønsker at imødekomme dette og således stille kunden
bedre ved at tilbyde et nyt produkt frem for reparation. Hvis der er tale om
et kategorisk forbud imod en sådan aftale, vil det indebære en væsentlig
ændring af købereglernes nuværende systematik og underliggende hensyn.
Regeringen støtter, at producenterne forpligtes til at imødekomme ønsker
om reparation for produkter omfattet af relevant produktspecifik regulering
i medfør af bl.a. ecodesigndirektivet og det foreliggende udkast til ecode-
signforordningen. Regeringen finder dog behov for at adressere, at prisen
på afhjælpning og reservedele kan udgøre hindringer for direktivforslagets
effektivitet. Det bør i den forbindelse overvejes, om der er behov for tiltag,
der kan forhindre uproportionalt høje priser på afhjælpning sammenlignet
Side 15/16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 172: Grund- og nærhedsnotat om nyt direktiv om fremme af afhjælpning af varer, fra justitsministeren
med prisen på et nyt produkt. Derudover vil regeringen vurdere forbrugernes
retsstilling overfor opløste selskaber for at reducere risikoen for tab af ret-
tigheder for forbrugerne.
Regeringen vil arbejde for at afklare ovenstående tvivlsspørgsmål i de kom-
mende forhandlinger, navnlig med henblik på at sikre direktivforslagets ef-
fektivitet og for at sikre en fortsat balance mellem hensynene til klima,
miljø, erhvervsliv og forbrugere. Regeringen vil desuden være opmærksom
på at sikre en hensigtsmæssig balance mellem det klimamæssige formål, der
ligger bag forslaget, og hensynet til, at virksomheder ikke pålægges upro-
portionale byrder, at der sikres det bedst mulige samspil med køberetten og
reglerne for design og produktion, og at der holdes fast i et højt niveau af
forbrugerbeskyttelse og produktsikkerhed.
En nærmere stillingtagen til forslaget afventer denne afklaring og en nær-
mere vurdering af de statsfinansielle, samfundsøkonomiske og erhvervsø-
konomiske konsekvenser.
11. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
Side 16/16