Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 166
Offentligt
2696839_0001.png
Redegørelse
Blokering af dokumenter
med følsomt indhold sendt
fra politiets sagsbehand-
lingssystem
Dok.nr. D-2663778
Marts, 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0002.png
Indholdsfortegnelse
1
2
3
Indledning .................................................................................................... 3
Konklusion ................................................................................................... 4
Baggrund ..................................................................................................... 5
3.1
3.2
3.3
3.4
Sagsforløb ............................................................................................................. 5
POLSAS og ’Send mail’-funktionen
...................................................................... 6
It-sikkerhedskompleks ........................................................................................... 6
Opsamling på sagsforløb og baggrund ................................................................. 8
4
Sagsområdeanalyse .................................................................................... 8
4.1
Analysegrundlag.................................................................................................... 9
4.1.1
Metode .........................................................................................................10
4.1.1.1
Analysekriterium - Sagsområdets typiske modtagere ..........................11
4.1.1.2
Analysekriterium - Gensidig afhængighed............................................11
4.2
Analyse af sagsområder .....................................................................................12
4.2.1
Undersøgelses- og hændelsessager ...........................................................12
4.2.2
Taskforcens vurdering af sagsområdet - undersøgelses- og
hændelsessager .........................................................................................................14
4.2.3
Straffe-, særlov- og færdselssager ..............................................................15
4.2.4
Taskforcens vurdering af sagsområdet
straffe-, særlov- og færdselssager
17
4.2.5
Administrative sager ....................................................................................17
4.2.6
Taskforcens vurdering af sagsområdet - administrative sager ....................18
4.3
Opsamling på analysen af sagsområderne ........................................................18
5
Bagudrettet opfølgning ............................................................................. 20
5.1
Taskforcens indledende arbejde .........................................................................21
5.2
Politikredsenes gennemgang af egne sager .......................................................21
5.2.1
Kvittering konstateret ...................................................................................22
5.2.2
Efter sagsvurdering ikke genfremsendt .......................................................22
5.2.3
Genfremsendte sager ..................................................................................22
6
Databeskyttelses- og forvaltningsretlig vurdering .................................. 23
6.1
Intet brud på persondatasikkerheden .................................................................23
6.2
Forvaltningsretlige problemstillinger....................................................................24
6.2.1
Sikring af dokumenter og dokumentoplysninger i POLSAS ........................24
6.2.2
Underretning til kommunerne om bekymring for børn og unges trivsel .......25
6.2.2.1
Politiets medarbejderes underretningspligt i medfør af serviceloven ...25
6.2.2.2
Konsekvensen ved at en underretning ikke er modtaget hos kommunen
26
6.2.3
Konsekvensen af, at en anmodning om kontrollerende køreprøve ikke er
modtaget hos Færdselsstyrelsen ...............................................................................27
6.3
Opsamling på den databeskyttelses- og forvaltningsretlige vurdering ...............27
7
Iværksatte korrigerende tiltag .................................................................. 27
7.1
Ensartet håndtering af karantænemails i funktionspostkasserne .......................28
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0003.png
7.2
7.3
7.4
7.5
7.6
Rettelse af kvitteringsskrivelse i personlig beskedservice (BS) ..........................28
Rettelse af kvitteringsskrivelse i POLSAS ..........................................................28
Politiets interne retningslinjer for underretninger ................................................28
Tilsyn ...................................................................................................................29
Orienteringsbreve til eksterne samarbejdspartnere ............................................29
Side
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0004.png
1
Indledning
Side
3
Rigspolitiet blev i juni 2022 af en politikreds gjort opmærksom på, at en mail, af-
sendt via politiets sagsstyringssystem (POLSAS), ikke var nået frem til modtage-
ren. Rigspolitiet har undersøgt sagen nærmere og fundet, at mails med dokumen-
ter, der indeholder bestemte oplysninger siden 1. november 2013 kan være bloke-
ret i politiets it-sikkerhedskompleks efter afsendelse
fra POLSAS via ’Send mail’-
funktionen. Før henvendelsen i juni 2022 har Rigspolitiet ikke modtaget henven-
delser fra hverken politikredse eller eksterne samarbejdspartnere, der har givet
anledning til bekymring for, at materiale afsendt fra POLSAS, ikke er modtaget af
eksterne samarbejdspartnere. Endvidere har Rigspolitiet konstateret, at der ved
afsendelsen af en mail fra POLSAS via
’Send mail’-funktionen
kvitteres system-
mæssigt i POLSAS. Denne kvittering ligger på sagen i POLSAS, uanset om mailen
er nået frem til modtageren eller ej.
Politiets it-sikkerhedskompleks har blandt andet til formål at beskytte mod utilsigtet
deling af følsomme oplysninger med modtagere uden for politiet. Det er således
forudsat, at it-sikkerhedskomplekset skal blokere mails, der indeholder dokumen-
ter med bestemte oplysninger. Mailen blokeres i sin helhed. Orientering om bloke-
ring af afsendelser fra POLSAS er sket til politikredsenes funktionspostkasser til-
knyttet POLSAS og således ikke direkte til den sagsbehandler, der har afsendt
mailen indeholdende dokumenterne.
Via
’Send mail’-funktionen
i POLSAS er det muligt for politiets sagsbehandlere at
sende dokumenter til en afgrænset modtagerkreds af eksterne samarbejdspart-
nere. Modtagerkredsen består af kommuner, regioner, psykiatrien, hospitalsvæs-
net, kriminalforsorgen, Rigsadvokaten, Statsadvokaturerne, retterne, forsikrings-
selskaber samt udvalgte styrelser, direktorater og ministerier.
Som følge af en utilstrækkelig procedure i politiets interne arbejdsgange ved blo-
kering af dokumenter efter afsendelse via
’Send mail’-funktionen
i POLSAS kan
der være dokumenter blokeret i politiets it-sikkerhedskompleks, som ikke er blevet
genfremsendt til modtageren. Det skyldes, at meddelelsen om blokering af doku-
menter i politiets it-sikkerhedskompleks ikke i alle tilfælde er blevet videreformidlet
til den sagsbehandler, der har afsendt fra POLSAS. Dermed kan der være en risiko
for, at blokerede mails inkl. vedhæftede dokumenter siden 1. november 2013 ikke
var kommet frem til modtageren, hvilket kunne have haft betydning for en borger
eller en sags udfald.
Rigspolitiet nedsatte på den baggrund i august 2022 en taskforce for at afdække
problemets omfang og alvor samt udarbejde en plan for, hvordan politiet skulle
gennemføre en eventuel bagudrettet opfølgning samt korrigerende tiltag for at
sikre den nødvendige nationale procedure på området.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0005.png
Rigspolitiet fremsendte den 12. juli 2022 en skriftlig orientering om sagen til
Justitsministeriet. Den 23. august 2022 fremsendte Rigspolitiet en opdateret
skriftlig orientering om sagen til Justitsministeriet til brug for orientering af Folke-
tingets Retsudvalg. Siden har Rigspolitiet og Justitsministeriet været i løbende di-
alog, og den 7. september 2022 orienterede Justitsministeriet Folketingets Rets-
udvalg om sagen.
Rigspolitiet oversendte den 31. oktober 2022 en redegørelse om blokering af do-
kumenter med følsomt indhold sendt fra politiets sagsbehandlingssystem til Justits-
ministeriet. Redegørelsen indeholdt en indledende afdækning af problemets om-
fang samt de iværksatte tiltag for fremadrettet at afhjælpe problemet. Afdækningen
konkluderede, at 714 sager manuelt skulle gennemgås.
Den nedsatte taskforce har i perioden november 2022 til medio januar 2023 ind-
draget berørte politikredse, som har bidraget til yderligere opfølgning på de 714
sager, hvor der kunne være risiko for, at en afsendelse fra politiet ikke har nået
en ekstern samarbejdspartner. Beskrivelsen af denne opfølgning er herefter tilfø-
jet i redegørelsen.
På baggrund af taskforcens afdækning samt bagudrettede opfølgning orienterer
Rigspolitiet hermed Justitsministeriet på ny.
I indeværende redegørelse behandles de væsentligste forhold i sagen, herunder
også de tiltag, som Rigspolitiet har iværksat for at rette op på disse forhold.
Side
4
2
Konklusion
Rigspolitiet har analyseret afsendelser
fra 192.433 sager sendt via POLSAS’ ’Send
mail’-funktion
i perioden 1. november 2013 til 29. juni 2022 og har på den baggrund
vurderet, at der var behov for at gennemgå 714 sager manuelt i politikredsene for
at undersøge, om afsendelserne var nødvendige at genfremsende. Analysen af de
714 sager viste, at der i udgangspunktet ikke var en sagspraksis, der sikrede en
gensidig sagsafhængighed, dvs. hvor begge parter havde behov for at modtage
materiale fra hinanden for at kunne færdigbehandle en sag.
Efter gennemgang af de 714 sager vurderede politikredsene i samarbejde med
taskforcen, at det var nødvendigt at genfremsende materiale til eksterne samar-
bejdspartnere i 20 sager. Der er i alle 20 tilfælde tale om underretningssager af
mindre alvorlig karakter, som ikke kræver en indsats af uopsættelig karakter, hvor
der ikke foreligger en akut bekymring, men en underretning, hvor de sociale myn-
digheder med fordel kan sætte ind med en tidlig indsats. Genfremsendelsen af
materiale til de eksterne samarbejdspartnere i 20 underretningssager er alle tilen-
debragt den 13. januar 2023.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0006.png
Rigspolitiet og politikredsene har desuden iværksat nødvendige tiltag for at sikre,
at problematikken ikke gentager sig. Rigspolitiet anser hermed nærværende sag
for afsluttet.
Side
5
3
Baggrund
I det følgende afsnit beskrives sagens forløb, det konstaterede problem og årsagen
til, at problemet er opstået. Endvidere beskrives POLSAS samt systemets tekniske
forudsætninger i forbindelse med sagen.
3.1 Sagsforløb
Fejlen blev identificeret i juni 2022 i forbindelse med en indberetning fra en politi-
kreds af en konkret hændelse til Rigspolitiet omhandlende et dokument, der var
afsendt fra POLSAS, men som ikke var nået frem til den tilsigtede modtager. Efter
en nærmere afdækning kunne Rigspolitiet konstatere, at problemet ikke skyldtes
en teknisk fejl i POLSAS. Det blev konstateret, at dokumenter, der indeholder be-
stemte oplysninger, siden 1. november 2013 var blevet blokeret i politiets it-sikker-
hedskompleks, efter de var blevet sendt fra POLSAS via
’Send mail’-funktionen.
Rigspolitiet kunne endvidere konstatere, at der ikke var udmeldt en national pro-
cedure for håndtering af karantænemails i politikredsenes funktionspostkasser.
Medarbejdere i politikredsene, som er tilknyttet politiets funktionspostkasser i POL-
SAS’. ’Send mail’-funktion
har således ikke været tilstrækkeligt orienteret om, hvor-
dan politikredsene skulle håndtere automatisk genererede beskeder om blokerede
afsendelser.
I forlængelse af Rigspolitiets indledende afdækning af problemet i juni 2022 blev
alle politikredse orienteret om problematikken. Rigspolitiet iværksatte midlertidige
foranstaltninger i politikredsene for fremadrettet at sikre en korrekt afsendelse af
alle dokumenter til eksterne samarbejdsparter. Rigspolitiet har således iværksat
en række tiltag for at sikre, at blokerede afsendelser håndteres korrekt fremadrettet
jf. afsnit 7.
For at afdække problemets omfang blev der i august 2022 nedsat en taskforce
bestående af repræsentanter fra Koncern IT og Politiområdet i Rigspolitiet samt
repræsentanter fra Midt- og Vestjyllands Politi, Nordsjællands Politi, Københavns
Politi og Østjyllands Politi. Medarbejderne har kompetencer inden for it, jura, poli-
tifaglig sagsbehandling og generel sagsbehandling. Taskforcen havde til opgave
at afdække problemets omfang og alvor samt udarbejde en plan for, hvordan der
kunne gennemføres eventuelle bagudrettede korrigerende tiltag.
Endvidere blev der i september 2022 nedsat en review-gruppe med deltagelse af
juridiske og politifaglige ledere fra Fyns Politi, Syd- og Sønderjyllands Politi, Midt-
og Vestjyllands Politi og Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi. Review-gruppens
opgave har været at kvalificere taskforcens tilgang, analyse og metodiske valg.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0007.png
Rigspolitiet oversendte den 31. oktober 2022 en redegørelse om sagen til Justits-
ministeriet. Taskforcen gennemførte i perioden fra den 15. november 2022 til den
13. januar 2023, i samarbejde med politikredsene den bagudrettede opfølgning på
de sager, hvor der var vurderet et behov for manuel gennemgang med henblik på
at afdække, om der var behov for at genfremsende blokerede afsendelser.
3.2 POLSAS og
’Send mail’-funktionen
POLSAS er politiets sagsstyringssystem. Det anvendes af alle danske politikredse
og benyttes blandt andet til journalisering og rapportskrivning. Politiets rapporter
og rapportarkivering er som udgangspunkt papirbaseret. At en sag er papirbaseret
indebærer, at når sagen henlægges og lægges på arkiv, kan der være yderligere
dokumenter og påskrifter, for eksempel håndskrevne noter, på de udskrevne rap-
porter og dokumenter fra POLSAS, hvor der kan fremgå yderligere oplysninger,
som ikke kan tilgås digitalt via POLSAS.
Siden 1. november 2013 har det været muligt at afsende mails og vedhæfte doku-
menter fra POLSAS via
’Send mail’-funktionen
til forhåndsgodkendte eksterne
samarbejdspartnere. En mail kan indeholde et til flere dokumenter, der vedhæftes
og afsendes fra POLSAS og videre til politiets mailsystem, hvorefter der automa-
tisk kvitteres i POLSAS for aflevering til mailsystemet med henblik på afsendelse
via politiets it-sikkerhedskompleks.
En mail, der indeholder dokumenter, afsendt fra POLSAS, defineres i indeværende
redegørelse som en afsendelse. I POLSAS modtager sagsbehandleren i politikred-
sene en kvittering for afsendelsen, når funktionen
’Send mail’
er anvendt. Denne
kvittering anses som dokumentation for, at afsendelsen er sendt fra POLSAS til
interne såvel som eksterne samarbejdspartnere. Afsendelsen vil således i POL-
SAS fremstå som sendt, uagtet at afsendelsen efterfølgende kan være blevet blo-
keret i politiets it-sikkerhedskompleks.
De godkendte mailadresser på eksterne samarbejdspartnere dækker over kom-
muner, regioner, psykiatri, hospitalsvæsen, kriminalforsorgen, Rigsadvokaten
Statsadvokaturerne, retterne, forsikringsselskaber samt udvalgte styrelser, direk-
torater og ministerier. Politiets afsendelser til enkeltpersoner, herunder for eksem-
pel forsvarsadvokater, sendes i stedet via Digital Post.
Derudover er der også en del interne mailadresser, som anvendes til at dele sags-
information til videre foranstaltning i for eksempel et af politiets andre systemer.
3.3 It-sikkerhedskompleks
Fra mailsystemet videresendes mailen enten til en intern modtager eller ud af po-
litiets lukkede system til det åbne internet via et it-sikkerhedskompleks. Sendes
Side
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0008.png
mailen ud af politiets lukkede system scannes den i it-sikkerhedskomplekset, som
er sat op til at blokere mails med følsomt indhold ud fra en samlet vurdering af
afsendelsen. Dokumenter og rapporter, der sendes til eksterne, må, ifølge politiets
interne retningslinjer, ikke indeholde følsomme oplysninger, herunder for eksempel
politiets brugernavne. Sendes mailen til en intern modtager i politiet, vil den uanset
indhold ikke blive blokeret, idet afsender og modtager på denne type mails deler
samme domænenavn.
1 - Mail afsendes
(modtages af ekstern)
Fra mailsystemet
via it-sikkerhedskomplekset
2 - Mail blokeres
(retur til afsender)
Som illustreret ovenfor sendes mails generelt fra politiets mailsystem via it-sikker-
hedskomplekset. Vurderes det i scanningen af en mail, at denne skal blokeres,
sættes den i karantæne, og en automatisk genereret mail sendes retur til afsender
indeholdende et link med adgang til den blokerede karantænemail. Når en mail
afsendt fra POLSAS’
’Send mail’-funktion
blokeres i it-sikkerhedskomplekset, er
afsender identisk med en funktionspostkasse og ikke en konkret bruger.
Via et link i karantænemailen, sendt til funktionspostkassen, dirigeres funktions-
postkassens sagsbehandler til sin personlige beskedservice (BS) med henblik på
enten at frigive mailen eller konstatere, at det er nødvendigt at genfremsende mai-
len fra POLSAS i en tilpasset version, der overholder politiets retningslinjer for in-
formationssikkerhed. En BS er en applikation, som alle brugere af politiets mailsy-
stem er tilmeldt for at sikre, at brugeren kan sende, frigive og modtage mails via
politiets it-sikkerhedskompleks. Er brugeren ikke tilmeldt, kan brugeren ikke sende
mails uden for politiets domæne. En brugers BS er som udgangspunkt tilknyttet
brugerens egen personlige postkasse. Såfremt en bruger skal tilgå andre postkas-
ser, for eksempel en politikreds’ funktionspostkasse, skal dette opsættes manuelt.
Politikredsene har hver især to til fem funktionspostkasser tilmeldt POLSAS som
afsenderpostkasse. Der er stor forskel på, hvor mange medarbejdere der er til-
meldt som ansvarlige for at passe en funktionspostkasse. I politiets rolle- og ret-
tighedssystem ses det, at der kan være alt fra en enkelt medarbejder og op til
hundrede, som varetager en funktionspostkasses post. I forbindelse med et infor-
mationsmøde afholdt den 8. august 2022 med politikredsene på baggrund af den
indmeldte fejl, kunne det konstateres, at der var lokale variationer af, hvordan funk-
tionspostkasserne blev forvaltet. Endvidere kunne det konstateres, at ikke alle
sagsbehandlere havde foretaget den manuelle opsætning af sin BS til at varetage
en funktionspostkasse.
Side
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0009.png
3.4 Opsamling på sagsforløb og baggrund
Som det fremgår af ovenstående afsnit, har Rigspolitiets gennemgang vist, at po-
litiets utilstrækkelige interne procedurer ved blokering af dokumenter efter afsen-
delse fra POLSAS er opstået i forbindelse med implementeringen af
’Send mail’-
funktionen i POLSAS i november 2013. Fejlen vedrører afsendelser til forhånds-
godkendte eksterne samarbejdspartnere og vedrører således ikke afsendelser til
enkeltpersoner herunder for eksempel forsvarsadvokater.
Rigspolitiet kan også konstatere, at sagsbehandlere i politikredsene har modtaget
en kvittering for afsendelser sendt via
’Send mail’-funktionen
i POLSAS også i de
tilfælde, hvor afsendelsen er blevet blokeret. Kvitteringen fremgår på sagen i POL-
SAS og anses af sagsbehandleren som dokumentation for, at dokumenter er af-
sendt til eksterne samarbejdspartnere.
Gennemgangen har endvidere vist, at politiets håndtering af funktionspostkasser
ikke har været tilstrækkelig, og at medarbejdere i politikredsene, som er tilknyttet
politiets funktionspostkasser
i POLSAS’ ’Send mail’-funktion,
derfor ikke i alle til-
fælde har orienteret sagsbehandlerne korrekt om de blokerede afsendelser, samt
om hvordan disse skulle håndteres efterfølgende.
Side
8
4
Sagsområdeanalyse
Analysen af problemets omfang og alvor blev struktureret efter tre overordnede
sagsområder jf. kapitler i politiets journalplan 1) undersøgelses- og hændelsesom-
rådet, 2) straffe-, særlov- og færdselsområdet og 3) det administrative område.
Politiets journalplan udgør en oversigt over alle gerningskoder, som kan anvendes
i POLSAS. Sagsområderne er grupperet ud fra en fælles sagspraksis. Den gen-
nemførte analyse er baseret på et samlet datagrundlag over alle de dokumenter
og sager, der er afsendt via POLSAS i perioden fra den 1. november 2013 til den
29. juni 2022, hvor der er en potentiel risiko for, at afsendelserne ikke er nået den
tilsigtede modtager.
Formålet med analysen har været at vurdere for hvert sagsområde, hvor kritisk det
vil være, hvis en afsendelse ikke er nået frem. På den baggrund vil analysen ind-
snævre feltet af potentielt kritiske sagsområder, hvor en blokeret afsendelse kan
have betydning for en borger eller en sags udfald.
Analysen beror på en juridisk og politifaglig vurdering af blandt andet konkret sags-
praksis og erfaring med sagsbehandling i POLSAS. Vurderingen er suppleret med
en stikprøvevis gennemgang af sager i POLSAS samt supplerende data fra politi-
ets it-sikkerhedskompleks.
Det er vigtigt at tydeliggøre, at det ikke automatisk kan konkluderes, at en blokeret
afsendelse ikke er kommet frem til modtageren. Afsendelsen kan manuelt være
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0010.png
enten frigivet eller genfremsendt på anden vis. Den supplerende dataanalyse, som
beskrives i det efterfølgende afsnit, har bidraget med yderligere information om
omfanget af blokerede afsendelser inden for de kritiske sagsområder (undersøgel-
ses- og hændelsesområdet samt straffe-, særlov- og færdselsområdet).
4.1 Analysegrundlag
Udgangspunktet for arbejdet i taskforcen har været at kortlægge antallet af poten-
tielt blokerede afsendelser og dermed også den mængde af sager, som potentielt
kan være påvirket af problemet i perioden fra den 1. november 2013 og frem til
identificeringen af problemet i juni 2022. Den gennemførte analyse er baseret på
et samlet datagrundlag over alle de sager, hvorfra der er foretaget afsendelser via
POLSAS.
For perioden siden ’Send mail’-funktionen
blev implementeret i POLSAS i 2013 er
der fra leverandøren, DXC, leveret en opgørelse over alle afsendelser fra POL-
SAS, som dækker over perioden fra den 1. november 2013 til den 29. juni 2022.
Opgørelsen består af i alt 283.202 afsendelser fra POLSAS fordelt på i alt 192.433
unikke sager.
Antallet af afsendelser fra POLSAS’ ’Send mail’-funktion
har, siden den blev im-
plementeret, været stigende. Stigningen skyldes en kombination af, at politiet over
tid er blevet mere digitale i forbindelse med sagsbehandlingen, og at den forhånds-
godkendte modtagerliste i POLSAS gradvist er blevet udvidet siden 2013. Det be-
tyder, at der for perioden 1. november 2013 til den 31. december 2017 er sendt
67.002 afsendelser via POLSAS’ ’Send mail’-funktion
fordelt på 44.969 sager, og
at der i perioden fra den 1. januar 2018 til den 29. juni 2022 er sendt 216.199
afsendelser fordelt på 147.464 sager.
For 79.370 af disse sager er afsendelser inden for perioden fra den 1. november
2013 til den 29. juni 2022 alene gennemført inden for politiets domæne. Der er her
tale om afsendelser, hvor en politikreds sender fra en @politi.dk til en anden @po-
liti.dk. Det betyder, at afsendelsen ikke sendes via politiets it-sikkerhedskompleks,
og dermed kan der heller ikke være blokerede afsendelser i disse sager. Bruttoli-
sten over tilfælde, hvor der potentielt kan være sket en blokering udgør således
183.415 afsendelser fordelt på 113.063 sager for perioden fra den 1. november
2013 til den 29. juni 2022.
Alle sager i POLSAS er tilknyttet en gerningskode jf. politiets journalplan. Ger-
ningskoden hører under et sagsområde, som refererer til sagens indhold og der-
med også en sagspraksis. Gerningskoden på en sag refererer til lovovertrædelsen
eller sagsindholdet i en sag, ligesom den også definerer politiets håndtering af sa-
gen (sagspraksis).
Side
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0011.png
Taskforcen har på baggrund af den generelle sagspraksis kunnet foretage en vur-
dering af, hvor kritisk det vil være, hvis en afsendelse ikke er nået frem til modta-
geren.
Taskforcen har foruden indeværende analyse af sagsområderne arbejdet med
supplerende data fra politiets mailsystem for at kunne kvalificere omfanget af po-
tentielt blokerede afsendelser. Den supplerende dataanalyse har haft til formål at
bidrage med yderligere afdækning af, hvor stor en del af de kritiske dokumenter,
sendt via POLSAS, der faktisk er tilbageholdt i it-sikkerhedskomplekset. Den sup-
plerende dataanalyse er endvidere baseret på en kobling af data mellem sagerne
fra bruttolisten og data om blokerede afsendelser. Disse oplysninger findes alene
for perioden fra 1. januar 2018 og frem, idet en log for politiets it-sikkerhedskom-
pleks ikke går længere tilbage.
Den supplerende dataanalyse blev afsluttet i den sidste fase af analyseforløbet og
tjener således alene til at kvalificere omfanget af blokerede afsendelser. Konkret
har den supplerende analyse bidraget til at fokusere på blokerede afsendelser, så
færre ikke-kritiske afsendelser vil skulle gennemgås manuelt.
For de tre sagsområder har den supplerende analyse vist, at der i perioden fra
2018 til 2022 samlet set er blokeret 6.685 afsendelser fordelt på 4.868 sager ud af
216.199 afsendelser. De blokerede afsendelser, der er sendt via POLSAS, udgør
ca. 3 % af alle afsendelser fra POLSAS i perioden fra den 1. januar 2018 til 29. juni
2022.
4.1.1
Metode
Det følgende afsnit indeholder en beskrivelse af taskforcens metode til at vurdere
sagsområderne for hele perioden samt den supplerende analyse om blokerede
afsendelser med data fra perioden fra den 1. januar 2018 til 29. juni 2022.
Side
10
Metode - sagsområdeanalyse
Taskforcens vurderinger er baseret på det politifaglige kendskab til sagerne, som
er knyttet til de enkelte gerningskoder samt en juridisk vurdering af politiets forplig-
telser inden for enkelte specifikke sagsområder i politiets journalplan: 1) undersø-
gelses- og hændelsesområdet, 2) straffe-, særlov- og færdselsområdet og 3) det
administrative område. Taskforcen har suppleret analysen med stikprøver i POL-
SAS med henblik på at validere den juridiske og politifaglige vurdering af sagsom-
råderne. Taskforcens vurderinger har blandt andet været baseret på følgende kri-
terier i sagerne: Typiske modtagere, gensidig sagsafhængighed, dokumenttypen
og øvrige betragtninger i forhold til sagsbehandlingspraksis for sagsområdet.
I de tilfælde, hvor analysen af sagsområdet har indikeret, at der kan være grund til
bekymring i forhold til manglende modtagelse af dokumenter, har taskforcen udvi-
det stikprøveandelen. Taskforcen har således systematisk gennemgået alle tre
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0012.png
sagsområder og har i den forbindelse gennemført knap 2.000 stikprøveopslag i
POLSAS. Gerningskoderne er gennemgået ud fra sagsområder. For eksempel er
der for gerningskoderne mellem 75411
75623 tale om straffelovsovertrædelse
og her opgjort, at der er afsendt mails på 60 gerningskoder ud af de 818 gernings-
koder, som alle dækker over berigelse (tyveri og butikstyveri). På disse 60 ger-
ningskoder er der taget stikprøver i henhold til, hvordan sagspraksis for denne type
straffesager håndteres, og de er således håndteret ens. Det samme gør sig gæl-
dende for gerningskoderne mellem 75111
75332, hvor der er afsendt mails på
53 gerningskoder ud af de 818 gerningskoder, der ligeledes dækker over berigelse
(indbrud). Der er ikke i taskforcens foranalyse gennemgået fysiske journalsager,
men alene analyseret på baggrund af oplysninger, der er tilgængelige i POLSAS.
Metode
den supplerende dataanalyse
For sager efter 2018 har det været muligt at kombinere blokeringer i politiets it-
sikkerhedskompleks med afsendelser fra POLSAS. Der er ved kombination af in-
formationer vedrørende afsender, modtager og emnefelt indlagt en tidsforskydning
på ti minutter for at sikre, at der også medtages sager i den videre analyse, hvor
der har været systemmæssige forsinkelser i processen, fra afsendelsen pakkes og
afsendes fra POLSAS til en eventuel blokering i it-sikkerhedskomplekset finder
sted. Det er denne kobling af data, der har gjort det muligt at identificere omfanget
af problemet fra 1. januar 2018 til 29. juni 2022.
Nedenstående kriterier har i taskforcens arbejde været med til at afgøre afsendel-
sernes kritikalitet, hvilket for hvert sagsområde har resulteret i en vurdering af, om
det vil være anbefalelsesværdigt at gennemføre yderligere opfølgning på konkrete
sager.
4.1.1.1 Analysekriterium - Sagsområdets typiske modtagere
Taskforcens første kriterium, i vurderingen af om der er tale om en kritisk afsen-
delse for sagsbehandling, er, hvem der typisk er modtager på skrivelserne inden
for sagsområderne.
Ved interne modtagere i politiet er sagerne i denne kategori ikke relevant at under-
søge nærmere, da skrivelser til interne modtagere ikke er blevet blokeret.
For en række eksterne modtagere vil information om de typiske modtagere vise en
del om dokumenttypen og kommunikationsformen mellem politiet og den eksterne
modtager, herunder også om der sagstypisk er en modtager, der er klar til eventu-
elt at kvittere for afsendelsen, eller om det for eksempel er afsendelser initieret af
den eksterne samarbejdspartner.
4.1.1.2 Analysekriterium - Gensidig afhængighed
Det andet kriterium, som taskforcen har forholdt sig til, er sagsområdernes typiske
sagspraksis og den deraf mulige gensidige sagsafhængighed mellem afsender og
Side
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0013.png
modtager. Ved vurdering af kritikalitet har taskforcen lagt vægt på, om modtager
er eller ikke er bekendt med, at de skal modtage materiale fra politiet. Ved afsen-
delser, hvor der foreligger arbejdsgange med gensidig afhængighed, vurderes der
at være en begrænset risiko for, at en eventuel manglende modtagelse af en af-
sendelse kan have kritisk betydning for en borger eller en sags udfald.
De sager, hvor eksterne samarbejdspartnere eventuelt ikke er klar over, at de skal
modtage materiale fra politiet, og hvor der derimod ikke foreligger en arbejdsgang
med gensidig afhængighed, vil der være risiko for, at en blokeret afsendelse kan
have kritisk betydning.
4.2 Analyse af sagsområder
I det følgende redegøres der for de tre sagsområder, herunder taskforcens vurde-
ring af sagernes kritikalitet. Her er der tale om de sager, hvor afsendelser potentielt
kan være blevet blokeret i it-sikkerhedskomplekset, og som samtidigt vurderes kri-
tiske, såfremt de ikke er nået frem til modtager.
I nedenstående tabel fremgår en oversigt over analysens nøgletal, som vil blive
gennemgået i den følgende analyse af de tre sagsområder.
Tabel 1
Oversigt over analysens nøgletal
Heraf sager med
interne afsendelser,
der ikke kan være
blokeret
(@politi.dk)
Side
12
Sagsområde
Antal sager fra
1. nov 2013 til
31. dec 2017
Antal sager fra
1. jan 2018 til
29. juni 2022
Antal sager i alt fra
1. nov 2013 til
29. juni 2022
Undersøgelses-
og hændelses-
sager
straffe-, særlov
og færdsels-
område
Administrative*
sager
I alt
3.624
40.847
498
44.969
21.837
122.345
3.282
147.464
25.461
163.192
3.780
192.433
4.079
74.115
1.176
79.370
Kilde: POLSAS, træk leveret fra leverandør, DXC, baseret på R067-rapporter.
Anvendt periode: 1. november 2013
29. juni 2022
* Administrativt sagsområde indeholder også udenlandsk lov vedr. Grønland og Færøerne
Note: For data efter 1. januar 2018, er det muligt at kombinere med blokeringer fra sikkerhedskomplekset.
4.2.1
Undersøgelses- og hændelsessager
Dette sagsområde omfatter undersøgelsessager og hændelsessager, som ofte er
forarbejdet forud for en potentiel efterforskning, strafforfølgelse eller en overdra-
gelse af information til anden myndighed. Både undersøgelses- og hændelsessa-
ger omjournaliseres, såfremt de giver anledning til yderligere politimæssige foran-
staltninger, og der har vist sig at være grundlag for en strafferetlig forfølgelse. Dette
sagsområdes typiske modtagere er kommuner eller en anden myndighed.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0014.png
Der kan for perioden 1. november 2013 til 29. juni 2022 konstateres 28.408 afsen-
delser fordelt på 25.461 sager inden for sagsområdet. Heraf er der i samme peri-
ode gennemført 4.346 afsendelser inden for politiets domæne fordelt på 4.079 sa-
ger, og dermed afsendelser, som ikke er blokeret.
I sagsområdet indgår der også sager, hvor der er tale om særlige forpligtelser, og
disse sager har, forud for stikprøverne, givet anledning til skærpet opmærksomhed
i taskforcen. Herunder kan nævnes som eksempel en gerningskode omhandlende
”dødsfald omfattet af indberetningspligten”. Disse
sager udgør i alt 10.689 sager,
hvor der er tale om en indberetningspligt fra en ekstern samarbejdspartner til poli-
tiet, hvor afsendelsen fra POLSAS har indeholdt dokumenter til brug for sagens
færdiggørelse. Afsendelsen har dermed været betinget af en gensidig udveksling
af oplysninger til brug for sagens færdigbehandling og er dermed ikke betragtet
som en kritisk afsendelse, idet den eksterne samarbejdspartner må forventes at
tage kontakt i tilfældet af, at en afsendelse ikke er nået frem.
Taskforcen har for dette sagsområde i særlig grad haft fokus på de undersøgel-
sessager, hvor politiet underretter en kommune om bekymringer for børn og unge
under 18 år, voksne, ældre eller borgere med psykiske lidelser, som bor alene. Det
skyldes, at der for en andel af disse sager ikke foreligger en gensidig sagsaf-
hængighed, da modtageren ikke forventer at modtage underretningen og derfor
heller ikke vil kontakte politiet ved dens manglende afsendelse.
Såfremt bekymringen og underretningen angår alvorlige forhold, følger det af poli-
tiets interne retningslinjer for børn og unge under 18 år, at der skal foretages en
akut telefonisk underretning til kommunen. Dette sker typisk afledt af situationer,
hvor man som fagperson får mistanke om, at et barn er udsat for psykisk eller
fysisk vold, seksuelt misbrug eller andet alvorligt omsorgssvigt. Efterfølgende føl-
ges der skriftligt op på den telefoniske henvendelse, hvorfor der i alvorlige sager i
forbindelse med underretning af kommuner vil være en modtager, som er opmærk-
som på, at overleveringen gennemføres. Disse sager vurderes dermed ikke at
være kritiske, da der er en gensidig sagsafhængighed.
For voksne over 18 år foreligger der desuden ikke en lovfastsat underretningspligt.
Politiet har dog som en del af politiets almindelige opgaver en generel forpligtelse
til at afværge og forebygge fare for blandt andet enkeltpersoner, jf. politiloven - se
afsnit 6.2.2.1. Politiets sagspraksis i forbindelse med alvorlige sager omhandlende
borgere over 18 år følger samme praksis, som ved sager omhandlende borgere
under 18 år i forhold til overleveringer af underretninger til sociale myndigheder.
Taskforcens analyse har vist, at mindre alvorlige underretningssager er karakteri-
seret ved, at der forud for oversendelse af en underretning til en kommune ikke er
Side
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0015.png
varslet herom. Endvidere betragter politiet disse typer af sager som værende af-
sluttet, når en underretning er sendt til kommunen. Dermed er det også almindelig
sagspraksis i sager om underretning, at der ikke gennemføres yderligere opfølg-
ning i forbindelse med sagsbehandlingen. Se endvidere afsnit 6 for den juridiske
vurdering heraf. Afsendelser fra mindre alvorlige underretningssager vurderes at
være kritiske, såfremt de er blevet blokeret, idet der ikke foreligger en gensidig
afhængighed.
Der er siden 1. november 2013 til 29. juni 2022 fundet i alt 8.419 sager vedrørende
underretninger for dette sagsområde,
’undersøgelses-
og hændelsessager’, som
vurderes at være potentielt kritiske sager, hvis afsendelser ikke er nået frem til rette
modtager. Taskforcen har fundet, at disse sager er kendetegnet ved en sagsprak-
sis med afsendelser, hvor den modtagende eksterne samarbejdspartner, for en
andel af sagerne, potentielt ikke er bekendt med at skulle modtage materiale. Det
er ikke muligt at adskille mindre alvorlig fra alvorlige underretningssager.
Det skal i forlængelse heraf tydeliggøres, at der ved stikprøver blandt hændelses-
og undersøgelsessager er fundet, at der ikke på alle sager i POLSAS foreligger en
kvittering fra for eksempel en kommune. En sag, hvor der ikke foreligger en kvitte-
ring fra kommunen, er dog ikke ensbetydende med, at afsendelsen, som indehol-
der underretningen, ikke er nået frem, da en kvittering både kan lagres digitalt i
POLSAS eller blot lægges i papirsagen - se afsnit 3.2.
De analyserede data viser, at der for perioden fra den 1. november 2013 til 31.
december 2017, hvor det ikke er muligt at kombinere afsendelser med blokeringer,
er fundet i alt 260 sager vedrørende
’undersøgelses- og hændelsessager’,
herun-
der underretninger. I perioden fra 2018 til 2022 er der fundet 426 sager ud af 8.146
sager vedrørende underretninger, som kan indeholde blokerede afsendelser fra
POLSAS i forbindelse med dette sagsområde.
Taskforcens vurdering af sagsområdet - undersøgelses- og
hændelsessager
Taskforcen har på baggrund af ovenstående gennemgang vurderet, at dette sags-
område kræver bagudrettet opfølgning for afsendelser vedrørende underretninger,
idet der i de fleste tilfælde ikke er gensidig afhængighed i forbindelse med sags-
behandlingen.
4.2.2
Side
14
Analysen af sagsområdet vedrørende undersøgelses- og hændelsessager har
vist, at der på dette område vurderes at være potentielt kritiske sager i forbindelse
med underretninger, hvis afsendelser ikke er nået frem til modtager. På den bag-
grund har taskforcen vurderet, at der alene bør foretages yderligere konkrete sags-
skridt for en andel af de i alt 25.461 sager, som vedrører underretninger. Dette
skyldes en sagspraksis, som er kendetegnet ved, at den modtagende eksterne
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0016.png
samarbejdspart for de mindre alvorlige underretninger ikke er bekendt med at
skulle modtage materiale.
Taskforcens analyse har således konstateret, at det drejer sig om sager vedrø-
rende underretninger om børn og unge, hvor der
ikke
foreligger en akut bekymring,
men hvor de sociale myndigheder kan have behov for at sætte ind med en tidlig
indsats, samt orientering til kommunen med bekymring for ældre eller borgere med
psykiske lidelser, som bor alene. Taskforcen forventning var på den baggrund, at
der ville være tale om en begrænset andel sager i forbindelse med dette sagsom-
råde, som ville kræve en manuel gennemgang.
Den supplerende dataanalyse af 8.418 sager vedrørende underretninger har gjort
det muligt at indsnævre behovet for manuel sagsgennemgang til 426 sager for
perioden fra 2018 til 2022, mens det for perioden fra den 1. november 2013 til 2017
vil være 260 sager, som ud fra et forsigtighedsprincip alle anbefales til manuel
gennemgang. Det er uklart, hvor stor en andel af afsendelser på ovenstående sa-
ger, der dels er blevet frigivet via Beskedservice (BS) efter blokering i politiets it-
sikkerhedskompleks, dels genfremsendt via anden sikker kanal.
4.2.3
Straffe-, særlov- og færdselssager
Dette sagsområde omfatter blandt andet sagsbehandling af bødeforlæg, indkal-
delser til retten, anholdelser, efterforskning, afgørelser og anden borgervendt
sagsbehandling. Området er det mest omfattende i undersøgelsen, idet der for
perioden fra den 1. november 2013 til 2022 er sendt 249.502 afsendelser fordelt
på 163.192 sager. Inden for dette sagsområde er der i samme periode gennemført
afsendelser inden for politiets domæne på 74.115 sager ud af de 163.192 sager,
og dermed afsendelser, som ikke er blokeret i politiets it-sikkerhedskompleks.
Side
15
I sager, der omhandler straffe- og særlov, sender politiet dokumenter til alle typer
af forhåndsgodkendte modtagere, dog er Kriminalforsorgen den eksterne samar-
bejdspartner, som modtager flest afsendelser fra POLSAS på dette sagsområde.
På færdselslovsområdet sendes der i overvejende grad mails til forsikringsselska-
ber.
Kendetegnende for en væsentlig del af afsendelserne i dette sagsområde er, at
modtager typisk vil vide, at der er materiale på vej, og dermed vil kunne rykke for
udeblevet materiale. Modtager af disse afsendelser vil ofte også blive adviseret
om, at der er materiale på vej, ligesom sagsbehandleren, der afsender materiale,
ofte vil være afhængig af at rykke for svar på afsendt materiale.
For straffe- og særlovsområdet har gennemgangen af sagstyperne vist, at sagerne
generelt har en høj gensidig sagsafhængighed mellem politiet og modtagerne af
politiets afsendelser. Dette er konstateret ved, at der blev udtaget yderligere stik-
prøver, herunder særligt på sager af personfarlig karakter og sager omhandlende
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0017.png
anden alvorlig kriminalitet. Taskforcen har derfor konstateret, at der for så vidt an-
går personfarlige sager ses at være etableret anden kontakt, hvorfor en eventuel
blokering af en afsendelse i disse sager ikke vurderes at have en konsekvens, da
modtager er bekendt med, at de skal modtage materiale, og dermed vil rykke ved
udeblivelsen heraf. Dette er bekræftet ved stikprøver.
Gennemgangen har vist, at trods uens valg af afsendelsesmetoder er afsendel-
serne på området kommet frem til modtager, idet sagens færdiggørelse har været
betinget af en gensidig udveksling af oplysninger under sagens behandling. For-
uden ovenstående kan det konstateres, at jo mere alvorlig straffesagen er, jo mere
formaliseret er sagsopfølgning, og dermed betragtes disse afsendelser ikke som
værende kritiske. Der kan som eksempel nævnes, at Kriminalforsorgen ikke vil
påtage sig ansvaret for enten en varetægtsfængslet eller indsat, uden at politiet
følger op og sikrer Kriminalforsorgen det nødvendige papirarbejde. Det betyder, at
Kriminalforsorgen vil rette henvendelse til politiet, før de for eksempel løslader en
person, ligesom de også vil rette henvendelse til politiet med det samme, de erfa-
rer, at
der mangler en ”følgeseddel til arresten”
i sager med varetægtsfængslede.
I færdselssager vil forsikringsselskabet rette henvendelse til politiet, når forsik-
ringskunden har anmeldt skaden til sit selskab, hvorefter selskabet anmoder poli-
tiet om aktindsigt
der er altså skabt kontakt, inden mailen fra POLSAS sendes.
Endvidere har taskforcen haft ekstra fokus på færdselssager. Dette skyldes, at po-
litiet indtil den 1. oktober 2021 havde ansvaret for at indkalde til kontrollerende
køreprøve. Efter ressortoverdragelsen til Færdselsstyrelsen den 1. oktober 2021
er sager blevet oversendt til Færdselsstyrelsen både
via ’Send mail’-funktionen
i
POLSAS og via andre digitale kanaler. I sager, hvor førerretten på stedet inddra-
ges, vil det dog fortsat være politiet, som gennemfører inddragelsen og herunder
sikrer, at der opdateres i Kriminalregisteret. Indtil ressortoverdragelsen opdaterede
politiet også i Kørekortregisteret på de udenretslige vedtagelser i forbindelse med
kontrollerende køreprøver.
I sager, hvor en borger vedtager en tilkendegivelse (borger accepterer sigtelse)
om inden for seks måneder at skulle aflægge en kontrollerende køreprøve, eller i
sager, hvor en kontrollerende køreprøve indgår som en del af en dom i retten, skal
Færdselsstyrelsen underrettes af politiet og anmodes om at indkalde til en kontrol-
lerende køreprøve.
Udvalgte gerningskoder fra færdselskapitlet i politiets journalplan, hvor en kontrol-
lerende køreprøve kunne indgå, blev derfor undersøgt, ligesom kapitlet for straffe-
loven i politiets journalplan, hvor der ligeledes kan foreligge en risiko for, at en del
af dommen i straffesagen kunne indeholde en kontrollerende køreprøve. Stikprø-
ver viste, at der i sager fra straffelovs-, særlovs- og færdselslovsområdet - i særlige
tilfælde - kunne indgå kontrollerende køreprøver som en del af dommen.
Side
16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0018.png
Ved sager, der omhandler en anmodning om indkaldelse til kontrollerende køre-
prøve, sendt til Færdselsstyrelsen efter ressortoverdragelsen, er det konstateret,
at Færdselsstyrelsen ikke forud for afsendelse var bekendt med, at de skulle mod-
tage materiale. Der er dermed ikke en gensidig afhængighed, hvorfor det var task-
forcens vurdering, at der kunne foreligge en risiko for, at en indkaldelse til kontrol-
lerende køreprøver ikke var nået frem.
På baggrund af dataanalysen kan der for perioden siden ressortoverdragelsen til
Færdselsstyrelsen konstateres 8.699 afsendelser fordelt på 6.055 sager, hvor der
skal indkaldes til en kontrollerende køreprøve for perioden fra den 25. september
2021 til den 29. juni 2022. Den supplerende dataanalyse af disse sager har vist, at
der for perioden er konstateret blokering af 29 afsendelser fordelt på 28 sager.
Taskforcens vurdering af sagsområdet
straffe-, særlov- og
færdselssager
Taskforcen har på baggrund af ovenstående analyse vurderet, at dette sagsom-
råde generelt er kendetegnet ved sager med en klart defineret sagspraksis samt
en gensidig sagsafhængighed. På den baggrund er det taskforcens vurdering, at
informationen i de blokerede afsendelser, for hovedparten af sagstyperne, med
stor sandsynlighed er nået frem til modtagerne, fordi der vil blive rykket for svar,
såfremt materiale ikke er nået frem.
4.2.4
Side
17
Da Færdselsstyrelsen potentielt ikke er bekendt med, at der fremsendes materiale
fra politiet med anmodning om at indkalde til en udenretslig vedtaget kontrolle-
rende køreprøve, og fordi der ikke foreligger en gensidig sagsafhængighed, kan
en afsendelse af denne karakter betragtes som en kritisk afsendelse, og Færd-
selsstyrelsen vil således ikke kunne reagere, hvis en afsendelse blokeres. Dermed
er det taskforcens faglige vurdering, at det alene er sager i forbindelse med res-
sortoverdragelsen til Færdselsstyrelsen, der vil kræve en yderligere sagsgennem-
gang.
Taskforcen anbefalede, at der skulle gennemføres en bagudrettet opfølgning på
28 sager, hvorfor taskforcen igangsatte en proces med Færdselsstyrelsen med
henblik på at afdække, om alle anmodninger om bistand til indkaldelse til kontrol-
lerende køreprøve var modtaget.
4.2.5
Administrative sager
Dette sagsområde omfatter blandt andet personalesager, intern administration,
alarmplaner, beredskabsplaner, aktindsigtssager, tilladelser, bistand i forbindelse
med Grønland og Færøerne samt anden administrativ sagsbehandling. I visse til-
fælde oprettes disse sager også på initiativ fra eksterne samarbejdspartnere, hvor
der anmodes om at samarbejde.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0019.png
Der kan for perioden fra den 1. november 2013 til den 29. juni 2022 konstateres
5.291 afsendelser fordelt på 3.780 sager. Inden for dette sagsområde er der i
samme periode gennemført 2.118 afsendelser på 1.176 sager inden for politiets
domæne og dermed afsendelser, som ikke kan være blokeret.
Foruden interne modtagere kan modtagere af afsendelser på dette område være
den lokale anklagemyndighed og andre myndigheder, som fremgår af den for-
håndsgodkendte modtagerliste. Det gælder generelt for modtagerne af afsendel-
ser på dette sagsområde, at de typisk vil vide, at der er materiale på vej, og at de
dermed kan rykke for udeblevet materiale. Modtagere af disse afsendelser vil så-
ledes ofte også på anden vis blive adviseret om, at der er materiale på vej, ligesom
sagsbehandleren, der afsender materiale, vil være afhængig af at rykke for svar
på afsendt materiale.
Der er for høringer eller assistancer til andre myndigheder konstateret, at der er
etableret kontakt på baggrund af et initiativ fra en ekstern professionel aktør, og
der vil blive rykket i tilfælde af en eventuel manglende modtagelse af en afsen-
delse. På baggrund af taskforcens brede politifaglige kendskab til arbejdsgange
og procedurer vurderes det ikke som værende kritisk, hvis en afsendelse vedrø-
rende høringer eller assistancer var blevet blokeret.
4.2.6
Taskforcens vurdering af sagsområdet - administrative sager
Taskforcen har på baggrund af ovenstående kriterier vurderet, at dette sagsom-
råde har en klart defineret sagspraksis samt en gensidig sagsafhængighed. Der-
med er det taskforcens faglige vurdering, at sagsområdet ikke vil kræve bagudret-
tet opfølgning.
Side
18
4.3 Opsamling på analysen af sagsområderne
Taskforcen har i sin analyse og afdækning af problematikken været særlig op-
mærksom på sager, hvor eksterne samarbejdspartnere
ikke
er klar over, at de skal
modtage materiale fra politiet. Dette har, sammenholdt med kritikaliteten og kon-
sekvensen ved, at en sådan afsendelse er blevet blokeret, givet anledning til be-
kymring for sager, hvor der sendes underretninger til for eksempel en anden myn-
dighed, og i sager hvor Færdselsstyrelsen uden forudgående gensidig sagsbe-
handling, anmodes om at indkalde på baggrund af en udenretslig vedtagelse af
sigtelse med henblik på en kontrollerende køreprøve.
På baggrund af afdækningen har taskforcen identificeret følgende typer af sager,
hvor manglende modtagelse af en afsendelse kan være problematisk, og hvor der
dermed er behov for en manuel bagudrettet opfølgning:
- Underretninger om børn og unge, hvor der
ikke
foreligger en akut bekym-
ring, men hvor de sociale myndigheder kan have behov for at sætte ind
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0020.png
-
med en tidlig indsats, samt orientering til kommunen med bekymring for
ældre eller borgere med psykiske lidelser som bor alene.
Orientering til Færdselsstyrelsen med henblik på at indkalde til kontrolle-
rende køreprøver.
Side
19
For perioden fra 1. januar 2018 har det været muligt at kombinere blokeringer i
politiets it-sikkerhedskompleks med afsendelser fra POLSAS. Med udgangspunkt
i dette har det været muligt at indsnævre omfanget af blokeringer, som vil være
nødvendige manuelt at gennemgå med henblik på at afgøre, om de er blevet gen-
fremsendt eller bør genfremsendes i forbindelse med en bagudrettet sagsopfølg-
ning (se afsnit 5 vedrørende bagudrettet opfølgning).
For sager vedrørende underretninger for perioden fra den 1. november 2013 til
2017 har taskforcen anbefalet, at alle 260 sager gennemgås manuelt. For sager
fra 2018 til 2022 anbefales det, at der gennemgås 426 sager.
På færdselsområdet kræver det manuel sagsgennemgang i 28 sager (se afsnit 5
vedrørende bagudrettet opfølgning), hvor der er tale om betingede frakendelser og
kontrollerende køreprøver. Blokerede afsendelser i forbindelse med indkaldelse til
kontrollerende køreprøve er alle opstået efter ressortoverdragelsen af opgaver til
Færdselsstyrelsen den 1. oktober 2021.
Fælles for både færdselssager og sager, hvor der er sendt en underretning til en
kommune, er, at der er tale om afsendelser uden gensidig sagsbehandlingsaf-
hængighed, og at modtager ikke samtidig er bekendt med, at de skal modtage
materiale.
Nedenstående tabel 2 indeholder nøgletal fra sagsområdeanalysen. Tabellen viser
sager, hvor manglende modtagelse af en afsendelse kan være problematisk, og
hvor der dermed er behov for en manuel bagudrettet opfølgning på sagerne. Da
det fra 1. januar 2018 har været muligt at kombinere data om blokeringer i politiets
it-sikkerhedskompleks med data om afsendelser
fra POLSAS ’Send mail’-funktion
er omfanget indsnævret til i alt 714 sager.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0021.png
Tabel 2
Analyseresultat
Sagsområdeanalyse
kombineret med
blokerede mails efter
1. januar 2018
Underretninger
Færdselsstyrelsen
I alt
Sager som i perioden
Antal sager
Antal sager
fra 1. jan 2018
Samlet antal
fra 1. nov 2013 fra 1. nov 2013 til 29. juni 2022 er blo- sager til bagud-
til 29. juni 2022 til 31. dec 2017 keret
rettet opfølgning
8.418
6.055
14.473
260
-*
260
426
28
454
686
28
714
Side
20
Note: For data før 1. januar 2018 kan data ikke kombineres med blokeringer i it-sikkerhedskomplekset, for data
efter, har det været muligt at kombinere på følgende parametre: afsender, modtager, emnefelt og med en tids-
margen på 10 minutter
Note: Kolonne 2 dækker over sager i perioden fra den 1. november 2013 til den 31. december 2017, hvor der
ikke er data, som gør det muligt at kombinere antallet af afsendelser med antallet af blokeringer i it-sikkerheds-
komplekset, og det dermed heller ikke var muligt at konstatere om en afsendelse nødvendigvis var blevet bloke-
ret.
*) ressortoverdragelsen til Færdselsstyrelsen skete oktober 2021
Det blev således taskforcens anbefaling, at det var nødvendigt at gennemføre en
manuel gennemgang af i alt 714 sager ud af i alt 192.433 sager for perioden fra
den 1. november 2013 til den 29. juni 2022. Taskforcen vurderede, at der kunne
være kritiske forhold blandt disse udestående sager. For så vidt angår underret-
ninger, forventede taskforcen alene at der kunne være tale om mindre alvorlige
underretninger jf. sagspraksis og politiets interne retningslinjer på området. En ma-
nuel sagsgennemgang vil vise, om afsendelser inden for de 714 sager har givet
anledning til kritiske forhold.
5
Bagudrettet opfølgning
Det følgende afsnit indeholder en beskrivelse af den manuelle bagudrettede op-
følgning af 714 sager, som er gennemført i et samarbejde mellem Rigspolitiets
nedsatte taskforce og berørte politikredse i perioden fra den 15. november 2022
til den 13. januar 2023.
Der er konkret tale om de 714 sager, der vedrører underretninger om sårbare
borgere og sager vedrørende kontrollerende køreprøver, som Færdselsstyrelsen
fik ressortoverdraget pr. den 1. oktober 2021. Fælles for både færdsels- og un-
derretningssagerne er, at der er tale om afsendelser uden gensidig sagsbehand-
lingsafhængighed, hvor modtagerne ikke er bekendte med, at de skal modtage
materiale.
Af de 714 sager kunne taskforcen ved en yderligere gennemgang nedbringe an-
tallet af sager til manuel gennemgang i politikredsene til 576 ved en ekstra gen-
nemgang af blandt andet sagerne fra før 2018 og sagerne til Færdselsstyrelsen.
Den bagudrettede opfølgning på sager vedrørende underretninger blev gennem-
ført lokalt i politikredsene, mens den bagudrettede opfølgning vedrørende Færd-
selsstyrelsen blev gennemført i en fælles proces med Færdselsstyrelsen om de
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0022.png
berørte sager.
Den 15. november 2022 blev de relevante sager fremsendt til berørte politikredse
for at sikre, at de lokalt kunne vurdere, om afsendelser til eksterne modtagere
krævede genfremsendelse.
5.1 Taskforcens indledende arbejde
Taskforcen har indledningsvis gennemgået alle 714 sager med henblik på at af-
dække, dels om der alene ved opslag i POLSAS kunne konstateres, om afsen-
delsen er modtaget hos ekstern samarbejdspartner, dels om afsendelsen på sa-
gen var afsendt inden for domænet eller i forbindelse med en gensidig sagsaf-
hængighed.
Forud for fremsendelse af pakker til berørte politikredse gennemførte taskforcen,
dels en proces med Færdselsstyrelsen, dels en gennemgang af sager fra før 1.
januar 2018. Taskforcen kunne konstatere, at alle 28 sager, som var fundet blo-
keret i politiets it-sikkerhedskompleks efter ressortoverdragelsen pr. den 1. okto-
ber 2021, var rettelig modtaget.
Taskforcen forholdte sig dernæst til samtlige 260 sager fra før 1. januar 2018 og
frasorterede 110 sager. Det drejer sig om sager, hvor der er blevet delt materiale
med for eksempel et forsikringsselskab eller sager, hvor der er konstateret afsen-
delser sendt inden for politiets domæne. For sager, hvor afsendelsen er sendt til
for eksempel et forsikringsselskab, vil afsendelse alene være motiveret af en gen-
sidig sagsafhængighed. Årsagen til, at en underretning sendes inden for domænet,
kan skyldes, at der er oprettet og skrevet en underretning i POLSAS, men grundet
anden efterforskning af sagens person er underretningen til en kommune i et så-
dan tilfælde håndteret under hensyn til efterforskningen.
Samlet har den indledende sagsgennemgang hos taskforcen frasorteret 138 sa-
ger, som ikke kræver gennemgang i politikredsen. Der udestår således gennem-
gang i politikredsene af de resterende 576 sager, der vedrører underretningssager.
5.2 Politikredsenes gennemgang af egne sager
Politikredsenes gennemgang af de tilbageværende 576 sager er indledningsvist
politifagligt vurderet. Politikredsene har efter den politifaglige vurdering i tilfælde,
hvor der var tvivl om, hvorvidt nødvendig viden, jf. underretningspligten, var nået
frem til en kommune, rettet henvendelse til kommunen og i samarbejde med
kommunen resolveret, om der skulle ske genfremsendelse.
Side
21
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0023.png
Efter politikredsene havde vurderet egne sager fremsendte de resultatet heraf til
taskforcen. Det samlede resultat af politikredsenes bagudrettede opfølgning
fremgår af tabel 3 nedenfor.
Tabel 3
Resultat af politikredsenes bagudrettede opfølgning
Bagudrettet opfølgning
Kvittering konstateret *
Efter vurdering, ikke genfremsendt **
Genfremsendt
Hovedtotal
Antal sager
418
138
20
576
Side
22
*) Kvittering konstateret digitalt ved arkiv, eller ved kontakt til ekstern samarbejdspartner
**) Sager, der er frasorteret efter en politifaglig vurdering i politikredsene (fx borger afgået ved døden), og sager,
der er frasorteret efter en socialfaglig vurdering i samarbejde med en kommune.
I det følgende vil tabel 3 blive gennemgået, og vurderinger og resultater af den
bagudrettede opfølgning vil blive uddybet.
5.2.1
Kvittering konstateret
Politikredsene har enten ved opslag i POLSAS, sag fra arkiv, gennemlæsning af
øvrige dokumenter på en sag eller ved kontakt til kommunen fået bekræftet og
konstateret, at 418 underretninger var nået frem til de berørte eksterne samar-
bejdspartnere.
5.2.2
Efter sagsvurdering ikke genfremsendt
Politikredsene har forud for en eventuel kontakt til kommunen vurderet alle sager
fra taskforcens pakke. Politikredsene har på den baggrund meddelt taskforcen, at
der for visse underretningssager politimæssigt kan være vurderet, at en underret-
ning ikke bør genfremsendes, idet personen for eksempel er død, borgeren ved
opslag ses placeret på et hjem/kommunal foranstaltning, en eller flere underret-
ninger ses opdateret på samme borger og herunder også, at en kommune har
kvitteret for afsendt materiale.
Endvidere har kommunerne i nogle tilfælde afvist, at politikredsene skulle gen-
fremsende en underretning på en borger, idet de for eksempel allerede havde
iværksat tiltag og indsatser og derfor ikke havde brug for yderligere underretnin-
ger på denne borger.
5.2.3
Genfremsendte sager
For 20 sager blev det i et samarbejde mellem politikredsen og kommunen vurderet
nødvendigt at genfremsende materiale. Der er i vurderingen af sagerne skelnet
mellem de alvorlige (akutte) underretningssager af uopsættelig karakter og de min-
dre alvorlige underretningssager.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0024.png
De 20 genfremsendte sager omhandler generelt bekymringer for både børn og
unge under 18 år, voksne, ældre og borgere med psykiske lidelser, som bor alene.
Der blev fundet eksempler på, hvordan en mindreårig, har været antruffet med en
fører af et køretøj, hvor føreren for eksempel har været påvirket af narko eller på
anden vis ikke har været i stand til at føre et køretøj på betryggende vis. Der blev
endvidere fundet eksempler på ældre borgere, som har boet alene og under for-
hold, som har været uhygiejniske i en sådan grad, at patruljen på stedet vurderede,
at borgeren kunne have brug for støtte. Der blev herudover fundet eksempler på
tilfælde, hvor den ene forælder har anmeldt den anden for blandt andet vold, uden
at det har været muligt at påvise faktuelle omstændigheder, der kunne give anled-
ning til yderligere efterforskning, og endelig blev der fundet eksempler på tilfælde,
hvor der har været en bekymring for, om forældre har været i trivsel og/eller har
passet deres medicin.
Alle 20 sager har vist sig at være mindre alvorlige underretninger, hvor der
ikke
foreligger en akut bekymring, som kræver en uopsættelig indsats, men hvor de
sociale myndigheder med fordel kan sætte ind med en tidlig indsats. Hvilket er i
overensstemmelse med taskforcens forventning om, at der alene var tale om min-
dre alvorlige underretninger.
Side
23
6
Databeskyttelses- og forvaltningsretlig vurdering
Dette afsnit har til formål at redegøre for de juridiske vurderinger, der er foretaget
i forbindelse med taskforcens arbejde med afdækning af problemstillingen, herun-
der særligt politiets retlige forpligtelser.
6.1 Intet brud på persondatasikkerheden
En it-sikkerhedshændelse udgør et brud på persondatasikkerheden, hvis det fører
til hændelig eller ulovlig tilintetgørelse, hændeligt eller ulovligt tab, hændelig eller
ulovlig ændring eller uautoriseret videregivelse af eller adgang til personoplysnin-
ger, der er transmitteret, opbevaret eller på anden måde behandlet, jf. databeskyt-
telsesforordningens art 4, stk. 1, nr. 12, og retshåndhævelseslovens § 3, stk. 1, nr.
10.
Rigspolitiet har på baggrund af de foreliggende oplysninger vurderet, at mails, som
i forbindelse med en afsendelse er blevet blokeret i POLSAS siden 1. november
2013, ikke er et brud på persondatasikkerheden, da personoplysninger i forbin-
delse med de manglende afsendelser af mails ikke er tilintetgjort, beskadiget, tabt
eller videregivet/givet adgang til for uvedkommende. De blokerede afsendelser
vurderes ikke at have medført tab af tilgængelighed eller brud på fortrolighed. De
afsendte mails, der er blevet blokeret, er således journaliseret i POLSAS, og de er
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0025.png
dermed fortsat tilgængelige i POLSAS og kan tilgås af medarbejdere med relevant
adgang.
Da afsendelserne, som er blokeret i POLSAS siden 1. november 2013, ikke vur-
deres at være et brud på persondatasikkerheden, er hændelsen ikke omfattet af
anmeldelsespligten til Datatilsynet, jf. databeskyttelsesforordningens artikel 33 og
retshåndhævelseslovens § 28.
6.2 Forvaltningsretlige problemstillinger
Rigspolitiet har foretaget en juridisk vurdering af følgende forvaltningsretlige pro-
blemstillinger:
1) Betydningen af at et antal mails står som afsendt i POLSAS på trods af, at
de er blevet blokeret i it-sikkerhedskomplekset og ikke efterfølgende sendt.
2) Konsekvensen af, at underretninger til kommuner om bekymring for børn
og unges trivsel muligvis ikke er kommet frem.
3) Konsekvensen af, at en anmodning om indkaldelse til kontrollerende køre-
prøve ikke er modtaget hos Færdselsstyrelsen.
De følgende afsnit beskriver de generelle juridiske overvejelser, som de tre identi-
ficerede problemstillinger kan give anledning til.
6.2.1
Sikring af dokumenter og dokumentoplysninger i POLSAS
En offentlig myndighed skal sikre, at et sagsstyringssystem understøtter og sikrer
journalisering og dokumentation af relevante sagsakter, jf. offentlighedslovens §
15, stk. 1.
Side
24
Bestemmelsen i stk. 1 indebærer, at pligten til at foretage journalisering gælder i
forhold til de dokumenter, som myndigheden har modtaget fra eller afsendt til uden-
forstående, samt myndighedernes interne dokumenter, når de foreligger i endelig
form. Journaliseringspligten i forhold til de pågældende dokumenttyper gælder un-
der betingelse af, at dokumentet er modtaget, afsendt eller oprettet af en forvalt-
ningsmyndighed som led i administrativ sagsbehandling i forbindelse med dens
virksomhed, og at det pågældende dokument har betydning for en sag eller sags-
behandlingen i øvrigt. Formløse e-mails som f.eks. bekræftelse af mødetidspunkt,
flytning af mødelokaler, besked om, at en person ønsker en opringning (telefonbe-
sked), og almindelige forespørgsler fra andre offentligt ansatte om sagsstatus med
videre er der derfor ikke pligt til at journalisere jf. Offentlighedsloven med kommen-
tarer, 2. udgave 2020, s. 357.
Det følger af offentlighedslovens § 15, stk. 3, at et journalsystem blandt andet skal
indeholde oplysninger om dato for modtagelse eller afsendelse af et dokument
(dokumentoplysninger).
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0026.png
De mails, der er blevet blokeret i it-sikkerhedskomplekset og ikke efterfølgende er
blevet håndteret i POLSAS, fremstår i POLSAS som afsendt og er registeret med
en dato herfor, selvom disse mails reelt ikke er blevet afsendt til modtageren eller
modtagerne. Oplysningerne i POLSAS er derfor ikke korrekte. Den manglende de
facto afsendelse af en mail til eksterne parter medfører, at det burde have fremgået
af sagen i POLSAS, at mailen ikke er blevet afsendt til modtageren, herunder de
foretagne sagsskridt i forbindelse hermed (f.eks. afsendelse af mailen på ny med
angivelse af korrekt dato for afsendelsen).
Det er på den baggrund Rigspolitiets vurdering, at POLSAS i nogle sager indehol-
der oplysninger, som ikke er i overensstemmelse med offentlighedslovens § 15,
stk. 3, for så vidt angår de mails, der er blevet blokeret i it-sikkerhedskomplekset
og ikke efterfølgende er blevet håndteret.
Det forudsætter dog, at disse mails er omfattet af journaliseringspligten, jf. offent-
lighedslovens § 15, stk. 1.
6.2.2
Underretning til kommunerne om bekymring for børn og unges trivsel
Taskforcen har som tidligere nævnt haft fokus på de undersøgelsessager, hvor
politiet underretter en kommune om børn og unges trivsel. Dette skyldes særligt,
at en underretning er en henvendelse, som modtageren (kommunen) ikke nødven-
digvis forventer at modtage. Hvis kommunen ikke modtager underretningen, vil
den således i udgangspunktet ikke have anledning til at reagere.
Side
25
I det følgende fremgår Rigspolitiets juridiske vurdering af de mulige konsekvenser
af, at underretninger ikke er kommet frem til en kommune i sager, hvor der er en
bekymring for børn og unges trivsel.
6.2.2.1 Politiets medarbejderes underretningspligt i medfør af serviceloven
Ansatte i politiet har en skærpet underretningspligt i medfør af serviceloven, hvis
politiets ansatte under udøvelse af offentlig tjeneste får kendskab til eller grund til
at antage, at et barn eller en ung under 18 år kan have behov for særlig støtte, jf.
servicelovens § 153, nr. 1. Den skærpede underretningspligt gælder alene, hvis
den ansatte bliver bekymret for et barn eller en ung i forbindelse med udøvelse af
sit erhverv som fagperson. Der foreligger ingen lovfastsat underretningspligt for så
vidt angår bekymringer vedrørende voksne (personer over 18 år). Politiet har dog
som en del af politiets almindelige opgaver en generel forpligtelse til at afværge og
forebygge fare for blandt andet enkeltpersoner, jf. politilovens §§ 2 og 10.
Det følger af politiets interne retningslinjer om politiets underretning til kommuner
om børn og unge under 18 år, at der skal foretages en akut, telefonisk underretning
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0027.png
til kommunen, når bekymringen angår alvorlige forhold. Det kan være situationer,
hvor barnet/den unge udsættes for vold, der er tale om alvorligt omsorgssvigt, hvis
der sker varetægtsfængsling eller en ikke planlagt anholdelse af en eller begge
forældre.
I forbindelse med gennemgangen af stikprøverne identificerede taskforcen både
mindre alvorlige og alvorlige underretninger, hvor der var bekymring for manglende
modtagelse af underretningen. Ved gennemgangen af stikprøverne sås der kvitte-
ring på de alvorlige underretninger, og taskforcen var derfor ikke bekymret for, at
kommunerne ikke havde modtaget politiets underretning i de alvorlige sager. Dette
blev også bekræftet i forbindelse med den bagudrettede opfølgning.
Ifølge taskforcens oplysninger stemmer praksis i politikredsene overens med poli-
tiets interne retningslinjer på området. Politiet vil derfor i alvorlige sager enten have
taget telefonisk kontakt til kommunen med det samme, eller kommunen har været
tilstede under politiforretningen. Der er i disse sager altså skabt en gensidig sags-
afhængighed, hvor kommunen derfor vil rykke, såfremt materiale blokeres og ikke
frigives fra politiets it-sikkerhedskompleks eller overleveres til kommunen ad anden
sikker kanal.
6.2.2.2 Konsekvensen ved at en underretning ikke er modtaget hos kommu-
nen
Formålet med underretning af kommuner om bekymring for børn og unges trivsel
er at sikre, at kommunen vurderer, om barnet/den unge eller dennes familie har
behov for hjælp og støtte. Konsekvensen af manglende afsendelse af en under-
retning til kommunen kan være, at der er sager, hvor kommunen ikke fra politiets
side er gjort bekendt med, at der er et barn eller en ung med behov for støtte.
Manglende modtagelse af politiets underretninger kan derfor have medført, at
kommunerne ikke har handlet eller ikke har handlet tilstrækkeligt på grund af
manglende oplysninger.
Offentligt ansattes underretningspligt er lovpligtig og manglende efterlevelse kan
være strafbart, jf. straffelovens §§ 156-57. I forhold til en eventuelt manglende
modtagelse af en underretning har medarbejder/underretter været i god tro om-
kring afsendelsen af underretningen og dermed ikke handlet hverken forsætligt el-
ler uagtsomt, hvilket understøttes af, at afsendelsen for sagsbehandleren fremstår
som sendt i POLSAS. Det vurderes derfor ikke, at den enkelte underretter (med-
arbejder) kan pålægges et ansvar for, at afsendelsen ikke er gennemført.
Offentligt ansattes skærpede underretningspligt gælder kun i forhold til oplysnin-
ger, den ansatte bliver bekendt med ved udførelse af offentligt hverv. Oplysninger,
Side
26
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0028.png
som den ansatte bliver bekendt med i privat regi, er derfor omfattet af den almin-
delige underretningspligt, jf. servicelovens § 154.
Konsekvensen af, at en anmodning om kontrollerende køreprøve ikke er
modtaget hos Færdselsstyrelsen
Den juridiske vurdering af konsekvensen i disse sager er, at der ikke kan antagesat
være et retstab for eventuelle borgere, eftersom Færdselsstyrelsen først kan ind-
kalde til kontrollerende køreprøve, når de har modtaget underretningen om betin-
get frakendelse fra politiet. Konsekvensen er, at der kan være enkelte borgere, der
ikke er blevet indkaldt til kontrollerende køreprøve.
6.2.3
Side
27
6.3 Opsamling på den databeskyttelses- og forvaltningsretlige vurdering
Som det fremgår af ovenstående afsnit har Rigspolitiet vurderet, at der ikke er sket
et brud på persondatasikkerheden, da personoplysninger i forbindelse med de
manglende afsendelser af mails ikke er tilintetgjort, beskadiget, tabt eller videregi-
vet til uvedkommende.
Rigspolitiet har endvidere konstateret, at medarbejdere har handlet i god tro i for-
bindelse med fremsendelsen af underretninger og dermed ikke har handlet hver-
ken forsætligt eller uagtsomt, hvilket understøttes af, at underretningen fremstår
som afsendt i POLSAS. Rigspolitiet kan således konkludere, at den enkelte under-
retter (medarbejder) ikke kan pålægges et ansvar for, at underretningen ikke er
gennemført.
I de 20 sager vedrørende mindre alvorlige underretninger, hvor der er genfrem-
sendt materiale til kommuner, jf. afsnit 5.1.3, kan det ikke udelukkes, at en forsin-
kelse på en underretning til en kommune kan have betydning for den videre kom-
munale sagsbehandling.
Endvidere har Rigspolitiet konstateret, at konsekvensen ved de 28 blokerede af-
sendelser af underretninger til Færdselsstyrelsen ikke har materialiseret sig, idet
alle afsendelser er bekræftet modtaget og borgerne dermed rettelig er indkaldt til
kontrollerende køreprøve, jf. kørekortbekendtgørelsens § 70, stk. 2.
7
Iværksatte korrigerende tiltag
Der blev i forbindelse med identificeringen af blokerede afsendelser fra POLSAS
løbende iværksat flere korrigerende tiltag. Dette afsnit indeholder et overblik over
de iværksatte tiltag, som sikrer, at nye blokerede afsendelser håndteres efter poli-
tiets interne retningslinjer.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0029.png
7.1 Ensartet håndtering af karantænemails i funktionspostkasserne
Den 14. juni 2022 udsendte Rigspolitiet en minivejledning til politikredsene for at
sikre, at alle blokerede afsendelser fremadrettet håndteres korrekt via en procedu-
rebeskrivelse for underretning af politiets sagsbehandlere om blokering af doku-
menter. Dertil har Rigspolitiet anmodet alle politikredse om at udpege en ansvarlig
for hver funktionspostkasse, som har deltaget i et informationsmøde den 8. august
2022 for alle politikredsenes funktionspostkasseansvarlige. Dette er gjort for at
sikre, at alle medarbejdere, som betjener disse funktionspostkasser, der er tilmeldt
POLSAS, fremadrettet håndterer funktionspostkasserne korrekt. Rigspolitiet har
desuden ændret standardskrivelsen for karantænemails.
De iværksatte tiltag forventes at imødekomme den hidtil utilstrækkelige procedure
for underretning af politiets sagsbehandlere, når dokumenter efter afsendelse fra
POLSAS blokeres i politiets it-sikkerhedskompleks, uagtet om den blokerede mail
afsendes fra en funktionspostkasse, POLSAS eller medarbejderens personlige
mailboks.
7.2 Rettelse af kvitteringsskrivelse i personlig beskedservice (BS)
Rigspolitiet har den 22. november 2022 præciseret teksten i den automatisk gene-
rerede mail, som sendes til afsender, når en mail blokeres i politiets it-sikkerheds-
kompleks. I teksten er der tilføjet, hvordan en meddelelse om, at en mail blokeret i
politiets it-sikkerhedskompleks bør håndteres, når den tilgås fra en funktionspost-
kasse.
Det fremgår derfor nu, hvordan brugerne kan tilgå karantænemails fra funktions-
postkasser, samt hvordan proceduren for blokerede afsendelser overholdes.
7.3 Rettelse af kvitteringsskrivelse i POLSAS
Rigspolitiet vil præcisere den automatisk genererede kvittering, som lægges på
sagen i POLSAS, når dokumentet er afsendt fra POLSAS. Sagsbehandleren vil
hermed blive gjort opmærksom på at sikre opfølgning på modtagelse, når mails
sendes til eksterne samarbejdspartner, der ikke er bekendt med, at de skal mod-
tage materiale fra politiet. Der vil ligeledes ske en præcisering af den automatiske
besked på skærmen til sagsbehandleren, når mailen er afleveret videre med hen-
blik på at blive sendt til ekstern modtager. Sagsbehandleren vil således blive gjort
opmærksom på, at mailen ikke nødvendigvis er afsendt, men alene er viderefor-
midlet med henblik på at blive sendt via politiets it-sikkerhedskompleks. Denne
ændring forventes tidligst implementeret i 4. kvartal 2023.
7.4 Politiets interne retningslinjer for underretninger
Der er gennemført en præcisering og opdatering af politiets interne retningslinjer
for sociale indberetninger for at sikre en øget ensartet sagsbehandling i politikred-
Side
28
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 166: Orientering om politiets afdækning af udfordringen med blokerede meddelelser fra politiets sagsstyringssytem, fra justitsministeren
2696839_0030.png
sene. De nye præciseringer sikrer, at en sag ikke lukkes, førend politiet har mod-
taget en kvittering fra kommunen, idet den kommunale myndighed har pligt til at
besvare/kvittere for modtagelsen af underretningen jf. servicelovens § 155 b, stk.
1, senest fem hverdage efter modtagelsen.
7.5 Tilsyn
Taskforcen har bygget en datarapport til brug for ledelsesafrapportering og lokal
controlling i politikredsene, hvor sager om underretning, som er sendt til en kom-
mune via ’Send mail’ –funktionen
i POLSAS kan sammenholdes med, om der er
registreret en kvittering i POLSAS fra kommunen.
Den nye rapport imødekommer en kontrol med kommunernes forpligtigelse til in-
den for fem hverdage at kvittere for modtagelsen jf. serviceloven. Endvidere sikrer
rapporten, at der, jf. politiets nye retningslinjer, skabes en sagsgang, hvor under-
retningssager ikke afsluttes, før kommunen har sendt kvittering for modtagelse.
7.6 Orienteringsbreve til eksterne samarbejdspartnere
Ved oversendelsen af denne redegørelse til Justitsministeriet vil der parallelt blive
sendt orienteringsbreve til berørte samarbejdspartnere, Færdselsstyrelsen og
Kommunernes Landsforening.
Side
29