Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 165
Offentligt
2696811_0001.png
Justitsministeriets
FORSKNINGSKONTOR
Antallet af behandlede sa-
ger og indholdet i Ung-
domskriminalitetsnævnets
afgørelser
En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0002.png
Justitsministeriets
FORSKNINGSKONTOR
Antallet af behandlede sager og indholdet i
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet
Resumé
Lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (herefter ungdomskriminalitetsloven) trådte i
kraft 1. januar 2019, og som følge heraf blev Ungdomskriminalitetsnævnet etableret. Justits-
ministeriets Forskningskontor har tilrettelagt et evalueringsprogram med seks delevaluerin-
ger vedrørende Ungdomskriminalitetsnævnet. Denne delevaluering har fokus på reformens
økonomiske konsekvenser, hvilket belyses ved at følge op på udviklingen i antallet af be-
handlede sager i Ungdomskriminalitetsnævnet og indholdet i nævnets afgørelser i 2019, 2020
og 2021.
Delevalueringen er baseret på oplysninger fra et dataudtræk vedrørende sager behandlet i
Ungdomskriminalitetsnævnet. Desuden inddrages resultater fra tidligere delevalueringer af
Ungdomskriminalitetsnævnet.
En sammenfatning af analysernes resultater:
-
-
Samlet set er der i 2019, 2020 og 2021 behandlet 2.488 hovedsager og 1.176 gen-
indbringelsessager i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Opgøres i stedet antallet af personer, svarer det til, at i alt 2.398 børn/unge har fået
en hovedsag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet mindst én gang i løbet af de
tre undersøgte år. 86 børn og unge har fået en hovedsag behandlet to gange, mens to
børn/unge har fået en hovedsag behandlet tre gange.
-
Forinden Ungdomskriminalitetsnævnet blev etableret, foretog Justitsministeriet et
estimat af det forventede antal børn og unge, der skulle have deres sag behandlet af
nævnet. For de tre første år efter oprettelsen af nævnet lyder dette estimat på 2.450
børn og unge. Der er således stor overensstemmelse mellem det estimerede og det
faktiske antal.
-
-
91 pct. af hovedsagerne er henvist på baggrund af mistanke/dom vedrørende person-
farlig kriminalitet, mens ni pct. er henvist på baggrund af anden alvorlig kriminalitet.
Fordelingen mellem antallet af hovedsager vedrørende henholdsvis 10-14-årige og
15-17-årige har ændret sig lidt i løbet af de tre undersøgte år. I 2019 udgjorde sager
vedrørende 10-14-årige 51 pct. af det samlede antal hovedsager, i 2020 var denne
andel 46 pct., og i 2021 var andelen 41 pct.
-
I mere end to tredjedele af hovedsagerne er der truffet afgørelse om et forbedrings-
forløb, mens der i mindre end to pct. af hovedsagerne er truffet afgørelse om en
straksreaktion. I 29 pct. af hovedsagerne er der truffet afgørelse om, at der hverken
skal iværksættes forbedringsforløb eller en straksreaktion, hvilket ofte angår sager, hvor
det vurderes enten at være unødvendigt eller ikke gavnligt for barnet/den unge at iværk-
sætte sådanne tiltag. Den førstnævnte grund angår børn/unge, der ikke vurderes at være
i mistrivsel eller i risiko for at begå yderligere kriminalitet. Den anden grund angår
børn/unge, som i forvejen modtager en omfattende social indsats efter lov om social
service, og hvor en afgørelse i Ungdomskriminalitetsnævnet med dertilhørende tilsyn
2
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
fra Ungekriminalforsorgen ikke vurderes at være gavnlig for barnet/den unge og/eller
den allerede etablerede indsats.
-
Afgørelser om forbedringsforløb i hovedsager:
o
Knap en tredjedel af forbedringsforløbene indeholder en afgørelse om an-
bringelse uden for hjemmet, og heraf angår hovedparten en anbringelse på
en åben institution. I 81 pct. af det samlede antal af afgørelser om anbrin-
gelse uden for hjemmet var barnet/den unge anbragt forud for nævnsmødet.
o
I de forbedringsforløb, der alene indeholder foranstaltninger efter ungdoms-
kriminalitetslovens § 13, stk. 1, modtager barnet/den unge hyppigt afgørelse
om at få en støttekontaktperson (73 pct.), at modtage familiebehandling/be-
handling af egne problemer (55 pct.) eller om at tage ophold i en ungdoms-
klub, deltage i fritidsaktiviteter, uddannelse eller lignende (48 pct.). Det fo-
rekommer hyppigst, at afgørelserne indeholder foranstaltninger inden for 1-
3 bestemmelser.
o
Der er stor overensstemmelse mellem kommunernes indstillinger til, at et
barn/en ung skal anbringes uden for hjemmet, og Ungdomskriminalitets-
nævnets afgørelser om samme. I 92 pct. af de hovedsager, hvor nævnet har
truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, har kommunen indstillet
hertil. Der er således i 8 pct. af sagerne truffet afgørelse om anbringelse,
uden at kommunen har indstillet hertil. Modsat har kommunen indstillet til
anbringelse i 43 sager, hvor Ungdomskriminalitetsnævnet ikke har truffet
afgørelse herom.
3
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
Indhold
1
2
3
Indledning
Datagrundlag
Antal behandlede sager i Ungdomskriminalitetsnævnet
3.1
3.2
Behandlede hovedsager fordelt efter henvisningstype
Behandlede hovedsager fordelt efter alder
5
8
9
11
12
4
Indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
4.1
4.2
4.3
Afgørelser om forbedringsforløb med anbringelse uden for hjemmet
Afgørelser om forbedringsforløb med foranstaltninger efter
ungdomskriminalitetslovens § 13
Kommunernes indstillinger sammenlignet med
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
13
15
17
19
4
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0005.png
1
Indledning
I 2018 indgik den daværende regering (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Fol-
keparti),
Socialdemokratiet og Dansk Folkeparti en ”Aftale om en reform af indsatsen mod
ungdomskriminalitet
– alle handlinger har konsekvenser” (herefter ungdomskriminalitetsre-
formen).
1
Reformens formål er at styrke og nytænke indsatsen mod ungdomskriminalitet.
På baggrund af reformen trådte lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet (herefter ung-
domskriminalitetsloven) i kraft 1. januar 2019. Formålet med loven er at forebygge ungdoms-
kriminalitet ved et Ungdomskriminalitetsnævn, der skal fastlægge målrettede indiv iduelle
forebyggende indsatser for børn og unge i alderen 10 til 17 år, jf. ungdomskriminalitetslovens
§ 1. Ungdomskriminalitetsnævnet består af en dommer samt en repræsentant fra henholdsvis
politiet og kommunen, der har til opgave at træffe afgørelser i sager vedrørende børn og unge
i alderen 10-17 år, som er mistænkt
2
eller dømt for personfarlig eller anden alvorlig krimina-
litet. Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffe afgørelse om en straksreaktion eller et forbed-
ringsforløb af op til to års varighed.
3
Nedenstående figur viser sagsforløbet i forenklet form.
1
Se aftaleteksten:
https://www.regeringen.dk/publikationer-og-aftaletekster/aftale-om-en-reform-af-ind-
satsen-mod-ungdomskriminalitet/
2
Begrebet
”mistænkt”
anvendes for børn og unge under den kriminelle lavalder i den situation, hvor
politiet på baggrund af en efterforskning anser det for tilstrækkeligt bevist, at den rette gernings person er
fundet.
3
For børn og unge i alderen 10 til 14 år kan forbedringsforløbet i helt særlige tilfælde have en varighed
af op til fire år.
5
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0006.png
Figur 1.
Forenklet illustration af sagsforløbet i sager, der behandles i Ungdomskriminalitetsnævnet.
Det fremgår af aftalen, at der
når reformen er fuldt implementeret og har virket i en pas-
sende periode
skal igangsættes en evaluering, der mere overordnet evaluerer resultaterne af
indsatsen over for de børn og unge, der har fået deres sag behandlet i Ungdomskriminalitets-
nævnet, herunder i forhold til recidiv. På denne baggrund har Justitsministeriets Forsknings-
kontor tilrettelagt et evalueringsprogram, der skal afdække forskellige faser og aspekter ved
Ungdomskriminalitetsnævnet.
Evalueringsprogrammet omfatter seks delevalueringer, som fokuserer på 1) screening og hen-
visning til nævnet, 2) ungefaglige undersøgelser og indstillinger, 3) nævnsmødet, 4) udmønt-
ning af afgørelser, tilsyn og genindbringelse af sager, 5) effektmåling vedrørende recidiv og
6) opfølgning på reformens økonomiske konsekvenser. De fire første delevalueringer er of-
fentliggjort i 2021 og 2022.
4
4
Se delevalueringerne på Justitsministeriets hjemmeside:
https://www.justitsministeriet.dk/forskning/
6
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0007.png
Denne rapport er den delevaluering, som har fokus på reformens økonomiske konsekvenser.
Det fremgår af
aftalen om kommunernes økonomi for 2020,
at
”Regeringen og KL er enige
om, at der skal foretages en evaluering af ungdomskriminalitetsreformen, som blandt andet
skal se på, om reformens økonomiske konsekvenser lever op til det forudsatte. Evalueringen
skal bl.a. følge
op på udviklingen i antallet af sager og indholdet i nævnets afgørelse”.
I forbindelse med udarbejdelsen af forslaget om ungdomskriminalitetsloven og til brug for
forhandlinger om den økonomiske kompensation til blandt andre kommunerne som følge af
ungdomskriminalitetsreformen blev der i Justitsministeriet i 2018 udarbejdet et estimat af det
forventede antal børn og unge i målgruppen for Ungdomskriminalitetsnævnet.
5
I estimatet
blev det skønnet, at der i 2019 ville være ca. 750 børn og unge i målgruppen fo r Ungdoms-
kriminalitetsnævnet, mens det for 2020 og frem blev skønnet, at ca. 850 børn og unge årligt
vil være i målgruppen. Til finansieringen af ungdomskriminalitetsreformen blev der afsat en
reserve på 162,3 mio. kr. i 2019, 159,3 mio. kr. i 2020 og 158,3 mio. kr. årligt i 2021 og frem
(2019-pl).
5
Det bemærkes, at der var tale om et skøn med betydelig usikkerhed. Skønnet var baseret på kriminali-
tetsregistre fra 2015-2017 fra Danmarks Statistik, og beregningerne indeholdt ikke en egentlig fremskriv-
ningsfaktor.
7
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2
Datagrundlag
Justitsministeriets Forskningskontor har til brug for undersøgelsen indhentet et dataudtræk
fra Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat, som er baseret på oplysninger fra sekretariatets
journaliserings- og sagsstyringssystem, Workzone. Dette er ikke et egentligt statistiksystem,
hvorfor oplysningerne kan være behæftet med usikkerhed. Registreringerne i systemet er
endvidere dynamiske, således at der kan ske ændringer afhængigt af tidspunktet fo r udtræk
af oplysningerne, idet der eksempelvis kan forekomme efterregistreringer. Dataudtrækket er
foretaget i juni måned i 2022. Dataudtrækket angår alle sager, som er behandlet af Ungdoms-
kriminalitetsnævnet i 2019, 2020 og 2021.
8
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0009.png
3
Antal behandlede sager i
Ungdomskriminalitetsnævnet
I tabel 1 nedenfor ses omfanget af hoved- og genindbringelsessager behandlet i Ungdomskri-
minalitetsnævnet i 2019, 2020 og 2021. Hovedsagerne vedrører tilfælde, hvor et barn eller
en ung henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet via politiet eller domstolene uden i forvejen
at være underlagt en afgørelse fra Ungdomskriminalitetsnævnet, mens genindbringelsessager
vedrører behandlede sager, hvor barnet/den unge i forvejen er underlagt en afgørelse fra næv-
net.
Tabel 1
Hovedsager og genindbringelsessager fordelt efter året for behandling af sagen, 2019 -2021.
6
2019
2020
2021
I alt
Hovedsager
608
910
970
2.488
Genindbringelsessager
83
420
673
1.176
I alt
691
1.330
1.643
3.664
I tabel 1 opgøres antal sager og ikke antal personer. Betragtes antallet af personer har i alt
2.398 børn/unge fået en hovedsag behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet mindst én gang
i løbet af de tre undersøgte år. 86 børn og unge har fået en hovedsag behandlet to gange, mens
6
Ungdomskriminalitetsnævnet har udgivet
årsberetninger
for 2019, 2020 og 2021, som bl.a. indeholder
oplysninger om omfanget af behandlede sager i nævnet. Der er mindre uoverensstemmelser mellem
tabel 1 og oplysningerne i årsberetningerne. Dette skyldes dels forskelle i tidspunktet for udtræk af data,
dels forskelligartet kategorisering af 67 sager i 2021. Disse 67 sager angår unge i alderen 15 -17 år, der
er henvist til nævnet ved dom for kriminalitet, som er begået under et igangværende forbedringsforløb . I
disse sager vurderer nævnet, om der skal fastsættes et nyt forbedringsforløb, eller om det eksisterende
forbedringsforløb skal fastholdes eller ændres. I 40 ud af de 67 sager traf nævnet afgørelse om, at det
iværksatte forbedringsforløb skulle fortsætte (enten uændret eller med ændringer), i 21 sager traf nævnet
afgørelse om at iværksætte et nyt forløb, og i seks sager afviste nævnet sagen. I Ungdomskriminalitets-
nævnets årsberetning for 2021 er disse 67 sager kategoriseret som hovedsager. I denne rapport er det
valgt at kategorisere disse sager som genindbringelsessager ud fra et hensyn til sammenlignelighed, idet
tilsvarende sager er kategoriseret på denne måde i 2019 og 2020, således at det er ensartet i de tre
undersøgte år.
9
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0010.png
to børn/unge har fået en hovedsag behandlet tre gange. Som det fremgår af kapitel 1, blev det
i forbindelse med beregningerne til forslaget om ungdomskriminalitetsloven estimeret, at der
i 2019 ville være ca. 750 børn og unge i målgruppen for Ungdomskr iminalitetsnævnet, mens
det for 2020 og frem blev skønnet, at ca. 850 børn og unge årligt vil være i målgruppen. Det
svarer til samlet set 2.450 børn og unge i 2019, 2020 og 2021. Der er således stor overens-
stemmelse mellem det estimerede og det faktiske antal børn og unge, der har fået en sag
behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet i løbet af de tre første år efter oprettelsen af nævnet.
Det er primært forhold vedrørende hovedsagerne, som belyses i denne rapport, men det kan
oplyses, at de tre hyppigst forekommende årsager til, at sager genindbringes for Ungdoms-
kriminalitetsnævnet, er, 1) at barnet/den unge unddrager sig tilsyn og/eller undlader at efter-
leve Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse, 2) at barnet/den unge er mistænkt (10-14-
årige) eller dømt (15-17-årige) for ny personfarlig eller anden alvorlig kriminalitet, og 3) at
Ungekriminalforsorgen, den ansvarlige kommune, barnet/den unge, der er fyldt 12 år, eller
forældremyndighedsindehaverne anmoder Ungdomskriminalitetsnævnet om ændring eller
ophør af et forbedringsforløb.
7
I stort set alle hovedsagerne (samlet set 98 pct.) er afgørelsen truffet på et nævnsmø de, mens
der i de resterende sager er truffet en skriftlig afgørelse af nævnet eller en formandsafgørelse.
De afgørelser af hovedsager, som ikke er truffet på et nævnsmøde, vedrører primært afvis-
ninger. For så vidt angår genindbringelsessagerne er der i 40 pct. af tilfældene truffet afgø-
relse på et nævnsmøde, mens der i 22 pct. af sagerne er truffet en skriftlig afgørelse af næv-
net
8
, og i 38 pct. af sagerne er truffet en formandsafgørelse, jf. ungdomskriminalitetslovens
§ 21, stk. 3.
Det kan i forlængelse af ovenstående bemærkes, at et flertal i Folketinget den 9. juni 2022
stemte for et lovforslag om ændring af bl.a. lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, der
bl.a. indebærer, at flere afgørelser i Ungdomskriminalitetsnævnet kan træffes på skriftligt
grundlag. Gældende fra den 1. juli 2022 kan nævnets formand eller en næstformand således
på skriftligt grundlag træffe afgørelse om, at et barn eller en ung med svært nedsat psykisk
funktionsevne skal undtages nævnsbehandlingen. Desuden er der indført mulighed for, at
formanden eller en næstformand på skriftligt grundlag kan træffe afgørelse om afvisning af
en sag på baggrund af den unges alder.
7
Se mere vedrørende genindbringelsessager i rapporten Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2022.
Udmønt-
ning af afgørelser, tilsyn og genindbringelse af sager. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet
.
København. Justitsministeriets Forskningskontor.
8
Skriftlige afgørelser er blandt andet anvendt i sager, hvor nævnet har modtaget henvisning eller oplys-
ning om ny kriminalitet eller en indberetning fra Ungekriminalforsorgen, men hvor hverken Ungekriminal-
forsorgen eller kommunen har anmodet om genoptagelse af sagen, og hvor nævnet ved enighed herefter
har besluttet ikke at genoptage sagen. Skriftlige afgørelser er desuden anvendt i sager, hvor nævnet har
besluttet at tage orientering til følge om kommunalbestyrelsens afgørelse vedrørende henholdsvis at
hjemgive et barn eller en ung anbragt efter ungdomskriminalitetslovens § 14, stk. 1, jf. § 22, stk. 5, eller
§ 14, stk. 4, jf. § 22, stk. 6, eller at ændre anbringelsessted, jf. ungdomskriminalitetslovens § 24, stk. 3.
10
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0011.png
3.1
Behandlede hovedsager fordelt efter henvisningstype
Der er forskel på sagens forløb afhængigt af, om sagen er henvist på baggrund af personfarlig
eller anden alvorlig kriminalitet. I tilfælde af mistanke/dom for anden alvorlig kriminalitet
skal barnet/den unge alene henvises til Ungdomskriminalitetsnævnet, hvis barnet/den unge i
øvrigt har risikofaktorer, der gør vedkommende særligt udsat for at begå yderligere krimina-
litet. Screeningsmedarbejdere ved politiet skal vurdere risikoen for recidiv i sager vedrørende
anden alvorlig kriminalitet, hvilket bl.a. sker ved indhentning af oplysninger fra kommunen
om barnets/den unges sociale forhold.
9
Denne vurdering af recidivrisikoen gør sig ikke gæl-
dende i sager vedrørende personfarlig kriminalitet. Tabel 2 viser fordelingen af hovedsager
vedrørende personfarlig og anden alvorlig kriminalitet.
Tabel 2
Hovedsager fordelt efter om sagen er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet grundet personfarlig eller anden alvorlig krimi-
nalitet, 2019-2021.
2019
2020
2021
I alt
Personfarlig kriminalitet
536
(88 %)
837
(92 %)
900
(93 %)
2.273
(91 %)
Anden alvorlig kriminalitet
72
(12 %)
73
(8 %)
70
(7 %)
215
(9 %)
I alt
(procent)
608
(100 %)
910
(100 %)
970
(100 %)
2.488
(100 %)
Sager, der er henvist til Ungdomskriminalitetsnævnet på grund af personfarlig kriminalitet ,
udgør 88-93 pct. af de behandlede hovedsager.
9
Se mere herom i rapporten Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2021.
Screening og henvisning. En deleva-
luering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
København. Justitsministeriets Forskningskontor.
11
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0012.png
3.2
Behandlede hovedsager fordelt efter alder
Der er forskel på sagens forløb afhængigt af, om barnet/den unge er over eller under den
kriminelle lavalder. Hvad angår de 10-14-årige, er det politiet, som henviser sager, der op-
fylder betingelserne for behandling i Ungdomskriminalitetsnævnet, mens de 15-17-årige hen-
vises via domstolene efter påstand fra anklagemyndigheden. Tabel 3 nedenfor viser omfanget
af behandlede hovedsager fordelt efter alderstrin.
Tabel 3
Hovedsager fordelt efter barnets/den unges alder på gerningstidspunktet, 2019 -2021.
2019
10-årige
11-årige
12-årige
13-årige
14-årige
I alt 10-14-årige
15-årige
16-årige
17-årige
I alt 15-17-årige
I alt
(procent)
4
(1 %)
17
(3 %)
35
(6 %)
91
(15 %)
166
(27 %)
313 (51 %)
111
(18 %)
131
(22 %)
53
(9 %)
295 (49 %)
608
(100 %)
2020
10
(1 %)
18
(2 %)
53
(6 %)
107
(12 %)
228
(25 %)
416 (46 %)
189
(21 %)
218
(24 %)
87
(10 %)
494 (54 %)
910
(100 %)
2021
4
(0 %)
14
(1 %)
47
(5 %)
112
(12 %)
217
(22 %)
394 (41 %)
247
(25 %)
252
(26 %)
77
(8 %)
576 (59 %)
970
(100 %)
I alt
18
(1 %)
49
(2 %)
135
(5 %)
310
(12 %)
611
(25 %)
1.123 (45 %)
547
(22 %)
601
(24 %)
217
(9 %)
1.365 (55 %)
2.488
(100 %)
Fordelingen mellem antallet af hovedsager vedrørende henholdsvis 10-14-årige og 15-17-
årige har ændret sig lidt i løbet af de tre undersøgte år. I 2019 udgjorde sager vedrørende 10-
14-årige 51 pct. af det samlede antal hovedsager behandlet i Ungdomskriminalitetsnævnet, i
2020 var denne andel 46 pct., og i 2021 var andelen 41 pct.
12
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0013.png
4
Indholdet i
Ungdomskriminalitetsnævnets
afgørelser
Som det er beskrevet i denne rapports indledning, har Ungdomskriminalitetsnævnet til op-
gave at træffe afgørelser i de sager, der bliver henvist til nævnet. Omfanget af forskellige
typer af afgørelser fremgår af tabel 4.
Tabel 4
Hovedsager fordelt efter afgørelsestype, 2019-2021.
2019
2020
2021
I alt
Afvisning
5
(1 %)
25
(3 %)
23
(2 %)
53
(2 %)
Forbedringsforløb
458
(75 %)
550
(60 %)
658
(68 %)
1.666
(67 %)
Straksreaktion og forbedrings-
forløb
13
(2 %)
8
(1 %)
8
(1 %)
29
(1 %)
Straksreaktion
5
(1 %)
1
(0 %)
5
(1 %)
11
(0 %)
Hverken forbedringsforløb
eller straksreaktion
Ungefaglig undersøgelse på
institution
127
(21 %)
326
(36 %)
275
(28 %)
728
(29 %)
0
(0 %)
0
(0 %)
1
(0 %)
1
(0 %)
I alt
(procent)
608
(100 %)
910
(100 %)
970
(100 %)
2.488
(100 %)
I de fleste sager er der truffet en afgørelse om et forbedringsforløb. En analyse i rapporten
Ud-
møntning af afgørelser, tilsyn og genindbringelse af sager. En delevaluering af Ungdomskrimi-
nalitetsnævnet
10
viser, at mere end halvdelen af de afsluttede forbedringsforløb i perioden 1.
januar 2019 til 31. oktober 2021 har varet 6-12 måneder, og at godt en fjerdedel har varet 13-24
10
Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2022.
Udmøntning af afgørelser, tilsyn og genindbringelse af sager.
En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
København. Justitsministeriets Forskningskontor.
13
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgør elser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0014.png
måneder. En mindre andel
3 pct.
af forbedringsforløbene har varet mere end 24 måneder,
mens de resterende 16 pct. har varet mindre end 6 måneder.
I en del af sagerne (21-36 pct.) er der truffet afgørelse om, at der hverken iværksættes forbed-
ringsforløb eller straksreaktion. I rapporten
Nævnsmødet. En delevaluering af Ungdomskrimina-
litetsnævnet
11
fremgår, at de interviewede nævnsmedlemmer beskriver to typer af sager, hvor
der typisk træffes afgørelse om ikke at iværksætte et forbedringsforløb/en straksreaktion. Den
ene type angår børn/unge, der ikke vurderes at være i social mistrivsel eller ikke at være i
risiko for at begå yderligere kriminalitet, og hvor en afgørelse om et forbedringsforløb/ en
straksreaktion anses som unødvendigt. Den anden type angår børn/unge, der i forvejen mod-
tager en omfattende social indsats efter lov om social service, og hvor en afgørelse i Ung-
domskriminalitetsnævnet med dertilhørende tilsyn fra Ungekriminalforsorgen ikke vurderes
at være gavnlig for barnet/den unge og/eller den allerede etablerede indsats.
12
I få sager er der truffet afgørelse om en straksreaktion efter ungdomskriminalitetslovens § 12.
Samlet set er der i løbet af de tre undersøgte år truffet afgørelse om straksreaktioner i 40
sager. I 11 af disse sager er der alene truffet afgørelse om en straksreaktion, mens der i de
øvrige 29 sager foruden en straksreaktion er truffet afgørelse om et forbedringsforløb. De 40
straksreaktioner vedrører i alle tilfælde, at barnet/den unge skal deltage i konfliktmægling
eller i et møde med en konfliktrådsmægler/en konfliktmægler med henblik på at undersøge
muligheden for at etablere konfliktmægling. Forskellige fagpersoners opfattelser af barrierer
for indstillinger til og afgørelser vedrørende straksreaktioner ses i afsnit 7.1 i rapporten
Un-
gefaglige undersøgelser og indstillinger. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet
13
samt i afsnit 8.5 i rapporten
Nævnsmødet. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnæv-
net.
14
Det kan i forlængelse af ovenstående bemærkes, at et flertal i Folketinget den 9. juni 2022
stemte for et lovforslag om ændring af lov om bekæmpelse af ungdomskriminalitet, der bl.a.
havde til formål at fjerne visse barrierer for brug af straksreaktioner i Ungdomskriminalitets-
nævnet. Ændringerne medfører, at det ikke længere er en betingelse for at pålægge en straks-
reaktion, at der foreligger oplysninger om, at barnet eller den unge har adfærdsproblemer
eller udviser negativ adfærd af en sådan karakter, at der er risiko for, at barnets eller den
unges udvikling er i fare. I stedet vil en straksreaktion skulle pålægges, hvis barnets eller den
unges udviste adfærd giver grundlag herfor. Ændringerne trådte i kraft den 1. juli 2022.
Justitsministeriet er også
i samarbejde med KL, Ungdomskriminalitetsnævnet og Social-
11
Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2021.
Nævnsmødet. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
København. Justitsministeriets Forskningskontor.
12
13
Se også afsnit 1.3 i
Ungdomskriminalitetsnævnets årsberetning for 2020.
Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2021.Ungefaglige
undersøgelser og indstillinger. En delevaluering af
Ungdomskriminalitetsnævnet.
København. Justitsministeriets Forskningskontor.
14
Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2021.
Nævnsmødet. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
København. Justitsministeriets Forskningskontor.
14
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0015.png
og Ældreministeriet
ved at udarbejde et idékatalog med en række nye bud på mulige straks-
reaktioner, som kan bruges i forbindelse med behandlingen af sager i Ungdomskriminalitets-
nævnet. Formålet med idékataloget er at gøre straksreaktioner til et mere anvendeligt værktøj
for kommunerne, idet der i praksis alene er gjort brug af konfliktmægling. Idékataloget skal
derfor give kommunerne en række konkrete bud på straksreaktioner, der vil kunne anvendes
udover konfliktmægling.
Samlet set har nævnet i 53 sager truffet afgørelse om at afvise sagen. Ungdomskriminalitets-
nævnet kan afvise en sag, hvis nævnet vurderer, at betingelserne for henvisning ikke er op-
fyldt, jf. ungdomskriminalitetslovens § 42.
I nedenstående afsnit belyses indholdet i afgørelser om forbedringsforløb.
4.1
Afgørelser om forbedringsforløb med anbringelse uden for
hjemmet
Af tabel 5 fremgår en opgørelse over, hvor stor en andel af afgørelserne om forbedringsfor-
løb der indeholder afgørelse om anbringelse uden for hjemmet.
Tabel 5
Hovedsager fordelt efter afgørelser om forbedringsforløb, herunder anbringelse uden for hjemmet, 2019-2021.
2019
Antal afgørelser om forbed-
ringsforløb i alt
15
-
Heraf antal afgørel-
ser om anbringelse
uden for hjemmet
2020
2021
I alt
471
558
666
1.695
145
187
213
545
Andel afgørelser om anbrin-
gelse uden for hjemmet
31 %
34 %
32 %
32 %
Som det fremgår af tabel 5, er der samlet set i knap en tredjedel af afgørelserne om forbed-
ringsforløb truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet.
15
Heri indgår både afgørelser om forbedringsforløb samt afgørelser om forbedringsforløb og straksre-
aktion.
15
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0016.png
Af de i alt 545 sager, hvor der er truffet afgørelse om anbringelse uden for hjemmet, er der i
41 pct. af sagerne alene truffet afgørelse om anbringelse, mens der i de resterende sager også
er truffet afgørelse om øvrige foranstaltninger, jf. ungdomskriminalitetslovens §§ 12 -13.
Samlet set angår 63 pct. af de i alt 545 afgørelser om anbringelse uden for hjemmet en frivillig
anbringelse, mens de resterende 37 pct. angår en tvangsanbringelse.
Ud af de i alt 545 afgørelser om anbringelse var barnet/den unge i 443 tilfælde allerede an-
bragt forud for nævnsmødet, hvilket svarer til 81 pct. af sagerne.
Betragtes afgørelser om anbringelse i genindbringelsessagerne, er det samlet set otte pct. af
de 1.176 sager, hvor barnet/den unge
ikke
var anbragt i forvejen, men hvor der i forbindelse
med genindbringelse af sagen træffes afgørelse om anbringelse uden for hjemmet.
Nedenstående tabel 6 viser for hovedsagerne, hvilke anbringelsestyper der er truffet afgø-
relse om.
Tabel 6
Hovedsager med afgørelse om anbringelse uden for hjemmet fordelt efter anbringelsestype, 2019-2021.
2019
2020
2021
I alt
Åben institution (§ 14)
109
(75 %)
155
(83 %)
186
(87 %)
450
(83 %)
Delvist lukket institution (§ 15)
Sikret døgninstitution (§ 16)
og særligt sikret afdeling
(§ 17)
I alt
(procent)
12
(8 %)
10
(5 %)
11
(5 %)
33
(6 %)
24
(17 %)
22
(12 %)
16
(8 %)
62
(11 %)
145
(100 %)
187
(100 %)
213
(100 %)
545
(100 %)
Af tabel 6 fremgår, at langt størsteparten af hovedsagerne med afgørelse om anbringelse uden
for hjemmet vedrører anbringelser på åbne institutioner.
En analyse viser, at der ikke er forskel på fordelingen med hensyn til anbringelsestype for
sager vedrørende henholdsvis 10-14-årige og 15-17-årige. Det kan desuden bemærkes, at der
ikke er truffet afgørelser vedrørende anbringelse på delvist lukket institution eller sikret
døgninstitution/særlig sikret afdeling for børn i alderen 10-12 år.
16
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0017.png
4.2
Afgørelser om forbedringsforløb med foranstaltninger efter ung-
domskriminalitetslovens § 13
Samlet set er der i 1.467 hovedsager truffet afgørelse om et forbedringsforløb med foranstaltnin-
ger efter ungdomskriminalitetslovens § 13, stk. 1, nr. 1-9. Figur 2 nedenfor viser omfanget af de
forskellige foranstaltningstyper. Figuren summerer ikke til 100 pct., da et forbedringsforløb kan
indeholde flere foranstaltningstyper.
Figur 2.
Andel hovedsager, hvor der er truffet afgørelse om et forbedringsforløb efter ungdomskriminalitetslovens § 13, stk. 1, nr. 1-9,
fordelt efter foranstaltningstype, 2019-2021.
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
73%
48%
55%
13%
2%
0%
1%
8%
7%
§ 13 stk. 1, nr. 3
(Støtte i hjemmet)
§ 13 stk. 1, nr. 4
(Familiebehandling/behand-
ling af egne problemer)
§ 13 stk. 1, nr. 7
(Støttekontaktperson)
§ 13 stk. 1, nr. 1
(Hjemmetidspunkt)
§ 13 stk. 1, nr. 5
(Døgnophold)
§ 13 stk. 1, nr. 6
(Aflastning)
§ 13 stk. 1, nr. 8
(Praktiktilbud)
N=1.467
I 73 pct. af sagerne er der truffet afgørelse om en støttekontaktperson. I 55 pct. af sagerne er der
truffet afgørelse om familiebehandling eller behandling af barnets/den unges problemer, f.eks.
psykologbehandling eller misbrugsbehandling, mens der i knap halvdelen af sagerne
48 pct.
er truffet afgørelse om at tage ophold i en ungdomsklub, deltage i fritidsaktiviteter, uddannelse
eller lignende.
Andelene af afgørelser vedrørende de forskellige foranstaltninger er stort set ensartede i 2019,
2020 og 2021, om end der ses en tendens til relativt set færre afgørelser vedrørende familiebe-
handling eller behandling af barnets/den unges problemer i 2021 i forhold til de to foregående
år, mens der omvendt ses en tendens til flere afgørelser vedrørende støttekontaktperson i 2021.
17
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
§ 13 stk. 1, nr. 2
(Ungdomsklub, fritidsaktivitet,
skole mv.)
§ 13 stk. 1, nr. 9
(Andet)
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0018.png
Barnet eller den unge kan modtage en afgørelse om et forbedringsforløb, som indeholder mere
end én foranstaltningstype. Figur 3 viser sagerne, hvori Ungdomskriminalitetsnævnet har truffet
afgørelse om et forbedringsforløb efter ungdomskriminalitetslovens § 13, stk. 1, nr. 1-9, fordelt
efter antallet af bestemmelser, der er truffet afgørelse om.
Figur 3.
Andel hovedsager, hvor der er truffet afgørelse efter ungdomskriminalitetslovens § 13, stk. 1, nr. 1-9, fordelt efter antallet af
bestemmelser, der er truffet afgørelse om, 2019-2021.
45%
37%
35%
35%
30%
25%
27%
33%
40%
36%
41%
23%
23%
20%
15%
10%
5%
0%
1
2
3
2019
2020
4
2021
5
6
21%
11%
5%
5%
0,2%
0,2%
N=418 (2019), 479 (2020), 570 (2021).
Det forekommer hyppigst, at afgørelserne indeholder foranstaltninger inden for 1-3 bestemmel-
ser, men der er også enkelte eksempler på afgørelser med foranstaltninger inden for op til seks
bestemmelser. Det bemærkes i den forbindelse, at en afgørelse kan omfatte flere foranstaltninger
inden for samme bestemmelse. F.eks. kan ungdomskriminalitetslovens § 13, stk. 1, nr. 4 inde-
holde både familiebehandling og behandling af barnets/den unges problemer. Antallet af bestem-
melser er derfor ikke nødvendigvis lig antallet af foranstaltninger i afgørelserne.
16
16
For en opgørelse af antallet af foranstaltninger i forbedringsforløb i perioden 1. januar 2019 til 31.
august 2020 henvises til afsnit 8.2.2. rapporten Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2021.
Nævnsmødet. En
delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
København. Justitsministeriets Forskningskontor. Det er
grundet en ændring i registreringsmulighederne i Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariats journalise-
rings- og sagsstyringssystem ikke muligt at opgøre antallet af foranstaltninger for alle de tre undersøgte
år.
18
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
0,0%
1%
1%
1%
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
2696811_0019.png
4.3
Kommunernes indstillinger sammenlignet med Ungdomskrimi-
nalitetsnævnets afgørelser
Som det fremgår af tabel 5, er der i samlet set 545 hovedsager truffet afgørelse om anbringelse
af barnet/den unge. I 502 af disse sager har kommunen indstillet til anbringelse, hvilket svarer
til 92 pct. Omvendt er der således i otte pct. af tilfældene truffet afgørelse om anbringelse,
uden at kommunen har indstillet til dette. Modsat har kommunen indstillet til anbringelse i
43 sager, hvor Ungdomskriminalitetsnævnet ikke har truffet afgørelse herom.
Det er på baggrund af det tilgængelige datamateriale ikke muligt at opgøre kommunernes ind-
stillinger til Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelse for så vidt angår øvrige foranstaltninger
end anbringelse. I forbindelse med rapporten
Nævnsmødet. En delevaluering af Ungdomskrimi-
nalitetsnævnet
17
(afsnit 8.3) er der foretaget en manuel sagsgennemgang, som viser, at kommu-
nernes indstillinger i vidt omfang følges ved afgørelser i Ungdomskriminalitetsnævnet.
17
Fuglsang, T. og Hansen, S. B. 2021.
Nævnsmødet. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
København. Justitsministeriets Forskningskontor.
19
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 165: Orientering om rapporten Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser. En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet.
Antallet af behandlede sager og indholdet i
Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser
En delevaluering af Ungdomskriminalitetsnævnet
Forfatter
Tine Fuglsang
Cecilie Fjeldberg Hjarsen
Dato
Marts 2023
Justitsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Telefon
72 26 84 00
Email
[email protected]
ISBN
978-87-93469-92-1
1
Antallet af behandlede sager og indholdet i Ungdomskriminalitetsnævnets afgørelser