Udvalget for Forretningsordenen 2022-23 (2. samling), Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling), Retsudvalget 2022-23 (2. samling), Granskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
UFO Alm.del Bilag 63, MOF Alm.del Bilag 315, REU Alm.del Bilag 160, GRA Alm.del Bilag 28
Offentligt
rretningsordenen 2022-23 (2. samling),Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling),Retsudvalget 2022-23 (2. samling),Granskningsudvalget 2022-23 (2. samling)
Dagbladet
Information
den 22-04-2023
Var det i orden, at Barbara Bertelsen slap for en advarsel?
Af Jørn Vestergaard, professor emeritus, Det Juridiske Fakultet
Tilbagekaldelsen
af den disciplinære advarsel, som departementschef Barbara Bertelsen blev
tildelt som led i opfølgningen på Minkkommissionens beretning, har givet anledning til oprørte
indsigelser i medierne. Statsministeriets kortfattede redegørelse for afgørelsen er da heller ikke
umiddelbart forståelig. Ikke desto mindre kan det godt tænkes, at begrundelsen for tilbagekal-
delsen er juridisk holdbar.
For at forstå grundlaget for ansvarsbedømmelsen af Barbara Bertelsen er det nødvendigt at
opridse nogle hovedtræk af Minkkommissionens bevisvurderinger.
Minkkommissionen
fandt grundlag for at drage ikke mindre end ti personer i embedsværket
til ansvar for tjenesteforseelser, for de flestes vedkommende begået i forbindelse med det nu
historiske pressemøde den 4. november 2020. Her meddelte statsminister Mette Frederiksen
som bekendt,
at det af hensyn til folkesundheden, herunder mulighederne for at forebygge co-
vid-19 med vacciner,
var »nødvendigt at aflive alle mink i Danmark«.
På pressemødet udtalte Mette Frederiksen bl.a. følgende: »For at understøtte den aflivningsind-
sats, som fødevaremyndighederne allerede er i gang med, iværksættes der nu en nødplan for
aflivning, som håndteres i regi af Den Nationale Operative Stab under politiets kommando og
med bistand fra Forsvaret, fra Beredskabsstyrelsen og fra Hjemmeværnet«. Som svar på
spørgsmål sagde hun desuden, at »nu står vi så her og igangsætter en egentlig aflivning af alle
mink i Danmark«. Hun tilføjede, at »den risikovurdering, der ligger til grund for den her be-
slutning, kan i vores øjne ikke forhandles eller diskuteres; når der er så stor en risiko forbundet
med at fortsætte en minkproduktion, og det handler om den fremtidige værdi og potentielle
værdi af en vaccine, så er vi nødsaget til at træffe den her beslutning«.
På pressemødet meddelte daværende miljø- og fødevareminister Mogens Jensen, at minkav-
lere, der aflivede deres mink hurtigt, ville få en ekstra kompensation (tempobonus). I presse-
mødet deltog også sundhedsministeren, erhvervsministeren, den faglige direktør i Statens Se-
rum Institut samt rigspolitichefen.
Efterfølgende blev der sendt flere pressemeddelelser ud, hvoraf det bl.a. fremgik, at regeringen
havde besluttet, at alle mink skulle aflives.
Den 6. november sendte Fødevarestyrelsen en mail til landets minkavlere, hvoraf det bl.a. frem-
gik, at aflivningen af alle mink skulle være overstået den 16. november, og at aflivningen skulle
påbegyndes snarest muligt.
Søndag aften den 8. november 2020 blev Mette Frederiksen gjort opmærksom på, at der mang-
lede hjemmel til at aflive alle mink, idet hun blev forelagt en sag med et brev til Folketingets
formand om behov for hastebehandling af et lovforslag herom. Den nødvendige hjemmel blev
først tilvejebragt den 21. december 2020, idet der ikke var flertal i Folketinget for hastebehand-
ling.
Den 10. november udsendte Fødevarestyrelsen et nyt brev til minkavlerne med beklagelse af,
at det ikke af det første brev fremgik, at der var tale om en opfordring, samt at regeringen nu
1