Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2691003_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
30. marts 2023
Sagsbeh: Ketilbjørn Hertz
Dok.:
2616207
1.8 Skriftlig behandling af revisionsanke i straffesager
Baggrund
Tiltalte kan med visse begrænsninger anke fældende domme til landsretten.
1
Tiltaltes anke kan støttes på, at domfældelsen er urigtig som følge af fejlag-
tig bedømmelse af beviserne i sagen.
2
En sådan anke omtales i praksis som
en ”bevisanke”, og der finder en fuldstændig ny hovedforhandling sted for
landsretten.
3
Tiltaltes anke kan endvidere støttes på, at sanktionen ikke står i passende
forhold til lovovertrædelsen, at domfældelsen er urigtig som følge af fejlag-
tig anvendelse af strafbestemmelsen, eller at der er begået rettergangsfejl.
4
En sådan anke omtales under ét som en ”revisionsanke”, og den første og
hyppigste af dem omtales som en ”udmålingsanke”.
Revisionsanker behandles med visse undtagelser efter samme regler som en
straffesag i 1. instans.
5
Der skal som udgangspunkt gennemføres en mundt-
lig hovedforhandling, og tiltaltes anke kan afvises, hvis tiltalte udebliver
uden dokumenteret lovligt forfald.
6
Hvis indkaldelse til hovedforhandlingen på grund af tiltaltes forhold ikke
har kunnet forkyndes for tiltalte, kan tiltaltes anke afvises forud for
1
Retsplejelovens § 902.
2
Retsplejelovens § 912, stk. 1, nr. 4.
3
Retsplejelovens § 917, stk. 1.
4
Retsplejelovens § 912, stk. 1, nr. 1-3.
5
Retsplejelovens § 917, stk. 2.
6
Retsplejelovens § 917, stk. 2, jf. § 844, stk. 2, og §§ 851-853, og § 920, stk. 2.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2691003_0002.png
hovedforhandlingen.
7
Hvis anklagemyndigheden ikke har anket, eller ankla-
gemyndigheden frafalder sin anke, kan ankesagen i denne situation afsluttes
på skriftligt grundlag uden hovedforhandling.
En revisionsanke kan med parternes samtykke afgøres uden hovedforhand-
ling, når parterne nedlægger samstemmende påstande.
8
Denne mulighed
blev indført i 2014, fordi det blev anset for uforholdsmæssigt besværligt at
afholde en mundtlig forhandling, hvor mange mennesker skal være til stede
samtidig, når anklagemyndigheden og tiltalte er enige om, hvilket resultat
ankesagen bør få, og den mundtlige forhandling derfor kan være meget kort-
varig.
9
Der medvirker domsmænd i hovedforhandlede revisionsanker, hvis der har
medvirket nævninger eller domsmænd i byretten, hvis der for landsretten
bliver spørgsmål om fængselsstraf, eller hvis sagen i øvrigt skønnes at være
af særlig indgribende betydning eller af særlig offentlig interesse.
10
Der medvirker dog ikke domsmænd, selv om der for landsretten bliver
spørgsmål om fængselsstraf, i sager om spirituskørsel, kørsel efter indta-
gelse af bevidsthedspåvirkende stoffer, kørsel uden at have erhvervet køre-
kort, kørsel i frakendelsestiden, kørsel med 200 km/t eller derover eller kør-
sel med en hastighed på mere end 100 km/t og med en overskridelse af ha-
stighedsgrænsen på mere end 100 pct.
11
Undtagelsen af de nævnte færdselssager fra domsmandsbehandling, selv om
der bliver spørgsmål om fængsel, har sammenhæng med, at sagerne typisk
har en bevismæssigt ukompliceret karakter, og at sanktionen udmåles efter
faste retningslinjer.
12
Der medvirker ikke domsmænd, når en revisionsanke afgøres uden hoved-
forhandling. Forsvarermedvirken er obligatorisk i alle ankesager.
13
Anvendelse i praksis
Der foreligger ikke data på konkrete sager ved domstolene, hvor en revisi-
onsanke med parternes samtykke er afgjort uden hovedforhandling, ligesom
7
8
Retsplejelovens § 920, stk. 3.
Retsplejelovens § 930 a.
9
Folketingstidende 2013-14, A, L 178 som fremsat, side 79.
10
Retsplejelovens § 689, stk. 3.
11
Færdselslovens § 119, stk. 3.
12
Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side 6542, Folketingstidende 2009-10, A, L 179
som fremsat, side 42, og Folketingstidende 2020-21, B, betænkning til L 127, side 3.
13
Retsplejelovens § 731, stk. 1, litra f.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2691003_0003.png
der ikke føres statistik på andre revisionsanker end udmålingsanker. Der re-
gistreres således ikke sager på et sådant detailniveau.
Af
tabel 1
fremgår antallet af afsluttede udmålingsankesager i landsretterne
i perioden 2016-2021. Tabellen viser, at landsretterne årligt har afsluttet
mellem ca. 190 og 230 udmålingsankesager uden domsmænd i perioden. Til
sammenligning har landsretterne årligt sluttet ca. 340-450 udmålingsanke-
sager med domsmænd i perioden 2016 til 2021.
Tabel 1
Afsluttede udmålingssanker i landsretterne i perioden 2016-2021
Tekst
Afsluttede udmålingssanker i alt
Med domsmænd
Uden domsmænd
Afsluttede udmålingssanker med beram-
met retssalstid
Med domsmænd
Uden domsmænd
Afsluttede udmålingssanker uden be-
rammet retssalstid
Med domsmænd
Uden domsmænd
2016
640
448
192
2017
638
431
207
2018
635
433
202
2019
589
400
189
2020
558
339
219
2021
614
388
226
444
328
116
442
304
138
442
321
121
381
293
88
338
235
103
386
283
103
196
120
76
196
127
69
193
112
81
208
107
101
220
104
116
228
105
123
Kilde: Domstolsstyrelsen
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om at give mulighed for, at en revisi-
onsanke i landsretten, hvor der ikke medvirker domsmænd, kan afgøres
uden hovedforhandling.
Forslaget indebærer, at sådanne ankesager afgøres uden hovedforhandling,
medmindre særlige grunde taler herimod. Ankesagen vil således blive af-
gjort på skriftligt grundlag, medmindre retten efter anmodning fra en af par-
terne eller af egen drift bestemmer, at der skal være en hovedforhandling.
Der vil bl.a. være behov for en hovedforhandling, hvis bevisførelsen undta-
gelsesvis omfatter mundtlig forklaring for landsretten.
Ordningen vil omfatte de fleste sager, hvor der ikke er spørgsmål om højere
straf end bøde, og de færdselsstraffesager, hvor der ikke medvirker doms-
mænd, selv om der er spørgsmål om fængselsstraf (spiritus- og narkokørsel
og kørsel uden førerret mv.). Desuden vil ordningen omfatte den yderligere
kategori af sager, hvor der i dag medvirker domsmænd, men som i lyset af
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2691003_0004.png
udvalgets overvejelser fremover behandles uden domsmænd. Sager, hvor
der medvirker domsmænd på grund af sagens særlig indgribende betydning,
eksempelvis fordi der er nedlagt påstand om udvisning, vil ikke være om-
fattet af ordningen. Ordningen vil også omfatte sager om fuldbyrdelse af en
betinget fængselsstraf, herunder som følge af overtrædelse af vilkår om sam-
fundstjeneste.
14
Det vurderes, at ordningen kan frigøre 0,7 mio. kr. årligt fuldt indfaset,
jf.
tabel 2.
De økonomiske konsekvenser kan henføres til forskellen i udgifter
til en revisionsanke med og uden hovedforhandling i ca. 100 sager årligt.
Udvalget bemærker, at ordningen vil give mulighed for en hurtigere og mere
effektiv behandling af sagerne. Når parterne skriftligt har fremført deres
synspunkter, vil dommerne kunne afgøre sagen uden at skulle afvente, at
der er en ledig tid i kalenderen til en mundtlig hovedforhandling. Ordningen
vil også give landsretterne en større fleksibilitet.
Udvalget finder, at mange revionsanker, hvor der ikke medvirker doms-
mænd, er egnede til skriftlig behandling. Det er i den forbindelse en forud-
sætning, at anklagemyndigheden og forsvareren i deres skriftlige indlæg ty-
deligt angiver deres påstand og hovedsynspunkter vedrørende det, anken
angår.
Udvalget lægger vægt på, at retten har mulighed for at behandle en revisi-
onsanke med en mundtlig hovedforhandling, hvis retten finder behov for
det. Det kan være, fordi der undtagelsesvis er behov for mundtlig bevisfø-
relse i ankesagen, men det kan også være på grund af karakteren af de
spørgsmål, landsretten skal tage stilling til.
Retten bør ikke være bundet af parternes ønske om at behandle sagen skrift-
ligt eller med en mundtlig hovedforhandling. Retten bør imidlertid være lyd-
hør over for en tiltaltes ønske om at kunne forklare om sine personlige for-
hold umiddelbart for den dømmende ret, hvis sagens afgørelse i væsentlig
grad afhænger af en sådan forklaring.
Med denne udformning af forslaget og under disse forudsætninger er der
efter udvalgets opfattelse taget de nødvendige retssikkerhedsmæssige hen-
syn, og udvalget kan på den baggrund anbefale at give mulighed for, at en
14
Retsplejelovens § 689, stk. 4, nr. 2.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2691003_0005.png
revisionsanke i landsretten, hvor der ikke medvirker domsmænd, kan afgø-
res uden hovedforhandling.
Udvalget er opmærksom på, at det ud fra rent procesøkonomiske betragt-
ninger kunne overvejes at lade visse bevisanker, f.eks. i færdselssager, være
undergivet skriftligt behandling. Dette rejser imidlertid flere principielle
spørgsmål og vil bl.a. bryde med princippet om, at der finder en fuldstændig
ny hovedforhandling sted for landsretten. Hvis det fra politisk side ønskes
at gå videre med en sådan ordning, er det udvalgets opfattelse, at det forud-
sætter nærmere undersøgelser samt grundige overvejelser af, i hvilket om-
fang det findes forsvarligt at afgøre bevisspørgsmålet alene på grundlag af
en skriftlig behandling baseret på byrettens afgørelse.
2.
De økonomiske konsekvenser er opsummeret nedenfor,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
I alt
1. Revisionsanker uden domsmænd kan afgøres
uden hovedforhandling
Årligt potentiale,
Implementeringsomkostninger
fuldt indfaset
0,7
0,7
-
-
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser fra 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket af covid-19. Udgiftsskønnet omfatter den yderligere kategori af
sager, hvor der i dag medvirker domsmænd, men som i lyset af udvalgets overvejelser fremover behandles uden doms-
mænd
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen. Det bemærkes, at der følger en konsolidering af tilta-
gets indfasningsprofil.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser for den øvrige del af straf-
fesagskæden, herunder eventuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt
parallelt med udvalgets arbejde.
5