Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
30. marts 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2580051
1.1 Domsmandssager
Baggrund
Domsmandsordningen blev indsat i lovgivningen i 1936 og var motiveret af
et ønske om at sikre borgernes medvirken ved afgørelse af straffesager og
–
i lyset af den daværende politiske situation
–
at øge tilliden til domstolene
hos befolkningen. Ordningen var ikke genstand for almindelig revision før
en lovændring i 1984, hvor domsmandsordningen blev udvidet til at omfatte
de vigtigere politisager, hvor der bliver spørgsmål om idømmelse af højere
straf end bøde.
I 1993 blev sondringen mellem de såkaldte statsadvokatsager og politisager
ophævet, men man fastholdt udgangspunktet om, at domsmænd skal med-
virke i byretssager, hvor der bliver spørgsmål om højere straf end bøde, eller
som i øvrigt skønnes at være af særlig indgribende betydning for tiltalte eller
af særlig offentlig interesse. Det fremgår af forarbejderne til lovændringen i
1984, at udvidelsen af domsmandsordningen til de vigtigere politisager hvi-
lede på en betænkning fra Retsplejerådet om domsmandsordningen.
Af Retsplejerådets betænkning fremgår det, at hensynet til tiltalte taler for,
at sagen afgøres under medvirken af domsmænd, hvor der er spørgsmål om
idømmelse af straffe af ikke ubetydelig størrelse. Dette gælder i særlig grad,
hvor frihedsstraf kan påregnes.
1
Retsplejerådet var opmærksom på den øgede belastning af domstolene som
følge af udvidelsen. Således bemærkes det i betænkningen, at en ordning
1
Retsplejerådets betænkning nr. 994/1983.