Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2690999_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
13. april 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2580076
1.2 Nævningesager
Baggrund
I 1982 anmodede Justitsministeriet Retsplejerådet om bl.a. at overveje ud-
formningen af lægdommerordningen i lyset af udviklingen siden reformen
af lægdommerordningen i 1936. Rådet skulle endvidere vurdere mulighe-
derne for at gennemføre foranstaltninger med henblik på at styrke lægdom-
mernes stilling ved behandlingen af de enkelte straffesager. Retsplejerådet
afgav herefter en betænkning i 1983 om nævningetingets anvendelsesom-
råde.
1
På baggrund heraf blev grænsen for, hvornår en sag skal føres som en næv-
ningesag, nedsat fra 8 til 4 år i 1984. Samtidig blev reglerne ændret, så det i
stedet for lovovertrædelsens strafferamme blev anklagemyndighedens på-
stand under sagen, der er afgørende for, om en sag skal behandles som næv-
ningesag. I dag medvirker nævninger således i straffesager, hvor der bliver
spørgsmål om fængselsstraf i 4 år eller derover.
2
Det fremgår af forarbejderne til lovændringen i 1984, at spørgsmålet om den
nærmere afgrænsning af anvendelsesområdet for nævninger overvejende er
et politisk spørgsmål, hvorfor Retsplejerådets betænkning som grundlag for
overvejelser af spørgsmålet i Folketinget indeholdt en gennemgang af for-
skellige muligheder for en udvidet anvendelse af nævninger. Retsplejerådet
gav dog udtryk for, at nævningebehandling bør forbeholdes de alvorligere
1
2
Retsplejerådets betænkning nr. 994/1983.
Retsplejelovens § 686, stk. 4, nr. 1.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0002.png
straffesager. Retsplejerådet angav derudover, at en ordning med en straf-
grænse på 3 år ville betyde en væsentlig forøgelse af antallet af nævninge-
sager, hvilket ville belaste landsretterne betydeligt. Retsplejerådets fokus på
belastningen af landsretterne skal ses i lyset af, at nævningesager på davæ-
rende tidspunkt blev behandlet i landsretterne som 1. instans.
Justitsministeriet var enig med Retsplejerådet i, at en afgrænsning af næv-
ningesager ud fra et konkret strafkriterium ville være bedre egnet til at ud-
skille de vigtigere sager til nævningebehandling end et strafferammekrite-
rium. Ved vurderingen af spørgsmålet om, hvilken strafgrænse der bør
gælde under en sådan ordning, fandt ministeriet, at der må tages hensyn til,
at nævningesager er tungere og derfor mere tidkrævende end domsmands-
sager såvel for anklagemyndigheden som for domstolene.
Justitsministeriet vurderede på den baggrund, at en vidtgående udvidelse af
antallet af nævningesager ville være uhensigtsmæssig, da dette ville med-
føre uheldige virkninger for sagsbehandlingstiderne og være i modstrid med
de bestræbelser, som på daværende tidspunkt var foretaget med henblik på
at nedbringe de meget lange ventetider ved domstolene. Det fremgår dog
ikke desto mindre af forarbejderne, at den valgte grænse på 4 år ville med-
føre en udvidet anvendelse af nævningebehandling og dermed et merarbejde
for domstolene.
Allerede før 1984 har sager om dokumentfalsk, dokumentsvig og grov be-
rigelseskriminalitet været undtaget behandling som nævningesager, bl.a.
fordi bevismaterialet i sagstyperne ofte var for komplekst til at være egnet
til nævningebehandlinger.
3
I 2006 undtog man endvidere sager om grov narkotikakriminalitet fra be-
handling som nævningesager. Det fremgår af bemærkningerne til lovforsla-
get, at bevisførelsen i sager om grov narkotikakriminalitet ofte kan være
meget omfattende og langvarig og vedrøre komplekse forhold, hvilket kan
gøre sagernes bevismæssige problemer særligt vanskelige at overskue og
håndtere. Det fremgår endvidere af bemærkningerne, at nævningesager om
grov narkotikakriminalitet kan strække sig over lang tid, lægge beslag på
mange ressourcer i retsvæsenet og udgøre en væsentlig tidsmæssig belast-
ning for de borgere, der udtages til at medvirke som nævninger.
3
Retsplejelovens § 686, stk. 5, nr. 1.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0003.png
I 2021 blev der vedtaget en lovændring, der undtog organiseret dopingkri-
minalitet og sager om hvidvask af særligt grov beskaffenhed fra nævninge-
behandling. I forarbejderne til lovforslaget henvises der til, at bevismateria-
let i sager om grov doping typisk vil være af samme karakter som det, der
indgår i sager om grov narkotikakriminalitet, ligesom sager om hvidvask af
særligt grov beskaffenhed tidligere har været undtaget fra nævningebehand-
ling, da forholdet blev behandlet som hæleri. Ifølge bemærkningerne til lov-
forslaget skete ændringerne for at begrænse antallet af nævningesager, da
disse er ressourcekrævende for både domstolene og anklagemyndigheden.
Anvendelse i praksis
Der er i de seneste år vedtaget en række strafskærpelser, som vurderes at
have ført til et stigende antal af nævningesager særligt i byretterne, men også
i landsretterne.
Antallet af modtagne nævningesager i by- og landsretterne er fra 2012 til
2021 steget fra 214 sager til 271 sager svarende til en stigning på ca. 26 pct.
Fra 2016 til 2021 er antallet af modtagne nævningesager steget fra 173 sager
i 2016 til 271 sager i 2021 svarende til en stigning på ca. 56 pct. Det bemær-
kes, at antallet af modtagne nævningesager toppede i 2018 med 351 mod-
tagne sager i by- og landsretterne,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Udvikling i antal nævningesager i by- og landsretter, 2011-2021
Antal afsluttede sager
2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020 2021
Modtagne nævningesager, i alt
Modtagne nævningesager i byretterne
Modtagne nævningesager i landsretterne
214
172
42
203
150
53
152
112
40
204
147
57
173
125
48
250
190
60
351
268
83
244
179
65
259
209
50
271
215
56
Afsluttede nævningesager, i alt
Afsluttede nævningesager i byretterne
Afsluttede nævningesager i landsretterne
177
135
42
210
168
42
171
120
51
199
147
52
164
119
45
204
148
56
293
223
70
304
239
65
217
157
60
259
211
48
Verserende nævningesager, i alt
Verserende nævningesager i byretterne
Verserende nævningesager i landsretterne
91
67
24
84
49
35
65
41
24
70
41
29
79
47
32
125
89
36
183
134
49
123
74
49
165
126
39
177
130
47
Kilde: Domstolsstyrelsen
Samlet set er antallet af afsluttede nævningesager for by- og landsretterne
steget fra 177 sager i 2012 til 259 sager i 2021 svarende til ca. 46 pct. An-
tallet af afsluttede nævningesager i perioden toppede i 2019, hvor der blev
afsluttet 304 nævningesager i by- og landsretterne. Udviklingen i perioden
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0004.png
kan særligt henføres til byretterne, hvor antallet af afsluttede nævningesager
fra 2012 til 2021 er steget fra 135 til 211 sager svarende til en stigning på
ca. 56 pct.
Generelt bemærkes det, at der ikke har været balance mellem antallet af
modtagne og afsluttede nævningesager, hvilket samlet set har medført, at
antallet af verserende nævningesager er steget fra 91 sager i 2012 til 177
sager i 2021 svarende til en stigning på ca. 95 pct.
Som eksempler på strafskærpelser kan det nævnes, at der i 2009 blev indført
en skærpelse vedrørende anvendelse af bl.a. skydevåben som led i en kon-
flikt mellem grupper af personer, hvorefter straffen efter bestemte straffe-
lovsovertrædelser kan forhøjes indtil det dobbelte.
4
Anvendelsesområdet for
skærpelsen er løbende blevet udvidet til at omfatte flere straffelovsbestem-
melser.
I 2017 blev anvendelsesområdet bl.a. udvidet til at omfatte straffelovens be-
stemmelse om overtrædelse af bl.a. våbenlovgivningen ved under særligt
skærpende omstændigheder at indføre, udføre, transportere, erhverve, over-
drage, besidde, bære, anvende, tilvirke, udvikle eller med henblik på udvik-
ling forske i skydevåben eller andre våben eller eksplosivstoffer, når våbnet
eller eksplosivstofferne på grund af deres særdeles farlige karakter er egnet
til at forvolde betydelig skade.
5
Strafferammen for bestemmelsen er fængsel fra 2 år indtil 8 år, og hvis for-
holdet er omfattet af strafskærpelsen, fordi våbenbesiddelsen har baggrund
i en verserende bandekonflikt, vil straffen skulle fordobles.
6
Sagerne vil der-
for som udgangspunkt skulle behandles som nævningesager.
Af
tabel 2
fremgår antallet af afsluttede nævningesager i 2019 fordelt på
sagsområde og strafudmåling i by- og landsretterne. 2019 er valgt som op-
gørelsesår henset til de mulige påvirkninger som følge af covid-19 i 2020
og 2021.
4
5
Straffelovens § 81 a.
Straffelovens § 192 a.
6
Straffelovens § 192 a, jf. § 81 a.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0005.png
Tabel 2
Antal afsluttede nævningesager fordelt på sagsområde og strafudmåling i by- og landsretterne i 2019
Opholdsfor-
bud, jf. 79 a
Andet, her-
under ingen
tillægsstraf
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
2
1
-
3
-
-
-
-
3
-
-
-
-
-
-
8 år og der-
over
Foranstalt-
ningsdom
Frifindelse
Livsvarigt
fængsel
0-1 år
1-2 år
2-3 år
3-4 år
4-5 år
5-6 år
6-7 år
7-8 år
Antal afsluttede sager
Afsluttede nævningesager, i alt
Afsluttede nævningesager i by-
retterne
Drab, terrorisme, brand mv.
Vold
Seksualforbrydelser
Røveri
Øvrig straffelov, herunder trus-
ler, ulovlig tvang og skydevåben
Våbenloven
Bandesager med tildelt opholds-
forbud
Afsluttede nævningesager i
landsretterne
Drab, terrorisme, brand mv.
Vold
Seksualforbrydelser
Røveri
Øvrig straffelov, herunder trus-
ler, ulovlig tvang og skydevåben
Bandesager med tildelt opholds-
forbud
27
14
24
18
17
26
18
27
14
59
3
37
11
6 301
25
7
9
3
1
5
-
-
13
-
6
1
-
6
-
-
21
1
16
1
2
1
-
-
16
1
12
-
-
3
-
-
13
1
4
3
1
4
-
-
16
2
3
2
4
5
-
-
13
1
4
1
3
4
-
-
16
4
8
3
-
1
-
-
9
3
1
1
-
4
-
-
32
21
2
-
6
3
-
-
2
2
-
-
-
-
-
-
26
9
7
7
-
3
-
-
6
3 211
52
72
22
17
26
1
6
6
2
1
-
-
-
1
-
1
-
-
1
-
-
-
3
1
-
1
-
1
-
2
-
1
-
1
-
-
4
-
-
2
-
2
-
10
-
1
5
-
4
-
5
-
2
1
-
2
-
11
-
5
-
-
6
-
5
1
2
1
-
1
-
27
17
2
-
-
8
-
1
1
-
-
-
-
-
11
2
1
5
1
2
-
5
Total
90
23
14
16
2
28
5
5
Anm.: Sumafvigelser mellem
tabel 1
og
tabel 2
skyldes forskel i Rigsadvokaten og Domstolsstyrelsens opgørelsesmetoder af afsluttede
nævningesager. Der korrigeres for forskellen i forbindelse med beregning af potentiale. Sagerne er kategoriseret på baggrund af Rigs-
advokatens registrering af hovedforhold i sagen.
Kilde: Rigsadvokaten
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om at hæve grænsen for nævningesager
fra 4 til 6 eller 8 år med henblik på at mindske antallet af nævningesager og
lette presset på domstolene. Sagerne vil i stedet skulle behandles som doms-
mandssager.
Forslaget indebærer, at nævningebehandling vil være begrænset til sager
med en strafpåstand på henholdsvis 6 eller 8 år og derover. Alternativt kan
en fremtidig ordning dog også udformes på den måde, at sager med en straf-
påstand til og med f.eks. 6 år ikke længere vil være nævningesager.
Af
tabel 3
fremgår et skøn over antallet af nævningesager fordelt på den
estimerede strafpåstand ved by- og landsretterne i perioden 2019-2021.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0006.png
Tabel 3
Skøn over antal nævningesager fordelt på estimeret strafpåstand
Antal nævningesager
Estimeret strafpåstand
4-5 år
5-6 år
6-7 år
7-8 år
8 år og derover
Livsvarigt fængsel
Foranstaltning
Bandesager med tildelt opholdsfor-
bud
Andet, herunder ingen tillægsstraf
I alt
2019
Byret- Landsret-
terne
terne
9
34
29
39
18
52
3
54
7
5
239
4
9
4
21
1
10
4
3
65
I alt
43
33
48
22
72
4
64
11
8
304
Byret-
terne
2020
Landsret-
terne
19
7
16
26
11
30
12
39
4
-
157
4
18
3
14
1
7
2
4
60
I alt
2021
Byret- Landsret-
terne
terne
26
18
8
20
44
15
44
13
46
6
4
217
30
27
5
66
4
40
21
3
213
3
8
4
15
3
5
1
1
48
I alt
26
33
35
9
81
7
45
22
4
261
Anm.: Sumafvigelser skyldes afrunding. Skønnet er estimeret på baggrund af antal afsluttede nævningesager fordelt på strafudmåling
i perioden 2019-2021. Antallet af nævningesager med frifindelse eller en strafudmåling på fængselsstraf mellem 0-4 år er fordelt på
baggrund af en fordelingsnøgle svarende til fordelingen af strafudmåling for sager med en fængselsstraf over 4 år. Der er korrigeret
for forskelle i Rigsadvokaten og Domstolsstyrelsens opgørelsesmetoder af afsluttede nævningesager.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Rigsadvokaten.
En grænse på 6 eller 8 år forventes at medføre en reduktion i antallet næv-
ningesager på anslået henholdsvis ca. 76 sager eller ca. 146 sager årligt ved
by- og landsretterne.
Såfremt grænsen for nævningesager hæves fra de nuværende 4 til 6 eller 8
år, skønnes det at frigøre henholdsvis 10,2 mio. kr. eller 19,5 mio. kr. årligt
i domstolene fuldt indfaset. Såfremt grænsen for nævningesager hæves til
og med 6 år
som foreslået i den alternative model
skønnes det at frigøre
13,2 mio. kr. årligt i domstolene fuldt indfaset. De økonomiske konsekven-
ser kan henføres til forskel i domstolenes udgifter inkl. sagsrelaterede ud-
gifter til henholdsvis nævningesager og domsmandssager.
Det bemærkes, at der i provenuberegningen er taget højde for, at de sager,
der flyttes fra nævningebehandling til domsmandsbehandling, vil være mere
ressourcetunge at behandle sammenlignet med en gennemsnitlig doms-
mandssag.
Af
tabel 4
fremgår et overblik over eksempler på kriminalitet, der kan straf-
fes med over henholdsvis 4, 6 eller 8 års fængsel.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0007.png
Tabel 4
Eksempler på kriminalitet der kan straffes med over henholdsvis 4, 6 eller 8 års fængsel
-
-
-
-
6 år
Over 6 år, men under 8
år
8 år og derover
-
-
-
-
fremme af virksomheden for en terrororganisation
hjemmerøveri
besiddelse af et automatisk skydevåben på offentligt tilgængeligt sted i 2. gangstil-
fælde
uagtsomt manddrab i forbindelse med særligt hensynsløs kørsel af særdeles grov ka-
rakter
drabsforsøg
drabsforsøg under skærpende omstændigheder
terrorisme og forsøg på terrorisme
manddrab
4 år og derover, men
under 6 år
Udvalget finder, at det i lyset af den kraftige stigning i antallet af nævnin-
gesager de seneste 10 år er relevant at genoverveje grænsen, da denne type
sager lægger beslag på mange ressourcer hos domstolene. En væsentlig år-
sag til stigningen i antallet af nævningesager er strafskærpelser, som har be-
virket, at der i en række sager, hvor der tidligere ville være blevet idømt
mindre end 4 års fængsel, nu idømmes 4 års fængsel eller derover.
Udvalget finder, at den nærmere afgrænsning af anvendelsesområdet for
nævninger overvejende er et politisk spørgsmål. Udvalget finder det samti-
dig naturligt, at nævningebehandling forbeholdes de alvorligere straffesa-
ger.
Udvalget bemærker, at det alt andet lige i sig selv er en retssikkerhedsmæs-
sig garanti, at der i de alvorligere sager i byretten medvirker tre juridiske
dommere frem for en eller to
også selv om stigningen i antallet af nævnin-
gesager i væsentligt omfang skyldes strafskærpelser. Heroverfor står imid-
lertid et betydeligt behov for at aflaste domstolene og frigøre dommertid til
behandling af andre sager.
Det må i den forbindelse indgå i overvejelserne, at den alvorlige kriminali-
tet, der tidligere blev behandlet som nævningesager, i vidt omfang også efter
en forhøjelse af nævningegrænsen vil blive behandlet som nævningesager.
Desuden vil en stor del af de sager, der flyttes fra nævningebehandling til
domsmandsbehandling, være sager, der også tidligere blev behandlet som
domsmandssager, men som følge af strafskærpelser nu er blevet nævninge-
sager.
Et
flertal
(Thomas Rørdam, Kristian Hertz, Anne-Mette Lyhne Jensen, Lene
Steen, Jan Reckendorff, Kristoffer Krohn Nordmark Schaldemose, Anette
Høyrup og Kim Haggren) anbefaler at hæve grænsen for nævningesager fra
4 til og med 6 år. Flertallet bemærker i forlængelse heraf, at da den nærmere
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
afgrænsning af anvendelsesområdet for nævninger overvejende er et politisk
spørgsmål, vil det i sidste ende bero på en politisk afvejning, om grænsen
for nævningesager skal forhøjes yderligere.
Uanset at der i spændet fra 6-8 års fængsel også ligger anden særdeles al-
vorlig kriminalitet, vil dette efter flertallets opfattelse ved en politisk afvej-
ning skulle balanceres op mod, at der er sket en generel skærpelse af straf-
fene, siden den nuværende nævningegrænse blev fastsat i 1984, herunder
for bandekriminalitet, brug af skydevåben og anvendelse af strafzoner.
Visse typer af kriminalitet er i øvrigt allerede undtaget fra nævningebehand-
ling, og det kan være vanskeligt at fastholde, at der skulle være afgørende
retssikkerhedsmæssige betænkeligheder forbundet med at behandle en sag
om drabsforsøg med en strafpåstand på 6 år som en domsmandssag, når en
sag om alvorlig narkotikakriminalitet, hvor der kan blive tale om en straf på
16 års fængsel, behandles som en domsmandssag.
Endelig har flertallet lagt vægt på, at nogle sager for så vidt angår anklage-
myndighedens vurdering af strafpåstanden vil befinde sig i en gråzone om-
kring de 6 års fængsel, og det kan medføre, at anklagemyndigheden i så-
danne sager vil føle sig bundet til at rejse sagen som en nævningesag for at
stille domstolene frit med hensyn til, om der skal idømmes eksempelvis 5
eller 6 års fængsel. Ved at fastsætte nævningegrænsen til og med fængsel i
6 år udvides rammerne for anklagemyndighedens skøn, og dette vil gøre det
mere sandsynligt, at der opnås den tilsigtede frigørelse af ressourcer.
Et
mindretal
(Birgitte Grønborg Juul, Mette Søgaard Vammen, Christian
Lundblad, Mikael Sjöberg, Nina Palesa Bonde, Nikolaj Linneballe og Kate
Kengen) skal ikke udtale sig mod at hæve grænsen for nævningesager fra 4
til 6 år, sådan at sager med en strafpåstand på 6 år og derover behandles som
nævningesager. Herved vil sager om meget alvorlig kriminalitet såsom for-
søg på manddrab fortsat skulle behandles som nævningesager med de rets-
sikkerhedsgarantier, der følger heraf. En yderligere forhøjelse af nævninge-
grænsen vil give anledning til en række overvejelser af retspolitisk karakter.
Mindretallet bemærker desuden, at en forhøjelse af nævningegrænsen
uan-
set om man vælger den ene eller den anden model
skal ses i sammenhæng
med den udvidelse af byrettens mulighed for at behandle domsmandssager
med flere dommere, som foreslås umiddelbart nedenfor.
2.
En konsekvens af, at sager i intervallet fra 4 til 6 eller 8 år går fra at være
nævningesager til i stedet at skulle behandles som domsmandssager, er, at
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0009.png
der ved byretterne deltager én og ikke tre juridiske dommere i sagens be-
handling. Hvis sagen forventes at være langvarig, vil retspræsidenten dog
efter indstilling fra rettens formand kunne bestemme, at en supplerende ju-
ridisk dommer følger sagens hovedforhandling.
7
En supplerende dommer deltager ikke i voteringen og afstemningen, men
kan overvære disse, og den supplerende dommer vil efter nærmere aftale
kunne bistå sagens dommer med faglig sparring og med at skrive udkast til
retsbøger eller dom.
Udvalget bemærker, at sager i intervallet fra 4 til 6 eller 8 år indebærer al-
vorlig kriminalitet og ofte vil indebære en betydelig arbejdsbyrde for dom-
meren eller dommerne, selv om sagen ikke er af længere varighed. Der kan
derfor være behov for at være mere end en enkelt dommer tilknyttet en sag,
så der er både mulighed for faglig sparring og for, at dommerne kan fordele
arbejds- og domsskrivningsopgaverne mellem sig.
Udvalget har på den baggrund overvejet at foreslå, at en forhøjelse af næv-
negrænsen ledsages af en udvidelse af muligheden for, at retspræsidenten
kan bestemme, at der i de nuværende nævningesager med en strafpåstand
på 4 år eller derover, som fremover bliver domsmandssager, skal deltage en
dommersuppleant, hvis sagens omfang taler for det.
I mangel heraf må man efter udvalgets opfattelse forvente, at en dommer,
der er retsformand i en omfattende domsmandssag med en strafpåstand på
4 år eller derover, vil få behov for flere mellemliggende skrivedage uden
retsmøder, end der er behov for i en tilsvarende nævningesag efter de gæl-
dende regler, hvor tre dommere kan dele arbejdet mellem sig.
Udvalgets dommermedlemmer har imidlertid anført, at en suppleantordning
er mindre hensigtsmæssig end en ordning med to juridiske dommere, som
begge deltager i voteringen og afstemningen. Disse medlemmer har påpe-
get, at de økonomiske konsekvenser er de samme, uanset om den ekstra
dommer er suppleant eller deltagende dommer.
Domstolsstyrelsen har endvidere gennemført en høring af byretterne over
de nævningesager, der blev afsluttet ved den enkelte byret i 2022. Den en-
kelte byret har for hver enkelt nævningesag vurderet, om det ville have væ-
ret hensigtsmæssigt, at der medvirkede to dommere, hvis sagen skulle have
7
Se retsplejelovens § 12, stk. 7.
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0010.png
været behandlet som en domsmandssag. Det blev vurderet, at dette ville
have været hensigtsmæssigt i 70 pct. af sagerne med en strafudmåling på 4-
6 års fængsel (35 af 50 sager) og i 74 pct. af sagerne med en strafudmåling
på 4-8 års fængsel (52 af 70 sager).
Udvalget har i lyset heraf overvejet at foreslå, at en forhøjelse af nævne-
grænsen ledsages af en ordning, hvorefter retspræsidenten kan bestemme, at
der i de nuværende nævningesager med en strafpåstand på 4 år og derover,
som fremover bliver domsmandssager, skal medvirke to juridiske dommere,
hvis sagens omfang nødvendiggør det.
Udvalget har i den forbindelse noteret sig, at lægdommerordningen i byret-
ten altid har været udformet sådan, at der medvirker flere lægdommere end
juridiske dommere. Udvalget anser dette for en mere fundamental del af den
gældende lægdommerordning end f.eks. grænserne for domsmandssager og
nævningesager. For at fastholde et flertal af lægdommere vil det være nød-
vendigt samtidig med en udvidelse med en ekstra dommer yderligere at ud-
vide med en ekstra domsmand.
Udvalget er opmærksom på, at medvirken af en tredje domsmand som ud-
gangspunkt medfører merudgifter. I langvarige sager ville der dog ofte være
anledning til at udpege en domsmandssuppleant,
8
sådan at det i det omfang
ikke er forbundet med merudgifter, at der deltager tre domsmænd.
9
Der vil
derimod være en merudgift ved en regel om tre domsmænd, i det omfang
reglen anvendes i omfattende sager, som ikke er langvarige.
10
Som et samlet kompromis foreslår udvalget på den baggrund, at en forhø-
jelse af nævningegrænsen i givet fald ledsages af en ordning, hvorefter rets-
præsidenten i de nuværende nævningesager med en strafpåstand på 4 år og
derover, som fremover bliver domsmandssager, efter indstilling fra retsfor-
manden kan bestemme, at der deltager to juridiske dommere og tre doms-
mænd i sagens behandling og afgørelse i byretten, hvis sagens omfang nød-
vendiggør det.
8
9
Efter den gældende regel i retsplejelovens § 12, stk. 7.
I den gældende ordning efter § 12, stk. 8, om udvidet domsmandsret kan der ikke samtidig
med udvidelsen til to dommere og tre domsmænd udpeges suppleanter.
10
Hvor der derfor ikke ville kunne udpeges suppleanter, jf. § 12, stk. 7.
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0011.png
Ved vurderingen af sagens omfang bør der ud over varigheden (antallet af
retsdage) lægges vægt på antallet af tiltalte, antallet af forhold og bevisfø-
relsens omfang, eksempelvis antallet af vidner, omfanget af skriftlige bevi-
ser og af eventuelle lyd- og billedoptagelser.
Udvalget foreslår samtidig, at den eksisterende mulighed for, at retspræsi-
denten i byretssager af længere varighed efter indstilling fra retsformanden
kan bestemme, at der deltager suppleanter for dommeren eller dommerne
og lægdommere,
11
suppleres af en adgang til, at retspræsidenten efter ind-
stilling fra retsformanden kan bestemme, at der i sådanne sager deltager to
dommere og tre domsmænd.
Udvalget forudsætter, at denne ordning alene anvendes i de tilfælde, hvor
der i dag deltager en suppleant for dommeren og en suppleant for doms-
mændene, sådan at forslaget er udgiftsneutralt. Udvalget forudsætter endvi-
dere, at der ikke kan udpeges suppleanter, når der deltager to dommere og
tre domsmænd, og at sagen kan afgøres med én dommer og/eller én doms-
mand mindre, hvis en dommer og/eller en domsmænd får forfald, efter at
sagen er gået i gang.
12
Forslaget om at give muligheden for at udvide domsmandsretten med én
dommer og én domsmand i de nuværende nævningesager, som fremover
bliver domsmandssager, forventes at reducere det økonomiske potentiale,
der er forbundet med at hæve grænsen for nævningebehandling, afhængigt
af, hvor ofte retterne vil gøre brug af muligheden. Forslaget vil dog mindst
spare én dommer og tre lægdommere i de sager, som efter en forhøjelse af
nævningegrænsen går fra 3-dommerbehandling til 2-dommerbehandling.
Det vurderes, at potentialet reduceres med 2,2, 2,5 eller 4,3 mio. kr. årligt
afhængigt af, om grænsen for nævningebehandling hæves til 6, til og med 6
år eller 8 år og en ekstra dommer og en ekstra domsmand tilknyttes sagen i
henholdsvis 70 pct. eller 74 pct. af sagerne, der tidligere er blevet behandlet
som nævningesager,
jf. tabel 6.
3.
Udvalget har overvejet et forslag om at undtage våbensager
omfattet af
strafskærpelsen om våbenbesiddelse med baggrund i en verserende konflikt
mellem grupper af personer
fra nævningebehandling.
11
12
Retsplejelovens § 12, stk. 7.
Det samme gælder i den eksisterende ordning med udvidet domsmandsret i sager om
økonomisk kriminalitet, jf. retsplejelovens § 12, stk. 8, og § 214, stk. 4.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0012.png
Der blev i 2019 afsluttet 8 relevante nævningesager ved by- og landsretterne
vedrørende overtrædelse af våbenlovgivningen under særligt skærpende
omstændigheder, hvor strafskærpelsen har fundet anvendelse, fordi forhol-
det har baggrund i verserende bandekonflikt,
jf. tabel 5.
Tabel 5
Afsluttede nævningesager vedr. straffelovens § 192 a, hvor strafskærpelse efter § 81 a har fundet sted i perioden
2019-2021*
2019
Antal nævningesager
Estimeret strafpåstand
3-4 år
4-5 år
5-6 år
6-7 år
7-8 år
8 år og derover
Andet, herunder ingen tillægs-
straf
I alt
-
-
-
-
-
-
-
1
2
1
1
-
3
-
1
2
1
1
-
3
-
2
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1
-
-
2
-
-
-
1
-
-
-
2
-
-
2
1
-
-
-
-
-
-
-
2
1
-
-
2
Byret- Lands-
terne retterne
I alt
Byret-
terne
2020
Lands-
retterne
I alt
2021
Byret- Lands-
terne retterne
I alt
-
8
8
2
1
3
5
-
5
Anmærkning: Opgørelsen er korrigeret for sager vedrørende foranstaltninger og forsøg på manddrab, idet disse ikke vur-
deres at påvirke potentialet.
Kilde: Rigsadvokaten
Det vurderes, at en undtagelse af våbensager fra nævningebehandling vil
kunne frigøre 0,3-0,4 mio. kr. årligt fuldt indfaset, hvis grænsen for nævnin-
gesager hæves til 6 eller 8 år og våbensager undtages nævningebehandling.
De økonomiske konsekvenser kan henføres til forskel i domstolenes udgif-
ter inkl. sagsrelaterede udgifter til henholdsvis nævningesager og doms-
mandssager.
Udvalget bemærker, at våbensager omfattet af strafskærpelsen om våbenbe-
siddelse med baggrund i en verserende konflikt mellem grupper af personer
ikke i almindelighed
som sager om grov narkotikakriminalitet, organiseret
dopingkriminalitet og hvidvask af særligt grov beskaffenhed
vil have en
kompleksitet, der gør dem mindre egnede til nævningebehandling.
Det gælder også på andre områder, at strafskærpelser har bragt sager, som
tidligere var domsmandssager, op over nævningegrænsen på 4 års fængsel,
og som beskrevet ovenfor er det en væsentlig del af baggrunden for, at ud-
valget foreslår at forhøje nævningegrænsen.
12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0013.png
Udvalget kan på den baggrund ikke pege på særlige forhold, der kan be-
grunde, at våbensager
omfattet af strafskærpelsen om våbenbesiddelse
med baggrund i en verserende konflikt mellem grupper af personer
undta-
ges fra nævningebehandling og behandles som domsmandssager uanset
strafpåstanden. Hvis grænsen for nævningesager alene hæves til 6 år, vil det
være op til en politisk vurdering, om sådanne våbensager ud fra mere pro-
cesøkonomiske overvejelser bør undtages fra nævningebehandling.
4.
Udvalget er opmærksom på, at der forekommer nævningesager med
mange forhold, hvoraf få forhold vedrører den alvorlige kriminalitet, som
begrunder nævningesagsbehandling, og mange forhold vedrører mindre al-
vorlig kriminalitet.
Retsplejelovens udgangspunkt er, at alle forhold mod samme tiltalte medta-
ges under én sag.
13
Retsplejeloven blev i 2021 ændret med henblik på at
begrænse tilføjelse af yderligere forhold til en sag, der allerede er beram-
met.
14
Lovændringen i 2021 berørte ikke tilfælde, hvor alle forholdene er
medtaget i det oprindelige anklageskrift.
Anklagemyndigheden kan efter en konkret vurdering undlade at medtage
mere bagatelagtige forhold, som ikke har bevismæssig betydning for hoved-
forholdene og ikke involverer førerretsfrakendelse eller andre særlige rets-
følger, og hvor en domfældelse heller ikke i øvrigt vil være af væsentlig
betydning. I givet fald kan anklagemyndigheden efter afslutningen af ho-
vedsagen meddele påtaleopgivelse eller tiltalefrafald i de ikke medtagne for-
hold.
15
Udvalget finder, at det er væsentligt for en effektiv behandling af straffesa-
ger, at anklagemyndigheden anvender denne adgang, når sagens omstæn-
digheder muliggør det.
5.
De økonomiske konsekvenser af tiltagene er opsummeret nedenfor,
jf.
tabel 6.
13
14
Retsplejelovens § 705, stk. 1.
Lov nr. 1169 af 8. juni 2021.
15
Retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 3, og § 722, stk. 1, nr. 4.
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690999_0014.png
Tabel 6
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
Årligt potentiale, Implementerings-
fuldt indfaset
omkostninger
8,3-15,6
10,2-19,5
10,2
13,2
19,5
-2,2-
-4,3
-2,2
-2,5
-4,3
0,3-0,4
0,4
0,4
0,3
-
-
-
-
-
I alt
1. Grænse for nævningesager
1.1 Grænse hæves til 6 år
1.2 Grænse hæves til og med 6 år
1.3 Grænse hæves til 8 år
2. Udgifter forbundet med mulighed for yderligere dommer og lægdom-
mer i visse sager
1
2.1 Grænse hæves til 6 år
2.2 Grænse hæves til og med 6 år
2.3. Grænse hæves til 8 år
3. Våbensager undtages nævningebehandling
3.1 Grænse hæves til 6 år
3.2 Grænse hæves til og med 6 år
3.2 Grænse hæves til 8 år
-
-
-
-
-
-
-
-
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser for 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket covid-19. Potentialeberegningerne er forbundet med usikkerhed.
1) Potentialet er beregnet ud fra en antagelse om, at der vil være behov for en supplerende dommer følger sagen i 70 pct.
og 74 af domsmandssagerne, der i dag er nævningesager, afhængigt af om nævningegrænsen hæves til 6 eller 8 år. Der er
i udgiftsskønnet inkluderet udgifter til én ekstra domsmand i de respektive sager.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Rigsadvokaten og Domstolsstyrelsen.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser for den øvrige del af straf-
fesagskæden, herunder eventuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt
parallelt med udvalgets arbejde.
14