Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2690998_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
30. marts 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2600145
1.10 Sager vedrørende personer med psykiske lidelser
Baggrund
Nævninger medvirker i visse straffesager, hvor der bliver spørgsmål om
dom til anbringelse i institution eller forvaring.
1
Spørgsmålet om anbrin-
gelse er bl.a. aktuelt i sager, hvor gerningspersonen på gerningstidspunktet
var påvirket af f.eks. psykisk sygdom, mental retardering, mangelfuld ud-
vikling eller en svækkelse af psykiske funktioner.
2
Anklagemyndigheden vil
i forbindelse med tiltalerejsningen tage stilling hertil.
En sigtet skal mentalundersøges, når det findes at være af betydning for sa-
gens afgørelse.
3
Hvorvidt der skal foretages en mentalundersøgelse afhæn-
ger af en samlet vurdering, hvor det bl.a. indgår, om den sigtede tidligere
har modtaget psykiatrisk behandling, eller der i øvrigt kan være grund til at
formode, at sigtede er sindssyg, mentalt retarderet eller at sigtedes mentale
tilstand afviger fra det normale, f.eks. på grund af de strafbare handlingers
art eller grovhed.
4
Undersøgelsen foretages som udgangspunkt ambulant af en socialrådgiver,
en psykiater og eventuelt af en psykolog. På baggrund af mentalerklæringen
afgør retten, om en gerningsperson er egnet til almindelig straf, eller om der
skal iværksættes andre retsfølger af den strafbare handling.
1
2
Retsplejelovens § 686, stk. 4, nr. 2.
Straffelovens § 68, jf. § 16.
3
Retsplejelovens § 809, stk. 1.
4
Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om psykisk afvigende kriminelle pkt. 3.1.1.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690998_0002.png
Retten kan f.eks. bestemme, at en tiltalt anbringes på psykiatrisk afdeling, i
institution for personer med vidtgående psykiske handicap eller under tilsyn
med mulighed for administrativ anbringelse. Afgørelse herom kan træffes,
hvis mindre indgribende foranstaltninger som tilsyn, bestemmelser vedrø-
rende opholdssted eller arbejde, afvænningsbehandling, psykiatrisk behand-
ling mv. ikke findes tilstrækkelige.
5
Sager, hvor anklagemyndigheden nedlægger påstand om tilsyn med mulig-
hed for anbringelse på en institution, behandles som domsmandssager.
Ved en lovændring i 2000 blev der indsat en bestemmelse i straffeloven,
hvorefter der i sager om anbringelse i institution eller foranstaltninger, der
giver mulighed herfor, fastsættes en længstetid på 5 år. I sager om drab,
røveri, frihedsberøvelse, alvorlig voldsforbrydelse, trusler, brandstiftelse,
voldtægt eller anden alvorlig seksualforbrydelse fastsættes dog i alminde-
lighed ingen længstetid.
6
I sager uden længstetid skal anklagemyndigheden indbringe spørgsmålet om
ændring eller endelig ophævelse af foranstaltningen for retten senest 5 år
efter afgørelsen. Derefter forelægges spørgsmålet for retten mindst hvert an-
det år.
7
Det påhviler anklagemyndigheden at påse, at bl.a. en anbringelse
eller forvaring ikke opretholdes i længere tid og videre omfang end nød-
vendigt.
8
Lovændringen hvilede på en betænkning om tidsbegrænsning af foranstalt-
ninger fra 1999, hvoraf det fremgår, at Straffelovrådets undersøgelse af for-
anstaltningsdomme har vist, at foranstaltninger, iværksat på baggrund af
mindre alvorlige forbrydelser, i visse tilfælde har været ganske langvarige,
uden at dette synes begrundet i vedkommendes farlighed. Dette forhold gav
efter Straffelovrådets opfattelse anledning til retssikkerhedsmæssige betæn-
keligheder.
9
En anbringelsessag kan desuden omhandle en dom til forvaring, hvis ved-
kommende findes skyldig i drab, røveri, frihedsberøvelse, alvorlig voldsfor-
brydelse, trusler, brandstiftelse, voldtægt eller anden alvorlig seksualforbry-
delse. For at idømme forvaring kræves det, at det efter karakteren af det
begåede forhold og oplysningerne om vedkommendes person må antages,
5
6
Straffelovens § 68.
Straffelovens § 68 a.
7
Straffelovens § 68 a, stk. 2, 2. og 3. pkt.
8
Straffelovens § 72, stk. 1.
9
Straffelovrådets betænkning nr. 1372/1999.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690998_0003.png
at vedkommende frembryder nærliggende fare for andres liv, legeme, hel-
bred eller frihed.
10
Anvendelse af forvaring i stedet for fængsel forudsætter
i øvrigt, at dette findes påkrævet for at forebygge denne fare. Sanktionsfor-
men er tidsubestemt.
Ordningen, hvorefter nævninger medvirker i anbringelsessager, går tilbage
til retsplejeloven af 1916. Anvendelsesområdet for nævningesager er senere
ændret flere gange uden dog at adressere behandlingen af sager vedrørende
personer med psykiske lidelser.
Retsplejerådet fandt i sin betænkning om retternes kompetence og arbejds-
form i straffesager fra 1977, at en række omstændigheder taler for at be-
grænse antallet af straffesager, der skal behandles af nævningeting. Rådet
fandt således, at nævningebehandlingen bør begrænses til sager, hvor an-
vendelsen af denne tunge og ressourcekrævende procesform står i rimeligt
forhold til sagens betydning for den enkelte og for samfundet.
11
Lignende overvejelser er gentaget i forbindelse med lovændringer i 2006 og
2021, der indsnævrer brugen af nævninger. Af forarbejderne til lovændrin-
gen i 2021, der undtog sager om grov overtrædelse af dopingreglerne og
hvidvask af særlig grov beskaffenhed fra nævningebehandling, fremgår det,
at i praksis er disse sagstyper mindre egnede til nævningebehandling på bag-
grund af, at bevisførelsen ofte vil være omfattende og langvarig og vedrøre
komplekse forhold.
Efter retspraksis er nævningebehandlingen endvidere begrænset i sager,
hvor kriminaliteten er begået under en igangværende foranstaltning. Høje-
steret har således i en dom fra 2019 fastslået, at en straffesag, hvor anklage-
myndighedens påstand er, at det har sit forblivende med en allerede idømt
forvaring, kan behandles uden medvirken af nævninger.
12
Sager, hvor der bliver spørgsmål om andre foranstaltninger end straf, kan
ikke behandles som en tilståelsessag.
13
Begrænsningen blev indsat i 1932
og er i det væsentlige uændret siden. Før 1932 fremgår det af praksis, at der
var krav om en vis tilregnelighed, før en sigtet kunne samtykke til, at en sag
blev behandlet som en tilståelsessag. Det var således en betingelse, at den
sigtede forstod, hvad sigtelsen gik ud på og betydningen af samtykket.
14
10
11
Straffelovens § 70.
Retsplejerådets betænkning nr. 825/1977.
12
U.2019.1560
13
Retsplejelovens § 831, stk. 1, nr. 4.
14
U.1985B.385.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690998_0004.png
Indtil 2006 kunne en sigtet, der tilstod et forhold, og hvor der i sagen var
spørgsmål om anbringelse i institution eller forvaring, samtykke til, at sagen
blev behandlet som en domsmandssag i stedet for en nævningesag. Reglen
blev erstattet af, at den tiltalte nu kan vælge, om sagen skal behandles som
en domsmandssag, uagtet om den tiltalte tilstår.
Anvendelse i praksis
Der har i perioden 2016-2021 været 712-782 foranstaltningsdomme årligt i
byretterne. I landsretterne har der i samme periode været mellem 61-85 for-
anstaltningsdomme årligt. Størstedelen af foranstaltningsdommene er af-
sluttet med en behandlingsdom,
jf. tabel 1.
Tabel 1
Antal afsluttede foranstaltningsdomme fordelt efter frihedsstraf i perioden 2016-2021
Antal sager
Foranstaltningsdomme, i alt
- Behandlingsdom
- Forvaring
2016
787
778
9
726
721
5
2017
780
769
11
712
706
6
2018
845
833
12
782
773
9
2019
858
839
19
773
762
11
2020
796
785
11
724
719
5
2021
811
800
11
740
734
6
Foranstaltningsdomme i byretterne
- Behandlingsdom
- Forvaring
Foranstaltningsdomme i landsretterne
- Behandlingsdom
- Forvaring
61
57
4
68
63
5
63
60
3
85
77
8
72
66
6
71
66
5
Anm.: Dataudtrækket baserer på sager efter straffelovens §§ 68-70.
Kilde: Rigsadvokaten
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om at etablere en ordning, hvor ankla-
gemyndigheden i sager vedrørende personer med psykiske lidelser foretager
en vurdering af, hvilken straf forholdet må forventes at ville have udløst,
hvis personen ikke var psykisk syg.
15
Denne vurdering vil så være styrende
for, om sagen skal behandles som en domsmandssag eller nævningesag. Sa-
ger, hvor der er spørgsmål om forvaring, vil fortsat blive behandlet som
nævningesager.
Det vil med den nuværende nævningegrænse betyde, at hvis der under sagen
var blevet nedlagt påstand om straf af fængsel i 4 år eller derover, hvis den
tiltalte var egnet til almindelig straf, så ville sagen skulle behandles som en
15
Herved forstås personer omfattet af straffelovens § 16.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690998_0005.png
nævningesag. En forhøjelse af den almindelige nævningegrænse til 6 år eller
mere vil i givet fald også omfatte sager med påstand om anbringelsesdom.
Af
tabel 2
fremgår antallet af behandlingsdomme med anbringelse fordelt
på sagstype i byretterne.
Tabel 2
Estimeret antal behandlingsdomme med anbringelse efter straffelovens § 68 fordelt på sagstype
Antal sager, 2019
Estimeret behandlingsdomme med anbringelse efter straffelovens
§ 68, i alt
- heraf med længstetid
- heraf uden længstetid
Estimeret behandlingsdomme med anbringelse efter straffelovens §
68 i byretterne
- heraf med længstetid
- heraf uden længstetid
Estimeret behandlingsdomme med anbringelse efter straffelovens §
68 i landsretterne
- heraf med længstetid
- heraf uden længstetid
Domsmandssag
Nævningesag
I alt
169
77
92
15
2
13
184
79
105
152
73
79
12
2
10
164
75
89
17
4
13
3
-
3
20
4
16
Anm.: Data er baseret på en manuel gennemgang af antallet af foranstaltningsdomme, hvori ordet
anbringelse
er nævnt i
anmærkningen til afgørelsen hos Rigsadvokaten.
Kilde: Rigsadvokaten
Det bemærkes, at det på det foreliggende grundlag er vanskeligt at skønne
over de økonomiske konsekvenser som følge af en sådan ordning. Rigsad-
vokaten har foretaget en manuel gennemgang af gerningstyperne i sagerne,
som fremgår af
tabel 2,
med henblik på at estimere, hvilken straf der måtte
forventes at have været påstået, hvis den tiltalte skulle havde været egnet til
straf.
Det er på baggrund heraf vurderingen, at ordningen vil kunne frigøre 1,0
mio. kr., 1,2 mio. kr. eller 1,4 mio. kr. årligt fuldt indfaset i domstolene af-
hængigt af, om den fremtidige grænse for nævningesagsbehandling har en
strafpåstand på over 4, 6 eller 8 år. De økonomiske konsekvenser er forbun-
det med usikkerhed.
Udvalget er opmærksom på, at man ved gennemførelsen af den gældende
nævningeordning for anbringelsesdomme i 1984 ikke fandt det muligt at
udforme ordningen på denne måde. Allerede den gældende nævningeord-
ning kræver dog i visse tilfælde et skøn over, hvad en straf ville skulle ud-
måles til.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
Der skal således ikke medvirke nævninger, hvis der kun opstår spørgsmål
om straf af fængsel i 4 år eller derover, fordi der fastsættes en fællesstraf
med en tidligere betinget fængselsstraf eller en reststraf fra en prøveløsla-
delse. I sådanne tilfælde skal der således skønnes over, om den nu påtalte
kriminalitet isoleret set ville medføre en fængselsstraf på 4 år eller derover,
eller om straffen kun når 4 år eller derover som følge af fællesstraffen med
den betingede dom eller reststraffen fra prøveløsladelse.
Siden politi- og domstolsreformen har nævningeordningen endvidere været
udformet på den måde, at når anklageskriftet omfatter flere forhold, hvoraf
nogle efter deres art er undtaget fra nævningebehandling (berigelseskrimi-
nalitet bortset fra røveri samt narko- og dopingkriminalitet), skal der kun
medvirke nævninger, hvis de forhold, der ikke er undtaget fra nævningebe-
handling, bedømt isoleret ville have medført en fængselsstraf på 4 år eller
derover. I sådanne tilfælde skal der således skønnes over, hvad straffen ville
blive udmålt til, hvis tiltalte alene blev dømt for de forhold i anklageskriftet,
der ikke er undtaget fra nævningebehandling.
Hertil kommer, at anklagemyndigheden under alle omstændigheder ved be-
slutningen om at rejse sagen som nævningesag eller domsmandssag
når
kriminaliteten ikke efter sin art er undtaget fra nævningebehandling
tager
stilling til, om anklagemyndigheden vil påstå en straf på 4 år eller derover
eller på under 4 år.
Efter udvalgets opfattelse vil det være muligt at anvende en ordning, hvor
nævninger skal medvirke i sager med anbringelsespåstand, hvis sagen ville
have været en nævningesag, hvis tiltalte ikke havde været utilregnelig. Det
vil være anklagemyndigheden, der i anklageskriftet angiver, om sagen på-
stås behandlet med nævninger eller domsmænd, ud fra sin vurdering af, hvil-
ken strafpåstand anklagemyndigheden ville have nedlagt, hvis tiltalte ikke
havde været utilregnelig.
Anklagemyndighedens valg af domsmandssag vil være bindende for straf-
udmålingen på samme måde som i dag, dvs. at i de formentlig meget få
tilfælde, hvor tiltalte trods anklagemyndighedens (oprindelige) påstand om
anbringelse i institution idømmes almindelig fængselsstraf, kan straffen
ikke fastsættes højere end i andre domsmandssager.
På samme måde, som det kendes i dag i de tilfælde, hvor nævningers med-
virken er afhængig af en vurdering af, hvad straffen ville have været, vil
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690998_0007.png
tiltalte og forsvareren kunne anfægte anklagemyndighedens valg af doms-
mandssag med den begrundelse, at straffen ville blive udmålt til en fæng-
selsstraf over nævningegrænsen, hvis tiltalte ikke var utilregnelig. I givet
fald træffer retten afgørelse om, hvorvidt sagen skal behandles som doms-
mandssag eller nævningesag. Gennemføres sagen herefter som nævninge-
sag, er der ikke nogen begrænsning i, hvor lang en fængselsstraf der kan
idømmes, hvis tiltalte undtagelsesvis idømmes almindelig straf.
Tiltalte vil ikke have anledning til som sådan at anfægte anklagemyndighe-
dens valg af nævningesag, da tiltalte blot kan vælge domsmandsbehandling,
hvis tiltalte ønsker det.
16
Udvalget bemærker, at en dom til anbringelse som følge af sin tidsubestemte
karakter er en særdeles indgribende sanktion. Udvalget kan dog tilslutte sig,
at en sag ikke skal behandles under medvirken af nævninger, alene fordi der
bliver spørgsmål om dom til anbringelse i institution, men at det i stedet
bliver kriminalitetens art og grovhed, der bliver afgørende for, om nævnin-
ger skal medvirke.
17
Udvalget kan på denne baggrund anbefale, at denne ordning gennemføres.
2.
Udvalget er opmærksom på, at det rent administrativt ville være mere
hensigtsmæssigt med en mindre skønspræget ordning. Udvalget har derfor
også overvejet et forslag om, at alle sager om anbringelse i institution
uan-
set om der fastsættes længstetid
fremover skal behandles som domsmands-
sager.
Det vurderes at kunne frigøre 1,6 mio. kr. i domstolene årligt fuldt indfaset,
såfremt 15 nævningesager om anbringelse i institution
uanset om der fast-
sættes længstetid
fremover behandles som domsmandssager.
Udvalget finder dog, at en sådan ordning ikke i samme grad harmonerer med
udgangspunktet om, at nævningebehandling forbeholdes de alvorligste
straffesager. Udvalget lægger herved vægt på, at sager med spørgsmål om
anbringelse i institution kan angå særdeles alvorlig kriminalitet, som ville
være blevet straffet med en meget langvarig fængselsstraf, hvis tiltalte ikke
havde været utilregnelig.
16
17
Retsplejelovens § 687.
Anbringelse i institution i medfør af straffelovens § 68.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
Udvalget lægger desuden vægt på, at en dom til anbringelse i institution bl.a.
på grund af dens tidsubestemte karakter, er en meget alvorlig sanktion i sam-
menligning med en tidsbestemt fængselsstraf. Der er heller ikke noget til
hinder for, at den faktiske anbringelse i institutionen overstiger længden af
den fængselsstraf, som ville være blevet idømt, hvis tiltalte ikke havde været
utilregnelig.
Udvalget bemærker dog, at det overvejende er et politisk spørgsmål, hvor
grænsen for anvendelse af nævninger skal gå. Efter udvalgets opfattelse må
det således bero på en politisk afvejning, om man af navnlig procesøkono-
miske grunde vil lade alle sager om anbringelse i institution blive behandlet
som domsmandssager.
Udover de rent økonomiske fordele vil det til støtte for en sådan ordning
kunne anføres, at foranstaltningsformen i disse typer sager er den samme
uanset forbrydelsens grovhed, hvilket kan tale for at ensrette rettens behand-
ling af sagerne. Forbrydelsens grovhed vil dog kunne få betydning for, hvor
længe en idømt foranstaltning i praksis opretholdes.
Udvalget er desuden opmærksom på, at det er rettens afgørelse, hvorvidt en
person skal fritages for straf og idømmes en anden foranstaltning. Yderst
sjældent kan der således forekomme tilfælde, hvor retten finder en person
egnet til almindelig straf, selv om anklagemyndigheden har nedlagt påstand
om andre foranstaltninger. I disse tilfælde kan det vise sig, at sagen angår
kriminalitet, der i almindelighed medfører en strafudmåling, som forudsæt-
ter nævningebehandling, hvorfor sagen må gå om. Dette kan tale imod ord-
ningen.
3.
Udvalget har endvidere overvejet et forslag om, at straffesager, hvor an-
klagemyndighedens påstand er, at det har sit forblivende med en allerede
idømt foranstaltning, behandles uden medvirken af domsmænd.
Det bemærkes, at Rigsadvokaten ikke registrerer, hvor ofte påstanden er, at
det har sit forblivende med en allerede idømt foranstaltning. Hvis det til il-
lustration antages, at det gør sig gældende i 25 pct. af straffesagerne, vil
tiltaget kunne frigøre 0,1 mio. kr. årligt fuldt indfaset i domstolene, såfremt
sagerne behandles uden medvirken af domsmænd. Udgiftsskønnet er behæf-
tet med betydelig usikkerhed.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
Udvalget lægger vægt på, at der er tale om en særlig sagskategori, hvor der
skal tages stilling til en fortsættelse af en allerede idømt foranstaltning. Det
taler for at give mulighed for en smidigere proces.
Udvalget er dog opmærksom på, at nogle af disse sager kan angå alvorlig
kriminalitet, og at det derfor kan have væsentlige konsekvenser for tiltalte
at blive fundet skyldig, selv om sanktionen alene er, at en allerede igangvæ-
rende foranstaltning fortsætter. Sagerne vil også kunne være skønsprægede
og som sådan egnede til behandling med domsmænd.
Udvalget kan på den baggrund tilslutte sig, at der indføres mulighed for, at
disse sager kan afgøres uden domsmænd, men sådan at retten efter en kon-
kret vurdering af sagens betydning for tiltalte kan bestemme, at sagen skal
afgøres med domsmænd.
4.
Udvalget har overvejet et forslag om at gøre det muligt at behandle sager,
hvor der er spørgsmål om andre foranstaltninger end straf, som en tilståel-
sessag med henblik på at anvende domstolenes ressourcer mest hensigts-
mæssigt og give den sigtede mulighed for en lettere og hurtigere proces.
Det vurderes at kunne frigøre 0,1 mio. kr. årligt fuldt indfaset i domstolene,
såfremt sager, hvor der er spørgsmål om andre foranstaltninger end straf,
fremover vil kunne behandles som tilståelsessag. De økonomiske konse-
kvenser kan henføres til en difference i domstolenes udgifter til behandlin-
gen af anslået seks domsmands- og tilståelsessager årligt.
Udvalget lægger vægt på, at muligheden begrænses til tilfælde, hvor den
sigtede forstår sigtelsen og betydningen af samtykket til, at sagen behandles
som en tilståelsessag. Udvalget finder desuden, at der i disse sager obliga-
torisk skal beskikkes forsvarer for tiltalte. Tiltalte vil i disse sager i sagens
natur være psykisk afvigende, og tiltalte bør have talt med en forsvarer, før
tiltalte i givet fald samtykker i, at sagen behandles som en tilståelsessag, og
dermed giver afkald på medvirken af domsmænd.
Under disse forudsætninger kan udvalget anbefale, at forslaget gennemfø-
res.
Udvalget er opmærksom på, at retsmødet med henblik på afgørelse som en
tilståelsessag først med mening kan holdes, når tiltaltes psykiske tilstand er
tilstrækkeligt klarlagt til, at retten kan afsige dom om den rette foranstalt-
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690998_0010.png
ning. Disse tilståelsessager vil derfor umiddelbart have en lidt anden karak-
ter end almindelige tilståelsessager, hvor tiltalte idømmes fængsel, men der
kan dog også i almindelige tilståelsessager opstå spørgsmål om f.eks. vilkå-
rene i en betinget dom, som forudsætter en nærmere afklaring af tiltaltes
personlige forhold før retsmødet, da tiltalte egen forklaring i retsmødet ikke
altid vil være tilstrækkelig.
5.
De økonomiske konsekvenser er opsummeret nedenfor,
jf. tabel 3.
Tabel 3
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
Årligt potentiale,
fuldt indfaset
1,2-1,8
Implementeringsomkostninger
I alt
1. Ordning, hvor anklagemyndigheden i sager om personer
med psykiske lidelser foretager vurdering af, hvilken straf
forholdet må forventes at ville have udløst, hvis personen
ikke var psykisk syg
1
2. Sager om anbringelse i institution behandles
uanset om
der fastsættes længstetid
som domsmandssager
3. Straffesager hvor anklagemyndighedens påstand er, at
det har sit forblivende med en allerede idømt foranstaltning
behandles uden domsmænds medvirken
4. Sager, hvor der er spørgsmål om andre foranstaltninger
end straf, kan behandles som tilståelsessag
-
1,0-1,4
-
-
1,6
-
0,1
-
0,1
-
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser fra 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket af covid-19. Potentialeberegningerne er forbundet med usikker-
hed. 1) Potentialet vil afhænge af grænsen for nævningesagsbehandling.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser for den øvrige del af straf-
fesagskæden, herunder eventuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt
parallelt med udvalgets arbejde.
10