Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2690997_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
30. marts 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2580159
1.3 Fremme af sagen ved udeblivelse
Baggrund
Der blev i 1994 indført adgang til uden tiltaltes samtykke at fremme sager
med spørgsmål om frihedsstraf i op til 30 dage i tilfælde af tiltaltes udebli-
velse, hvis retten ikke finder tiltaltes tilstedeværelse nødvendig. Baggrunden
var bl.a. en undersøgelse fra 1986, der viste, at ca. 35 pct. af alle retsmøder
i byretten blev aflyst eller udsat, og at i knap 40 pct. af disse tilfælde (sva-
rende til ca. 15 pct. af samtlige sager) skyldtes det, at tiltalte var udeblevet
uden oplyst lovligt forfald.
Grænsen blev i 2002 forhøjet til spørgsmål om frihedsstraf i op til 3 måne-
der. Også her blev forhøjelsen begrundet med, at tiltaltes udeblivelse anses
for at være et reelt problem, der indebærer et ikke ubetydeligt ressource-
spild, herunder med hensyn til domstolenes ressourcer.
Det fremgår af forarbejderne til lovændringen i 2002, at Advokatrådet, Rigs-
advokaten og Dommerforeningen fandt, at det ville være hensigtsmæssigt
med en udvidet, effektiv mulighed for at afsige udeblivelsesdomme i straf-
fesager henset til det betydelige ressourcespild forbundet med udeblivelser.
Justitsministeriet tilsluttede sig forslaget.
I 2017 blev grænsen hævet fra 3 til 6 måneder, hvilket fulgte af Respekt-
pakke I, som havde til formål at øge respekten for det offentlige rum, offent-
lige myndigheder og personer i offentlig tjeneste. I forarbejderne til lovæn-
dringen henvises der til Respektpakke I samt til, at der skal gøres øget brug
af udeblivelsesdomme, så tiltaltes udeblivelse og den mangel på respekt, det
er udtryk for, ikke står i vejen for en konsekvent strafforfølgning.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690997_0002.png
Udover forhøjelsen fra 3 til 6 måneder blev det i 2017 udgangspunktet, at
retten skal
og ikke blot kan
træffe beslutning om fremme af sagen, når
betingelserne er opfyldt. Grænsen på 6 måneders frihedsstraf for fremme af
sagen ved udeblivelse er ikke ændret siden.
1
Af forarbejderne til ændringen i 2017 fremgår, at der skal være konkrete
grunde i den enkelte sag for, at tiltaltes tilstedeværelse vurderes at være nød-
vendig under en hovedforhandling. Det fremgår endvidere, at det forudsæt-
tes, at retten i retsbogen angiver de konkrete grunde til, at sagen ikke findes
tilstrækkeligt oplyst til at kunne fremmes uden tiltaltes tilstedeværelse.
I 2021 blev grænsen på 6 måneders frihedsstraf suppleret af en mulighed for
at fremme en sag i tiltaltes fravær, hvis anklagemyndigheden nedlægger på-
stand om, at en foranstaltning efter straffelovens § 68 skal have sit forbliv-
ende med den foranstaltning, som den tiltalte allerede er idømt.
2
Denne
domstype kan f.eks. anvendes, når der ikke er fastsat en længstetid for den
igangværende foranstaltning, og der vil skulle fastsættes en længstetid for
den nye kriminalitet på grund af kriminalitetens karakter, eller hvis den
igangværende foranstaltning er en forvaringsdom, og den nye kriminalitet
ville resultere i en mindre indgribende straf end forvaring.
Det fremgår af forarbejderne til lovændringen i 2021, at det er vigtigt, at
straffesager gennemføres hurtigst muligt af hensyn til, at ofre for forbrydel-
ser kan komme videre med deres liv, ligesom myndighederne så vidt muligt
ikke skal bruge ressourcer på berammelse, forkyndelse og afholdelse af
yderligere retsmøder mv., fordi den tiltalte ikke møder op i retten. Disse
hensyn skal vejes op mod de væsentlige hensyn, der også er til retssikker-
heden for tiltalte.
Det var Justitsministeriets opfattelse, at den daværende retstilstand, hvoref-
ter sager, hvor anklagemyndigheden har nedlagt påstand om, at en foran-
staltning efter straffelovens § 68 skal have sit forblivende med en allerede
idømt foranstaltning, ikke kan afgøres uden tiltaltes tilstedeværelse, udgør
en unødig belastning af straffesagsbehandlingen, når der henses til, at der i
disse sager ikke sker ændringer i den foranstaltning, som den tiltalte allerede
er underlagt. Foranstaltninger efter straffelovens § 68 anvendes over for per-
soner, som ikke straffes, fordi de på gerningstiden var utilregnelige på grund
af sindssygdom eller tilstande, der må ligestilles hermed. Vestre Landsret
1
2
Retsplejelovens § 855, stk. 3.
Retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 4.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690997_0003.png
har i en afgørelse fra 2021 fastslået, at den nye bestemmelse ikke giver
hjemmel til at idømme en foranstaltning uden tiltaltes tilstedeværelse.
3
Derudover er der adgang til at fremme sager i tiltaltes fravær med den tiltal-
tes samtykke, når der alene er tale om et spørgsmål om ubetinget fængsels-
straf i 1 år eller derunder, konfiskation, udvisning, rettighedsfrakendelse el-
ler erstatning.
4
Længden på fængselsstraffen blev i 2017 justeret fra 6 må-
neder til 1 år.
I 2019 udvidede man muligheden for at fremme sager i tiltaltes fravær med
påstand om udvisning både uden tiltaltes samtykke, når der er spørgsmål om
frihedsstraf på op til 6 måneder, og med tiltaltes samtykke ved spørgsmål
om frihedsstraf på op til 1 år.
5
Anvendelse i praksis
Antallet af udeblivelser er fortsat en væsentlig udfordring for domstolene. I
april 2022 udgav Domstolsstyrelsen en analyse, hvor omfanget af og årsager
til omberammelse og udsættelse af straffesager undersøges. Det fremgår
heraf, at hovedårsagen til omberammelse og udsættelse af retsmøder i by-
retterne er tiltaltes eller sigtedes udeblivelse.
Denne årsag udgør 13,1 pct. af de omberammede eller udsatte retsmøder.
Ved 19 ud af 24 byretter er tiltaltes eller sigtedes udeblivelse i top tre over
hyppigst forekommende årsager.
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget har overvejet et forslag om at hæve grænsen for fremme af sager
fra fængselsstraf i op til 6 måneder til op til 1 år med henblik på at reducere
ressourcespildet forbundet med udeblivelser og lette presset på domstolene.
Af
tabel 1
fremgår et skøn over antallet af afsluttede straffesager, hvor til-
talte udebliver fra ét eller flere retsmøder, og hvor sagen sluttes med en fri-
hedsstraf på 6 til 12 måneder. Der er anslået afsluttet mellem 72 og 73 straf-
fesager årligt i perioden 2019 til 2021, hvor tiltalte er udeblevet fra ét eller
flere retsmøder, og hvor der er idømt en frihedsstraf på 6 til 12 måneder.
Skønnet er behæftet med usikkerhed.
3
4
TfK2021.310.
Retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 3.
5
Retsplejelovens § 855, stk. 3, nr. 3 og 4.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690997_0004.png
Tabel 1
Skøn for afsluttede straffesager, hvor tiltalte udebliver fra ét eller flere retsmøder, og hvor sagen sluttes med en
frihedsstraf for tiltalte på 6 til 12 måneder
Antal sager i byretterne
Straffesager, i alt
-
heraf domsmandssager
- heraf nævningesager
- heraf sager uden domsmænd
- heraf tilståelsessager
2019
72
37
0
0
35
2020
73
35
0
0
38
2021
72
43
0
0
29
Kilde: Domstolsstyrelsen
Det vurderes, at den foreslåede ændring kan frigøre ca. 0,2 mio. kr. årligt
fuldt indfaset. De økonomiske konsekvenser kan henføres til en reduktion i
ressourcespildet i forbindelse med udeblivelser, herunder aflysning af rets-
møder, omberammelser og sagsrelaterede udgifter. Det kan ikke udelukkes,
at retten i et øget antal sager vil finde tiltaltes tilstedeværelse nødvendig,
hvis grænsen hæves. Det kan heller ikke udelukkes, at der kan komme flere
anker fra tiltalte, hvis grænsen hæves. Det er dog den umiddelbare vurde-
ring, at der vil være tale om et begrænset antal sager.
Udvalget bemærker, at spørgsmålet om grænsen for fremme af sagen ved
udeblivelse i høj grad er et politisk spørgsmål. Således blev den seneste for-
højelse af grænsen fastsat på baggrund af en politisk aftale. Udvalget er op-
mærksom på, at det er relativt kort tid, siden grænsen blev forhøjet til 6 må-
neder, og at en yderligere forhøjelse til 1 år vil udvide anvendelsesområdet
til at omfatte betydeligt alvorligere kriminalitet.
Udvalget finder dog, at ordningen med at fremme sager i tiltaltes fravær ikke
vil ændre grundlæggende karakter ved at hæve grænsen for den straf, der
kan idømmes, fra fængsel i 6 måneder til fængsel i 1 år. Udvalget lægger
navnlig vægt på, at det fortsat vil være op til retten konkret at afgøre, om
tiltaltes tilstedeværelse findes nødvendig. Uanset at potentialet for frigørelse
er begrænset, finder udvalget samlet set ikke, at retssikkerhedsmæssige
overvejelser taler afgørende imod en forhøjelse.
Udvalget har på den baggrund ingen indvendinger mod forslaget om at give
mulighed for at idømme op til 1 års fængsel i udeblivelsessager, der frem-
mes uden tiltaltes tilstedeværelse.
I forbindelse med eventuel gennemførelse af den nødvendige lovgivning
kan det overvejes tillige at skabe mulighed for at fremme en sag til dom, når
der er anholdelsesbeslutning på tiltalte, men tiltalte ikke er blevet anholdt,
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690997_0005.png
forudsat at der er sket forkyndelse til det første retsmøde, hvor anholdelses-
beslutningen blev truffet.
2.
Udvalget har overvejet et forslag om at give mulighed for at fremme sa-
gen ved tiltaltes udeblivelse til at omfatte sager, hvor anklagemyndigheden
nedlægger påstand om mindre indgribende foranstaltninger end anbrin-
gelse.
6
Tabel 2
viser, at der anslået er afsluttet ca. 20 domsmandssager årligt i peri-
oden 2019 til 2021, hvor sagen sluttes med en mindre indgribende foran-
staltning end anbringelse. Skønnet er behæftet med usikkerhed.
Tabel 2
Skøn for afsluttede straffesager, hvor tiltalte udebliver fra ét eller flere retsmøder, og hvor sagen sluttes med en
mindre indgribende foranstaltning end anbringelse efter straffelovens § 68
Antal sager i byretterne
Straffesager, i alt
-
heraf domsmandssager
- heraf nævningesager
- heraf sager uden domsmænd
- heraf tilståelsessager
2019
21
21
0
0
0
2020
20
20
0
0
0
2021
20
20
0
0
0
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen.
Det vurderes, at den foreslåede ændring kan frigøre ca. 0,1 mio. kr. årligt
fuldt indfaset. De økonomiske konsekvenser kan henføres til en reduktion i
ressourcespildet i forbindelse med udeblivelser, herunder aflysning af rets-
møder, omberammelser og sagsrelaterede udgifter. Det kan ikke udelukkes,
at retten i et øget antal sager vil finde tiltaltes tilstedeværelse nødvendig,
hvis grænsen hæves. Det er dog den umiddelbare vurdering, at der vil være
tale om et begrænset antal sager.
Udvalget anser det for retssikkerhedsmæssigt betænkeligt at idømme en for-
anstaltning, når tiltalte er udeblevet og ikke har samtykket i, at sagen gen-
nemføres uden tiltaltes tilstedeværelse. Foranstaltninger kan således være
indgribende, også når der ikke er tale om anbringelse, og er kun relevante,
når tiltalte har psykiske lidelser.
6
Mindre indgribende foranstaltninger end anbringelse efter straffelovens § 68.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
Det kan i øvrigt have væsentligt betydning, at tiltalte, hvis denne ønsker det,
kan fremsætte sine bemærkninger til den foranstaltning, anklagemyndighe-
den påstår idømt, direkte over for den dømmende ret. Når en tiltalt med psy-
kiske lidelser udebliver uden at have samtykket i, at sagen gennemføres
uden tiltaltes tilstedeværelse, kan det desuden ikke vides, hvad baggrunden
for udeblivelsen er. Udeblivelsen kan f.eks. i nogle tilfælde skyldes tiltaltes
psykiske tilstand, uden at det er udtryk for, at tiltalte ønsker at give afkald
på at kunne udtale sig direkte over for den dømmende ret.
Udvalget bemærker desuden, at potentialet for frigørelse af midler er be-
grænset. Endvidere er der allerede mulighed for at fremme en sag mod en
tiltalt med psykiske lidelser uden dennes samtykke eller tilstedeværelse, når
dommen lyder på, at det har sit forblivende med en eksisterende foranstalt-
ning.
Udvalget fraråder på den baggrund at give mulighed for at idømme mindre
indgribende foranstaltninger end anbringelse ved tiltaltes udeblivelse, uden
at tiltalte har samtykket i, at sagen fremmes uden tiltaltes tilstedeværelse.
3.
Udvalget har overvejet at forslag om at skabe mulighed for, at tiltalte med
psykiske lidelser kan anmode retten om tilladelse til ikke at skulle være til
stede i retten.
Dette med henblik på dels at udsætte færre sager i forbindelse med tiltaltes
udeblivelse, hvor tiltalte på grund af psykisk lidelse ikke ønsker at deltage i
hovedforhandlingen, dels at skåne den tiltalte for en situation, der grundet
den psykiske lidelse er uhensigtsmæssigt belastende for den tiltalte. Imøde-
kommelse af anmodningen vil kunne forudsætte, at retten ikke finder tiltal-
tes tilstedeværelse nødvendig.
Udvalget bemærker, at forslaget er målrettet en særlig sårbar persongruppe.
Der bør ved ordningens nærmere udformning tages højde for de retssikker-
hedsmæssige overvejelser, der er forbundet med, at tiltalte med psykiske
lidelser giver samtykke til, at sagen kan fremmes i tiltaltes fravær.
Udvalget forudsætter herved, at samtykket gives på baggrund af en samtale
med forsvareren, hvor denne vejleder om konsekvenserne heraf, herunder
navnlig i forhold til at undlade at afgive forklaring. Udvalget forudsætter
endvidere, at ordningen kun vil omfatte tiltalte, der trods deres psykiske li-
delse har en sådan forståelse af, hvad retten skal tage stilling til, at den på-
gældende kan give et reelt samtykke.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690997_0007.png
Udvalget finder, at det er væsentligt, at ordningen ikke medfører så meget
administration for retten og parterne, at den mulige gevinst i form af færre
udsatte sager opvejes af besværet ved at administrere ordningen. Udvalget
bemærker herved, at rettens formand allerede i dag kan tillade tiltalte at for-
lade retten, hvis det findes ubetænkeligt, at tiltalte ikke er til stede.
7
Denne
mulighed kan allerede i dag bl.a. anvendes i tilfælde, hvor det vil være en
unødvendig belastning for en tiltalt med psykiske lidelser at være til stede
under hele retssagen.
Udvalget bemærker, at der indtil politi- og domstolsreformen i 2007 alene
var mulighed for, at retsformanden tillod tiltalte at forlade retten, efter at
tiltalte havde afgivet forklaring.
8
Den tidligere regel stammede fra et udkast
fra 1899 og var ikke nærmere begrundet.
9
Ændringen i 2007 blev begrundet med, at der i praksis forekom tilfælde,
hvor det kunne være hensigtsmæssigt, at tiltalte kunne få tilladelse til at være
fraværende fra retten også på tidspunkter forud for, at tiltalte havde afgivet
forklaring. Det gjaldt bl.a. i sager med mange tiltalte og mange forhold, hvor
der kunne være forhold, som alene vedrører en enkelt eller enkelte af de
tiltalte, og hvor de øvrige tiltalte ikke behøvede at være til stede, mens disse
forhold behandledes.
10
Denne gældende regel vil kunne udvides, så den ikke alene giver mulighed
for at tillade en tiltalte, der er mødt, ikke at være til stede, men også giver
mulighed for, at tiltalte i det hele taget ikke møder til hovedforhandlingen,
hvis det er ubetænkeligt, at tiltalte ikke er til stede.
Ordningen vil dermed ikke være begrænset til personer med psykiske lidel-
ser, men gælde generelt. Det vil dog kunne angives i forarbejderne til lov-
ændringen, at udvidelsen af ordningen særligt vil være relevant i forhold til
personer med psykiske lidelser.
Der ville endvidere kunne lægges op til, at retsformandens skøn vil kunne
bygge på sagens oplysninger, og at det er op til retsformanden at beslutte,
om der herudover er behov for yderligere lægelig dokumentation. Retsfor-
manden vil herunder afhængig af sagens omstændigheder og tiltaltes for-
7
8
Retsplejelovens § 853.
Tidligere § 846.
9
Udkast til Lov om Strafferetsplejen, 1899, spalte 94 og 154 (forslag til § 233). Det tidli-
gere udkast fra 1868 gav ikke mulighed for at tillade tiltalte at forlade retten.
10
Folketingstidende 2005-06, tillæg A, side 5417-5418.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
hold både kunne tillade, at tiltalte i det hele taget ikke møder til hovedfor-
handlingen, og
ligesom i dag
kunne tillade, at tiltalte forlader retten efter
at have været til stede.
Udvalget forudsætter, at retsformanden efter en konkret vurdering kan afslå
en anmodning om tilladelse til ikke at være til stede, hvis retsformanden
finder tiltaltes tilstedeværelse nødvendig. I den forbindelse bør der også
kunne lægges vægt på hensynet til offeret, herunder forbrydelsens grovhed,
samt hvorvidt tiltalte som følge af den psykiske lidelse vurderes uegnet til
straf i den pågældende sag.
Udvalget forudsætter endvidere, at spørgsmålet om tiltaltes tilstedeværelse
under hovedforhandlingen så vidt muligt afklares forud for hovedforhand-
lingen. Af hensyn til ordningens fleksibilitet bør det dog ikke være udeluk-
ket at behandle en anmodning om ikke at være til stede, som forsvareren på
tiltaltes vegne fremsætter ved hovedforhandlingens start, f.eks. i tilfælde
hvor tiltalte samme dag har fået det dårligt.
Det er ikke muligt at estimere, i hvilket omfang en sådan ordning vil blive
anvendt i praksis, men der vil illustrativt ske anvendelse i op til ca. 450-900
straffesager årligt, hvis det antages, at det vil være op til ca. 0,5-1,0 pct. af
alle straffesager ekskl. bødesager, at en tiltalt vil opnå rettens tilladelse til
ikke at skulle være til stede i retten. Ud fra denne antagelse vurderes det, at
den foreslåede ændring kan frigøre op til ca. 0,8-1,5 mio. kr. årligt fuldt
indfaset. De økonomiske konsekvenser kan henføres til en reduktion i res-
sourceforbruget i forbindelse med udeblivelser, aflysning af retsmøder, om-
berammelser og sagsrelaterede udgifter. Det skal dog understreges, at ud-
giftsestimatet er rent illustrativt og baseret på antagelser, der er behæftet
med betydelig usikkerhed, hvilket bl.a. kan henføres til, at der i potentialet
skal tages hensyn til sager med lovlig forfald, og hvor rettens formand vur-
derer, at sagen ikke kan gennemføres uden tiltaltes tilstedeværelse.
Under de nævnte forudsætninger og i lyset af de betydelige udfordringer
med udsættelser anbefaler udvalget på den baggrund at udvide den gæl-
dende bestemmelse om tilladelse til at forlade retten til at give mulighed for
at tillade, at tiltalte i det hele taget ikke møder under hovedforhandlingen.
Udvalget anbefaler i tilknytning hertil, at det kommer til at fremgå af be-
mærkningerne til et lovforslag, at formålet med den foreslåede ændring
navnlig er at skabe mulighed for, at tiltalte med psykiske lidelser kan an-
mode retten om tilladelse til ikke at skulle være til stede i retten.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690997_0009.png
Udvalget bemærker, at forslaget har selvstændig betydning i tilfælde, hvor
tiltalte har dokumentet lovligt forfald, og betingelserne for at afsige dom i
tiltaltes fravær ikke er opfyldt. Hvis tiltalte ikke har dokumenteret lovligt
forfald, og betingelserne for at afsige dom i tiltaltes fravær er opfyldt, kan
hovedforhandlingen under alle omstændigheder gennemføres i tiltaltes fra-
vær.
11
4.
Udvalget har overvejet et forslag om at give mulighed for, at en sag kan
gennemføres uden tiltaltes tilstedeværelse, når sagen strækker sig over flere
dage, og tiltalte møder den første dag og derefter udebliver på senere rets-
dage. Efter retspraksis finder reglen om at gennemføre sagen uden tiltaltes
tilstedeværelse, når denne er mødt og derefter forladt retten uden rettens til-
ladelse, ikke anvendelse i denne situation.
12
Den foreslåede ændring vurderes at kunne frigøre ca. 0,1 mio. kr. årligt fuldt
indfaset, hvis det antages, at mellem 2-4 pct. af straffesagerne, hvor tiltalte
udebliver fra et eller flere retsmøder, kan henføres til straffesager, hvor til-
talte møder første dag og derefter udebliver på senere retsdage. De økono-
miske konsekvenser kan henføres til en reduktion i ressourceforbruget i for-
bindelse med udeblivelser, inkl. sagsrelaterede udgifter.
Udvalget er opmærksom på, at behovet formentlig i praksis navnlig vil opstå
i sager, der efter at være begyndt, bliver udsat til en dato, der ligger noget
ude i fremtiden. Udvalget anser det imidlertid for tilstrækkeligt, at de almin-
delige regler om tilsigelse til retsmøder, dokumentation for lovligt forfald
og mulighed for genoptagelse finder anvendelse også i disse udeblivelsestil-
fælde.
Udvalget bemærker, at sagen ikke kan fremmes, hvis tiltalte har dokumen-
teret lovligt forfald. Sagen kan endvidere ikke fremmes, hvis retten efter en
konkret vurdering finder tiltaltes tilstedeværelse nødvendig.
Udvalget anbefaler på den baggrund at give mulighed for, at en sag kan
gennemføres uden tiltaltes tilstedeværelse, når sagen strækker sig over flere
dage, og tiltalte møder den første dag og derefter udebliver på senere rets-
dage.
Forslaget tager sigte på tilfælde, hvor alternativet i dag vil være, at sagen
udsættes. Der er med forslaget ikke tilsigtet ændringer i muligheden for at
11
12
Retsplejlovens § 855.
Retsplejelovens § 855, stk. 1, nr. 2, og TfK 2014.213 og TfK 2021.310.
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690997_0010.png
afvise tiltaltes anke til landsretten ved tiltaltes udeblivelse fra hovedforhand-
lingen, herunder udeblivelse på en senere retsdag, efter at tiltalte er mødt på
hovedforhandlingens første dag.
13
5.
De økonomiske konsekvenser af tiltagene er opsummeret nedenfor,
jf.
tabel 3.
Tabel 3
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
Årligt potentiale,
Implementeringsomkostninger
fuldt indfaset
1,5
0,2
0,1
1,1
0,1
-
-
-
-
-
I alt
1. Grænse hæves til sager med en fængselsstraf på op til 1 år
2. Mulighed udvides til at omfatte sager med en påstand om
mindre indgribende foranstaltninger end anbringelse efter
straffelovens § 68
3. Tiltalte med psykiske lidelser kan anmode retten om tilla-
delse til ikke at skulle være til stede
4. Mulighed for, at sag kan gennemføres uden tiltaltes tilste-
deværelse, når sagen strækker sig over flere dage, og tiltalte
udebliver efter første retsmøde
Anm.: Der er i beregningerne for initiativ 1 taget højde for, at retten alene fremmer en sag i tiltaltes fravær, hvis retten
ikke finder tiltaltes tilstedeværelse nødvendig. Det er i beregningerne for tiltag 3 lagt til grund, at ordningen vil gøre sig
gældende i 0,75 pct. af alle straffesager, ekskl. bødesager (svarende til midtpunktet i antagelsen om, at det vil gøre sig
gældende i mellem ca. 0,5-1,0 pct. af sagerne). Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser for
2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket covid-19. Potentia-
leberegningerne er forbundet med usikkerhed. Det bemærkes, at der følger en konsolidering af tiltagets indfasningsprofil.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser for den øvrige del af straf-
fesagskæden, herunder eventuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt
parallelt med udvalgets arbejde.
13
Retsplejelovens § 920, stk. 2, og UfR 2022.317 Ø.
10