Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 147
Offentligt
2690995_0001.png
Udvalg for forberedelse af ny flerårs-
aftale for domstolene
Dato:
30. marts 2023
Sagsbeh: Anne Sofie Brix
Dok.:
2602390
1.9 Krav om ankebekræftelse
Baggrund
Byrettens domme i straffesager kan ankes til landsretten af anklagemyndig-
heden eller tiltalte.
1
I visse sager forudsætter anke dog tilladelse fra Proces-
bevillingsnævnet.
2
Ankefristen blev i 1916 fastsat til 14 dage og er ikke ændret siden. Ankefri-
sten regnes som udgangspunkt fra dommens afsigelse.
3
Landsretten accep-
terer kun undtagelsesvist en anke, som er fundet sted efter udløbet af anke-
fristen.
Afkald på anke kan finde sted, efter dommen er afsagt af byretten, og en
anke kan frafaldes, så længe landsretten ikke har afsagt dom.
4
Der er ikke i
lovgivningen krav om, at anken skal bekræftes af tiltalte forud for retsmø-
det.
Det bemærkes, at det i 2006 blev præciseret i den civile retspleje, at et an-
keafkald skal være udtrykkeligt.
5
Det skete på baggrund af en anbefaling fra
Retsplejerådet med henvisning til, at ankefristen ikke er længere, end at
modparten bør kunne vente, indtil den er udløbet, før han eller hun indretter
sig på, at dommen står fast.
6
1
2
Retsplejelovens § 901.
Retsplejelovens § 903, stk. 1.
3
Retsplejelovens § 904, stk. 1.
4
Retsplejelovens § 909.
5
Retsplejelovens § 370, stk. 5.
6
Retsplejerådets betænkning nr. 1401/2001.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690995_0002.png
Anvendelse i praksis
Domstolsstyrelsens analyse af april 2022 af årsager til omberammelse og
udsættelse af straffesager viser, at der i landsretterne er sket ankefrafald i 9
pct. af retsmøderne og ankeafvisning i 7 pct. af retsmøderne i undersøgel-
sesperioden. Opgørelsen af ankeafvisning omfatter både ankeafvisning som
en konsekvens af tiltaltes udeblivelse og forhåndsafvisning af tiltaltes anke
på grund af manglende forkyndelse for tiltalte grundet tiltaltes forhold.
Ankefrafaldet på 9 pct. af retsmøderne dækker både over tiltaltes og ankla-
gemyndighedens ankefrafald. Data fra Domstolsstyrelsens analyse viser, at
29 retsmøder ved landsretterne i undersøgelsesperioden fra 25. oktober 2021
til 19. november 2021 blev aflyst grundet tiltaltes ankefrafald (svarende til
7,9 pct. af alle retsmøder i perioden). Ud af disse frafaldt tiltalte i 24 tilfælde
anken under en uge inden retsmødet
og i en række tilfælde dagen inden.
Af
tabel 1
fremgår et overblik over tidspunktet for ankefrafald i straffesager
baseret på Domstolsstyrelsens undersøgelse.
Tabel 1
Tidspunkt for ankefrafald for straffesager i forhold til 1. retsmøde i perioden 25. oktober 2021 til 19. november
2021
Antal sager, andel i pct.
Antal ankefrafald
Andel ankefrafald
< 1 uge
24
77 pct.
1 uge
3
10 pct.
1-2 uger
2
6 pct..
2 uger-
>1 måned
1 måned
1
3 pct.
1
3 pct.
I alt
31
100 pct.
Anm.: Baserer sig på Domstolsstyrelsens analyse af omberammelse og udsættelse af straffesager i perioden fra d. 25.
oktober 2021 til 19. november 2021.
Kilde: Domstolsstyrelsen
Der blev afsluttet 2.915 straffeankesager i 2019, 2.887 straffeankesager i
2020 og 3.057 straffeankesager i 2021 ved landsretterne i perioden 2019-
2021. Baseret på Domstolsstyrelsens analyse fra april 2022 skønnes 7,9 pct.
af sagerne at være blevet aflyst grundet tiltaltes ankefrafald svarende til ca.
230-240 straffesager årligt i perioden 2019-2021,
jf. tabel 2.
Tabel 2
Estimeret antal straffeankesager med ankefrafald i landsretten inden 1. retsmøde
2019
Antal afsluttede straffeankesager, i alt
Estimeret ankefrafald inden 1. retsmøde (pct.)
Estimeret antal straffeankesager, hvor der er ankefrafald inden 1. retsmøde
2.915
7,9
230
2020
2.887
7,9
228
2021
3.057
7,9
242
Anm. Det estimerede ankefrafald inden 1. retsmøde er baseret på Domstolsstyrelsens analyse fra april 2022.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690995_0003.png
Det korte varsel på ankefrafaldene bevirker, at det typisk ikke er muligt at
beramme et andet retsmøde i samme tidsrum, hvorfor retslokaler står
tomme. Rettens personale allokeres så vidt muligt til andre opgaver ved an-
kefrafald, men det bemærkes, at et sent tidspunkt for ankefrafald kan betyde,
at dommerne har brugt tid på at forberede sig på sagen.
Udvalgets overvejelser
1.
Udvalget finder, at den store andel af meget sene ankefrafald er et væ-
sentligt problem, som medfører et ressourcespild for landsretterne i form af
spildt forberedelse og uudnyttede retssale, og som belaster vidner unødigt
og også påfører anklagemyndigheden spildt arbejde.
Udvalget har overvejet forskellige mulige løsninger, men har fundet det van-
skeligt at pege på nogle tiltag, som her og nu kan løse problemet.
Udvalget bemærker herved, at nogle tiltalte primært anker for at udskyde
fuldbyrdelsen af dommen, hvad enten det drejer sig om afsoning af en fæng-
selsstraf, gennemførelse af vilkår, eksempelvis udførelse af samfundstjene-
ste, betaling af en bøde eller frakendelse af førerret. I sådanne ankesager kan
det ikke undgås, at tiltalte kan vælge at frafalde sin anke kort før hovedfor-
handlingen i landsretten.
Udvalget har overvejet et forslag om, at retten får adgang til at pålægge par-
terne at indlevere et påstandsdokument i ankesager, hvor det kan bidrage til
en afklaring af, hvad landsretten skal tage stilling til, dvs. hvad parternes
stilling til sagens faktiske og retlige omstændigheder er. Forsvareren vil i så
fald have anledning til at drøfte sagen med tiltalte i god tid før hovedfor-
handlingen, og det vil i nogle tilfælde kunne føre til, at tiltalte frafalder an-
ken på et tidligere tidspunkt fremfor først at gøre det kort før hovedforhand-
lingen.
Retten kan i dag anmode parterne om et skriftligt indlæg om deres hoved-
synspunkter i sagen eller deres synspunkter f.eks. med hensyn til, hvilke
omstændigheder der ikke bestrides, og hvilke omstændigheder der skal føres
bevis for.
7
En undladelse af at efterkomme en sådan anmodning har efter
gældende ret ingen retsvirkninger.
I Højesteret er der på frivilligt grundlag etableret en ordning, hvorefter an-
klagemyndigheden og forsvareren indleverer påstandsdokumenter, som ud
7
Retsplejelovens § 849, stk. 3, som også gælder ved anke til landsretten, jf. § 917.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
over påstanden indeholder de anbringender og den hovedargumentation, der
knytter sig til påstanden. Den part, der først har ansøgt Procesbevillingsnæv-
net om tilladelse, skal indlevere sit påstandsdokument senest tre uger før
hovedforhandlingen, og den anden part skal herefter indlevere sit påstands-
dokument senest to uger før hovedforhandlingen.
Overvejelser om at anvende de gældende regler i videre omfang, om at ind-
føre en ordning i ankesager i landsretten svarende til ordningen i Højesteret
eller om at indføre en mere bindende ordning rejser en række spørgsmål,
som vil skulle afklares, herunder med hensyn til afgrænsningen af de anke-
sager, hvor ordningen skulle anvendes, mulige retsvirkninger, omkostnin-
ger, fordele og ulemper samt problemer, f.eks. hvis forsvareren ikke har
kontakt med tiltalte eller tiltalte ikke samarbejder. Desuden vil det skulle
afdækkes, om de relevante sagsskridt muligvis vil kunne systemunderstøttes
med henblik på at minimere de administrative omkostninger.
Udvalget anbefaler, at forslaget overvejes nærmere i et egnet forum.
2.
Udvalget har overvejet et forslag om at indføre krav om ankebekræftelse
for tiltalte forud for hovedforhandlingen. Formålet med forslaget er at redu-
cere antallet af ankefrafald kort før hovedforhandlingen.
Forslaget indebærer, at retten en vis tid, f.eks. 6 uger, før hovedforhandlin-
gen anmoder tiltalte og tiltaltes forsvarer om at bekræfte anken. Hvis anken
ikke bliver bekræftet af enten tiltalte eller tiltaltes forsvarer inden en vis frist,
f.eks. 4 uger før hovedforhandlingen, vil anken blive afvist, og planlagte
retsmøder aflyst.
Udvalget vurderer, at det er tvivlsomt, om forslaget vil føre til et fald af
betydning i antallet af ankefrafald med kort varsel. Efter udvalgets opfattelse
er det for det første klart, at fristen for ankebekræftelse ikke kan være abso-
lut. For at undgå retssikkerhedsmæssige betænkeligheder vil det således
være nødvendigt at gøre undtagelse, hvis tiltalte på grund af forhold, som
ikke kan tilregnes tiltalte, har overskredet fristen for ankebekræftelse.
Udvalget bemærker endvidere, at forslaget nødvendiggør yderligere korre-
spondance mellem retten, tiltalte og tiltaltes forsvarer, både i form af rettens
anmodning om ankebekræftelse og i form af tiltaltes eller forsvarerens svar
eller alternativt
hvis retten ikke modtager svar
korrespondance om, hvor-
vidt tiltalte har været forhindret i at overholde svarfristen. Ved manglende
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
svar kan der også være behov for at give anklagemyndigheden lejlighed til
at udtale sig.
Hertil kommer, at en ankebekræftelse fra tiltalte eller tiltaltes forsvarer 4
uger før hovedforhandlingen ikke forhindrer, at tiltalte senere kort før ho-
vedforhandlingen frafalder anken.
Der vil i øvrigt let kunne udvikle sig en praksis, hvorefter forsvareren alle-
rede ved ankens iværksættelse aftaler med tiltalte, at forsvareren til sin tid
vil bekræfte anken, hvis forsvareren ikke har hørt andet fra tiltalte eller ikke
kan komme i kontakt med tiltalte. Udvalget bemærker herved, at det efter
udvalgets opfattelse vil være betænkeligt som betingelse for at få behandlet
en ankesag at kræve, at en tiltalt, der rettidigt har iværksat anke, personligt
skal bekræfte anken 4 uger før hovedforhandlingen.
Det er samlet udvalgets opfattelse, at der ikke umiddelbart kan peges på en
hensigtsmæssig udformning af en ordning med ankebekræftelse, der tager
højde for de skitserede udfordringer, og som kan forventes at medføre et
mærkbart fald i antallet af ankefrafald kort før hovedforhandlingen. Hertil
kommer, at en ordning med ankebekræftelse under alle omstændigheder vil
medføre merarbejde for retten i alle ankesager.
Udvalget kan på denne baggrund ikke anbefale, at der på nuværende tids-
punkt indføres krav om ankebekræftelse for tiltalte forud for hovedforhand-
lingen.
Udvalget kan ikke udelukke, at et nyt digitalt straffesystem vil give mulig-
hed for en hensigtsmæssig administrativ løsning og for at håndtere de be-
skrevne retssikkerhedsmæssige hensyn. Der kan derfor være grund til at
genoverveje spørgsmålet om ankebekræftelse på et senere tidspunkt.
De nærmere økonomiske konsekvenser af et sådant tiltag vil skulle afklares,
men der forventes på nuværende tidspunkt ikke en ressourcefrigørelse af
betydning i domstolene som følge af initiativet. Dette skal bl.a. set i lyset af,
at der udover en eventuel ressourcefrigørelse må antages at være udgifter til
en teknisk løsning forbundet med tiltaget om ankebekræftelse.
3.
Udvalget har overvejet et forslag om at indføre tvungen betænkningstid
ved anke, således at en sag først kan ankes f.eks. 7 dage efter, at dommen er
afsagt.
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
Forslaget indebærer, at ankefristen forlænges tilsvarende, så parterne forsat
vil have 14 dage til at indgive en anke. Tiltalte vil uændret kunne give afkald
på anke umiddelbart efter dommens afsigelse.
Det er vanskeligt at skønne over effekten af en betænkningsperiode, og
skønnet vil være behæftet med væsentlig usikkerhed.
Til illustration vil forslaget frigøre ca. 0,5 mio. kr. årligt fuldt indfaset, hvis
sent ankefrafald undgås i 5 pct. af de sager, hvor det forekommer i dag,
svarende til ca. 12 straffeankesager årligt. De økonomiske konsekvenser kan
henføres til en reduktion i ressourcespildet i forbindelse med bl.a. aflyste
retsmøder, omberammelser og sagsrelaterede udgifter. Det er endvidere vur-
deringen, at forslaget kan have yderligere positive økonomiske konsekven-
ser ved frigivet retssalskapacitet. Udgiftsskønnet er behæftet med betydelig
usikkerhed.
I en del sager anker tiltalte efter forsvarsadvokaternes erfaring umiddelbart
efter domsafsigelsen som en umiddelbar reaktion, undertiden som følge af
ophidselse og undertiden som et signal til tilhørerne, herunder tilstedevæ-
rende repræsentanter for pressen.
En tvungen betænkningstid, før dommen kan ankes, kunne derfor potentielt
bidrage til færre ankefrafald kort før hovedforhandlingen, fordi færre anker
vil blive iværksat som følge af tiltaltes umiddelbare reaktion på dommen.
Betænkningsperioden kan dog ikke forventes at begrænse anker, hvor et
sent ankefrafald skyldes et ønske om at udsætte fuldbyrdelsen af dommen.
Betænkningsperioden vil heller ikke forhindre, at tiltalte umiddelbart efter
dommen meddeler pressen, at dommen vil blive anket.
Også efter en indførelse af en tvungen betænkningstid vil det være muligt at
vejlede tiltalte om reglerne om anke på en sådan måde, at tiltaltes retssik-
kerhed tilgodeses. Allerede i dag skal tiltalte, der er til stede ved domsafsi-
gelsen, vejledes om muligheden for at tage betænkningstid og om, hvordan
tiltalte anker, hvis tiltalte i betænkningstiden beslutter sig for at anke. I sa-
ger, hvor tiltalte har en forsvarer, vil forsvareren også ligesom i dag vejlede
tiltalte om ankespørgsmålet, herunder om udsigten til et andet resultat i
landsretten, før tiltalte vælger mellem at modtage dommen eller tage be-
tænkningstid.
Hvis tiltalte har en forsvarer, vil tiltalte bl.a. kunne anke ved at give besked
til forsvareren, som så sender en ankemeddelelse til byretten, og da tiltalte
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690995_0007.png
kan give besked til forsvareren før udløbet af betænkningsperioden og even-
tuelt umiddelbart efter domsafsigelsen, kan det begrænse effekten af forsla-
get.
Der har i udvalget været delte meninger om, hvorvidt en tvungen betænk-
ningstid kan have afledte negative konsekvenser for byretterne, herunder
navnlig ved at færre domfældte modtager dommen umiddelbart efter doms-
afsigelsen, eller at flere anmoder om, at lydoptagne forklaringer gengives i
retsbogen, før dommen er anket.
8
På den ene side kan det anføres, at der ikke er grund til at antage, at en
domfældt, der i dag har valget mellem at modtage dommen, anke dommen
og tage betænkningstid, i en fremtidig ordning, hvor valget står mellem at
modtage dommen og tage betænkningstid, i mindre grad skulle vælge at
modtage dommen. Det kan også anføres, at der ikke er grund til at antage,
at tiltalte, forsvareren eller anklagemyndigheden i højere grad end i dag
skulle anmode om, at lydoptagne forklaringer gengives i retsbogen, før
dommen er anket. Muligheden anvendes sjældent i dag, og beslutningen om
anke træffes således i dag på grundlag af den mundtlige domsafsigelse og,
hvis der udbedes betænkningstid, dommen, der som udgangspunkt sendes
til parterne senest 1 uge efter domsafsigelsen. Forslaget ændrer ikke herpå.
På den anden side kan det anføres, at det er usikkert, om der er sammenfald
mellem domfældte, der anker straks efter domsafsigelsen i byretten, og dem,
der frafalder anken kort op til hovedforhandlingen. Det kan også anføres, at
hvis en domfældt først 7 dage efter domsafsigelsen kan drøfte en eventuel
anke med sin forsvarer, vil det være nærliggende for forsvareren at anmode
retten om, at indholdet af de afgivne forklaringer optages i retsbogen. Gen-
givelse af forklaringerne i en straffesag er meget ressourcekrævende.
Det har også været anført, at det kan fremstå uforståeligt for en domfældt,
der er overbevist om egen uskyld, eller at straffen er udmålt forkert, at han
eller hun i forbindelse med dommens afsigelse kan modtage dommen, men
ikke kan anke dommen til retsbogen. Det er
med få undtagelser
en ret-
tighed at kunne anke en dom, og man kan sige, at en ordning med en tvungen
betænkningstid vil kunne opfattes om en modifikation hertil.
8
Retsplejelovens § 712, stk. 1, nr. 2.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 147: Første afrapportering fra udvalget for forberedelse af ny flerårsaftale for domstolene, fra justitsministeren
2690995_0008.png
Udvalget finder samlet, at det er temmelig usikkert, hvilken effekt forslaget
vil have på andelen af anker, der frafaldes kort før hovedforhandlingen, hvil-
ket også vil skulle afklares nærmere. Udvalget har endvidere noteret sig, at
der er delte meninger om risikoen for afledte negative virkninger.
Udvalget kan på den baggrund ikke anbefale på nuværende tidspunkt at ind-
føre en tvungen betænkningstid på 7 dage for anke. Der kan imidlertid være
grund til at arbejde videre med overvejelser om en tvungen betænkningstid
for anke, f.eks. som led i overvejelser om andre tiltag til begrænsning af sene
ankeafkald, herunder forslaget om påstandsdokumenter og forslaget om an-
kebekræftelse.
4.
De økonomiske konsekvenser af tiltagene er opsummeret nedenfor,
jf.
tabel 3.
Tabel 3
Potentiale ved implementering af tiltag
Mio. kr.
I alt
3. Tvungen betænkningstid ved anke
Årligt potentiale, fuldt
indfaset
0,5
0,5
Implementeringsomkostninger
-
-
Anm.: Potentialeberegningerne tager udgangspunkt i relevante opgørelser for 2019, idet domstolenes aktiviteter, antal af
sager mv. i 2020 og 2021 vurderes at have været påvirket af covid-19. Potentialeberegningerne er forbundet med usikker-
hed. Det bemærkes, at der følger en konsolidering af tiltagets indfasningsprofil.
Kilde: Justitsministeriet på baggrund af data fra Domstolsstyrelsen.
Det bemærkes, at de økonomiske konsekvenser for den øvrige del af straf-
fesagskæden, herunder eventuelle afledte effektiviseringer, vil blive kortlagt
parallelt med udvalgets arbejde.
8