Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 14
Offentligt
2644446_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
6. januar 2023
Nordatlantkontoret
Astrid Boesen
2022-490-0346
2630179
Forslag
til
Lov om ændring af kriminallov
for Grønland og retsplejelov for Grønland
(Selvstændig bestemmelse om psykisk vold)
§1
I kriminallov for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. xx af xx, foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 88 indsættes:
Ȥ
88 a.
For psykisk vold dømmes den, som tilhører eller er nært knyttet
til en andens husstand eller tidligere har haft en sådan tilknytning til hus-
standen, og som gentagne gange over en periode udsætter den anden for
groft nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd, der er egnet til
utilbørligt at styre den anden, herunder ved udøvelse af negativ social kon-
trol.«
§2
I retsplejelov for Grønland, jf. lovbekendtgørelse nr. xx af xx, foretages føl-
gende ændringer:
1.
I
§ 333, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§§ 88 og 89,« til: »§§ 88-89,«.
2.
I
§ 336 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »vold,«: »psykisk vold,«.
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
3.
I
§ 340 a, stk. 1, nr. 2, litra b,
ændres »eller § 88, 1. pkt.,« til: »§ 88, 1.
pkt., eller § 88 a«.
§3
Loven træder i kraft den […].
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker i fællesskab med Naalakkersuisut at udvikle danske an-
svarsområder i Grønland. Regeringen vil sammen med Grønland arbejde
for, at de danske ansvarsområder i Grønland følger standarden i Danmark
med respekt for de særlige forhold og forskelle, der er mellem Danmark og
Grønland. Dertil vil regeringen løbende prioritere, at lovgivning på danske
ansvarsområder opdateres.
Som led i dette har Justitsministeriet efter ønske fra Naalakkersuisut udar-
bejdet dette lovforslag, som kriminaliserer psykisk vold i nære relationer.
Det kan have store konsekvenser for den personlige frihed og en persons
psykiske velbefindende at blive udsat for psykisk vold. De negative konse-
kvenser af psykisk vold kan – især i nære relationer – være langvarige eller
endog livsvarige, da den psykiske vold nedbryder ofrenes psykiske integri-
tet. Det er derfor afgørende at værne om ofrene og deres retsfølelse, så de
får den beskyttelse, forståelse og anerkendelse fra samfundet, som de fortje-
ner. Efter Justitsministeriets opfattelse ses der på denne baggrund at være
behov for at indføre en selvstændig bestemmelse om psykisk vold i krimi-
nalloven. På den måde afspejles det, at psykisk vold kan være lige så alvor-
ligt og skadeligt som fysisk vold, og at udøvelse af psykisk vold bør være
lige så kriminelt som udøvelse af vold i øvrigt. Lovforslaget har således til
formål at kriminalisere psykisk vold i nære relationer.
Lovforslaget indeholder herudover ændringer i retsplejelov for Grønland
som følge af den foreslåede kriminalisering af psykisk vold.
Foruden lovforslaget lægger Justitsministeriet op til at foretage konsekvens-
rettelser i anden lovgivning som følge af indførelsen af en bestemmelse i
kriminalloven om psykisk vold. Dette gør sig gældende for anordning om
ikrafttræden for Grønland af lov om tilhold, opholdsforbud og bortvisning
og for anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om ægteskabs indgå-
else og opløsning.
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Lovforslaget bygger på en tilsvarende ændring af den danske straffelov, der
blev foretaget ved lov nr. 329 af 30. marts 2019 om ændring af straffeloven
og forskellige andre love (selvstændig bestemmelse om psykisk vold).
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Kriminalloven indeholder på nuværende tidspunkt ingen selvstændig be-
stemmelse om psykisk vold, men derimod en række andre bestemmelser,
som omfatter adfærd, der kan være udtryk for krænkelser af en andens psy-
kiske integritet.
Efter kriminallovens § 75, stk. 1, dømmes for krænkelse af familie eller hus-
stand den, som ved vanrøgt eller nedværdigende behandling krænker sin
ægtefælle, sit barn eller nogen anden person, som er undergivet gernings-
mandens myndighed eller forsorg, eller som er gerningsmanden besvogret
eller beslægtet i opstigende linje. Efter bestemmelsens stk. 2 gælder det
samme den, som udsætter de i stk. 1 nævnte personer for nød ved modvilligt
at unddrage sig en forsørgelses- eller bidragspligt, som over for de nævnte
personer påhviler gerningsmanden.
For ulovlig tvang dømmes efter kriminallovens § 91 den, som ved vold eller
trussel om vold, om betydelig skade på gods, om frihedsberøvelse eller om
at fremsætte usand sigtelse for forbrydelse eller ærerørigt forhold eller at
åbenbare privatlivet tilhørende forhold tvinger nogen til at gøre, tåle eller
undlade noget. Det samme gælder den, som ved trussel om at anmelde eller
åbenbare en forbrydelse eller om at fremsætte sande ærerørige beskyldnin-
ger tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget, for så vidt fremtvin-
gelsen ikke kan anses tilbørlig begrundet ved det forhold, som truslen angår.
For trusler efter kriminallovens § 98, stk. 1, dømmes den, som på en måde,
der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres
liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en forbrydelse.
Herudover indeholder kriminalloven en bestemmelse om fysisk vold. Det
fremgår således af kriminallovens § 88, at for vold dømmes den, som for-
sætligt beskadiger eller krænker en andens legeme. Det samme gælder den,
der uagtsomt tilføjer en anden betydelig skade på legeme eller helbred.
4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Psykisk vold er et indarbejdet begreb især på det sociale område. Begrebet
er ikke ensartet defineret, men bruges som regel til at betegne et gentagent
eller kontinuerligt mønster af handlinger eller undladelser (eller begge dele),
der har til formål at kontrollere eller dominere en anden, så denne underord-
ner sig eller nedbrydes. Der kan være tale om meget forskelligartede hand-
linger mv., som kan rumme forskellige typer af fysiske eller psykiske kræn-
kelser, der begås i nære relationer.
Kriminalloven kriminaliserer i dag en række nærmere bestemte krænkelser
af den psykiske integritet. Det vil typisk være isolerede handlinger som
f.eks. ulovlig tvang, trusler eller vold. Endvidere kan der også dømmes for
andre mere varige tilstande som f.eks. vanrøgt.
Efter Justitsministeriets opfattelse beskytter bestemmelserne imidlertid ikke
i tilstrækkeligt omfang mod krænkelser af den psykiske integritet. Det skyl-
des, at en række handlinger, der kan karakteriseres som psykisk vold, ikke
er omfattet af de gældende bestemmelser. Der kan være tale om krænkelser,
som ikke er så alvorlige, at de i sig selv opfylder gerningsindholdet for f.eks.
ulovlige trusler eller ulovlig tvang, men som kan virke tilsvarende eller mere
krænkende for en forurettet, der flere gange over en periode udsættes for en
sådan adfærd. Der kan desuden være tale om krænkelser af en type, der ikke
omfattes af nogen gældende bestemmelse. Der vil herudover sjældent i fa-
milierelationer være truffet foranstaltninger efter lov om tilhold, opholds-
forbud og bortvisning, der har til formål at beskytte et offer for krænkelser.
Samtidig afspejler den eksisterende retstilstand ikke alvoren af psykisk vold.
Der er på den baggrund efter Justitsministeriets opfattelse behov for en selv-
stændig bestemmelse om psykisk vold i kriminalloven.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt på, at psykisk vold – især i
nære relationer – kan have langvarige eller endog livsvarige konsekvenser
for et offer, idet det f.eks. kan medføre, at den pågældende langsomt isoleres
eller nedbrydes. Særligt i forhold til børn må det lægges til grund, at psykisk
vold kan forhindre eller ødelægge barnets udvikling, herunder især udvik-
lingen af barnets identitet, selvværd og selvtillid.
I nogle tilfælde kan psykisk vold føre til psykiske skader hos forurettede.
Justitsministeriet finder, at en indtrådt psykisk skade bør indgå i vurderingen
af grovheden af den psykiske vold, men at der også er behov for at beskytte
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
ofre for krænkelser, uden at en psykisk skade er opstået, eller uden en sådan
skade kan påvises. Kriminaliseringen bør således ikke afhænge af, hvor
modstandsdygtigt et offer er over for krænkelser af den psykiske integritet,
ligesom det kan være vanskeligt at påvise psykiske skader.
Justitsministeriet er opmærksom på, at der – som i andre sager – er bevis-
mæssige udfordringer i forbindelse med sager om psykisk vold. Erfarin-
gerne fra Danmark viser også, at disse bevismæssige udfordringer indebæ-
rer, at få sager om psykisk vold fører til domsfældelse. Justitsministeriet fin-
der dog ikke, at dette er et tilstrækkeligt argument for ikke at kriminalisere
den krænkende adfærd.
Justitsministeriet finder, at en kriminalisering af psykisk vold bør gælde i
nære relationer, hvor gerningsmanden har en tilknytning til forurettedes hus-
stand. Justitsministeriet har herved lagt vægt på, at flere organisationer, der
beskæftiger sig med psykisk vold, i forbindelse med indsættelsen af en be-
stemmelse om psykisk vold i den danske straffelov har peget på, at der er et
særligt behov for en kriminalisering af psykisk vold i nære relationer, fordi
krænkelser i nære relationer opleves som særligt indgribende for en foruret-
tet, som kan opleve, at det er svært at finde et ”frirum” fra den psykiske vold
eller at flygte herfra. Justitsministeriet finder således, at det er mest hen-
sigtsmæssigt på nuværende tidspunkt at foretage en afgrænset kriminalise-
ring af psykisk vold i forhold til denne særligt sårbare gruppe, der må vur-
deres at have et stort behov for beskyttelse.
Justitsministeriet finder i den forbindelse, at der også er behov for at sikre,
at f.eks. psykisk vold, der har stalking-lignende karakter, fordi det fortsætter
eller begynder efter en samlivsophævelse, er omfattet af kriminaliseringen.
Psykisk vold, som begås af personer, som tidligere har haft en nær tilknyt-
ning til forurettedes husstand, vil kunne opleves som lige så indgribende
som psykisk vold fra f.eks. et medlem af husstanden, fordi gerningsmanden
som regel har et tilsvarende kendskab til forurettede og husstanden.
2.3. Den foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at der indsættes en selvstændig bestemmelse om
psykisk vold i kriminallovens kapitel 19 om forbrydelser mod liv og legeme.
Med indsættelsen i kapitel 19 tilkendegives det, at psykisk vold er en væ-
sentlig krænkelse af en persons integritet, som kan være lige så alvorlig og
skadelig som fysisk vold.
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Det foreslås med bestemmelsen, at den, som tilhører eller er nært knyttet til
en andens husstand eller tidligere har haft en sådan tilknytning til husstan-
den, og som gentagne gange over en periode udsætter den anden for groft
nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd, der er egnet til util-
børligt at styre den anden, herunder ved udøvelse af negativ social kontrol,
dømmes for psykisk vold.
Den foreslåede bestemmelse har til formål at omfatte gentagne krænkelser i
nære relationer over en periode, som tilsammen har en vis intensitet.
En sådan bestemmelse vil være en udvidelse af gældende ret, idet den både
omfatter adfærd, som ikke er kriminaliseret efter gældende ret, og adfærd,
der allerede er kriminaliseret.
Det bemærkes, at det ikke er hensigten med den foreslåede bestemmelse at
fastsætte en almen gældende definition af begrebet ”psykisk vold”.
Det foreslås, at bestemmelsen i sit sidste led indeholder en direkte henvis-
ning til negativ social kontrol for at understrege, at negativ social kontrol
ligeledes er udtryk for psykisk vold. Hvis en person fastholdes i et ægteskab
eller en lignende samlivssituation f.eks. med henvisning til familiens sam-
menhængskraft, isoleres fra sit barn eller sine nærmeste, afpresses, eller hvis
der på anden vis lægges pres på en person til at træffe eller undlade at træffe
bestemte livsbeslutninger vedrørende f.eks. skilsmisse eller ophør af samliv,
bopæl eller uddannelse, så er det efter omstændighederne et udtryk for ne-
gativ social kontrol, der kan udgøre psykisk vold. Det afgørende for, at be-
stemmelsen i de givne situationer finder anvendelse, vil være, at fastholdel-
sen faktisk og på en utilbørlig måde styrer den anden person ved f.eks. at
fastholde personen i et ægteskab eller en samlivssituation mod dennes vilje
eller ved at formå personen til at træffe eller undlade at træffe de ovenfor
nævnte livsbeslutninger.
Fastsættelsen af foranstaltningen i den enkelte sag vil bero på rettens kon-
krete vurdering af alle sagens relevante omstændigheder. Retten skal således
i forbindelse med foranstaltningens fastsættelse bl.a. tage højde for karakte-
ren og varigheden af den nedværdigende, forulempende og krænkende be-
handling, forurettedes forhold og de konsekvenser, som adfærden har haft
for forurettede.
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Det kan indgå som en skærpende omstændighed i forbindelse med rettens
fastsættelse af foranstaltning, om forurettede er et barn, har en funktions-
nedsættelse eller på anden måde er gerningsmanden fysisk eller psykisk un-
derlegen. Det bør ligeledes være en skærpende omstændighed, hvis et barn
overværer psykisk vold mod en nærtstående.
Ved valget og udmålingen af foranstaltning skal retten tage hensyn til den
enkelte gerningsmands personlige forhold, herunder hvad der skønnes nød-
vendigt for at afholde vedkommende fra yderligere lovovertrædelser, jf. kri-
minallovens § 121, stk. 1, nr. 2. Der skal imidlertid også tages hensyn til
lovovertrædelsens grovhed, herunder samfundets interesse i at modvirke
handlinger af den pågældende art, jf. § 121, stk. 1, nr. 1.
Der foreslås desuden ændringer af retsplejeloven som følge af kriminalise-
ringen af psykisk vold, herunder bl.a. indførelse af samme mulighed for at
beskikke en bisidder i sager om psykisk vold, som i sager om vold efter
gældende ret.
Endvidere foreslås der konsekvensrettelser som følge af lovforslaget i an-
ordning om ikrafttræden for Grønland af lov om tilhold, opholdsforbud og
bortvisning og anordning om ikrafttræden for Grønland af lov om ægteskabs
indgåelse og opløsning.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til lovforslagets §§ 1 og 2.
3. Økonomiske konsekvenser og implementeringskonsekvenser for det
offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.
8
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
2644446_0009.png
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
9. Sammenfattende skema
Positive konsekven-
ser/mindreudgifter
(Hvis ja, angiv om-
fang/Hvis nej, anfør
»Ingen«)
Økonomiske
konse-
kvenser for stat, kom-
muner og regioner
Implementeringskonse-
kvenser
for
stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for erhvervsli-
vet
Administrative konse- Ingen
kvenser for borgerne
Miljømæssige konse- Ingen
kvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for imple-
mentering af erhvervs-
rettet EU-regulering/
Går videre end mini-
mumskrav i EU-regule-
ring (sæt X)
Negative konsekven-
ser/merudgifter (Hvis
ja, angiv omfang/
Hvis nej, anfør »In-
gen«)
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
JA
NEJ
X
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Kriminalloven indeholder på nuværende tidspunkt ingen selvstændig be-
stemmelse om psykisk vold.
Kriminalloven indeholder imidlertid i dag en række bestemmelser, som om-
fatter krænkelser af en andens psykiske integritet, herunder bl.a. kriminal-
lovens § 91 om ulovlig tvang, § 98, stk. 1, om trusler, § 88 om vold og § 75
om vanrøgt. Der kan endvidere – afhængig af de nærmere omstændigheder
– være tale om overtrædelser af foranstaltninger efter lov om tilhold, op-
holdsforbud og bortvisning.
Det foreslås, at der indsættes en ny
§ 88 a
i kriminalloven. Den foreslåede
bestemmelse kriminaliserer som noget nyt, at en person, som tilhører eller
er nært knyttet til en andens husstand eller tidligere har haft en sådan til-
knytning til husstanden, gentagne gange over en periode udsætter den anden
for groft nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd, der er eg-
net til utilbørligt at styre den anden, herunder ved udøvelse af negativ social
kontrol.
Den foreslåede bestemmelse finder anvendelse på gerningsmænd, der ”til-
hører eller er nært knyttet til en andens husstand”.
Det forudsættes således, at den foreslåede bestemmelse finder anvendelse
på personer i den forurettedes husstand, f.eks. en ægtefælle, samlever, for-
ældre, søskende eller plejeforældre. Bestemmelsen vil ligeledes finde an-
vendelse på personer med en nær tilknytning til den andens husstand. Det
vil eksempelvis kunne gøre sig gældende for en tidligere ægtefælle, der sta-
dig jævnligt kommer i husstanden, f.eks. fordi deres fællesbørn har bopæl
der, eller en onkel, der er involveret i opdragelsen af børnene. Det vil også
kunne gøre sig gældende for forurettedes kæreste, der ikke bor sammen med
forurettede.
Ved vurderingen af, om en person er nært knyttet til forurettedes husstand,
vil bl.a. kunne indgå, om gerningsmanden har eller tidligere har haft folke-
registeradresse på samme adresse som forurettede, om der er et afhængig-
hedsforhold mellem gerningsmanden og forurettede, om gerningsmanden
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
og forurettede er beslægtede, samt om gerningsmanden jævnligt kommer i
forurettedes hjem.
Det bemærkes, at opregningen ikke er udtømmende. Det vil således i forhold
til psykisk vold, som også kan udøves ved hjælp af digitale tjenester såsom
telefon, sms, gps-sporing, sociale medier mv., tillige være relevant at se på,
om gerningsmanden og forurettede jævnligt har kontakt via digitale tjene-
ster.
Herudover foreslås det, at bestemmelsen skal finde anvendelse på gernings-
mænd, som tidligere har tilhørt eller været nært knyttet til forurettedes hus-
stand. Det vil omfatte gerningsmænd, som tidligere har været del af husstan-
den eller i øvrigt har haft en sådan nær tilknytning til husstanden, f.eks. en
ekskæreste, som er flyttet fra husstanden, eller et familiemedlem, som ikke
længere jævnligt kommer i forurettedes hjem.
Det forudsættes, at der foreligger en vis forbindelse mellem den psykiske
vold og gerningsmandens tilknytning til husstanden. F.eks. vil krænkelser,
som begynder, mens forurettede og gerningsmanden bor sammen, og som
fortsætter efter, at gerningsmanden ikke længere er en del af husstanden, og
krænkelser, som begynder i forbindelse med en ophævelse af samlivet, have
tilstrækkelig sammenhæng. Hvis en krænkende adfærd derimod først be-
gynder længere tid efter samlivsophævelsen mv., vil adfærden som ud-
gangspunkt ikke være omfattet af bestemmelsen. F.eks. vil der ved psykisk
vold, som begynder et år efter en samlivsophævelse, normalt ikke foreligge
den nødvendige forbindelse mellem den psykiske vold og gerningsmandens
tilknytning til husstanden, medmindre parterne har opretholdt en regelmæs-
sig og nær kontakt, f.eks. på grund af parternes børn.
Den foreslåede bestemmelse forudsætter endvidere, at der er tale om en ad-
færd, der er foretaget ”gentagne gange over en periode”.
Der skal være tale om en adfærd, der gentages og i almindelighed opfattes
som et mønster. Enkeltstående krænkelser falder således uden for bestem-
melsen. Er der tale om meget alvorlige krænkelser, vil få tilfælde dog være
tilstrækkeligt. Kravet om gentagen adfærd indebærer ikke, at adfærden be-
står af samme type krænkelser.
Det handlingsmønster, som den forurettede skal være underlagt, kan ofte
karakteriseres som et regime, der er præget af utryghed og frygt for, at vold,
seksuelle overgreb, trusler, tvang eller andre krænkelser fortsætter. Regimet
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
har normalt karakter af, at den forurettede bestemmes over og kontrolleres
på en enevældig og hensynsløs måde. Der kan være tale om meget forskel-
ligartede handlinger eller undladelser, som kan rumme forskellige typer af
krænkelser af den andens legeme eller helbred, herunder vedkommendes
mentale tilstand.
Den pågældende adfærd skal endvidere være foregået over en vis periode.
Hvor lang denne periode skal være afhænger af en samlet konkret vurdering.
Heri indgår bl.a. intensiteten og den potentielle skadevirkning af adfærden.
Er der tale om meget hyppige eller intensive episoder, vil selv en meget kort
periode kunne medføre, at den foreslåede bestemmelse finder anvendelse.
Det tillægges endvidere væsentlig betydning i forhold til forurettede børn
og unge, at handlingerne eller undladelserne er af en sådan karakter, at de –
selv over en kort periode – er egnet til at skade barnets eller den unges ud-
vikling eller selvopfattelse.
For at bestemmelsen skal kunne finde anvendelse, skal der objektivt set
være tale om, at nogen udsættes for ”groft nedværdigende, forulempende
eller krænkende adfærd”. Begreberne lader sig ikke klart afgrænse over for
hinanden, idet nogle handlinger både kan udgøre nedværdigende, forulem-
pende og krænkende behandling.
Med nedværdigende handlinger sigtes til en adfærd, der er egnet til at yd-
myge eller nedgøre offeret. Der kan f.eks. være tale om, at gerningsmanden
åbenlyst behandler den forurettede dårligere end andre, at den forurettede
berøves muligheden for at få indflydelse på egne forhold, eller at den foru-
rettede tvinges til at gøre eller tåle noget, som den forurettede ikke bryder
sig om eller opfatter som uværdigt. Det er ikke i den forbindelse et krav, at
andre end gerningsmanden er vidne til ydmygelsen.
Forulempende handlinger sigter primært til gerningsmandens chikanerende
eller generende adfærd. Der kan f.eks. være tale om, at gerningsmanden
kontakter forurettedes arbejdsplads, familie, venner mv. for at sprede falske
rygter om forurettede, at der gives fejlagtig information til offentlige myn-
digheder, herunder indgives falske anmeldelser til politiet, at der sendes pri-
vate billeder (uanset om disse udgør en overtrædelse af kriminallovens § 95)
af forurettede til andre, at der bestilles et stort antal varer til levering hos
forurettede, eller at der ofte sendes beskeder til forurettede om, at man har
kendskab til, hvor den pågældende befinder sig. Det bemærkes, at gernings-
manden vil kunne få andre til at foretage de nævnte handlinger for sig.
12
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Krænkende adfærd er et bredt begreb, som f.eks. omfatter en adfærd, der er
egnet til at skade forurettedes ære eller selvfølelse, eller som i øvrigt negativt
kan påvirke den forurettedes psykiske integritet. Det vil typisk være et ele-
ment i den krænkende behandling, at forurettede oplever at få sine grænser
overskredet, herunder f.eks. seksuelt eller gennem overvågning. Krænkende
adfærd kan også foreligge, hvis en person overværer handlinger over for
sine nærmeste, der opleves som ubehagelige eller chokerende, f.eks. hvor et
barn overværer vold, psykisk vold eller andre overgreb over for barnets for-
ældre eller søskende.
Krænkende adfærd omfatter også manipulerende adfærd, som f.eks. påvirk-
ning af forurettedes tanker, holdninger og adfærd ved udspekulerede, vild-
ledende, agiterende eller forførende handlinger. Den forurettede vil f.eks.
kunne opleve, at gerningsmanden fordrejer en situation, sådan at gernings-
mandens krænkende adfærd opleves af den forurettede som selvforskyldt.
Manipulation vil også kunne foreligge ved urimelig kritik, hentydninger el-
ler anklager, som har til formål at få forurettede til at underkaste sig ger-
ningsmanden.
Den omfattede adfærd kan bestå af handlinger eller undladelser (eller begge
dele).
Som eksempler på adfærd, der – afhængig af de nærmere omstændigheder
– kan betragtes som nedværdigende, forulempende og krænkende, kan næv-
nes at isolere en person fra den pågældendes familie eller netværk, at moni-
torere eller overvåge en person uden samtykke, f.eks. via digitale tjenester
eller gps-udstyr, at tage kontrol over en persons dagligdag ved at beslutte,
hvornår personen må sove, indgå i sociale sammenhænge med andre, hvilke
personer vedkommende må omgås, hvilket tøj personen må iføre sig osv.,
at ignorere en person, at holde en person i uvished om afgørende beslutnin-
ger, f.eks. rejser til udlandet, at indskrænke en persons bevægelsesfrihed, at
nægte en samlever eller ægtefælle at søge arbejde, at fratage en person ad-
gang til støtte, at omtale en person som om, vedkommende ikke er noget
værd, at indføre et regelsæt, der udstiller eller ydmyger personen, at isolere
en person fra sit barn eller dennes nærmeste, at tage kontrol over en persons
økonomi, at true en person eller den pågældendes børn eller nærmeste (trus-
lerne behøver ikke nødvendigvis være omfattet af kriminallovens § 98, stk.
1), at udsætte en persons børn eller nærmeste for krænkelser eller vold for
at skade personen, at fastholde en person i et ægteskab med henvisning til
forestillinger om ærbarhed og/eller familiens generelle status eller udsætte
forurettede for anden negativ social kontrol, at formå andre personer til at
13
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
lægge pres på forurettede til at træffe bestemte livsbeslutninger, som f.eks.
uddannelse eller ægtefællevalg, at isolere en person fra adgangen til f.eks.
sundhedsvæsenet, uddannelse og arbejdsmarkedet, at tvinge en person til at
gennemføre eller afslutte en graviditet, at afpresse en person, at ødelægge
eller true med at ødelægge en persons ejendele eller at udbrede ondsindet
sladder, rygter eller intime oplysninger om forurettede. Specifikt i forhold
til børn kan også nævnes adfærd, der udsætter barnet for konstant devalue-
ring, eller som nedbryder barnets selvværd. Der kan f.eks. være tale om, at
barnet ignoreres og nægtes omsorg, eller at barnet tages som gidsel i kon-
flikter mellem dets forældre. Der kan også være tale om kommentarer om
barnets krop, vægt eller madindtag.
Det bemærkes, at de nævnte eksempler ikke er udtømmende, samt at det i
forhold til flere af de nævnte handlinger afhænger af de foreliggende om-
stændigheder, forurettedes alder og modenhed, hvis det er et barn, og par-
ternes relation i øvrigt, om der er tale om nedværdigende, forulempende el-
ler krænkende adfærd.
Den nedværdigende, forulempende eller krænkende adfærd skal kunne be-
tegnes som grov, for at adfærden er omfattet at den foreslåede bestemmelse.
Det er således ikke enhver nedværdigende, forulempende eller krænkende
adfærd, der kan udgøre psykisk vold i bestemmelsens forstand. Omvendt er
det ikke et krav, at hver enkeltstående handling eller undladelse kan beteg-
nes som grov, hvis der samlet set er tale om grov nedværdigende, forulem-
pende eller krænkende adfærd.
Kravet om, at adfærden skal kunne betegnes som grov, har nær sammen-
hæng med kravet om, at adfærden skal foregå gentagne gange over en peri-
ode, og at den skal være egnet til at styre den forurettede. Der skal således
samlet set være tale om adfærd af en vis varighed, intensitet og dermed grov-
hed.
Adfærden skal være egnet til utilbørligt at styre forurettede. Ordlyden
”styre” sigter til kontrollerende adfærd, som forhindrer forurettede i at ud-
folde sig frit, herunder pga. en frygt for nye krænkelser. Adfærden har såle-
des i almindelighed til formål at give gerningsmanden en magtposition i for-
hold til forurettede eller at styrke eller opretholde magtpositionen. Der kan
f.eks. være tale om dominerende eller kontrollerende adfærd, der kan med-
føre, at forurettede får frataget fornemmelsen af at bestemme over sig selv
og sit eget liv, at forurettedes selvværd nedbrydes, at forurettede isoleres
eller gøres afhængig af gerningsmanden. Adfærden skal således samlet set
14
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
være egnet til at påvirke forurettede til at gøre eller tåle noget, som ikke er
udtryk for forurettedes frie vilje.
Det er en objektiv vurdering, om adfærden er egnet til at styre forurettede.
Det er således ikke afgørende for anvendelsen af bestemmelsen, at foruret-
tede rent faktisk er blevet styret. Kriminaliseringen afhænger endvidere ikke
af, om styringen har påført den forurettede psykiske skader eller lignende.
Den styrende adfærd skal endvidere være ”utilbørlig”, hvilket omfatter sty-
rende adfærd, som ikke er en naturlig del af parternes relation. Styring er
således i visse tilfælde nødvendig og helt naturlig, f.eks. i særlige relationer
mellem voksen og barn (forudsat at der tages fornøden højde for barnets
alder og modenhed) eller i relationen mellem plejekrævende ældre eller han-
dicappede og den person, som plejer eller passer den ældre eller handicap-
pede. Det må dog antages, at grove krænkelser kun sjældent vil kunne op-
fattes som en naturlig del af parters relation. Dette indebærer, at forældres
opdragelse af børn som udgangspunkt ikke er omfattet af bestemmelsen,
men at forældres adfærd over for deres børn kan antage en karakter eller
grovhed, der omfattes af bestemmelsen, herunder f.eks. hvis barnet udsættes
for hyppige og længerevarende stuearrester.
Bestemmelsens sidste led præciserer, at udøvelsen af negativ social kontrol
udgør psykisk vold. Dette kan gøre sig gældende i et ægteskab eller en lig-
nende samlivssituation, der i kraft af sit indhold fastholder en person med
det formål at lægge pres på en person til at træffe eller undlade at træffe
bestemte livsbeslutninger vedrørende f.eks. skilsmisse, ophør af samliv,
bopæl eller uddannelse. Der vil i den forbindelse f.eks. kunne lægges vægt
på, om ægteskabet eller samlivssituationen faciliterer en magtposition for
gerningsmanden i forhold til forurettede, om forurettede gennem ægteskabet
eller samlivssituationen får frataget fornemmelsen af at bestemme over sig
selv og sit eget liv, og om situationen påvirker forurettede til at gøre eller
tåle noget, som ikke er udtryk for forurettedes frie vilje. Det vil være afgø-
rende, at samlivet faktisk og på en utilbørlig måde styrer den anden person
ved f.eks. at fastholde personen i et ægteskab eller en samlivssituation mod
dennes vilje eller ved at formå personen til at træffe eller undlade at træffe
en af de ovenfor nævnte livsbeslutninger.
Hvis gerningsmandens handlinger over for forurettede efter sit indhold har
haft til formål at styre en anden person, men hvor handlingen ikke har været
egnet til det, kan der efter omstændighederne dømmes for forsøg på psykisk
15
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
vold i medfør af kriminallovens § 12. Det vil f.eks. kunne være tilfældet,
hvis handlingsmønstret ikke har haft den fornødne varighed.
Fastsættelsen af foranstaltningen i den enkelte sag vil bero på rettens kon-
krete vurdering af alle sagens relevante omstændigheder. Retten skal således
i forbindelse med fastsættelsen af foranstaltningen bl.a. tage højde for ka-
rakteren og varigheden af den nedværdigende, forulempende og krænkende
behandling, forurettedes forhold og de konsekvenser, som adfærden har haft
for forurettede. Gerningsmandsprincippet i kriminalloven medfører, at der
ved valget og udmålingen af foranstaltninger også skal ske en konkret vur-
dering af det enkelte tilfælde, hvor både hensynet til lovovertrædelsens
grovhed, herunder samfundets interesse i at modvirke handlinger af den på-
gældende art, og gerningsmandens personlige forhold, herunder hvad der
skønnes nødvendigt for at afholde den pågældende fra yderligere lovover-
trædelser, skal indgå.
Det bemærkes, at den foreslåede bestemmelse efter omstændighederne om-
fatter adfærd, der i forvejen er selvstændigt kriminaliseret, herunder f.eks.
vanrøgt efter kriminallovens § 75, ulovlig tvang efter § 91 og trusler efter §
98, stk. 1. Der kan herudover være tale om andre former for kriminalitet,
som begås som led i regimet af psykisk vold, f.eks. vold efter kriminallovens
§ 88, voldtægt efter § 77 eller andre seksualforbrydelser. I de nævnte til-
fælde forudsættes den foreslåede bestemmelse at skulle anvendes i sammen-
stød med andre bestemmelser.
Den foreslåede bestemmelse omfatter i kraft af den almindelige medvirken-
sordning i kriminallovens § 13, også den, der ved tilskyndelse, råd eller dåd
har medvirket til udøvelse af psykisk vold. Som eksempel herpå kan nævnes
personer, som må anses for at have en særlig autoritet i forhold til foruret-
tede og dennes nærmeste, og som medvirker til, at gerningsmanden over for
forurettede udøver negativ social kontrol. Det bemærkes desuden, at den
medvirken, der ligger inden for det kriminaliserede område, forudsætter en
vis forbindelse mellem den konkrete handling og den psykiske vold, idet det
dog ikke kræves, at den pågældende handling har været afgørende for udø-
velsen af den psykiske vold.
Efter bestemmelsen om medvirken i § 13 vil enhver, der i bestemmelsens
forstand deltager i en forbrydelse ved tilskyndelse, råd eller dåd, pådrage sig
samme ansvar for handlingen som gerningsmanden.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
16
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
Til § 2
Til nr. 1
Retsplejelovens § 333 vedrører beskikkelse af en bisidder for forurettede i
kriminalsager. Det fremgår af bestemmelsens stk. 1, at retten i sager, der
vedrører overtrædelse af kriminallovens § 37 (krænkelse af offentlig myn-
dighed), hvis der er tale om vold eller trussel herom, § 74 (blodskam) og §§
77-81 (voldtægt, kønslig udnyttelse, kønsligt forhold til børn, forførelse,
kønsligt forhold til en ung person mod betaling), § 84, stk. 1 (blufærdig-
hedskrænkelse), § 86, stk. 1, jf. § 12 (forsøg på manddrab), § 88 (vold), §
89 (prisgivelse af menneskeliv), § 90, stk. 3 (forvoldelse af fare for smitte
med en livstruende sygdom), § 91 (ulovlig tvang), § 92 (frihedsberøvelse),
§ 93 (menneskehandel) eller § 112 (røveri), beskikker en bisidder for den,
der er forurettet ved lovovertrædelsen efter anmodning fra den forurettede,
medmindre lovovertrædelsen er af mindre alvorlig karakter, eller bisidder-
bistand må anses for åbenbar unødvendig. Hvis den forurettede er under 15
år, har den forurettede krav på beskikkelse af bisidder, hvis sagen vedrører
en overtrædelse af § 74 og §§ 77-81 i kriminalloven.
Det foreslås, at der i retsplejelovens
§ 333, stk. 1,
indsættes en henvisning
til den foreslåede § 88 a, således der på samme måde som for overtrædelser
af § 88 om vold efter begæring fra forurettede kan beskikkes en bisidder i
sager om overtrædelse af den foreslåede § 88 a.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af de pågældende bestemmel-
ser.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af retsplejelovens § 336 b, stk. 1, at i sager, hvor der er afsagt
dom om anbringelse i anstalt, jf. kriminallovens kapitel 31, for en grovere
overtrædelse af kriminalloven, hvor vold, trusler eller anden personfarlig
kriminalitet indgår, eller en seksualforbrydelse, underrettes den forurettede
efter anmodning om tidspunktet for den dømtes første uledsagede udgang
og løsladelse og om eventuel undvigelse, hvis den dømte har været vare-
tægtsfængslet før dom og ikke har været løsladt mellem dommens afsigelse
og fuldbyrdelse. I sådanne tilfælde underrettes den forurettede desuden efter
anmodning, hvis gerningsmanden under afsoning og på institutionens om-
17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
råde med institutionens viden medvirker i optagelserne til et tv- eller ra-
dioprogram produceret til udsendelse i Grønland, hvori den pågældende har
en fremtrædende rolle, eller i et portrætinterview i et grønlandsk dagblad.
Det samme gælder ved medvirken i optagelserne af et sådant tv- eller ra-
dioprogram eller interview uden for institutionens område i tilfælde, hvor
institutionen har meddelt tilladelse til udgang med viden herom. Er den foru-
rettede afgået ved døden, underrettes den forurettedes nære pårørende efter
anmodning. Underretning kan afslås, hvis væsentlige hensyn til gernings-
manden taler for det.
Det foreslås, at der i retsplejelovens
§ 336 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes en
henvisning til den foreslåede § 88 a. Dette indebærer, at der i forhold til en
dom om anbringelse i anstalt for en grovere overtrædelse af kriminalloven,
hvor psykisk vold efter den foreslåede § 88 a indgår, på samme måde som
for vold skal ske underretning af forurettede eller dennes nære pårørende
efter de nærmere regler herom i § 336 b, stk. 1.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den pågældende bestem-
melse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Retsplejelovens § 340 a indeholder regler om politiets foretagelse af video-
afhøring. Det følger af bestemmelsens stk. 1, at politiets afhøring af en per-
son kan optages på video med henblik på anvendelse af optagelsen som be-
vis under hovedforhandlingen efter § 467 a (videoafhøring), hvis personen
er under 13 år, eller personen er under 15 år, og efterforskningen vedrører
en overtrædelse af kriminallovens § 74 (blodskam) eller kapitel 18 (seksu-
alforbrydelser) eller §§ 86, stk. 1 (manddrab) eller 88, 1. pkt. (vold), hvor
personen eller en af dennes nærmeste er forurettet, og den, der er mistænkt,
er en af personens nærmeste. Videoafhøring kan endvidere ske, hvis perso-
nen er under 18 år, og særlige omstændigheder taler for videoafhøring, eller
personen er 18 år eller derover og har en alvorlig psykisk lidelse eller væ-
sentlig funktionsnedsættelse, og særlige omstændigheder taler for videoaf-
høring.
Det foreslås, at der i retsplejelovens
§ 340 a, stk. 1, nr. 2, litra b,
indsættes
en henvisning til den foreslåede § 88 a, således at der på samme måde som
for efterforskningen vedrørende overtrædelse af kriminallovens § 86 stk. 1,
18
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
om manddrab eller kriminallovens § 88, 1. pkt., om vold kan foretages vi-
deoafhøring af personer under 15 år vedrørende efterforskning om overtræ-
delse af den foreslåede § 88 a, hvor personen eller dennes nærmeste er foru-
rettet og den, der er mistænkt, er en af personens nærmeste.
Der er ikke herudover tilsigtet nogen ændring af den pågældende bestem-
melse.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den […]
Loven finder anvendelse på handlinger, der er begået efter lovens ikrafttræ-
den.
19
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
2644446_0020.png
Bilag 1
Gældende formulering
Lovforslaget
§1
I kriminallov for Grønland, jf. lov-
bekendtgørelse […], foretages føl-
gende ændringer:
1.
Efter § 88 indsættes:
»§ 88 a. For psykisk vold dømmes
den, som tilhører eller er nært
knyttet til en andens husstand eller
tidligere har haft en sådan tilknyt-
ning til husstanden, og som gen-
tagne gange over en periode ud-
sætter den anden for groft nedvær-
digende, forulempende eller kræn-
kende adfærd, der er egnet til util-
børligt at styre den anden, herun-
der ved udøvelse af negativ social
kontrol.
§2
I retsplejelov for Grønland, jf. lov-
bekendtgørelse […], foretages føl-
gende ændringer:
§ 333.
I sager om overtrædelse af
1.
I
§ 333 stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§§
kriminallovens § 37 med hensyn til 88 og 89,« til: »§§ 88-89,«.
vold eller trussel herom eller §§ 74
og 77-81, § 84, stk. 1, § 86, stk. 1,
jf. § 12, §§ 88 og 89, § 90, stk. 3, §§
91-93 og 112 beskikker retten efter
anmodning fra den forurettede en
bisidder til at støtte og vejlede den
forurettede, medmindre lovover-
trædelsen er af mindre alvorlig ka-
rakter eller bisidderbistand må an-
ses for åbenbart unødvendig. Er
den forurettede under 15, år har den
forurettede krav på beskikkelse af
bisidder, hvis sagen vedrører en
20
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
2644446_0021.png
overtrædelse af kriminallovens §§
74 og 77-81.
§ 336 b.
I sager, hvor der er afsagt
2.
I
§ 336 b, stk. 1, 1. pkt.,
indsæt-
dom om anbringelse i anstalt, jf. tes efter »vold,«: »psykisk vold,«.
kriminallovens kapitel 31, for en
grovere overtrædelse af kriminal-
loven, hvor vold, trusler eller anden
personfarlig kriminalitet indgår, el-
ler en seksualforbrydelse, underret-
tes den forurettede efter anmodning
om tidspunktet for den dømtes før-
ste uledsagede udgang og løsla-
delse og om eventuel undvigelse,
hvis den dømte har været tilbage-
holdt før dom og ikke har været
løsladt mellem dommens afsigelse
og fuldbyrdelse. I sådanne tilfælde
underrettes den forurettede desuden
efter anmodning, hvis gernings-
manden under afsoning og på insti-
tutionens område med institutio-
nens viden medvirker i optagel-
serne til et tv- eller radioprogram
produceret til udsendelse i Grøn-
land, hvori den pågældende har en
fremtrædende rolle, eller i et po-
rtrætinterview i et grønlandsk dag-
blad. Det samme gælder ved med-
virken i optagelserne af et sådant
tv- eller radioprogram eller inter-
view uden for institutionens om-
råde i tilfælde, hvor institutionen
har meddelt tilladelse til udgang
med viden herom. Er den foruret-
tede afgået ved døden, underrettes
den forurettedes nære pårørende ef-
ter anmodning. Underretning kan
afslås, hvis væsentlige hensyn til
gerningsmanden taler for det.
Stk. 2-3. ---
21
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 14: Orienterende lovudkast til forslag om ændring af kriminallov for Grønland (selvstændig bestemmelse om psykisk vold), fra justitsministeren
2644446_0022.png
§ 340 a.
Politiets afhøring af en
person kan optages på video med
henblik på anvendelse af optagel-
sen som bevis under hovedforhand-
lingen efter § 467 (videoafhøring) i
følgende tilfælde:
1) ---
2) Personen er under 15 år, og ef-
terforskningen vedrører en overtræ-
delse af
a) ---
b) § 86, stk. 1 eller § 88, 1. pkt., i
kriminallov for Grønland, hvor per-
sonen eller en af dennes nærmeste
er forurettet og den, der er
mistænkt, er en af personens nær-
meste.
Stk. 2-4. ---
3.
I
§ 340 a, stk. 1, nr. 2, litra b,
æn-
dres »§ 86, stk. 1, eller § 88, 1.
pkt.,« til: »§ 86, stk. 1, § 88, 1. pkt.,
eller § 88 a«
22