Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 130
Offentligt
2683656_0001.png
Vurdering af
terrortruslen
mod Danmark
Marts 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0002.png
EFTERRETNINGSTJENESTERNES ÅRLIGE
VURDERINGER AF TRUSLERNE MOD DANMARK
Center for Terroranalyses
VURDERING AF TERROR-
TRUSLEN MOD DANMARK
(VTD) fastsætter det nationa-
le terrortrusselsniveau og beskriver terrortruslen mod
Danmark og danske interesser i udlandet. VTD er en af
fire årlige vurderinger af truslerne i og mod Danmark.
De andre er:
VURDERING AF SPIONAGETRUSLEN MOD DANMARK,
der udgives af Politiets Efterretningstjeneste og beskri-
ver fremmede staters efterretningsvirksomhed mod
Danmark, dvs. især spionage, påvirkning og forsøg på
ulovligt at anskaffe teknologi og viden.
UDSYN,
hvor Forsvarets Efterretningstjeneste (FE)
beskriver de ydre vilkår for Danmarks sikkerhed og
danske interesser.
CYBERTRUSLEN MOD DANMARK,
hvori Center for Cyber-
sikkerhed beskriver og fastsætter de nationale trussels-
niveauer for cyberspionage, cyberkriminalitet, cyberakti-
visme, destruktive cyberangreb og cyberterror.
2
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0003.png
Indhold
Forord
Definitioner
Hybridisering
01
Militant islamisme
02
Højreekstremisme
03
Antimyndighedsekstremisme
04
Venstreekstremisme
05
Andre trusler
06
Terrortruslen mod Grønland og Færøerne
07
Modus
04
07
08
10
20
26
32
36
40
42
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0004.png
Forord
Vurdering af terrortruslen mod Danmark (VTD) er Center for Terroranalyses (CTA's)1
samlede vurdering af terrortruslen mod Danmark og danske interesser i udlandet.
I lighed med tidligere udgivelser giver CTA en vurdering
af det mest sandsynlige terrorangreb inden for de re-
spektive fokusområder. Samlet set vurderer CTA, at ter-
rortruslen mod Danmark fortsat er i niveauet
alvorlig.
CTA fastholder herudover vurderingen af det overordne-
de trusselsbillede fra VTD 2022. De væsentligste æn-
dringer i trusselsbilledet beskrives nedenfor.
CTA vurderer, at truslen fra højreekstremister er i niveau-
og sigtet. Han blev efterfølgende tiltalt for hvervning til
en højreekstremistisk gruppe og fremme af en terror-
et
generel.
I Danmark blev en 15-årig i april 2022 anholdt
sammenslutning. Anholdelsen afspejler en tendens i Ve-
sten, hvor stadig flere mindreårige rekrutteres og radika-
liseres i højreekstremistiske virtuelle miljøer, der ofte do-
brud via terrorangreb.
mineres af et ønske om at fremskynde et samfundsned-
CTA vurderer, at truslen fra militante islamister mod Dan-
mark og danske interesser er i niveauet
alvorlig.
Transna-
tionale militant islamistiske grupper har stadig til hensigt
at begå terrorangreb i Vesten trods svækkelse af grup-
CTA vurderer, at truslen fra antimyndighedsekstremister
er i niveauet
begrænset.
Aktuelt findes der ikke et domi-
nerende tema, der kan samle et ofte splittet antimyndig-
hedsekstremistisk miljø i Danmark. Antimyndighedseks-
tremister i Danmark søger dog vedvarende efter nye
dagsordener og narrativer med henblik på at fortsætte
sættelse af nødvendigheden af at anvende vold.
pernes kapacitet til at udgøre en trussel mod Vesten, her-
under Danmark. Samtidig har fx Talibans magtovertagel-
se i Afghanistan i august 2021 samt udviklinger flere ste-
ske grupper. Det er
sandsynligt,
at nogle grupper udnyt-
der i verden givet større manøvrerum til militant islamisti-
ter det manøvrerum til at dirigere eller understøtte forsøg
til at begå terrorangreb i militant islamistisk propaganda,
til handling. Dette afspejles i danske myndigheders rets-
eller forsøg på terrorisme i de seneste år.
modstanden mod myndighederne, herunder med itale-
på angreb mod mål i Vesten. Der opfordres regelmæssigt
og opfordringerne kan også inspirere personer i Danmark
forfølgelse af en række personer i Danmark for terrorisme
CTA vurderer, at terrortruslen fra venstreekstremister i
ske miljø i Danmark er generelt præget af mindre
Danmark er i niveauet
minimal.
Det venstreekstremisti-
voldsparathed, om end den fortsat er til stede. Udviklin-
gen skyldes bl.a. manglen på en samlende sag, der an-
sporer til anvendelse af vold.
Alene i 2022 blev der i Danmark afsagt domme efter
straffelovens kapitel 13 om terrorisme mv. i otte sager,
re dømte personer. Truslen fra militante islamister er
hvoraf halvdelen af sagerne indbefattede grupper af fle-
samtidig blevet mere fragmenteret og påvirkes desuden
af, at radikalisering i højere grad end tidligere foregår
at identificere.
online, hvilket medvirker til at gøre truslen vanskeligere
PET iværksætter løbende operationer med henblik på at
afdække og afværge mulige terrortrusler mod mål i Dan-
mark. Terrorangreb kan finde sted uden forudgående ef-
personerne tidligere har været kendt for at nære ekstre-
mistiske sympatier.
terretningsmæssige indikationer, også selv om gernings-
1)
CTA er et fusionscenter, hvor medarbejdere fra fire danske myndigheder indgår (Politiets
Efterretningstjeneste, Forsvarets Efterretningstjeneste, Udenrigsministeriet og Beredskabsstyrelsen).
4
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0005.png
Hybridisering af terrortruslen
Vurderingen af terrortruslen mod Danmark har sædvan-
bindelse med ekstremisme, og dermed have en potentiel
afsmittende effekt på terrortruslen.
ligvis forholdt sig til terrortruslen i kategorier af enten reli-
giøst, ideologisk eller politisk motiveret ekstremisme. Der
er dog forandringer i trusselsbilledet, der i visse tilfælde
Effekten er bl.a. en stigning i trusler mod folkevalgte og
udfordrer denne faste kategorisering. CTA konstaterer en
stigende tendens i Vesten og i Danmark til sammenblan-
ding af såvel traditionelle ideologiske og religiøse som ik-
myndigheds- og fagpersoner i flere lande, herunder i Dan-
mark. En del af truslerne finder inspiration i ekstremistiske
verdenssyn og virtuelle miljøer, men kan også have ud-
ke-ideologiske narrativer, udtryk og fremgangsmåder hos
teknologiske udviklinger skaber forudsætninger for, at
spring i personer, som ikke i forvejen er associeret med eks-
tremisme. De fleste trusler søges ikke ført ud i livet, men de
kan medvirke til at inspirere eller legitimere, at påvirkelige
personer, herunder personer med psykiske lidelser, hand-
ler voldeligt mod målet for truslen. Denne ord-til-handling
dynamik kan således indirekte medvirke til, at enkeltper-
nutidige ekstremister. Samfundsmæssige strømninger og
ekstremistiske narrativer i højere grad sammensættes af
enkelte individer. CTA vurderer, at individualisering og en
bl.a. medvirker til, at fysiske ekstremistiske grupper, med
fortsat stigende betydning af virtuelle ekstremistiske fora
formel ledelse og fast definerede fjendebilleder, fremstår
mindre attraktive for nye, yngre ekstremister. Det skaber
grobund for, at enkeltpersoner i stedet sammensætter eg-
ne verdens- og fjendebilleder, der er præget af såvel ideo-
logiske som religiøse forestillinger, men som også supple-
res af konspirationsteorier, ekstrem voldsfascination og
helt nære personlige forhold som fx psykiske lidelser.
soner udpeges som mål for angreb. Et sådant angreb kan
afhængigt af omstændighederne have karakter af terror.
Truslernes omfang og karakter kan resultere i en såkaldt
chilling effect,
hvor enkeltpersoner fravælger at tage del
i den demokratiske debat eller bestride et offentligt
hverv af frygt for trusler, intimidering eller chikane rettet
mod dem selv eller deres familie. Samlet set kan det po-
tentielt udfordre og medvirke til at erodere centrale for-
udsætninger for demokratiet.
CTA betegner denne tendens som
hybridisering,
hvilket
af CTA defineres som en proces, hvorigennem sammen-
jøer fører til dannelse af nye ekstremistiske narrativer
pler på, at hybridisering også finder sted i Danmark.
blandinger af forskellige ideologier, verdenssyn eller mil-
hos enkeltpersoner, grupper eller miljøer. CTA ser eksem-
Krigen i Ukraine
CTA vurderer, at krigen i Ukraine på nuværende tids-
punkt ikke har direkte indflydelse på terrortruslen i Dan-
mark, men krigen udgør aktuelt en destabiliserende fak-
billedet i Europa via fx økonomisk recession, energi- og
forsyningsproblematikker, misinformation samt frem-
medkrigerproblematikker. På sigt kan terrortruslen i
tor, der har potentiale til at påvirke udviklingen i trussels-
Udfordring af forudsætninger for demokratiet
Uhindret deltagelse i den politiske debat anses som en
Denne forudsætning udfordres aktuelt, da flere lande i
af forudsætningerne for det repræsentative demokrati.
Vesten oplever polarisering i samfundet og i det politiske
system. Udviklingen er blandt andet karakteriseret ved
øget normalisering af konspirationsteorier, der flettes
og påstande om illegitime magteliters politiske domi-
Europa, herunder i Danmark, bl.a. blive påvirket via eks-
tremistiske aktørers erhvervelse af våben, der i dag fin-
me mål i Europa.
der anvendelse i krigen i Ukraine, med henblik på at ram-
sammen med og påvirker etablerede politiske narrativer
nans. Denne udvikling kan i sammenhæng med øget hy-
bridisering af trusselsbilledet have potentiale til at påvir-
ke, mobilisere og radikalisere ikke blot eksisterende eks-
tremister, men også aktører, der ikke tidligere er sat i for-
Vurderingen er baseret på efterretninger, der er blevet
behandlet før den 1. marts 2023.
God læselyst.
Chef for CTA
Michael Hamann
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0006.png
FOTO: NYNNE SCHRODER · UNSPLASH
6
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0007.png
Definitioner
TERRORTRUSSELSNIVEAU
CTA anvender følgende trusselsniveauer (fremhævet med
BRUN
i teksten):
Meget alvorlig ·
Der er en specifik trussel. Der er kapacitet, hensigt,
planlægning og mulig iværksættelse.
Alvorlig ·
Der er en erkendt trussel. Der er kapacitet, hensigt og planlægning.
Generel ·
Der er kapacitet og/eller hensigt og mulig planlægning.
Begrænset ·
Der er en potentiel trussel. Der er begrænset kapacitet
og/eller hensigt.
Minimal ·
Der er ingen indikationer på en trussel. Enten hensigt, kapacitet eller
begge dele er ikke erkendt.
SANDSYNLIGHEDSGRADER
CTA anvender følgende sandsynlighedsgrader (fremhævet med
BLÅ
i teksten):
Meget sandsynligt
Sandsynligt
Muligt
Mindre sandsynligt
Usandsynligt
>= 85%
60-85%
40-60%
15-40%
<= 15%
BEGREB
Terrorisme
Vesten
Udrejst
Kapacitet
Intention
Ekstremisme
Radikalisering
Soloterrorist
Inspireret angreb
Understøttet angreb
Dirigeret angreb
DEFINITION
CTA definerer terrorisme i overensstemmelse med straffelovens § 114.
Nordamerika, Australien, New Zealand og Europa, eksklusiv Rusland, Hviderusland, Tyrkiet og
Kaukasus.
En privatperson, der er rejst til en konfliktzone med henblik på at støtte en af de stridende
parter uden nødvendigvis at deltage i kamphandlinger.
Udtryk for en overensstemmelse mellem en persons tilgængelige midler og evnen
(uddannelse, færdigheder, logistik osv.) til at anvende disse til et terrorangreb.
Viljen til at bringe en given kapacitet i spil over for et givent mål eller en given målgruppe.
Vilje til at anvende vold eller andre ulovlige handlinger for at ændre eksisterende samfundsforhold.
En dynamisk proces, hvor en person i stigende grad accepterer anvendelse af vold til at opnå politi-
ske, religiøse eller ideologiske mål.
En person, der begår terrorangreb på egen hånd, mens planlægning, træning mv.
kan involvere andre personer.
Gerningspersonen er inspireret af militant islamisme eller politisk ekstremisme og planlægger
angreb på egen hånd.
Gerningspersonen er i direkte kontakt med én eller flere personer, der vejleder eller på anden
vis understøtter angrebsplaner.
Et angreb sanktioneres af og/eller planlægges med mandat fra en terrorgruppes ledelse.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
7
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0008.png
Hybridisering
Hybridisering defineres af CTA som en proces, hvorigen-
nem sammenblandinger af forskellige ideologier, ver-
denssyn eller miljøer fører til nye ekstremistiske narrati-
ver og handlemåder hos enkeltpersoner, grupper eller
res som noget nyt i denne VTD.
miljøer. Tendensen, som fortsat er i udvikling, introduce-
forestillinger, men som suppleres med fx fjendebilleder,
konspirationsteorier og fremgangsmåder, der ikke nød-
vendigvis flugter dermed.
Hybridisering kan finde sted blandt såvel enkeltpersoner
som grupper. Processen kan antage mange former og
spænde fra tæt sammenkobling af ideologi, religion og
De vestlige samfund har over en længere årrække gen-
nemgået ændringer, der har styrket forudsætningerne
for hybridisering. Store traditionelle fællesskaber spiller
verdenssyn over gensidige samarbejdsrelationer til ensi-
dig inspiration. CTA vurderer, at hybridisering på nuvæ-
rende tidspunkt især tager udgangspunkt i den sidst-
nævnte kategori, hvor voldsfascination, æstetik, meto-
en mindre fremtrædende rolle, og der er i samfundet en
stigende accept af og fokus på individuelle behov, hvilket
har gjort det mere legitimt at gå egne veje. Samtidig har
den teknologiske udvikling og internettet gjort det nem-
der, propagandaudtryk og angrebsmodus inspirerer på
tværs af ekstremismeformer og miljøer. Eksempelvis har
højreekstremister i flere tilfælde ladet sig inspirere af og
anvendt militante islamisters æstetik og angrebsmodus.
Dernæst kan en person eller en gruppe indgå i praktisk
mere og hurtigere at finde inspiration til at sammensæt-
debilleder. Desuden kan de ekstremistiske miljøer inspi-
reres af hinanden på tværs af ideologi, religion og ver-
denssyn, idet mange ekstremister oplever en fælles
te samt videreformidle egendefinerede verdens- og fjen-
samarbejde med andre ekstremister om emner, fjende-
fremmedgørelse fra herskende normer og det politiske
billeder eller metoder, de ser ens på, uden dog at tilegne
sig hinandens verdenssyn. CTA vurderer, at denne form
for samarbejde primært finder sted i tilfælde, hvor eks-
delige overlap. Det er således
sandsynligt,
at fx højre-
de med antimyndighedsekstremister. Derimod er det
system. Som eksempel kan nævnes visse højreekstremi-
og demokrati. Disse forhold er med til at skabe grobund
tiver præges af dominerende ideologiske og religiøse
sters og militante islamisters ensartede syn på kønsroller
for flere nye løst sammensatte fællesskaber, hvis narra-
tremister har verdenssyn og fjendebilleder, der har bety-
ekstremistiske grupper eller individer indgår samarbej-
8
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0009.png
PROBLEMATIKKER I RELATION TIL
PSYKISKE LIDELSER
I de senere år har trusselsbilledet været domineret af
simple terrorangreb planlagt og gennemført af solo-
terrorister. Flere af angrebene har været udført af
personer med psykiske lidelser. Dette har været med
til at aktualisere problematikken om psykiske lidelser i
indsatsen mod terror blandt radikaliserede personer
på tværs af ideologier og narrativer.
En persons mentale tilstand og eventuelle psykiske li-
delser kan have stor betydning for dennes adfærd og
motivation til at handle. For nogle radikaliserede per-
soner er en psykisk lidelse tæt forbundet med deres
ekstremistiske tankesæt, mens den for andre kan være
en begrænsende faktor for radikalisering eller slet ikke
relateret hertil. En psykisk lidelse er ikke nødvendigvis
udslagsgivende for en persons evne og vilje til at begå
terror, men er én af flere faktorer, der kan være med til
at indlede eller intensivere et radikaliseringsforløb. Det
er i nogle tilfælde en skærpende omstændighed for
truslen, at psykiske lidelser kan forekomme i samspil
med andre risikofaktorer såsom social isolation, margi-
nalisering eller væsentlige livsændringer.
Tilstedeværelsen af psykiske lidelser hos en ger-
ningsperson kan gøre det vanskeligt for myndighe-
derne at vurdere, hvorvidt personens voldelige hand-
linger udgør terror.
Visse psykisk uligevægtige eller meget sårbare og på-
virkelige personer kan opfatte andre personers truen-
de eller fjendtlige indlæg på fx sociale medier som en
opfordring til eller legitimering af en konkret voldelig
handling. Disse personer vil desuden kunne opfatte
en voldelig handling rettet mod fx en offentlig person
som en måde at opnå status på og blive anerkendt i
et større fællesskab.
Et eksempel, hvor en gerningsperson med psykisk
lidelse anvender fremgangsmåder, som kendes fra
terrorangreb, uden at handlingerne nødvendigvis er
udtryk for et politisk, ideologisk og/eller religiøst mo-
tiv, var angrebet i Kongsberg i Norge den 13. oktober
2021. Her angreb en gerningsperson tilfældigt forbi-
passerende med kniv med fem dødsfald til følge.
mindre sandsynligt,
at højreekstremister indgår samar-
bejde med venstreekstremister.
CTA vurderer, at grupper og individer, der har en fast for-
ankret ideologisk identitet, er mindre tilbøjelige til at
ideologier. Det er således sjældent, at personer eller
sammenblande deres ideologi med andre ekstremistiske
grupper blander eller støtter flere forskellige ideologier
en anden inden for kort tid.
samtidig, eller foretager et tydeligt skift fra én ideologi til
Tendensen til hybridisering øger ikke automatisk terror-
truslen. CTA vurderer dog, at hybridiseringstendenser
overordnet set kan medføre et stigende antal af møde-
steder og kontaktflader for ekstremister, særligt online,
og dermed øge mulig inspiration på tværs af ekstremisti-
ekstremistiske fællesskaber tilgængelig for flere indivi-
der, og risikoen for, at en voldsparat og voldsfascineret
person begynder at følge en ekstremistisk dagsorden,
ske miljøer. Med en større kontaktflade bliver deltagelse i
stiger. Tiltagende hybridisering medfører desuden øget
rativ med potentiale for voldsanvendelse.
risiko for, at der på kort tid opstår en ny variant af et nar-
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
9
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0010.png
01
DEFINITION
Militant islamisme er en
fortolkning af islamistisk
ideologi, der legitimerer
anvendelse af vold for at
opnå politiske, religiøse
eller ideologiske mål.
FOTO: SHAFIULLAH KAKAR/AP/RITZAU SCANPIX
Militant
islamisme
10
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0011.png
CTA vurderer, at terrortruslen mod Danmark fra mi-
litante islamister er i niveauet
alvorlig.
Trusselsbil-
ledet er fortsat præget af tilstedeværelsen af mili-
tant islamistiske sympatisører i Danmark, som kan
have intention om at begå terrorhandlinger i Dan-
mark, og som finder inspiration hos transnationale
militant islamistiske grupper som Islamisk Stat og
al-Qaida. Personerne kan bl.a. blive inspireret af
opfordringer til angreb i militant islamistisk propa-
ganda eller via transnationale kontakter fx via on-
line-platforme. Online-platformene giver også rum
til en ny generation af unge personer med sympati
for militant islamisme, for hvem de virtuelle rum er
naturlige mødesteder og fællesskaber på tværs af
sproglige og geografiske skel. I forlængelse heraf
vurderer CTA, at radikalisering og rekruttering i sti-
gende grad foregår virtuelt. I december 2022 blev
der afsagt dom i den seneste sag i Danmark om
forsøg på terror. Her blev en person kendt skyldig
og idømt 16 års fængsel. Den dømte blev anholdt i
februar 2021, og der verserer i Danmark aktuelt ik-
ke nyere sager om forsøg på angrebsplanlægning.
Det mest sandsynlige militant islamistiske terroran-
greb i Danmark er et angreb, der udføres af en so-
loterrorist eller en mindre gruppe med lettilgænge-
lige midler, skydevåben eller hjemmelavede bom-
ber. Militante islamisters måludpegning følger ikke
et ensartet og forudsigeligt forløb, men kan ændre
sig i løbet af planlægningsfasen. Derudover afvær-
ges terrorangreb ofte inden det endelige mål for
angrebet er fastlagt. Måludpegningen kan desuden
påvirkes af bl.a. opfordringer i ekstremistisk propa-
ganda og aktuelle dagsordener, copycat-effekt,
personlige netværk og præferencer samt angrebs-
planlæggerens kapacitet. CTA vurderer, at de mest
sandsynlige mål for et militant islamistisk terroran-
greb i Danmark, i ikke prioriteret rækkefølge, er
symbolmål, herunder jødiske mål, LGBT+-mål eller
myndighedsmål, samt ubeskyttede civile mål, så-
som et offentligt befærdet sted. Der har det sene-
ste år været et skærpet negativt fokus på LGBT+-
miljøet fra militante islamister i bl.a. Vesten. Angre-
bet i Oslo den 25. juni 2022, som bl.a. var rettet mod
LGBT+-lokaliteter, understreger tendensen.
11
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0012.png
TRUSLEN FRA ISLAMISK STAT OG AL-QAIDA
MOD VESTEN
FE vurderer i
Udsyn 2022,
at Islamisk Stat,
al-Qaida og deres tilknyttede undergrupper sta-
dig har en strategisk ambition om at udføre an-
greb i Vesten. Ifølge FE er det dog
mindre sand-
synligt,
at terrorgrupperne i de nærmeste år har
kapacitet til at planlægge og gennemføre store
koordinerede terrorangreb i Vesten som eksem-
pelvis Islamisk Stats angreb i Paris i november
2015. Det skyldes bl.a., at dele af Islamisk Stats
netværk i og omkring Europa sandsynligvis er
blevet svækket på kort sigt som følge af kontra-
terroroperationer og anholdelser de seneste år.
Islamisk Stat og al-Qaida vil fortsætte med at
opfordre sympatisører, også i Vesten, til at udfø-
re angreb på egen hånd. Udsyn kan findes på
www.fe-ddis.dk.
1.1 Udviklingen i Vesten
Det er fortsat
mindre sandsynligt,
at militant islamistiske
grupper har kapacitet til at gennemføre større koordine-
rede terrorangreb i Vesten. Både Islamisk Stat og al-Qai-
da har dog fortsat en stærk intention om at gennemføre
angreb i Vesten. Samtidig har fx Talibans magtovertagel-
se i Afghanistan i august 2021 samt udviklinger flere ste-
der i verden givet større manøvrerum til militant islami-
nytter det manøvrerum til at dirigere eller understøtte
stiske grupper. Det er
sandsynligt,
at nogle grupper ud-
forsøg på angreb mod mål i Vesten. Antallet af gennem-
førte og afværgede angreb i Vesten i 2021 og 2022 lig-
misters vedvarende ønske om at ramme mål i Vesten,
herunder i Danmark.2 Det er fortsat den dominerende
og gennemføres af enkeltpersoner på egen hånd og
med simple midler eller skydevåben.
ger på samme niveau, hvilket understreger militante isla-
TERRORTRUSLEN FRA
SHIAMUSLIMSKE EKSTREMISTER
Historisk set har militant islamistiske shiamuslimske
grupper eller enkeltpersoner kun udført få angreb i
Vesten, typisk som led i nationale konflikter eller
som reaktion på opfattede krænkelser af islam. De
shiamuslimske militant islamistiske miljøer i Dan-
mark er langt mindre end de sunnimuslimske. Det er
mindre sandsynligt,
at disse miljøer påvirker det mi-
litant islamistiske trusselsbillede i Danmark i det
kommende år.
tendens, at militant islamistiske terrorangreb planlægges
2)
Det skal bemærkes, at opgørelser over antallet af afværgede og gennemførte terrorangreb
i Vesten kan variere afhængigt af opgørelsesmetode og tilgængelige oplysninger.
12
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0013.png
1.2 Miljøer
Militante islamister i Danmark bevæger sig ind og ud af
der en relativt høj grad af anonymitet, hvor militant isla-
mistiske budskaber og propaganda er nemme at tilgå,
diskutere og sprede. De virtuelle netværk går på tværs af
alder, etnicitet og nationalitet, og netværkene anvendes
grebsmanualer, der kan tjene til gensidig inspiration og
til udveksling af informationer om våben, bombe- og an-
kapacitetsopbygning. CTA vurderer på den baggrund, at
fysiske miljøer og virtuelle netværk, hvor sympati for mi-
litant islamisme er udbredt, og hvor der er opbakning til
militant islamistiske grupper i udlandet. I såvel de fysiske
miljøer som i de virtuelle netværk findes der både mænd
og kvinder, om end der er en klar overvægt af mænd.
De fysiske militant islamistiske miljøer eksisterer hoved-
sageligt i og omkring de større danske byer. Der er typisk
tale om kønsopdelte, multietniske sunnimuslimske miljø-
er bestående af mindre grupper af personer i 20’erne og
rakter samt deling af ekstremistisk propagandamateria-
le. Miljøerne kan fungere som ”ekkokamre”, hvor delta-
gerne uimodsagt kan opbygge, bekræfte og forstærke
30’erne. Her pågår der aktiviteter af social og religiøs ka-
radikalisering og rekruttering i stigende grad foregår vir-
tuelt, og at denne tendens vil fortsætte det kommende år.
CTA vurderer, at unge i Vesten i særlig grad er i risiko for
at blive eksponeret for militant islamistisk materiale on-
line grundet tilgængeligheden af materialet på både
gængse og nicheprægede sociale medier, spilplatforme
og kommunikationsplatforme, som unge er fortrolige
med. Virtuelle netværk udvisker de geografiske og al-
hinanden i et militant islamistisk verdenssyn. Der hersker
en betydelig grad af sikkerhedsbevidsthed i både de fy-
siske miljøer og i de virtuelle netværk.
dersmæssige barrierer, der kan være til stede i fysiske
yngre radikaliserede personer.
miljøer, hvormed der i Vesten ses eksempler på stadigt
CTA vurderer, at de fysiske miljøer fortsat fungerer som
virtuelle netværk i stigende grad udøver en lignende
samlingssteder for militante islamister samtidig med, at
funktion. Visse virtuelle kommunikationsplatforme tilla-
CTA vurderer, at der findes relationer mellem personer
fra det kriminelle miljø og militant islamistiske miljøer.
Sådanne relationer skyldes i de fleste tilfælde en fælles
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
13
FOTO: ADOBE STOCK
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0014.png
FÆNGSELSPROBLEMATIKKER
Den daværende justitsminister nedsatte i december
2020 en tværministeriel indsatsgruppe (Bjelkegrup-
pen), som skal komme med anbefalinger til at styrke
indsatsen over for terrordømte og andre radikalisere-
de personer, både under afsoning og i forbindelse
med løsladelse. Den første af to rapporter udarbejdet
af Bjelkegruppen kan læses på Justitsministeriets
hjemmeside. Heri fremgår bl.a. følgende forhold med
relevans for trusselsbilledet på fængselsområdet.
Udviklingen på området er præget af en årrække med
et historisk højt antal sigtelser og domme i terror-
sager både i Danmark og i flere andre europæiske
lande. I de kommende år løslades der et stort antal
terrordømte i Danmark og i andre europæiske lande,
som efter løsladelse vil være i stand til at rejse til
Danmark. Der kan udgå en terrortrussel fra terror-
dømte og andre radikaliserede indsatte i danske
fængsler og arresthuse både under afsoning, kort tid
efter løsladelse og på længere sigt. Truslen kan om-
handle planlægning af terrorangreb, radikalisering af
andre personer og på længere sigt propagandavirk-
somhed, logistisk støtte, terrorfinansiering og anden
terrorrelateret virksomhed.
CTA vurderer, at såvel de terrordømte som andre radi-
kaliserede indsattes profiler er blevet mere komplek-
se og diverse, hvorfor myndighederne i de kommen-
de år vil skulle imødegå trusler fra forskellige og nye
typer af terrordømte og radikaliserede løsladte. Dette
gør sig bl.a. gældende i relation til personernes kapa-
citet, netværk, ideologiske tilknytning, psykologiske
profiler samt den alders- og kønsmæssige fordeling.
1.3 Betydningen af opfattede
krænkelser af islam for terrortruslen
CTA vurderer fortsat, at militant islamistisk opmærksom-
hed på sager om opfattede krænkelser af islam i Dan-
mark eller i andre lande i Vesten kan få betydning for ter-
rortruslen rettet mod enkeltpersoner og lokaliteter i Dan-
mark, mod Danmark generelt og mod danske interesser i
og 2008, hvor avisen Jyllands-Posten i 2005 bragte en
udlandet. De såkaldte tegningesager i henholdsvis 2005
række satiretegninger, og hvor flere danske medier gen-
optrykte de samme tegninger i 2008, er fortsat referen-
cepunkt for militante islamister. Ved danske domstole er
ende militante islamister, hvor der på forskellig vis har
der i årene 2019-2021 afgjort tre terrorsager mod herbo-
været fokus på krænkelsessager fra Danmark. Der har i
ganda og på onlinefora til både historiske og nyere
2022 været flere referencer i militant islamistisk propa-
krænkelsessager i Vesten, herunder også til danske
at udføre angreb.
krænkelsessager, hvilket stadig kan inspirere personer til
CTA vurderer, at betydningen for terrortruslen i høj grad af-
hænger af den eksponering, de konkrete krænkelsessager
opnår i både nationale og internationale redaktionelle me-
Nogle sager får aldrig opmærksomhed i de militant islami-
stiske miljøer i Danmark og i udlandet, mens andre sager
opnår en betydelig negativ opmærksomhed, herunder
dier, på sociale medier og i militant islamistisk propaganda.
med planlægning og gennemførelse af militant islamisti-
ske terrorangreb rettet mod mål i Vesten. Det så man se-
nest i forbindelse med flere koranafbrændinger i bl.a. Sve-
fortid eller familiære bånd og kan øge militante islami-
ben og sprængstoffer i Danmark.
sters kapacitet til at udføre terrorangreb med skydevå-
rige og Danmark i begyndelsen af 2023, som medførte be-
tydelig negativ opmærksomhed fra blandt andre militante
islamister, herunder i form af målrettet propagandafokus
kan blive referencepunkt for militante islamister i lighed
og et større antal trusler. CTA vurderer, at de seneste sager
med fx tegningesagerne, og dermed få betydning for trus-
Herudover vurderer CTA, at det skærper truslen, hvis per-
soner med sympati for militant islamisme færdes i krimi-
nelle miljøer med en høj grad af voldsparathed og ad-
gang til våben. CTA vurderer dog, at personer i de organi-
serede kriminelle miljøer i Danmark først og fremmest er
er derfor en generel modvilje mod at pådrage sig det
veret i terrorrelaterede aktiviteter.
motiveret af at tjene penge og opnå personlig status. Der
myndighedsfokus, som det afstedkommer at være invol-
len rettet mod enkeltpersoner eller mod Danmark generelt.
Angrebet på forfatteren Salman Rushdie i august 2022 i
USA havde bl.a. baggrund i en sag om opfattede kræn-
kelser af islam tilbage fra 1989. Angrebet understreger,
så vil kunne finde sted med en betydelig forsinkelse.
at eventuelle reaktioner relateret til krænkelsessager og-
14
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0015.png
PROPAGANDA
Der bliver fortsat udgivet propaganda-
materiale, selvom Islamisk Stat og
al-Qaida ikke har kapacitet til at udgive
propaganda målrettet et internationalt
publikum på samme niveau og med
samme frekvens som tidligere. Militante
islamister cirkulerer stadig propaganda
både af nyere og ældre dato via inter-
nettet, hvilket medvirker til at inspirere
og radikalisere personer i Vesten og i
Danmark. Der er både tale om officiel
propaganda, der produceres og distribu-
eres af gruppernes mediebureauer, og
særligt for Islamisk Stat også materiale
udarbejdet af sympatisører.
TRUSLEN FRA TILREJSENDE
Radikaliserede enkeltpersoner og mindre
grupper af personer bosat i andre lande, i
første række Danmarks nabolande, kan
også udgøre en terrortrussel mod Dan-
mark. Antallet af sager, hvor personer bo-
sat i udlandet rejser til Danmark med hen-
blik på at gennemføre et terrorangreb, har
historisk været højere i Danmark end i an-
dre europæiske lande. CTA vurderer, at det
primært skyldes de danske tegningesager
og tilstedeværelsen af mål i Danmark, som
har haft en central rolle i sagen.
Truslen fra militante islamister bosat i andre
vestlige lande kan udgå fra personer med
en tilknytning til Danmark, men det kan og-
så være personer bosat i udlandet uden no-
gen form for tilknytning til Danmark.
1.4 Udlændingeområdet
Der kan udgå en terrortrussel fra radikaliserede asylan-
søgere, afviste asylansøgere, anerkendte flygtninge
samt migranter, der opholder sig i Danmark, og som på-
begynder eller fortsætter en radikaliseringsproces efter
ankomsten til Europa. Der kan desuden være tale om en-
keltpersoner eller mindre grupper, der er tilrejst med det
forsæt at begå terrorangreb i Europa enten inspireret el-
ler dirigeret af en militant islamistisk gruppe. Udnyttelse
af flygtninge- og migrantruter har tidligere indgået som
et centralt element i angrebsplanlægning fra Islamisk
gælder også udlændinge på tålt ophold i Danmark, per-
soner udvist på grund af fare for statens sikkerhed m.fl.
Der er en koncentration af tidligere terrordømte og andre
med dom, på Udrejsecenter Kærshovedgård.
muligt radikaliserede løsladte, som er udvist i forbindelse
Det er
sandsynligt,
at nogle udviste terrordømte og per-
soner med sympati for militant islamisme vil søge at
etablere nye netværk eller styrke eksisterende netværk
med ligesindede under ophold på Udrejsecenter Kærs-
hovedgård. Kontakten er ikke nødvendigvis drevet af en
Stat mod mål i Europa, og det er
muligt,
at militante isla-
mister fortsat har intention om at udnytte aktuelle ruter.
Det er
muligt,
at enkelte udviste udlændinge med sym-
pati for militant islamisme, og hvis udsendelse fra Dan-
mark ikke kan effektueres, udgør en terrortrussel. Dette
interesse for militant islamisme og kan eksempelvis væ-
livssituationer. CTA vurderer, at personer på udrejsecen-
og påvirkning fra militant islamistiske dagsordener.
re motiveret af en fælles fortid og/eller sammenlignelige
tret kan være særligt modtagelige over for radikalisering
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
15
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0016.png
Syrien
Irak
1.5 Udrejste og tilbagevendte fra Syrien/Irak
CTA vurderer, at der siden sommeren 2012 er udrejst et
større antal personer fra Danmark til konfliktområdet i
er udrejst personer fra Danmark til konfliktområdet.
Syrien/Irak.
3
CTA er ikke bekendt med, at der siden 2016
ste fra Danmark. CTA vurderer endvidere, at flere af de
sig i blandt andet Tyrkiet.
udrejste, som har forladt konfliktzonen, aktuelt opholder
Ca. en tredjedel af de udrejste er omkommet i konflikten
ge til Danmark eller andre lande uden for konfliktzonen.
Generelt vurderer CTA, at det vil være vanskeligt for de
personer, der er eller har været udrejst fra Danmark til
at vende tilbage til Danmark på kort sigt uden bistand
fra danske eller andre landes myndigheder.
Syrien/Irak, og som aktuelt befinder sig i konfliktzonen,
og ca. halvdelen er på nuværende tidspunkt vendt tilba-
Alle voksne, der er returneret til Danmark siden 2016, er
i forbindelse med deres ophold i konfliktzonen. Senest
dømt eller under retsforfølgelse for forbrydelser begået
blev en tilbagevendt kvinde ved endelig dom i november
e og § 114 j og idømt fire års ubetinget fængsel. Herud-
over er der i februar 2023 faldet dom i endnu en sag
Flere af de udrejste fra Danmark tog børn med til kon-
2022 fundet skyldig i overtrædelse af straffelovens § 114
fliktzonen, og nogle har fået børn under deres ophold i
konfliktzonen. Ifølge tilgængelige oplysninger opholder
der sig ca. 35 børn af udrejste i konfliktzonen eller i om-
kringliggende lande, som har en forælder, der havde
vedrørende en tilbagevendt kvinde. Denne dom er anket.
Ifølge tilgængelige oplysninger befinder der sig aktuelt
fliktzonen eller omkringliggende lande, herunder også
dansk statsborgerskab ved barnets fødsel. Der er herud-
over oplysninger om, at ca. 10 børn af personer, som har
haft opholdstilladelse i Danmark, også opholder sig i el-
ler omkring konfliktzonen. Af de samlede ca. 45 børn af
i det nordøstlige Syrien med deres mødre, som ikke er
danske statsborgere.
fortsat ca. en femtedel af de udrejste fra Danmark i kon-
børn af udrejste. CTA vurderer, at særligt Idlib-provinsen i
Syrien fortsat huser flere udrejste, herunder også udrej-
personer udrejst fra Danmark opholder ca. 10 sig i lejrene
16
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0017.png
generelt lave alder, herunder at hovedparten af børnene
aktuelt er under seks år gamle. Ingen større børn ophol-
der sig ifølge PET’s oplysninger i al-Hawl eller Roj-lejren.
Det er CTA’s generelle vurdering, at større børn, der rejser
ind i Danmark fra konfliktzonen eller fra lejre, kan udgøre
en terrortrussel på grund af indoktrinering eller anden
påvirkning. Det er i den forbindelse CTA’s vurdering, at ri-
sikoen for indoktrinering forøges, jo længere tid børn op-
østlige Syrien. Terrortruslen fra de udrejstes børn beror
holder sig i et radikaliseret miljø, som fx lejrene i det nord-
på en konkret og individuel vurdering af det enkelte barn.
Truslen fra udrejste fra Danmark, herunder fra de ud-
rejstes børn, der returnerer til Danmark, vil bl.a. kunne
påvirkes af, hvorledes de modtages af de hjemlige myn-
faglig støtte.
digheder, herunder om de tilbydes forebyggende social-
Forholdene i lejrene i det nordøstlige Syrien er forværret i
de seneste år, ikke mindst i forhold til øget kriminalitet og
vold. I al-Hawl-lejren er der eksempelvis ifølge FN begået
42 drab alene i perioden fra januar til november 2022.
Enkelte af de personer, der er eller har været udrejst fra
Danmark til konfliktzonen i Syrien/Irak, kan udgøre en
landet. Det er ligeledes
muligt,
at personer udrejst fra
trussel mod Danmark eller mod danske interesser i ud-
andre lande end Danmark, herunder fra andre europæi-
interesser i udlandet.
I 2022 er det lykkedes et antal kvinder at flygte fra
al-Hawl-lejren, nogle af dem ledsaget af børn, dog ikke
også fremover vil kunne lykkes kvinder med eller uden
ligt,
at det vil lykkes kvinder at flygte fra Roj-lejren, da
sikkerheden her er højere. Desuden rapporteres om
kvinder med tilknytning til Danmark. CTA vurderer, at det
børn at flygte fra al-Hawl-lejren. Det er
mindre sandsyn-
ske lande, vil udgøre en trussel mod Danmark og danske
flugtforsøg fra de kurdisk-kontrollerede fængsler i det
satte i forbindelse med et større angreb udført af Isla-
Hvorvidt en person, som udrejser med det formål at støtte
en militant islamistisk dagsorden, udgør en terrortrussel
mod Danmark eller danske interesser, beror på en konkret
vurdering af den enkeltes eventuelle hensigt om og kapa-
citet til at angribe danske mål. Herunder tilknytning til mi-
bentræning og deltagelse i kamphandlinger. Ifølge CTA’s
Vesten, der involverede gerningspersoner tilbagevendt
fra konfliktzonen i Syrien/Irak, sted i 2016 i Belgien.
litant islamistiske grupper samt personens eventuelle vå-
oplysninger fandt det senest gennemførte terrorangreb i
nordøstlige Syrien. I januar 2022 undslap et antal ind-
misk Stat på Ghuwayran-fængslet i Syrien. Det er
sand-
synligt,
at der det kommende år vil være tilfangetagne
mænd med tilknytning til militant islamistiske grupper,
rien. CTA vurderer dog, at det også fremover vil være
vanskeligere at flygte fra fængsler end fra lejre.
som forsøger at flygte fra fængsler i det nordøstlige Sy-
3)
Baseret på tilgængelige oplysninger vurderer CTA,
som tidligere, at minimum 161 personer er udrejst til
konfliktzonen i Syrien/Irak siden 2012. CTA bemærker,
at informationsindhentning i konfliktområder generelt
er udfordrende.
Det er
usandsynligt,
at der aktuelt udgår en terrortrussel
Det hænger først og fremmest sammen med børnenes
fra børn af personer udrejst fra Danmark til konfliktzonen.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
17
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0018.png
FOTO: ALEKSI-RAISA · UNSPLASH
1.6 Terrorfinansiering
CTA vurderer, at terrorfinansiering fra personer i Dan-
ligere. CTA vurderer, at Islamisk Stat i stigende grad vil for-
søge at udnytte kryptovaluta til at tiltrække donationer.
Herudover forsøger terrorgrupper til stadighed at finde
nye finansieringsmuligheder, herunder via organiseret
narkokriminalitet i udlandet.
mark primært tilgår militant islamistiske grupper i Syrien,
Irak, Somalia og Tyrkiet samt i mindre grad Afghanistan,
Libanon og Palæstina. Terrorfinansiering er med til at op-
retholde terrorgrupper og fremme deres virke. Tilførsel af
finansielle ressourcer forbedrer terrorgruppers mulighed
for at udføre operationer samt rekruttere og fastholde
medlemmer.
I Danmark er der de seneste år faldet dom i flere sager,
hvor personer er blevet dømt efter straffelovens bestem-
Islamisk Stat besidder formodentlig stadig væsentlige
melser om finansiel støtte til terrorisme. Fælles for sager-
ne er, at terrorfinansieringen foregik ved at overføre mid-
ler for at understøtte specifikke enkeltpersoner og mindre
for bl.a. terrorfinansiering ved at have overført adskillige
beløb til to danske udrejste, der havde tilsluttet sig Isla-
misk Stat i Syrien/Irak i perioden fra 2013 til 2017.
økonomiske reserver, men gruppens indtægter og udgif-
ter er reduceret markant efter tabet af territorium i Syrien
og Irak. Det er derfor
sandsynligt,
at ekstern finansiering,
herunder til enkeltpersoners underhold i konfliktzoner, vil
personnetværk. I november 2022 blev fire personer dømt
have en relativt større betydning for Islamisk Stat end tid-
18
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0019.png
TRUSLEN MOD VESTLIGE INTERESSER
UDEN FOR VESTEN
FE vurderer i
Udsyn 2022,
at både Islamisk Stat
og al-Qaida vil fortsætte med at styrke deres un-
dergrupper og deres handlerum i en række lande
uden for Vesten. Islamistiske terrorgrupper er i
dag til stede i flere lande i Afrika, Mellemøsten
og Asien end for et årti siden. Forankring i lokale
konflikter gennem undergrupper vil således også
i de kommende år være hovedprioriteten for
begge grupper.
Islamisk Stats ledelse befinder sig i Syrien og
Irak, hvor den vil have fokus på at genvinde sin
tidligere styrke og bekæmpe lokale sikkerheds-
styrker og myndigheder. Islamisk Stat har sand-
synligvis nedprioriteret terrorangreb mod de få
tilbageværende vestlige mål i Syrien og Irak.
I Afghanistan vil Islamisk Stats undergruppe, Is-
lamisk Stat i Khorasan-provinsen (ISKP), primært
bruge sine ressourcer på at angribe Taliban og
shiamuslimske mål. ISKP har dog ambitioner om
at udføre angreb uden for Afghanistan, også
1.7 Terrortruslen mod danske
interesser i udlandet
CTA vurderer generelt, at danske diplomatiske repræsen-
tationer og anden dansk tilstedeværelse i udlandet, her-
fattet som symbolmål, der giver mulighed for at ramme
Danmark uden at foretage angreb i Danmark.
under ansatte i danske virksomheder, vil kunne blive op-
mod vestlige mål. Gruppen udgør således i sti-
gende grad både en regional og en global terror-
trussel. Al-Qaida er afhængig af Talibans good-
will i Afghanistan, og det er derfor
mindre sand-
synligt,
at al-Qaida på kort sigt vil gennemføre
angreb mod vestlige interesser, som kan spores
tilbage til deres netværk i Afghanistan. Udsyn
kan findes på
www.fe-ddis.dk.
CTA vurderer, at militant islamistiske grupper i en række
lande fortsat har intention om at angribe vestlige, herun-
der danske, personer og mål uden for Vesten. Terrortrus-
tationer og mod virksomheder, NGO’er og turister.
len retter sig både mod mål som diplomatiske repræsen-
CTA har dog ikke kendskab til, at der i 2022 er gennem-
ført eller forsøgt gennemført terrorangreb mod danskere
eller mod danske interesser i lande uden for Vesten. CTA
har kun kendskab til få gennemførte angreb eller forsøg
på angreb mod vestlige civile personer i lande uden for
FOTO: ADOBE STOCK
Vesten. Dette kan bl.a. skyldes, at der, hvor der er en væ-
sentlig terrortrussel, ofte er en begrænset tilstedeværel-
se af vestlige interesser.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
19
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0020.png
02
DEFINITION
Højreekstremisme er en
fællesbetegnelse for de
forskellige politiske hold-
ninger, der ligger yderst
til højre i det politiske
spektrum, og som inde-
holder accept af anven-
delsen af vold for at opnå
politiske mål.
FOTO: ADOBE STOCK
Højre-
ekstremisme
20
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0021.png
CTA vurderer, at terrortruslen fra højreekstremister
i Danmark er i niveauet
generel.
Trusselsbilledet er
præget af udviklingen i den virtuelle verden, hvor
der kontinuerligt opstår nye grupper og mødeste-
der, som formidler stadigt mere ekstreme, volds-
fremmende narrativer, der i stigende grad inspire-
res af konspirationsteorier. Samtidig ses tendenser
til hybridisering blandt danske højreekstremister,
der aktuelt i øget omfang abonnerer på klassiske
antimyndighedsekstremistiske fjendebilleder som
staten og ”systemet”. CTA vurderer, at der er et sti-
gende antal danske mindreårige i virtuelle høj-
reekstremistiske internationale miljøer, herunder
unge med psykiske lidelser eller andre sårbarheds-
problematikker.
Det mest sandsynlige højreekstremistiske terroran-
greb i Danmark er et angreb, der udføres af en so-
loterrorist eller en mindre gruppe af personer, der
er radikaliseret online og/eller befinder sig i perife-
rien af et højreekstremistisk fysisk miljø. CTA vur-
derer på den baggrund, at der udgår en særlig
trussel fra personer, der er sårbare over for radika-
lisering, og som kan finde identitet, inspiration og
fællesskabsfølelse i højreekstremistiske virtuelle
miljøer. Højreekstremisters måludpegning følger
ikke et ensartet og forudsigeligt forløb. Målet kan
ændre sig i løbet af planlægningsfasen og påvirkes
bl.a. af propaganda, aktuelle dagsordener, copy-
cat-effekt, personlige netværk og præferencer
samt angrebsplanlæggerens kapacitet.
CTA vurderer, at de mest sandsynlige mål for et
højreekstremistisk terrorangreb i Danmark, i ikke
prioriteret rækkefølge, er muslimske mål, jødiske
mål, LGBT+-mål, myndighedsmål og/eller kritisk in-
frastruktur, samt personer og grupper, der opfattes
som en trussel mod hvide befolkningsgrupper.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
21
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0022.png
2.1 Udviklingen i Vesten
Truslen i Vesten er fortsat betydelig. Antallet af højreeks-
tremistiske angreb i Vesten har generelt fluktueret over tid,
men der har i det seneste år ikke været større angreb, som
har inspireret til efterfølgende copycat-angreb. Alle gen-
nemførte højreekstremistiske terrorangreb i 2021 og 2022
blev udført af soloterrorister. I sager om afværgede terror-
angreb var der ligeledes primært tale om soloaktører.
Mange højreekstremister er i dag unge mænd, der er
vokset op med den virtuelle verden som naturligt møde-
ger de sig vedvarende og problemfrit mellem og til nye
sted, og som er fortrolige med teknologi. Samtidig bevæ-
onlinefora og -platforme. CTA vurderer på den baggrund,
at nye højreekstremistiske miljøer, både internationalt og
i Danmark, i stadig højere grad vil opstå og udvikle sig på
ske internationale dagsordener fortsat diskuteres og vi-
dereformidles af danske højreekstremister, og at disse
derfor påvirker den højreekstremistiske trussel i Dan-
virtuelle platforme. CTA vurderer desuden, at ekstremisti-
mark. CTA har ikke registreret højreekstremistiske angreb
eller angrebsplanlægning i Danmark de senere år, men
en 15-årig blev i april 2022 sigtet og efterfølgende tiltalt
risme mv. for hvervning til en højreekstremistisk gruppe
og fremme af en terrorsammenslutning – nærmere be-
i sagen.
efter bestemmelserne i straffelovens kapitel 13 om terro-
stemt
Feuerkrieg Division.
Der er endnu ikke faldet dom
CTA vurderer, at kun et meget lille antal danske højreeks-
tremister er udrejst til Ukraine med henblik på at deltage
i krigen.
22
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0023.png
2.2 Miljøer
De højreekstremistiske miljøer i Danmark består af en
siske grupper og netværk har svært ved at fastholde
medlemmer.
række fysiske og virtuelle organisationer og grupper. Dis-
se fungerer med varierende grad af hierarki, struktur og
medlemskrav, som spænder fra fast optagelsesprocedu-
derer, at skellet mellem fysiske og virtuelle grupper i Ve-
siske gruppers mødeaktivitet og propagandaspredning
nu primært foregår på virtuelle platforme. CTA vurderer
re og ledelse til uformelle og lederløse strukturer. CTA vur-
sten og i Danmark bliver stadig mere udvisket, idet de fy-
I de senere år er der rapporteret om en stigning i antallet af
mindreårige engageret i højreekstremistiske miljøer og
netværk i Vesten. Eksempelvis har man i Storbritannien set
flere terrordomme mod højreekstremistiske teenagere helt
ned til 14 år. Tendensen afspejles i Danmark med anholdel-
sen af den tidligere omtalte 15-årige, som i april 2022 blev
sigtet og efterfølgende tiltalt for hvervning til en højreeks-
– nærmere bestemt
Feuerkrieg Division.
I dag rekrutteres
imidlertid, at fysiske møder blandt højreekstremister fort-
sat tjener det formål at opbygge tillidsforhold – især mel-
lem personer, der har indledt deres relation virtuelt. Der-
for formår fysiske grupper og netværk stadig at tiltrække
tremistisk gruppe og fremme af en terrorsammenslutning
højreekstremister fra et langt bredere segment end tidlige-
re. Virtuelle netværk tilbyder anonymitet, hvilket muliggør
højreekstremister i Vesten og i Danmark, om end visse fy-
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
23
FOTO: ADOBE STOCK
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0024.png
deltagelse uden at blive bedømt på fysisk fremtoning, al-
der eller livserfaring, men alene på aktivitetsniveau, ud-
sagn og mindset. Mindreårige med fx psykiske udfordrin-
ger og/eller sårbarhedsproblematikker, der tidligere ikke
ses derfor i dag ofte repræsenteret i virtuelle miljøer.
ville kunne begå sig i fysiske højreekstremistiske miljøer,
2.3 Ideologi
Danske højreekstremister henter inspiration fra forskelli-
ge politiske og ideologiske dagsordener, herunder kon-
spirationsteorier. CTA vurderer, at der i Vesten og i Dan-
CTA vurderer, at virtualiseringen af de højreekstremistiske
miljøer har fundet sted over en årrække, men at både on-
linerekruttering og -radikalisering af unge højreekstremi-
ster kan være blevet forstærket og accelereret under co-
vid-19-pandemien, hvor fx social mistrivsel og øget onli-
mark findes en række højreekstremistiske personer og or-
ganisationer med specifikke og klart afgrænsede ideolo-
giske rammer, herunder klassiske nationalsocialistiske
organisationer. Desuden findes grupper, ofte virtuelle,
ideologiske udgangspunkter, heriblandt den såkaldte
netid i kombination med begrænset adgang til øvrige net-
for kontakt til virtuelle ekstremistiske miljøer. På bag-
med mindre afgrænsede, men dog sammenhængende
SIEGE-kultur. Kulturen udspringer af en række skrifter af
en ny fremtrædende tendens blandt højreekstremister.
Dyrkelsen af SIEGE-kulturen, der er inspireret af ideen
med terrorsigtelsen mod det tidligere nævnte danske
værk (voksne, skole, sport osv.) har øget sandsynligheden
grund af den øgede højreekstremistiske tilstedeværelse i
virtuelle fora vurderer CTA, at den højreekstremistiske
trussel i Vesten i fremtiden bliver mere volatil, kompleks
og fragmenteret. Vurderingen understøttes af det høje
antal soloterrorister blandt højreekstremister, samt af den
tiltrækningskraft som højreekstremismen har på meget
forskelligartede personer, herunder mindreårige eller in-
divider med varierende grad af hybride verdensbilleder,
diagnoser og sårbarhedsproblematikker.
den amerikanske nynazist James Mason og fremstår som
om accelerationisme, blev aktualiseret i Danmark i 2022
medlem af sammenslutningen
Feuerkrieg Division.
CTA
vurderer, at SIEGE-kulturen skærper terrortruslen fra høj-
reekstremisme samt bidrager til en større uforudsigelig-
hed i trusselsbilledet.
24
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0025.png
ACCELERATIONISME
Accelerationisme er et centralt begreb inden
for moderne højreekstremisme. Formålet er
at redde den hvide race ved at fremskynde
et samfundskollaps og en efterfølgende
racekrig, mens hvide stadig er i overtal i
Vesten. Accelerationisme fremhæver terror
som et vigtigt værktøj til at destabilisere
samfundet og skabe forudsætninger for ra-
cekrigen. Soloangreb skal inspirere ligesin-
dede til at begå yderligere terrorhandlinger
på eget initiativ ved at angribe mål, som de
selv udpeger. Flere gennemførte og afvær-
gede højreekstremistiske terrorhandlinger i
Vesten har de seneste år været inspireret af
disse ideer. Eksempelvis var gerningsperso-
nen bag angrebet på en moske i nærheden
af Oslo i 2019 inspireret af accelerationisme.
SIEGE-kulturens fjendebilleder er i vidt omfang sammen-
faldende med fjendebillederne blandt andre højreekstre-
mistiske grupperinger, særligt ift. jøder og LGBT+-miljøet,
men med fokus på kampen mod ”systemet”. Ønsket om
et samfundskollaps gør kritisk infrastruktur samt repræ-
fremtrædende fjendebilleder. SIEGE-kulturen har især
vundet indpas blandt meget unge højreekstremister.
at den generelle individualisering i samfundet samt om-
skiftelige og ofte mere uforpligtende virtuelle strukturer
gør, at stadig flere højreekstremistiske personer og net-
værk udviser tendens til hybridisering. I dag kan troen på
højreekstremistisk ideologi fx kombineres med antimyn-
dighedsekstremistiske narrativer, ikke-ideologiske kon-
spirationsteorier, modstand mod vacciner eller endog i
nogle tilfælde fascination af den vold og voldsæstetik,
der udspringer fra Islamisk Stat eller skoleskyderier.
CTA vurderer samtidig, at de senere års store sam-
sentanter for ”systemet”, såsom politikere og politifolk, til
Eksempelvis var lederen af den internationale sammen-
slutning
Feuerkrieg Division
i en periode en 13-årig estisk
lande er blevet tiltalt og dømt efter de nationale straffe-
bestemmelser om terrorisme, ligesom en række SIEGE-
grupper er blevet opført på vestlige landes nationale
terrorlister.
statsborger. Flere medlemmer af SIEGE-grupper i vestlige
fundskriser (covid-19-pandemien, krigen i Ukraine og
dens afledte effekter) og udbredelsen af SIEGE-kulturen
om et forestående samfundsnedbrud er blevet en væ-
jøers verdensbillede.
sandsynligvis har bevirket, at apokalyptiske forestillinger
sentlig del af vestlige og danske højreekstremistiske mil-
CTA vurderer, at der ved siden af højreekstremistiske
grupper med specifik ideologi også findes højreekstremi-
stiske netværk og miljøer, hvor grupper og individer tager
udgangspunkt i mere hybride forestillinger. CTA vurderer,
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
25
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0026.png
CTA vurderer, at terrortruslen fra antimyndigheds-
ekstremister er i niveauet
begrænset.
Trusselsbille-
det er præget af volatilitet og usikkerhed, da anti-
myndighedsekstremister i højere grad end ideolo-
gisk og religiøst motiverede ekstremister er knyttet
til den aktuelle politiske og samfundsmæssige kon-
tekst og samtidig inspireres af udenlandske anti-
myndighedsekstremister og dagsordener. Det be-
tyder, at trusselsbilledet hurtigt kan ændre sig, bå-
de hvad angår fjendebilleder, mål og midler. Anti-
myndighedsekstremister nærer stærk antipati over
for myndighederne og radikaliseres ofte via kon-
spirationsteorier. Aktuelt findes der ikke et domine-
rende tema, der kan samle et fragmenteret og ofte
splittet antimyndighedsekstremistisk miljø i Dan-
mark. Miljøet søger dog vedvarende efter nye
dagsordener, hvorunder ”kampen mod myndighe-
derne” kan videreføres. De dominerende konspira-
tionsteoretiske narrativer i Danmark omhandler of-
te en opfattet ondsindet elite, der ønsker at be-
grænse befolkningens frihed.
Det mest sandsynlige antimyndighedsekstremisti-
ske terrorangreb i Danmark er et angreb, der udfø-
res af en soloterrorist eller en mindre gruppe af
personer. CTA vurderer, at truslen fra antimyndig-
hedsekstremistiske fysiske miljøer er lavere i dag
end under covid-19-pandemien, men at denne trus-
sel kan genaktiveres af en eventuel fremtidig kri-
sesituation, som mobiliserer større fysiske anti-
myndighedsekstremistiske miljøer. I en sådan situ-
ation kan truslen fx skærpes ved demonstrationer,
der udvikler sig voldeligt, og kan desuden inspirere
til og/eller legitimere mere målrettet voldsanven-
delse. CTA vurderer, at det mest sandsynlige mål
for antimyndighedsekstremistisk terror i Danmark
er kritisk infrastruktur, der kan forbindes til miljøets
konspirationsteoretiske fortællinger. Trods flere
personrettede angreb i udlandet er det
mindre
sandsynligt,
at et terrorangreb i Danmark rettes
mod enkeltpersoner.
FOTO: ADOBE STOCK
26
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0027.png
Antimyndigheds-
ekstremisme
DEFINITION
Antimyndighedsekstremisme
er en samlebetegnelse for en
række narrativer om nødven-
digheden af at anvende vold
mod politikere, myndigheder
samt symbolmål knyttet hertil,
og som ikke primært udsprin-
ger fra etablerede ekstremisti-
ske ideologier såsom militant
islamisme, højreekstremisme
eller venstreekstremisme.
03
27
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0028.png
3.1 Udviklingen i Vesten
Antallet af antimyndighedsekstremistiske terrorangreb i
Vesten ligger omtrent på niveau med terrorangreb udført
af højreekstremister. Angreb fra begge typer af ekstremi-
angreb fra antimyndighedsekstremister haft væsentligt
færre dødsofre end angreb fra højreekstremister i 2022.
ster har været målrettet personer og infrastruktur, dog har
Mens hovedparten af de voldelige hændelser under co-
vid-19-pandemien havde kritisk infrastruktur som mål,
herunder især test- og vaccinecentre, har størstedelen af
gennemførte angreb i Vesten i 2022 været personrette-
atrien i Sverige i juli 2022 knivdræbt under det svenske
folkemøde, Almedalsveckan, hvor gerningsmanden i
af Centerpartiet, Annie Lööf, som et muligt mål.
de. Eksempelvis blev den nationale koordinator for psyki-
samme forbindelse havde udpeget den daværende leder
De afværgede angreb i Vesten i 2022 har både haft myn-
dighedspersoner, politiske repræsentanter og kritisk in-
frastruktur som mål. I Tyskland har politiet fx i april 2022
anholdt en antimyndighedsekstremistisk gruppe i besid-
nappe den tyske sundhedsminister, ødelægge kritisk in-
det formål at bekæmpe staten.
ANTIMYNDIGHEDSEKSTREMISTER
OG ANTIMYNDIGHEDSAKTIVISTER
Særligt under covid-19-pandemien opstod der i
Danmark protestgrupper og løst sammensatte
netværk, der var stærkt kritiske over for myndig-
hedernes håndtering af pandemien, og som i en-
kelte tilfælde har udøvet eller opfordret til voldeli-
ge handlinger. Det er i den forbindelse væsentligt
at skelne mellem antimyndighedsekstremister
og antimyndighedsaktivister.
ANTIMYNDIGHEDSEKSTREMISTER
• Accepterer og italesætter nødvendigheden af at
anvende vold mod myndighedernes institutioner
og repræsentanter, herunder folkevalgte.
ANTIMYNDIGHEDSAKTIVISTER
• Dyrker lignende narrativer som antimyndigheds-
ekstremister, men anvender ikke voldelige midler
i deres protester og aktioner mod myndigheder-
ne og bedriver dermed lovlig politisk virksomhed.
delse af et større våbenlager, der havde planer om at kid-
frastruktur samt udføre forskellige voldelige angreb med
Ligeledes i Tyskland blev en større gruppe antimyndig-
hedsekstremister i december 2022 anholdt og sigtet for
våbenbesiddelse og for at planlægge voldelige handlin-
ger og statskup. CTA vurderer, at covid-19-pandemien har
været drivende for de fleste antimyndighedsekstremisti-
antimyndighedsekstremistiske angreb og angrebsplan-
er helt eller delvist ophævet.
ske hændelser i Vesten de seneste år, men konstaterer, at
lægning også finder sted, efter at restriktionerne i Vesten
28
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0029.png
FOTO: ADOBE STOCK
den ikke i samme grad som tidligere mobilisere folk til at
imidlertid opstået blivende netværk og kontakter blandt
antimyndighedsekstremister med fælles sprog og refe-
rencer. Konspirationsteorier og nye krisescenarier, som
involverer myndighedsindgreb eller opfattede uretfær-
deltage i miljøets modstand mod myndighederne. Der er
digheder fra myndighedernes side, kan derfor hurtigere
end tidligere samle og mobilisere miljøet via fortællingen
”kampen mod myndighederne”. Antimyndighedsekstre-
misme kan i perioder således være i en lavintensiv til-
stand, men meget hurtigt antage et højintensivt niveau
med fysiske manifestationer og opfordringer til voldsan-
vendelse, der kan radikalisere antimyndighedsekstremi-
ster yderligere. Sådanne processer fører ikke nødvendig-
vis til fysisk vold, men den grundlæggende mistillid til sy-
kan spredes i virtuelle fællesskaber som trusler eller ud-
sagn, der søger at legitimere politisk vold.
stemet kan føre til radikaliserede tanker og udsagn, der fx
I dag er de antimyndighedsekstremistiske miljøer i Dan-
mark primært aktive online, og udviklingen i miljøernes
konspirationsteorier og fortællinger foregår hovedsage-
ligt virtuelt. Sociale medier og andre virtuelle platforme
til at fremsætte truende bemærkninger om offentligt
at udbrede konspirationsteoretiske narrativer.
og mødesteder bruges fx af antimyndighedsekstremister
fremtrædende politikere og myndighedspersoner samt til
3.2 Miljøer
I modsætning til andre ekstremistiske miljøer har det an-
timyndighedsekstremistiske miljø ikke en ideologi eller
religion, der kan fungere som samlingspunkt for miljøet.
Det antimyndighedsekstremistiske miljø i Danmark be-
står hovedsageligt af enkeltpersoner eller mindre grupper
af personer med ofte meget negative opfattelser af myn-
dighederne, der drives af forskellige antipatier. Før covid-
19-pandemien var antimyndighedsekstremisterne få og
spredte, men under pandemien samledes antimyndig-
hedsekstremistiske personer og grupper i et miljø under
Det antimyndighedsekstremistiske miljø anvender i høj
grad alternative nyhedskilder, herunder især materiale
fra konspirationsteoretiske og antistatslige internationale
virtuelle fora. Miljøet finder ofte inspiration i konspirati-
onsteoretiske strømninger fra andre vestlige lande, der
fælles slagord og narrativer vendt mod myndighederne,
er de fleste fysiske antimyndighedsekstremistiske net-
værk og grupper, der var dominerende under covid-19
pandemien, forsvundet eller kraftigt reduceret. Selvom
punkt for det antimyndighedsekstremistiske miljø, kan
anvendes i en dansk kontekst. CTA vurderer på den bag-
og der opstod en række fysiske netværk og grupper. I dag
grund, at det antimyndighedsekstremistiske miljø i særlig
misinformation, der spredes med det formål at destabili-
at udenlandske begivenheder eller handlinger kan have
ske miljø i Danmark.
grad vil være modtageligt for konspirationsteorier og/eller
sere det danske samfund. På den baggrund vurderer CTA,
en afsmittende effekt på det antimyndighedsekstremisti-
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
29
FOTO: COLIN-LLOYD · UNSPLASH
covid-19-pandemien fortsat er et vigtigt fælles reference-
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0030.png
3.3 Indirekte trusselspåvirkning
Under covid-19-pandemien sås en række angreb og an-
Hård retorik på sociale medier manifesterer sig sjældent i
konkret angrebsplanlægning eller anden anvendelse af
vold. CTA vurderer dog, at mængden af truende eller
grebsforsøg rettet mod fx parlamenter og politi i forbindel-
se med større demonstrationer i Vesten, ligesom man de
senere år har set eksempler på angreb eller angrebsplan-
lægning rettet mod offentligt eksponerede personer udført
af individer, der har følt sig inspireret af indlæg eller trusler
fremsat på sociale medier eller af debatter i medierne.
fjendtlige indlæg på virtuelle platforme øger risikoen for,
at påvirkelige personer reagerer på ekstremistiske ud-
sagn og bliver inspireret til fx chikane, der spontant eller
planlagt kan udvikle sig til angreb rettet mod offentligt
eksponerede personer, fx politikere og myndighedsper-
tegoriseres som terror.
soner, der efter en konkret juridisk vurdering vil kunne ka-
INDIREKTE TRUSSELSPÅVIRKNING
Når etablerede militant islamistiske organisationer,
som fx Islamisk Stat og al-Qaida samt visse høj-
reekstremistiske bevægelser, opfordrer enkeltper-
soner til at udføre angreb, påvirkes truslen direkte.
Ved indirekte påvirkning af truslen eksisterer der
derimod ikke en eksplicit opfordring til angreb. Til
gengæld kan fx trusler på sociale medier samt
markant negativ medieeksponering bevirke en po-
tentiel personrettet måludpegning. Denne ord-til-
handling dynamik kan således indirekte medvirke
til, at enkeltpersoner udpeges som mål for angreb.
Et sådant angreb kan afhængigt af omstændighe-
derne have karakter af terror.
I denne kontekst vurderer CTA, at visse politikere,
myndigheds- og fagpersoner fungerer som fælles
referencepunkt i antimyndighedsekstremistiske
miljøer i Danmark, hvor de opfattes som repræsen-
tanter for en illegitim magtelite, der begrænser be-
folkningens frihed. Når debatten eller mængden af
trusler har en konfliktoptrappende karakter, og de
involverede personer fx eksponeres negativt på so-
ciale medier, øges den indirekte trusselspåvirkning.
Eksempelvis blev den amerikanske politiker og da-
værende formand for Repræsentanternes Hus
Nancy Pelosis ægtefælle i oktober 2022 angrebet i
parrets hjem. Gerningspersonen var en antimyn-
dighedsekstremist, der ikke var knyttet til fysiske
grupper eller miljøer, men som var radikaliseret af
online-retorik og på eget initiativ besluttede at
foretage angrebet.
CTA vurderer desuden, at der i vestlige lande er betydeli-
ge nationale forskelle på, hvordan konspirationsteorier,
som florerer blandt antimyndighedsekstremister, resone-
truslen. Politikere, der favner konspirationsteorier eller
rer i det politiske miljø, og at dette kan have betydning for
elementer herfra, kan potentielt give opfattet legitimitet
til teorierne og dermed skærpe truslen fra antimyndig-
litikeres udsagn.
hedsekstremister, som abonnerer på de pågældende po-
En effekt af den indirekte påvirkning af truslen er trusler
rettet mod folkevalgte, myndigheds- og fagpersoner
fremsat af bl.a. antimyndighedsekstremister. En del af
truslerne tager udgangspunkt i eller får inspiration fra
konspirationsteorier og ekstremistiske virtuelle miljøer.
Selv om de fleste trusler ikke søges ført ud i livet, kan de
medvirke til, at påvirkelige personer, herunder personer
med psykiske lidelser, opfatter det som legitimt at handle
voldeligt mod målet for truslerne. Dette element skaber
en større usikkerhed i trusselsbilledet.
International forskning peger på en stigning i antallet af
forskere på visse områder. Fx viste en rapport fra den
trusler og hadefulde ytringer rettet mod bl.a. politikere og
norske Politihøgskole, at 27 pct. af medlemmerne af det
norske Storting og regering i 2017 havde modtaget trus-
var steget til 36 pct. i 2021. I en dansk kontekst har Insti-
tut for Menneskerettigheder i 2019 peget på, at en mar-
ler rettet mod dem selv eller deres nærmeste, mens tallet
kant del af folketingskandidater har været udsat for trus-
ler og chikane. En lignende undersøgelse foretaget af In-
stitut for Menneskerettigheder i 2022 viste, at samme
30
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0031.png
tendens gør sig gældende for lokalpolitikere. Fælles for
flere studier er desuden konklusionen, at kvindelige poli-
ne sammenlignet med mandlige kolleger.
tikere udsættes for disproportionalt flere trusler og chika-
Omfanget af trusler og deres karakter kan medføre ad-
færdsændringer, såsom at den enkelte modtager af trus-
eller vælger helt at indstille sit politiske engagement. Når
trusler og chikane, herunder med afsæt i ekstremistiske
narrativer, medfører denne såkaldte
chilling effect,
kan
for et demokrati; at fri debat baseret på fakta kan ske
uden frygt for repressalier.
det medvirke til at erodere en helt central forudsætning
ler bevidst begrænser sin synlighed i den offentlige debat
3.4 Suverænitetsbevægelser
En særlig del af de antimyndighedsekstremistiske miljøer
i Danmark og Vesten udgøres af såkaldte suverænitets-
nelse for grupper og individer, der af forskellige grunde
og med forskellige motiver ikke anerkender statens og
bevægelser. Suverænitetsbevægelser er en samlebeteg-
lig del af modstanden mod myndighedernes håndtering
af covid-19-pandemien, hvor tilhængere af bevægelsen
bl.a. indgik i hybridmiljøer med højreekstremister.
myndighedernes legitimitet og autoritet og derfor ikke fø-
ler sig forpligtet til at overholde gældende love og regler.
I Danmark findes også personer tilknyttet suverænitets-
gi kan de udgøre en trussel mod myndighederne i Dan-
mark. Truslen kan især komme til udtryk, når personer,
bevægelser. Grundet bevægelsernes antistatslige ideolo-
I Vesten har dette ført til en række voldelige sammenstød
mellem tilhængere af suverænitetsideologien og myn-
dighederne. I Tyskland blev over 50 personer i december
2022 anholdt og/eller sigtet efter de nationale straffebe-
stemmelser om terrorisme for bl.a. våbenbesiddelse,
planlægning af voldelige handlinger og statskup. Blandt
de anholdte var tilhængere af den såkaldte Reichsbür-
re og personer fra den konspirationsteoretiske Selbst-
gerbevægelse samt højreekstremister, QAnon-tilhænge-
verwalter-bevægelse. Reichsbürgerbevægelsen tager af-
sæt i suverænitetsideologi og var en meget aktiv og syn-
der er tilhængere af suverænitetsideologi, modsætter sig
anholdelser eller henstillinger fra myndighederne med
rakter af terror.
vold, der efter en konkret juridisk vurdering kan have ka-
Det er
mindre sandsynligt,
at der udgår en terrortrussel
antimyndighedsekstremistiske soloaktører kan fatte
fra suverænitetsbevægelser i Danmark, men potentielle
sympati for hele eller dele af suverænitetsideologien
narrativer.
på lige fod med andre antimyndighedsekstremistiske
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
31
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0032.png
FOTO: MARTIN FÆLT/GONZALES PHOTO/RITZAU SCANPIX
04
32
Venstre-
ekstremisme
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0033.png
CTA vurderer, at terrortruslen fra venstreekstremister er i ni-
veauet
minimal.
Trusselsbilledet er præget af en generel ten-
dens til mindre voldsparathed i det brede venstreekstremisti-
sag, der ansporer til anvendelse af vold, i det venstreekstre-
miljø fortsat besidder en stærk organisatorisk kapacitet og i
ske miljø i Danmark som resultat af manglen på en samlende
mistiske miljø. CTA vurderer dog, at det venstreekstremistiske
kernen rummer voldsparate personer, som kan have betyd-
ning for det overordnede trusselsbillede. Den venstreekstre-
mistiske trussel i Danmark udspringer aktuelt fra mindre fysi-
ske grupper af personer med udgangspunkt i anarkistiske og
antifascistiske narrativer, hvis primære fjendebillede er høj-
reekstremistiske personer og grupperinger i Danmark.
CTA vurderer, at det er
usandsynligt,
at venstreekstremister i
Danmark vil begå et terrorangreb i det kommende år. Den
mest sandsynlige venstreekstremistiske voldsanvendelse i
Danmark vil være overfald eller hærværk vendt mod politiske
modstandere, herunder i særlig grad opfattede højreekstre-
mister. Det er
mindre sandsynligt,
at danske venstreekstre-
DEFINITION
Venstreekstremisme er en
fællesbetegnelse for de for-
skellige politiske holdninger,
der ligger yderst til venstre
i det politiske spektrum, og
som indeholder accept af
anvendelsen af vold for at
opnå politiske mål.
mister vil foretage et angreb på folkevalgte danske politikere.
I nyere tid er der ikke eksempler i Danmark på venstreekstre-
mistisk vold mod tilfældige grupper af civile med brug af sky-
devåben eller eksplosiver, som det ses i andre ekstremistiske
miljøer. CTA vurderer, at danske venstreekstremister inspire-
res af internationale dagsordener og samarbejdsrelationer,
hvilket på sigt kan skærpe trusselsniveauet.
33
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0034.png
FOTO: ADOBE STOCK
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0035.png
4.1 Udviklingen i Vesten
Politisk motiveret vold begået af venstreekstremister i
Europa har igennem de sidste ti år været mindre ekstrem
sammenlignet med vold begået af andre typer af ekstre-
mister. CTA er således ikke bekendt med venstreekstre-
mistiske angreb i Vesten for perioden 2019-2022, der
har resulteret i omkomne. Udviklingen i venstreekstremi-
sters voldsanvendelse i Danmark ligger på linje med den
nedadgående tendens i Vesten.
4.2 Miljøer
De venstreekstremistiske miljøer i Danmark er aktuelt
CTA vurderer, at aktivitetsniveauet i det venstreekstremi-
stiske miljø i Danmark potentielt hurtigt kan øges, hvis
sag. En række dagsordener som klima, social ulighed,
miljøet finder en ny og mere konfrontatorisk samlende
gentrificering og antimilitarisme aktualiseres netop nu af
den generelle samfundsudvikling. Dette har ledt til øget
aktivitet blandt venstreekstremister i udlandet, som det
påvirket af såkaldte ”woke”4-dagsordener. CTA vurderer,
at dette kan have skubbet dele af det venstreekstremi-
stiske miljø i en mere aktivistisk ikke-voldelig retning.
ekstremistiske miljøer samt de daværende covid-19-
Desuden kan fraværet af en samlende sag i de venstre-
restriktioners begrænsning af fysisk mødeaktivitet have
medvirket til at mindske venstreekstremistisk voldsan-
vendelse. På trods af disse generelle tendenser til min-
danske miljø er i kontakt med. CTA vurderer derfor, at der
bridisering mellem venstreekstremister og relevante ak-
tivistiske grupperinger, særligt i forhold til klimadagsor-
denen. Dette kan have betydning for trusselsbilledet i
det kommende år.
dre voldsparathed vurderer CTA dog, at der i kernen af de
venstreekstremistiske miljøer i Vesten og Danmark sta-
dig findes voldsparate personer.
aktuelt er øget sandsynlighed for et samarbejde eller hy-
4)
Ordet woke er et identitetspolitisk og aktivistisk begreb, som forholder sig til en oplevet social, køns- eller
racemæssig uretfærdighed. Wokeness, eller det at være woke, signalerer en social bevidsthed og en
politisk opmærksomhed på bestemte samfundsgruppers privilegier og undertrykkelse af andre grupper.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
35
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0036.png
05
FOTO: WILLIAM BOSSEN · UNSPLASH
36
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0037.png
Andre trusler
En række andre forhold og bevægelser
kan have betydning for terrortruslen i
Danmark. Disse kan indeholde et voldeligt
trusselspotentiale, der kan motivere til
handlinger, som efter en konkret juridisk
vurdering kan have karakter af terror.
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
37
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0038.png
5.1 Klimaekstremisme
Klimaekstremisme betegner enkeltpersoner og grupper,
der, til forskel fra aktivister, er villige til at anvende vold i
kampen for miljøet og det globale klima. Hvor klimaakti-
aktioner for at fremme deres sag, og dermed bedriver
vister anvender ikkevoldelige midler i deres protester og
lovlig politisk virksomhed, accepterer og italesætter kli-
maekstremister nødvendigheden af at anvende vold i
samme kamp. Det er
sandsynligt,
at enkeltpersoner med
sympati for venstreekstremisme deltager i klimaaktivis-
me, da fx visse multinationale selskaber inden for ener-
gi- og råstofudvinding findes som fælles fjendebillede
hos både klimaaktivister og venstreekstremister. Det er
samtidig
muligt,
at venstreekstremister kan agere volde-
ligt i en sådan sammenhæng. Klimaekstremisme omfat-
reekstremisme. Disse fokuserer bl.a. på at mindske kli-
mabelastningen ved begrænsning af befolkningstil-
ter også i mindre omfang personer med sympati for høj-
5.2 Incels
Incels er en selvbetegnelse blandt nogle personer, som
oplever at leve i ufrivilligt cølibat eller uden fysisk kontakt
mere generelt, og som engagerer sig i en række virtuelle
fællesskaber centreret omkring denne oplevelse. I nogle
af disse fællesskaber deles ekstremistisk indhold med
opfordringer til eller legitimering af vold motiveret af et
vækst blandt visse befolkningsgrupper. I en dansk kon-
tekst er det
usandsynligt,
at klimaekstremister med af-
sæt i højreekstremisme vil deltage i klimaaktivisme.
CTA vurderer, at der aktuelt ikke findes klimaekstremisti-
stærkt had til særligt kvinder, men også til mænd, myn-
digheder og samfundet generelt. Der kan udgå en trus-
dikaliseringsproces præget af tanken om at være incel,
gå voldtægt, massemord eller anden vold. Fordi incels
sel fra personer, som påbegynder eller fortsætter en ra-
og hvor personer eksempelvis udtrykker ønske om at be-
primært er et individualiseret og virtuelt fænomen, kan
det være vanskeligt for myndighederne at identificere
og imødegå truslen.
ske grupper i Danmark, som er villige til at anvende vold i
kampen for klimaet og miljøet. Centrale klimaaktivistiske
viser medlemmerne i ikkevoldelige aktionsformer, hvor-
grupperinger i Danmark opfordrer offentligt til og under-
for det er
mindre sandsynligt,
at disse grupper vælger at
udøve klimaekstremisme. Udviklingen i voldsanvendelse
i forbindelse med klimadagsordenen er imidlertid for-
bundet med usikkerhed, idet området aktuelt er præget
af en tiltagende oplevelse af et akut behov for konkret
handling blandt klimaaktivistiske grupper og individer.
for, at visse klimaaktivister vil anvende mere offensive
I de senere år er der flere eksempler på voldelige angreb
grad identificerede sig som incels og/eller havde været
aktive brugere i virtuelle netværk for incels. Målene for
Angrebene har efter en konkret juridisk vurdering ikke
CTA vurderer, at denne situation skaber øget potentiale
metoder, der kan indeholde voldsanvendelse samt øge
hvervningspotentiale blandt klimaaktivister.
i Vesten gennemført af personer, der i større eller mindre
ekstremistiske miljøers opmærksomhed på et eventuelt
denne type af angreb har hovedsageligt været kvinder.
haft karakter af terror. CTA vurderer dog, at radikalisering
og voldsparathed blandt incels kan være relevant for ter-
rortruslen mod Danmark, fordi denne type af ekstremis-
me også har et islæt af politisk motiveret vold. Det gæl-
at tilskynde eller gennemtvinge ændringer af politiske
forhold om fx ligestilling.
der i særdeleshed, når incels legitimerer brug af vold for
38
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0039.png
5.3 Flygtninge og migration
Flygtninge- og migrationsstrømme har ikke i sig selv en
ledte effekter, der kan påvirke trusselsbilledet. På kort
sigt kan større migrations- og flygtningestrømme fra
re en trussel for Danmark, indrejser i Europa skjult i
strømmene.
kan det samlede omfang påvirke myndighedernes mu-
kan udgøre en trussel for Vesten, herunder Danmark.
direkte indflydelse på terrortruslen. De kan dog have af-
ligheder for rettidigt at identificere mulige personer, der
konfliktområder betyde, at personer, der også kan udgø-
CTA vurderer, at nogle asylansøgere, afviste asylansøge-
re, flygtninge og migranter kan være særligt modtageli-
yngre mænd, der rejser alene. En øget modtagelighed
se af eksklusion, fravær af familie eller netværk samt
eller en kombination af flere af disse faktorer.
ge over for radikalisering. Det gør sig især gældende for
kan bl.a. skyldes frustration over egen situation, en følel-
forekomsten af psykiske lidelser eller psykisk uligevægt
Samtidig kan bevidst politisk styring af flygtningestrøm-
me i flere lande med grænser til EU påvirke situationen.
Kombineret med de allerede eksisterende flygtninge- og
migrationsstrømme fra bl.a. Mellemøsten og Nordafrika
5.4 Reaktioner i diasporagrupper
Politiske, etniske og religiøse konflikter samt enkelthæn-
delser i andre lande kan føre til reaktioner fra eller rettet
mod personer i de pågældende diasporaer i Danmark,
som kan udvikle sig til voldelige handlinger, der potentielt
kan have karakter af terror. Enkeltpersoner eller grupper
kan på eget initiativ bl.a. rette angreb mod andre landes
repræsentanter eller tilfældige borgere i Danmark.
diplomatiske repræsentationer, politikere, myndigheds-
Eksempler på sager, hvor diasporagrupper i Danmark og
konflikter i hjemlandet har spillet en rolle, tæller bl.a. en
sag fra 2018, hvor en gruppe af eksiliranere blev dømt og
udvist for terrorstøtte og spionage. Samtidig blev en an-
den person af iransk oprindelse dømt for medvirken til
eksempel er fire mænd fra det kurdiske miljø i Køben-
drabsforsøg mod én af de dømte eksiliranere. Et andet
havn, der i 2019 blev dømt for at have kastet brandbom-
tion på tyrkiske militære operationer i det nordvestlige
ber mod den tyrkiske ambassade i København som reak-
Syrien. Der blev ikke afsagt dom efter straffelovens kapi-
tel 13 om terrorisme mv., men sagen illustrerer karakte-
Spionagetruslen mod Danmark”.
ren af truslen. Der henvises i øvrigt til PET´s ”Vurdering af
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
39
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0040.png
06
Terrortruslen
mod Grønland
og Færøerne
FOTO: ADOBE STOCK
40
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0041.png
6.1 Særligt vedrørende
terrortruslen mod Grønland
CTA har ikke kendskab til forhold, som har skærpet ter-
rortruslen mod Grønland i det seneste år. Terrortruslen
mod Grønland er i niveauet
minimal.
6.2 Særligt vedrørende
terrortruslen mod Færøerne
CTA har ikke kendskab til forhold, som har skærpet ter-
mod Færøerne er i niveauet
minimal.
rortruslen mod Færøerne i det seneste år. Terrortruslen
CTA vurderer, at voldelig ekstremisme er mindre udbredt
dog også påvirke personer i Grønland til at begå voldeli-
ge handlinger. Socialt marginaliserede og sårbare unge
kan være særligt modtagelige over for radikalisering.
CTA vurderer, at den nemme adgang til våben og
i Grønland end i Danmark. Ekstremistisk propaganda kan
CTA vurderer, at voldelig ekstremisme er mindre udbredt
på Færøerne end i Danmark. Ekstremistisk propaganda
kan dog også påvirke personer på Færøerne eller tilrej-
sende til at begå voldelige handlinger. Dette kan være
udløst af politiske enkeltsager som fx dyrevelfærd. So-
modtagelige over for radikalisering.
cialt marginaliserede og sårbare unge kan være særligt
sprængstoffer i Grønland sammenlignet med det øvrige
føre angreb med stor skadevoldende effekt.
rigsfællesskab vil kunne øge muligheden for at gennem-
41
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0042.png
07
Modus
de forvolde skade.
7.1 Angreb med lettilgængelige
midler, skydevåben og bomber
Terrorangreb med lettilgængelige midler kan gennemfø-
res spontant eller efter meget kort planlægning. I Dan-
mark udgør lettilgængelige midler hovedsageligt blank-
med lettilgængelige midler kan forvolde stor skade.
CTA vurderer, at valget af fremgangsmåde påvirkes af
en række forhold, herunder fokus i propaganda og på
virtuelle platforme, den enkeltes evner og adgang til res-
sourcer, adgangen til det påtænkte mål samt inspiration
fra andre angreb. Valg af fremgangsmåde ved et terror-
til stede hos en gerningsperson. Kapaciteten kan øges
ved rekruttering eller radikalisering af nøglepersoner,
våben, slagvåben, ildspåsættelser eller køretøjer. Angreb
angreb er også ofte en afspejling af den kapacitet, der er
CTA vurderer, at der i Danmark findes ekstremister, der
der har lovlig adgang til faciliteter, ressourcer eller infor-
ner og adgange, der kan gøre dem i stand til at bidrage
har kapacitet til at anvende skydevåben til at gennemfø-
re terrorangreb. Erhvervelsen af sådanne våben er dog
primært begrænset til personer med lovlig adgang til
våben eller med kriminelle kontakter.
mation. Sådanne ”insidere” kan have forskellige funktio-
til gennemførelsen af et terrorangreb eller på anden må-
Der er efter CTA’s vurdering ekstremister i Danmark, der har
kapacitet til at fremstille og gennemføre angreb med min-
dre, hjemmelavede bomber. På internettet findes der vej-
I det følgende gennemgås de fremgangsmåder, som po-
tentielle gerningspersoner vurderes at kunne anvende i
forbindelse med et evt. terrorangreb i Danmark.
ledninger og manualer til brug for fremstilling af forskellige
nyttes af personer uden særlige forkundskaber. Effekten
af de fremstillede bomber kan dog variere betydeligt.
sprængstoffer og hjemmelavede bomber, der vil kunne be-
Der er en række barrierer for at producere hjemmelavet
sprængstof, herunder begrænsninger på salg af ingredi-
nationale tiltag er det dog stadig forholdsvis nemt at an-
skaffe ingredienser til fremstilling af simple bomber.
enser til brug for fremstillingen. Trods nationale og inter-
Enkelte kriminelle miljøer i Danmark har kontakter, som
herunder dynamit. Øget tilgængelighed af sådanne
bomber, som potentielt kan bruges til terror.
muliggør erhvervelsen af fabriksfremstillet sprængstof,
sprængstoffer kan lette fremstillingen af hjemmelavede
CTA vurderer, at radikaliserede personer, der har gen-
nemgået våbentræning i en konfliktzone såsom i Syrien,
tjening af militærtjeneste, skytteforeninger, kriminelle
angreb, der kan forvolde stor skade.
Irak eller Ukraine, eller som har våbenkendskab fra fx af-
miljøer eller lignende, vil være i stand til at gennemføre
42
VURDERING AF TERRORTRUSLEN MOD DANMARK 2023
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0043.png
7.2 Hjemmelavede skydevåben
Udviklingen i 3D-printning har muliggjort fremstilling af
er efter CTA’s vurdering fortsat meget store i forhold til
den skade, som et sådant våben ville kunne forvolde.
Imidlertid har den udbredte brug af droner i Ukraine-kon-
flikten understreget anvendeligheden af disse, samt illu-
streret hvorledes droner kan våbengøres.
hjemmelavede skydevåben i langt større grad end hidtil
rer opsat mhp. at kontrollere adgangen til skydevåben.
Flere online fællesskaber om emnet er vokset frem,
hvor filer og vejledninger udvikles, designes og deles.
Ved hjælp af disse filer og kommercielt tilgængelige
3D-printere er det muligt at fremstille egne skydevåben
og/eller våbendele til fabriksfremstillede skydevåben.
Der har været enkelte gennemførte angreb begået med
hjemmelavede skydevåben, herunder et angreb i Tysk-
land i 2019 og attentatet på tidligere premierminister
set og skabt muligheder for at omgå traditionelle barrie-
7.4 Angreb med
cyberrelaterede midler
Center for Cybersikkerhed vurderer i publikationen
Shinzo Abe i Japan i 2022. Ydermere har der været arre-
stationer af personer i Vesten, som i forskelligt omfang
våben og/eller våbendele.
har været involveret i fremstilling af 3D-printede skyde-
”Cybertruslen mod Danmark 2022”, at ekstremister i
Danmark ikke har kapacitet til at begå cyberterror. Samti-
set. Begrebet cyberterror henviser til cyberangreb, hvor
hensigten er at skabe samme effekt som konventionel
dig er hensigten til at udføre denne type angreb begræn-
På trods af udbredelsen af filer og vejledninger vurderer
sker at fremstille hjemmelavede skydevåben.
terror, såsom fysisk skade på mennesker eller omfatten-
de forstyrrelser af kritisk infrastruktur. For yderligere in-
formation om truslen fra cyberterror henvises til Center
for Cybersikkerhed på
www.cfcs.dk.
CTA, at der stadig er visse barrierer for individer, som øn-
7.3 Angreb med droner
CTA vurderer, at der findes ekstremister i Danmark med
kapacitet til at anvende droner i forskellige sammen-
hænge, men kapaciteten til at bruge droner til mere kom-
plekse voldelige formål er lav. Truslen fra droner ses i
øjeblikket hovedsageligt brugt som forstyrrelser af luft-
rummet ved lufthavne og forstyrrelse af den offentlige
orden.
Væbnede grupper i udlandet har demonstreret betydeli-
ge evner til at anvende droner til angreb i og omkring
konfliktzoner bl.a. i Syrien, Irak og Ukraine. Dette er end-
nu ikke set gennemført i Vesten. Udfordringerne ved at
anvende droner som våbenførende platform i Danmark
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · CENTER FOR TERRORANALYSE
43
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 130: Ny vurdering af terrortruslen mod Danmark 2023, fra justitsministeren
2683656_0044.png
POLITIETS EFTERRETNINGSTJENESTE · KLAUSDALSBROVEJ 1 · 2860 SØBORG · +45 45 15 90 07 • [email protected] • WWW.PET.DK
FORSIDEFOTO: ADOBE STOCK