Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 129
Offentligt
Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen af tekniske efterforskningsmid-
ler altid er fuldt fokus på, at disse udgør poten-
tielle beviser i en straffesag, og at de usikker-
heder, der konkret måtte knytte sig til det på-
gældende efterforskningsmiddel, fremlægges
åbent gennem hele straffesagskæden. Justits-
ministeren fremsætter et lovforslag herom i
indeværende samling.
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-syste-
mer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-hånd-
tering har i flere tilfælde vist sig at være udfor-
dret. Der er iværksat en ekstern undersøgelse
af datahåndteringen hos politiet og anklage-
myndigheden, som indebærer en kulegravning
af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
Gennemført
Gennemført
Justitsministeren fremsatte den 28. april 2021 lovforslag nr. L 222 om ændring af rets-
plejeloven, hvis formål bl.a. var at etablere Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler (Be-
vismiddeltilsynet) under samme ledelse som Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
Lovforslaget blev vedtaget den 3. juni 2021 og trådte i kraft den 1. januar 2022. Bevis-
middeltilsynet er således etableret.
Justitsministeriet
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndighedens it-systemer er afslut-
tet, og orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen blev over-
sendt til Folketingets Retsudvalg den 26. maj 2021 (Alm. del – bilag 336). Undersøgelsen
har omfattet et stort antal it-systemer og har afdækket, hvilke data der ligger i it-syste-
merne, samt hvordan brugerne fremdrager, håndterer og sletter disse data. Herudover
er der gennemført uddybende analyser af 15 it-systemer, ligesom der er sket en afdæk-
ning af tværgående problemstillinger.
Undersøgelsen har været opdelt i fire undersøgelsesbølger. Efter hver undersøgelses-
bølge er der blevet udarbejdet en delrapportering til en styregruppe bestående af re-
præsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten, ligesom Folketingets
Retsudvalg er blevet orienteret, jf. Retsudvalget 2020-21, Alm. del – bilag 14, 186, 273
og 336.
Undersøgelsen har peget på ti tværgående problemstillinger hos politiet og fire tvær-
gående problemstillinger hos anklagemyndigheden. Endvidere har undersøgelsen givet
anbefalinger til systemspecifikke aktiviteter for de i alt 15 it-systemer.
Det eksterne konsulentfirma har vurderet, at omfanget og typen af de identificerede
problemstillinger hos politiet ligner det, som andre organisationer med samme kom-
Justitsministeriet,
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten