Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 129
Offentligt
2683614_0001.png
Status for implementering af iværksatte tiltag som opfølgning på teledata-sagen
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tværgående tiltag
1
Nyt uafhængigt tilsyn med brugen af tekniske
efterforskningsmidler og beviser
Der etableres et uafhængigt tilsyn med brugen
af tekniske efterforskningsmidler og beviser.
Tilsynet skal medvirke til at sikre, at der ved
behandlingen af tekniske efterforskningsmid-
ler altid er fuldt fokus på, at disse udgør poten-
tielle beviser i en straffesag, og at de usikker-
heder, der konkret måtte knytte sig til det på-
gældende efterforskningsmiddel, fremlægges
åbent gennem hele straffesagskæden. Justits-
ministeren fremsætter et lovforslag herom i
indeværende samling.
2
Systematisk kulegravning af over 400 it-syste-
mer i politiet og anklagemyndigheden
Politiets og anklagemyndighedens data-hånd-
tering har i flere tilfælde vist sig at være udfor-
dret. Der er iværksat en ekstern undersøgelse
af datahåndteringen hos politiet og anklage-
myndigheden, som indebærer en kulegravning
af over 400 it-systemer.
Undersøgelsen skal medvirke til at sikre, at
borgerne kan have tillid til, at myndighederne
håndterer data korrekt og sikkert, fra de bliver
indsamlet, til de skal slettes.
Gennemført
Gennemført
Justitsministeren fremsatte den 28. april 2021 lovforslag nr. L 222 om ændring af rets-
plejeloven, hvis formål bl.a. var at etablere Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler (Be-
vismiddeltilsynet) under samme ledelse som Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
Lovforslaget blev vedtaget den 3. juni 2021 og trådte i kraft den 1. januar 2022. Bevis-
middeltilsynet er således etableret.
Justitsministeriet
Den eksterne undersøgelse af politiets og anklagemyndighedens it-systemer er afslut-
tet, og orientering om afslutning og endelig afrapportering på undersøgelsen blev over-
sendt til Folketingets Retsudvalg den 26. maj 2021 (Alm. del – bilag 336). Undersøgelsen
har omfattet et stort antal it-systemer og har afdækket, hvilke data der ligger i it-syste-
merne, samt hvordan brugerne fremdrager, håndterer og sletter disse data. Herudover
er der gennemført uddybende analyser af 15 it-systemer, ligesom der er sket en afdæk-
ning af tværgående problemstillinger.
Undersøgelsen har været opdelt i fire undersøgelsesbølger. Efter hver undersøgelses-
bølge er der blevet udarbejdet en delrapportering til en styregruppe bestående af re-
præsentanter fra Justitsministeriet, Rigspolitiet og Rigsadvokaten, ligesom Folketingets
Retsudvalg er blevet orienteret, jf. Retsudvalget 2020-21, Alm. del – bilag 14, 186, 273
og 336.
Undersøgelsen har peget på ti tværgående problemstillinger hos politiet og fire tvær-
gående problemstillinger hos anklagemyndigheden. Endvidere har undersøgelsen givet
anbefalinger til systemspecifikke aktiviteter for de i alt 15 it-systemer.
Det eksterne konsulentfirma har vurderet, at omfanget og typen af de identificerede
problemstillinger hos politiet ligner det, som andre organisationer med samme kom-
Justitsministeriet,
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om status på implementering af tiltag i anledning af teledata-sagen, fra justitsministeren
2683614_0002.png
pleksitet har, mens omfanget og typen af de identificerede problemstillinger hos ankla-
gemyndigheden er mindre end hos lignende organisationer med tilsvarende størrelse
og kompleksitet.
Det er forventningen, at politiet og anklagemyndigheden arbejder aktivt på at imple-
mentere de anbefalede tiltag. Det skal i den forbindelse bemærkes, at arbejdet med at
implementere en del af tiltagene blev påbegyndt inden og sideløbende med undersø-
gelsen. Med implementeringen af tiltagene vil myndighederne også komme nærmere
på ambitionen om at være rollemodel for datahåndtering. Justitsministeriet følger lø-
bende op på myndighedernes arbejde med at implementere anbefalingerne.
Der er også gennemført en undersøgelse af håndteringen af data i PET, men grundet
PET’s særlige forhold er undersøgelsen af PET gennemført i et særskilt spor.
3
Review af it-systemer, der opbevarer og be-
handler tekniske efterforskningsmidler og be-
viser
Justitsministeren har iværksat et review af op-
bevaring og behandling af tekniske efterforsk-
ningsmidler og beviser (f.eks. DNA-profiler og
fingeraftryk) i politiets og anklagemyndighe-
dens it-systemer.
Gennemført
Det eksterne review af tekniske bevismidler er afsluttet, og orientering om afslutning
og endelig afrapportering på undersøgelsen er oversendt til Folketingets Retsudvalg
den 18. juni 2021 (Alm. del – bilag 359). Reviewet har omfattet seks overordnede kate-
gorier af beviser, der dækker over i alt 24 bevismidler. Den overordnede afrapportering
på reviewet falder i to dele i form af to overliggernotater. Opdelingen skyldes, at ti ud
af de 24 bevismidler er forbundet med øget fortrolighed. Disse bevismidler har været
særskilt behandlet for at værne om politiets arbejdsmetoder. Overliggernotaterne er
oversendt til Folketingets Retsudvalg sammen med orienteringen om afslutningen og
afrapporteringen på reviewet.
Reviewet har konkluderet, at de undersøgte bevismidler håndteres på en måde af po-
litiet og anklagemyndigheden, der i overvejende grad reducerer risikoen for teknisk for-
vanskning, og at bevismidlernes nødvendige karakteristika ikke ændres utilsigtet som
led i håndteringen. Risikovurderingen for de omfattede bevismidler spænder mellem
meget lav
og
middel,
og det overordnede billede er, at der generelt er
lav
risiko for
teknisk forvanskning, ligesom der ikke er konstateret konkrete eksempler på teknisk
forvanskning af nogle af de omfattede bevismidler.
Med reviewet har politiet og anklagemyndigheden modtaget anbefalinger til en række
kvalitetsforbedrende tiltag, og det er forventningen, at myndighederne implementerer
tiltagene. Justitsministeriet følger løbende op på arbejdet, der pågår med at implemen-
tere anbefalingerne.
Der er også gennemført et review af bevismidler i PET, men grundet PET’s særlige
forhold er undersøgelsen gennemført i et særskilt spor.
4
Opfølgning på og læring af teledata-sagen i
hele Justitsministeriets koncern
Gennemført
Læringen af teledata-sagen har kontinuerligt været genstand for drøftelser på møder i
departementets direktion og ledelse. Derudover har læring af teledata-sagen været en
rød tråd i departementets løbende dialog med ledelsen i myndighederne på Justitsmi-
Justitsministeriet –
i samarbejde med re-
sten af koncernen
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om status på implementering af tiltag i anledning af teledata-sagen, fra justitsministeren
2683614_0003.png
Justitsministeren har bedt departementet om
at følge op på, at hele Justitsministeriets kon-
cern drager den fornødne læring af sagen.
nisteriets område. Samtidig er det afgørende, at departementets medarbejdere forstår
departementets opgave i et ministerstyre med fokus på ministeransvar og tilsynspligt.
Dette var bl.a. temaet for departementets personalekonference i august 2019. Der er
efterfølgende blevet fulgt op på disse drøftelser på afdelingsmøder i departementet i
løbet af efteråret 2019.
Justitsministeriets departement har på et ledelsesseminar i januar 2020 og et fælles-
møde i februar 2020 fulgt yderligere op på departementets læring af teledata-sagen.
Hos såvel departementet som myndighederne har der i foråret 2020 været peer re-
views, der har givet input til identifikation af risici og bedre behandling af oplysninger.
Der har været afholdt et koncernledelsesseminar i juni 2020, hvor erfaringer og input
blev drøftet, ligesom man drøftede udbredelse af læring af teledatasagen i de respek-
tive myndigheder. I departementet har der henover vinteren 2020/2021 i de enkelte
kontorer været drøftelser af håndtering af oplysninger, og læringspunkterne herfra har
afslutningsvist været drøftet i direktionen.
Tilsvarende har teledata-sagens konkrete elementer, herunder læringen, været drøftet
på ledelsesniveau i Justitsministeriets styrelser, ligesom der er arbejdet på en risikoaf-
dækning. Styrelserne har ligesom departementet haft hver deres koncept for udbre-
delse af læringen af teledata-sagen i organisationen.
Der er samlet op på erfaringerne med de lokale udbredelser af læringen på koncernni-
veau i 4. kvartal 2021, og initiativet er hermed gennemført.
Nr.
Delinitiativ
Status
Bemærkning
Ansvarlig
Tiltag rettet specifikt mod teledata
5
Oplysning om fejl og usikkerheder i teledata
Deloitte har, i forlængelse af sin undersøgelse
af Rigspolitiets håndtering af historiske tele-
data, udarbejdet et uvildigt notat – en såkaldt
"varedeklaration" – der redegør for de særlige
punkter, som politi, anklagere, forsvarere og
dommere bør være opmærksomme på, når hi-
storiske teledata anvendes i efterforskningen
og som bevis i straffesager.
"Varedeklarationen" vil – når den har været i
høring hos de relevante interessenter – frem-
over indgå i alle straffesager, der indeholder
teledata.
Gennemført
Deloitte har den 15. oktober 2019 udfærdiget et uvildigt notat om anvendelse af histo-
riske teledata i straffesager. Notatet vedlægges, når teledata indgår i en straffesag.
Notatet har været i høring hos Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Advokatrådet,
Danske Advokater, Domstolsstyrelsen og den uafhængige kontrol- og styregruppe i te-
ledata-sagen.
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om status på implementering af tiltag i anledning af teledata-sagen, fra justitsministeren
2683614_0004.png
6
Nye retningslinjer og vejledninger om anven-
delse og præsentation af teledata
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil, i forlængelse
af den eksterne undersøgelse af Rigspolitiets
håndtering af historiske teledata, udarbejde
nye retningslinjer og vejledninger, der tager
højde for de usikkerheder, som er identificeret
i den eksterne undersøgelse. De skal inde-
holde nationale retningslinjer for Telecente-
rets og politikredsenes håndtering og kvali-
tetssikring af teledata og samtidig tage højde
for fremlæggelse af ”vare-deklarationen” og
”oversættelsesguiden” over teleudbydernes
forskellige formater og rådata i retten.
Gennemført
Rigsadvokaten offentliggjorde den 16. oktober 2019 et nyt afsnit i Rigsadvokatmeddel-
elsen om anvendelse af teledata i straffesager.
Rigspolitiet udsendte den 25. oktober 2019 en vejledning for håndtering og kvalitets-
kontrol af teledata samt en skabelon til en kvalitetskontrolrapport vedrørende anven-
delse af teledata i straffesager til relevante medarbejdere.
Rigspolitiet udsendte en revideret vejledning den 30. oktober 2019 som følge af, at da-
tapakkerne fra Deloitte skulle kvalificeres yderligere.
Retningslinjer og vejledninger revideres fremover løbende efter behov.
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten
7
Akkreditering og certificering af kvalitetskon-
troller
Politiet vil indføre faste, dokumenterede pro-
cedurer og interne kontroller i den daglige
drift. Procedurerne skal efterleve relevante ek-
sterne kvalitetsstandarder, og Telecenteret
skal underlægges uvildig ekstern kontrol af, at
disse standarder overholdes. Det skal sikre, at
politiet kan opnå en certificering af Telecente-
rets kvalitetskontroller. Målet er på sigt at
opnå akkreditering efter en internationalt an-
erkendt kvalitetsstandard.
Forsinket
Politiet har nedsat en arbejdsgruppe, der skal indføre faste, dokumenterede procedu-
rer og interne kvalitetskontroller i den daglige drift i Teledatasektionen i National enhed
for Særlig Kriminalitet (NSK).
Siden sidste afrapportering har arbejdsgruppen implementeret procedurer for inci-
denthåndtering, change management (ændringshåndtering), kapacitetsstyring, rol-
lestyring m.fl. Derudover arbejdes der løbende med generel vedligeholdelse og forbed-
ring af informationssikkerheden.
NSK har indledt sonderinger med et eksternt firma om en kortlægning af vejen til en
revisionserklæring mht. til historiske teledata. Det er forventningen, at der senest i 2.
kvartal i 2023 fremlægges et oplæg for NSK’s øverste ledelse med henblik på stillingta-
gen til, hvorvidt internationale standarder kan anvendes til at dokumentere, at NSK le-
ver op til de ønskede eksterne kvalitetsstandarder. Oplægget vil foruden betydningen
af revisionserklæringen indeholde en estimeret tidsplan for gennemførelse af det på-
krævede arbejde.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om status på implementering af tiltag i anledning af teledata-sagen, fra justitsministeren
2683614_0005.png
8
Ekstern kontrol af Rigspolitiets konvertering
Indtil certificeringen er på plads, og der er
etableret en mere professionel it-understøt-
telse til behandling af historiske teledata, skal
der etableres en ekstern, teknisk kontrol med
konverteringen af rådata. Rigspolitiet vil indgå
aftale med en uvildig tredjepart herom. Der vil
tillige blive indført udvalgte manuelle stikprø-
vekontroller af konverteringen.
Gennemført
Den eksterne kontrol af Rigspolitiets konvertering af historiske teledata er etableret og
idriftsat ultimo april 2020, således at Teledatasektionen (tidligere Telecenteret) perio-
disk fremadrettet modtager uvildige valideringsrapporter på alle udførte konverterin-
ger af historiske teledata.
Rigspolitiet
9
Øgede og rette kompetencer i Telecenteret
For at understøtte arbejdet med at moderni-
sere og professionalisere Telecenterets ar-
bejde, skal centeret styrkes med flere og spe-
cialiserede kompetencer.
Gennemført
Med henblik på at styrke såvel robustheden som specialistkompetencerne og for at
sikre driften og varetagelsen af teledata-sagens initiativer samt øvrige iværksatte og
kommende udviklingsprojekter er Teledatasektionen (tidligere Telecentret) blevet styr-
ket med seks nye medarbejdere, hvormed styrkelsen af sektionen er gennemført.
Rigspolitiet
10
Styrket samarbejde med telebranchen
Der oprettes et nyt samarbejdsforum mellem
Rigspolitiet og telebranchen. Samarbejdet skal
både etableres på direktørniveau og mellem
operationelle arbejdsgrupper (fagligt, it-tek-
nisk og juridisk).
Gennemført
Der er oprettet et samarbejdsforum mellem Rigspolitiet og telebranchen.
Det første møde på strategisk niveau blev afholdt den 30. oktober 2019, hvor der blev
opnået enighed om strukturen for samarbejdet, herunder deltagerkreds og mødefre-
kvens. Telebrancheforum mødes som udgangspunkt halvårligt. Sidste møde blev af-
holdt den 11. november 2022, og næste møde afvikles planmæssigt i løbet af foråret
2023. Datoen for mødet er endnu ikke fastsat.
Derudover mødes aktørerne på arbejdsgruppeniveau ift. mere operationelle faglige,
tekniske og juridiske spørgsmål.
Rigspolitiet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om status på implementering af tiltag i anledning af teledata-sagen, fra justitsministeren
2683614_0006.png
11
Markant uddannelsesindsats
Relevante efterforskere, analytikere og ankla-
gere skal have styrket uddannelse og kompe-
tenceudvikling i teledata.
Rigsadvokaten vil også gå i dialog med forsva-
rere og domstole med henblik på at under-
støtte øget undervisning også af forsvarere og
dommere.
Gennemført
De uddannelsestiltag, der var planlagt gennemført i 2020, herunder afholdelse af tvær-
faglige temadage og ajourføring af specialistuddannelsen i teledata, blev udskudt som
følge af covid-19-retningslinjerne.
Der er i 2021 gennemført telespecialistuddannelse med deltagelse af teleanalytikere
og/eller efterforskere fra samtlige politikredse. Kurset er indført som en fast del af Po-
litiskolens uddannelseskatalog og afholdes efter planen næste gang i 2023.
Der er ud over uddannelsesaktiviteterne udarbejdet en række film i uddannelsesøje-
med. Filmene er produceret af dels Rigsadvokaten og dels Rigspolitiet og har fokus på
forskellige typer af teledata og den efterforskningsmæssige anvendelse heraf.
Uddannelse i forståelse og anvendelse af tekniske erklæringer, herunder teledata, ind-
går som en del af anklagemyndighedens grunduddannelse, ligesom Rigsadvokaten ud-
byder efteruddannelseskurser i bl.a. teknisk forståelse af teledata samt i formidling og
præsentation af tekniske beviser, herunder teledata, i retten.
Teledatasektionen har i efteråret 2021 i forbindelse med Rigsadvokatens undervisning
om indgreb i meddelelseshemmeligheden givet en indføring i teledata, herunder hvilke
typer der findes og hvilke styrker/svagheder de enkelte typer af teledata har.
Herudover har Rigsadvokaten og Rigspolitiet i efteråret 2021 holdt oplæg for henholds-
vis Landsforeningen af Forsvarsadvokater og Domstolsstyrelsens Domstolsakademi om
tekniske beviser, herunder teledata.
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten
12
Øget kvalitetskontrol og åbenhed
Efterforskere og anklagere skal i højere grad
selv kontrollere og efterprøve konverteret
data med rådata. Dette skal imødegå risikoen
for fejl i konverteret data. Som hjælp hertil har
Rigspolitiet udarbejdet en oversættelsesguide
(”terminologiskema”) over teleudbydernes
forskellige formater af rådata. Samtidig vil an-
klagere i større omfang fremlægge rådata i ret-
ten, når teledata har en væsentlig bevismæs-
sig betydning.
Gennemført
Terminologiskemaerne blev formidlet til politikredsene medio oktober 2019 i forbin-
delse med udsendelse af Rigsadvokatmeddelelsen om anvendelse af teledata i straf-
fesager.
Procedurer for opfølgning på terminologiskemaerne, herunder formidling af de revide-
rede terminologiskemaer, er udarbejdet medio december 2019.
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om status på implementering af tiltag i anledning af teledata-sagen, fra justitsministeren
2683614_0007.png
13
Enstrengede sagsgange om teledata
Der etableres ét enkelt kontaktpunkt i samt-
lige politikredse mv. vedrørende teledata for
at sikre øget viden og fokus på området.
Gennemført
Der er i første kvartal 2020 blevet oprettet en funktionspostkasse og udpeget et kon-
taktpunkt vedr. teledata i alle politikredse og efterforskningsfællesskaber.
Til brug for den nye kontaktpunktsfunktion vedr. teledata er der udarbejdet en funk-
tionsbeskrivelse. Kontaktpunktsfunktionen skal være med til at sikre øget viden og pro-
fessionalisering af arbejdet med historiske teledata samt understøtte et længereva-
rende strategisk fokus på området.
Rigspolitiet
14
Målretning og kvalitetssikring ved indhent-
ning af teledata
Politiet indkøber specialudstyr, der konkret
kan kortlægge de relevante telemaster med
henblik på at målrette indhentningen af histo-
riske teledata markant. Udstyret skal også bru-
ges til at efterprøve mastedækningen og ma-
steplaceringen.
Gennemføres
i
regi af flerårsafta-
len for politiets og
anklagemyndig-
hedens økonomi
2021-2023.
Let forsinket ift.
den frist, der
fremgår af flerårs-
aftalen, og forven-
tes nu gennem-
ført i fjerde kvar-
tal 2023.
Der blev i 2019 gennemført en teknisk foranalyse, der beskrev de tekniske krav til ind-
køb af specialudstyr. Der blev i den forbindelse afholdt møde med en leverandør af
udstyr som et led i en markedsafdækning.
Gennemførelse af initiativet blev igangsat primo 2022 under flerårsaftalens initiativ
10.3.2 med en foranalyse. Denne analyse skulle undersøge, om præmisserne for den
allerede udfærdigede tekniske foranalyse (fra 2019) fortsat var gældende set i lyset af
den teknologiske udvikling og den reviderede logningsbekendtgørelse. Dette har vist
sig at være tilfældet, hvorefter der er gennemført en anskaffelsesforretning med valg
af leverandør.
Aftale med leverandør er indgået, og måleudstyr er ultimo 2022 leveret til NSK/NC3.
Tilbage står anskaffelse af køretøjer samt den organisatoriske implementering i politiet,
herunder ansættelse af personale til gennemførelse af målinger. Herudover skal der
aftales procedurer med telebranchen for den konkrete anvendelse.
Af flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 fremgår
det, at initiativet forventes afsluttet i tredje kvartal af 2023. Initiativet er dog lettere
forsinket og forventes nu at være klar til ibrugtagning i fjerde kvartal 2023.
Rigspolitiet
15
Fokus på sletteregler
Rigspolitiet og Rigsadvokaten vil i fællesskab
sikre, at der er fastsat og efterleves ensartede
regler for sletning af teledata i Rigspolitiet og i
politikredsene.
Gennemført
Den nedsatte arbejdsgruppe med deltagere fra Rigspolitiet, herunder PET, og Rigsad-
vokaten, har beskrevet de gældende regler for sletning af teledata. Der vil på baggrund
heraf blive udarbejdet interne retningslinjer.
De nye retningslinjer var forudsat implementeret i 2020, men implementeringen er ble-
vet forsinket som følge af bl.a. redegørelsen vedrørende allerede registrerede lokalise-
ringsdata (tidligere signaleringsdata), covid-19 og et større træk på de ressourcer i Rigs-
politiet, som arbejder med udarbejdelsen af retningslinjerne.
Retningslinjerne er offentliggjort og meldt ud til politikredsene den 28. februar 2022.
Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 129: Orientering om status på implementering af tiltag i anledning af teledata-sagen, fra justitsministeren
2683614_0008.png
16
Professionel og fremtidssikret it-understøt-
telse
Politiet vil iværksætte initiativer for at moder-
nisere it-understøttelsen for de systemer, som
opbevarer og behandler historiske teledata.
Initiativerne på kort sigt vil have fokus på
driftsstabilitet og fundamentale it-foranstalt-
ninger.
På sigt anskaffes ny infrastruktur og software.
Der igangsættes således initiativer, der på læn-
gere sigt adresserer alle elementer af it-driften
for historiske teledata.
Gennemføres
i
regi af flerårsafta-
len for politiets og
anklagemyndig-
hedens økonomi
2021-2023.
Forsinket ift. den
frist, der fremgår
af flerårsaftalen
(tredje
kvartal
2024).
De tiltag, der skal styrke driftsstabiliteten i de nuværende systemer, der opbevarer og
behandler historiske teledata, herunder implementering af fundamentale it-foranstalt-
ninger, er gennemført.
Arbejdet med på længere sigt at anskaffe ny infrastruktur og software, der adresserer
alle elementer af it-driften for historiske teledata, har været indledt med en foranalyse
som led i flerårsaftalens initiativ 10.3.1. Foranalysen blev afsluttet i oktober 2022.
Foranalysens anbefalinger er blevet tiltrådt, og projektet har i januar 2023 startet en
analysefase, der efter planen løber til medio 2023. Ibrugtagningstidspunktet vil være
afhængigt af analysefasens resultater, herunder konkret løsning.
Rigspolitiet har en omfattende udfordring med at sikre fremdrift i udviklingen af it-pro-
jekter på tværs af Rigspolitiets it-portefølje. For at skabe den fornødne fremdrift er der
bl.a. igangsat en større replanlægning af it-porteføljen, der forventes afsluttet ved ud-
gangen af 1. kvartal 2023. Det er Rigspolitiets forventning, at replanlægningen vil skabe
en realistisk balance mellem kapacitet, økonomi og ressourcer.
Som led i replanlægningen er det nødvendigt at foretage en prioritering på tværs af it-
projekterne, herunder dette initiativ, hvorfor det pt. er uvist, hvornår nærværende
initiativ kan forventes fuldt implementeret.
Forligskredsen bag flerårsaftalen blev orienteret om den igangværende replanlægning
på forligskredsmødet den 14. marts 2023. Forligskredsen og Retsudvalget vil ligeledes
blive præsenteret for resultaterne af replanlægningen, når denne foreligger.
Rigspolitiet
17
Rigsadvokaten fører et skærpet tilsyn med
brugen af tekniske beviser i straffesager
Justitsministeren har tilkendegivet over for
rigsadvokaten, at han har en klar forventning
om, at anklagemyndigheden, som led i legali-
tets- og kvalitetssikringen i straffesager, frem-
over har større opmærksomhed på og fører et
skærpet tilsyn med brugen af tekniske beviser
i straffesager.
Gennemført
Rigsadvokaten har udfærdiget en plan for skærpet tilsyn med brugen af tekniske bevi-
ser i straffesager i 2020. I den forbindelse har Rigsadvokaten anmodet de regionale
statsadvokater om i forbindelse med deres tilsyn med politikredsene i 2020 at have
skærpet fokus på politikredsenes brug af tekniske beviser i straffesager.
Det skal dels ske ved statsadvokaternes udmelding til politikredsene om det skærpede
tilsyn, dels i forbindelse med statsadvokaternes ankesagsbehandling og gennemgang
af sager i øvrigt, herunder i forbindelse med statsadvokaternes udfærdigelse af feed-
backnotater til politikredsene.
De regionale statsadvokater skal derudover løbende overveje, om der – både i forhold
til kvaliteten og legaliteten – er behov for at drøfte brugen af de tekniske beviser med
en eller flere kredse.
Rigsadvokaten