Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 125
Offentligt
Retsudvalget
Til:
Dato:
Udvalgets medlemmer
27. marts 2023
Uddrag af hovedbevægelser på finanslovforslaget for 2023i forhold til finansloven for 2022 på
Justitsministeriets område
FFL23 sammenlignet med FL22
I denne oversigt gennemgås hovedbevægelserne på finanslovforslaget for finansåret 2023
sammenlignet med finansloven for 2022 inden for hvert ministerområde samt for fællespa-
ragrafferne 35 og 36.
Hovedbevægelserne gennemgås i punktform med henblik på en kortfattet beskrivelse
af de største ændringer i forhold til finansloven for 2022. For hvert punkt henvises til
den rele- vante hovedkonto på finanslovforslaget for 2023.
Oversigten medtager de hovedkonti på finanslovforslaget for 2023, der ændres med
mere end 20 pct. samtidig med, at ændringen udgør mindst 20,0 mio. kr. i forhold til
2022 (B- året).
Under hvert ministerområde er hovedelementerne på finanslovforslaget opdelt i føl-
gende kategorier:
Nye initiativer
Reserver
Budgetforbedringer
Øvrige større ændringer
Denne redegørelse for hovedbevægelserne på finanslovforslaget for 2023 skal ses i
sammenhæng med
Betænkning over finanslovforslaget for 2023 i forhold til finansloven for
2022,
der indeholder en mere detaljeret oversigt over ændringer fra finansloven for 2022 til
finanslovforslaget for 2023.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Uddrag af hovedbevægelser på finanslovforslaget for 2023i forhold til finansloven for 2022 på Justitsministeriets område
§ 11. Justitsministeriet
Reserver
Mindreudgiften på 3.000,0 mio. kr. i 2023 skyldes, at den teknisk fastsatte reser-
ve i 2022 til dækning af COVID-19-relaterede udgifter til indkøb af værnemidler
mv. ikke er videreført til 2023 (§ 11.11.43.).
Merudgiften på 185,1 mio. kr. i 2023 skyldes primært, at der er oprettet en række
reser- ver som led i Aftale mellem den daværende S-regering, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om kriminalforsorgens øko-
nomi 2022-2025 af december 20221 og en reserve til revision af logningsregler (§
11.11.79.).
Øvrige større ændringer
Merudgiften på 348,8 mio. kr. i 2023 skyldes, at der forventes et stigende aktivi-
tetsni- veau for erstatning til ofre for forbrydelser på baggrund af den realiserede
aktivitet i 2019-2021 (§ 11.11.13.).
Merindtægten på 223,1 mio. kr. i 2023 skyldes, at der forventes et stigende aktivi-
tetsni- veau for erstatning til ofre for forbrydelser på baggrund af den realiserede
aktivitet i 2019-2021, jf. ovenfor (§ 11.11.13.).
Merudgifterne på 85,4 mio. kr. i 2023 skyldes indkøb af værnemidler. Udgifterne
finan- sieres af en EU-bevilling. Udgifterne i 2023 til indkøb af værnemidler er ud-
tryk for et skøn, der vil kunne variere som følge af f.eks. markedspriser, udbud og
udsving i valu- takurser mv. (§ 11.11.42.).
Merindtægter på 85,4 mio. kr. i 2023 skyldes indkøb af værnemidler, jf.
ovenfor. (§ 11.11.42.).
Mindreudgiften på 128,0 mio. kr. skyldes primært, at dele af Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk og International Kriminalitet er overgået fra den Centrale Ankla-
gemyndig- hed til Politiet og den lokale anklagemyndighed mv., herunder National
enhed for Sær- lig Kriminalitet (§ 11.23.04.).
Merudgiften på 684,2 mio. kr. i 2023 skyldes primært indbudgettering af i Aftale
mel- lem den daværende S-regering, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og
Det Kon- servative Folkeparti om kriminalforsorgens økonomi 2022-2025 af de-
cember 2021. Af- talen er ikke indbudgetteret på finansloven for 2022. (§
11.31.01.).
Kontoen er ny. Der er overført 25,2 mio. kr. til kontoen fra § 11.23.01. Politiet og
den lokale anklagemyndighed mv., idet Ungdomskriminalitetsnævnets sekretariat
overflyttes fra Rigspolitiet til domstolsområdet (§ 11.41.06.).
Merudgiften på 103,1 mio. kr. i 2023 skyldes forventet stigende aktivitetsniveau for
ud- gifter til advokathjælp på baggrund af den realiserede aktivitet i 2019-2021
samt udgif-
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 125: Uddrag af hovedbevægelser på finanslovforslaget for 2023i forhold til finansloven for 2022 på Justitsministeriets område
2682360_0003.png
ter til advokater, børnesagkyndige og tolke, der kan henføres
til Ungdomskriminalitets- nævnet (§ 11.42.02.)
Side 4 | 1