Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 124
Offentligt
2682359_0001.png
25
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del - Bilag 124
Offentligt
§ 11. Justitsministeriet
11.11.13. Erstatning til ofre for forbrydelser
(Lovbunden)
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 348,8 mio. kr. skyldes, at der for-
ventes et stigende aktivitetsniveau for erstatning til
ofre for forbrydelser på baggrund af den reali-
serede aktivitet i 2019-2021.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 223,1 mio. kr. skyldes, at der
forventes et stigende aktivitetsniveau for erstat-
ning til ofre for forbrydelser på baggrund af den
realiserede aktivitet i 2019-2021, jf. ovenfor.
11.11.41. Styrelsen for Forsyningssikkerhed
(Driftsbev.)
.
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 19,7 mio. kr. skyldes en re-
budgettering af bevillingen i lyset af Styrelsen for
Forsyningssikkerheds fremadrettede rolle.
11.11.42. EU-nødlager for katastrofemedicinsk udstyr, herun-
der værnemidler
(Reservationsbev.)
...................
Udgift ....................................................................
Merudgifterne på 85,4 mio. kr. skyldes indkøb af
værnemidler. Udgifterne finansieres af en EU-be-
villing. Udgifterne i 2023 til indkøb af værnemid-
ler er udtryk for et skøn, der vil kunne variere som
følge af f.eks. markedspriser, udbud og udsving i
valutakurser mv.
Indtægt .................................................................
Merindtægterne på 85,4 mio. kr. skyldes indkøb af
værnemidler. Udgifterne finansieres af en EU-
bevilling. Udgifterne i 2023 til indkøb af værne-
midler er udtryk for et skøn, jf. ovenfor.
318,3
667,1
348,8
99,8
322,9
223,1
68,7
49,0
-19,7
13,6
99,0
85,4
13,6
99,0
85,4
11.11.43. Reserve til værnemidler mv. (tekstanm. 123)
(Reservationsbev.)
.................................................
Udgift ............................................................................3.000,0
Mindreudgiften på 3.000,0 mio. kr. skyldes, at den
teknisk fastsatte reserve i 2022 til dækning af CO-
VID-19-relaterede udgifter til indkøb af værne-
midler mv. ikke er videreført til 2023.
-
-3.000,0
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Uddrag af betænkning over finanslovsforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022 på Justitsministeriets område
2682359_0002.png
26
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
11.11.63. Offerfonden
(Reservationsbev.)
...........................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,9 mio. kr. skyldes, at der for-
ventes stigende offerbidrag på baggrund af den
realiserede aktivitet i 2019-2021 på § 11.23.02.
Bøder, konfiskationer og parkeringsafgifter samt
salg af pas og våbentilladelser mv.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 7,9 mio. kr. skyldes, at der for-
ventes stigende offerbidrag på baggrund af den
realiserede aktivitet i 2019-2021 på § 11.23.02.
Bøder, konfiskationer og parkeringsafgifter samt
salg af pas og våbentilladelser mv.
11.11.79. Reserver og budgetregulering ............................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 185,1 mio. kr. skyldes, at der er
oprettet en række reserver og negative budgetre-
guleringer som led i Aftale mellem den daværende
S-regering, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti og Det Konservative Folkeparti om krimi-
nalforsorgens økonomi 2022-2025 af december
2021 samt en reserve til revision af logningsregler.
11.21.21. Strafferetspleje mv. (tekstanm. 1 og 119) ..........
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 88,8 mio. kr. skyldes, at der for-
ventes et stigende aktivitetsniveau for strafferets-
pleje på baggrund af den realiserede aktivitet i
2019-2021.
Indtægt .................................................................
Merindtægten på 30,8 mio. kr. skyldes, at der for-
ventes et stigende aktivitetsniveau for strafferets-
pleje på baggrund af den realiserede aktivitet i
2019-2021.
11.23.01. Politiet og den lokale anklagemyndighed mv.
(tekstanm. 105, 108, 109 og 110)
(Driftsbev.)
.....
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 553,4 mio. kr. skyldes primært
pris- og lønregulering, samt at dele af Statsadvo-
katen for Særlig Økonomisk og International Kri-
minalitet er overgået fra den Centrale Anklage-
myndighed til Politiet og den lokale anklagemyn-
dighed mv., herunder National enhed for Særlig
Kriminalitet (NSK).
36,7
44,6
7,9
36,7
44,6
7,9
17,2
202,3
185,1
895,8
984,6
88,8
458,2
489,0
30,8
10.796,2
11.349,6
553,4
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Uddrag af betænkning over finanslovsforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022 på Justitsministeriets område
2682359_0003.png
27
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
11.23.02. Bøder, konfiskationer og parkeringsafgifter samt
salg af pas og våbentilladelser mv. .....................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 7,9 mio. kr. skyldes, at der for-
ventes et stigende offerbidrag på baggrund af den
realiserede aktivitet i 2019-2021.
11.23.04. Den Centrale Anklagemyndighed (tekstanm. 105,
108, 109 og 110)
(Driftsbev.)
................................
Nettoudgift ...........................................................
Mindreudgiften på 128,0 mio. kr. skyldes primært,
at dele af Statsadvokaten for Særlig Økonomisk og
International Kriminalitet er overgået fra Den
Centrale Anklagemyndighed til Politiet og den lo-
kale anklagemyndighed mv., herunder National
enhed for Særlig Kriminalitet (NSK).
36,7
44,6
7,9
427,5
299,5
-128,0
11.23.16. Politiets Efterretningstjeneste (tekstanm. 105, 108,
109 og 110)
(Driftsbev.)
........................................
1.029,1
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 54,8 mio. kr. skyldes primært pris-
og lønregulering.
11.31.01. Kriminalforsorgen (tekstanm. 110, 112, 113 og
114)
(Driftsbev.)
....................................................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 684,2 mio. kr. skyldes primært
indbudgettering af Aftale mellem den daværende S-
regering, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folke-
parti og Det Konservative Folkeparti om krimi-
nalforsorgens økonomi 2022-2025 af december
2021. Aftalen er ikke indbudgetteret på finanslo-
ven for 2022.
11.41.01. Domstolsstyrelsen
(Driftsbev.)
.............................
Nettoudgift ...........................................................
Merudgiften på 14,3 mio. kr. skyldes primært pris-
og lønregulering.
11.41.06. Ungdomskriminalitetsnævnet
(Driftsbev.)
.........
Nettoudgift ...........................................................
Kontoen er ny. Der er overført 25,2 mio. kr. til
kontoen fra § 11.23.01. Politiet og den lokale an-
klagemyndighed mv., idet Ungdomskriminalitets-
nævnets sekretariat overflyttes fra Rigspolitiet til
domstolsområdet.
1.083,9
54,8
3.420,5
4.104,7
684,2
114,8
129,1
14,3
-
25,2
25,2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Uddrag af betænkning over finanslovsforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022 på Justitsministeriets område
2682359_0004.png
28
Mio. kr.
2022
2023
Ændring
11.42.01. Sagsgodtgørelser mv. ...........................................
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 6,6 mio. kr. skyldes primært op-
regning fra 2022- til 2023-priser.
107,6
114,2
6,6
11.42.02. Fri proces og udgifter til advokathjælp
(Lovbunden)
503,3
Udgift ....................................................................
Merudgiften på 103,1 mio. kr. skyldes et forventet
stigende aktivitetsniveau for udgifter til advokat-
hjælp på baggrund af den realiserede aktivitet i
2019-2021 samt udgifter til advokater, børnesag-
kyndige og tolke, der kan henføres til Ungdom-
skriminalitetsnævnet.
606,4
103,1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 124: Uddrag af betænkning over finanslovsforslaget for 2023 i forhold til finansloven for 2022 på Justitsministeriets område
28