Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 118
Offentligt
2680868_0001.png
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
23. marts 2023
Lovkvalitet
Ida Helene Bendtsen Høi-
berg
2023-7700-0250
2765381
Justitsministeriets lovforslag på lovprogrammet for den reste-
rende del af folketingsåret 2022/23
Indhold
1. Lovforslag om etablering af en forsøgsordning med kommunale
tryghedsvagter m.v..............................................................................2
2. Lovforslag om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse af
ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste ...................3
3. Forslag til ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbegi-
venheder (Styrket indsats mod hooligans)..........................................4
4. Forslag til ændring af lov om indsamling m.v. (Ændring af Indsam-
lingsnævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.) .........5
Side 1/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Materiale til den tekniske gennemgang den 23/3-2023 af Justitsministeriets del af lovprogrammet for den resterende del af folketingsåret 2022/23
1. Lovforslag om etablering af en forsøgsordning med kommunale
tryghedsvagter m.v.
Med lovforslaget etableres en frivillig forsøgsordning, der giver kom-
munerne mulighed for at anvende tryghedsvagter, som kan supplere
politiets arbejde med at opretholde ro og orden.
Lovforslaget har til formål at sikre klare rammer for kommunernes
brug af tryghedsvagter på en retssikkerhedsmæssigt betryggende
måde. Det foreslås i den forbindelse, at tryghedsvagter skal være god-
kendte kommunalt ansatte vagter eller godkendte vagter ansat i auto-
riserede vagtvirksomheder, som har indgået aftale med kommunen.
Det foreslås endvidere, at kommunale tryghedsvagter vil kunne udøve
vagtvirksomhed på steder, hvortil der er almindelig adgang, og at tryg-
hedsvagterne skal kunne henstille til personer, der forstyrrer den of-
fentlige orden mv., at stoppe den forstyrrende adfærd mv. Med den
foreslåede ordning vil der således som noget nyt kunne udøves
vagtvirksomhed med henblik på at opretholde ro og orden på et of-
fentligt tilgængeligt sted, hvilket ellers som det klare udgangspunkt er
en politimæssig opgave.
Forsøgsordningen vil være generel i den forstand, at alle kommuner
uden særlig tilladelse kan vælge at gøre brug af forsøgsordningen in-
den for de rammer, der foreslås fastsat med lovforslaget. Det foreslås,
at loven træder i kraft den 15. juni 2023, og at forsøgsordningen løber
i perioden fra den 1. juli 2023 til den 1. juli 2026.
Side 2/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Materiale til den tekniske gennemgang den 23/3-2023 af Justitsministeriets del af lovprogrammet for den resterende del af folketingsåret 2022/23
2. Lovforslag om undersøgelse af beslutningen om hjemsendelse
af ledende medarbejdere i Forsvarets Efterretningstjeneste
Formålet med lovforslaget er at skabe det retlige grundlag for nedsæt-
telsen af en særlig undersøgelseskommission, der vil have til opgave
at undersøge forløbet vedrørende tjenestefritagelsen af de fem medar-
bejdere, der blev tjenestefritaget på baggrund af den kritik, der blev
rejst af Tilsynet med Efterretningstjenesterne i august 2020. Kommis-
sionen skal i den forbindelse undersøge, om der i forbindelse med tje-
nestefritagelsen blev varetaget usaglige hensyn.
Det foreslås med lovforslaget, at den særlige undersøgelseskommis-
sion skal bestå af tre medlemmer, der udpeges af justitsministeren.
Formanden og de øvrige medlemmer vil efter forslaget skulle udpeges
efter indstilling fra præsidenten for Vestre Landsret og skal være uvil-
dige og uafhængige af myndigheder og personer, hvis forhold er om-
fattet af undersøgelsen. Lovforslaget indeholder desuden regler om
undersøgelseskommissionens opgaver, tilrettelæggelsen af undersø-
gelsen mv., oplysnings- og vidnepligt, de berørte personers retsstilling
(retssikkerhedsgarantier), tavshedspligt, undersøgelseskommissio-
nens beslutninger og domstolsprøvelse heraf.
Af hensyn til at skabe mulighed for offentlighed om resultaterne af
undersøgelsen foreslås det, at kommissionen vil skulle afgive en be-
retning, som skal udarbejdes og offentliggøres i en form, som ikke
indeholder informationer, der vil kunne skade forholdet til fremmede
magter, statens sikkerhed eller tredjemand.
Side 3/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Materiale til den tekniske gennemgang den 23/3-2023 af Justitsministeriets del af lovprogrammet for den resterende del af folketingsåret 2022/23
3. Forslag til ændring af lov om sikkerhed ved bestemte idrætsbe-
givenheder (Styrket indsats mod hooligans)
Den daværende regering (Socialdemokratiet), Venstre, Moderaterne,
Socialistisk Folkeparti, Danmarksdemokraterne, Det Konservative
Folkeparti, Enhedslisten, Dansk Folkeparti og Nye Borgerlige indgik
den 2. oktober 2022 aftalen ”Fælles om fodbold: Aftale om en styrket
indsats mod hooligans” på baggrund af anbefalinger fra en ekspert-
gruppe nedsat af den daværende justitsminister.
Dette lovforslag har til formål at implementere de initiativer i aftalen,
der kræver lovændring.
Med lovforslaget foreslås det at udvide listen over strafbare handlin-
ger, der kan føre til meddelelse af generel karantæne, samt at gøre det
nemmere at meddele generel karantæne ved visse grovere strafbare
handlinger. Det foreslås i tillæg til ekspertgruppens anbefalinger, at
straffelovens §§ 119 b, stk. 1, (angreb med genstande mod personer i
offentlig tjeneste) 260, stk. 1, (ulovlig tvang) og 288 (røveri) samt lov
om knive og blankvåben m.v. tilføjes listen over strafbare handlinger,
der kan give generel karantæne.
Det foreslås endvidere at give politiet hjemmel til at videregive oplys-
ninger om personer til idrætsklubberne til brug for tildeling eller hånd-
hævelse af private karantæner.
Herudover foreslås det at give politiet hjemmel til at bortvise personer,
der udviser utryghedsskabende adfærd i forbindelse med bestemte
idrætsbegivenheder, fra det sted, hvor idrætsbegivenheden afholdes.
Det foreslås, at der alene kan ske bortvisning ved højrisikokampe.
Endelig foreslås det at give politiet hjemmel til forud for afviklingen
af en bestemt idrætsbegivenhed at kunne give arrangøren påbud om at
tilbageholde tilskuere på bestemte tilskuersektioner på det sted, hvor
idrætsbegivenheden afholdes, efter idrætsbegivenhedens afslutning.
Det foreslås, at der kan gives påbud ved højrisikokampe.
Side 4/5
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 118: Materiale til den tekniske gennemgang den 23/3-2023 af Justitsministeriets del af lovprogrammet for den resterende del af folketingsåret 2022/23
4. Forslag til ændring af lov om indsamling m.v. (Ændring af Ind-
samlingsnævnets sammensætning, øgede kontrolmuligheder m.v.)
Lovforslaget har til formål at gennemføre en række ændringer, der
skal styrke kontrollen og tilsynet på indsamlingsområdet i lyset af den
digitale udvikling.
Der lægges bl.a. op til at ændre Indsamlingsnævnets sammensætning,
så et af de to medlemmer, som Indsamlingsorganisationernes Bran-
cheorganisation (ISOBRO) indstiller, fremover indstilles af Erhvervs-
ministeriet. Ændringen har til formål at tilføre nævnet kompetencer
inden for IT og digital udvikling.
Der lægges desuden op til at give Indsamlingsnævnet mulighed for at
meddele afslag på ansøgninger om etårige indsamlingstilladelser og
tilbagekalde sådanne indsamlingstilladelser, hvis forhold ved tidligere
indsamlinger giver anledning til at formode, at loven eller bestemmel-
ser udstedt i medfør af loven ikke vil blive fulgt.
Derudover lægges der op til at gøre det muligt at indføre regler om
obligatorisk brug af en digital løsning til indsendelse af ansøgninger
og regnskaber med henblik på at lette Indsamlingsnævnets behandling
af disse oplysninger.
Lovforslaget er en delvis genfremsættelse af et lovforslag fra forrige
folketingssamling, idet et initiativ om at undtage belønningsbaseret
crowdfunding fra indsamlingslovens anvendelsesområde ikke indgår
i lovforslaget.
Side 5/5