Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 11
Offentligt
2643268_0001.png
Justitsministeriet
Politikontoret
Dato: 21-12-2022
J. nr.: 2022-098089
Dok.nr.: 2359557
Politiområdet
Juridisk Afdeling
Rigspolitiet
Polititorvet 14
1780 København V
Tlf.: 33 14 88 88
Email: [email protected]
Supplerende udtalelse om Politiets Våbenregister og sagsbehandlingstiderne
på våbenområdet
1. Baggrund
Rigspolitiet afgav den 1. juli 2022 en udtalelse til Justitsministeriet på baggrund af
Folketingets Ombudsmands anmodning om status på udviklingen af Politiets Vå-
benregister og behandlingen af våbensager hos Politiets Administrative Center
(PAC).
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 1. september 2022 anmodet Rigspolitiet
og Justitsministeriet om en supplerende udtalelse. Ombudsmanden anmodede ved
samme lejlighed Justitsministeriet og Rigspolitiet om at forholde sig til en række
bemærkninger fra Danmarks Jægerforbund.
Nærværende udtalelse supplerer Rigspolitiets udtalelse af 1. juli 2022 og har der-
udover til hensigt at give en opdateret status på udviklingen af Politiets Våbenregi-
ster, herunder adressere de spørgsmål, som ombudsmanden har rejst i brevet af 1.
september 2022.
Denne supplerende udtalelse er
i lighed med Rigspolitiets udtalelse af 1. juli 2022
opdelt i et punkt om den it-mæssige udvikling af Politiets Våbenregister (pkt. 2)
og i et punkt om behandlingen af sager om våben hos PAC (pkt. 3).
2. Udviklingen af Politiets Våbenregister
2.1. Status på udviklingen af Politiets Våbenregister
Rigspolitiet kan indledningsvis oplyse, at udviklingen af Politiets Våbenregister fo-
regår som et it-projekt, der afvikles i henhold til den fællesstatslige projektmodel.
Dette indebærer, at der er udarbejdet en række projektdokumenter, som har dannet
baggrund for risikovurdering i regi af Statens It-råd. Kopier af relevante dele af
dette materiale, Statens It-råds anbefalingsbrev samt Rigspolitiets halvårlige status-
rapporter vedlægges.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0002.png
Der har således foreligget et sædvanligt grundlag for it-projektet. Trods de opståede
problemer er det Rigspolitiets opfattelse, at der har været tale om et grundigt forbe-
redelsesarbejde. Det bemærkes, at det fremgår af det vedlagte materiale, at der fra
projektets begyndelse har været erkendelse af, at det er et komplekst projekt, her-
under at Politiets Våbenregister har en række integrationer med eksisterende syste-
mer, der øger kompleksiteten. Det fremgår endvidere af de halvårlige statusrappor-
ter, at der forud for ibrugtagningen af det nye it-system var opstået en række pro-
jektudfordringer, som dog var søgt løst.
Det var derfor forventningen, at det nye våbenregister i hovedsagen ville være funk-
tionsdueligt ved ibrugtagningen i januar 2022, men da testforløb af tidsmæssige
grunde ikke i fuldt omfang var gennemført inden ibrugtagningen, var det samtidig
forventningen, at det nye våbenregister kunne være behæftet med mindre fejl og
mangler, som skulle løses inden for et kortere tidsrum efter ibrugtagningen.
Fejl og mangler i det nye it-system viste sig dog efter ibrugtagningen i januar 2022
beklageligvis at være af et større omfang end forudset.
Der blev konstateret både større fejl og mindre fejl. Ved større fejl forstås fejl, der
blokerer for sagsbehandling i systemet. Ved mindre fejl forstås fejl, der ikke bloke-
rer for sagsbehandling, men som kan give uhensigtsmæssige arbejdsgange med
deraf følgende behov for større manuelle ressourcer til sagsbehandlingen.
Den eksterne leverandør har i samarbejde med politiet kontinuerligt arbejdet på ud-
bedring af disse forhold siden ibrugtagningen i januar 2022 og frem til og med ok-
tober 2022, hvorefter der i den første uge af november 2022 er gennemført en over-
tagelsesprøve med positivt resultat. Det betyder, at testen blev bestået uden an-
mærkninger, ligesom Rigspolitiet har konstateret, at Politiets Våbenregister nu er
leveret i henhold til det aftalte og kan anvendes til sagsbehandling på alle sagsarter.
Politiet har derfor nu overtaget systemet.
Både den eksterne leverandør og politiet har allokeret ekstra ressourcer frem til ud-
gangen af 2022 for at sikre en god overgang fra projekt til drift,
såkaldt ”Early Life
Support”.
En driftsprøve er afviklet og godkendt medio december 2022. Driftsprø-
ven viser, at systemet fungerer stabilt og har en ydeevne i overensstemmelse med
kontrakten. Projektet forventes herefter afsluttet ved udgangen af 2022.
Side 2
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0003.png
2.2. Rigspolitiets planer for projektets fremdrift fra opstart og frem til den 18. ja-
nuar 2022
Folketingets Ombudsmand har ved brev af 1. september 2022 anmodet Rigspolitiet
om bl.a. at fremlægge de planer for it-projektets fremdrift, som Rigspolitiet havde
i perioden fra it-projektets begyndelse frem til den 18. januar 2022.
Rigspolitiet henviser i den forbindelse til det oven for ad pkt. 2.1 anførte, herunder
særligt det materiale, som dannede baggrund for risikovurdering i regi af Statens It-
råd, Statens It-råds anbefalingsbrev samt Rigspolitiets halvårlige statusredegørelser
til Statens It-råd.
I den forbindelse bemærkes, at politiet har en omfattende portefølje af it-ressource-
krævende udviklingsprojekter, og der kan konstateres væsentlige og tiltagende ud-
fordringer med eksekvering på en række projekter. Dette afspejles i forsinkelser på
tværs af projektporteføljen, herunder blandt andet i it-sporet i flerårsaftalen for
2021-2023. Disse udfordringer har bl.a. medført, at projektet angående et nyt vå-
benregister ikke kunne opstartes så tidligt, som det optimalt set havde været mest
hensigtsmæssigt, ligesom der i udviklingsforløbet har været forsinkelser som følge
af bl.a. manglende it-ressourcer hos politiet.
2.3. Ad samspillet mellem Politiets Våbenregister og andre (ældre) it-systemer
Folketingets Ombudsmand har endvidere anmodet Rigspolitiet om at redegøre for
arbejdet med at sikre, at it-systemet i nødvendigt omfang var i stand til at samvirke
med andre (ældre) it-systemer.
Rigspolitiet henviser til det vedlagte materiale, som dannede baggrund for projek-
tets risikovurdering i regi af Statens It-råd. Som det fremgår heraf, har Rigspolitiet
fra begyndelsen været opmærksom på vigtigheden af et godt samspil med eksiste-
rende it-systemer og de udfordringer, som er forbundet hermed. Det er således en
løbende udfordring ved udvikling af nye it-systemer til politiet, at disse systemer
skal integreres med ældre, eksisterende systemer.
Rigspolitiet vil i øvrigt gennemføre en udvidet evaluering af projektet om Politiets
Våbenregister med det formål at samle op på de væsentligste læringspunkter fra
projektets forløb, så disse kan inddrages i fremtidige it-projekter i politiet. Det er
forventningen, at evalueringen vil blive igangsat i 2023.
Rigspolitiet har endvidere noteret sig FOB 2022-11, som er fremsendt som bilag til
brevet af 1. september 2022 fra Folketingets Ombudsmand. Rigspolitiet vil i rele-
Side 3
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0004.png
vant omfang inddrage konklusionerne fra denne undersøgelse om Skatteforvaltnin-
gens udvikling af it-systemet Deleøkonomisk Indberetningsløsning i både evalue-
ringen og planlægningen af politiets fremtidige it-projekter.
3. Sagsbehandlingen af våbensager
3.1. Status på sagsbehandlingen af våbensager
Indledningsvis bemærker Rigspolitiet, at der efter sommerferien har været fremdrift
hos PAC i forhold til at øge antallet af behandlede sager og nedbringe sagsbehand-
lingstiden for så vidt angår de sagskategorier, hvor der er mange ansøgninger, og
som har stor betydning for borgerne. Som oplyst ovenfor i afsnit 2 er der efter den
1. november 2022 ikke systemtekniske blokeringer for sagsbehandlingen. Der er
dog fortsat en sagsophobning hos PAC, ligesom PAC skal dygtiggøre sig i anven-
delsen af det nye system. Som det er gengivet i Rigspolitiets udtalelse af 1. juli
2022, er der allokeret betydelige personaleressourcer til våbenområdet i PAC. Al-
lokeringen af ekstra personaleressourcer strækker sig indtil videre til udgangen af
juni 2023.
PAC har oplyst, at der er foretaget en række tekniske forbedringer i opgørelsesme-
toden med udtræk af data, der påvirker alle sagskategorier. Tallene, der fremgår af
tabellerne neden for, er derfor mere retvisende end den tidligere opgørelse af 15.
juni 2022, der var indeholdt i Rigspolitiets udtalelse af 1. juli 2022.
Tabel 1
Afsluttede og verserende våbensager, samt ældste sager på udvalgte kategorier pr. 15. december
2022
Side 4
Dok.nr. 2359557
Antal afsluttede
Antal verserende
Alder på ældste ver-
sager
sager
serende sager (dage)
Alle typer
91.001 (ca. 33.700) 47.564 (ca. 45.000)
-
18.990 (3.626)
3.958 (8.039)
296 (132)
Tilladelse til jagt
1
7.842 (2.599)
2.994 (3.291)
87 (160)
SKV 2 (våbenpåtegning)
3.516 (1.276)
685
(994)
283 (108)
SKV 6 (overladelse af våben)
6.043 (2.094)
2.039 (1.901)
113 (77)
Våbenpas
1.523
(566)
49
(158)
294 (119)
Indførsel erhverv
865
(322)
40
(96)
255 (113)
Udførsel erhverv
Kategori
I tabel 1 ses blandt andet antal afsluttede sager opgjort for perioden fra 18. januar
2022 til og med den 15. december 2022. De tal, der er anført i parentes, er fra Rigs-
politiets udtalelse af 1. juli 2022.
1
Omfatter følgende sagsområder: Ansøgning om tilladelse til jagtvåben (herunder fornyelse af tilladelse til riffel,
tilladelse til at erhverve en riffel, tilladelse til våbendele, indstikspibe og vekselsæt. Gruppen omfatter dog ikke
hagl- og luftvåben eller ansøgninger, der vedrører flerejertilladelser.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0005.png
Side 5
Det bemærkes indledningsvis, at de i tabel 1 anførte
47.564
verserende sager om-
fatter
16.380
sager, der alene vedrører registrering i det nye våbenregister, og der
er således ikke en borger, der afventer en tilladelse, for at kunne anvende sit våben.
Det gælder eksempelvis registrering af anmeldte luft- og haglgeværer
2
.
Som gengivet i Rigspolitiets udtalelse af 1. juli 2022 er de i tabel 1 nævnte sagska-
tegorier (tilladelser til jagt, SKV2, SKV6, våbenpas, indførsel erhverv og udførsel
erhverv) udvalgt som dem, der har størst betydning for jægere, sportsskytter og vå-
benhandlere. Ud over de ovenfor nævnte sager under kategorien luft- og haglgevæ-
rer omfatter de øvrige kategorier, der ikke er særskilt oplistet i tabel 1, bl.a. sager
om indførsel af våben til private samt sager om tilladelse til blankvåben.
Data fra Politiets Våbenregister viser, at der pr. 15. december 2022 var 9.765 ver-
serende sager på de udvalgte sagskategorier. Ved den tidligere opgørelse af 15. juni
2022 var der 14.479 verserende sager. I løbet af sommeren og efteråret er der inden
for de udvalgte kategorier afviklet flere sager, end der er tilgået, hvilket bl.a. er
medvirkende til, at ophobningen af verserende sager inden for disse kategorier er
blevet en smule mindre. Det kan i øvrigt oplyses, at der i perioden fra den 15. juni
2022 til den 29. september 2022 eksempelvis er indgivet mere end 3.000 anmeldel-
ser af haglvåben, der ikke er prioriteret sagsbehandling. Disse sager er således om-
fattet af den type, der alene afventer registrering.
Af de udvalgte sagskategorier ses den ældste sag, der er registreret i det nye våben-
register, at være fra januar 2022. Det bemærkes, at weekender og helligdage med-
regnes i sagernes alder.
Af de udvalgte sagskategorier ses den ældste sag, der er registreret i det nye våben-
register, at være fra januar 2022. Det bemærkes, at weekender og helligdage med-
regnes i sagernes alder.
For så vidt angår tilladelser til jagt kan Rigspolitiet oplyse, at der i perioden 15. juni
til 15. december 2022 er afsluttet 15.364 sager om tilladelse til jagtvåben mod 3.626
sager i seneste opgørelse, som løb i perioden fra 18. januar til 15. juni 2022. I runde
tal er der således afsluttet ca. 600 sager om måneden i perioden fra medio januar til
medio juni mod ca. 2.500 sager om måneden i perioden fra medio juni til medio
Dok.nr. 2359557
2
De nævnte våbentyper kræver ikke
under visse betingelser
forudgående tilladelse, men det følger af vå-
benbekendtgørelsens § 52, at personer, der erhverver glatløbede haglgeværer eller luft
og fjedervåben med
større kaliber end 4,5 mm, inden otte dage efter erhvervelsen skal foretage anmeldelse til politiet herom.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0006.png
december. Samlet set i perioden fra 18. januar til 15. december 2022 er 18.990 sager
afsluttet i denne kategori, jf. tabel 1.
Rigspolitiet kan endvidere oplyse, at PAC pr. 19. december 2022 behandler ansøg-
ninger om våbentilladelser og fornyelser til jagtrifler, der er modtaget primo no-
vember 2022. I kategorien for våbenpas til jagtvåben behandles ansøgninger fra
medio september 2022. Hvad angår tilladelser til optisk, elektronisk sigtemiddel til
private behandles ansøgninger fra medio oktober 2022.
For så vidt angår kategorien samtykke til våbenpåtegninger til skytteforeningsvå-
ben (SKV2) behandler PAC pr. 19. december 2022 ansøgninger fra medio septem-
ber 2022, og ansøgninger om godkendelse af overladelse af våben i en skyttefor-
ening (SKV6) behandles fra ultimo oktober 2022.
PAC har oplyst, at de anførte statusdatoer er baseret på datoen for den ældste af de
indsendte ansøgninger, der ligger klar til behandling af en sagsbehandler. Data be-
ror således ikke på statistisk udtræk fra Politiets Våbenregister.
Selvom oplysningerne således er forbundet med en vis usikkerhed, er det PAC’s
vurdering, at oplysning om statusdatoerne er så retvisende og relevante for ansøgere
og øvrige interessenter, at statusdatoen på udvalgte områder opdateres ugentligt på
politi.dk.
3.1.1. Oplysninger om antal oprettede sager i henholdsvis 2022 og 2021
Folketingets Ombudsmand har i sit brev af 1. september 2022 anmodet Rigspolitiet
om at oplyse, hvor mange sager der siden den 18. januar 2022 er oprettet i hver af
de sagskategorier, der er anført i tabel 2 i Rigspolitiets udtalelse af 1. juli 2022, samt
tilsvarende oplysninger om antallet af oprettede og afsluttede sager for perioden fra
den 1. januar 2021 til den 30. juni 2021.
Den nedenstående tabel 2 viser, hvor mange sager der er oprettet i hver sagskategori
fra den 18. januar 2022 til den 9. december 2022. Det bemærkes, at opgørelsen i
tabel 1 ikke er direkte sammenlignelig med opgørelsen i tabel 2, da tabellerne har
forskellige opgørelsesperioder. Tabel 1 indeholder bl.a. opgørelse over antallet af
verserende og afsluttede sager, som kan være modtaget/oprettet før ibrugtagningen
af det nye våbenregister den 18. januar 2022.
Side 6
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0007.png
Tabel 2
Antal modtagne/oprettede sager fra 18. januar 2022 til. 9. december 2022
Kategori
Tilladelse til jagt
SKV 2
SKV 6
Våbenpas
Indførsel erhverv
Udførsel erhverv
Hovedtal
Antal modtagne/oprettede sager
21.459 sager
8.260 sager
3.767 sager
7.670 sager
1.532 sager
873 sager
43.561 sager
Side 7
Dok.nr. 2359557
Rigspolitiet skal bemærke, at det ikke er muligt at udtrække data for 2021 fra det
gamle våbenregister, der er sammenlignelige med data for 2022 i det nye våbenre-
gister. Dette skyldes bl.a., at der i det gamle våbenregister i nogle tilfælde blev ud-
stedt flere tilladelser per våben, hvis våbnet bestod af flere dele (for eksempel når
der var tale om våben med vekselpibesæt). I det nye våbenregister udstedes der
derimod en enkelt tilladelse per våben, hvortil der knyttes tre registreringer, idet de
fleste jagtvåben består af pibe, låsestol og bundstykke, der alle er registreringsplig-
tige. Endvidere foregik sagsbehandlingen af nogle våbensager tidligere i politiets
sagsstyringssystem (POLSAS) og ikke i det gamle våbenregister, hvorimod alle sa-
ger fra den 18. januar 2022 registreres i det nye våbenregister. Der er således ikke
sammenlignelighed mellem antal oprettede sager i henholdsvis det gamle og det
nye system.
Hertil kommer, at sagerne nu opgøres i andre kategorier end tidligere. Sagerne bli-
ver i dag opdelt i cirka 200 sagsarter, der er grupperet i omkring 50 hovedkategorier.
Opdelingen understøtter en bedre driftsstyring. Tidligere var sagerne opdelt i langt
færre kategorier, hvoraf nogle blev opgjort med data fra det gamle våbenregister og
andre med data fra Politiets Sagsstyringssystem (POLSAS).
Rigspolitiet kan oplyse, at der ikke i våbenlovgivningen er fastsat bindende mål for
sagsbehandlingstiden med hensyn til våbensager. PAC har imidlertid tidligere haft
fastsat et internt mål for behandlingen af våbensager i det daværende våbenregister
på op til 20 arbejdsdage. I december 2021 lå sagsbehandlingstiden overvejende un-
der det interne mål, hvilket skyldes, at PAC i sin sagsbehandling havde taget højde
for en forventelig kort nedgang i sagsproduktion som følge af implementeringen af
det nye våbenregister.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0008.png
Sagsbehandlingstiden for udstedelse af almindelige
3
våbentilladelser til jægerne lå
således i december 2021 på 13,8 dage og for fornyelser på 7,5 dage. Sagsbehand-
lingstiden for våbenpas var 6 dage. Som gengivet ovenfor er det vigtigt at bemærke,
at det ikke er muligt at sammenligne data for 2021 med data for 2022.
3.1.2. Vedrørende opgørelsen af tallene i tabel 1 og 2
Rigspolitiet skal bemærke, at opgørelserne i tabel 1 og tabel 2 oven for er behæftet
med en vis usikkerhed og skal anvendes med forbehold. Det skyldes bl.a., at opgø-
relserne er baseret dels på dataudtræk fra Politiets Våbenregister, dels på manuelle
optællinger af ansøgninger i POLSAS og Outlook.
PAC har således oplyst, at en stor del af de våbenansøgninger, herunder ansøgnin-
ger om tilladelser til jagtvåben, der indgives, registreres direkte i Politiets Våben-
register. En mindre del af ansøgningerne registreres imidlertid ikke direkte i det nye
våbenregister, men bliver modtaget via brev og e-mail, hvorefter en sagsbehandler
taster oplysningerne i ansøgningen i det nye våbenregister.
For så vidt angår de ansøgninger, der er modtaget på e-mail, kan systemet ikke
understøtte statistiske data om sagsbehandlingstider, der er tilstrækkelig valide til,
at de kan danne grundlag for at opgøre en eksakt sagsbehandlingstid. Dette skyldes,
at det ikke er muligt at tilbagedatere disse sagers oprettelsesdato i det nye våbenre-
gister, hvorfor sagerne kan have en oprettelsesdato i våbenregisteret, der ligger efter
modtagelsestidspunktet.
Eksempelvis gælder det for så vidt angår de sagstyper, der vedrører våbenpåtegning
og overladelse af våben i skytteforeningerne (SKV-sager), kan en e-mail rumme
mere end én sag, idet skytteforeningerne ofte sender mange ansøgningsblanketter
vedhæftet i en e-mail. Derfor kan én sag, der er opgjort ud fra Outlook, i realiteten
indeholde flere sager, hvilket først konstateres ved oprettelsen (der sker ved manuel
indtastning) i det nye våbenregister. For så vidt angår disse sager er der således
foretaget en manuel opgørelse af PAC til brug for tabel 1.
Opgørelsen i tabel 1 er endvidere fratrukket de 5 % ældste sager, da det er vurde-
ringen, at disse sager har et særegent sagsbehandlingsforløb. Dette kan bero på, at
sagerne afventer oplysning, andre myndigheder eller indeholder en særlig komplek-
sitet.
Side 8
Dok.nr. 2359557
3
En almindelig tilladelse er defineret som en tilladelse til en jæger, der køber et våben inklusive eventuelle
medejertilladelser. Fornyelser omfatter, ud over en fornyelse af en jægers våbentilladelse, også erstatningstil-
ladelser og afgiftsfrie ændringer.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0009.png
3.2. Ad styring af sagsbehandlingen
Det anføres i Folketingets Ombudsmands brev af 1. september 2022, at ombuds-
manden har forstået Rigspolitiets udtalelse sådan, at visse sagskategorier har været
udsat for et egentlig sagsbehandlingsstop siden ibrugtagningen af det nye våbenre-
gister den 18. januar 2022. Ombudsmanden har i den forbindelse anmodet Rigspo-
litiet om at sende en oversigt over de sagstyper, i hvilke der har været sagsbehand-
lingsstop, og på hvilke tidspunkter i perioden siden den 18. januar 2022 de enkelte
sagstyper ikke har været behandlet. Rigspolitiet er i denne forbindelse blevet anmo-
det om at redegøre for det retlige grundlag for at iværksætte sagsbehandlingsstop
på de berørte områder.
Rigspolitiet skal indledningsvis bemærke, at der ikke er sagstyper, som har været
omfattet af et sagsbehandlingsstop. Det følger af Rigspolitiets udtalelse af 1. juli
2022, at der er tilladelsestyper, hvor PAC endnu ikke anvender registeret til sags-
behandling, og det følger endvidere af Rigspolitiets udtalelse, at baggrunden herfor
er, at sagsbehandlingen af disse sagsarter forudsætter særdeles ressourcekrævende
manuelle workarounds. Sagsbehandlingen af disse sagsarter sker derfor udeluk-
kende manuelt.
Det følger videre af Rigspolitiets udtalelse, at i perioden fra den 18. januar 2022 til
den 30. juni 2022 har PAC som udgangspunkt ikke behandlet sager inden for 28 af
de 197 sagsarter, der eksisterer i våbenregisteret, idet de pågældende sagsarter
mangler funktionel understøttelse af sagsbehandlingen i våbenregisteret, sammen-
holdt med at sagsarterne ikke er blandt de prioriterede sagsarter på våbenområdet.
Endelig følger det af Rigspolitiets udtalelse, at der pr. 30. juni 2022 var ca. 800
verserende sager i de pågældende 28 sagsarter.
Rigspolitiet kan hertil uddybende oplyse, at der ikke er tale om, at de pågældende
sager i de angivne sagskategorier har været omfattet af et sagsbehandlingsstop, men
sagerne er ikke blevet behandlet i det nye våbenregister, idet der manglede funkti-
onel understøttelse af sagsbehandlingen i registeret, sammenholdt med at sagsar-
terne ikke er blandt de prioriterede sagsarter på våbenområdet. Disse sagsarter er
derfor alene behandlet manuelt. Der er ingen sagsarter, hvor der i perioden ikke har
været behandlet sager. Rigspolitiet skal beklage, såfremt dette kan misforstås i ud-
talelsen af 1. juli 2022.
Rigspolitiet kan oplyse, at prioriteringen af sagerne på våbenområdet bl.a. foretages
ud fra en afvejning af hensynet til borgerne, hensynet til sikkerheden i samfundet
og det manuelle ressourceforbrug, det vil kræve at behandle den pågældende sags-
art.
Side 9
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0010.png
Side 10
Rigspolitiet kan oplyse, at PAC har prioriteret hensynet til sikkerheden i samfundet
højest. Det betyder, at sager, hvor politiet finder anledning til at indlede en tilbage-
kaldelsessag
eksempelvis i forbindelse med den kontinuerlige overvågning af bor-
gere med adgang til våben
siden ibrugtagningen af det nye våbenregister har haft
en sagsbehandlingstid, der svarer til sagsbehandlingstiden i det gamle våbenregi-
ster. Der meddeles heller ikke nogen form for tilladelse, hvor vandelsvurdering er
nødvendig, uden at en vandelsvurdering har fundet sted. Rigspolitiet kan hertil sup-
plerende oplyse, at der dernæst i prioriteringen indgår en generel betragtning om,
hvordan der kan skabes størst værdi for borgerne i forhold til ressourceforbruget.
Det betyder eksempelvis, at vandelssager, godkendelse af medarbejdere i våben-
handel og erhvervsmæssig ind- og udførsel af våben prioriteres før sagstyper af
mere registreringsmæssig karakter
eksempelvis registrering af anmeldt luft- og
haglvåben, som vurderes ikke at have nogen eller kun ringe indgriben i borgerens
forhold.
De foretagne prioriteringer har medført, at der
som nævnt
er sagsarter, hvor kun
få sager har været behandlet, uden at der dog har været tale om et sagsbehandlings-
stop. Blankvåbentilladelser, genopladningstilladelser, erstatningstilladelser, af-
giftsfrie ændringer og tilladelser til flere ejere er de kategorier, hvor færrest sager
er blevet behandlet.
Inden for de nævnte sagskategorier (blankvåbentilladelser, genopladningstilladel-
ser, erstatningstilladelser, afgiftsfrie ændringer og tilladelser til flere ejere) er såle-
des alene behandlet sager, hvor PAC ud fra en konkret og individuel vurdering af
karakteren og omfanget af sagens indgriben i borgerens forhold har prioriteret sa-
gen.
Som beskrevet ovenfor er der pr. 1. november 2022 ikke længere it-mæssige blo-
keringer i forhold til sagsbehandling. Der pågår i øvrigt en kontinuerlig og sædvan-
lig optimering af sagsgange, der forventes at være særlig intensiv året ud.
Ombudsmanden har yderligere anmodet Rigspolitiet om at redegøre for overvejel-
ser om og praktisk håndtering af styringen af sagsbehandlingen i våbensager, når
”det af systemtekniske årsager ikke på nuværende tidspunkt er muligt nærmere at
redegøre for udviklingen i sagsbehandlingstiderne for så vidt angår behandlingen
af våben i det nye våbenregister”.
Det kan hertil indledningsvis oplyses, at for så vidt angår størstedelen af de sager,
hvor ansøgningen er modtaget via brev eller e-mail, vil ansøgningen blive dateret
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0011.png
den dag, ansøgningen bliver registreret i det nye våbenregister, da sager ikke kan
tilbagedateres i våbenregisteret.
En sag (for eksempel en ansøgning om våbentilladelse fra en borger) kan omfattes
af flere kategorier undervejs i sagsbehandlingen, fordi der oprettes flere sager ved-
rørende den samme ansøgning. For eksempel bliver der
i tilfælde, hvor der skal
foretages en nærmere vandelsmæssig vurdering
systemmæssigt oprettet en van-
delssag vedrørende ansøger i forlængelse af ansøgningssagen.
PAC har opsat interne mål for behandlingen af sager inden for de enkelte kategorier
eksempelvis
kategorien ”vandelssag” –
og kan systemteknisk følge sagernes alder
inden for hver kategori, hvilket anvendes som sagsstyrings- og prioriteringsværktøj.
Der er dog ikke systemteknisk understøttelse af træk af oplysninger om, hvordan
og hvornår sagerne bevæger sig på tværs af kategorierne, hvilket er forudsætningen
for valide statistiske dataudtræk om den samlede sagsbehandlingstid for behandlin-
gen af den enkelte våbenansøgning (der altså kan inkludere flere sager i systemet).
Det er PAC’s vurdering,
at PAC er i stand til at styre driften på betryggende vis,
selvom det ikke er muligt at udtrække valide data for en generel udvikling i sags-
behandlingstiderne.
Inden for den enkelte sagskategori styres og prioriteres sager som udgangspunkt
efter alder, men dog således, at enkeltstående sager ud fra en konkret og individuel
vurdering kan blive prioriteret før tidligere indkomne sager. Vurderingen vil også
her bero på karakteren og omfanget af sagens indgriben i borgerens forhold. Til
eksempel kan nævnes prioritering af en ansøgning fra en sportsskytte, der skal del-
tage i et internationalt mesterskab eller en ansøgning fra en erhvervsvirksomhed.
Prioriteringen betyder også, at der er sager, der har måtte tåle, at andre sager er
blevet prioriteret først. Den valgte prioritering af de sager, der ikke er blevet be-
handlet først, skyldes en vurdering af, at en længere sagsbehandlingstid vil være
mindre eller slet ikke indgribende over for ansøgeren, sammenholdt med, at de
manglende funktionaliteter i det nye våbenregister har nødvendiggjort ekstra ma-
nuelle sagsbehandlingsskridt for den pågældende sagskategori.
PAC har oplyst, at PAC gennem forvaltningen af våbenområdet sikrer, at kravene
til våbenregistreringen, der følger af dansk våbenlovgivning, og af Danmarks inter-
nationale forpligtelser, herunder EU-retlige forpligtelser, efterleves.
Side 11
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0012.png
Side 12
3.3. Ad forventet sagsbehandlingstid
Folketingets Ombudsmand har anmodet om at få oplyst den forventede sagsbehand-
lingstid for ansøgninger, der blev indgivet i februar 2022. Hvis dette stadig ikke kan
estimeres, har ombudsmanden anmodet om at få oplyst, hvilke overvejelser der gør
sig gældende i forhold til, hvad den forventede sagsbehandlingstid bliver.
PAC har oplyst til Rigspolitiet, at PAC i februar 2022 modtog 10.666 ansøgninger,
hvoraf 8.075 ansøgninger er færdigbehandlet medio september 2022.
De resterende 2.591 sager kan groft opdeles i to grupper, der i antal er omtrent lige
store.
Den ene gruppe (a) er ansøgninger, der er vurderet til at være af mindre indgribende
karakter over for borgerne, og som samtidig fordrer ressourcetunge manuelle sags-
behandlingsskridt.
Den anden gruppe (b) vedrører sager af administrativ eller registreringsmæssig ka-
rakter, som i henhold til pkt. 3.2 er givet en lavere prioritet.
Behandlingen af sagerne i gruppe a er prioriteret før behandling af sager i gruppe
b. Den forventede resterende sagsbehandlingstid for sagerne i gruppe a er 3-4 må-
neder. Det bemærkes, at det løbende vurderes, hvorvidt alderen på disse sager skal
medføre en anderledes prioritering. For så vidt angår ansøgninger i gruppe b for-
ventes en lidt længere sagsbehandlingstid end for gruppe a.
Som tidligere bemærket kan al nødvendig registrering understøttes teknisk i det nye
våbenregister fra den 1. november 2022, jf. pkt. 2.1 ovenfor.
Optimering af sagsgange er fortsat efter den 1. november 2022. I den forbindelse
skal det bemærkes, at der er afsat udviklingsmidler i den efterfølgende support- og
vedligeholdelsesaftale hertil. Det bemærkes i øvrigt, at det er en naturlig del af for-
valtningen af et sagsområde, herunder våbenområdet, at der kontinuerligt arbejdes
på at optimere sagsgange.
PAC vil så hurtigt som muligt fastsætte mål for sagsbehandlingstiderne. For at
kunne fastsætte realistiske mål er det en forudsætning, at der er opnået erfaring med
sagsbehandlingen under mere stabile forhold. Det bemærkes dog, at de nye EU-
regler og krav til sporbarheden af skydevåben stiller store krav til politiets registre-
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0013.png
ring af skydevåben og væsentlige dele til skydevåben, hvilket generelt vil have be-
tydning for sagsbehandlingstiden, der således må forventes at blive længere end
sagsbehandlingen efter de tidligere gældende regler.
3.4. Ad information til borgerne om det nye system
Folketingets Ombudsmand har også anmodet Rigspolitiet om at oplyse, hvilken in-
formation der er givet til potentielle ansøgere i forbindelse med overgangen til det
nye it-system. Rigspolitiet er i denne forbindelse blevet anmodet om at forholde sig
til Danmarks Jægerforbunds bemærkninger til dette forhold.
PAC har hertil oplyst, at den digitale selvbetjeningsløsning på politi.dk, der blev
indført i begyndelsen af 2021, som håndterer hovedparten af ansøgningerne om vå-
bentilladelse mv., fungerede uden nævneværdige udfordringer. Ved ibrugtagelsen
af det nye våbenregister var der således kun behov for mindre justeringer i de digi-
tale ansøgningsblanketter, hvorfor der ikke fandtes at være behov for en større kom-
munikationsindsats, idet det vurderedes, at vejledningen for indgivelse af ansøgning
kunne indeholdes i selvbetjeningsløsningen.
Som tidligere gengivet under pkt. 2 var det forventningen ved ibrugtagelsen, at Po-
litiets Våbenregister i hovedsagen ville være funktionsdueligt, men at registeret
kunne være behæftet med visse mindre fejl og mangler, som skulle løses inden for
et kortere tidsrum efter ibrugtagningen.
Da det i løbet af foråret stod klart, at udfordringerne ikke kunne løses inden for et
kort tidsrum, har PAC siden 16. marts 2022 haft en informationsside på politi.dk,
der indeholder oplysninger om driftsstatus på våbenområdet. Informationerne er lø-
bende opdateret og konkretiseret i takt med, at relevant data er blevet tilgængelig.
PAC udsender endvidere nyhedsbreve til de interessenter som måtte ønske dette.
Nyhedsbrevet indeholder en række informationer om driftsstatus mv. på de områ-
der, hvor borgere oftest henvender sig. Nyhedsbrevet er senest sendt den 23. no-
vember 2022.
Rigspolitiet kan supplerende oplyse, at PAC bl.a. på politi.dk ugentligt oplyser om
modtagelsestidspunktet for de sager, som PAC behandler. På den måde kan borge-
ren få en indikation af, hvor langt ansøgningen er i processen. PAC har til Rigspo-
litiet oplyst, at det nævnte tiltag er blevet taget meget positivt imod af interessen-
terne på våbenområdet. Oplysningerne kan således give ansøger en indikation af,
hvornår PAC når til behandlingen af vedkommendes ansøgning.
Side 13
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0014.png
Rigspolitiet og PAC er fortsat i en konstruktiv dialog med interessenterne på vå-
benområdet. Der har været afholdt en række møder, hvor det seneste er afholdt den
17. november 2022. På mødet var det enighed om, at der, på grund af fremgangen
med det nye våbenregister, først afholdes nyt møde i foråret 2023. Det blev samtidig
aftalt, at dagsordenen fremadrettet primært vil fokusere på øvrige indmeldte emner
fra interessenterne, hvorved møderækken, med fokus specifikt på det nye våbenre-
gister, som udgangspunkt er indstillet, medmindre der opstår et konkret behov.
Det anføres bl.a. i bemærkningerne fra Danmarks Jægerforbund, at informationen
om tidsplanen mv., der er blevet givet på disse møder
efter Jægerforbundets op-
fattelse
har været groft vildledende.
Rigspolitiet anerkender fuldt ud, at processen med overgangen til det nye våbenre-
gister ikke har været tilfredsstillende, og Rigspolitiet forstår godt, at forløbet har
skabt frustration hos medlemmerne af Danmarks Jægerforbund. Der var i politiet
både et ønske og en forventning om, at det nye våbenregister ville fungere bedre på
ibrugtagelsestidspunktet, ligesom det var forventningen, at eventuelle problemer
kunne løses forholdsvis hurtigt.
Det er derimod ikke korrekt, at det var Rigspolitiets forventning, at de fastsatte
deadlines ikke kunne imødekommes, og den opfattelse må bero på en misforståelse
af indholdet af de akter og e-mails, som Danmarks Jægerforbund har fået udleveret
i forbindelse med aktindsigt. Deadlines og øvrige oplysninger er meldt ud til inte-
ressenterne på det aktuelt foreliggende objektive grundlag og er på ingen måde ud-
tryk for hverken bevidst eller ubevidst vildledning. Fejlene i det nye våbenregister
har for en dels vedkommende først ladet sig identificere i takt med, at nye funktio-
naliteter og sagsgange er blevet tilgængelige.
Rigspolitiet kan derfor ikke genkende grundlaget for kritikken fra Danmarks Jæ-
gerforbund.
For at udrede eventuelle misforståelser har Rigspolitiet foreslået Danmarks Jæger-
forbund, at Rigspolitiet og forbundet i fællesskab kan gennemgå indholdet af de
pågældende akter og mails. Danmarks Jægerforbund har indtil videre ikke vendt
tilbage på invitationen, men Rigspolitiets er naturligvis fortsat klar til at mødes med
forbundet og foretage denne gennemgang og i øvrigt besvare spørgsmål om sags-
behandlingen af våbensager mv.
Side 14
Dok.nr. 2359557
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 11: Orientering om udtalelser til Folketingets Ombudsmand om Politiets Våbenregister, fra justitsministeren
2643268_0015.png
Efter Rigspolitiets opfattelse har der efter omstændighederne været en god dialog
med interessenterne på området, heriblandt Danmarks Jægerforbund. Rigspolitiet
vil fortsat arbejde for en god og løbende dialog med bl.a. Danmarks Jægerforbund.
Rigspolitiet skal i den forbindelse henvise til det ovenfor anførte ad pkt. 2.
4. Afsluttende bemærkninger
Rigspolitiet kan afslutningsvis oplyse, at PAC i medfør af våbenbekendtgørelsens
§ 50, stk. 5, har forlænget den periode, som bl.a. et skydevåben lovligt kan besiddes
efter tilladelsens udløb, indtil den 31. marts 2023. Det betyder, at de pågældende
våben må besiddes i perioden, men ikke må bæres og anvendes til f.eks. jagt, førend
der er meddelt en ny våbentilladelse.
Side 15
Dok.nr. 2359557