Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 107
Offentligt
2674756_0001.png
Årsberetning 2022
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0002.png
Bevismiddeltilsynets opgave
er at føre tilsyn med politiets
og anklagemyndighedens
behandling af tekniske beviser.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0003.png
Indhold
05
07
11
17
20
24
29
31
34
Forord
Om Bevismiddeltilsynet
Tematisk tilsyn
Orienteringssager
Opbygningen af Bevismiddeltilsynet
Politiklagerådet
Ekstern ekspertbistand
Konferencer og netværk
Temadag om tekniske beviser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0004.png
Forord
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0005.png
05 FORORD
Forord
opgave an på.
Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler (Bevismiddeltilsynet)
blev etableret pr. 1. januar 2022.
Vi afgiver med denne årsberetning vores første årsberetning,
hvor vi giver et indblik i både baggrunden for etableringen
af Bevismiddeltilsynet og måden, vi har grebet den nye
Det været et spændende og lærerigt første år, hvor vi blandt
andet har haft fokus på den nærmere afgrænsning af vores
viden og meget mere.
opgave, rekruttering, netværksopbygning, indsamling af
Vi har blandt andet holdt en temadag om tekniske beviser
og retningslinjer med henblik på at sikre integriteten af
tekniske beviser, at de tekniske erklæringer og eventuelle
supplerende politirapporter afspejler de forbehold og usik-
beviser, og at oplysningerne herom i relevant omfang indgår
kerheder, der generelt måtte knytte sig til de pågældende
og fremlægges i straffesagen. Tilsynet vil således have til
formål at sikre, at beviserne – set i lyset af de særlige retssik-
korrekt.”
kerhedsmæssige krav, der stilles i straffesager – behandles
Som led i opbygningen af Bevismiddeltilsynet er vi påbe-
baggrund af en samlet skønsmæssig vurdering i forhold
til både væsentlighed og risiko forbundet med politiets
og anklagemyndighedens behandling af DNA-beviset.
Omdrejningspunktet i det tematiske tilsyn er, i hvilken
grad politiets og anklagemyndighedens behandling sikrer
være områder, hvor myndighederne eventuelt kan justere
deres praksis for at øge bevisets integritet og kvalitet.
DNA-bevisets kvalitet og integritet, samt hvorvidt der kan
Læs mere om vores opgaver, organisation og etablering samt
det tematiske tilsyn med DNA-beviset her i årsberetningen.
God læselyst.
gyndt rekrutteringen af et tværfagligt hold med metodi-
professionalisme.
ske, juridiske og tekniske kompetencer, der er fælles om
med deltagelse af udenlandske forskere. Derudover har
vi besøgt andre tilsynsmyndigheder for blandt andet at
tilsynsopgaver.
blive inspireret af, hvordan de udfører deres kontrol og
Tilliden til politiet og anklagemyndigheden er en hjørne-
lovforslaget om Bevismiddeltilsynet, at Bevismiddeltilsynets
grundlæggende værdier som blandt andet grundighed og
Bevismiddeltilsynets hovedopgave er som et uafhængigt
tilsyn at påse politiets og anklagemyndighedens behandling
af tekniske beviser igennem hele straffesagskæden. For at
skabe værdi er det vigtigt, at vi supplerer de eksisterende
tilsyn og kontroller i politiet og anklagemyndigheden. Det
spil og ved at holde fokus på de tekniske bevisers kvalitet
og integritet.
gør vi blandt andet ved at bringe tilsynets tværfaglighed i
sten i et retssamfund. Det fremgår af bemærkningerne til
tilsynsopgave skal bidrage til opretholdelsen af denne tillid.
Tilsynet vil konkret skulle påse, at politiet og anklage-
myndigheden – inden for de enkelte typer af tekniske
beviser – har etableret og efterlever relevante procedurer
Om formålet med etableringen fremgår blandt andet også:
Bevismiddeltilsynet er i december 2022 påbegyndt et
tematisk tilsyn med politiets og anklagemyndighedens
behandling af DNA-beviset. DNA-beviset er udvalgt på
Charlotte Storgaard
direktør
Mohammad Ahsan
rådsformand
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0006.png
Om Bevismiddeltilsynet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0007.png
Om Bevismiddeltilsynet
Den 1. januar 2022 blev Bevismiddeltilsynet etableret.
Baggrunden for etableringen af det nye tilsyn er et ønske
om at styrke rammerne for og tilliden til politiets og ankla-
gemyndighedens behandling af tekniske beviser.
Behovet for at sikre et uafhængigt tilsyn med kvaliteten
og integriteten af de tekniske beviser, som politiet og
anklagemyndigeden anvender i straffesager, blev blandt
en særlig betydning.
andet aktualiseret af den såkaldte teledata-sag fra 2019 og
omfattet af vores tilsyn.
Bevismiddeltilsynets kompetence
Bevismiddeltilsynet fører tilsyn med politiets og anklage-
på behandlingens betydning for bevisernes kvalitet og
integritet. Legaliteten (lovligheden) af beviserne er ikke
myndighedens behandling af tekniske beviser med fokus
en konkret straffesag i efteråret 2019, hvor DNA-beviset fik
Formålet med etableringen af Bevismiddeltilsynet er at
Hovedformålet med etableringen af tilsynet er at
sikre, at der ved behandlingen af de pågældende
usikkerheder, der konkret eller generelt måtte
knytte sig til beviserne, fremlægges gennem
hele straffesagskæden i relevant omfang.
med bevismidler
beviser altid er fuldt fokus på, at disse potentielt
sikre et mere tværgående tilsyn med både politiets og
ville skulle indgå i en konkret straffesag, og at de
Ny adresse
anklagemyndighedens behandling af tekniske bevismidler.
Bevismiddeltilsynet er i sit tilsynsarbejde derfor særligt
digheden i deres behandling af tekniske beviser sikrer
kæden. Bevismiddeltilsynet skal bidrage med uvildige
åbent, grundigt og ordentligt.
optaget af at styrke tilliden til, at politiet og anklagemyn-
bevisernes integritet og kvalitet igennem hele straffesags-
øjne på myndighedernes håndtering af tekniske beviser
og understøtter, at mulige fejl i behandlingen håndteres
Bevismiddeltilsynet er sammen
med Politiklagemyndigheden pr.
Frederiks Plads 42, 8. og 9. sal,
8000 Aarhus C
Fra lovforslag nr. 222 2020/2021 om bl.a. nyt uafhængigt tilsyn
8. februar 2023 flyttet i nye lokaler.
Bevismiddeltilsynets nye adresse er:
Bevismiddeltilsynets kompetence omfatter hele straffesags-
spor, data eller lignende oplysninger (f.eks. teleoplysninger,
kæden og gælder således fra tidspunktet, hvor materiale,
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0008.png
08 OM
BEVISMIDDELTILSYNET
fingeraftryk, DNA-materiale eller våbenspor) indsamles og
en straffesag.
bearbejdes, til de præsenteres som tekniske beviser under
Vores tilsyn retter sig mod politiet og anklagemyndigheden
som myndigheder og mod behandlingen af tekniske beviser
på myndighedsniveau. Vi fører dermed ikke tilsyn med
og decentralt, men ikke med PET, Politiklagemyndigheden
og eksterne aktører.
enkeltpersoner eller enkeltsager inden for myndighederne.
DNA-sagen
I efteråret 2019 blev der i en konkret sag
Teledatasagen
konstateret et DNA-profilsammenfald,
supplerende analyse baseret på en ny-
herefter påtale i sagen. Sagen resulte-
rede blandt andet i, at Rigspolitiet efter
drøftelse med Rigsadvokaten udstedte
den tidligere anvendte metode.
I foråret 2019 konstaterede Rigspolitiet
en systemfejl i det it-program, som poli-
rådata fra teleselskaberne i forbindelse
med indhentning af teleoplysninger i
var blevet ændret.
tiet anvender til at konvertere såkaldte
straffesager. Rækker af rådata var for-
som førte til, at en person blev sigtet.
ere metode, viste denne, at mistanken
Vi fører tilsyn med politi og anklagemyndighed både centralt
Da der efterfølgende blev udført en
var ubegrundet. Politikredsen opgav
svundet, ligesom data i nogle tilfælde
Sagen satte grundlæggende spørgs-
anvender i straffesager.
Bevismiddeltilsynets opgave
Bevismiddeltilsynets opgave er at føre tilsyn med politiets
og anklagemyndighedens behandling af tekniske beviser.
Bevismiddeltilsynet fører to former for tilsyn med politiets
tekniske beviser, som f.eks. fingeraftryk, DNA og teleoplys-
ninger. Disse tilsyn sker på Bevismiddeltilsynets initiativ
Tematisk tilsyn”
.
nye retningslinjer for opgradering af
DNA-profiler, der er typebestemt efter
Den konkrete sag illustrerede de bevis-
målstegn ved kvaliteten af de teledata,
som politiet og anklagemyndigheden
og anklagemyndighedens behandling af tekniske beviser.
Den første er tematiske tilsyn med behandlingen af udvalgte
efter konkret udvælgelse. Du kan læse mere i artiklen
For det andet fører vi tilsyn med politiets og anklagemyn-
mæssige udfordringer, der kan være
forbundet med den teknologiske ud-
vikling og udviklingen af nye metoder.
Ved teledata forstås oplysninger om,
hvem der ringer til hvem, hvornår, ved
oplysninger lagres ved teleselskaberne
for teledata i en efterforskning.
og kan rekvireres af politiet efter ret-
brug af hvilken mobilmast mv. Disse
skendelse, hvis politiet skulle få brug
dighedens afdækning og opfølgning på konstaterede eller
mulige fejl ved behandling af tekniske beviser, såfremt der
er tale om fejl af generel eller systematisk karakter og af
retssikkerhedsmæssig betydning (de såkaldte orienterings-
sager). Du kan læse mere i artiklen ”
Orienteringssager”
.
Bevismiddeltilsynets rammer
Bevismiddeltilsynet er uafhængigt af politiet og anklage-
myndigheden. Bevismiddeltilsynet er i administrativ hen-
seende placeret under Justitsministeriet, som er den øverste
ansvarlige for bevillinger og andre økonomiske forhold,
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0009.png
personale og IT, men vores endelige vurderinger, henstil-
Tekniske beviser
linger og anbefalinger kan ikke ændres af Justitsministeriet
eller nogen anden administrativ myndighed.
Det er ikke muligt at pålægge, at Bevismiddeltilsynets tilsyn
om, at et igangværende tilsyn stoppes eller lignende.
Et teknisk bevis skal forstås bredt og omfatter
oplysninger, spor og materiale, der har været
handling, som kan påvirke bevisets integritet,
og der således ikke kan indgå i en straffesag
tekniske beviser, men bliver tekniske, når de
har været teknisk undersøgt eller behandlet.
Undersøgelsen eller behandlingen skal forstås
undergivet en teknisk undersøgelse eller be-
i sin umiddelbare form. Det betyder, at spor,
materiale og oplysninger ikke i sig selv er
– udover hvad der er fastsat i lovgivningen – skal foregå på
en bestemt måde, ligesom det heller ikke er muligt at bede
Bevismiddeltilsynet og Politiklagemyndigheden har samme
overordnede ledelse. Det betyder, at Politiklagerådet har
det overordnede ansvar for vores virksomhed, mens den
daglige ledelse varetages af direktøren og sekretariats-
Politiklagerådet”
.
chefen i Bevismiddeltilsynet. Du kan læse mere i artiklen
Bevismiddeltilsynet har en bred tværfaglig sammensætning
af medarbejdere med juridisk, analytisk/metodisk, teknisk
og administrativ baggrund. Herudover inddrager vi løbende
ekspertise med det store antal, forskelligartede tekniske
Ekstern ekspertbistand”
.
ekstern ekspertbistand for at oparbejde den fornødne
beviser, vi fører tilsyn med. Du kan læse mere i artiklen
bredt. Det er ikke afgørende for afgrænsnin-
gen, om der anvendes en bestemt form for
i et it-system eller ej.
behandling, herunder om beviset behandles
Oplysninger, spor og materiale skal være
indsamlet som led i politiets efterforsknings-
bevis i en straffesag.
arbejde med henblik på at kunne indgå som
Tekniske beviser dækker eksempelvis over kri-
Du kan læse mere om Bevismiddeltilsynet i
den 28. april 2021.
minaltekniske beviser, foto- og videorelaterede
beviser, telekommunikation, digital forensics
mv.
lovforslaget (L222) fremsat af justitsministeren
beviser, færdsel- og trafikdata, økonomiske
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0010.png
Tematisk tilsyn
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0011.png
Bevismiddeltilsynet har den 15. decem-
behandling af DNA-beviset. Beslutningen
Et tematisk tilsyn med DNA-beviset
ber 2022 påbegyndt et tematisk tilsyn
med politiets og anklagemyndighedens
om at undersøge DNA-beviset beror på
en samlet skønsmæssig vurdering af
risikoen og væsentligheden ved politiets
DNA-beviset i straffesager.
og anklagemyndighedens behandling af
og i relevant omfang igennem hele
straffesagskæden. Samtidigt knytter
til anvendelsen af DNA-beviset.
der sig en række kendte risikofaktorer
Det er Bevismiddeltilsynets vurdering,
at potentielle risikofaktorer ved politiets
af tekniske beviser kan være af høj væ-
indgår i bevisvurderingen med betydelig
sentlighed for borgerens retssikkerhed.
vægt, samt at DNA-beviset blandt andet
anvendes i straffesager, der medfører
indgribende betydning for den tiltalte.
fængselsstraf og således kan have
Bevismiddeltilsynet vil derfor føre tilsyn
med, hvordan politiet og anklagemyndig-
heden i deres behandling af DNA-beviset
og anklagemyndighedens behandling
Vurderingen bygger på, at DNA-beviset
arbejder på at imødegå risikofaktorerne,
samt hvordan myndighederne beskriver
usikkerheder og forbehold.
mv. Med afsæt i denne viden udarbejder
Bevismiddeltilsynet den endelige pro-
tematiske tilsyn samt et tilsynsdesign,
gelse af tilsynet.
blemformulering og afgræsning af det
der beskriver den konkrete tilrettelæg-
Bevismiddeltilsynet forventer at kunne
Hvordan arbejder vi med tilsynet
af DNA-beviset?
Bevismiddeltilsynet indleder det te-
matiske tilsyn af DNA-beviset med en
tielle risikofaktorer og usikkerheder,
igennem hele straffesagskæden.
foranalyse. Formålet med foranalysen
er at målrette tilsynet mod de poten-
der forventes at have størst betydning
for DNA-bevisets integritet og kvalitet
afslutte det tematiske tilsyn med DNA
inden udgangen af 2023.
På de følgende sider beskriver vi mere
tematisk tilsyn.
DNA-beviset i straffesager
DNA-beviset er udtryk for en kompleks
matematisk sandsynlighedsberegning.
at det derfor er centralt, at politiet og
beskriver de usikkerheder og forbehold,
Det er Bevismiddeltilsynets vurdering,
anklagemyndigheden i tilstrækkelig grad
der er forbundet med anvendelsen af
dighederne fremlægger disse åbent
DNA-beviset i straffesager, og at myn-
overordnet indholdet og tilgangen i et
I foranalysen indsamler Bevismiddel-
tilsynet viden fra en række myndigheder
og øvrige aktører, herunder politiet,
anklagemyndigheden, forsvarsadvokater
og domstole samt eksperter, specialister
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0012.png
12 TEMATISK
TILSYN
Indholdet i et tematisk tilsyn
Bevismiddeltilsynet har til opgave på eget initiativ at gen-
nemføre tematiske tilsyn af udvalgte bevistyper.
og retningslinjer,
Omdrejningspunktet i et tematisk tilsyn er politiets og
anklagemyndighedens behandling af det udvalgte tekniske
bevismiddel. Bevismiddeltilsynet fører tilsyn med, i hvilken
grad politiets og anklagemyndighedens behandling af bevis-
midlet sikrer dets kvalitet og integritet, samt hvorvidt der
kan være områder, hvor myndighederne med fordel kan
justere deres praksis for at øge bevisets integritet og kvalitet.
Fokus i et tematisk tilsyn ligger på hele straffesagskæden;
dvs. fra tidspunktet, hvor materiale, spor eller oplysninger
indsamles og bearbejdes, til de eventuelt præsenteres som
tekniske beviser under en straffesag. Bevismiddeltilsynet
fører således tilsyn med alle faser af forløbet.
Mere konkret påser Bevismiddeltilsynet i et tematisk til-
behandlingen af tekniske bevismidler:
tilstrækkelig og fyldestgørende, og
har udarbejdet tilstrækkelige og relevante procedurer
Tilsynet sker efter tematisk udvælgelse, så tilsy­
net får lejlighed til at arbejde sig i dybden med
eller hastighedsmålinger. Det vil således være
kendskab til den relevante bevistype.
med bevismidler
efterlever disse procedurer og retningslinjer,
beskriver forbehold og usikkerheder, der konkret
det konkret udvalgte tema, f.eks. DNA, ballistik
afgørende for at opnå en faglig høj kvalitet i til­
synets arbejde, at myndigheden får et indgående
Fra lovforslag nr. 22 2020/2021 om bl.a. et uafhængigt tilsyn
knytter sig til karakteren af det anvendte bevismiddel,
fremgår af straffesagerne, og at disse fremlægges åbent
under straffesagens behandling ved domstolene.
sikrer, at oplysningerne om usikkerheder og forbehold
Et tematisk tilsyn afsluttes med en samlet rapport, der
både indeholder Bevismiddeltilsynets vurdering af poli-
eventuelle anbefalinger til den fremadrettede praksis.
tiets og anklagemyndighedens nuværende praksis samt
Bevismiddeltilsynet forelægger rapporten for politi og
den endelige rapport. Derudover vil Bevismiddeltilsynet i
sin årsberetning beskrive de tematiske tilsyn, som har været
gennemført det forgangne år.
anklagemyndighed til en eventuel udtalelse, inden vi afgiver
syn, at politiet og anklagemyndigheden i forbindelse med
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0013.png
13 TEMATISK
TILSYN
Om Accentures review af
risikoen for teknisk forvansk-
ning af udvalgte bevismidler
I kølvandet på teledata-sagen igangsat-
behandling af tekniske bevismidler.
Formålet med reviewet var at afdække
te justitsministeren et eksternt review
om politiets og anklagemyndighedens
risikoen for teknisk forvanskning og
vurdere tilstrækkeligheden af allerede
samt pege på eventuelle kvalitetsfor-
bedrende tiltag.
Kort fortalt kortlægger og vurderer re-
etablerede kontrolforanstaltninger
Tilgangen i et tematisk tilsyn
Bevismiddeltilsynets tilgang i et tematisk tilsyn er bygget
viewet risikoen for teknisk forvanskning
ved politiets registrering, behandling/
analyse og overlevering af 24 udvalgte
tekniske bevismidler. Reviewet er gen-
nemført af konsulenthuset Accenture
Teknisk forvanskning betyder i den
eller forandring af digitale data om
1
2
3
op omkring tre faser.
Udvælgelse
for, at der i politiets og anklagemyndighedens behandling
af tekniske bevismidler kan opstå fejl eller uhensigtsmæs-
sigheder mv., som kan have en negativ indvirkning på
konsekvenser det vil have for retssikkerheden, hvis risikoen
bliver en realitet.
retssikkerheden. Væsentlighed dækker over, hvor store
Tematisk udvælgelse, der beror på en skønsmæssig
vurdering af risiko og væsentlighed.
Undersøgelse
Undersøgelsen indledes med en foranalyse, der
afgrænser problemformuleringen og designer
muleringen i det konkrete tilsyn.
Afslutning
tilsynet. Valg af metoder afhænger af problemfor-
Bevismiddeltilsynets risikovurdering af de tekniske beviser
bygger videre på Accentures risikovurdering for teknisk
forvanskning (se faktaboks). Vi inddrager derudover andre
vigtige risikofaktorer i vores samlede vurdering og lægger
således blandt andet vægt på anklagemyndighedens be-
handling og fremlæggelse af bevismidlet i retten, tidligere
identificerede eller formodede fejl eller uhensigtsmæs-
sigheder i medier, forskning, interne tilsyn og lignende. I
om en eventuel fejl vil påvirke et stort antal personer, eller
om en enkeltstående fejl i sig selv vil have meget alvorlige
konsekvenser.
væsentlighedsvurderingen lægger vi blandt andet vægt på,
i perioden januar 2020 til marts 2021.
forbindelse ”
utilsigtet registrering og/
bevismidlet, således at disse data ikke
længere fuldt repræsenterer bevismid-
lets oprindelige tilstand, og som bety-
der, at der i yderste konsekvens kan
opstå usikkerhed ift. anvendelsen af
2021).
Tilsynet afsluttes med en samlet rapport med vurde-
anbefalinger til den fremadrettede praksis.
ringer af den nuværende praksis og giver eventuelle
1. Udvælgelse
bevismidlet i en straffesag”
(Accenture
Beslutningen om at undersøge en bestemt bevistype beror
på Bevismiddeltilsynets skønsmæssige vurdering af både
væsentlighed og risiko. Ved risiko forstår vi sandsynligheden
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0014.png
14 TEMATISK
TILSYN
Tre niveauer: Hvordan arbejder vi med tekniske
beviser?
Bevismiddeltilsynet har en bred kompetence med hensyn
til typen af tekniske beviser, der efter deres karakter er
meget forskelligartede. Vi arbejder derfor med en model (se
illustration), som består af tre steps i udvælgelsen af tekniske
tekniske bevismidler kan således skifte placering i modellen
bevismidlet.
bevismidler til tematisk tilsyn. Modellen er dynamisk, og
i takt med, at vi får nye oplysninger om behandlingen af
for udvælgelse af bevismidler til tematiske tilsyn
Bevismiddeltilsynets model
Kortlægning af alle kendte
tekniske beviser
STEP 1
Fokusområder/ beviser med
risiko/ væsentlighed
STEP 2
Tematisk tilsyn
STEP 3
Det første skridt i udvælgelsen er en kortlægning af alle kendte tekniske
foretager en indledende vurdering af bevismidlerne ud fra risiko- og væsent-
lighedsvurderingsmodellen med udgangspunkt i tilgængelige data.
beviser, som politiet og anklagemyndigheden behandler. Bevismiddeltilsynet
I andet skridt ser Bevismiddeltilsynet nærmere på fokusområder, som er de
beviser, der i den indledende kortlægningsfase er blevet identificeret med
risiko og væsentlighed.
Bevismiddeltilsynet udvælger med udgangspunkt i risiko- og væsentlighedsvur-
deringen et af de tekniske beviser blandt fokusområderne til tematisk tilsyn.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0015.png
15 TEMATISK
TILSYN
2. Undersøgelse
Den konkrete tilrettelæggelse af et tematisk tilsyn vil
afhænge af det udvalgte tekniske bevismiddel og de risi-
kofaktorer og usikkerheder, der måtte knytte sig til det.
Bevismiddeltilsynet indleder derfor tematiske tilsyn med
tilvejebringe den nødvendige viden til at kunne målrette
tilsynet mod de potentielle risikofaktorer og usikkerhe-
der, der kan forventes at have størst betydning for det
straffesagskæden. Produktet af foranalysen er en tydelig
samt et gennemarbejdet design for tilsynet, et såkaldt
tilsynsdesign.
konkrete bevismiddels integritet og kvalitet igennem hele
problemformulering og afgræsning af det tematiske tilsyn
en såkaldt foranalyse. Formålet med foranalysen er at
Dernæst gennemfører Bevismiddeltilsynet selve tilsynet.
Valg af tilsynsmetoder vil afhænge af problemformulerin-
gennemgang af afsluttede straffesager, tilsynsbesøg,
interviews, overværelse af retsmøder mv.
gen i det konkrete tilsyn. Det kan blandt andet indeholde
3. Afslutning
Et tematisk tilsyn afsluttes med en samlet rapport.
Rapporten indeholder Bevismiddeltilsynets vurdering af
de problemstillinger, der er omfattet af det gennemførte
tilsyn, samt eventuelle anbefalinger. Politiet og anklagemyn-
digheden modtager rapporten til en eventuel udtalelse inden
offentliggørelse. Bevismiddeltilsynet afgiver den endelige
vurdering af anbefalingernes udmøntning. Anbefalingerne
tilsynsrapport direkte til Rigspolitiet og Rigsadvokaten, der
vil ikke have karakter af pålæg. Det forudsættes i lovbe-
mærkningerne, at der er en konstruktiv dialog mellem
myndighederne og Bevismiddeltilsynet om anbefalingerne.
har ansvaret for den videre proces, herunder at foretage en
I foranalysen indsamler Bevismiddeltilsynet viden bredt for
at sikre relevante oplysninger til at kunne målrette og tilret-
telægge tilsynet. Bevismiddeltilsynet indsamler derfor viden
og domstole. Derudover indhenter Bevismiddeltilsynet
fra både politiet, anklagemyndigheden, forsvarsadvokater
oplysninger fra eksperter, forskning, best practice i andre
lande og lignende for at kunne vurdere tilstrækkeligheden
anbefalinger.
af den nuværende praksis og kunne komme med eventuelle
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0016.png
Orienteringssager
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0017.png
17 ORIENTERINGSSAGER
Orienteringssager
Bevismiddeltilsynet behandler sager, som politiet og/eller
anklagemyndigheden har orienteret os om; de såkaldte
orienteringssager.
Det er som hidtil politiet og anklagemyndigheden, der
afdækker og adresserer konstaterede og mulige fejl.
Bevismiddeltilsynet overtager således ikke afdækningen af
og opfølgningen på den konstaterede eller mulige fejl og har
ikke i øvrigt instruktionsbeføjelser over for myndighederne.
Formålet er at sikre, at der gennemføres en
grundig og uvildig vurdering af myndighedernes
håndtering af sager, hvor myndighederne kon­
generel eller systematisk karakter vedrørende
eller potentielt kan have haft retssikkerheds­
mæssig betydning.
med bevismidler.
fra lovforslag nr. 222 2020/2021 om bl.a. et uafhængigt tilsyn
Bevismiddeltilsynets kompetence
staterer, at der er eller kan være begået en fejl af
behandlingen af tekniske bevismidler, som har
I orienteringssager fører Bevismiddeltilsynet tilsyn med
politiets og anklagemyndighedens afdækning og opfølg-
tekniske bevismidler.
ning på konstaterede eller mulige fejl ved behandlingen af
En (mulig) fejl er inden for Bevismiddeltilsynets kompe-
tenceområde såfremt den:
1. er af generel eller systematisk karakter og
2. har retssikkerhedsmæssig betydning.
Indholdet i orienteringssager
Bevismiddeltilsynets opgave er at foretage en grundig og
og tiltag er tilstrækkelige til at imødegå fejlen og dens
retssikkerhedsmæssige konsekvenser.
Ved vurderingen af, om myndighedernes afdækning af
uvildig samlet vurdering af, om myndighedernes afdækning
en fejl eller mulig fejl og dens retssikkerhedsmæssige
konsekvenser er tilstrækkelig, vil Bevismiddeltilsynet ek-
sempelvis fokusere på, om myndighederne har gennemgået
afdækning heraf er tilstrækkelig.
et tilstrækkeligt antal straffesager, om myndighedernes
Det er Bevismiddeltilsynet, der vurderer, om en konstateret
eller mulig fejl er af en sådan karakter. Politiets og anklage-
tages ud fra et forsigtighedsprincip; dvs. at myndighederne
myndighedens orientering af Bevismiddeltilsynet skal fore-
skal orientere Bevismiddeltilsynet, hvis myndighederne
ikke kan udelukke, at en (mulig) fejl er af generel eller sy-
stematisk karakter og har retssikkerhedsmæssig betydning.
skøn over omfanget er retvisende, og/eller om den tekniske
Ved vurderingen af, om myndighedernes tiltag er tilstræk-
kelige til at adressere en fejl eller mulig fejl og dens rets-
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0018.png
18 ORIENTERINGSSAGER
sikkerhedsmæssige konsekvenser, vil Bevismiddeltilsynet
eksempelvis forholde sig til, om myndighedernes kortsig-
straffesager i bero) i tilstrækkelig grad minimerede de
umiddelbare retssikkerhedsmæssige konsekvenser af
endvidere efterprøve, om den samlede håndtering af en
generelle tiltag er tilstrækkelige til at forhindre og forebygge
tede og umiddelbare tiltag (som f.eks. at stille verserende
den konstaterede eller mulige fejl. Bevismiddeltilsynet vil
konstateret eller mulig fejl i tilstrækkelig grad har adresseret
de retssikkerhedsmæssige konsekvenser, samt om mere
en lignende situation. Vurderingen vil i denne forbindelse
også kunne omfatte tiltag, der ikke er fuldt implementeret.
Som led i behandlingen af orienteringssager kan
Bevismiddeltilsynet afholde møder med relevante myndig-
afsluttede straffesager af relevans for den konstaterede eller
mulige fejl, samt tage på tilsynsbesøg hos myndighederne mv.
heder, stille skriftlige spørgsmål, anmode om at få udleveret
relevante oplysninger, herunder indhente et større antal
Konkrete orienteringssager
Rigspolitiet orienterede i juni 2022
Bevismiddeltilsynet om, at Midt- og
Vestjyllands Politi utilsigtet havde slet-
tet data. Efter en uddybende redegø-
løbet vurderede Bevismiddeltilsynet,
i sagen.
at der ikke var grundlag for at gå ind
Bevismiddeltilsynet orienterede så-
ledes i august 2022 Rigspolitiet og
Rigsadvokaten om, at der efter tilsynets
vurdering ikke var tale om en fejl, der
både var af generel eller systematisk
betydning for straffesagsbehandlingen.
Rigspolitiets oplysninger om, at der var
karakter og af retssikkerhedsmæssig
Tilsynet lagde i den forbindelse vægt på
tale om en enkeltstående hændelse,
som var opstået på baggrund af en
menneskelig fejl samt oplysningerne
overført til de konkrete sager.
utilsigtede sletning allerede var blevet
om, at relevante data forud for den
relse fra Rigspolitiet om hændelsesfor-
Bevismiddeltilsynet kan afslutte orienteringssagen med
en rapport. Rapporten vil indeholde Bevismiddeltilsynets
af den (mulige) fejl og dennes konsekvenser har været til-
strækkelig. Vurderer Bevismiddeltilsynet, at myndighederne
vurdering af, om myndighedernes afdækning og opfølgning
ikke skal foretage sig yderligere, kan Bevismiddeltilsynet
ikke foretager sig yderligere i anledning af orienteringen.
undlade at udarbejde en rapport og i stedet vælge skriftligt
at orientere relevante parter om, at Bevismiddeltilsynet
Bevismiddeltilsynet har modtaget en
yderligere orienteringssag fra Rigs-
politiet den 25. november 2022, som
fortsat er verserende.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0019.png
Opbygningen af
Bevismiddeltilsynet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0020.png
20 OPBYGNINGEN
AF BEVISMIDDELTILSYNET
Opbygningen af
Bevismiddeltilsynet
Bevismiddeltilsynets tilsynsopgave er en ny myndighedsop-
gave i Danmark. Der er ikke sammenlignelige tilsynsmyn-
digheder i Norden eller Europa i øvrigt. Kendetegnet for
eller lignende fra eksisterende myndigheder.
opstarten af Bevismiddeltilsynet har derfor også været, at
Bevismiddeltilsynet ikke har overtaget sagsområder, sager
møde med Rigspolitiet og Rigsadvokaten, der blev fuldt
op af opstarts- og orienteringsmøder i foråret 2022 med
Rigspolitiet og Anklagemyndigheden.
Derudover er en væsentlig og vigtig opgave i opbygningen
af Bevismiddeltilsynet den interne kapacitetsopbygning i
rammen for et godt og stærkt samarbejde blandt tilsynets
metodisk, juridisk og teknisk fundament. Kendetegnet
og forskellige syn med åbenhed og interesse.
medarbejdere. Bevismiddeltilsynet har en bred tværfaglig
I etableringsfasen har vi blandt andet haft fokus på
definerer vores opgave og sætter rammerne for opgaven
form af rekruttering af medarbejdere herunder at sætte
sammensætning, da tilsynsopgaven forudsætter et solidt
for Bevismiddeltilsynets medarbejdere er en udpræget
samarbejdsånd, hvor man møder hinandens uenigheder
definition af vores opgave og indsamling af viden. Vi
med udgangspunkt i lovbemærkningerne til lovforslaget
om Bevismiddeltilsynet. Derudover henter vi blandt andet
inspiration fra andre myndigheder, der har erfaring med at
føre tilsyn på andre myndighedsområder. I efteråret 2021
således Rigsrevisionen, Folketingets Ombudsmand og
besøgte Bevismiddeltilsynets sekretariatschef og direktør
Tilsynet med Efterretningstjenesterne for at søge viden og
inspiration om tilgangen til udvælgelse og tilrettelæggelse af
Læs nedenfor et interview med en af de medarbejdere, der
har været med i opbygningsfasen af Bevismiddeltilsynet.
tilsyn mv. I samme periode holdt vi ligeledes et indledende
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0021.png
21 OPBYGNINGEN
AF BEVISMIDDELTILSYNET
” Danmark er
I
vi pionerer”
I Danmark har vi oplevet teledata-sagen,
mobilmaster viste sig at være helt central. Vi
Lene Wacher Lentz:
Lene Wacher Lentz er lektor ved Juridisk Institut på Aalborg
Universitet. Hun har været med til at etablere Bevismiddeltilsynet,
som hun ser som en vigtig fremtidssikring af vores retssystem.
hvor kvaliteten i behandlingen af data fra
har også oplevet en ny udvikling i metoden
for DNA-beviset, som medførte, at politi
større antal sager for at sikre, at DNA-beviset
der kan ske meget med tekniske beviser
og anklagemyndighed måtte gennemgå et
var retvisende. Det gav et øget fokus på, at
i processen fra indsamling, behandling
2022.
og fremlæggelse i retten. Derfor blev
beviser. Det er en nyskabelse, når man ser
isoleret på tilsyn indenfor politi og ankla-
gemyndighed,”
siger Lene Wacher Lentz.
Hendes primære opgave i etableringen af
Bevismiddeltilsynet har været det lovfor-
gøres operativ i det nyetablerede tilsyns
arbejde.
beredende arbejde, så lovgivningen kunne
Bevismiddeltilsynet etableret den 1. januar
” Danmark er vi pionerer ved at skabe et
I
rene form handler om at sikre kvalitet af
Kvalitetssikring af tekniske beviser
For at udvælge et teknisk bevis til tematisk
har været risiko for forvanskning. Tilsynet
kigger for eksempel på, om et bevis kan
fra indsamling til fremlæggelse i retten.
tilsyn vurderer man blandt andet, om der
være blevet påvirket undervejs i processen
tilsyn som Bevismiddeltilsynet, der i sin
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0022.png
22 OPBYGNINGEN
AF BEVISMIDDELTILSYNET
Hvis bevismidler ikke bliver behandlet kor-
rekt, belaster det vores retssystem, da man
tidligere straffesager vil skulle gennemgås
igen og eventuelt genoptages. Skulle det
kan risikere store sagsgennemgange, når
blive nødvendigt, rokker det ved tilliden
til politi, anklagemyndighed og domstole.
siger Lene Wacher Lentz.
Derfor er Bevismiddeltilsynet en vigtig brik i
styrkelsen af tilliden til vores straffesystem,”
Udvælgelsen af et teknisk bevis til tematisk
Bevismiddeltilsynet har udviklet konkrete
metoder til udvælgelsen, så det er muligt
at redegøre for, hvad der har spillet ind i
udvælgelsen.
tilsyn er altid en samlet vurdering, og
Om Lene Wacher Lentz
Universitet
Øget bevidsthed om tekniske beviser
Bevismiddeltilsynet har i løbet af det første
Lektor ved Juridisk Institut på Aalborg
Ph.d. i strafferet og straffeproces
Har været ansat i Anklagemyndigheden
fra 2006-2019
Forsker blandt andet i cybercrime,
år haft udveksling af viden med forskellige
instanser og eksperter. Ifølge Lene Wacher
Lentz handler det i høj grad om at involvere
de rette fagpersoner, fordi det kan være
meget specifikt, hvilke fagkompetencer
Bevismiddeltilsynet har brug for at trække
på. Derfor kommer Bevismiddeltilsynet til
at inddrage eksperter på særlige områder,
det kan være både fra ind- og udland.
dansk stafferetspleje, forvaltningsret,
international ret og menneskerettigheder
Har været med til at etablere
med udvalgte opgaver
Bevismiddeltilsynet, som hun fremadrettet
skal være ekstern ekspert for i forbindelse
Bevismiddeltilsynets eksistens gør, at der
helt generelt er kommet mere fokus på kvali-
teten af tekniske beviser. Det gør en forskel,
fået en større bevidsthed om, at man skal gå
beviser,”
afslutter Lene Wacher Lentz.
fordi både politi og anklagemyndighed har
kritisk til værks i behandlingen af tekniske
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0023.png
Politiklagerådet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0024.png
24 POLITIKLAGERÅDET
Politiklagerådets medlemmer
Mohammad Ahsan
Rådsformand og landsdommer
Birgit Feldtmann
Professor, Aalborg Universitet
Ejnar Bo Pedersen
Sekretariatschef,
Ungdomsskoleforeningen
Asger Bagge-Jørgensen
Advokat
Pernille Christensen
Juridisk chef, KL
Tom Engly
Senior Cybersecurity and Crisis
Management advisor,
Tryg Forsikring A/S
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0025.png
25 POLITIKLAGERÅDET
Politiklagerådet
Politiklagerådet har det overordnede ansvar for Bevis-
Bevismiddeltilsynet er således organisatorisk placeret under
direktøren og sekretariatschefen i Bevismiddeltilsynet.
middeltilsynets virksomhed og for at fastlægge generelle
overordnede retningslinjer for myndighedens arbejde.
samme ledelse som Den Uafhængige Politiklagemyndighed.
Den daglige ledelse af Bevismiddeltilsynet varetages af
Politiklagerådet fastsætter sin egen forretningsorden og
regler om arbejdets fordeling mellem rådet og direktøren.
Det sikrer en hensigtsmæssig balance mellem den faglige
har det overordnede ansvar for Bevismiddeltilsynets virke.
del af myndigheden, der skal udføre det daglige arbejde,
og ekstern indflydelse og kompetence i form af et råd, der
Politiklagerådet
Direktør
Stab
Politiklagerådet er i forbindelse med etableringen af
Bevismiddeltilsynet blevet udvidet med en teknisk ekspert
tilsynsvirksomhed. Politiklagerådet kan desuden gøre brug
er under tematisk tilsyn.
med henblik på at understøtte et tværfagligt blik på vores
af den eksterne ekspertbistand, som indhentes inden for
de enkelte områder, f.eks. for et teknisk bevismiddel, som
Bevismiddeltilsynet
Politiklagemyndigheden
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0026.png
26 POLITIKLAGERÅDET
” handler om at
Det
få udlagt de tekniske
beviser korrekt”
Advokat Asger Bagge-Jørgensen er medlem af Politiklagerådet. Han ser
Bevismiddeltilsynet som en vigtig myndighed i det danske retssystem,
fordi tilsynet er med til at øge tilliden til tekniske beviser i retssager.
Advokat Asger Bagge-Jørgensen er et af de
seks medlemmer i Politiklagerådet. Han ser
som myndighed:
en stor værdi i Bevismiddeltilsynets opgave
Når vi i det danske retssystem fører sager
meget alvorligt og indgribende. Derfor
skal vi som grundlæggende princip være
jeg, at Bevismiddeltilsynet er vigtigt, fordi
det handler om tillid til tekniske beviser,
som bliver ført mod borgere i Danmark.”
Asger Bagge-Jørgensen:
Større tillid til tekniske beviser
mod personer, som kan risikere fængsling
Asger Bagge-Jørgensen pointerer, at landets
og andre sanktioner, er det naturligvis
så sikre i vores sag på, at vi har forstået
tingene rigtigt, så vi ikke dømmer nogen,
der ikke skal dømmes. Af den grund synes
forsvarsadvokater altid skal gå kritisk til
værks, men at man som forsvarsadvokat
nemskue, hvis der er en fejlkilde i et teknisk
ikke altid har forudsætninger for at gen-
bevis. Det kan bero på tilfældigheder, om
et problem. Bevismiddeltilsynet er derfor
man overhovedet bliver opmærksom på
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0027.png
en vigtig instans i retssystemet, fordi man
har ressourcer til at gå mere systematisk
til opgaven.
vigtigt, at politiet ikke har ”
monopol” at
pege på problemer, der kan undersøges. Det
kan lige så vel være en advokat, der opdager
noget, der ser mærkværdigt ud. Eller for
den sags skyld en ”
whistleblower” som kan
,
ligge inde med relevant viden. Pointen er, at
til konklusioner i en undersøgelse, men lige
vælger at gå i sømmene” siger han.
,
tilsynet er uafhængigt – ikke kun i forhold
så vigtigt, hvilke emner man overhovedet
Bevismiddeltilsynet har desuden en
strukturel effekt. For når man går mere
den om, at der kan være problemer med
tekniske beviser. Tilsynet er med til at sikre,
Jørgensen.
systematisk til værks, øger det bevidsthe-
at eventuelle fejlkilder i tekniske beviser
Bevismiddeltilsynet skulle gerne føre det
at når politiet præsenterer et teknisk bevis
for en dommer, så knytter der sig ikke
udlagt de tekniske beviser korrekt,”siger
Asger Bagge-Jørgensen.
med sig, at vi får en endnu større tillid til,
fejlkilder til beviset. Det handler om at få
Om Asger Bagge-Jørgensen
Advokatbeskikkelse siden 2001 og
møderet for Højesteret siden 2006
arbejds- og ansættelsesret
Speciale i strafferet, medieret samt
Medlem af blandt andet Politiklagerådet
og Advokatrådets Strafferetsudvalg
Østre Landsret
Tidligere konstitueret landsdommer i
Underviser på diverse kurser – blandt an-
på den obligatoriske advokatuddannelse
Baggrunden for Bevismiddeltilsynets etab-
hvor det efterfølgende har vist sig, at der
har været fejlkilder i centrale tekniske
lering udspringer fra tidligere retssager,
beviser. Derfor blev det politisk vedtaget,
tilsyn, som skulle vurdere kvaliteten af
tekniske beviser.
at det danske retssystem skulle have et nyt
bliver identificeret,”
fortsætter Asger Bagge-
Han fremhæver samtidig, at den tekno-
logiske udvikling går så stærkt, at det er
teknisk bevis.
uforudsigeligt, hvad der i morgen er et
Vigtigt at følge den teknologiske
udvikling
Med Bevismiddeltilsynet er vi ifølge Asger
Bagge-Jørgensen med til at sikre, at alle dan-
ske borgere nu har et officielt sted at rette
mulige fejlkilder i tekniske beviser. ” er
Det
henvendelse, hvis man har mistanke om
det advokatfuldmægtige i ’ gå i retten’
at
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0028.png
Ekstern
ekspertbistand
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0029.png
29 EKSTERN
EKSPERT BISTAND
Ekstern ekspertbistand
Bevismiddeltilsynet arbejder på at opbygge netværk bestå-
ende af forskellige typer eksperter. Vi samarbejder herunder
tekniske og metodiske kapacitetsopbygning.
med forskere med henblik på at styrke Bevismiddeltilsynets
områder.
Instituttet bistår Bevismiddeltilsynet med blandt andet
risikovurderingen af specifikke tekniske beviser, gen-
nemgang af procedurer og retningslinjer, beskrivelsen af
identificering af relevante eksperter på specifikke tekniske
usikkerheder og forbehold, identificering af best practice
på det it-tekniske område mv. Instituttet bistår også med
Bevismiddeltilsynet [får] en forholdsvis bred
kompetence med hensyn til typen af tekniske
beviser, der efter deres karakter er meget for­
Metodisk ekspertpanel
skelligartede. Et effektivt og tidssvarende tilsyn
vil kræve, at der i en række tilfælde indhentes
inden for de enkelte områder.
med bevismidler
Bevismiddeltilsynet har indgået et samarbejde med et
ven. Panelet skal blandt andet være med til at sikre en
Bevismiddeltilsynets tilsynsdesign.
metodisk ekspertpanel, som har til formål at kvalificere
Bevismiddeltilsynets metodiske tilgang i tilsynsopga-
høj grad af gennemsigtighed, validitet og reliablitet i
Ekspertpanelet består af fire forskere fra Institut for
enten national eller international ekspertbistand
Fra lovforslag nr. 222 2020/2021 om bl.a. et uafhængigt tilsyn
Samarbejde med Aarhus Universitet om it­teknisk
ekspertise
Bevismiddeltilsynet har indgået et samarbejde med Institut
for Elektro- og Computerteknologi, Aarhus Universitet.
Formålet er at styrke opbygningen af den it-tekniske kapa-
ekspertbistand, som Bevismiddeltilsynet indhenter i forhold
til de konkrete tekniske beviser.
citet, som er en forudsætning for at kunne føre tilsyn med
Statskundskab, Aarhus Universitet, Institut for Politik og
Københavns Universitet. Panelet er sammensat i samar-
Aarhus Universitet.
bejde med institutledelsen for Institut for Statskundskab,
Samfund, Aalborg Universitet, og Institut for Statskundskab,
tekniske beviser. Samarbejdet vil supplere den tekniske
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0030.png
Konferencer
og netværk
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0031.png
31 KONFERENCER
OG NETVÆRK
Konferencer
og netværk
at få indblik i standarder og best practice.
Bevismiddeltilsynet har i 2022 deltaget i en række konfe-
forhold til at identificere risikofaktorer og usikkerheder,
rencer og afholdt en intern temadag. Formålet har været
at indsamle viden fra forskning og praksis i andre lande i
der måtte knytte sig til forskellige tekniske beviser, samt
Derudover har Bevismiddeltilsynet holdt oplæg om vores til-
synsopgave for at udvide kendskabet til Bevismiddeltilsynet.
Temadag om tekniske beviser, Aarhus, februar
2022
Bevismiddeltilsynet afholdte som led i opstarten af
beviser. Deltagere i temadagen var medlemmer af
Politiklagerådet og ansatte i Bevismiddeltilsynet. Der var på
Bevismiddeltilsynet en temadag i Aarhus om tekniske
temadagen blandt andet oplæg af to forskere fra Norge om
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0032.png
32 KONFERENCER
OG NETVÆRK
Forskelle i fortolkningen af digitale beviser” ”
og Effektiv,
tillidsvækkende og retssikker behandling af databevis”Læs
.
beviser”
.
mere om temadagen i reportagen ”
Temadag om tekniske
straffesag. Den indeholdte blandt andet oplæg af professor
Eva Scheurer og Iris Schulz fra retsgenetisk afdeling i Basel
om, hvad DNA-beviset kan og ikke kan i en straffesag. Der
bevismæssige vægt, herunder vigtigheden af kendskabet
bevisets bevismæssige vægt i den konkrete straffesag.
var også et oplæg af professor Joëlle Vuille om DNA-bevisets
til mere end likelihood ratioen for at kunne fastslå DNA-
Nordic Surveillance Control Conference, Oslo, maj
2022
Bevismiddeltilsynet deltog i en nordisk konference i Oslo
med politi, anklagemyndighed og efterretningstjenester. Ud
over Bevismiddeltilsynet deltog fra Norge Kontrollutvalget
for kommunikasjonskontroll og EOS-utvalget, fra Sverige
Rigsadvokatembedet. Hvor Bevismiddeltilsynets kompeten-
Säkerhets- och integritetsskyddsnämden og fra Island
ce angår bevisers kvalitet igennem hele straffesagskæden,
arbejde. Uanset forskelle i organisation og kompetence
er opgaven for de øvrige nordiske tilsynsmyndigheder at
hos de nordiske tilsynsmyndigheder var det værdifuldt at
drøfte arbejdsopgaver og fælles udfordringer. Der er således
samarbejdet de nordiske tilsynsmyndigheder imellem.
også en ambition om at gentage konferencen og fortsætte
sammen med andre nordiske myndigheder, som fører tilsyn
ITK­seminar, Nationalt Cyber Crime Center (NC3),
Middelfart, november 2022
Bevismiddeltilsynet deltog i ITK-seminaret, der er et årligt
seminar for IT-efterforskere i politikredsene samt medarbej-
opgaver, tilgang og metode.
dere fra NC3. Bevismiddeltilsynet holdt et oplæg om formål
og baggrund med oprettelsen af Bevismiddeltilsynet, vores
påse lovligheden af politiets og anklagemyndighedens
Nordic Cybercrime Conference – Politihøgskolen,
Oslo, november 2022
Bevismiddeltilsynet deltog online i Nordic Cybercrime
Conference, som afholdes af Politihøgskolen i Oslo. Emnet
andet et oplæg om betydningen af reliabilitets standarder
fra“traditional forensics” samt paneldebatten ”
,
Nordic
Updates”
.
i digital forensics, herunder hvilken læring der kan drages
var“Policing in a Digital Society” Vi overværede blandt
.
Justitia, København, august 2022
På Justitias sommerakademi for jurastuderende med
temaet ”
Retssikkerhed i forbindelse med digitalisering
og ny teknologi”holdt Bevismiddeltilsynet et oplæg om
tilgangen til opgaverne.
etableringen af Bevismiddeltilsynet, vores opgaver og
Evidence in Motion – Collecting, Interpreting,
Consolidating Evidence, Department of
2022.
Criminology and Sociology of Law, Oslo, november
Bevismiddeltilsynet deltog online i konferencen
“Evidence
in Motion” som handlede om de forskellige processer, der
,
transformerer et spor til et bevis. Konferencen havde fokus
tilvejebringelse.
på hele straffesagskæden og fokuserede blandt andet på
samspillet mellem naturvidenskaben og juraen i bevisernes
Recht aktuell – DNA­Analysen im Strafverfahren,
Universität Basel, oktober 2022
Bevismiddeltilsynet deltog i en konference om DNA-analyser
i straffesager, som blev holdt af det juridiske fakultet ved
Universität Basel. Konferencen havde fokus på vigtigheden
af at kunne forklare DNA-beviset og dets anvendelse i en
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0033.png
Temadag
om tekniske
beviser
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0034.png
Temadag om
tekniske beviser
Hvad er Bevismiddeltilsynets nye opgave?
Hvordan skal man sikre tilliden til digitale
beviser, der bruges i straffesager? Det var
nogle af spørgsmålene på temadagen den
9. februar 2022, hvor Bevismiddeltilsynet
beviser. Dagen skulle give inspiration til den
og Politiklagerådet satte fokus på digitale
nye, vigtige tilsynsopgave og danne et godt
Tilsynets nye medarbejdere fik lejlighed
IT-tekniske kompetencer.
afsæt for det fremtidige samarbejde mellem
til at møde Politiklagerådet, som netop var
blevet suppleret med et ekstra medlem med
tilkendegivet en række vigtige pejlemærker
for tilsynets virke, først og fremmest at
tilsynet angår hele straffesagskæden, fra
bliver fremlagt som bevis i retten.
data bliver indhentet og behandlet, til det
Teledata­sagen
At Bevismiddeltilsynet blev etableret
skyldes i høj grad teledata-sagen, som
Telecenter konstaterede, at der var fejl i
opstod i sommeren 2019, hvor Rigspolitiets
teledata. På et pressemøde i oktober 2019
retvisende teledata fremover – skulle etab-
oplyste justitsminister Nick Hækkerup,
at der – som et af tiltagene for at sikre
leres et nyt uafhængigt tilsyn med tekniske
efterforskningsmidler og beviser. Teledata-
sagen havde vist, at der ikke havde været et
tekniske valg og usikkerheder havde for
beviser i en straffesag.
På temadagen redegjorde Lene Wacher
tilstrækkeligt fokus på, hvilken betydning
Bevismiddeltilsynet og Politiklagerådet.
Politiklagerådets formand, Mohammad
Ahsan, bød velkommen, både til de
forsamlede deltagere i salen og til de del-
tagere, der på grund af corona og andet
måtte deltage online. Herefter redegjorde
Karina Toftgaard Matthiesen, konstitueret
sekretariatschef i tilsynet, for tilsynets
opgave og kompetencer. I lovforslaget om
etableringen af Bevismiddeltilsynet er
Lentz fra Bevismiddeltilsynet for teleda-
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0035.png
35 TEMADAG
OM TEKNISKE BEVISER
Det er vældig interessant, at man
men vi har ikke noget tilsvarende.
stort behov for det – også i Norge,
middeltilsyn. Jeg tror, at der er et
går foran og etablerer et Bevis­
Inger Marie Sunde, professor,
Politihøgskolen i Oslo
ta-sagen. Ved teledata forstås oplysninger
om, hvem der ringer til hvem, hvornår,
ved brug af hvilken mobilmast mv. Disse
oplysninger lagres ved teleselskaberne og
kan rekvireres af politiet efter retskendelse,
hvis politiet skulle få brug for teledata i en
for at rekvirere teledata hos teleselskaberne,
formater, og Telecenteret havde i en år-
efterforskning. Rigspolitiets Telecenter stod
men data blev leveret i meget forskellige
række haft den praksis at bruge software
til at konvertere data til et ensartet format,
som blev videresendt til den politikreds,
der skulle bruge det i efterforskningen. Ved
konverteringen skete imidlertid flere fejl,
frem for alt at rækker af teledata i nogle
ændret. Lene Wacher Lentz forklarede, at
ikke undervurdere den menneskelige faktor:
fortolker og vurderer data og data-kvalitet.
tilfælde forsvandt, og at data i øvrigt blev
teledatasagen først og fremmest drejede sig
om it-systemer og datakvalitet, men man må
Det er mennesker, der programmerer og
opgaven? Dette var kernen i et nyt studie,
gennemførte i samarbejde med Itiel E. Dror,
gen redegjorde Nina Sunde for studiet, hvor
som Nina Sunde, der er politiuddannet og
fra University College London. På temada-
kontrolgruppe. De øvrige tre grupper fik
ph.d. stipendiat ved Politihøgskolen i Oslo,
hver en unik kontekst med, da de blev
tildelt opgaven: En gruppe fik at vide, at
var en stærk indikation om skyld. En anden
den sigtede havde tilstået, og at der derfor
gruppe fik en indikation om svag skyld, og
sidste gruppe fik en indikation om uskyld.
langt fra fandt alle de 11 spor, som var pla-
en indikation på uskyld, fandt færrest spor,
Det kunne konstateres, at IT-efterforskerne
ceret på datafilen. Gruppen, som havde fået
i gennemsnit kun 4,5 spor, mens gruppen,
der havde fået en svag indikation om skyld,
i gennemsnit fandt 6,9 digitale spor. Nina
anvender software, og det er mennesker, der
en datafil var sendt til undersøgelse hos 53
erfarne IT-efterforskere fra otte forskellige
lande. Studiet lignede de opgaver, som
IT-efterforskere sædvanligvis får, nemlig
at undersøge en datafil fra en comupter,
disse beviser. IT-efterforskerne var inddelt
en harddisk eller lignende for at finde
digitale beviser og vurdere betydningen af
i fire grupper, hvoraf én var en neutral
Hvor objektiv er IT­efterforskning?
Hvis en række IT-efterforskere får den
frem til samme resultat? Betyder det noget,
hvilken information de får sammen med
samme datafil at analysere, vil de så nå
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0036.png
36 TEMADAG
OM TEKNISKE BEVISER
Sunde forklarede, at dette kan ses som en
form for bekræftelsesbias, hvor man kun
leder, indtil man finder det, man søger.
Man får bekræftet den viden, man allerede
IT-efterforskerne nåede til vidt forskellige
resultater om, hvordan de fundne spor
efterforsker, der angav at have fundet et
har. Bemærkelsesværdigt var det også, at
skulle fortolkes. Der var derudover en IT-
dokument, som helt åbenbart ikke var på
studie, som må kalde på refleksion over,
informationer der følger med opgaven.
datafilen. På temadagen var der enighed
om, at der var tale om et banebrydende
hvordan datafiler undersøges, og hvilke
Store datamængder
Ligeledes fra Politihøgskolen i Oslo deltog
af forskergruppen Politiet i et digitaliseret
Marie Sunde, som har en baggrund fra
samfund, som ser på samspillet mellem
jura, etik, politiarbejde og teknologi. Inger
professor Inger Marie Sunde, der er leder
den norske anklagemyndighed, afsluttede
i 2010 sit ph.d.-projekt om konfiskation af
artikler om digitale forbrydelser og digital
efterforskning.
I en ny udredning fra 2021 har Inger Marie
data. Siden har hun skrevet flere bøger og
Sunde undersøgt norsk politis arbejde med
de såkaldte ”
spejlkopier” som er politiets
,
eksempelvis sikrede computere, hard-di-
sikring af kopi af større datamængder fra
ske, servere mv. Hvordan sikres det, at
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0037.png
37 TEMADAG
OM TEKNISKE BEVISER
Det var på mange måder en
spændende og interessant
Referencer:
Inger Marie Sunde: «Effektiv, tillitvekkende og rettssikker
Forskning og netværk
temadag, hvor Politiklagerådets
deltagere, fik et godt indblik i,
som anvendes i straffesager.
Mohammad Ahsan, Rådsformand,
Politiklagerådet
Det blev en temadag med spændende op-
at sikre bedst mulige digitale beviser, og
medlemmer, men også de øvrige
hvilke udfordringer der kan være
forbundet med digitale beviser,
læg, gode spørgsmål og diskussioner om
der blev skabt et godt afsæt for det videre
arbejde i Bevismiddeltilsynet i samarbejde
med digitale bevismidler og forskningsstu-
indblik i udviklingen af digitale beviser.
med Politiklagerådet. Med oplæggene blev
det understreget, at andre landes erfaringer
dier er vigtig viden for Bevismiddeltilsynets
behandling av databevis»: En straffeprocessuel utredning om
departementet 18. juni 2021.
ransaking, sikring og beslag i data, afgivet til Justis- og beredskabs-
Lene Wacher Lentz og Nina Sunde: ”
The use of historical call data
records as evidence in the criminal justice system – lessons learned
from the Danish telecom scandal” Digital Evidence and Electronic
,
Law Review, 18 (2021), s. 1-17.
politiet målretter og begrænser søgningen
i store datamængder, både af hensyn til be-
skyttelsen af private oplysninger og af hen-
foreslår en ændret norsk lovgivning på
efterforskning.
syn til politiets effektivitet. Udredningen
området, så der i højere grad bliver taget
højde for de digitale aspekter ved politiets
Nina Sunde og Itiel E. Dror: ” hierarchy of expert performance
A
(HEP) applied to digital forensics: Reliability and biasability in
Digital Investigation 37 (2021)301175.
digital forensics decision making” Forensics Science International:
,
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0038.png
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 107: Bevismiddeltilsynets årsberetning 2022 (klausuleret indtil 15. marts 2023)
2674756_0039.png
Frederiks Plads 42, 8. og 9. sal 8000 Aarhus C 41 78 35 00
grobowski.dk
Det Uafhængige Tilsyn med Bevismidler