Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 100
Offentligt
2673387_0001.png
Dato: 7. februar 2023
Afrapportering på opfyldelsen af målsætningerne for straffesags-
behandling i flerårsaftalen for politiets og anklagemyndighedens
økonomi 2021-2023 ultimo 2022.
Med aftalen om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 (flerårsaftalen) er
der fastsat ambitiøse målsætninger for politiet og anklagemyndighedens straffesagsbehand-
ling frem til 2023. Målsætningerne hviler på en forudsætning om en sund sagsbeholdning,
hvor der er den rette balance mellem antallet af sager, alderen på sagerne og sagernes kom-
pleksitet eller kritiske niveau.
Der redegøres i nærværende notat for opfyldelsen af flerårsaftalens målsætninger for straf-
fesagsbehandlingen ultimo 2022.
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
fremgår nedenfor,
jf. boks 1.
Boks 1
Målsætningerne for straffesagsbehandling i politiet og anklagemyndigheden i 2021-2023
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende anmeldelser uden sigtelse
1
1.
Sagsbeholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med 20 pct. i 2023 sammenlignet med
2.
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af anmeldelser uden sigtelse skal være reduceret med mindst 30 dage
fra ca. 350 dage i 1. halvår 2020 til ca. 320 dage i 2023.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva. verserende sigtelser uden tiltale
2
3.
Sagsbeholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 30 pct. i 2023 sammenlignet med
4.
ultimo 2019.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af sigtelser uden tiltale skal være reduceret med mindst 45 dage fra
ca. 235 dage i 1. halvår 2020 til ca. 190 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden
3
5.
I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022
og inden for 250 dage i 2023.
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
6.
Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet for sager vedr.
personfarlig kriminalitet:
I mindst halvdelen af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet
ligge på højst 85 dage i 2021-2023.
I mindst 70 pct. af sagerne skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge
på højst 170 dage i 2021-2023.
Anm.:
1
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel, sager om it-relateret økonomisk kriminalitet og eftersøgningssager om melde-, op-
holds- og underretningspligt.
2
Målsætningerne omfatter ikke sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretningspligt.
3
Målsæt-
ningerne omfatter ikke færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0002.png
Fastlæggelsen af målsætningerne tager afsæt i udviklingen i 2019-2020 og er derfor med
forbehold for uforudsete ændringer i bl.a. udviklingen i straffesager i politiet og anklage-
myndigheden. Herudover vil kapaciteten til afvikling af straffesager i domstolene kunne få
betydning for anklagemyndighedens mulighed for at prioritere tiden mellem sagsbehand-
ling og tiltalerejsning og det egentlige retsarbejde i retterne.
Målsætningerne for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet skal ses i
forlængelse af, at politiet og anklagemyndigheden i 2019 og 2020 har gennemført en am-
bitiøs og fokuseret indsats for at nedbringe bl.a. sagsbehandlingstiderne i sager vedrørende
personfarlig kriminalitet. En videreførelse af resultaterne i 2021-2023 er dermed udtryk for
en fortsættelse af politikredsenes massive fokus på personfarlig kriminalitet.
De samlede målsætninger skal ses i sammenhæng med, at der med flerårsaftalen om poli-
tiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 tilføres samlet set ca. 310 årsværk til
straffesagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden, når styrkelsen er fuldt indfaset
i 2023. Styrkelsen omfatter både politibetjente, anklagere og øvrige civile medarbejdere.
Straffesagsbehandlingen i anklagemyndigheden er styrket fra 2021. Styrkelsen af politiet
sker gradvist fra 2022. I takt med styrkelsen af politiets straffesagsbehandling tilføres an-
klagemyndigheden yderligere ressourcer i 2022 og 2023 svarende til det ressourcebehov,
som styrkelsen i politiets straffesagsbehandling skønnes at generere i anklagemyndighe-
den.
Flerårsaftalens målsætninger for straffesagsbehandlingen er udmøntet efter en differentie-
ret model på kredsniveau, der tager højde for politikredsenes forskellige udgangspunkter i
forhold til flerårsaftalens målsætninger ved indgangen til flerårsaftalen. Modellen under-
støtter således, at der gøres en særlig indsats i de politikredse, som er mest udfordret af
sagsophobning og lange sagsbehandlingstider. Politidirektørerne har ansvaret for, at der i
den enkelte kreds sikres en sammenhængende styring og prioritering på tværs af straffe-
sagsbehandlingen i politiet og anklagemyndigheden lokalt med henblik på indfrielse af
målsætningerne.
Hver måned følges udviklingen i opfyldelsen af målsætningerne tæt på tværs af politiet og
anklagemyndigheden på landsplan såvel som i hver af de 12 politikredse, ligesom der lø-
bende er dialog med de politikredse, hvor der er behov for en særlig indsats i forhold til
målopfyldelsen.
Side 2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0003.png
Samlet status på målopfyldelse ultimo 2022
Et overblik over status på målopfyldelse ultimo 2022 fremgår af
tabel 1
nedenfor.
Tabel 1
Status på opfyldelse af flerårsaftalens målsætninger om straffesagsbehandling
Baseline i
flerårsaftalen
51.000
352
Difference
mellem mål
og status
1.128
-36
Side 3
Målsætninger om sagsbeholdning og alder
Verserende anmeldelser
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sigtelse
Verserende sigtelser
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
Mål (2023)
Status for 2022
40.080
320
41.208
284
81.594
226
57.032
190
63.137
219
6.105
29
Difference
mellem mål
og status
-1 pct.-point
Difference
mellem mål
og status
-1 pct.-point
1 pct.-point
Målsætning om sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Baseline i
flerårsaftale
-
Mål (2021-
2022)
70 pct.
Status for 2022
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
69 pct.
Målsætninger om sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
Baseline i
flerårsaftale
-
-
Mål (2021-
2023)
50 pct.
70 pct.
Status for 2022
49 pct.
71 pct.
Anm.: Der henvises til nedenstående tabeller for beskrivelse af opgørelsesmetoder mv.
Kilde: Rigspolitiet, Rigsadvokaten. POLSAS, Sagsbeholdning
Målsætningerne for straffesagsbehandlingen, som er fastsat i flerårsaftalen, er ambitiøse
men vurderes fortsat at være realistiske at nå. Der er på tværs af landets politikredse et
markant fokus på indfrielse af målsætningerne om straffesagsbehandlingen. I 2022 har der
blandt andet været fokus på at reducere alderen på de verserende anmeldelser og de verse-
rende sigtelser ved at behandle flere af de ældre sager i sagsbeholdningen. Ved behandling
af de ældre sager i beholdningen, kan sagsbehandlingstiderne stige indledningsvis for der-
efter at falde, idet sagsbehandlingstiden først opgøres, når anklagemyndigheden har taget
stilling til tiltalespørgsmålet. Indsatsen i 2022 for at behandle flere ældre sager har således
fået en midlertidig negativ indvirkning på sagsbehandlingstiden i 2022, men det skaber
samtidig rammerne for kortere sagsbehandlingstider i 2023.
Det bemærkes, at det med Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-
2023 er besluttet at oprette National enhed for Særlig Efterforskning (NSK) og dermed
foretage en større organisationsændring i dansk politi pr. 1. januar 2022. I enheden er Stats-
advokaten for Særlig Økonomisk og International Kriminalitet, Særlig Efterforskning Vest
og Særlig Efterforskning Øst, Grænsecenter Øresund, politiets Landsdækkende Center for
It-relateret økonomisk Kriminalitet samt store dele af Rigspolitiets Nationale Efterforsk-
ningscenter (NEC), Rigspolitiets Nationale Cyber Crime Center (NC3) og Rigspolitiets
Nationale Kriminaltekniske Center (NKC) samlet. Samlingen af enhederne indebærer, at
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0004.png
sager fra enhederne Særlig Efterforskning Vest og Særlig Efterforskning Øst, som tidligere
var placeret under hhv. Østjyllands Politi og Københavns Politi, er overgået til NSK. De
dele af NSK, som hidtil har indgået i opgørelserne for Københavns Politi og Østjyllands
Politi, indgår aktuelt under Københavns Politi af tekniske årsager. Rigspolitiet og Rigsad-
vokaten vil undersøge, hvordan sager forankret i NSK fremadrettet skal opgøres i forhold
til målsætningerne for straffesagsbehandling, der er fastsat i flerårsaftalen.
Side 4
Status på opfyldelse af de enkelte mål ultimo 2022
Nedenfor fremgår en status på målopfyldelsen for de enkelte mål for politi og anklagemyn-
dighed ultimo 2022.
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende anmeldelser uden sigtelse
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende anmeldelser uden sigtelse,
jf.
boks 1 ovenfor.
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-eftersøgning
og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 2022 på ca. 41.000 sager,
jf.
tabel 2.
Dette er lavere end antal verserende anmeldelser fra baseline ultimo 2019 på 51.000
sager og lidt højere end målsætningen for 2023 på ca. 40.000 sager.
Tabel 2
Antal verserende anmeldelser uden sigtelse (antal sager) og den gennemsnitlige alder på verserende anmeldel-
ser uden sigtelse
Baseline i fler-
Ultimo 2020
årsaftalen
1
1. Antal verserende anmeldelser uden sigtelse
2. Gennemsnitlig alder på verserende anmeldelser uden sig-
telse
51.000
2
352
43.053
373
Status for
2022
41.208
284
Difference
mellem mål
og status
1.128
-36
Mål (2023)
40.080
3
320
Anm.:
1)
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er trukket den 9. januar 2023 og
opgjort til og med 4. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Straffesager ekskl.
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. Herudover er efterregistreringer frasorteret. It-relateret økonomisk kri-
minalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
under sagsområdet økonomisk kriminalitet.
2)
Jævnfør afrapportering for 1. kvartal 2022 er baseline i flerårsaftalen for antallet af verserende
anmeldelser uden sigtelser justeret fra 54.600 til 51.000 som konsekvens af justeringen af opgørelsesmetoden vedr. MOU-eftersøgnings-
sager.
3)
Måltallet er ligeledes nedjusteret med samme mængde sager, fra 43.680 til 40.080 for at sikre at ambitionsniveauet i flerårsaftalen
er uændret.
Kilde: Rigspolitiet. POLSAS, Sagsbeholdning
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færdsel, MOU-eftersøg-
ning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
En de-
taljeret opgørelse af MOU-sagerne ses i
bilag 2,
jf. afrapporteringen for 1. kvartal 2022.
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færd-
sel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er ved udgangen af 2022 på
284 dage,
jf. tabel 2.
Dette er lavere end baselinen (baseret på alderen for 1. halvår 2020)
på ca. 350 dage og lavere end målsætningen for 2023 på ca. 320 dage.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0005.png
Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser uden sigtelse, ekskl. sager om færd-
sel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet, er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 1).
Det bemærkes, at målsætningerne ikke omfatter it-relateret økonomisk kriminalitet
1
. Som
beskrevet i aftaleteksten, er it-relateret økonomisk kriminalitet et område i kraftig vækst.
Antallet af verserende anmeldelser uden sigtelse om it-relateret økonomisk kriminalitet er
på ca. 41.000 sager ved udgangen af 2022. Dette er en stigning fra ca. 22.000 sager ultimo
2019. Den gennemsnitlige alder på verserende anmeldelser om it-relateret økonomisk kri-
minalitet er på 518 dage.
Den Digitale Tryghedspakke, som blev lanceret i september 2022, rummer en række initi-
ativer, som skal medvirke til at håndtere udfordringerne på området. Det er dog fortsat
forventningen, at området vedr. it-relateret økonomisk kriminalitet vil udfordre politiet og
anklagemyndigheden i de kommende år. Området vil derfor blive fulgt tæt i aftaleperioden.
Side 5
Målsætninger for den samlede sagsbeholdning og sagsbeholdningens alder fsva.
verserende sigtelser uden tiltale
Der er i flerårsaftalen fastsat to målsætninger for verserende sigtelser uden tiltale,
jf. boks
1 ovenfor.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale er ultimo 2022 på ca. 63.000 sigtelser,
jf. tabel
3.
Ultimo 2022 er beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale således ca. 6.000 sig-
telser over målet for 2023 på ca. 57.000 verserende sigtelser uden tiltale.
Der er med henblik på at opfylde målet for 2023 opstillet en intern målsætning for antallet
af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2022 på ca. 65.200 sigtelser på tværs af landets
politikredse. Ultimo 2022 ligger antallet af verserende sigtelser uden tiltale således ca.
2.000 under den interne målsætning for niveauet ultimo 2022.
Den gennemsnitlige alder på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale er ved ud-
gangen af 3. kvartal 2022 på 219 dage,
jf. tabel 3.
Ultimo 2022 er den gennemsnitlige alder
på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale således 29 dage over målet for 2023 på
190 dage.
Alderen på beholdningen af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2022 er faldet med
knap 50 dage ift. ultimo 2021, hvor alderen på beholdningen i gennemsnit var 266 dage.
Tabel 3
Antal verserende sigtelser uden tiltale (antal forhold) og den gennemsnitlige alder på verserende sigtelser uden
tiltale
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er
modtaget og visiteret af LCIK) og hører under sagsområdet økonomisk kriminalitet. Her er efterregistreringer frasorteret,
ligesom for de øvrige opgørelser af verserende anmeldelser uden sigtelse.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0006.png
Baseline i fler-
årsaftalen
1
Ultimo 2020
3. Antal verserende sigtelser uden tiltale
4. Gennemsnitlig alder på verserende sigtelser uden tiltale
81.594
226
81.315
259
Status for
2022
63.137
219
Mål (2023)
57.032
190
Difference
mellem mål
og status
6.105
29
Side 6
Anm.:
1
Baseline for beholdningen er pr. ultimo 2019, og for alderen er den pr. første halvår 2020. Data er opgjort på baggrund af statiske
træk ultimo december 2022. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om
melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Det bemærkes, at der med henblik på at opfylde målet for 2023 er opstillet en intern mål-
sætning for den gennemsnitlige alder af verserende sigtelser uden tiltale ultimo 2022 på
205 dage på tværs af landets politikredse.
Antallet af verserende sigtelser uden tiltale og den gennemsnitlige alder på verserende sig-
telser uden tiltale, ekskl. sager om færdsel og sager om melde-, opholds- og underretnings-
pligt, er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 1).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Der er i flerårsaftalen fastsat en målsætning for sagsbehandlingstiden i straffesager gene-
relt,
jf. boks 1 ovenfor.
Ultimo 2022 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 69 pct. af
alle straffesager ekskl. sager om færdsel og it-relateret økonomisk kriminalitet,
jf. tabel 4.
Ultimo 2022 er målopfyldelsen således 1 procentpoint under målet for 2021-2022.
Tabel 4
Sagsbehandlingstiden i straffesager generelt
Status for
2022
69 pct.
Mål (2021- Difference mellem
2022)
mål og status
70 pct.
-1 pct.-point
2020
5. Andel straffesager med en sagsbehandlingstid på højst 260 dage
70 pct.
Anm.: Data er trukket den 7. januar 2023 og opgjort til og med 4. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk kriminalitet samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnum-
mer indeholder tegnene 01LC og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov.
Kilde: Rigsadvokaten
Politikredsenes fokus på at behandle flere ældre sager har haft en midlertidig negativ ind-
virkning på sagsbehandlingstiden i 2022, men det skaber samtidig rammerne for kortere
sagsbehandlingstider i 2023,
jf. ovenfor.
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet
inden for 260 dage er steget med 2 procentpoint i forhold til 2021.
Andelen af trufne afgørelser af tiltalespørgsmålet for alle straffesager ekskl. færdsel og
sager om it-relateret økonomisk kriminalitet inden for 260 dage er fordelt på kredse i
bilag
1 (tabel 2).
Målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0007.png
Der er i flerårsaftalen fastsat målsætninger for sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig
kriminalitet,
jf. boks 1 ovenfor.
Ultimo 2022 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 85 dage i 49 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ultimo 2022 er målopfyldelsen således 1
procentpoint under målet for 2021-2023.
Ultimo 2022 er der truffet afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 170 dage i 71 pct. af
sagerne om personfarlig kriminalitet,
jf. tabel 5.
Ultimo 2022 er målopfyldelsen således 1
procentpoint over målet for 2021-2023.
Tabel 5
Sagsbehandlingstiden i sager om personfarlig kriminalitet
Status for
2022
49 pct.
71 pct.
Mål (2021-
2023)
50 pct.
70 pct.
Difference mellem
mål og status
-1 pct.-point
1 pct.-point
Side 7
2020
6.1 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 85 dage
6.2 Andel sager om personfarlig kriminalitet med sagsbehandlings-
tid på højst 170 dage
49 pct.
69 pct.
Anm.: Data er trukket den 7. januar 2023 og opgjort til og med 4. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke
kunne genskabes senere. Personfarlig kriminalitet omfatter bl.a. vold, voldtægt, drab, brandstiftelse, blufærdighedskrænkelse, røveri og
trusler og er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigsadvokaten
Flere politikredse har i 2022 gennemført en indsats mod ældre sager om personfarlig kri-
minalitet, der indebærer, at andelen af sager om personfarlig kriminalitet, som behandles
inden for fristerne på hhv. 85 dage og 170 dage, i nogle måneder af 2022 – særligt i decem-
ber 2022 – har ligget under målsætningerne på hhv. 50 pct. og 70 pct.
Andelen af sager om personfarlig kriminalitet med en sagsbehandlingstid fra anmeldelse
til afgørelse af tiltalespørgsmålet på højst hhv. 85 dage og 170 dage er fordelt på kredse i
bilag 1 (tabel 2).
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0008.png
Bilag 1
Tabel 1
Sagsbeholdning – antal og alder
Kredse
Antal verserende anmeldelser
Alder på verserende anmeldelse
uden sigtelse
uden sigtelse
Status ultimo
Status ultimo
Ultimo 2020
Ultimo 2020
2022
2022
1.452
3.221
4.324
1.653
2.388
3.734
1.347
3.057
6.907
2.481
12.449
40
43.053
2.435
4.383
3.613
2.274
2.339
3.141
2.280
3.012
3.610
2.385
11.632
104
41.208
198
262
340
249
269
330
233
282
513
169
484
155
373
185
305
182
216
264
305
226
315
375
171
338
115
284
Antal verserende sigtelser
uden tiltale
Status ultimo
Ultimo 2020
2022
3.835
7.596
4.068
8.455
5.277
6.178
4.691
5.861
6.605
3.608
25.025
116
81.315
3.775
6.765
4.593
5.089
4.484
7.058
4.753
3.847
3.826
2.606
16.229
112
63.137
Alder på verserende sigtelser
uden tiltale
Status ultimo
Ultimo 2020
2022
257
225
183
285
210
224
199
186
291
125
332
79
259
188
230
178
209
180
291
248
218
160
139
234
120
219
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
Anm.: For anmeldelser er data er trukket den 9. januar 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Herudover er efterregistreringer frasorteret. Anmeldelser uden sigtelse er ekskl.
færdsel, MOU-eftersøgning og it-relateret økonomisk kriminalitet. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sager, hvor journalnummeret starter med 01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og hører
under sagsområdet økonomisk kriminalitet. Data for sigtelser uden tiltale er opgjort på baggrund af statiske træk ultimo december. Det vil sige, at efterregistreringer ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel,
sager om melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold. For sigtelser er data opgjort på baggrund af statiske træk ultimo september 2022. Det vil sige, at efterregistreringer
ikke indgår. Sigtelser uden tiltale er ekskl. sagsområdet færdsel, sager om melde-, opholds- eller underretningspligt (MOU) samt sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0009.png
Tabel 2
Sagsbehandlingstidsmål
Kredse
Alle straffesager (70 pct.)
1
2020 Status ultimo 2022
Nordjyllands Politi
Østjyllands Politi
Midt- og Vestjyllands Politi
Sydøstjyllands Politi
Syd- og Sønderjyllands Politi
Fyns Politi
Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi
Midt- og Vestsjællands Politi
Nordsjællands Politi
Københavns Vestegns Politi
Københavns Politi
Bornholms Politi
Samlet
77 pct.
78 pct.
70 pct.
69 pct.
77 pct.
58 pct.
82 pct.
70 pct.
63 pct.
78 pct.
64 pct.
94 pct.
70 pct.
85 pct.
76 pct.
82 pct.
66 pct.
78 pct.
71 pct.
69 pct..
71 pct.
67 pct.
79 pct.
53 pct.
95 pct.
69 pct.
Side 9
Personfarlig kriminalitet (50 pct.)
2
2020 Status ultimo 2022
61 pct.
47 pct.
61 pct.
58 pct.
48 pct.
38 pct.
58 pct.
43 pct.
41 pct.
54 pct.
38 pct.
86 pct.
49 pct.
64 pct.
43 pct.
59 pct.
57 pct
49 pct.
34 pct.
52 pct.
50 pct.
50 pct.
59 pct.
36 pct.
76 pct.
49 pct.
Personfarlig kriminalitet (70 pct.)
3
2020 Status ultimo 2022
82 pct.
69 pct.
79 pct.
75 pct.
64 pct.
58 pct.
81 pct.
65 pct.
63 pct.
79 pct.
58 pct.
96 pct.
69 pct.
83 pct.
70 pct.
81 pct.
76 pct.
69 pct.
63 pct.
74 pct.
70 pct.
74 pct.
77 pct.
59 pct.
90 pct.
71 pct.
Anm.: Data er trukket den 7. januar 2023 og opgjort til og med 4. kvartal 2022. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere. Alle straffesager er ekskl. færdsel, it-relateret økonomisk
kriminalitet samt sagskomplekser med mere end 2.000 forhold. It-relateret økonomisk kriminalitet er defineret som sagskomplekser, hvor journalnummeret eller sagskompleksets hovedforholdsjournalnummer indeholder tegnene
01LC (dvs. anmeldelsen er modtaget og visiteret af LCIK) og forholdet vedrører sagsområderne tyveri, økonomisk kriminalitet eller øvrige straffelov. Personfarlig kriminalitet er ekskl. sagskomplekser med flere end 2.000 forhold.
1) Målsætning: I mindst 70 pct. af alle straffesager skal der træffes afgørelse af tiltalespørgsmålet inden for 260 dage i 2021-2022. 2) Målsætning: I mindst halvdelen af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlings-
tiden fra anmeldelse til afgørelse af tiltalespørgsmålet ligge på højst 85 dage i 2021-2023. 3) Målsætning: I mindst 70. pct. af sagerne vedr. personfarlig kriminalitet skal sagsbehandlingstiden fra anmeldelse til afgørelse af
tiltalespørgsmålet ligge på højst 170 dage i 2021-2023.
Kilde: Rigspolitiet og Rigsadvokaten.
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 100: Rigspolitiets og Rigsadvokatens afrapportering af målsætninger for straffesagsbehandlingen i flerårsaftalen 4. kvartal
2673387_0010.png
Bilag 2. Detaljeret opgørelse af beholdningen af sager vedr. melde-, opholds-
og underretningspligten (MOU-sager)
Overblik over antal og alder af MOU-eftersøgningssager
Om MOU-sager og MOU-eftersøgningssager
MOU-sager oprettes, når udlændinge der er udvist ved endelig dom, udlændinge på tålt
ophold samt afviste asylansøgere overtræder den melde-, opholds- og underretningspligt,
der i henhold til hjemrejseloven (tidligere udlændingeloven) er pålagt dem.
MOU-eftersøgningssager er MOU-sager, hvor udlændingen er eftersøgt med henblik på
sigtelse eller anholdelse. Opgørelserne omfatter også sager, hvor næste relevante efter-
forskningsskridt forventes at være en eftersøgning, men hvor der ikke aktuelt er en aktiv
eftersøgning, som følge af at Rigsadvokaten den 1. december 2020 midlertidigt suspende-
rede brugen af data fra Saltosystemet som teknisk bevis i straffesager,
jf. Udlændinge- og
Integrationsministeriets orientering af Udlændinge- og Integrationsudvalget af 2. decem-
ber 2020.
I
tabel 1
ses en detaljeret opgørelse af antallet og alderen for verserende anmeldelser uden
sigtelse vedrørende MOU-sager. MOU-sagerne er opdelt i MOU-eftersøgningssager og øv-
rige MOU-sager.
Tabel 1
Sagsbeholdning på MOU-området, verserende anmeldelser uden sigtelse – antal og alder
Antal verserende anmeldelser
uden sigtelse
Ultimo 2020*
Ultimo 2022
MOU-eftersøgningssager
Øvrige MOU-sager
MOU-sager samlet
876
2.491
3.367
8.368
1.602
9.970
Alder på verserende anmeldel-
ser uden sigtelse (dage)
Ultimo 2020*
Ultimo 2022
652
632
637
1.139
194
987
Detaljeret opgørelse af MOU-sager
Anm.: Data for 2022 er trukket den 9. januar 2023. Da det er dynamiske tal, vil præcis samme opgørelse ikke kunne genskabes senere.
Efterregistreringer frasorteret. MOU-sager er sager om melde-, opholds- eller underretningspligt, og MOU-eftersøgningssager er sådanne
sager som er registreret med sagsstatuskode EFTS – Eftersøgning. * Datakvaliteten på området er forbedret og ensrettet i løbet af 1. halvår
2022, og der skal derfor tages forbehold ved historiske sammenligninger af data på området. Derudover er der på MOU-området en særlig
registreringspraksis, hvor flere forhold (i form af gentagne overtrædelser) kan registreres på én anmeldelse. Denne praksis varierer også
over tid, hvilket også gør, at der skal tages forbehold ved historiske sammenligninger.
Kilde: Rigspolitiet.