Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
REU Alm.del Bilag 10
Offentligt
2643238_0001.png
Til
Justitsminister Peter Hummelgaard
Social- og boligminister Pernille Rosenkrantz-Theil
Børne- og Undervisningsminister Mattias Tesfaye
Indenrigs- og Sundhedsminister Sophie Løhde
SSP-Samrådet tillader sig hermed, i forbindelse med den nye regeringsdannelse, at gen-
sende anmodningen om drøftelse af finansiering af SSP-Samrådet.
Henvendelsen er oprindeligt sendt til daværende justitsminister, socialminister, under-
visningsminister og sundhedsminister d. 7. juni 2022 (REU alm. del – bilag 292). Anmod-
ningen indeholder en beskrivelse af SSP-Samrådets rolle i kriminalitetsforebyggelsen i
Danmark. Retsudvalget blev orienteret d. 27. juni af SSP-Samrådets formand Benny Hu-
sted om henvendelsen. Henvendelsen blev besvaret i retsudvalget d. 28/6 2022 jf.
spørgsmål nr. 1144 (alm. del).
Der blev afgivet et svar d. 29. august fra justitsministeren, der svarer på vegne af øvrige
ministre (ministersvar 1144). Besvarelsen fra ministeren redegør for status på processen
vedrørende SSP-Lov og lanceringen af en undersøgelse i efteråret 2022, der har til for-
mål at afdække behovet for en SSP-Lov.
SSP-Samrådet ønsker med denne henvendelse at sikre, at finansieringen af SSP-Samrå-
dets drift fortsat overvejes, evt. i sammenhæng med en kommende SSP-lov.
SSP-Samrådet
Benny Husted
Formand
Tlf.: 2325 8547
[email protected]
Pernille Ødegaard Skovsted
Næstformand
Tlf.: 4053 3006
[email protected]
www.ssp-samraadet.dk
Skanderborg, d. 19.12.2022
SSP-Samrådet ønsker drøftelser om fremtidig finansiering
via Finansloven.
SSP-samarbejdet – mellem skoler, sociale myndigheder og politiet er en helt unik tvær-
faglig samarbejdsform, en dansk model, som har vist sit værd i forhold til kriminalpræ-
vention over for børn og unge gennem årtier. Næsten lige så længe har SSP-Samrådet
fungeret som organ for sparring, udvikling og understøttelse af fagligheden i SSP-samar-
bejdet.
SSP-Samrådet arbejder for at kvalificere og udvikle det kriminalpræventive samarbejde på
tværs af landet, politikredse og kommuner. SSP-Samrådet har derfor et ønske om at op-
rette et fast sekretariat for at kunne løfte den opgaveportefølje, der forventes fra med-
lemskommunerne (alle landets kommuner er medlem), samt fra de ministerier, styrelser,
interesseorganisationer mv., som der er samarbejde med. For at kunne etablere dette se-
kretariat vil der være behov for en national medfinansiering – derfor denne henvendelse.
1
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Henvendelse af 19/12-2022 fra SSP-Samrådet om orientering om genfremsendelse af anmodning til justitsministeren om drøftelser om fremtidig finansiering af SSP-Samrådet
2643238_0002.png
SSP-samarbejdet er omdrejningspunktet for kriminalitetsforebyggelse
I de senere år har der i forbindelse med indsatsen mod ungdomskriminalitet, med bl.a. re-
formen ”Alle handlinger har konsekvenser”, været et stærkt fokus på at styrke SSP-samar-
bejdet i Danmark. Det udmøntede sig bl.a. i en fælles ramme for SSP-samarbejdet, der
skulle medvirke til en mere klar og mere ensrettet retning for SSP-samarbejde på natio-
nalt plan og en SSP-uddannelse, der skulle styrke kompetencerne i det lokale SSP-samar-
bejde.
SSP-samarbejdet er kun lovreguleret i et begrænset omfang, i det der jf. retsplejelovens
§114 pålægges politidirektøren at arbejde for at etablere et kriminalitetsforebyggende
samarbejde med kommunerne i politikredsen, og jf. retsplejelovens § 115 beskrives
grundlaget for udvekslingen af oplysninger. Desuden er der mindre henvisninger i forbin-
delse med Servicelov m.fl.
I forbindelse med ”Aftale om politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023” er
det aftalt, at det skal undersøges, om der er behov for en egentlig SSP-lov. Denne drøf-
telse er der, SSP-Samrådet bekendt, ikke taget hul på endnu.
SSP-Samarbejdet er et ligeværdigt samarbejde mellem kommunale og statslige parter, og
den kommunale opgave, som udgør mindst 2/3 af SSP-samarbejdet, er ikke reguleret i an-
den form end anbefalingerne i den fælles ramme for SSP-samarbejdet. Der er således ikke
noget der forpligter kommunerne til at have et SSP-samarbejde. SSP-Samrådet er netop
opstået på baggrund af et behov for at sikre dialog, tværkommunal udveksling af best
practice og udvikling af de bedste rammer for SSP-samarbejdet.
SSP-samarbejdet og SSP-Samrådets opgave
Opgaverne i SSP-samarbejdet rækker jf. den ”Fælles ramme for SSP-samarbejdet” fra den
opbyggende indsats, der er rettet mod at sikre trivsel, opbygge modstandskraft og sikre
gode og trygge opvækstvilkår til direkte kriminalitetsforebyggende indsatser over for ban-
der og udslusning fra fængsler og institutioner. Dette gøres med et aldersspænd fra før-
skoletid til omkring 25 år – rettet mod flere målgrupper i form af indsatser over for børn,
unge, forældre, civilsamfund, fagpersoner osv. SSP-samarbejdet er bredt i sin form, så det
kan medvirke til at løse en kompleks opgave, som kræver et tværfagligt og tværsektorielt
samarbejde.
SSP-Samrådets opgave er, at understøtte alle områderne med faglig udvikling, fagudvalg,
metodeudvikling, gensidig sparring, projektsamarbejde med andre organisationer, videns-
formidling mv. og at indgå i det nationale arbejde med at kvalificere tiltagene og sammen
med styrelserne mv. at sikre en udmøntning af de forebyggende indsatser i praksis.
SSP-Samrådet ser det som en væsentlig opgave fortsat, at bidrage til at lykkes med imple-
menteringen af indsatser der retter sig mod forebyggelse af børn og unges risikoadfærd
og i at styrke den unikke tværfaglige/tværsektorielle samarbejdsmodel. SSP-Samrådet ser
sin rolle som forbindelsesled mellem praksis i SSP-samarbejdet og forskningsinstitutioner,
styrelser, råd og ministerier, som afgørende for området.
2
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Henvendelse af 19/12-2022 fra SSP-Samrådet om orientering om genfremsendelse af anmodning til justitsministeren om drøftelser om fremtidig finansiering af SSP-Samrådet
2643238_0003.png
SSP-Samrådet løfter opgaver fordelt i flere ministerielle områder
Justitsministeriet:
Der løftes indsatser på det justitsministerielle område i forbindelse med fx regeringsud-
spillet ”Et tryggere Danmark”, samt indsatser i forhold til bandekriminalitet, forebyggelse
af radikalisering, ekstremismeforebyggelse gennem tovholderfunktioner i Infohusene, di-
gital kriminalitet og krænkelser og generel kriminalitetsforebyggelse
Undervisningsministeriet:
Der spilles ind på Undervisningsministeriets område i forbindelse med indsatser omkring
mobning, at sikre at børn og unge kan færdes kompetent på nettet, trivselsudvikling i sko-
len, gode fællesskaber, social pejling, undervisning omkring kriminalitet og ikke mindst
forældremøder omkring risikoadfærd m.fl.
Socialministeriet:
Med individindsatser m.m. arbejdes der på det socialministerielle område, fx rådgivning,
mentorforløb, kriminalpræventive samtaler, genoprettende indsatser, koordinerende so-
ciale indsatser i sammenhæng mellem skole og fritid, boligsociale indsatser mv.
Sundhedsministeriet:
Der arbejdes fx inden for det sundhedsministerielle området, når der arbejdes med unges
rusmiddelkultur og med indsatser omkring tobak, snus, alkoholkultur og narkotikafore-
byggelse.
Og flere ministerier kunne være nævnt i forbindelse med forebyggende indsatser i det bo-
ligsociale arbejde, mod ulovlig knallertkørsel, fyrværkeri, fritidspas, mv.
SSP-samarbejdet er som det ses tværfagligt/tværsektorielt og også tværministerielt. SSP-
Samrådet fik d. 13. dec. 2012 et svar fra Justitsministeriet på en henvendelse om at op-
rette et tværministerielt udvalg på SSP-området. I svaret skrives
”Justitsministeriet, Mini-
steriet for Børn og Undervisning og Social- og integrationsministeriet kan ikke støtte deres
forslag om at etablere et tværministerielt udvalg på SSP-området. Ministerierne har her-
ved navnlig lagt vægt på, at det koordinerende, landsdækkende SSP-samarbejde kan vare-
tages gennem SSP-Samrådet, hvorfor et tværministerielt udvalg ikke ses at kunne bidrage
væsentligt til samarbejdet”.
Med dette svar in mente er det væsentligt at SSP-Samrådet
har ressourcerne til at løfte opgaven.
SSP-Samrådets behov for løbende statsfinansiering:
SSP-Samrådet har udviklet sig over tid og har indtil nu primært udført sin opgave ud fra at
medlemmerne har leveret frivillige indsatser og har deltaget på goodwill fra deres pri-
mære ansættelsessteder i kommunerne. Det er et arbejde der har skullet løftes ved siden
af fuldtidsarbejde i kommunernes SSP-samarbejde. De ovenævnte opgaver har været i
3
REU, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 10: Henvendelse af 19/12-2022 fra SSP-Samrådet om orientering om genfremsendelse af anmodning til justitsministeren om drøftelser om fremtidig finansiering af SSP-Samrådet
2643238_0004.png
klar vækst gennem de senere år og dette har medført et behov for at oprette et sekreta-
riat. Pt. har SSP-Samrådets generalforsamling bevilget at SSP-Samrådet tager opsparede
midler i brug i 2022 og indtil udgangen af 2023, til et mindre forsøg med et sekretariat.
Der er brug for en fremtidig finansiering for at sikre:
at SSP-Samrådet kan varetage det koordinerende, landsdækkende SSP-samar-
bejde
at SSP-medarbejdere i såvel kommune som politi får mulighed for sparring og ud-
vikling af best practise på baggrund af viden fra hele landet,
at styrelser, ministerier, forskningsinstitutioner og interesseorganisationer får vi-
den fra praksis og mulighed for at udbrede deres viden til SSP-medarbejderne,
at der er en stærkt understøttelse af SSP-Samrådet i politikredsene, hvor SSP-kon-
sulenter mødes med politiet om udvikling i det lokale SSP-samarbejde
at SSP-samarbejdet stadig er en stærkt unik tværfaglig/tværsektoriel samarbejds-
form.
SSP-Samrådets drift er i dag finansieret af et medlemskontingent, som betales af SSP-sam-
arbejdet i landets kommuner, samt indtægter ved afholdelse af årsmøde og øvrig kursus-
virksomhed for landets SSP-medarbejdere i kommuner og politiet.
SSP-Samrådet forventer at en årlig støtte på ca. 2 mill. kr. vil kunne sikre en varig etable-
ring og drift af et sekretariat.
På den baggrund ønsker SSP-Samrådet en dialog med alle de ministerier, som SSP-Samrå-
det i det daglige samarbejder med for at finde en løsning i fællesskab på en fremtidig øko-
nomisk understøttelse af SSP-Samrådet, således at vi kan lykkes med de opgaver som mi-
nisterier, styrelser, kommuner, samarbejdsorganisationer og ikke mindst SSP-medarbej-
dere forventer af os.
På vegne af SSP-Samrådet
Benny Husted
Formand
Pernille Ødegaard Skovsted
Næstformand
Bilag:
Præsentation af SSP-Samrådet
4