OSCEs Parlamentariske Forsamling 2022-23 (2. samling)
OSCE Alm.del Bilag 1
Offentligt
2642851_0001.png
Introduktion til OSCE PA
Til orientering medlemmer og stedfortrædere i den danske delegation til
OSCE PA
Velkommen til OSCE PA-delegationen
En guide til arbejdet i Folketingets delegation til
OSCE’s
Parlamentariske
Forsamling (OSCE PA)
5. januar 2023
Kontaktinfo til sekretariatet
Delegationen bistås af Folketingets Internationale Sekretariat:
Delegationssekretær Eva Esmarch,
Tlf. 3337 5515, e-mail:
[email protected]
Assisterende delegationssekretær Charlotte Faber,
Tlf. 3337 3624, e-mail:
[email protected]
Sekretariatet har kontor i L-bygningen, 1. sal (adgang via Provianthuset).
Det Internationale
Sekretariat
J.nr.: 21-000105-13
Eva Esmarch
International
chefkonsulent
OSCE’s baggrund
Konferencen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (Conference on Security
and Cooperation in Europe - CSCE) blev dannet i 1975 med underskrivelsen
af Helsingforsslutakten. I 1994 blev det besluttet at omdanne CSCE til Organi-
sationen for Sikkerhed og Samarbejde i Europa (Organization for Security and
Cooperation in Europe - OSCE). OSCE hviler i modsætning til andre internati-
onale organisationer ikke på et traktatmæssigt grundlag, men fungerer alene
på grundlag af politiske konsensusbeslutninger. OSCE’s hovedopgave er at
udarbejde fælles normer for mellemstatslig adfærd og fælles normer for relati-
oner mellem borgere og stat. Endvidere er OSCE involveret i integration af nye
demokratier i værdifællesskabet og i aktiviteter relateret til krise- og konfliktfo-
rebyggelse.
OSCE’s grundlæggende dokument Helsingforsslutakten fastslår, at respekt for
den enkeltes rettigheder er den vigtigste forudsætning for at forebygge konflik-
ter og skabe sikkerhed. Dermed er OSCE del af en udvikling, hvor menneske-
rettigheder er blevet stadig vigtigere i udenrigspolitikken. Medlemsstaterne
Side 1 | 5
OSCE, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til OSCE PA-delegationen
2642851_0002.png
bekender sig således til principper som demokrati og respekt for menneske-
rettighederne.
OSCE opererer med et bredt sikkerhedskoncept, der omfatter både den men-
neskelige, den politiske-militære samt den økonomiske og miljømæssige di-
mension. OSCE er et vigtigt forum for politisk dialog og samtidig en aktiv felt-
organisation, der arbejder for demokrati og stabilitet i hele Europa.
Endelig støtter OSCE gennemførelsen af demokratiske valg i medlemssta-
terne. Et væsentligt element er i den forbindelse at udsende valgobservatører,
der skal kontrollere, om observerede valg gennemføres i overensstemmelse
med grundlæggende demokratiske principper. I forbindelse med valgobserva-
tioner bliver der lavet en rapport med observatørernes konklusioner.
OSCE’s Parlamentariske
Forsamling (OSCE PA)
For at styrke parlamenternes indflydelse på OSCE-samarbejdet blev OSCEs
Parlamentariske Forsamling (OSCE PA) etableret i 1992. Forsamlingen har til
opgave at vurdere gennemførelsen af de overordnede mål for OSCE, debat-
tere aktuelle emner og komme med anbefalinger til regeringssiden af OSCE.
Den Parlamentariske Forsamling består af i alt 323 parlamentarikere fra de 57
medlemslande, der omfatter et geografisk område fra Vancouver i Canada til
Vladivostok i Rusland.
OSCE PA-delegationens sammensætning
Folketingets delegation til OSCE’s Parlamentariske Forsamling består af seks
faste medlemmer inklusive en formand og seks stedfortrædere. Delegationens
hovedopgave er at deltage i den parlamentariske forsamlings møder og aktivi-
teter. Som udgangspunkt deltager kun medlemmer i internationale OSCE PA-
aktiviteter, og stedfortrædere deltager kun i mødeaktiviteterne når, der er for-
fald blandt de ordinære medlemmer. I de interne møder i den danske delega-
tion deltager både medlemmer og stedfortrædere. Der afholdes som udgangs-
punkt tre faste internationale møder årligt samt tre-fire interne møder i delega-
tionen. Hertil kommer løbende deltagelse i valgobservationer i andre medlems-
lande og andre OSCE PA-aktiviteter.
Faste mødeaktiviteter i OSCE PA
OSCE PA holder årligt en session og to møder:
Et vintermøde (Winter Meeting) 2 dage i februar
afholdes altid i Wien
En årlig session (Annual Session) 5 dage i juli
afholdes på skrift i delta-
gerlandene
Et årligt efterårsmøde (Fall Meeting) 2 dage i oktober
afholdes som re-
gel i et land i Middelhavsområdet
Side 2 | 5
OSCE, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til OSCE PA-delegationen
2642851_0003.png
Vintermødets primære fokus er forberedelse af den årlige session. Den årlige
session er OSCE PA’s vigtigste møde. På sessionen vedtages resolutioner,
rapporter og udtalelser. Her er der desuden valg til diverse poster i OSCE PA.
På vintermødet og på den årlige session mødes OSCE PA’s Standing Com-
mittee, OSCE PA’s
samlede forsamling (joint session) og OSCE PA’s tre ko-
mitéer for henholdsvis (1) politiske forhold og sikkerhedspolitik, (2) økonomi-
ske, videnskabelige, teknologiske og miljømæssige forhold, samt (3) demo-
krati og menneskerettigheder.
Herudover er der et årligt Efterårsmøde, hvor forsamlingen mødes for at drøfte
udvalgte emner på
OSCE’s
dagsorden. Efterårsmødet falder i tre dele: et
møde i Standing Committee, en konference med et skiftende tema og et møde
i Forum for Middelhavet (Mediterranean Forum).
Centrale organer i OSCE PA
Parliamentary Assembly
(Forsamlingen) er OSCE PA’s øverste organ og be-
står af parlamentsmedlemmer udpeget af de nationale parlamenter. Her drøf-
tes politiske emner, og der vedtages politiske dokumenter som den årlige re-
solution. Derudover kan Forsamlingen i forbindelse med Vintermødet, Den år-
lige Session og Efterårsmødet drøfte et såkaldt emergency item, som er et
internationalt højaktuelt emne.
Resolutioner, erklæringer og andre beslutninger truffet af OSCE PA har ikke
bindende retsvirkning for medlemslandene, men kan eksempelvis benyttes
som inspiration til opfølgning i de nationale parlamenter, f.eks. gennem Folke-
tingets fagudvalg.
Det daglige arbejde i OSCE’s Parlamentariske Forsamling varetages af
Bu-
reauet,
der består af præsidenten, ni vicepræsidenter, kassereren samt den
forhenværende præsident. Bureauet mødes hvert år i april i København for at
forberede den årlige session. Herudover holder Bureauet som hovedregel mø-
der i forbindelse med Vintermødet, Den årlige Session, Efterårsmødet og
OSCE’s Ministerrådsmøde,
der finder sted primo december.
Endelig finder der et mindre antal møder sted i forsamlingens
Standing Com-
mittee,
der består af Bureauet, formændene for de nationale delegationer samt
formændene for de tre komitéer. Standing Committee er det besluttende organ
mellem de årlige sessioner.
Den Parlamentariske Forsamling samt de tre komitéer betjenes af et internati-
onalt sekretariat, som siden oprettelsen har ligget i København.
Side 3 | 5
OSCE, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til OSCE PA-delegationen
2642851_0004.png
Nordisk-Baltisk samarbejde
Udover de formelle møder i OSCE PA regi er der også etableret et uformelt
samarbejde mellem delegationerne i de nordiske og baltiske lande. Dette sam-
arbejde er udviklet gennem årene og omfatter primært delegationernes for-
mænd og næstformænd, som mødes fysisk eller virtuelt på ad hoc basis og
gerne 2-3 uger inden den årlige session med henblik på at koordinere fælles
synspunkter m.v. Under sessionen afholdes også en fælles nordisk baltisk fro-
kost med deltagelse af alle delegationernes medlemmer.
Valgobservationsmissioner
OSCE udsender på ad hoc basis valgobservatører i forbindelse med afhol-
delse af præsidentvalg, parlamentsvalg m.v. i et af medlemslandene. Forud-
sætningen er, at der foreligger en formel invitation fra værtslandet til OSCE om
at deltage i en valgobservation. Valgobservationsmissionerne kan ofte ikke for-
udses og kan derfor heller ikke planlægges lang tid i forvejen.
Som udgangspunkt kan der udsendes to medlemmer eller stedfortrædere af
OSCE PA til hver valgobservationsmission - én fra hvert valgforbund. De ud-
pegede valgobservatører skal overvåge valghandlingen i det område, de får
tildelt og efterfølgende rapportere til lederen af valgobservationsmissionen om
eventuelle overtrædelser af de grundlæggende regler for afholdelse af demo-
kratiske valg.
En valgobservationsmission strækker sig i hovedreglen over 3-4 dage alt af-
hængig af blandt andet valgets organisering, den stedlige infrastruktur og de
geografiske forhold. Missionerne indledes som regel med en briefing i missio-
nens hovedkvarter - typisk i værtslandets hovedstad. Herefter fordeles obser-
vatørerne til valgstederne. Efter valget vil der være en debriefing, hvor obser-
vatørerne aflægger rapport om deres observationer. Det er værtslandet, der
garanterer for valgobservatørernes sikkerhed. Herudover briefes valgobserva-
tørerne inden udsendelsen, om hvilke forholdsregler mv. der bør tages med
henblik på deres egen sikkerhed. ODHIR (Office of Democratic Institutions and
Human Rights), som er den OSCE-institution, der beskæftiger sig med valg-
observation, vil altid have sikkerhedsofficerer til stede i landet, dels for at va-
retage kontakten til værtslandets myndigheder og dels for at stå for evakue-
ringsplaner mv.
Kommende kendte aktiviteter
Udover de løbende valgobservationsmissioner, er der fastlagt følgende ar-
rangementer
i OSCE PA’s kalender:
Vintermøde: 22.
24. februar 2023 i Wien, Østrig
Årlige session: 30. juni
4. juli 2023 i Vancouver, Canada
Side 4 | 5
OSCE, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 1: Velkommen til OSCE PA-delegationen
2642851_0005.png
Efterårsmøde: oktober/november 2023 Usbekistan
Links med yderligere information:
Ønsker du at vide mere om OSCE PA og OSCE kan du orientere dig på ne-
denstående links:
http://www.oscepa.org, http://www.osce.org/
og
http://www.osce.org/odihr
Side 5 | 5