Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 97
Offentligt
2653973_0001.png
NOTAT
Dyrevelfærd og
Veterinærmedicin
J.nr. 2022-15-115-00060
Ref. BIVOL/FRIDR/MING
Den 27. januar 2023
Notat om regelefterlevelsen på dyrevelfærdsområdet for kontrolåret 2021
Problemstilling
Det fremgår af Veterinærforlig III, at forligskredsen årligt skal forelægges en status på regelefterlevelsen
på dyrevelfærdsområdet med henblik på at vurdere behov for yderligere tiltag. Fødevarestyrelsen har
derfor udarbejdet Dyrevelfærdsrapporten 2022 med resultaterne af dyrevelfærdskontrollen udført i
2021. I dette notat forelægges rapportens resultater samt iværksatte initiativer. Det bemærkes, at
antallet af besætningskontroller og en del af transportkontrollerne i 2021, ligesom i 2020 blev reduceret
på grund af nedlukning i forbindelse med Covid-19 i første kvartal samt som konsekvens af større
beredskabsopgaver.
1. Besætningskontrollen
1.1. Resultater fra besætningskontrollen
Fødevarestyrelsen udførte i 2021 dyrevelfærdskontrol i 1.033 besætninger i forbindelse med den
ordinære kontrol. Dette tal lå til sammenligning på 775 besætninger i 2020. Kontrolresultaterne viser
bl.a., at andelen af grisebesætninger, der har fået en sanktion, er faldet fra 33 pct. i 2020 til 31,4 pct. i
2021, og at andelen af kvægbesætninger, som har fået en sanktion, er steget fra 31 pct. i 2020 til 46,3
pct. i 2021. 81 pct. af samtlige kontrollerede besætninger i 2021 havde rettet op på overtrædelserne ved
første opfølgende kontrolbesøg.
I forhold til grisebesætningerne kan det bemærkes, at ca. 11 pct. af sanktionerne har været af
administrativ karakter og således ikke direkte relateret til dyrevelfærd. Af kontrolområder direkte
relateret til dyrevelfærd har følgende givet anledning til det højeste antal sanktioner:
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling: 37 indskærpelser og 16
politianmeldelser.
Dyr har ikke permanent og tilstrækkelig adgang til beskæftigelses- og/eller rodemateriale: 33
indskærpelser og en politianmeldelse.
Krav til indretning af grisestald er ikke opfyldt: 18 indskærpelser.
Arealkrav til indretning af sygestier er ikke opfyldt: 17 indskærpelser
I forhold til kvægbesætninger kan det bemærkes, at ca. 25 pct. af indskærpelserne har været af
administrativ karakter, hvilket eksempelvis skyldes, at mange besætninger har fået indskærpelse for, at
der ikke føres og/eller opbevares optegnelser over medicinsk behandling. Af kontrolområderne direkte
relateret til dyrevelfærd har følgende givet anledning til det højeste antal sanktioner:
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov: 118 indskærpelser.
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling: 36 indskærpelser.
Proceduren for klovbehandling og klovbeskæring følges ikke: 31 indskærpelser.
Fødevarestyrelsen • Stationsparken 31-33 • 2600 Glostrup
Tlf. 72 27 69 00 • CVR 62534516 • EAN 5798000986008 • www.fvst.dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653973_0002.png
Det bemærkes, at de udførte ordinære kontrolbesøg i grise- og kvægbesætninger i 2021 udelukkende
blev foretaget på baggrund af en risikobaseret udpegning i stedet for tilfældigt. Den høje
sanktionsprocent for kvæg er således problematisk, men ikke nødvendigvis et udtryk for en stigning i
antallet af reelle overtrædelser, da udpegningen sker på baggrund af risikokriterier, som skifter fra år til
år. Et af de overordnede udpegningskriterier for kvæg, der blev brugt til udpegningen i 2021, omfattede
mælkeleverende besætninger. Resultaterne viser, at der er givet mange indskærpelser for, at der ikke
var en klovbehandlingsfacilitet i besætningen, selvom det har været et krav siden 2016, og at kalve ikke
har haft adgang til at få dækket deres suttebehov i forbindelse med mælkeoptagelse. Begge disse krav er
netop aktuelle i mælkeleverende besætninger.
1.2. Iværksatte tiltag ifm. besætningskontrollen
På baggrund af de seneste års kontrolresultater blev det i 2020 besluttet at øge velfærdskontrollen med
grise- og kvægbesætninger fra august 2021 til og med 2024. Dette indebærer, at kontroltrykket er øget
fra ca. 5 pct. til ca. 10 pct. af besætningerne i den pågældende periode for de to dyrearter sammenlignet
med 2019. Halvdelen af kontrollerne fokuserer udelukkende på dyrevelfærd, mens de resterende
kontroller bl.a. også indeholder kontrol med hygiejne og smittebeskyttelse. Fra 1. januar 2022 er der
også indført to – frem for ét – gebyrbelagte opfølgende kontrolbesøg efter en sanktion på bl.a.
dyrevelfærdsområdet hos alle besætninger. Dog blev der i 2021 udført færre kontroller end planlagt,
pga. nedlukning som følge af COVID-19 og kontrolreduktioner på grund af beredskabsopgaver.
I forhold til grisebesætninger bemærkes, at der i de seneste år har været øget fokus på håndteringen af
syge og tilskadekomne grise, da kontrolresultaterne har vist problemer på dette område.
Fødevarestyrelsen har derfor også i de fokuserede dyrevelfærdskontroller i 2021 udført en meget
målrettet og risikobaseret udpegning af besætninger på området. Dette kan være en medvirkende årsag
til det høje antal af politianmeldelser, der er givet for kontrolområdet
Syge/tilskadekomne dyr får ikke
den fornødne pleje/behandling.
Fødevarestyrelsen har også gennemført en kontrolkampagne i 2021,
som er fortsat i 2022, med fokus på håndtering af syge og tilskadekomne grise, hvor besætninger var
tilfældigt udpeget til kontrol. Kontrolkampagner kan være et godt værktøj at tage i brug på særlige
problemområder, da kontrollen og vejledningen er mere dybdegående end ved den ordinære kontrol.
Den omtalte kontrolkampagne vil fremgå af næste års dyrevelfærdsrapport, men generelt kan det
bemærkes, at der er ses en forbedring i regelefterlevelsen.
I forhold til kvægbesætninger kan det oplyses, at der også i forhold til denne dyreart er øget fokus i
kontrollen på problemområderne, og at dette fokus vil blive opretholdt i lyset af den høje
sanktionsprocent i 2021. Fødevarestyrelsen har i første halvår af 2022 gennemført en kontrolkampagne
hos kødkvæg med fokus på dyrevelfærd, som vil fremgå af næste års dyrevelfærdsrapport. Derudover
planlægger Fødevarestyrelsen, at der i 2023 gennemføres en kontrolkampagne med fokus på kalves
suttebehov ved fodring samt opstaldning i øvrigt. Formålet med dette er at arbejde for en forbedring på
kontrolområdet
Fodring og vanding opfylder ikke dyrenes fysiologiske og sundhedsmæssige behov,
hvor langt størstedelen af indskærpelserne er givet, fordi kalvene ikke havde adgang til sutter ved
mælkefodring.
2. Transportkontrollen
Transportkontrollen gennemføres af Fødevarestyrelsen og politiet. Fødevarestyrelsens kontrol udføres
ved udførsel af dyr fra besætninger og på samlesteder (eksportsyn) samt ved ankomst til slagterier
(syning ved indtransport
1
). Syning ved direkte eksporter, samlesteder og slagterier udføres som en 100
pct. kontrol af dyrenes sundhed, velfærd og transportegnethed
2
. For eksportsyn og ved indtransport
udførtes der i 2021 desuden en stikprøvekontrol ved 10 pct. af forsendelserne, hvor den samlede
1
2
Indtransporttallet dækker kun de større slagterier med daglig kontrol.
Veterinærenhedernes eksportsyn og Kødkontrollens AM-kontrol ved ankomst til slagteri.
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
forsendelse kontrolleres, herunder bl.a. køretøjets indretning og ledsage-dokumenter. I 2021 har man
dog måtte fravige det politisk fastlagte kontroltryk på 10 pct., bl.a. grundet foranstaltninger vedrørende
Covid-19 samt omprioriterede kontrolressourcer til beredskabsopgaver. Politiets kontrol udføres på de
danske veje, oftest med dyrlægefaglig bistand fra Fødevarestyrelsens Veterinærrejsehold.
Ved implementeringen af det nye kontrolkoncept for dyretransporter pr. 1. oktober 2020 (jf. den
politiske aftale af 25. juni 2020) blev sanktionerings- og registreringspraksis ændret. I praksis betyder
det, at de oplyste tal i Dyrevelfærdsrapporten fra hhv. 2020 og 2021 ikke er fuldt sammenlignelige.
2.1. Resultater fra transportkontrollen
Fødevarestyrelsen udførte i 2021 29.636 eksportsyn af dyr på samlesteder og ved udførsel fra
besætninger samt 121.936 syn af dyr ved indtransporter i forbindelse med ankomst til slagteri.
Fødevarestyrelsen og politiet udførte tilsammen 3.881 transportkontroller i 2021 i form af
stikprøvekontroller og vejkontroller. Fødevarestyrelsen udførte 2.983 af disse kontroller, mens politiet
udførte 898 kontroller.
2.1.1. Fødevarestyrelsens kontrol
Ud af de 29.636 eksportsyn blev der fundet overtrædelser i 239 tilfælde, svarende til en sanktionsprocent
på 0,8 pct. I 2020 var der tilsvarende en sanktionsprocent 0,9 pct., hvorved der er sket et mindre fald.
Ud af de 121.936 syn af dyr ved ankomst til slagterierne (100 pct. syn ved indtransporter), blev der totalt
i 2021 givet 386 sanktioner, svarende til en sanktionsprocent på 0,3 pct. Det er ikke muligt at
sammenligne med 2020, da der ikke tidligere har været en registrering af antallet af indtransporter.
De 2.983 stikprøvekontroller, som Fødevarestyrelsen udførte i 2021, var fordelt med hhv. 2.177
stikprøvekontroller på samlesteder og direkte transporter samt 806 stikprøvekontroller ved ankomst til
slagteri. Sanktionsprocenten lå på 12,3 pct. Sanktionerne var i hovedparten af tilfældene relateret til
transportmidlet og dokumenter. Til sammenligning var sanktionsprocenten på stikprøvekontrollerne
på 6,1 pct. i 2020. Stigningen i sanktionsprocenten vurderes at skyldes implementering af det nye
kontrolkoncept, hvor Fødevarestyrelsens stikprøvekontroller fra den 1. oktober 2020 målrettes de
aktører med størst risiko for overtrædelser. I 2021 var dette dog kun tilfældet for grisetransporterne.
Fremadrettet planlægges der også udviklet risikomodeller for kvæg og fjerkræ.
2.1.2. Politiets kontrol
Politiet udførte 898 stikprøvekontroller i forbindelse med transport af dyr i 2021. Resultaterne viser, at
der blev fundet overtrædelser hos ni pct. af de danske transportvirksomheder, mens tallet var 27 pct.
hos de udenlandske transportvirksomheder. Til sammenligning lå tallene i 2020 på henholdsvis ni pct.
for de danske og 13 pct. for de udenlandske transportvirksomheder.
2.2. Iværksatte tiltag
I den politiske aftale om dyretransporter fra 2020 blev det besluttet, at kontroltrykket på
stikprøvekontrollen skulle være på ti pct. i 2021 og på sigt dække alle dyrearter, dvs. kvæg, grise, heste
og små drøvtyggere samt øvrige dyrearter (herunder forsøgsdyr). Ligeledes blev det i den politiske aftale
fra 2020 besluttet at implementere dybdegående kontroller som et supplement til basiskontrollen. I
2021 blev der udført dybdegående kontrol i form af prioriterede indsatser af lange forsendelser med
spædekalve og af dyretransporter ved varsling af ekstreme temperaturer.
3. Kontrol på slagterierne
På slagterierne skal dyrene bedøves og aflives så skånsomt som muligt. Det betyder, at slagterierne skal
overholde en række krav til dyrevelfærd, faciliteter, slagtepersonale, apparatur og metoder.
Fødevarestyrelsen kontrollerer via en frekvensbaseret basiskontrol, om slagterierne overholder disse
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653973_0004.png
krav. Derudover er embedsdyrlægerne også dagligt til stede på slagterierne, hvor de bl.a. står for at
kontrollere dyrene ved AM-kontrollen
3
.
3.1. Resultater fra kontrol på slagterierne
Der blev i 2021 fortaget 352 frekvensbaserede basiskontroller på slagterierne, hvori kontrol med
slagteriernes dyrevelfærd indgår. Ved disse kontroller er der givet 15 sanktioner, svarende til en
sanktionsprocent på ca. fire pct. Derudover kan der også gives sanktioner ved akutopståede hændelser
ved den daglige tilstedeværelse i slagteriernes stald- og aflivningsfaciliteter.
Følgende resultater kan særligt fremhæves i forbindelse med dyrevelfærdskontrol på slagterier og slag-
tehuse – og det bemærkes, at alle de nævnte sanktioner er givet i forbindelse med akut opståede hæn-
delser:
Manglende stikning/afblødning: Fire indskærpelser, et påbud og otte politianmeldelser
Dyrene behandles ikke forsvarligt: Tre indskærpelser og seks politianmeldelser
Som det fremgår ovenfor er der i otte tilfælde foretaget politianmeldelse af et slagteri på grund af
manglende stikning/afblødning af grise efter bedøvelsen. Dette tal lå til sammenligning på ti
politianmeldelser i 2020.
3.2. Iværksatte tiltag
Der vil fra december 2022 til marts 2023 være en prioriteret indsats om kontrol af slagteriers
aflivningsudstyr.
3
Det er ved AM (ante-mortem) kontrollen, at det vurderes, hvorvidt dyrene er egnede til slagtning og om trans-
porten af dyrene er forløbet i overensstemmelse med transportreglerne.
4