Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 97
Offentligt
2653972_0001.png
2022
DYREVELFÆRD I DANMARK
______________________
MED RESULTATER FRA
VELFÆRDSKONTROLLEN I 2021
kj
ROLLEN I 2021
kj
1
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
INDHOLD
KONTROL AF DYREVELFÆRD I 2021
......................................................................................................... 3
HVEM BLIVER KONTROLLERET? ................................................................................................................. 4
HVORDAN PLANLÆGGES KONTROLLEN MED DYREVELFÆRD ................................................................... 4
KONTROL AF DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER ........................................................................................... 5
FØDEVARESTYRELSENS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT .............................................. 5
POLITIETS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT ................................................................... 5
KONTROL AF DYREVELFÆRD PÅ SLAGTERIER ............................................................................................ 5
HVORDAN REAGERER FØDEVARESTYRELSEN PÅ OVERTRÆDELSER?........................................................ 6
HVORDAN FØLGER MAN OP PÅ KONSTATEREDE OVERTRÆDELSER? ....................................................... 6
RESULTATER AF KONTROLKAMPAGNER OG PRIORITEREDE INDSATSER I 2021
*
........................................ 7
KONTROLKAMPAGNER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER I 2021................................ 8
VELDFÆRDSKONTROL I FÅREBESÆTNINGER VED ANVENDELSE AF DYREBASREDE INDIKATORER (DBVI) 8
HÅNDTERING AF SYGE OG TILSKADEKOMNE DYR I BESÆTNINGER MED GRISE ....................................... 8
PRIORITEREDE INDSATSER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT I 2021.................... 9
KONTROL AF DYRETRANSPORTER VED VARSLING AF EKSTREME TEMPERATURER .................................. 9
KONTROL AF TRANSPORT MED SPÆDEKALVE........................................................................................... 9
RESULTATER DYREVELFÆRDSKONTROLLEN I 2021
*
................................................................................ 11
RESULTATER FRA BESÆTNINGSKONTROLLEN ......................................................................................... 12
RESULTATER FRA TRANSPORTKONTROLLEN ........................................................................................... 17
RESULTATER FRA KONTROL PÅ SLAGTERIERNE....................................................................................... 21
RESULTATER MED KONTROL AF HUNDEVIRKSOMHEDER, SOM ER OMFATTET AF
HUNDESMILEYORDNINGEN ..................................................................................................................... 23
APPENDIX I
METODE FOR OPGØRELSE AF DATA ................................................................................. 24
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0003.png
XSD
1
KONTROL AF DYREVELFÆRD I
2021
3
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0004.png
KONTROL AF DYREVELFÆRD I 2021
Fødevarestyrelsen tilrettelægger og udfører hvert år kontrol med dyrevelfærd i besætninger med landbrugs-
dyr, med transport af dyr, på slagterierne samt kontrol af hundevirksomheder, som er omfattet af hunde-
smileyordningen.
Der er en række forskellige lovkrav til hold af dyr, herunder
hvordan landbrugsdyr skal opstaldes, transporteres og slag-
tes. Landmænd, transportører mv. skal sørge for, at lovkra-
vene overholdes, når de opstalder, transporterer eller slag-
ter dyr, mens myndighederne ved offentlig kontrol har til op-
gave at kontrollere, om lovkravene overholdes.
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har det over-
ordnede ansvar for kontrollen med dyrevelfærd i Danmark.
Derfor blev kontrollen med dyrevelfærd i 2021 hovedsage-
ligt tilrettelagt og gennemført af Fødevarestyrelsens dyrlæ-
ger og teknikere.
Rammerne for kontrollen på veterinærområdet består af et
kontrolkoncept, som er inddelt i kontrolkategorierne basis-
kontrol, dybdegående kontrol og opfølgende kontrol. Til-
sammen indeholder de tre kontrolkategorier i alt otte kon-
trolindsatser. De otte kontrolindsatser har hver sit formål og
målgruppe, og tilsammen udgør de Fødevarestyrelsens sam-
lede veterinærkontrolkoncept (se Figur 1).
Kontrolkonceptet er fælles for alle typer af veterinære kon-
trolobjekter, f.eks. dyrlæger, landmænd, transportører mv.
HVEM BLIVER KONTROLLERET?
Fødevarestyrelsen udpeger hvert år besætninger og dyre-
hold til kontrol på baggrund af estimater over bl.a. antal kon-
trolobjekter, dataanalyser, risikokriterier, faglige behov og
politiske tiltag. Derudover kontrolleres dyrevelfærd i forbin-
delse med transport af dyr samt på slagterierne, hvor både
dyrevelfærden på selve slagterierne samt de ankomne dyr
kontrolleres.
Covid-19’s
påvirkning af kontrollen i 2021
Besætningskontrollen samt en del af transportkon-
trollen blev i 2021 reduceret på grund af nedluknin-
gen i forbindelse med Covid-19 i første kvartal samt
større beredskabsopgaver.
Kontrollen blev stadig foretaget i forskellige besæt-
ningstyper samt af transporter af dyr, dog med et re-
duceret antal i forhold til oprindeligt planlagt.
Der blev stadig udført 100 pct. kontrol af dyrenes
velfærd på slagterierne, samlestederne og ved di-
rekte eksport fra besætninger.
HVORDAN PLANLÆGGES KONTROLLEN MED DYREVEL-
FÆRD
Kontrollen gennemføres som en kombination af flere kon-
trolindsatser, hvor kontrol og vejledning har til formål at få
så mange som muligt til at forstå og overholde reglerne ved
en myndighedsindsats, der er så lidt indgribende som muligt.
Indsatsen er effekt- og risikobaseret og har en høj grad af lø-
bende tilpasning til den type kontrol, som vurderes at give
den bedste effekt på området.
I nærværende kapitel beskrives kun relevante kontrolindsat-
ser for dyrevelfærdskontrollen, herunder stikprøvebaseret-
og rekvireret basiskontrol, prioriteret indsats og kampagne-
kontrol samt opfølgende kontrol efter anmærkninger. Be-
skrivelsen af sidstnævnte kontrol findes sidst i dette kapitel,
mens de øvrige fremgår lige nedenfor. Læs mere om ram-
merne for kontrollen i Fødevarestyrelsens vejledning om
kontrolindsatser på veterinærområdet, der beskriver det
samlede kontrolkoncept på veterinærområdet.
Ved stikprøvebaseret basiskontrol udføres kontrolbesøgene
enten som led i en baselinemåling eller en risikobaseret ud-
pegning. Ved baselinemålinger udvælges besætningerne til-
fældigt. Resultatet af kontrollerne kan give et generelt bil-
lede af regelefterlevelsen for den pågældende besætnings-
type. Ved risikobaseret udpegning udpeges besætningerne
risikobaseret, dvs. på baggrund af udvalgte risikokriterier,
der skifter fra år til år. Nogle af de overordnede udpegnings-
kriterier, der blev brugt til udpegningen i 2021, omfattede:
Figur 1: Kontrolhjul Veterinærområdet
4
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0005.png
Store og små mælkeleverende besætninger
Besætninger med sundhedsrådgivningsaftaler med
tilvalgsmodul 2
Besætninger med mange vejledninger
Ved rekvireret basiskontrol bliver Fødevarestyrelsen stort
set altid bestilt til at foretage kontrol. Formålet er, at Føde-
varestyrelsen er til stede under de aktiviteter, hvor der, jf.
lovgivningen, er krav om, at Fødevarestyrelsen skal udføre
kontrol, hver gang aktiviteten forekommer. Et eksempel
herpå er kontrol af transportegnethed ved udførsel af le-
vende dyr og ved ankomst til slagteri.
Prioriteret indsats er én af de tre kontrolindsatser i kontrol-
kategorien dybdegående kontrol. Prioriteret indsats bidra-
ger til at gøre det nye kontrolkoncept fleksibelt og omstil-
lingsparat. Den gør Fødevarestyrelsen i stand til hurtigt at re-
agere på udvikling i erhvervet, aktuelle problemområder og
behov for særligt fokus. Ved akut behov kan Fødevarestyrel-
sen hurtigt rulle nye emner for prioriteret indsats ud i kon-
trolenhederne uafhængigt af den årlige planlægning.
Kampagnekontrol er én af de tre kontrolindsatser i kontrol-
kategorien dybdegående kontrol. Kampagnekontrol er mål-
rettet et eller flere kontrolemner, og kontrollen og vejlednin-
gen kan være mere dybdegående. Kampagnekontrol skal
øge fokus på risikoområder, og Fødevarestyrelsen udvælger
områder, som skønnes at have behov for en særlig kontrol-
indsats på baggrund af en risiko- og behovsvurdering. Den
tilsynsførende vil som udgangspunkt alene kontrollere em-
ner inden for kampagnens fokusområde.
Der sker en samlet prioritering mellem kontrolobjekterne
(besætninger, dyrlæger mv.) år for år, og kontrollerne forde-
les fleksibelt ud fra risiko og behov.
Ud over Fødevarestyrelsens kontrol planlægger og gennem-
fører Landbrugsstyrelsen krydsoverensstemmelseskontrol
(KO-kontrol) i overensstemmelse med EU-forordningen om
krydsoverensstemmelse, som bl.a. indeholder visse krav til
dyrevelfærd.
Læs mere om KO-kontrollen her.
KONTROL AF DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER
I 2021 indgik besætninger med kvæg, grise, får, geder, slag-
tekyllinger, æglæggere, heste og hundehold i kontrollen.
I praksis foregår kontrollen på den måde, at Fødevarestyrel-
sens tilsynsførende danner sig et helhedsindtryk af forhol-
dene under sin gennemgang af besætningen, hvorefter den
tilsynsførende
udvælger
nogle
områder,
dvs.
stier/bokse/gange/bure/folde mv., som den tilsynsførende
vil kigge nærmere på. Alle dyr i disse udvalgte områder kon-
trolleres, og hvis gennemgangen af disse dyr ikke giver an-
ledning til anmærkninger, behøver kontrollen ikke at om-
fatte alle dyr i de pågældende staldafsnit.
Hvis der derimod er anmærkninger, foretager den tilsynsfø-
rende en konkret vurdering af behovet for at udvide omfan-
get af kontrollen til f.eks. at omfatte alle dyr i staldafsnittet.
Når der udføres stikprøvebaseret basiskontrol, er indholdet
af kontrollen med dyrevelfærd i besætningerne ens, hvad
enten den er foretaget som baselinemåling eller ved risiko-
baseret udpegning. De fire kernekontrolemner, der kontrol-
leres er:
Velfærd
Medicinanvendelse
Dyresundhed og hygiejne
Mærkning og registrering
I en fireårig periode fra 2021-2024 laves der 5 pct. ekstra
kontrol af dyrevelfærd i kvæg- og grisebesætninger på bag-
grund af en politisk beslutning. Kontrollen svarer til en almin-
delig risikobaseret udpegning, dog kontrolleres kun velfærd
og medicinanvendelse.
I overensstemmelse med EU-reglerne skal kontrolbesøg som
udgangspunkt gennemføres uanmeldt. Et kontrolbesøg kan
dog anmeldes, hvis der er foretaget to forgæves besøg. I så
fald skal kontrollen gennemføres inden for 48 timer efter, at
den er anmeldt. Som nævnt er udgangspunktet uanmeldt
kontrol, men der er en række typiske situationer, hvor det
undtagelsesvis kan overvejes at aftale et tidspunkt for kon-
trol med kontrolobjektet. Tidspunktet for kontrollen skal
være inden for få dage. Endelig er der enkelte situationer,
hvor kontrolbesøg skal varsles. Varsling af kontrolbesøg skal
følge en fastsat procedure for tidspunkt og krav om skriftlig
anmeldelse af kontrolbesøget.
FØDEVARESTYRELSENS KONTROL AF DYREVELFÆRD UN-
DER TRANSPORT
Når dyr transporteres til udlandet via samlesteder eller di-
rekte fra besætningen, udfører Fødevarestyrelsens embeds-
dyrlæger altid kontrol af dyrenes transportegnethed. Em-
bedsdyrlægerne kontrollerer alle dyr for at vurdere, om de
er eller har været egnede til den pågældende transport.
Fødevarestyrelsen foretager herudover stikprøvekontrol af
transport af dyr ved udførsel direkte fra besætninger, i for-
bindelse med omsætningen via samlesteder og ved ankomst
til slagterier. Kontrollen omfatter, foruden dyrenes trans-
portegnethed, køretøjet og ledsagedokumenter. Stikprøve-
kontrollen kan dermed omfatte, hvordan dyrene håndteres,
om pladskravene i køretøjet er overholdt (indvendig højde
og areal), om transportmidlets indretning lever op til lovgiv-
ningens krav, og om de krævede dokumenter er til stede mv.
POLITIETS KONTROL AF DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT
Politiet udfører hvert år et antal kontroller af transporter
med levende dyr på de danske veje, hvor Fødevarestyrelsens
Veterinærrejsehold jævnligt deltager med dyrlægefaglig bi-
stand.
KONTROL AF DYREVELFÆRD PÅ SLAGTERIER
Også på slagterierne kontrollerer Fødevarestyrelsen, om
reglerne for dyrevelfærd overholdes.
Ved dyrenes ankomst til slagteriet foretager Fødevarestyrel-
sen et såkaldt ”levende syn”,
før dyrene slagtes. Embedsdyr-
lægerne observerer alle dyr, før de slagtes, og vurderer bl.a.,
5
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0006.png
om dyrene har været egnede til transporten til slagteriet, og
at de ikke lider af smitsomme sygdomme, og dermed ikke
må slagtes og indgå i fødekæden.
På slagterierne skal dyrene bedøves og aflives så skånsomt
som muligt. Det betyder, at slagterierne skal overholde en
række krav til dyrevelfærd, faciliteter, slagtepersonale, ap-
paratur og metoder. Fødevarestyrelsen kontrollerer, om
slagterierne overholder disse krav.
HVORDAN REAGERER FØDEVARESTYRELSEN PÅ OVERTRÆ-
DELSER?
Fødevarestyrelsen har følgende reaktionsmuligheder over
for f.eks. landmanden eller transportvirksomheden, når den
tilsynsførende konstaterer, at reglerne om dyrevelfærd er
overtrådt:
OVERSIGT OVER FØDEVARESTYRELSENS REAKTIONS-
MULIGHEDER
Vejledning:
En væsentlig del af kontrollen er at vejlede virksom-
heder og besætningsejere om bl.a. reglernes indhold
og fortolkning. I nogle tilfælde ydes vejledning i kom-
bination med, at der gives en sanktion.
Indskærpelse:
En indskærpelse er en præcisering af, at gældende
regler skal overholdes, men angiver ikke nærmere,
hvordan kontrolobjekt skal sikre dette. Der følges op
med gebyrbelagt kontrol.
Påbud:
Et påbud er en ordre eller befaling om, hvad kontrol-
objektet konkret skal gøre for at sikre at reglerne
overholdes fremadrettet. Der følges op med gebyr-
belagt kontrol.
Forbud:
Et forbud præciserer, hvad en virksomhed eller be-
sætningsejer skal undlade at gøre for at overholde
lovgivningen
og anvendes til at forbyde en besæt-
ningsejer eller virksomhed at udføre en bestemt
handling. Der følges op med gebyrbelagt kontrol.
Politianmeldelse:
Anvendes, hvis der f.eks. konstateres grove over-
trædelser af reglerne, eller hvis påbud/forbud ikke
efterkommes. Der følges op med gebyrbelagt kon-
trol.
Vejledning
Indskærpelse
Påbud
Forbud
Politianmeldelse
Når Fødevarestyrelsen konstaterer en overtrædelse af reg-
lerne på dyrevelfærdsområdet, foretager styrelsen en kon-
kret og helhedsorienteret vurdering af omstændighederne.
Overtrædelser af bagatelagtige karakter vil typisk blive hånd-
teret med vejledning, mens andre overtrædelser som ud-
gangspunkt vil medføre en sanktion.
Fødevarestyrelsen skal anvende de virkemidler, som skønnes
nødvendige for at sikre, at reglerne overholdes, og skal ved
valg af virkemiddel tage hensyn til alle omstændigheder i
den konkrete sag, herunder f.eks.:
Overtrædelsens art, omfang, grovhed og alvor.
Under hvilke omstændigheder overtrædelsen fore-
kommer.
HVORDAN FØLGER MAN OP PÅ KONSTATEREDE OVERTRÆ-
DELSER?
Der følges som udgangspunkt op på alle sanktionerede over-
trædelser inden for tre måneder
enten ved et kontrolbesøg
eller som administrativ kontrol. På dyretransportområdet
følges der som udgangspunkt op på alle sanktionerede over-
trædelser inden for to måneder
1
. Den opfølgende kontrol
har bl.a. til formål at følge op på, om der er rettet op på over-
trædelsen, som udløste sanktionen. Hvis der ikke er rettet op
på forholdet, eller en tidligere meddelt sanktion ikke er ef-
terkommet, kan det være nødvendigt at meddele yderligere
sanktioner.
1
Fra 1. januar 2022 gennemfører Fødevarestyrelsen som udgangspunkt to opfølgende kontroller efter anmærkninger i form af indskærpelser,
påbud, forbud, administrative bøder og politianmeldelser. Dog er transportområdet, gult kort-ordningen og hundevirksomheder omfattet af
hundesmileyordningen ikke omfattet af to opfølgende kontroller.
6
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0007.png
XSD
2
RESULTATER AF KONTROLKAM-
PAGNER OG PRIORITEREDE
INDSATSER I 2021
*
________________________
*
Det bemærkes, at de nævnte tal kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser i datagrundlaget på grund af indtastnings-
fejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
7
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0008.png
KONTROLKAMPAGNER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD I BESÆTNINGER I 2021
VELDFÆRDSKONTROL I FÅREBESÆTNINGER VED ANVENDELSE AF DYREBASREDE INDIKATORER (DBVI)
Baggrunden for denne kampagne var, at Fødevarestyrelsen ønskede at sætte ekstra fokus på velfærden i mindre fårebesætnin-
ger. Der ikke er mange specifikke regler for hold af får, og får betragtes ofte som meget nøjsomme dyr. Disse forhold tilsammen
kan resultere i, at dyrevelfærden i fårebesætninger ikke altid er lige god, og at dyrene ikke får tilgodeset deres behov med
hensyn til fodring og anden pasning. Fødevarestyrelsen gennemførte derfor en kampagne i 2021 med fokus på dette område.
Endvidere blev det kontrolleret, at der foretages årligt dyrlægetilsyn i de besætninger, som kan betragtes som erhvervsmæssigt
dyrehold.
Hvad var formålet med kampagnen?
Formålet med kampagnen var at afdække, om fårebesætninger holdes dyrevelfærdsmæssigt forsvarligt, både i forhold til lov-
givningen, men også i forhold til fire specifikke dyrebaserede velfærdsindikatorer: huld, halthed, renhed og utøj.
Formålet med kampagnen var også at se, om der er sammenhæng mellem vurderingen af de dyrebaserede velfærdsindikatorer
og overholdelse af lovgivningen.
Hvordan foregik kampagnen?
Kontrolkampagnen blev afviklet i perioden 22. marts - 30. juni 2021 og omfattede kontrolbesøg i 149 fårebesætninger. I alle
besætninger blev der lavet en vurdering af de dyrebaserede indikatorer huld, halthed, renhed og utøj.
Hvad viste kampagnen?
20 besætninger svarende til 13,4 pct. fik en eller flere sanktioner. Otte besætninger fik indskærpelser for administrative mangler
som manglende årligt dyrlægetilsyn, manglende register eller mangler vedrørende øremærkning.
Vurdering af DBVI
huld, halthed, renhed og utøj
I syv besætninger blev der givet indskærpelser for utilstrækkelig fodring, og i yderligere tre besætninger blev der fundet for
tynde dyr. Der blev givet flest sanktioner
både for dyrevelfærdsforhold og andet - i besætninger, hvor der blev fundet tynde
dyr. Seks besætninger blev vurderet til at have problemer med halte dyr. Fem af disse fik sanktioner for manglende behandling
af syge og tilskadekomne dyr. I syv besætninger blev dyrene vurderet til at være noget eller meget beskidte. Fire af disse fik
sanktioner.
Konklusion
Resultatet af kampagnen viste, at en stor del af sanktionerne skyldtes manglende årligt dyrlægetilsyn eller manglende opteg-
nelser (administrative årsager). Der var dog også en del sanktioner med baggrund i forringet dyrevelfærd (utilstrækkelig fodring,
manglende behandling af syge og tilskadekomne dyr). Resultaterne indikerer desuden, at besætninger med mere end 75 dyr
har færre overtrædelser end mindre besætninger.
Flere kontrollører har meldt tilbage, at metoden med anvendelse af DBVI gavner dialogen med besætningsejerne, og flere ejere
gav i forbindelse med huldundersøgelsen udtryk for overraskelse over, at dyrene var i dårligere huld, end ejerne troede. Dette
understreger behovet for anvendelse af DBVI ved kontrollen, herunder at henlede ejernes opmærksomhed på dyrenes aktuelle
foderstand.
Læs den fulde rapport på Fødevarestyrelsens hjemmeside her.
HÅNDTERING AF SYGE OG TILSKADEKOMNE DYR I BESÆTNINGER MED GRISE
Ved Fødevarestyrelsens kontrol i besætninger med grise har en hyppig årsag til sanktioner været overtrædelser i forbindelse
med håndteringen af syge og tilskadekomne dyr. Fødevarestyrelsen gennemførte derfor en kontrolkampagne i 2021 med fokus
på dette område.
Det overordnede formål med kontrolkampagnen var at forbedre dyrevelfærden for syge og tilskadekomne dyr i besætninger
med grise målt på en større regelefterlevelse på området.
Kontrolkampagnen, der blev gennemført fra 1. november 2021 til 14. marts 2022, er endnu ikke endeligt afrapporteret.
Når afrapporteringen er afsluttet, vil rapporten blive offentliggjort på
Fødevarestyrelsens hjemmeside her.
Resultaterne af kontrolkampagnen vil desuden indgå i Dyrevelfærdsrapporten 2023.
8
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0009.png
PRIORITEREDE INDSATSER MED FOKUS PÅ DYREVELFÆRD UNDER TRANSPORT I 2021
KONTROL AF DYRETRANSPORTER VED VARSLING AF EKSTREME TEMPERATURER
Baggrunden for denne prioriterede indsats var, at Fødevarestyrelsen ønskede at sætte særligt fokus på dyretransporter ved
varsling om ekstreme temperaturer. Som en del af Fødevarestyrelsens forhåndsgodkendelse af transporter tjekkes der op på
de forventede temperaturer på den planlagte rute forud for forsendelsen. Den prioriterede indsats blev udført med henblik på
at sætte særligt fokus på, hvorvidt forsendelser kunne gennemføres, så dyrene ikke led overlast i perioder, hvor der kunne
forventes særligt høje eller lave temperaturer.
Hvad var formålet med indsatsen?
Formålet var at udføre en dybdegående kontrol af, hvorvidt transporterne kunne gennemføres på en dyrevelfærdsmæssig
forsvarlig måde, så dyrene ikke blev udsat for unødig lidelse i forbindelse med forsendelser, der afgik under ekstreme tempe-
raturer, dvs. ekstrem varme eller kulde.
Hvordan foregik indsatsen?
Den prioriterede indsats blev afviklet i perioderne fra juli-september samt oktober-december i 2021, og omfattede i alt 48
kontroller. Under alle kontroller blev der lavet en vurdering af bl.a. forventede temperaturer på ruten, adgang til vand, trans-
portmidlets temperaturovervågning/alarmsystem og ventilationsmuligheder.
Hvad viste indsatsen?
Af de i alt 48 udførte dybdegående kontroller på forsendelser, der afgik i perioder med ekstreme temperaturer, blev der i alt
givet 11 sanktioner, svarende til 22,9 pct. Der blev givet tre forbud, hvor to af dem var direkte relateret til for høje temperaturer
på ruten. De øvrige sanktioner var indskærpelser, hvoraf seks af dem var relateret til temperaturer (herunder fejl ved tempe-
raturovervågnings- og vandingssystemet).
Konklusion
Resultaterne af den prioriterede indsats viste, at der var en tendens til, at forsendelser i perioder med varme temperaturer
blev omlagt til at afgå om aftenen/natten. Det kan være et udtryk for god planlægning fra virksomhedens side, hvor afgangs-
tidspunktet ændres for at undgå kørsel under høje temperaturer. Generelt har den prioriterede indsats bidraget til, at der kom
skærpet fokus på ruteplanlægningen ved forsendelser, der afgik under ekstreme temperaturer. I kontrolperioden oktober-
december 2021 har der generelt ikke været lave temperaturer, hvilket har medført, at der ikke blev udført mange dybdegående
kontroller ved lave temperaturer i 2021.
Som en del af den politiske aftale om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretranspor-
ter fra juni 2020 er det besluttet, at der udføres op til 100 dybdegående kontroller om året på transportområdet. Disse udføres
som prioriterede indsatser og havde sin opstart i 2021.
KONTROL AF TRANSPORT MED SPÆDEKALVE
Baggrunden for denne prioriterede indsats var, at Fødevarestyrelsen ønskede at sætte særligt fokus på forholdene under lang-
varige transporter af spædekalve (benævnes herefter ”kalve”). Herunder var der særligt fokus på, at kalvene var egnet til den
planlagte forsendelse, samt at forholdene omkring transporten levede op til de gældende regler for transport af kalve, herun-
der at de var over 14 dage gamle ved forsendelsestidspunktet.
Hvad var formålet med indsatsen?
Formålet var at udføre en dybdegående kontrol af langvarige forsendelser med kalve efter ophold på samlesteder for at sikre,
at kalvene fortsat var egnede til den videre forsendelse, og at transportens øvrige forhold understøttede kalvenes velfærd
under transporten.
Hvordan foregik indsatsen?
Den prioriterede indsats blev afviklet i det sidste halvår af 2021 og omfattede i alt 28 kontroller. Under alle kontroller blev der
lavet en vurdering af kalvenes transportegnethed. Dertil blev de gældende regler vedrørende areal og frihøjde over kalvene på
transportmidlet kontrolleret, samt at kalvene var over 14 dage gamle på forsendelsestidspunktet.
Hvad viste indsatsen?
Ved de 28 udførte dybdegående kontroller på forsendelser med kalve blev der givet fire sanktioner, svarende til 14,3 pct. Der
blev givet et forbud mod at køre med ikke-transportegnede kalve. De resterende var indskærpelser, der ligeledes blev givet i
forbindelse med kalve, der ikke var transportegnede, samt ved fejl med temperaturovervågningssystemet.
9
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0010.png
Konklusion
I forbindelse med den prioriterede indsats har Fødevarestyrelsen observeret, at der er kommet øget fokus på kalvenes trans-
portegnethed samt fodring forud for den videre forsendelse. Fødevarestyrelsen vil i sin løbende kontrol fortsat have fokus på
kalves transportegnethed og fodring forud for langvarige forsendelser.
Som en del af den politiske aftale om et helhedsorienteret, mere risikobaseret og datadrevet kontrolkoncept for dyretranspor-
ter fra juni 2020 er det besluttet, at der udføres op til 100 dybdegående kontroller om året på transportområdet. Disse udføres
som prioriterede indsatser og havde sin opstart i 2021.
10
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0011.png
XSD
3
RESULTATER DYREVEL-
FÆRDSKONTROLLEN I 2021
*
________________________
*
Det bemærkes, at de nævnte tal kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foretages rettelser i datagrundlaget på grund af indtastnings-
fejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
11
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0012.png
RESULTATER
DYREVELFÆRDSKONTROLLEN I 2021
Dette kapitel omhandler resultaterne af kontrollen med dyrevelfærd i besætninger og hestehold (tabel 1-
10). Derudover omhandler kapitlet resultaterne af kontrollen med dyrevelfærd under dyretransporter (ta-
bel 11-18) og på slagterierne (tabel 19-20) samt kontrol med hundevirksomheder, som er omfattet af smi-
leyordningen (tabel 21). Resultaterne af kampagnekontrollen og prioriterede indsatser, som er beskrevet i
kapitel 2, indgår ikke.
RESULTATER FRA BESÆTNINGSKONTROLLEN
Når Fødevarestyrelsen er på kontrol, foretager de tilsynsførende en helhedsvurdering af forholdene i besætningen og vurderer
alvorsgraden af en eventuel overtrædelse. Det kan derfor være meget forskellige forhold, som har ført til sanktionerne listet i
tabel 1. En række faktorer er afgørende for, hvilken sanktion der gives for en given overtrædelse, herunder overtrædelsens alvor
og omfang. Man kan ikke ud fra antallet af indskærpelser og politianmeldelser udtale sig om, hvor mange dyr der har været om-
fattet af overtrædelserne, da både indskærpelser og politianmeldelser kan omfatte ét eller flere dyr eller mere generelle forhold
i besætningen, som ikke er relateret til bestemte dyr. I de efterfølgende tabeller er det således blevet udspecificereret, hvad
sanktionerne har omhandlet, men ikke hvor mange dyr de har omfattet.
Resultaterne af kampagnekontrollen og de prioriterede indsatser, som er beskrevet i kapitel 2, samt resultaterne af kontrollerne
foretaget på baggrund af anmeldelser og opfølgende kontroller indgår ikke i tabel 1.
Tabel 1:
Oversigt over overtrædelser fordelt på dyreartsgrupper i 2021
.*
Antal kontrollerede
CHR pr. dyreart
Kvæg inkl. kalve
Grise
Får
Geder
Slagtekyllinger
Æg, Alternative systemer
Æg, Buranlæg
Heste
Hunde
****
Antal CHR-nr. pr. dyreart
i alt
*
En
Antal besætninger uden
anmærkninger (pct.)
267 (53,7)
186 (68,6)
80 (88,9)
15 (88,2)
27 (71,1)
45 (93,8)
4 (100,0)
64 (94,1)
156 (96,3)
843
*****
Indskærpelse
229
79
10
2
11
3
0
4
5
343
Påbud/
Bøde
1
***
0
0
0
0
0
0
0
0
1
Forbud
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
Politianmeldelse
7
17
0
0
0
0
0
0
0
24
497
271
90
17
38
48
4
68
162
1.195
besætning kan ved et kontrolbesøg få en indskærpelse for overtrædelse af ét lovkrav og en anden sanktion, f.eks. en politianmeldelse, for
overtrædelse af et andet. Samme besætning kan således godt optræde i begge kategorierne ”Indskærpelse” og ”Politianmeldelse” i tabellen.
En besætning kan også få indskærpet flere regler eller få påbud eller blive politianmeldt til politiet på grund af flere overtrædelser.
**
Antal kontrollerede CHR-nr. pr. dyreart, som har fået en eller flere hhv. indskærpelse, påbud/bøde, forbud eller politianmeldelse.
***
Administrativt bødeforlæg givet i medfør af medicinlovgivning.
****
Antal dyrehold kontrolleret; Hundehold er ikke registreret i CHR i 2021.
*****
Der er ikke givet et procenttal for antal besætninger uden anmærkninger i alt. Dette skyldes, at hver dyreart kontrolleres efter forskellige
parametre, og derfor ikke kan direkte sammenlignes på tværs af dyreart.
12
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0013.png
Tabel 2: Kalve
*
2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i kalvebesætninger kontrolleret i forbindelse med vel-
færdskontrollen.
Indskærpelse
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Foder og vand
Foderet til kalve er ikke tilstrækkeligt fiberholdigt
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
Arealkrav er ikke opfyldt (kælvning-/forberedelsesbokse, opsamlingsplads, senge-
båse, sygepladser, fællesbokse, opstaldning af kalve, dybstrøelsesstalde)
Dyr har ikke den fornødne bevægelsesfrihed. Kalve holdes i enkeltbokse. Kalves op-
bindes
Kalve i enkeltbokse kan ikke se og røre andre kalve
Krav til gangarealer ikke opfyldt
Operative indgreb
Proceduren for afhorning overholdes ikke
Personale, management og tilsyn
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Staldinventaret er skadeligt for dyrene og kan ikke rengøres
Underlaget i hvilearealet er ikke tørt og blødt (sygebokse, sengebåse, opstaldning af
kalve, hvileareal, kælvningsbokse)
*
Kreaturer
Påbud
Politianmeldelse
1
0
0
5
111
0
0
0
0
1
13
17
1
0
0
0
0
0
0
0
0
2
0
0
3
0
0
2
10
0
0
0
0
op til 6 måneder.
Tabel 3: Voksent kvæg
*
2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i kvægbesætninger kontrolleret i forbindelse
med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Det mekaniske udstyr (belysning, ventilation, alarm m.v.) opfylder ikke kravene
Gulvene opfylder ikke kravene
Stalden holdes ikke rent og hygiejnisk. Staldklimaet er skadeligt for dyrene
Staldinventaret er skadeligt for dyrene og kan ikke rengøres
Udegående dyr er ikke beskyttet mod vejr, rovdyr og smitterisici
Underlaget i hvilearealet er ikke tørt og blødt (sygebokse, sengebåse, hvileareal,
kælvningsbokse)
19
3
2
9
1
18
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
103
1
**
7
Påbud/
Bøde
Politianmeldelse
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0014.png
Foder og vand
Fodring og vanding opfylder ikke fysiologiske og sundhedsmæssige behov
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Registrering i forbindelse med opstaldning og afgræsning for hvert dyr føres ikke
Personale, management og tilsyn
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Kvæg kommer på græs før vejrforhold, mark og drivveje er egnede til det
Proceduren for klovbehandling og klovbeskæring følges ikke
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
Arealkrav er ikke opfyldt (kælvning-/forberedelsesbokse, opsamlingsplads, senge-
båse, sygepladser, fællesbokse, opstaldning af kalve, dybstrøelsesstalde)
*
Kreaturer
7
0
0
22
6
0
0
0
0
9
9
31
33
0
0
0
0
0
0
0
0
11
0
0
over 6 måneder.
**
Administrativt bødeforlæg givet i medfør af medicinlovgivning.
Tabel 4: Grise 2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i grisebesætninger kontrolleret i forbindelse med vel-
færdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Gris kan ikke rejse/hvile normalt eller kan ikke se andre grise
Operative indgreb
Dokumentation ved salg af halekuperede grise forefindes ikke
Risikovurdering for forekomst af halebid inkl. handlingsplan forefindes ikke
Skriftlig dokumentation for halebid er ikke fyldestgørende
Skriftlig dokumentation for halebid kan ikke fremvises
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Optegnelser over antal døde dyr føres og/eller opbevares ikke
Personale, management, tilsyn samt miljøberigelse
Der er ikke tilstrækkeligt lys til inspektion
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Krav om adgang til beskæftigelse- og/eller rodemateriale samt redebygningsmateri-
ale er ikke opfyldt
Proceduren omkring aflivning er ikke korrekt
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
1
3
33
0
37
0
0
0
0
0
0
1
1
1
16
2
0
0
1
3
1
6
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
14
0
1
Påbud
Politianmeldelse
14
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0015.png
Staldindretning, pladsforhold, gulvareal og bevægelsesfrihed
Arealkrav og krav til indretning af sygestier er ikke opfyldt
Arealkrav til fravænningsgrise, avlssøer og slagtegrise er ikke opfyldt
Gulvene danner ikke et jævnt og stabilt underlag
Krav til hytter med orner er ikke opfyldt
Krav til indretning af grisestald er ikke opfyldt
Krav til løsdriftssystemer er ikke opfyldt
Kravene til opstaldning af smågrise, avls- og slagtegrise er ikke opfyldt
17
3
3
1
18
2
2
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Tabel 5: Får 2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i besætninger med får kontrolleret i forbindelse med vel-
færdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres og/eller opbevares ikke
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Personale, management og tilsyn
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
1
3
0
0
0
0
4
0
0
3
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 6: Geder 2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i besætninger med geder kontrolleret i forbindelse med
velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Personale, management og tilsyn
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Syge/tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje/behandling
1
1
0
0
0
0
1
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Tabel 7: Slagtekyllinger 2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i slagtekyllingebesætninger kontrolleret i for-
bindelse med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres eller opbevares ikke
1
0
0
Påbud
Politianmeldelse
15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0016.png
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Det krævede lysprogram overholdes ikke
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Optegnelser over antal døde dyr føres eller opbevares ikke
Personale, management og tilsyn
Strøelse er ikke løs og tør i overfladen
Staldindretning, pladsforhold og bevægelsesfrihed
Den gennemsnitlige maksimalt tilladte belægningsgrad overskrides
6
0
0
1
0
0
1
0
0
3
0
0
Tabel 8: Æg, Alternative systemer 2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i konsumægsbesætninger kontrolle-
ret i forbindelse med velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Anvendelse af veterinære lægemidler
Optegnelser over medicinsk behandling føres eller opbevares ikke
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Det mekaniske udstyr (belysning, ventilation, alarm m.v) opfylder ikke kravene
Indretningsmæssige krav (inkl. udendørshold) til alternative systemer er ikke opfyldt
1
1
0
0
0
0
2
0
0
Påbud
Politianmeldelse
Optegnelser, registrering, årligt dyrlægetilsyn mv.
Erhvervsmæssige dyrehold tilses ikke årligt af en dyrlæge
Optegnelser over antal døde dyr føres og/eller opbevares ikke
Personale, management og tilsyn
Døde høner fjernes ikke med det samme fra besætningen
1
0
0
1
1
0
0
0
0
Tabel 9: Trædepuder 2021.
Oversigt over antallet af indskærpelser, påbud og politianmeldelser i slagtekyllingebesætninger
kontrolleret pga. høj forekomst af trædepudesvidninger på slagteriet.
Indskærpelse
Personale, management og tilsyn
*
Indskærpelse som følge af for høj trædepudescore
*
Opgørelsen
Påbud
Politianmeldelse
0
1
0
er opgjort som antal konkrete kontroller. I alt to besætninger modtog to kontrolbesøg i forbindelse med
opfølgende kontrol som følge af for mange trædepudesvidninger. En enkelt besætning har fået et påbud.
16
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0017.png
Tabel 10: Heste 2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i dyrehold med heste kontrolleret i forbindelse med
velfærdskontrollen.
Indskærpelse
Bygninger, materialer, rengøring, nærmiljø og automatiseret udstyr
Lejearealet er ikke bekvemt, rent og passende drænet
Personale, management og tilsyn
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Staldindretning og pladsforhold
Arealkrav og krav til opstaldning er ikke opfyldt
1
0
0
2
0
0
1
0
0
Påbud
Politianmeldelse
RESULTATER FRA TRANSPORTKONTROLLEN
Tabel 11: Transport til slagteri 2021.
Oversigt over antallet af transporter med en eller flere overtrædelser fundet på transportkontrol i
forbindelse med kontrollen til slagterier 2021 fordelt på dyregruppe
*
.
Kontrolobservation
**
Kvæg
Grise
Fjerkræ
*
Indskærpelse
32
195
0
Påbud/
Forbud
0
1
0
Politianmeldelse
47
115
3
0
51
0
Antallet af transporter med en eller flere overtrædelser i de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrol-
objekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
**
Kontrolresultatets kontrolobservation registreres i de tilfælde, hvor Fødevarestyrelsen ikke kan afgøre, hvem der er ansvarlig for overtrædel-
sen. Dette skyldes, at det præcise tidspunkt for, hvornår overtrædelsen er sket eller påført dyret, ikke kan fastslås. Overtrædelsen kan således
enten være sket i besætningen eller i forbindelse med transporten til slagteri, og besætningsejeren, transportøren eller chaufføren kan poten-
tielt være ansvarlig. I sådanne sager kan Fødevarestyrelsen ikke træffe afgørelse om en indskærpelse, hvis ingen af parterne efter partshøring
erkender ansvaret, men sagen registreres som en ”kontrolobservation” i Fødevarestyrelsens digitale kontrolsystem, så udviklingen
på området
fortsat kan følges. Hvis det vurderes, at sagens alvor og omfang nødvendiggør en straffesag, anmeldes forholdet til politiet med henblik på
efterforskning og registreres ikke som kontrolobservation, men som et politianmeldt forhold.
Tabel 12: Transport til slagteri 2021.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen til slagterier 2021
fordelt på dyregruppe og på overtrædelsesårsag.
Kontrolobservation
*
Kvæg
Transportpraksis
håndtering af dyr, der medfører skader
under transport
Transport af højdrægtige
Transportegnethed
ikke opfyldt
Transportmidlet
ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis
arealkrav ikke overholdt
Transportdokument(er)
manglende oplysninger/ikke
medbragt
Slagmærker
Grise
Transportpraksis
håndtering af dyr, der medfører skader
under transport
Overtatovering med tatoveringshammer
Slagmærker
0
0
55
24
50
29
0
0
0
22
1
42
Indskærpelse
Påbud/
Forbud
0
0
0
0
0
0
0
Politianmeldelse
0
2
0
0
0
0
0
5
0
24
1
1
1
0
0
43
3
0
0
0
1
17
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0018.png
Slagmærker og overtatovering med tatoveringshammer
Transport af højdrægtige
Transportdokument(er)
manglende oplysninger/ikke
medbragt
Transportegnethed
ikke opfyldt
Transportmidlet
ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis
køretøjet anvendes ikke i overensstem-
melse med reglerne mv.
Transportpraksis
arealkrav ikke overholdt
Overtrædelse af vanding- og fodringshyppighed eller for-
sendelsestider og hvileperioder
Fjerkræ
Transportpraksis
håndtering af dyr, der medfører skader
under transport
Transportegnethed
ikke opfyldt
Transportpraksis
køretøj mv.
*
2
0
0
0
0
0
0
0
11
0
3
71
4
1
1
1
0
0
0
0
1
0
0
0
6
1
0
39
4
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
1
1
Kontrolresultatets kontrolobservation registreres i de tilfælde, hvor Fødevarestyrelsen ikke kan afgøre, hvem der er ansvarlig for overtrædel-
sen. Dette skyldes, at det præcise tidspunkt for, hvornår overtrædelsen er sket eller påført dyret, ikke kan fastslås. Overtrædelsen kan således
enten være sket i besætningen eller i forbindelse med transporten til slagteri, og besætningsejeren, transportøren eller chaufføren kan poten-
tielt være ansvarlig. I sådanne sager kan Fødevarestyrelsen ikke træffe afgørelse om en indskærpelse, hvis ingen af parterne efter partshøring
erkender ansvaret, men sagen registreres som en ”kontrolobservation” i Fødevarestyrelsens digitale kontrolsystem, så
udviklingen på området
fortsat kan følges. Hvis det vurderes, at sagens alvor og omfang nødvendiggør en straffesag, anmeldes forholdet til politiet med henblik på
efterforskning og registreres ikke som kontrolobservation, men som et politianmeldt forhold.
Tabel 13: Transport over samlesteder 2021.
Oversigt over antallet af transporter med en eller flere overtrædelser fundet på transportkon-
trol i forbindelse med kontrollen på samlesteder 2021 fordelt på dyregruppe
*
.
Indskærpelse
Kvæg
Grise
*
Antallet
11
375
Påbud/
Forbud
3
46
Politianmeldelse
2
6
af transporter med en eller flere overtrædelser i de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrol-
objekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Tabel 14: Transport over samlesteder 2021.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen over
samlesteder 2021 fordelt på dyregruppe og på overtrædelsesårsag.
Indskærpelse
Kvæg
Transportdokument(er)
manglende oplysninger/ikke medbragt
Transportegnethed
ikke opfyldt
Transportpraksis - køretøjet anvendes ikke i overensstemmelse med reglerne mv.
Transportmidlet
ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis
arealkrav ikke overholdt
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller forsendelsestider og hvileperi-
oder
Transport af højdrægtige
Grise
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er ikke i overensstemmelse
med reglerne
Transportdokument(er)
manglende oplysninger/ikke medbragt
Transportegnethed
ikke opfyldt
1
9
0
1
0
1
0
0
0
1
0
5
2
0
0
1
0
0
0
0
1
Påbud/
Forbud
Politianmeldelse
45
33
123
0
14
0
0
0
5
18
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0019.png
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis - køretøjet anvendes ikke i overensstemmelse med reglerne mv.
Transportpraksis - arealkrav ikke overholdt
Slagmærker
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller forsendelsestider og hvileperi-
oder
93
45
17
0
36
12
13
4
0
5
1
1
0
1
0
Tabel 15: Transport ved udførsel af dyr 2021.
Oversigt over antallet af transporter med en eller flere overtrædelser fundet på transport-
kontrol i forbindelse med kontrollen af transport ved udførsel af dyr direkte fra besætninger i 2021 fordelt på dyregruppe
*
.
Indskærpelse
Kvæg
Grise
*
Antallet
10
113
Påbud/
Forbud
4
33
Politianmeldelse
0
2
af transporter med en eller flere overtrædelser i de tilfælde, hvor én transportkontrol fører til forskellige sanktioner på flere kontrol-
objekter, tælles kun den alvorligste overtrædelse med i opgørelsen.
Tabel 16: Transport ved udførsel af dyr 2021.
Oversigt over overtrædelser fundet på transportkontrol i forbindelse med kontrollen af trans-
port ved udførsel af dyr direkte fra besætninger i 2021 fordelt på dyregruppe og på overtrædelsesårsag.
Indskærpelse
Kvæg
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed, forsendelsestider og hvileperioder
Transportmidlet
ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportpraksis
arealkrav ikke overholdt
Transportdokument(er) - manglende oplysninger/ikke medbragt
Grise
Transportpraksis - håndtering af dyr under transport er ikke i overensstemmelse
med reglerne
Transportdokument(er)
manglende oplysninger/ikke medbragt
Transportmidlet - ikke i overensstemmelse med reglerne
Transportegnethed
ikke opfyldt
Transportpraksis - køretøjet anvendes ikke i overensstemmelse med reglerne mv.
Transportpraksis
arealkrav ikke overholdt
Overtrædelse af vandings- og fodringshyppighed eller forsendelsestider og hvileperi-
oder
Påbud/
Forbud
0
1
0
3
Politianmeldelse
3
5
1
3
0
0
0
0
4
5
34
23
17
16
25
0
9
4
0
3
6
13
1
0
1
0
0
0
0
Tabel 17: Politiets kontrol af dyretransporter 2021.
Oversigt over kontrollerede transporter i forbindelse med politiets vejkontrol 2021.
Antal transporter
Danske transportvirksomheder
Kvæg
Svin
Geder
Får
Heste
Fjerkræ
Fisk
Andre dyr
Total
145
389
6
4
208
13
2
1
768
Antal dyr
2502
86648
2660
314
385
56422
1900
62
150893
Antal transporter med 1 eller
flere forseelser
13
13
0
1
44
0
0
0
71
Procentdel af trans-
porter med forseelser
9%
3%
0%
25%
21%
0%
0%
0%
9%
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0020.png
Udenlandske transportvirksomheder
Kvæg
Svin
Heste
Fjerkræ
Fisk
Total
2
84
36
6
2
130
80
46593
95
158040
11000
215808
0
15
19
0
1
35
0%
18%
53%
0%
50%
27%
Tabel 18: Politiets vejkontrol 2021.
Oversigt over forseelser fordelt på dyreart i forbindelse med politiets vejkontrol 2021.
Antal forseelser
dansk transportvirk-
somhed
Kvæg
Overtrædelse af dyreværnsloven
Transportegnethed - ikke opfyldt
Transportpraksis - håndtering af dyr mv.
Utilstrækkelig mængde strøelse, nationalt krav
Arealkrav - ikke overholdt
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
Total - kvæg
Grise
Overtrædelse af dyrevelfærdsloven
Transportegnethed - ikke opfyldt
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning
mv.
Transportpraksis - håndtering af dyr mv.
Utilstrækkelig mængde strøelse, nationalt krav
Arealkrav - ikke overholdt
Ståhøjde
Vandings- og fodringshyppighed, tid og foder
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
Manglende rengøring/desinfektion af transportmidler
Logbog ikke medbragt ved international langvarig forsen-
delse
Total - grise
Heste
Overtrædelse af dyrevelfærdsloven
Pladskrav
Mangler ved transportmidlers indretning og udformning
mv.
Transportdokument - manglende oplysninger
Autorisation - ikke erhvervet/ej medbragt
Kompetencebevis - ikke erhvervet/ej medbragt
1
1
3
13
18
13
0
0
0
9
14
10
6
1
1
1
1
4
0
2
4
1
1
2
0
24
7
0
1
0
0
4
2
9
2
0
1
0
2
28
2
1
1
1
2
6
4
1
18
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Antal forseelser
udenlandsk trans-
portvirksomhed
20
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0021.png
Manglende rengøring/desinfektion af transportmidler
Manglende godkendelse af transportmidlet til langvarige
forsendelser
Godkendelseserklæring til langvarige forsendelser ikke
medbragt
Manglende godkendelse af transportmidler, nationalt krav
Godkendelseserklæring ikke medbragt, nationalt krav
Identifikationsdokument (dyrepas) - ikke udstedt/med-
bragt, ejerskiftet ikke registreret
Sundhedscertifikat ved international transport - ikke ud-
stedt
Total - heste
Får
Manglende godkendelse af transportmidler, nationalt krav
Transportdokument - manglende oplysninger
Total - får
Fisk
Dyresundhedscertifikat ved international transport - ikke
udstedt
Total - fisk
7
0
0
10
10
1
1
78
0
6
0
1
0
1
3
44
1
1
2
0
0
0
0
0
1
1
RESULTATER FRA KONTROL PÅ SLAGTERIERNE
Tabel 19: Velfærdskontrol på slagterier og slagtehuse 2021.
Det totale antal indskærpelser, påbud eller bøde og politianmeldelse på slag-
terier og slagtehuse 2021
*
.
Indskærpelser
Grise
Kvæg
Fjerkræ
*
Påbud/Forbud
2
1
0
Politianmeldelse
17
2
2
12
12
2
Et slagteri kan ved en kontrol få indskærpet flere regler eller få påbud eller blive politianmeldt til politiet på grund af flere overtrædelser.
Tabel 20: Velfærdskontrol på slagterier og slagtehuse 2021.
Oversigt over overtrædelser på slagterier og slagtehuse i 2021, der medførte
indskærpelser, påbud, forbud eller politianmeldelse.
Indskærpelse
Grise
Bedøvelse/aflivning
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Egenkontrolprocedure for bedøvelse/aflivning
Forsinket afblødning
Håndtering skader dyrene
Manglende behandling eller aflivning
Manglende stikning/afblødning
Bedøvelses/aflivningsmetode er ikke i overensstem-
melse med reglerne
Manglende/utilstrækkelig egenkontrol eller overvåg-
ningsprocedure
Utilstrækkelig bedøvelse
Kvæg
Arealkrav
Dyrene behandles ikke forsvarligt
Egenkontrolprocedure for bedøvelse/aflivning
0
2
2
2
1
0
4
1
1
1
2
1
2
Påbud/Forbud
0
0
1
0
0
0
1
0
0
0
0
0
0
Politianmeldelse
1
6
0
0
0
1
8
0
0
1
0
0
0
21
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0022.png
Forsinket afblødning
Hårdhændet behandling
Manglende malkning
Overdreven brug af elstøder
Bedøvelses/aflivningsmetode er ikke i overensstem-
melse med reglerne
Skader på grund af opstaldning
Utilstrækkelig bedøvelse
Mangler ved bedøvelsesudstyr
Fjerkræ
Egenkontrolprocedure for bedøvelse/aflivning
Skader pga. opstaldning
Manglende/utilstrækkelig egenkontrol eller overvåg-
ningsprocedure
Utilstrækkelig bedøvelse
1
0
0
2
1
0
1
2
1
0
1
0
0
1
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
1
0
0
1
0
0
0
1
0
1
22
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0023.png
RESULTATER MED KONTROL AF HUNDEVIRKSOMHEDER, SOM ER OMFATTET AF HUNDESMILEYORDNINGEN
I marts 2018 indførte Fødevarestyrelsen en smileyordning
for erhvervsmæssigt hold og opdræt med hunde. Denne ord-
ning betyder, at kontrolrapporten og -resultatet offentliggø-
res på Fødevarestyrelsens hjemmeside. Derved kan alle bor-
gere gå ind og se, hvordan forholdene har været i virksom-
heden på det pågældende tidspunkt, hvor Fødevarestyrel-
sen har været på kontrol.
Ordningen omfatter alle registrerede hundevirksomheder,
hvilket inkluderer hundeinternater, hundepensioner og ken-
neler af en vis størrelse.
Formålet med hundesmileyordningen er, at det skal være
nemt for forbrugere at finde de hundevirksomheder, der har
styr på reglerne. Ordningen kan således bidrage til, at man
på et mere oplyst grundlag kan vælge, hos hvilken virksom-
hed man f.eks. vælger at få passet sin hund eller købe en ny
hund fra.
I forbindelse med ordningen blev næsten alle registrerede
hundevirksomheder kontrolleret i 2021 og modtog på bag-
grund af kontrolresultatet en smiley.
Kontrollen omfatter blandt andet reglerne i dyrevelfærdslo-
ven
2
samt reglerne i bekendtgørelsen for erhvervsmæssige
hold af hunde
3
.
Læs mere om smileyordningen for hundevirksomheder her.
Nedenstående tabel viser en oversigt over sanktionerne, der
er givet i forbindelse med Fødevarestyrelsens ordinære kon-
trol af hundevirksomheder i 2021.
Tabel 21: Hunde 2021.
Oversigt over antal indskærpelser, påbud og politianmeldelser i hundevirksomheder kontrolleret i forbindelse med
hundesmileykontrollen.
Indskærpelse
Behandling og vaccinationer
Hunde i virksomheden er ikke vaccineret
Indretning af lokaler, opholdsrum, løbegårde og udearealer
Hundene har ikke adgang til daglig motion og frisk luft i mindst 30 minutter to
gange daglig
Lokaler er ikke indrettet, så god hygiejnisk standard kan opretholdes
Personale, management og tilsyn
Den tilsynsførende dyrlæge tilser ikke virksomheden mindst 2 gange årligt
Protokoller, registrering, pasningsvejledninger, overdragelse mv.
Der føres ikke optegnelser over virksomhedens hunde
Der udleveres ikke pasningsvejledninger
2
1
0
0
0
0
4
1
0
1
2
0
0
0
0
1
0
0
Forbud
Politianmeldelse
2
3
Lovbekendtgørelse nr. 1597 af 8. juli 2021 af lov om dyrevelfærd.
Bekendtgørelse nr. 1749 af 30. november 2020 om dyrevelfærdsmæssige mindstekrav til hold af hunde.
23
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 97: Dyrevelfærdsrapporten 2022 med tal fra kontrolåret 2021
2653972_0024.png
APPENDIX I
METODE FOR OPGØRELSE AF DATA
Opgørelserne i tabellerne er fremkommet ved udtræk af data registeret på kontrollen foretaget af Fødeva-
restyrelsen og politiet. Det skal bemærkes, at data kan ændre sig over tid, idet der efterfølgende kan foreta-
ges rettelser på grund af indtastningsfejl, forsinkede opdateringer, nye afgørelser mv.
Besætningskontrollen
I dyreartstabellerne for velfærdskontrollen i besætninger er
sammentællingen af kontroller opgjort pr. ejendom (CHR-
nr.) inden for hver dyreartsgruppe. Der kan kontrolleres flere
besætninger på den samme ejendom med samme dyrearts-
gruppe, hvilket opgøres som én kontrol. Når der kontrolleres
flere besætninger med samme dyreartsgruppe på en ejen-
dom, kan det ske, at der i begge besætninger er overtrådt
samme kategori, eksempelvis kategorien ”Dyrene behandles
ikke forsvarligt”. Disse to overtrædelser vil tælle som
én
overtrædelse, da der tælles pr. ejendom. I de tilfælde, hvor
der i den ene besætning er givet en politianmeldelse i den
pågældende kategori, og i den anden besætning
på samme
ejendom
er givet en indskærpelse, tælles de hver for sig
under de respektive sanktionstyper. Ligeledes vil der på
samme kontrol kan der være givet samme sanktion for flere
forskellige overtrædelser f.eks. en indskærpelse for at syge
og tilskadekomne dyr får ikke fornøden pleje og at skriftlig
dokumentation for halebid kan ikke fremvises, hvilket vil vi-
ses i detaljetabellerne under de respektive punkter, men vil
i den samlede tabel kun tælle som én kontrol med indskær-
pelse.
I opgørelsen er der kun medtaget kontroller for ordinære
stikprøvebaserede kontroller og for overtrædelserne er der
kun medtaget overtrædelser på dyrevelfærdsområdet samt
overtrædelser af bekendtgørelsen om dyreejers anvendelse
af lægemidler §15. Der kan være givet overtrædelser på an-
dre områder på samme kontroller, som ikke er medtaget i
opgørelsen.
Transportkontrollen
I tabellerne med kontrolresultater for transport er kontrol-
lerne opgjort pr. transportkontrol. Overtrædelser fundet på
en enkelt transportkontrol af levende dyr kan have flere im-
plicerede parter, eksempelvis transportør, besætningsejer
og chauffør. De modtager alle en kontrolrapport vedrørende
den samme transport, men det tælles kun som én transport-
kontrol. De implicerede parter kan endvidere i nogle tilfælde
modtage forskellige sanktioner for den samme overtræ-
delse. I disse situationer er sanktionen for den pågældende
transport kun talt med én gang, og er der givet en indskær-
pelse og en politianmeldelse til hhv. transportør og besæt-
ningsejer for overtrædelsen vedrørende de samme dyr, tæl-
les det som én politianmeldelse.
Kontrollen på slagterierne
For velfærdskontrollen på slagterier er resultaterne opgjort
som antallet af indskærpelser, påbud og politianmeldelser,
der er givet for overtrædelser af kravene til indretning af
slagterierne, opstaldning af dyrene, personale samt bedøvel-
ses- og aflivningsudstyr. På samme kontrol kan der være gi-
vet samme sanktion for flere forskellige overtrædelser f.eks.
en indskærpelse for at manglende stikning/afblødning og at
håndtering skader dyrene, hvilket vil vises i detaljetabellerne
under de respektive punkter, men vil i den samlede tabel kun
tælle som én kontrol med indskærpelse.
24