Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 94
Offentligt
2670567_0001.png
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2670567_0002.png
Hvem er vi?
Finn Hyldahl Petersen bor i Ansager ved Varde og har været registreret Schweisshundefører i 13 år
Bennet Onsvig bor i Næstved på Sydsjælland og har været registreret Schweisshundefører i 9 år
Vi repræsentere ca. 180 Schweiss kollegaer fordelt over hele landet.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2670567_0003.png
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2670567_0004.png
Hvad vil vi opnå!
I Danmark har vi et unikt korps af omkring 180hundefører, som er registreret under Naturstyrelsen. Vi står til rådighed døgnet rundt, året rundt, både for
jægere og trafikanter. Skåret ind til benet er problemet, at vi kun får kørepenge og befinder os i et svært krydsfelt mellem flere ministerier og interessenter.
Hvilket giver store udfordringer for os.
Hvad er det vi går og laver?
Vi løser en samfundsopgave, vi eftersøger påkørt hjortevildt, døgnet rundt, året rundt. Hjortevildt, der er afgivet skud til, og som ikke umiddelbart ligger
forendt.
Løsningen
Der må i samfundet være vilje og penge til, at dette forhold bliver bragt op til noget, som er værdigt, anstændigt og tidssvarende her i 2023, for vildtets skyld.
Vi vil fortsat meget gerne løse denne krævende opgave for samfundet; men forudsætningen er, at vi tilbydes nogle tidssvarende rammer, så vi mærker, at
vores indsats værdsættes af danskerne. Der har ikke været nogle forbedringer siden registreret blev etableret i 1974. KM penge efter statens takst.
Vi lægger op til en modernisering, herunder omkostningsdækning m.v., samt et bredt samarbejde og opbakning til vores arbejde. Kendskab til Schweiss-
arbejdet i offentligheden, hvilke muligheder bilisterne har, kørekort undervisning m.m.
Vi har løsningsforslag og en model, vi gerne vil præsentere, og som kan finansiere for drift og opretholdelse af et velfungerende og tidssvarende
Schweissregistrer. Ikke om 4 år, men nu her. Der er stor behov for at få indført forbedringer på alle områder.
Vi har brug for jeres hjælp til at sikre dette, så vi fremadrettet fortsat kan varetage den opgave, nemlig at sikre hjortevildts tarv, uanset om det er påkørt eller
anskudt. Det er en meget uholdbar situation for ca. 180 frivillige hundefører, under de nuværende vilkår.
Sverige, Norge og Tyskland har fundet fornuftige og tidssvarende løsninger.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Økonomien i det!
Trafikeftersøgninger der får vi afregning efter statens takster, den højeste. Det vil sige
har vi 5 km ud, så er det i alt 10 km der afregnes til kr. 3,70 i 2022, Kr. 37,-.
Vi indberetter elektronisk hver gang vi har en trafik eftersøgning.
Midlerne til dette kommer i dag fra jagttegnsmidler. Ca. Kr. 1.000.000 om året
Bilisterne bidrager overhovedet ikke!
Jægerne afregner direkte med hundeførerne for km og for brug af pejl, det ligger imellem
kr. 100-200. Ofte betaler jægerne mere end det hundeføreren beder om.
Vi får stillet en jakke til rådighed og et par bukser samt en sikkerhedsvest, og det bliver
udskiftet i det omfang det går i stykker.
Fodtøj står vi selv for og afgiver vi skud, ja så er det for egen regning.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2670567_0006.png
Få dyrevelfærden på finansloven
Historie
Introduktion og historie
”Schweiss” er det tyske ord for vildtblod. I dansk jægersprog bruges det blandt andet om blod fra hjortevildt, og det har givet navn til Schweisshundene,
der er optrænet til at opspore anskudt eller påkørt hjortevildt.
I 1974 blev der i Danmark oprettet et register over Schweisshundeførere, som stod til rådighed for landets jægere og kunne kaldes ud til eftersøgninger af
anskudt vildt på rekvirentens jagtgrund.
Jagtlovsændringen i 1982 gennemførtes en formalisering, således at legitimerede Schweisshundeførere fik adgang til at eftersøge nødstedt vildt –
herunder at bære og anvende skydevåben – på fremmed terræn uden nødvendigvis at opnå forudgående tilladelse fra pågældende grundejer eller
jagtberettigede. Denne ændring blev gennemført, fordi anskudt vildt ofte passerer naboskel, og eftersøgninger dermed må indstilles eller udsættes
unødigt, hvis en tilladelse fra nabogrundejer eller –jæger er ultimativ.
I1993 gennemførtes yderligere en jagtlovsrevisionen, idet der via en bemyndigelse i selve Jagtloven blev fastsat regler om obligatorisk tilkaldelse af en
Schweisshund ved sikre tegn på anskydning af klovbærende vildt.
Hvad når der ikke er påviseligt træf,
I 2007 blev en ny bekendtgørelse om eftersøgning og aflivning under skrevet af Miljøministeren.
hvilket ofte er tilfældet?
I henhold til denne bekendtgørelse er der nu:
Pligt til at rekvirere en hundefører som er optaget i Schweissregistret, såfremt der under jagt på klovbærende vildt er konstateret tegn på træf og dyret
ikke er fundet indenfor 6 dagtimer efter påskydning.
Hvorfor gælder det ikke påkørsler & hvorfor 6 timer?
Denne tilkaldepligt påhviler alle jagtberettigede der er bekendt med situationen.
Hundeføreren skal orientere politiet førend eftersøgningen indledes udenfor rekvirentens jagtgrund.
Hundeføreren må udover den registrerede Schweisshund og våben også medbringe en ubevæbnet hjælper.
Tilkaldelse af en Schweisshund er gratis, dog godtgør rekvirenten Schweisshundeførernes kørselsudgifter (statens takster). I tilfælde, hvor en Schweisshund
efter henvendelse fra Dyrenes Vagtcentral, Falck eller Politi rekvireres til en eftersøgning af påkørt vildt, betales kørslen af Naturstyrelsen.
Vildtet tilfalder altid indehaveren af jagtretten på det areal, hvor vildtet forender.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Tiltag for at sikre fokus på vildtets tarv
Sikkerhed!
Vi skal have lov til at benytte skilt og blink i forbindelse med trafik påkørsler.
Kendskab til Schweissregistreret i offentligheden
Der skal afsættes midler og ressourcer til offentlige oplysningskampagner om hvad vi laver
og hvad den enkelte bilist kan / skal gøre hvis uheldet er ude.
Kørekortundervisning
Det bør være obligatorisk at blive undervist i, hvad gør jeg hvis jeg har påkørt et stykke
hjortevildt.
Biler der handles, nye som brugte
Det burde være lovkrav at alle biler der handles fra forhandlere, nye som brugte, skal der
ligge en streamer i handskerummet
.
Økonomi
Vi lægger op til et engangsvederlag pr. trafikeftersøgning på Kr. 500,- + KM betaling efter de kørte
kilometer. Vi ønsker blot vores omkostninger dækket
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Tiltag for at dække Schweisshundeførerens omkostninger
De penge der dækker trafikeftersøgninger i dag kommer fra jagttegnemidler,
i dag ca. Kr. 1.000.000.
Bilisterne bidrager slet ikke til økonomi. Vi har over 3.000.000 indregistreret køretøjer
i Danmark. Mindre end Kr. 5,- pr. køretøj ville kunne finansiere Schweissregistreret
I lande omkring os, Tyskland, Norge og Sverige er det forbundet med bødestraf ikke at
anmelde en påkørsel af hjortevildt.
I Tyskland er der krav til underskrift fra en Schweisshundefører hvis kaskoforsikringen skal
dække en eventuel skade
Udviklingen i trafikeftersøgninger er steget kraftigt side registreret blev etableret i 1974,
og vi er helt sikre på at der er et rigtigt stort mørketal. I 1990 blev der 82 registreret 82
påkørsler og i 2021 var tallet 7688, og stadig stigende.
Vi havde 10.446 jagteftersøgninger i 2020/2022.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2670567_0009.png
Estimeret kostpris på en trafikeftersøgning
Omkostning
Schweisshundefører
Bil - Omk. pr. kørt km
Hund
Sele / Line
Pande / Lommelygte
Batterier
Telefon / Internet
Brug af støvler
Handsker
Vask af tøj
Våben
Patroner - Hagl / Riffel
Sikkerhedsudstyr eks.
Rotorblink
Orbiloc til hund
Våbentilladelse
Samlet omkostning
Enhed
pr. time
pr. km
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. stk.
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr. eftersøg
Pr.eftersøg
Antal Kr.
2,5
30
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
1
Kr.
175
5
10
5
3
3
2
3
3
2
5
30
2
2
2
5
437,5
150
10
5
3
3
2
3
3
2
5
30
2
2
2
5
664,5
2021
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
2670567_0010.png
Omkostning for en trafikeftersøgning i 2021
664,5
Betaling 2021
30
3,44
103,2
Omkostning som Schweisshundeførene har pr. eftersøging
664,5 – 103,2 =
561,3
Antal trafik eftersøg på landsplan i 2021 er 7688 à 561,30
Det har det kostet Schweisshundeførerne i 2021 at tage trafikeftersøgninger
4.315.274,40
Vi ønsker blot vores omkostninger dækket - ikke andet
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Hvad har vi gjort side april 2022
I april måned 2022 sendte vi vores første opråb til politikkerne.
Vi fremsendte vores materiale til Miljø- og Fødevareudvalget samt Transportudvalget.
Der kom et svar retur fra embedsværket, som desværre ikke forholdte sig til de specifikke problemstillinger.
Folketingsvalget satte alt på pause. Og vi genfremsendte materialet her efter valget til de 3 resort områder.
Vi har sendt et opråb til alle folketingsmedlemmer - ”Få dyrevelfærden på Finansloven”
Vi har været til møde med direktøren for Naturstyrelsen, Peter Ilsøe og kontorchef Jens Skovager Østergaard
fra Miljøstyrrelsen.
Vi har forelagt alle de beskrevne problemstillinger, og alle er enige i at det er et Schweissregistrer, og et
område som trænger til en opgradering og noget fokus, for at få Schweissregistreret op på niveau.
Der sker ikke noget før at I politikere, sætter strøm til en proces, embedsværket påtager sig ikke opgaven af
sig selv.
En af de helt store udfordringer er at vi med denne problemstilling har berøring med 3 ministerier,
Miljø- og Fødevare, Trafik og Skat.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Mål!
Vores mål er at skabe fokus på at forbedre hjortevildtets tarv, og forbedre vilkårene for Schweisshundeførerne.
Medvirke til at forbedre sikkerheden for Schweisshundeførerne og deres hunde.
Skatteudvalget
Vi indberetter i dag kilometer efter vores eftersøgninger, elektronisk på Naturstyrelsens hjemmeside.
Vi ønsker at opnå et skattefrit engangsvederlag pr. eftersøgning på Kr. 500,- Mange af vores kollegaer er
pensionister eller efterlønner og skal ikke straffes for at varetage dette hverv. Dette vil ikke kræve en
yderigere administration end det der er i dag.
Miljø- og Fødevareudvalget
Bedre vilkår for Schweisshundeførerne, flere midler til tøj og andet udstyr, blandt andet sikkerhedsudstyr.
Mere administrativ resurse til at varetage den administrative del af Schweissregistreret.
Skærpet regler for en påkørsel bør indføres, og mere fokus på oplysning. Vi har svært ved at rekruttere
nye kollegaer, det skal der gøres tiltag for. Være tovholder på processen og sikre at de nødvendige tiltag
bliver gennemført
Trafikudvalget
Oplysningskampagner for at gøre Danskerne opmærksom på de forpligtigelser der er, når man har haft
en påkørsel af hjortevildt.
Sikre et velfungerende Call Center, som professionelt kan håndtere påkørsler døgnet rundt, året rundt.
Kunne det eksempelvis være vejdirektoratet som er overordnet vejmyndighed i Danmark?
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 94: Henvendelse af 29/1-23 fra Bennet Onsvig om fokus på hjortevildtet og Schweisshundeførerens vilkår i Danmark
Det vi ikke nåede, men som kræver opmærksomhed!
Aflivningsopgaver. Hvem skal varetage dem?
Det fungerer ikke som det gør i dag. Der ligger en stor problemstilling som SKAL løses.
Hvem skal man ringe til når man har haft en påkørsel?
I dag er det Dyrenes Beskyttelse, men er det det rigtige. Fungere heller ikke optimalt. Dette er også en stor
problemstilling som også SKAL løses. Kunne det være Vejdirektoratet?
6 timers reglen og påviseligt træf -Tjener ikke vildtets tarv
Denne regel tjener på ingen måde vildtets tarv. Det koster flere dyr hvert år, dyr som ikke bliver eftersøgt.
Hvorfor er der ingen forpligtigelser for bilister?
Weekendkursus til at tage jagttegn, tjener ikke vildtets tarv
Man opnår ikke et indgående kendskab til hverken jagtetik, jagtlovgivning, håndtering af våben, ved at kunne tage
Jagttegn på en weekend.
Flere resurser til Naturstyrelsen for at varetage Schweissregistreret.
Der er mange rigtig mange ting som bør / kan optimeres. Men der er ikke resurser til det.