Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 78
Offentligt
2650705_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Den 23. januar 2023
Sagsnummer: 2021-1298
MIM 06-23
./.
Vedlagt fremsendes til udvalgets orientering grundnotat om dispensation for brugen af bly i
aluminiumlegeringer til maskineri, bly i kobberlegeringer og bly i bestemte batterier ifm.
Dir. 2000/53/EC
(delegeret retsakt).
Forslaget er i skriftlig afstemningsprocedure med frist 31. januar 2023.
Forslaget vil ikke have betydning for beskyttelsesniveauet.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt.
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Henrik Hedeman Olsen
Miljøministeriet • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K Tlf. 38 14 21 42 • Fax 33 14 50 42 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected]
www.mim..dk
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Grundnotat om dispensation for brugen af bly (delegeret retsakt)
2650705_0002.png
Den 20. januar 2023
MIM 06-23
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Om dispensation for brugen af bly i aluminiumlegeringer til maskineri, bly i
kobberlegeringer og bly i bestemte batterier ifm. Dir. 2000/53/EC (delegeret
retsakt)
KOM-dokument foreligger
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag til ændringer af direktiv om udrangerede køretøjer (end-of-life
vehicles) bilag II, som bestemmer en række dispensationer for brugen af farlige metaller i biler.
ELV-direktivets artikel 4(2a) foreskriver, at køretøjer og komponenter placeret på markedet efter
juli 2003 ikke må indeholde bly, kviksølv, hexavalent krom og cadmium, bortset fra de tilfælde, der
er omhandlet i bilag II. ELV-direktivets bilag II angiver materialer og komponenter i køretøjer til
specifikke anvendelser, hvor der gives dispensation til, at de specificerede komponenter må
indeholde 0,1 pct. bly, hexavalent krom og kviksølv, og 0,01 pct. cadmium af den samlede vægt af det
homogene metal. Det er yderligere beskrevet i ELV-direktivets artikel 4(2), litra b, at der løbende
skal laves tekniske revisioner, der evaluerer, om det er muligt at begrænse brugen af de farlige
metaller yderligere, og dispensationsmuligheder derfor enten skal strammes eller udfases. Den
delegerede retsakt handler om, hvorvidt dispensationsmulighederne for brugen af bly i
aluminiumlegeringer i maskineri, bly i kobberlegeringer og bly i bestemte typer af batterier skal
ændres. Kommissionen lægger op til at forlænge dispensationsmulighederne for brugen af bly i 12 V
batterier til 2025, kobberlegering til 2025 og aluminiumlegering til 2027. Kommissionen lægger
yderligere op til en udfasning af dispensationen for brugen af bly i 24 V og 48 V batterier i 2023.
Forslaget vil ikke have betydning for beskyttelsesniveauet. Forslaget er i skriftlig
afstemningsprocedure med frist 31. januar 2023. Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse
mod udstedelsen af den konkrete delegerede retsakt.
Baggrund
Kommissionen har fremlagt forslag til kommissionsbeslutning om ændringer af dispensationer for
farlige metaller i biler og bilkomponenter i ELV-direktivet (end-of-life vehicles) bilag II. Forslaget har
hjemmel i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/53/EC, der blev implementeret 18.
september 2000. Ændringerne af dispensationsmuligheder sker i overensstemmelse med artikel 4(2),
litra b, der beskriver, at Kommissionen under hensyn til den tekniske og videnskabelige udvikling
regelmæssigt ændrer bilag II med henblik på at reducere indholdet af faglige metaller, hvis muligt.
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Grundnotat om dispensation for brugen af bly (delegeret retsakt)
Seneste tekniske revision blev udført i 2021, hvor det blev evalueret, om bestemmelserne for brugen af
bly i aluminiumlegeringer i maskineri, bly i kobberlegeringer og bly i bestemte typer af batterier skulle
ændres. Den tekniske revision konkluderer, at bly i aluminiumlegering kan undgås, men at det vil tage
tid (syv år), at få alternativerne valideret, og Kommissionen foreslår derfor, at dispensationen
opretholdes til 2027 og udfases i 2028. Dispensationen for bly i kobberlegering forlænges til 2025. Ift.
brugen af bly i bestemte batterityper konkluderes det, at dispensationer kan frafalde ift. specifikke
batterityper, da der findes tilgængelig alternativer. Det betyder, at dispensationen for 24 0g 48 V
batterier udfases i 2023 (med undtagelse af 24 V batterier i specialkøretøjer). Dispensationen for 12 V
batterier forlænges til 2025. Kommissionen lægger op til at følge konklusionerne fra den tekniske
revision.
Forslaget behandles efter en undersøgelsesprocedure i den tekniske tilpasningskomité nedsat under
ELV-direktivet. Afgiver Komitéen en positiv udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen
forslaget. Afgiver Komitéen en negativ udtalelse med kvalificeret flertal, vedtager Kommissionen ikke
forslaget, idet Kommissionen inden for to måneder kan forelægge Komitéen et ændret forslag eller
inden for en måned kan forelægge forslaget for appeludvalget. Afgives der ikke nogen udtalelse med
kvalificeret flertal, kan Kommissionen vedtage forslaget/inden for to måneder forelægge komitéen et
ændret forslag eller indenfor en måned forelægge forslaget for appeludvalget.
Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en negativ udtalelse om forslaget, kan Kommissionen
ikke vedtage forslaget. Afgiver appeludvalget med kvalificeret flertal en positiv udtalelse, vedtager
Kommissionen forslaget. Afgiver appeludvalget ikke nogen udtalelse med kvalificeret flertal kan
Kommissionen vedtage forslaget.
Forslaget er i skriftlig afstemningsprocedure med frist 31. januar 2023
Formål og indhold
Det er vedtaget af Kommissionen i overensstemmelse med direktiv 2000/53/EC artikel 4(2), litra b, at
bilag II, der beskriver dispensationerne for de forskellige faglige metaller i køretøjer, løbende skal
revideres. På baggrund af den seneste tekniske revision lægger Kommission op til følgende:
Dispensation for bly i aluminiumlegering opretholdes til 2027, dispensationen for bly i kobberlegering
skal forlænges ind til næste revisionsrunde. Dispensationen for brugen af bly i batterier skal ændres,
hvor dispensationen udfases for 24 V (ikke 24 V batterier i specialkøretøjer) og 48 V batterier, og
forlænges til 2025 for 12 V batterier. Den tekniske rapport konkluderer, at der ikke endnu findes
validerede alternativer, der kan erstatte bly i aluminium- og kobberlegeringer, samt 12 V batterier. For
24 V og 48 V findes der passende alternativer, hvorfor dispensationen bør udfases næste år. Det
bemærkes, at dispensationsmulighederne for brugen af cadmium ikke er inkluderet i revisionsrunden,
og der gives derfor stadig dispensation for et cadmiumindhold på 0,01 pct. af den samlede vægt af et
homogent metal.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil få forelagt den delegerede retsakt
.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Det gældende direktiv 2000/53/EC (ELV-direktivet) artikel 4(2), litra a, der sætter forbud mod
markedsføring af køretøjer med bly, kviksølv, cadmium og hexavalent chrom, foruden undtagelser
2
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 78: Grundnotat om dispensation for brugen af bly (delegeret retsakt)
2650705_0004.png
efter direktivets bilag II, er implementeret i tungmetalbekendtgørelsen
1
, med hjemmel i
kemikalieloven
2
, såvel som miljøbeskyttelsesloven
3
.
Konsekvenser
Revisionen af ELV-direktivets bilag II vil fordre en opdatering af den gældende
tungmetalbekendtgørelses bilag I.
Danmark har en meget lille bilproduktion, og eftersom der er tale om mindre ændringer af specifikke
dispensationsmuligheder, forventes forslaget ikke at medføre erhvervsøkonomiske konsekvenser.
Forslaget forventes heller ikke at have statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget vil ikke have betydning for beskyttelsesniveaet.
Høring
Rammenotatet blev sendt i høring i Miljøspecialudvalget den 9. januar 2023. Ingen bemærkninger er
blevet modtaget.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Andre landes holdning kendes ikke på nuværende tidspunkt, men der forventes støtte til den
delegerede retsakt.
Regeringens generelle holdning
Regeringen hilser Kommissions forslag til udfasning af dispensationen af bly i 24 V og 48 V batterier
velkommen. Regeringen støtter, at batterier, biler og bilkomponenter indeholder så små mængder af
farlige metaller så muligt. Regeringen støtter samtidig en tidsbegrænset forlængelse af dispensationer
for brugen af bly i kobber- og aluminiumlegeringer samt på 12 V batterier.
Bilag II giver også dispensationsmulighed for cadmium, hvor der tillades en maksimum koncentration
af cadmium på 0,01 pct. af den samlede vægt af det homogene metal. Cadmiumgrænsen er som sådan
ikke genstand for Kommissionens delegerede retsakt, men regeringen lægger i den forbindelse dog
vægt på, at grænseværdien for cadmium sænkes til 0,002 pct. af den samlede vægt af det homogene
metal, herunder mhp. strømlining med anden EU-lovgivning. Generelt bør grænseværdier for
bilbatterier i medfør af ELV-direktivet harmonere med grænseværdierne i den nye EU-forordning om
batterier.
Regeringen kan støtte, at Rådet ikke gør indsigelse mod udstedelsen af den delegerede retsakt, og vil 8
dage fra oversendelsen af nærværende notat lægge dette til grund.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
1
Bekendtgørelse nr. 1334 af 16. juni 2021 om begrænsning af import, salg samt fremstilling til eksport inden for
EU og til EFTA-lande af person- og varebiler m.v., der indeholder visse farlige stoffer.
2
Bekendtgørelse nr. 244 af 17. februar 2022 af lov om kemikalier.
3
Bekendtgørelse nr. 100 af 19 januar 2022 af lov om miljøbeskyttelse.
3