Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 60
Offentligt
2648240_0001.png
Biodiversitetsrådets
hovedbudskaber
Biodiversitetsrådets hovedbudskaber
Tabet af biodiversitet er ikke stoppet, og biodiversiteten er forsat under stort pres i Danmark.
De igangsatte biodiversitetsindsatser, herunder indsatserne i natur- og biodiversitetspakken,
vil bidrage positivt til at forbedre biodiversiteten, men er utilstrækkelige i forhold til at vende
tabet af biodiversitet i Danmark til fremgang.
Biodiversitetsrådet estimerer, at højst 2,3 % af Danmarks landareal med sikkerhed kan siges
at bidrage til de internationale arealmålsætninger for beskyttede områder, imens yderligere
5,3 % kræver en nøjere vurdering af de enkelte områder. Ingen landarealer kan for nuværen-
de med sikkerhed siges at opfylde kravene til at være strengt beskyttet, men op mod 2,3 %
af landarealet kan potentielt komme i betragtning. For havet kan højst 12 % med sikkerhed
betragtes som beskyttet og højst 4,1 % som strengt beskyttet. Danmark er således meget
langt fra arealmålsætningerne i EU’s biodiversitetsstrategi for 2030 om 30 % beskyttet natur,
hvoraf en tredjedel skal være strengt beskyttet.
Der skal afsættes markant mere plads til naturen i Danmark, hvis tabet af Danmarks biodi-
versitet skal vendes til fremgang. De større sammenhængende naturområder af høj kvali-
tet, der repræsentativt og tilsammen er nødvendige for at beskytte og øge biodiversiteten i
Danmark, kan ikke opnås alene ved eksisterende naturområder. Hvis man vil sikre fremgang
i biodiversiteten, kræver det, at arealer, der i øjeblikket anvendes til bl.a. landbrug, skovbrug
og fiskeri, målrettet og permanent omlægges til natur. Udpegning af nye områder til natur
bør foretages ud fra en omkostningseffektivitetsanalyse, med inddragelse af viden om na-
turkvalitet, repræsentativitet, størrelse og biologisk sammenhæng.
Kvaliteten af den beskyttede natur skal også sikres. Mere plads er en forudsætning for at
vende tabet af biodiversitet til fremgang, men det er ikke i sig selv nok. Det er nødvendigt, at
de udlagte naturområder genoprettes med fokus på økosystemernes naturlige processer og
funktioner, samt at udefrakommende og lokale presfaktorer reduceres markant.
Biodiversiteten bør også styrkes uden for de beskyttede områder. Indsatser her kan medvirke
til at forbedre biodiversiteten generelt og øge den funktionelle sammenhæng imellem de
adskilte beskyttede naturområder samt gøre naturen mere tilpasningsdygtig over for klima-
forandringer og deraf afledte effekter.
Der er behov for en lov, der fastsætter mål og rammer for den nationale biodiversitetsindsats.
Loven bør sikre, at de nødvendige indsatser igangsættes, moniteres og evalueres, så tabet af
biodiversitet er vendt til fremgang inden 2030 med det langsigtede mål, at naturlige økosy-
stemer genoprettes, så de lever op til deres fulde biodiversitetspotentiale inden 2050.
Biodiversitet bør indtænkes i forbindelse med klimatilpasning og øvrige ændringer i arealan-
vendelse. De gennemgribende ændringer, der skal til for at vende tabet af biodiversitet til
fremgang, kræver revidering af eksisterende incitamentsstrukturer, der skader biodiversitet,
og etablering af nye incitamentsstrukturer, der fremmer biodiversitet.
Øget viden og bevidsthed om biodiversitet skal forankres i befolkningen, og der bør gives
muligheder for at engagere sig og bidrage til forbedringer af biodiversiteten. Uddannelse,
naturbesøg og friluftsaktiviteter er vigtige elementer i denne naturdannelse.
13
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0002.png
Sammenfatning af budskaber
14
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0003.png
Biodiversiteten i Danmark: fra tab til fremgang
Grundbetingelser for biodiversitetsmål-
sætninger i Danmark
Videnskabelige anbefalinger og biodiversite-
tens grundbetingelser peger på nødvendig-
heden af at reservere plads af høj kvalitet for
biodiversiteten.
Der er ingen tvivl om, at vi befinder os i en global
biodiversitetskrise, og at den skyldes menneskeli-
ge aktiviteter. Globalt er mere end en million ar-
ter i fare for at uddø, hvilket er flere end på noget
andet tidspunkt i menneskets historie.
De internationalt formulerede biodiversitetsmål-
sætninger har fokus på at vende tabet af biodi-
versitet til fremgang senest i 2030 og sikre, at alle
økosystemer er repræsentativt beskyttede, ro-
buste og genoprettet til deres fulde biodiversitets-
potentiale i 2050. I FN-regi er det foreslået, at 30
% af verdens land- og havareal beskyttes af hen-
syn til biodiversiteten. I EU-regi er det vedtaget, at
30 % af land- og havarealet beskyttes, samt at en
tredjedel heraf skal underlægges streng beskyttel-
se. Ingen af disse arealbaserede biodiversitetsind-
satser gælder direkte for enkeltlande, men gælder
alene som arealmål på globalt og EU-niveau. Det
forventes dog, at alle lande skal bidrage rimeligt,
og indsatser forventes at afspejle de enkelte lan-
des størrelse, natur og biodiversitet.
Grundlaget for biodiversitetsmålsætningerne
og de tilhørende indsatser er en sikring af de
betingelser, der er væsentlige for at opretholde
biodiversiteten på lang sigt. Videnskaben har i
flere århundreder arbejdet med at forstå forde-
lingen af livet på jorden. Det har givet en solid
grundforståelse af de betingelser, der bidrager til
at opretholde biodiversiteten. Biodiversitetens
grundbetingelser danner basis for biodiversitets-
målsætninger og -indsatser. Grundbetingelserne
understreger nødvendigheden af store naturom-
råder, som er funktionelt sammenhængende, har
høj biologisk kompleksitet, funktionelle fødenet
og naturlige økologiske processer, der bidrager
med variation i naturen i tid og rum. Hvis man
vil sikre biologisk funktionel sammenhæng for
så mange arter som muligt, gælder det i al væsent-
lighed om at beskytte og skabe større naturområ-
der og mere natur i landskabet generelt samt at
understøtte arternes spredningsmuligheder.
Biodiversiteten er mangfoldigheden af alt liv på
Jorden . Den beskriver diversiteten af alle levende
organismer – ikke kun de særlige, de sjældne og de
truede arter. Biodiversitet beskriver variationen i
gener, individer, arter, interaktioner og funkti-
oner inden for og mellem arter og økosystemer.
Biodiversiteten er højere, jo flere unikke gener,
arter, funktioner og naturlige økosystemer, der er
inden for og mellem områder.
Biodiversitetsrådet anbefaler, i overensstemmel-
se med international videnskabelig konsensus,
at en bred og økosystembaseret biodiversitetstil-
gang forankres som det grundlæggende princip
for naturbevaring og biodiversitetsindsatser i
Danmark. Denne tilgang er nødvendig for at ven-
de tabet af biodiversitet til fremgang samt at sikre
den langsigtede beskyttelse af den samlede biodi-
versitet. Økologisk integritet er et naturområdes
evne til at understøtte og opretholde dets naturli-
ge biodiversitet på lang sigt. Ved at sikre høj, øko-
logisk integritet sikres naturområders robusthed
over for naturlige og menneskeskabte ændringer,
herunder klimaforandringer. Det sagt, så bør
denne tilgang suppleres med en særlig indsats for
de mest truede arter, så de ikke når at forsvinde,
før en økosystembaseret tilgang sikrer bedre leve-
vilkår også for de truede arter.
Samlet set peger selve biodiversitetens grundbe-
tingelser - og de videnskabelige anbefalinger - på
nødvendigheden af at etablere store, sammen-
hængende områder med høj naturkvalitet, der
repræsentativt og tilsammen beskytter biodiver-
siteten på lang sigt.
Læs mere i afsnittet ”1.1.
Grundlag for biodiver-
sitetsmålsætninger og -indsatser”.
15
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0004.png
Tabet af biodiversitet i Danmark er ikke
stoppet
På trods af flere årtiers indsatser for at vende
udviklingen, er tabet af biodiversitet i Danmark
ikke stoppet. Det gælder på tværs af økosyste-
mer og uafhængigt af, om man betragter arter,
levesteder, eller de understøttende naturlige
økologiske processer.
Biodiversitetsrådet vurderer, at den nuværende
tilstand for biodiversiteten i Danmark ikke er til-
strækkeligt god til at opretholde biodiversiteten
på lang sigt. Derudover er det ikke i nævneværdig
grad lykkedes at vende den negative udvikling.
Det gælder selvom visse arter og levesteder er i
fremgang. Det klare og entydige budskab er, at de
hidtidige tiltag og biodiversitetsindsatser har væ-
ret utilstrækkelige til at stoppe tabet af biodiversi-
tet i Danmark. Den præcise tilstand og udvikling
af biodiversiteten i Danmark, er dog stadig ukendt
for langt de fleste organismegrupper og økosyste-
mers vedkommende. Biodiversitetsrådet vurde-
rer, at det tilgængelige videns- og datagrundlag er
for mangelfuldt til med sikkerhed at kunne vur-
dere den historiske og fremtidige udvikling samt
effekterne af forvaltningstiltag på tværs af alle
danske organismegrupper og økosystemer. Hvis
det med sikkerhed skal kunne dokumenteres,
om tabet af biodiversitet vendes til fremgang, er
det nødvendigt løbende at overvåge udviklingen
langt bedre end i dag samt at sammenstille viden
om, hvornår økosystemernes tilstand og integri-
tet er tilstrækkelig til at opretholde biodiversite-
ten på lang sigt.
Læs mere i afsnit ”1.2.
Tabet af biodiversiteten i
Danmark er ikke stoppet”
Hovedårsager til tabet af biodiversitet i
Danmark
Den største årsag til tabet af biodiversitet i
Danmark er mangel på beskyttet plads af høj
kvalitet for biodiversiteten.
Den vigtigste årsag til, at det efter mange års bio-
diversitetsindsatser ikke er lykkedes at vende ta-
bet af biodiversitet til fremgang i Danmark, er at
der ikke er reserveret nok plads af høj naturkva-
litet, hvor naturen har første prioritet. Områder
af høj kvalitet for biodiversiteten er især større
funktionelt sammenhængende områder, hvor de
naturlige økologiske processer kan udfolde sig, og
hvor biodiversiteten er effektivt beskyttet mod
direkte og indirekte presfaktorer, dvs. negative
effekter af menneskelige aktiviteter.
Menneskelig aktivitet både på land og i havet
inducerer en række presfaktorer, som medfører
direkte tab af levesteder og reduceret naturkva-
litet. De vigtigste presfaktorer er relateret til den
intensive arealanvendelse som landbrug, fiskeri
og skovbrug, til den direkte udnyttelse af natu-
ren som ressource samt til forurening med især
næringsstoffer og miljøfremmede stoffer. Dertil
kommer negative synergieffekter med invasive
arter og klimaændringer.
Stort set alt land- og havareal i Danmark er påvir-
ket af menneskelig aktivitet, og hovedårsagerne
til tabet af biodiversitet er overordnet de samme
på tværs af terrestriske, ferske og marine økosy-
stemer. Årsagernes relative betydning varierer
dog på tværs af Danmarks land- og havarealer og
påvirker de enkelte organismegrupper og arter
forskelligt.
For de terrestriske økosystemer er hovedårsa-
gen til tabet af biodiversitet, at en for stor andel
af landarealet anvendes intensivt til landbrug,
skovbrug og øvrige menneskelige aktiviteter.
Konsekvensen af dette er mangel på plads til na-
tur med intakte og dynamiske naturlige proces-
ser som naturlig hydrologi, naturlig græsning
16
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0005.png
og naturlig vind- og branddynamik. Dertil kom-
mer manglen på intakte fødenet og de relaterede
funktioner i naturen.
For de ferske økosystemer, søer og vandløb, er
hovedårsagerne tab af areal og kvalitet pga. dræ-
ning og forurening med næringsstoffer som følge
af intensiv udnyttelse af landarealet. Kvaliteten
af søer er kraftigt påvirket af udledning af orga-
nisk stof og næringsstoffer, med iltsvind til følge.
Vandløb er især påvirket af udretning, grødeskæ-
ring og spærringer, hvilket fører til tab af natur-
lige hydrologiske dynamikker såsom temporære
oversvømmelser og fluktuerende vandstande.
For de marine økosystemer er hovedårsagerne fis-
keri og næringsstofbelastning, og de relaterede
effekter. Herunder selektivt tab af individer, som
kan medføre ubalancer i fødenettet, samt tab af
bundnære habitater pga. fysisk forstyrrelse, ilt-
svind og manglende lys. Dertil kommer råstof-
indvinding, klapning, anlægsprojekter, og mil-
jøfremmede stoffer samt støj.
Klimaændringer kan blive en stressfaktor for bio-
diversiteten i alle økosystemer fremadrettet; dog
primært i sammenhæng med andre presfaktorer
eller manglen på sammenhængende plads og lav
økologisk integritet. Klimaændringer vil også
have flere indirekte samfundsmæssige effekter.
Disse effekter omfatter blandt andet stigende are-
albehov til menneskelige aktiviteter pga. interna-
tional klimamigration samt øget behov for land-
og havareal i forbindelse med klimamitigering og
-tilpasning som solceller, bioenergi, vindmøller,
energiøer, CO
2
-lagring og regnvandsbassiner.
Biodiversitetsrådet anbefaler, at klimaforand-
ringer og effekterne heraf indtænkes i igangvæ-
rende og fremtidige biodiversitetsindsatser, og at
biodiversitet samtænkes med planlægningen af
klimamitigerings- og tilpasningstiltag og andre
væsentlige ændringer af arealdisponeringen i
Danmark.
Viden om invasive arters samlede effekt på biodi-
versiteten i Danmark er begrænset. Invasive arter
kan påvirke økosystemers struktur og artssam-
mensætning lokalt, men forventes i dansk regi
primært at påvirke biodiversiteten negativt i sam-
menhæng med de andre presfaktorer og mangel
på plads og naturlige økologiske processer.
De vigtigste årsager til, at biodiversiteten i Dan-
mark fortsat har det dårligt og ikke er i fremgang,
er den intensive menneskelige arealanvendelse
og manglen på store, beskyttede og sammen-
hængende naturområder af høj kvalitet for bio-
diversiteten. Kort sagt, der skal være plads til na-
tur med intakte naturlige økologiske processer og
uden betydelig påvirkning fra direkte eller indi-
rekte presfaktorer.
Læs mere i afsnit ”1.3.
Hovedårsager til tabet af
biodiversiteten i Danmark”
Kvalificering af udvalgte biodiversitet-
sindsatser i Danmark
De igangsatte biodiversitetsindsatser, herun-
der indsatserne i natur- og biodiversitetspak-
ken, vil bidrage positivt til at forbedre biodi-
versiteten i Danmark, men er utilstrækkelige i
forhold til at vende tabet af biodiversitet i Dan-
mark til fremgang.
Biodiversitetsrådet har i denne årsrapport valgt at
kvalificere de to arealbaserede biodiversitetsind-
satser på land, etablering af naturnationalparker
og udlægning af urørt skov, samt de væsentligste
igangværende indsatser for marine og ferske øko-
systemer.
Naturnationalparkerne har fokus på at sikre plads,
hvor naturen har førsteprioritet, og genetablere
naturlige økologiske processer. En udfordring for
etablering af de naturlige økologiske processer er,
at langt størstedelen af de udpegende naturnati-
onalparker er for små til, at processerne kan ud-
folde sig fuldt ud og naturligt. Det gælder især for
naturlig hydrologi, naturlig vegetationsdynamik
og for populationsdynamik for de græssende dyr.
Hvis vi skal sikre biodiversiteten i Danmark, er
17
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0006.png
det uomgængeligt, at indsatsen for at bevare sko-
venes biodiversitet skal øges betydeligt – også ud
over de ca. 75.000 ha, der i dag er planlagt udlagt
til urørt skov. Indsatsen skal målrettes bedre, så
de udlagte skove beskytter skovens biodiversitet
repræsentativt. De konkrete udpegninger er for-
trinsvis på statens arealer, som er ujævnt fordelt
ud over landet. Indsatsen bør øges, så den i væ-
sentligt højere grad omfatter gamle løvskove på
de private arealer, i andre dele af landet. Effekten
af den nuværende indsats vil have en positiv bio-
diversitetseffekt, men især når den er fuldt imple-
menteret om mere end hundrede år.
De væsentligste igangsatte indsatser til forbedring
af den akvatiske biodiversitet implementeres som
en del af EU’s vandrammedirektiv, habitatdirektiv
og havstrategidirektiv. Derudover er der i natur- og
biodiversitetspakken planlagt etablering af stenrev
i Øresund og Lillebælt. De hidtidige og planlag-
te indsatser, herunder særligt næringsstofreduk-
tioner, vil bidrage til at forbedre levestederne for
den akvatiske biodiversitet, men de vurderes util-
strækkelige i forhold til at sikre biodiversiteten af
organismer i søer og havet, som er påvirket af andre
presfaktorer ud over næringsstoffer.
I forbindelse med havstrategidirektivet er der for
nyligt udpeget større marine områder, som i hø-
jere grad end mange tidligere udpegninger skal
bidrage til beskyttelse af havbundens integritet,
hvilket er vigtigt for den samlede biodiversitet.
Udpegningerne omfatter ca. 7 % af det danske
havareal, men dette vurderes at være utilstrække-
ligt. I natur- og biodiversitetspakken er der plan-
lagt etablering af stenrev i Øresund og Lillebælt.
Det vil gavne biodiversiteten, fordi der er mangel
på de levesteder, som findes på hård og stenet hav-
bund. De konkrete tiltag vil dog have begrænset
effekt på en større skala, og være utilstrækkelige i
forhold til at genskabe de mange historisk opfiske-
de stenrev.
Læs mere i afsnit
”1.4. Kvalificering af udvalgte
biodiversitetsindsatser i Danmark”
Hvor meget af Danmarks land- og havare-
al er beskyttet og strengt beskyttet natur?
Danmark er meget langt fra de internationale
arealmålsætninger for 2030 om 30 % beskyttet
natur, hvoraf en tredjedel skal være strengt be-
skyttet.
Gennem EU’s biodiversitetsstrategi har med-
lemslandene tilsluttet sig en fælles målsætning
om, at 30 % af land- og havarealet skal beskyttes
af hensyn til biodiversiteten, samt at en tredjedel
af dette areal, dvs. 10 %, skal underlægges såkaldt
streng beskyttelse. Beskyttelse af 30 % af land og
hav forventes også aftalt i forbindelse med FN’s
biodiversitetskonvention.
Biodiversitetsrådet har foretaget en dybdegående
analyse af Danmarks bidrag til disse arealmålsæt-
ninger. Med udgangspunkt i en opgørelse af eksi-
sterende naturbeskyttelsesordninger i Danmark
vurderes det, hvor store arealer der med rimelighed
kan siges at bidrage til målsætningerne for beskyt-
tet og strengt beskyttet natur. I vurderingen ind-
går kendskab til det nuværende naturindhold og
arealanvendelser i områderne samt et overordnet
kendskab til områdernes forvaltning og en vurde-
ring af ordningernes retlige beskyttelse. Vurderin-
gen tager udgangspunkt i en bred, økosystembase-
ret biodiversitetstilgang samt i Biodiversitetsrådets
udlægning af EU’s retningslinjer for opgørelse af
beskyttede og strengt beskyttede områder.
I forhold til arealerne på land konkluderes følgende:
• Højst 2,3 % af det danske landareal, inklu-
siv søer og vandløb, kan med stor sikker-
hed betragtes som beskyttet i dag i kraft
af eksisterende ordninger.
Den vigtigste
begrundelse herfor er, at der er tale om na-
turarealer, hvor den samlede biodiversitet er
beskyttet, og hvor beskyttelsen forventes at
leve op til kriterierne fra EU’s retningslinjer.
Arealerne omfatter de kommende naturnati-
onalparker, statslig urørt skov og naturarealer
ejet af naturfonde.
• 5,3 % af landarealet kræver en vurdering
18
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
af de enkelte områder for at afgøre, om de
kan betragtes som beskyttet.
Herunder, ikke
mindst, om forvaltningen i dag er tilstrække-
lig god. Her er der tale om Natura 2000-om-
råder, § 3-arealer, klitfredninger, privat urørt
skov, fredninger, vildtreservater samt anden
beskyttelse.
Yderligere 8,5 % af landarealet er omfattet
af beskyttelsesordninger, men bør ikke reg-
nes for beskyttet jf. 30%-målet.
Nogle steder,
fordi biodiversiteten ikke er retligt sikret på
lang sigt. Det gælder de 3,8 % af landarealet,
som alene er private § 3-arealer, der kan ”vok-
se ud af beskyttelse”. De sidste 4,7 % udgøres af
produktionsarealer med landbrug og skovbrug
samt infrastruktur og bebyggelse m.m.
Ingen landarealer kan med sikkerhed siges
at opfylde kravene til strengt beskyttede
områder, men op mod 2,3 % af landarealet
kan potentielt komme i betragtning.
Det
kræver en individuel vurdering af de enkelte
områder at fastslå, om de kan medregnes som
strengt beskyttede. Det er særligt usikkert, i
hvor høj grad arealerne har høj biodiversitet
eller potentiale herfor, og om arealstørrelsen
understøtter uforstyrrede naturlige økologi-
ske processer. De potentielt strengt beskyttede
arealer omfatter som udgangspunkt de sam-
me arealer, der kan betragtes som beskyttede,
dvs. de kommende naturnationalparker, stats-
lig urørt skov samt arealer ejet af naturfonde.
omfattet af eksisterende naturbeskyttel-
sesordninger, men bør ikke som udgangs-
punkt medregnes som beskyttede jf. 30
%-målet.
Den vigtigste begrundelse herfor
er, at havbunden her generelt ikke er retligt
sikret mod fysisk forstyrrelse fra fiskeri med
bundslæbende redskaber. Omtrent halvde-
len af dette areal, primært i Natura 2000-om-
råder, fiskes i dag med bundslæbende redska-
ber. I de øvrige arealer bruges bundslæbende
redskaber mere sporadisk eller slet ikke, hvor-
for biodiversiteten i disse områder formodes
at være mere intakt. Nogle af disse områder
kan i praksis være forvaltet, så nogle former
for bundslæbende fiskeri begrænses.
Højst 4,1 % af det danske havareal kan
med stor sikkerhed betragtes som strengt
beskyttet i kraft af eksisterende beskyttel-
sesordninger.
Her forventes et forbud mod
alt fiskeri i tillæg til restriktionerne i de øv-
rige beskyttede områder. Herved beskyttes
både havbundens og vandmassernes biodi-
versitet, hvilket bidrager væsentligt til, at de
naturlige økologiske processer kan forløbe
grundlæggende uforstyrret. Arealet omfatter
de kommende strengt beskyttede havstra-
tegiområder, som er tættest på at opfylde de
relevante kriterier.
I forhold til de danske havområder konkluderes
følgende:
• Højst 12 % af det danske havareal kan med
stor sikkerhed betragtes som beskyttet i
kraft af eksisterende beskyttelsesordninger.
Det er områder, hvor havbundens biodiversitet
er, eller forventes at blive, beskyttet mod fysisk
forstyrrelse, herunder fiskeri med bundslæben-
de redskaber. Arealet omfatter især lavvandede
områder under forskellige beskyttelsesord-
ninger, dybereliggende rev i Natura 2000-om-
råder samt de kommende havstrategiområder i
de åbne farvande.
• Yderligere 17 % af det danske havareal er
En lempelig udlægning af EU’s retningslinjer
indebærer, at Natura 2000-områder som ud-
gangspunkt kan tælles med i 30%-målet. Biodi-
versitetsrådet mener dog ikke, at alle Danmarks
Natura 2000-områder uden videre kan tælle med.
Således vurderes det i ovenstående analyse, at ca.
44 % af Natura 2000-områderne på land udgøres
af landbrug, skovbrug eller bebyggelse mv. uden
et tilstrækkeligt naturindhold. På havet udgør
Natura 2000-områder over 25 % af farvandene,
men en stor del af disse er fuglebeskyttelsesom-
råder uden beskyttelse af havbundens levesteder
og områdernes brede biodiversitet, og i mindst
34 % af områderne påvirkes biodiversiteten af fis-
keri med bundslæbende redskaber. Desuden har
de seneste årtiers indsatser i en stor del af Natura
2000-områderne vist sig at være utilstrækkelige
19
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0008.png
til at opfylde målsætningen om såkaldt gunstig
bevaringsstatus.
Biodiversitetsrådet ønsker at understrege, at hvis
tabet af biodiversitet skal vendes til fremgang, må
beskyttelsen af 30 % af hav- og landarealet ikke
føre til yderligere forringelse af eksisterende na-
turindhold på de resterende 70 %. Der bør sikres et
større naturindhold, også uden for de beskyttede
naturområder. Dette er også i tråd med EU’s bio-
diversitetsstrategi og naturdirektiver, hvis over-
ordnede målsætninger i princippet gælder for hele
EU’s land- og havareal, og hvor beskyttede områ-
der blot er ét af flere redskaber til at opfylde disse.
Læs mere i afsnit
”2.3 Beskyttede og strengt be-
skyttede områder på land”
Læs mere i afsnit
”2.4 Beskyttede og strengt be-
skyttede områder på havet”
Anbefalinger og handlemuligheder mod
30 % beskyttet og 10 % strengt beskyt-
tet natur i Danmark.
Den entydige konklusion er, at arealet af beskyt-
tet og strengt beskyttet natur i Danmark skal
øges markant.
Baseret på den gennemførte arealanalyse kommer
Biodiversitetrådet med en række anbefalinger til,
hvordan Danmark kan opnå mere og bedre be-
skyttet natur, og hermed yde sit bidrag til at vende
tilbagegangen i biodiversitet til fremgang
Det er uomtvisteligt, at der skal afsættes markant
mere plads til beskyttet natur i Danmark. Det skal
ske med særlig fokus på at skabe større og mere
sammenhængende naturområder af høj kvalitet
for biodiversiteten:
• Plads:
Arealet af beskyttet og strengt beskyttet
natur skal øges betydeligt både på land og i ha-
vet med fokus på en repræsentativ dækning af
biodiversiteten i de danske ferske, terrestriske,
og marine økosystemer.
• Kvalitet:
Mere plads er en forudsætning for
at vende tabet af biodiversitet til fremgang,
men er ikke i sig selv nok. Kvaliteten af den be-
skyttede natur skal sikres. Det er nødvendigt,
at naturen i de udlagte naturområder genop-
rettes med fokus på økosystemernes naturlige
processer og økologisk integritet. Beskyttel-
sen skal fokusere på områder af høj værdi for
biodiversiteten i dag eller med stort biodiver-
sitetspotentiale. Beskyttelse og forvaltning af
både de eksisterende og nye udpegninger bør
have et entydigt fokus på natur og målrettes
den samlede biodiversitet. Det er ikke tilstræk-
keligt at fokusere på enkeltarter eller andre
delelementer af biodiversiteten.
Beskyttelse:
Både områder under eksisteren-
de beskyttelsesordninger og nye udpegninger
bør sikres langvarig og retlig beskyttelse, både
i forhold til presfaktorer og genopretning af
naturlige økologiske processer. Biodiversiteten
i de beskyttede områder bør beskyttes mod
alle væsentlige presfaktorer, herunder udefra-
kommende faktorer som næringsstofbelast-
ning. I havet bør der være særlig fokus på at
forhindre fysisk forstyrrelse af havbunden.
Biodiversitetsrådet anbefaler, at der etableres are-
albaseret monitering af den brede biodiversitet og
de understøttende naturlige økologiske processer
i de beskyttede naturområder. En sådan monite-
ring er nødvendig for løbende at kunne følge med
i, om tiltag og indsatser er tilstrækkelige til at ven-
de tabet af biodiversitet til fremgang.
Behovet for udvidelse af arealet med beskyttet og
strengt beskyttet natur kalder på en stor indsats
både på land og i havet. Udpegning af nye områ-
der til natur bør foretages ud fra en omkostnings-
effektivitetsanalyse med inddragelse af viden om
naturkvalitet, repræsentativitet, størrelse og bio-
logisk sammenhæng. Der er dog nogle områder,
hvor indsatsen er særligt oplagt ud fra forskellige
hensyn. Det gælder både i forhold til udvidelsen
af arealet og i forhold til en forbedret forvaltning
og beskyttelse af den eksisterende natur. På den
baggrund gives følgende konkrete anbefalinger
for biodiversitetsindsatsen i Danmark.
20
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0009.png
Mod mere beskyttet og strengt beskyttet natur
på land
Hvis Danmark skal nærme sig 30/10%-målene
på nationalt niveau, vil det være nødvendigt at
tage betydelige arealer af landbrugsjord ud af
produktion med henblik på genopretning af na-
tur og biodiversitet. Der er ligeledes behov for at
udlægge mere urørt skov med udgangspunkt i
eksisterende produktionsskove. Der er dog også
brug for en forbedret beskyttelse og forvaltning
af naturen i områder under eksisterende beskyt-
telsesordninger. Indsatsen, ikke mindst udtag
af landbrugsjord og skov til ny natur, bør ske på
basis af analyser med fokus på, hvor der opnås
størst gevinst for den samlede biodiversitet, dog
set i forhold til arealmæssige og økonomiske om-
kostninger.
I forhold til hvor indsatsen skal lægges, anbefa-
les bl.a. følgende: Der bør sikres et større og bedre
naturindhold i Natura 2000-områderne, i hvilke
der i dag indgår store arealer med landbrug og
skovbrug, og hvor forvaltningen mange steder
ikke sikrer opfyldelsen af de opstillede bevarings-
mål. Naturen på overgangen mellem land og
ferskvand bør forbedres og forøges, bl.a. gennem
en indsats i ådalene og på drænede arealer gene-
relt. Det kunstige skel mellem skov og lysåben
natur skal blødes op, bl.a. ved udpegning af sto-
re naturområder, hvor flere naturtyper forvaltes
samlet. Arealer med § 3-natur skal sikres en varig
retlig beskyttelse som natur, så de ikke som i dag
kan miste deres beskyttelse på grund af naturlig
vegetationsdynamik. Den urørte skov på statens
arealer bør sikres en bedre retlig beskyttelse, end
det er tilfældet i dag, og der bør udlægges mere
urørt skov, navnlig på privatejede arealer. Endelig
bør nationalparkernes store potentiale i naturbe-
skyttelsen udnyttes bedre.
I strengt beskyttet natur bør der være særligt fo-
kus på sikring af store sammenhængende natur-
områder med flere naturtyper og plads til natur-
lige økologiske processer. Som udgangspunkt bør
områderne være mindst 1.000 ha, men i videst
muligt omfang langt større. Områder med høj
eller unik biodiversitet og naturfokuseret forvalt-
ning i dag bør bevares og udvides, og den økolo-
giske integritet i disse områder bør fremmes. Det
gælder bl.a. naturnationalparker, større urørte
skove og arealer ejet af naturfonde. Det bør til-
stræbes, at områderne på sigt kan forvaltes med
minimal menneskelig indgriben, bl.a. i urørt
skov og naturlige vådområder eller gennem an-
dre selvforvaltende naturbevaringsstrategier.
Læs mere i afsnit
”2.3. Beskyttede og strengt be-
skyttede områder på land”
Mod mere beskyttet og strengt beskyttet natur
i havet
På havet bør indsatsen fokusere på en stram-
mere regulering af presfaktorer. Bl.a. er det helt
centralt at sikre havbundens dyre- og planteliv,
hvis indsatsen skal dække biodiversiteten bredt.
Derfor bør havbunden i alle beskyttede områder
friholdes for væsentlig fysisk forstyrrelse, her-
under bl.a. fiskeri med bundslæbende redska-
ber, klapning, og råstofindvinding, dvs. ral- og
sandsugning. Områderne bør også friholdes for
fysiske anlæg som havvindmøller, energiøer mv.
samt biologiske produktionsanlæg og andre loka-
le kilder til næringsstoffer og organisk berigelse af
havbunden.
Der er også behov for en bedre beskyttelse af bio-
diversiteten i vandsøjlen samt fugle og havpatte-
dyr. Det gælder bl.a. påvirkningen fra fiskeri og
jagt – både i forhold til de efterstræbte arter og
heraf følgende kaskadeeffekter på økosystemet
og i forhold til sideeffekter i form af bifangst eller
forstyrrelse af fugle og havpattedyr. Disse pres-
faktorer, og andre menneskelige aktiviteter, kan
i højere grad reguleres ud fra en vurdering af de
enkelte områder for at sikre, at biodiversiteten
ikke påvirkes i væsentlig grad. Indsatsen kan derved
i højere grad målrettes udvalgte områder, herunder
de strengt beskyttede. Offentlighedens adgang bør
dog alle steder sikres i videst muligt omfang.
I strengt beskyttede områder bør indsatsen i end-
nu højere grad målrettes den samlede biodiversitet
21
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0010.png
og på at sikre områdernes økologiske integritet og
uforstyrrede naturlige økologiske processer. Om-
råderne bør derfor friholdes for al jagt og fiskeri.
Områderne bør også friholdes for kystbeskyttelse,
som i sagens natur bremser kystzonens naturlige
dynamik.
Ud over de direkte presfaktorer i de beskyttede om-
råder er det nødvendigt at nedbringe forureningen
med næringsstoffer og de deraf følgende eutrofie-
ringseffekter på biodiversiteten. Dette kræver i høj
grad en bred national og international indsats, selv-
om nogle punktkilder kan reguleres mere lokalt.
Endelig anbefales et øget fokus på, at de beskytte-
de områder tilsammen dækker havets biodiversitet
repræsentativt og sikrer en biologisk funktionel
sammenhæng imellem disse. Med henblik på dette
bør der gennemføres en evaluering af eksisterende
udpegninger, og ud fra en vidensbaseret tilgang bør
der udarbejdes en plan for udpegning af nye be-
skyttede områder og eventuel justering af eksiste-
rende udpegninger.
Kystnaturens naturlige dynamik og overgangen
mellem land og vand skal styrkes
Biodiversitetsrådet anbefaler yderligere fokus på
at sikre dynamikken og den økologiske sammen-
hæng imellem hav og land ved udpegning af sam-
menhængende beskyttede naturområder på tværs
af kystzonen. Som led i dette bør lavvandede natur-
typer sikres mulighed for at flytte sig ind i landet i
takt med klimabetingede havvandsstigninger.
Læs mere i afsnit ”2.4
Beskyttede og strengt beskyt-
tede områder på havet”
Hvis vi skal vende tabet af biodiversitet til fremgang
og sikre en langvarig genopretning mod intakte og
funktionelle økosystemer, er der behov for grundi-
ge miljøøkonomiske analyser, sikring af de rigtige
incitamenter, forankring af viden om biodiversitet
i befolkningen samt sikring af en styrket retlig ram-
me for biodiversiteten i Danmark.
Der er et stort behov for, at arealer, der i øjeblik-
ket anvendes til bl.a. landbrug, skovbrug og fiske-
ri, målrettet og permanent omlægges til beskyt-
tet natur. Denne omlægning vil kræve grundige
miljøøkonomiske analyser. Udpegning af nye
områder til natur bør foretages ud fra en omkost-
ningseffektivitetsanalyse med inddragelse af vi-
den om naturkvalitet, repræsentativitet, størrelse
og biologisk sammenhæng. Fremadrettet anbe-
fales det at lave samfundsøkonomiske analyser
af naturindsatser og en løbende kortlægning af
de mangfoldige værdiopfattelser af biodiversi-
tet. Herudover bør det undersøges, hvorledes en
reform af de økonomiske støtteordninger og in-
citamenter kan bidrage til at mindske biodiver-
sitetsskadelige aktiviteter og til at øge biodiversi-
tetsgavnende aktiviteter.
Viden om biodiversiteten og konflikthåndtering
er vigtige forudsætninger for at kunne skabe po-
litisk og folkeligt engagement og finde måder at
vende tab af biodiversitet til fremgang. Det anbe-
fales, at der udvikles konflikthåndteringsstrategi-
er, der tilpasses den lokale kontekst, de konkrete
omstændigheder og typen af konflikt.
Befolkningens opmærksomhed og syn på bio-
diversitet og natur undersøges hvert tredje år i
EU-landene. I den seneste undersøgelse fra 2019
lå Danmark niende sidst i EU i forhold til kend-
skabet til biodiversitet. Kun ca. en tredjedel af
danskerne har hørt om biodiversitet og ved,
hvad det betyder. Der er dog siden 2015 sket en
forbedring i den danske befolknings forståelse af
biodiversitet. Danske undersøgelser viser, at be-
folkningen generelt har en positiv holdning til
indsatser, der fremmer biodiversiteten.
Omstilling og implementering: mod
intakte, robuste, og funktionelle
økosystemer
Hvis vi skal vende tabet af biodiversitet til frem-
gang og sikre intakte, robuste og funktionelle
økosystemer frem mod 2050 er det nødvendigt
med omstilling af det danske samfund.
22
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0011.png
Der er mange holdninger til naturnationalpark-
er og urørt skov, men den danske befolkning er
overvejende positiv over for de to arealbaserede
biodiversitetsindsatser. Øget viden og bevidsthed
om biodiversitet skal forankres i befolk ningen,
og der bør gives muligheder for at engagere sig
og bidrage til forbedringer af biodiversiteten. Ud-
dannelse, naturbesøg og friluftsaktiviteter er vig-
tige elementer i denne naturdannelse.
Der er behov for en lov, der fastsætter mål og
rammer for den nationale biodiversitetsind-
sats. Loven bør sikre, at de nødvendige indsatser
igangsættes, moniteres og evalueres, så tabet af
biodiversitet er vendt til fremgang inden 2030
med det langsigtede mål, at naturlige økosyste-
mer genoprettes, så de lever op til deres fulde bio-
diversitetspotentiale inden 2050.
Læs mere i afsnit
”3.1. Omstilling og implemen-
tering: mod intakte, robuste, og funktionelle øko-
systemer”
23
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0012.png
Hovedkonklusioner
på land
Hovedkonklusioner for beskyttede og strengt beskyttede områder på land
Højst 2,3 % af det danske landareal inklusive søer og vandløb kan med stor sikkerhed betragtes
som beskyttet i dag i kraft af eksisterende ordninger.
Den vigtigste begrundelse er, at der er tale om
naturarealer, hvor den samlede biodiversitet er beskyttet, og hvor beskyttelsen forventes at leve op til
kriterierne udledt fra EU´s retningslinjer. Arealerne omfatter de kommende naturnationalparker, statslig
urørt skov og naturarealer ejet af naturfonde.
5,3 % af landarealet kræver en vurdering af de enkelte områder for at afgøre, om de kan betragtes
som beskyttet,
herunder ikke mindst om forvaltningen i dag er tilstrækkeligt god. Her er der tale om Natura
2000-områder, § 3-arealer, klitfredninger, privat urørt skov, fredninger, vildtreservater samt anden beskyttelse.
Yderligere 8,5 % af landarealet er omfattet af beskyttelsesordninger, men bør ikke regnes for beskyt-
tet jf. 30%-målet.
Nogle steder, fordi biodiversiteten ikke er sikret langvarigt retligt. Det gælder de 3,8 %
af landarealet, som alene er private § 3-arealer, der kan ”vokse ud af beskyttelse”. De sidste 4,7 % udgøres
af produktionsarealer med landbrug og skovbrug samt infrastruktur og bebyggelse m.m.
Ingen landarealer kan med sikkerhed siges at opfylde kravene til strengt beskyttede områder, men
op mod 2,3 % af landarealet kan potentielt komme i betragtning.
Det kræver en individuel vurdering
af de enkelte områder at fastslå, om de kan medregnes som strengt beskyttede. Det er særligt usikkert,
i hvor høj grad arealerne har høj biodiversitet eller potentiale herfor, og om arealstørrelsen understøtter
uforstyrrede, naturlige økologiske processer. De potentielt strengt beskyttede arealer omfatter som ud-
gangspunkt de samme arealer, der kan betragtes som beskyttede, dvs. de kommende naturnationalparker,
statslig urørt skov samt arealer ejet af naturfonde.
Bemærk, at der i ovenstående vurderinger ikke er taget hensyn til påvirkninger fra aktiviteter uden for om-
råderne, herunder diffuse presfaktorer som næringsstofbelastning og klimaforandringer.
2,3 % 5,3 %
3,8 %
4,7 %
16,1 %
beskyttelses-
ordninger
83,9 %
Beskyttet område
Kræver individuel vurdering
Mangelfuld retlig beskyttelse
Produktionsarealer m.m.
Ingen beskyttelsesordning
Figur 2.3.5.
Beskyttet natur i Danmark på land og i
ferskvand. Biodiversitetsrådets vurdering af arealer
med terrestriske beskyttelsesordninger i Danmark i
forhold til de internationale målsætninger om 30 %
beskyttelse og 10 % streng beskyttelse af landarealet.
Arealerne er angivet som procent af Danmarks sam-
lede landareal medregnet søer (43.144 km
2
). I alt kan
2,3 % af arealerne betragtes som beskyttede områder.
Beskyttede områder dækker over det danske landare-
al, inklusive søer og vandløb, der med stor sikkerhed
betragtes som beskyttet i dag i kraft af eksisterende
beskyttelsesordninger. Af de resterende arealer med
nuværende beskyttelsesordninger kræver 5,3 % en vur-
dering af de enkelte områder for at afgøre, om de kan
betragtes som beskyttede. 3,8 % har mangelfuld ret-
lig beskyttelse, og 4,7 % har arealanvendelser, der ikke
understøtter biodiversiteten. Arealerne, der ikke under-
støtter biodiversiteten, omfatter ”produktionsarealer
m.m.” og dækker her over intensive landbrugsarealer,
skovbrug samt infrastruktur, byer m.m. Områder under
eksisterende beskyttelsesordninger udgør tilsammen
16,1 % jf. Figur 2.3.1, og resten af Danmarks areal har
ingen eksisterende beskyttelsesordninger.
104
MOF, Alm.del - 2022-23 (2. samling) - Bilag 60: Henvendelse af 13/1-23 fra Biodiversitetsrådet om møde med udvalget om natur- og biodiversitetsområdet
2648240_0013.png
Hovedkonklusioner
på hav
Hovedkonklusioner for beskyttede og strengt beskyttede havområder
Højst ca. 12 % af det danske havareal kan med stor sikkerhed betragtes som beskyttet i kraft af eksisterende
beskyttelsesordninger. Det er områder, hvor havbundens biodiversitet er, eller forventes at blive, beskyttet
mod fysisk forstyrrelse, herunder fiskeri med bundslæbende redskaber. Arealet omfatter især lavvande-
de områder under forskellige beskyttelsesordninger, dybereliggende rev i Natura 2000-områder samt de
kommende havstrategiområder i de åbne farvande.
Yderligere ca. 17 % af det danske havareal er omfattet af eksisterende naturbeskyttelsesordninger, men bør
ikke som udgangspunkt medregnes som beskyttet jf. 30%-målet. Den vigtigste begrundelse er, at havbun-
den her generelt ikke er retligt sikret mod fysisk forstyrrelse fra fiskeri med bundslæbende redskaber. Cirka
halvdelen af dette areal, primært i Natura 2000-områder, fiskes i dag med bundslæbende redskaber. I de
øvrige arealer bruges bundslæbende redskaber mere sporadisk eller slet ikke, hvorfor biodiversiteten i disse
områder formodes at være mere intakt. Nogle af disse områder kan i praksis være forvaltet, så nogle former
for bundslæbende fiskeri begrænses.
Højst 4,1 % af det danske havareal kan med stor sikkerhed betragtes som strengt beskyttet i kraft af eksiste-
rende beskyttelsesordninger. I disse områder forventes et forbud mod alt fiskeri i tillæg til restriktionerne
i de øvrige beskyttede områder. Herved beskyttes både havbundens og vandmassernes biodiversitet, og
det bidrager væsentligt til, at de naturlige økologiske processer kan forløbe grundlæggende uforstyrret.
Arealet omfatter de kommende strengt beskyttede havstrategiområder, som er tættest på at opfylde de
relevante kriterier.
Bemærk, at der i ovenstående vurderinger ikke er taget hensyn til påvirkninger fra aktiviteter uden for om-
råderne, herunder diffuse presfaktorer som næringsstofbelastning og klimaforandringer.
11,9 % beskyttet
4,1 %
7,8 %
8,9 %
29,1 %
Beskyttelses-
ordninger
17,2 % ikke beskyttet
(Intet generelt forbud mod
bundslæbende redskaber)
8,3 %
Strengt beskyttet (bl.a. forbud mod al fiskeri)
Beskyttet (bl.a. forbud mod fiskeri
med bundslæbende redskaber)
70,9 %
Ingen eller sporadisk fiskeri med bundslæbende redskaber
Aktivt fiskeri med bundslæbende redskaber
Arealer uden beskyttelsesordninger i dag
Figur 2.4.4.
Beskyttet natur i danske farvande. Biodiversitetsrådets vurdering af områder under eksisterende beskyt-
telsesordninger, der kan medregnes i forhold til de internationale målsætninger om 30 % beskyttelse og 10 % streng
beskyttelse af havområdet. Grønne farvetoner: Områderne kan medregnes, især fordi havbundens biodiversitet er
beskyttet bl.a. gennem forbud mod fiskeri med bundslæbende redskaber. Gul: Områder kan ikke som udgangspunkt
medregnes, fordi havbundens biodiversitet ikke er retligt sikret mod fysisk forstyrrelse. Områderne kan dog i praksis
være relativt upåvirkede. Lilla: Områder bør ikke medregnes, fordi havbunden forstyrres af bundslæbende fiskeri.
Arealerne er angivet som % af Danmarks farvande (105.000 km
2
). De farvede arealer viser eksisterende og planlagte
beskyttelsesordninger og udgør tilsammen 29.1 % (jf. Figur 2.4.1 og 2.4.2)
131