Miljø- og Fødevareudvalget 2022-23 (2. samling)
MOF Alm.del Bilag 60
Offentligt
Biodiversitetsrådets
hovedbudskaber
Biodiversitetsrådets hovedbudskaber
Tabet af biodiversitet er ikke stoppet, og biodiversiteten er forsat under stort pres i Danmark.
De igangsatte biodiversitetsindsatser, herunder indsatserne i natur- og biodiversitetspakken,
vil bidrage positivt til at forbedre biodiversiteten, men er utilstrækkelige i forhold til at vende
tabet af biodiversitet i Danmark til fremgang.
Biodiversitetsrådet estimerer, at højst 2,3 % af Danmarks landareal med sikkerhed kan siges
at bidrage til de internationale arealmålsætninger for beskyttede områder, imens yderligere
5,3 % kræver en nøjere vurdering af de enkelte områder. Ingen landarealer kan for nuværen-
de med sikkerhed siges at opfylde kravene til at være strengt beskyttet, men op mod 2,3 %
af landarealet kan potentielt komme i betragtning. For havet kan højst 12 % med sikkerhed
betragtes som beskyttet og højst 4,1 % som strengt beskyttet. Danmark er således meget
langt fra arealmålsætningerne i EU’s biodiversitetsstrategi for 2030 om 30 % beskyttet natur,
hvoraf en tredjedel skal være strengt beskyttet.
Der skal afsættes markant mere plads til naturen i Danmark, hvis tabet af Danmarks biodi-
versitet skal vendes til fremgang. De større sammenhængende naturområder af høj kvali-
tet, der repræsentativt og tilsammen er nødvendige for at beskytte og øge biodiversiteten i
Danmark, kan ikke opnås alene ved eksisterende naturområder. Hvis man vil sikre fremgang
i biodiversiteten, kræver det, at arealer, der i øjeblikket anvendes til bl.a. landbrug, skovbrug
og fiskeri, målrettet og permanent omlægges til natur. Udpegning af nye områder til natur
bør foretages ud fra en omkostningseffektivitetsanalyse, med inddragelse af viden om na-
turkvalitet, repræsentativitet, størrelse og biologisk sammenhæng.
Kvaliteten af den beskyttede natur skal også sikres. Mere plads er en forudsætning for at
vende tabet af biodiversitet til fremgang, men det er ikke i sig selv nok. Det er nødvendigt, at
de udlagte naturområder genoprettes med fokus på økosystemernes naturlige processer og
funktioner, samt at udefrakommende og lokale presfaktorer reduceres markant.
Biodiversiteten bør også styrkes uden for de beskyttede områder. Indsatser her kan medvirke
til at forbedre biodiversiteten generelt og øge den funktionelle sammenhæng imellem de
adskilte beskyttede naturområder samt gøre naturen mere tilpasningsdygtig over for klima-
forandringer og deraf afledte effekter.
Der er behov for en lov, der fastsætter mål og rammer for den nationale biodiversitetsindsats.
Loven bør sikre, at de nødvendige indsatser igangsættes, moniteres og evalueres, så tabet af
biodiversitet er vendt til fremgang inden 2030 med det langsigtede mål, at naturlige økosy-
stemer genoprettes, så de lever op til deres fulde biodiversitetspotentiale inden 2050.
Biodiversitet bør indtænkes i forbindelse med klimatilpasning og øvrige ændringer i arealan-
vendelse. De gennemgribende ændringer, der skal til for at vende tabet af biodiversitet til
fremgang, kræver revidering af eksisterende incitamentsstrukturer, der skader biodiversitet,
og etablering af nye incitamentsstrukturer, der fremmer biodiversitet.
Øget viden og bevidsthed om biodiversitet skal forankres i befolkningen, og der bør gives
muligheder for at engagere sig og bidrage til forbedringer af biodiversiteten. Uddannelse,
naturbesøg og friluftsaktiviteter er vigtige elementer i denne naturdannelse.
13